Full version: Marsvin
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33
Wilmer
Ni är välkomna om ni inte marsvinsnappar smiley_small_hug.gif .
Meriona
Hmm men vänta nu, var det inte Chamomille som skulle gifta sig i sommar? Perfekt med en bröllopsresa i västsverige? laugh.gif
Chamomille
CITAT (Meriona @ 01-05-2009, 16:30) *
Hmm men vänta nu, var det inte Chamomille som skulle gifta sig i sommar? Perfekt med en bröllopsresa i västsverige? laugh.gif

Säger du det... whistling.gif

CITAT (Wilmer @ 01-05-2009, 16:03) *
Ni är välkomna om ni inte marsvinsnappar smiley_small_hug.gif .

Varför då unsure.gif giggle.gif
Meriona
För om ni nappar så får ni inte logi! duh.gif
Chamomille
CITAT (Meriona @ 01-05-2009, 18:44) *
För om ni nappar så får ni inte logi! duh.gif

Jaha... Du tänkte såå... rolleyes.gif
Meriona
Vi får nog vira in dig i en handduk eller så? flirting.gif
Chamomille
CITAT (Meriona @ 01-05-2009, 19:40) *
Vi får nog vira in dig i en handduk eller så? flirting.gif

Eller en svart plastsäck och knyta ordentligt.
MariaS
CITAT (Therese3z @ 30-04-2009, 14:16) *
Sanslöst rent av!
Hur ska vi få dem att bättra sig?
Wilmer och Meriona har ju förvisso föregått med gott exempel och pallrat sig hela vägen hem till mig en gång, men det är ju längre än "ett stenkast" och knappast en sträcka man gör särskilt ofta.. rolleyes.gif
(Vilket är synd för det hade varit så roligt att hälsa på er alla om det inte hade varit tal om så orimligt många mil! Tänk va; en marsvinstrådsläsar/skrivar-träff!) biggrin.gif

Nu är det faktiskt så att jag befinner mig i dina trakter heeela vecka 31 VARJE år, men inte har jag fått någon inbjudan inte... -cry-.gif nono.gif rtfm.gif

CITAT (Chamomille @ 01-05-2009, 13:17) *
Ja, vem vet vart man dyker upp crazy.gif

Ja är du på ingående, tar jag med mig termosen och möter upp... Jag har ju bara 45minuter bilväg... whistling.gif
Chamomille
CITAT (MariaS @ 01-05-2009, 20:10) *
Nu är det faktiskt så att jag befinner mig i dina trakter heeela vecka 31 VARJE år, men inte har jag fått någon inbjudan inte... -cry-.gif nono.gif rtfm.gif
Ja är du på ingående, tar jag med mig termosen och möter upp... Jag har ju bara 45minuter bilväg... whistling.gif

Låter trevligt smile.gif

45 minuter till vad då föresten unsure.gif
MariaS
CITAT (Chamomille @ 01-05-2009, 20:17) *
Låter trevligt smile.gif

45 minuter till vad då föresten unsure.gif

Hem till Wilmer förstås...
Chamomille
CITAT (MariaS @ 01-05-2009, 20:31) *
Hem till Wilmer förstås...

Jaha.... Misstänkte det. Fast man kan ju inte vara säker...
MariaS
Lägg på 15 minuter, så är vi hemma hos Meriona biggrin.gif
Meriona
Dä ä då här Maria S bor mitt i Skaraborg som är MITT I SVERIGE, mitt i allting som är nåt av värde...därför bor hon 45 minuter från ALLTING!!!! Har du sett Arn? Den utspelar sig på Marias bakgård.... tuffa människor, de (vi) där västgötarna.... cool.gif
Therese3z
CITAT (MariaS @ 01-05-2009, 20:10) *

I _mina_ hemtrakter? Jamen!! Varför har du inte sagt det tidigare? Självklart ska du komma och hälsa på!! (Och alla andra som skulle råka ha den goda smaken att vara i närheten!) biggrin.gif
MariaS
CITAT (Meriona @ 01-05-2009, 21:04) *
Dä ä då här Maria S bor mitt i Skaraborg som är MITT I SVERIGE, mitt i allting som är nåt av värde...därför bor hon 45 minuter från ALLTING!!!! Har du sett Arn? Den utspelar sig på Marias bakgård.... tuffa människor, de (vi) där västgötarna.... cool.gif

Ja det är ju klart! Såg ju inspelningen från första parkett, på andra sidan viken giggle.gif

CITAT (Therese3z @ 02-05-2009, 08:26) *
I _mina_ hemtrakter? Jamen!! Varför har du inte sagt det tidigare? Självklart ska du komma och hälsa på!! (Och alla andra som skulle råka ha den goda smaken att vara i närheten!) biggrin.gif

Om jag minns rätt, så är jag vid Burger King på måndag kväll. Senast 18,00 är det i alla fall avfärd därifrån. Vad jag gör mellan frukost och avfärden, vet jag inte ännu... Kanske skulle åka och titta på små grisar...
Wilmer
Nog för att många marsvin gillar vatten men den här lille krabaten är så söööt wub.gif

marsvinsbad
Meriona
Men guuudars vad sött! wub.gif
Therese3z
Min egen lilla favorit-youtube-film med marsvin är nog ändå den här:

http://www.youtube.com/watch?gl=SE&hl=...p;v=-LrTtWjOSwI

Mimiwiwi!!! biggrin.gif
Meriona
Hihi, frågan är vem som är gulligast, marsvinen eller karln? laugh.gif wub.gif
Therese3z
CITAT (Meriona @ 05-05-2009, 10:35) *
Hihi, frågan är vem som är gulligast, marsvinen eller karln? laugh.gif wub.gif

Jag vet! biggrin.gif biggrin.gif
Både jag och Anders blir helt lyckliga när vi hör honom pipa "Mimiwiwi! Do a circle!! YAAAAAYY!! MIMIWIWIIW!!!" åt den lilla grisen! coolgleam.gif
(Vi kollar på den filmen _ofta_ och har lagt oss till med en liten (o)vana att imitera honom när vi pratar med våra djur, vare sig det är katterna eller grisarna..) crazy.gif
Meriona
Haha, säkrast du håller dörren stängd så att de inte flyr av rädsla för tokarna ! laugh.gif Försök göra samma sak sen med fasanerna.... w00t.gif crazy.gif
Wilmer
Dääär är den!! Jag såg den för länge sedan och har letat efter den. Jag har tränat Indra matvraket men inte kommit så långt som till cirkel än... Tyckte det var så läckert giggle.gif Hon har ju lärt sig att stå på bakbenen vid pussljud, så.. (Vilket är rätt festligt när man sitter o pussar på pojkvännen i soffan rotfl.gif ).
Therese3z
CITAT (Meriona @ 05-05-2009, 13:24) *
Haha, säkrast du håller dörren stängd så att de inte flyr av rädsla för tokarna ! laugh.gif Försök göra samma sak sen med fasanerna.... w00t.gif crazