Full version: Marsvin
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33
Wilmer
AAArgh, du har gjort det igen Elin! Vilka go'a mumsar - gräs bilder!! Mattemys bilden, moahaha snart kommer jag och kidnappar dina sötnosar..

Wilma
humla
Hihi wub.gif Ja de är riktigt góa...
zaaritha
Nej,nej--Zenith o Fjutten är inne i ladugården, m värmelampa, o massor av halm att
"rassla" runt i! Vintertid, alltså!
Och kaninen Silke bor ihop m dem, året runt.
Har tyvärr ej fotat dem än, slarvigt av mej! blush.gif
Wilmer
Låter bra Zaaritha. Jag har sett några skräckexempel genom åren, hu! Så undrar de varför marsvin lever så kort tid.. Hjälp.

Men ut o plåta nu!

Wilma
zaaritha
OK!
Sofiia
Mitt första djur var ett litet albino marsvin vid namn August. Han var långhårig och rosett och alltmöjligt. Jag fick honom från djur affären då de fick 30 guldfisk yngel av oss:) Tyvärr tror jag att jag var lite för ung för att uppskatta ett marsvin då. Tänkte köpa ett för ettpar år sedan men det blev en kanin istället. Men efter att ha kollat på alla era fina bilder så blir jag ju riktigt sugen...smile.gif
Wilmer
Jamenvisst Sofia! De pratar och blir riktigt tama om man pysslar med dem. Man kan tex. lära dem massa tricks med hjälp av godis, gränserna sätter du själv. Eller, ja, de sätter dem väl också... Men hinderbanor, trapp motion, komma på kommando, ställa sig på bak benen osv osv. Djur blir inte roligare än man gör dem!! Rekommenderar marsvin, förstås.. Jag tycker många kaniner är ..................Tråkiga, förmodligen för att de jag sett varit stackars uttråkade kaniner!!

Kicki o Molly marsvin
humla
Marsvin är helt underbara djur... Har haft flera slags smådjur (bl.a. hamster och kanin) men jag är absolut marsvinsfrälst. Om man bara lägger ner mycket tid på sina marsvin blir de helt underbara... Det jag gillar mest med marsvin är att de är så oerhört personliga och att de har en vilja att kommunicera med/umgås med människor! De har en stor vokabulär, har en hel massa läten för sig. Påkallar mattes uppmärksamhet på så sätt närhelst de vill ha sig en godbit, eller vill hälsa lite. Lycka är att ha marsvin i huset....

MVH/Elin med 6st (snart7) "svin" wink.gif
Sofiia
Jag håller inte med om att kaniner är osociala (eller heter det asocilala?). Min nuvarande Bengt är vääldigt social, men han är en dvärg vädur och de hör till de lita mera sociala av kaniner smile.gif Han är som en liten hund. Men det är intressant att det finns så många som har marsvin här. Har som sagt haft helt fel bild av dem!
Wilmer
Vet inte om vi är så många men vi är högljudda whistling.gif

Jag har träffat på underbara kaniner. Förmodligen de som har matte/husse som är engagerade i dem? Precis som marsvin som inte har kul ligger som en limpa i nå´t hörn... Inte speciellt charmerande det heller!

Wilma

Oj nu missade jag något. Snart 7 marsvin Humla?! Blev det tillökning efter utställningen i Jönköping tro??

NYFIKEN! WIlma
humla
Hihi, det är inte helt bestämt ännu, men förhoppningsvis ska en liten tös flytta hit om sisådär en månad. Jag hör av mig när/om det blir definitivt bestämt wink.gif

Hur är det med Molly nu?

mvh/Elin

CITAT (Wilmer @ 04-09-2007, 20:31) *
Oj nu missade jag något. Snart 7 marsvin Humla?! Blev det tillökning efter utställningen i Jönköping tro??

NYFIKEN! WIlma

Wilmer
Å, så gulligt, nya bilder om det blir av hoppas jag!

Molly hänger i, blir lite friskare för var dag som går. En riktig lite fighter wub.gif . Tyvärr hade hyresvärden varit inne i trädgården och sprutat roundup på grobladen jag matade henne med för att må bra, det kanske inte gjorde saken bättre?!? Jag märkte det först när de började vissna....

Jag har beställt en mysrulle åt henne så hon har något att gosa sig i som krya på dig present. Jag beställde två, för nästa marsvin ska få sällskap!

Wilma
Wilmer
Skralt med marsvinsbilder, jag får lyfta tråden med en nytagen bild på gammelråttan, nu är Molly 6,5 år.

molly mumsar
Wilmer
Kolla, nu har ELin varit framme. Jag vill ha hennes söta grisar hos mig!

humla
CITAT (Wilmer @ 03-01-2008, 21:36) *
Kolla, nu har ELin varit framme. Jag vill ha hennes söta grisar hos mig!

Hihi ja det är Lillemo det, 4 månader gammal nu. Posar inför julkorts-fotograferingen! wink.gif
skogstroll
Å jag saknar mina grisar Vera (rex), Kim (släthårig) och Afrodite (långhårig). Jag har vuxit upp med kaniner men marsvin är så himla goa smile.gif Saknar hur de tok-skrek när man började skära gurka (de kunde höra genom våningsplanen)
humla
Hihi - Ja marsvin har verkligen UTMÄRKT hörsel, när det gäller mat vill säga giggle.gif

CITAT (skogstroll @ 04-01-2008, 19:07) *
Å jag saknar mina grisar Vera (rex), Kim (släthårig) och Afrodite (långhårig). Jag har vuxit upp med kaniner men marsvin är så himla goa smile.gif Saknar hur de tok-skrek när man började skära gurka (de kunde höra genom våningsplanen)

Wilmer
Skogstroll, jag visste inte hur mycket jag saknat marsvin förrens jag fick ta över Molly och blev med gris igen. wub.gif . Aldrig mer utan marsvin laugh.gif

Lillemo har så goa bäbis tassar, alldeles perfekta. Mollys tassar är krokiga som på en riktig tant.. Varje ålder har sin charm!

Wilma

Björkmyran
[attachment=11569:Polly_gö...r_Molly2.jpg]
Bidrar med ett kort av min dotters marsvin när de var bebisar och blyga!
Har tittat på kort på era fina marsvin thanks.gif .
Från medlem som mest läser annars.
humla
CITAT (Björkmyran @ 11-01-2008, 23:25) *
[attachment=11569:Polly_gö...r_Molly2.jpg]
Bidrar med ett kort av min dotters marsvin när de var bebisar och blyga!
Har tittat på kort på era fina marsvin thanks.gif .
Från medlem som mest läser annars.

Vilka sötnosar wub.gif

Marsvin blir bara bättre med åren... Mer personliga, gosiga och tillgivna! wink.gif
Wilmer
Å, ja, wub.gif små blyga marsvinsbebbar! Kul att du bidrog med en bild på dem. Så snuttiga. Anar att de är mindre blyga nu och sjunger för full hals w00t.gif ?

Wilma
zaaritha
Vilmer: Kan de verkligen bli så gamla?
Då har du dem väl som husdjur, inomhus?
Vi har ju Fjutten o Zenith i en kätte i ladugården ihop m
Silke, kaninen.
Utomhus sommartid, inne nu.
Silke börjar uppnå pensionsålder nu, likaså Fjutten-- Zenith är yngre!
humla
CITAT (zaaritha @ 12-01-2008, 23:14) *
Vilmer: Kan de verkligen bli så gamla?
Då har du dem väl som husdjur, inomhus?
Vi har ju Fjutten o Zenith i en kätte i ladugården ihop m
Silke, kaninen.
Utomhus sommartid, inne nu.
Silke börjar uppnå pensionsålder nu, likaså Fjutten-- Zenith är yngre!

Nu hittade jag inte vilket av Wilmers inlägg du syftade på, och inte heller vilken ålder som menas.

Men ville bara tillägga att min gammeltant Skrållan blir 8 år i juni wub.gif En mkt god marsvinsålder. Äldre än 8 år är nog mycket ovanligt. Jag har hört skrönor om marsvin som blivit si och så gamla men inget som kunnat bekräftas. De äldsta jag hört talas om med säkra källor har blivit 10 år.
Kathy
CITAT (humla @ 13-01-2008, 12:21) *
....//.......Men ville bara tillägga att min gammeltant Skrållan blir 8 år i juni wub.gif En mkt god marsvinsålder. Äldre än 8 år är nog mycket ovanligt. Jag har hört skrönor om marsvin som blivit si och så gamla men inget som kunnat bekräftas. De äldsta jag hört talas om med säkra källor har blivit 10 år.

8-10 år, visste inte att marsvin kunde bli så gamla. wub.gif
Wilmer
Zaaritha, menar du som 6.5 år? Jo, som Humla svarat kan de bli både det och äldre. På det glada -70 talet var 10 år inget kostigt alls. Marsvinen nedärvdes i barnaskarorna och fanns kvar när de flugit ut också - till många föräldrars förtret. Ett uttryck från förr "tills man fick klubba ihjäl dem, de dog ju aldrig" Ryyys!
Tror att de är mkt sönderavlade nu, de ser ju inte alls ut som förr. Tyvärr. Mina har blivit mellan 4 och 7 år, mins kusins marsvin född -79 blev nio år. Kan tilläggas att hon aldrig var sjuk en endaste gång, till skillnad från mina senare marsvin. De lever på min envishet o vägran att ge upp när de blir sjuka. Så tar jag dem till veterinären, de börjar bli bättre på smådjur. Molly är röntgad två gånger (har fel på kindtänderna och hade urinsten). Inte är det billigt, men för mig är det värt det. Så länge det inte går in absurdum, även marsvin ska få ett värdigt slut. wub.gif

Och, JA, Molly bor inomhus och är gruvligt omhuldad och omhändertagen w00t.gif . Här ska levas flera år till wink.gif .

Wilma
Wilmer
Jag puttar lite, vill se flera marsvinsbilder whistling.gif
humla
Här kommer några hyffsat nya bilder:

Bild på stora buren. De har frigång, går ut och in som de vill genom luckan

"Sovsäck" från marsvinshjälpen som är mycket populär

Mitt yngsta marsvin Lillemo har redan lärt sig konster och kan sitta såhär fint!

Hittade en ny "matskål" som Lillemo fick posera i

Lillemo vilar

Dags för kvällsmat

Maja, fyller snart 6 år

Ebba
ängsvädd
Vilka jättefina och söta marsvin wub.gif Är det silveragouti, de grå marsvinen? Jag har haft marsvin för flera år sedan. Börjar nästan bli sugen igen.
humla
CITAT (MimmiH @ 02-02-2008, 19:37) *
Vilka jättefina och söta marsvin wub.gif Är det silveragouti, de grå marsvinen? Jag har haft marsvin för flera år sedan. Börjar nästan bli sugen igen.

Lillemo är Silveragouti, medan Ebba är cinnamonagouti. Väldigt lika färger, fast silveragouti har svart i basen och cinnamonagouti har choklad i basen. Förstår att du börjar bli sugen, marsvin är beroendeframkallande wub.gif
zaaritha
Såg i kväll att marsvinen; Fjutten o Zenith noppar kaninen Silke--han
fäller nu! De satt o drog dän små hårtussar.
Se´n slickade de.
Wilmer
Zaaritha, väntar på foto!!

Visst blir man sugen på att skaffa marsvin när Humla är i farten med bilder wub.gif . Jag blir akut gosesugen yes.gif
zissi
Har aldrig tyckt marsvin varit särskilt söta..........men i dag var jag inne i en djuraffär i Linköping o föll pladask yes.gif wub.gif . Det var 4 hanar i en bur, inte stora alls (kanske 10-12 cm)..........men såååååå gulliga. De hade olika färger o pälsstruktur men alla lika go`a. Kunde nästan inte slita mig från buren.

Tål inte kanin o katt som jag vet..... så kan tänka mig att jag får njuta av dem på avstånd. Jag har ju min bruna pudel o trösta mig med ........o det är minsann ingen dålig tröst. wub.gif wub.gif

Tycker plötsligt att era små godingar här på bilderna är enomt gulliga.........man kan ändra sig snabb tydligen.

Mvh zissi
Wilmer
Javisst blir man charmad!! Jag tycker i ärlighetens namn det finns marsvin som är URTRISTA men då är det oftast understimulerade överfeta deprimerade marsvin. Vem är kul och charmig i det läget... unsure.gif
zaaritha
Ska ta foto!
Men--har så jäkla svårt att få in dem i mitt album!
Är väl för korkad--tydligen!
Wilmer
trostar.gif

Jag kan vänta, det tog mig år innan jag lyckades få in ett foto! happy.gif
humla
Min Ebba som käkar havreskott:

Wilmer
smiley_small_hug.gif Kom till miiig Ebba wub.gif sos.gif Jag tror jag är beroende av marsvin, finns det hjälp att få?
skogstroll
åh va söt, jag saknar mina grisar Vera, Humlan, Kim o Afrodite. Det är härliga och ovanliga djur wub.gif
Gunill@
Skickar med lite bilder på våra adopterade marsvin Simon och Legolas.
Simon1.jpg

Legolas3.jpg

Marsvin.jpg

Mvh
Gunilla
ängsvädd
CITAT (Gunill@ @ 13-02-2008, 22:11) *
Skickar med lite bilder på våra adopterade marsvin Simon och Legolas.
Simon1.jpg

Legolas3.jpg

Marsvin.jpg
Mvh
Gunilla

Jättefina o söta. Är de satin, de blänker så?
Gunill@
Hej Mimmi

Tack för kommentaren.

Den vita är en teddy den långhåriga är nog en sheltie ( tror jag ) fast luggen är ju klippt på honom annars ser man inte vad som är fram och bak ....

Mvh
Gunilla
SannaLasso
Den långhåriga, Legolas?, ser ut att vara en Coronet - har han inte ett ställe på skallen som håret utgår ifrån åt olika håll? Sheltiens hår växer bara bakåt från nosen.

Så söta pussmunnar marsvin har! Jag blir sugen igen, har haft marsvin i olika omgångar, den sista (en hemuppfödd alpackahona, dvs ett lockigt långhår) dog för ca 5 år sen.
humla
Gunill@: Vilka underbara sötnosar! Kul att det är fler som är drabbade av "marsvinsbacillen" wink.gif
Gunill@
CITAT (SannaLasso @ 14-02-2008, 02:06) *
Den långhåriga, Legolas?, ser ut att vara en Coronet - har han inte ett ställe på skallen som håret utgår ifrån åt olika håll? Sheltiens hår växer bara bakåt från nosen.

Så söta pussmunnar marsvin har! Jag blir sugen igen, har haft marsvin i olika omgångar, den sista (en hemuppfödd alpackahona, dvs ett lockigt långhår) dog för ca 5 år sen.

Tack, det är förmodligen en coronet som du skriver för han har en virvel på huvudet, ska komma ihåg det.. yes.gif

Vill också tillägga att den här sidan är jättebra, förstår inte att jag inte hittat den tidigare..

Mvh
Gunilla
skogstroll
kommer ihåg hur goa deras underläppar är att pilla på smile.gif och öronen är ju också så himla söta
Wilmer
Men å Gunilla, vilken skön bild på teddysen wub.gif Munnarna är oemotståndliga. Så näpna. Bakom örona ska det pussas.. Framför ska det klias!
Azola
Jättemysiga !!!!! wub.gif
Simone
Bilder på mina brudar! Jag har inte börjat med foto här på forumet men om ni orkar klicka lite så har jag ett gjort ett Marsvins album Vi har nu fyra.

Jag vågar inte starta en ny tråd, eftersom ni verkar ha en egen för Marsvin. Säg till mig om jag gör fel....
humla
CITAT (Simone @ 18-02-2008, 19:34) *
Bilder på mina brudar! Jag har inte börjat med foto här på forumet men om ni orkar klicka lite så har jag ett gjort ett Marsvins album Vi har nu fyra.

Vilka underbara små limpor wub.gif

Så skönt att det gick bra att sätta ihop dem, det är alltid ett orosmoment när det gäller marsvinsdamer (och herrar). Men det brukar ju gå bättre om det är lite åldersskillnad.

Hoppas på att få se fler söta bilder såsmåningom smile.gif

Hälsningar
Elin

Wilmer
Simone, vilka vackra grisar. Fina ser ut som min Ärtan, magen var så vackert skarpt avgränsad i rutor (jag inte bodybuildingsrutor utan i färg tongue.gif ). Är det dina första marsvin? Har du börjad räddningsmission för övergivna marsvin? Kul att se vanliga släthår, de verkar inte vara så vanliga nuförtiden?

Du, starta hur många marsvinstrådar du vill, de förtjänar lite uppmärksamhet wub.gif .
Berätta gärna mer om dem!

Kicki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon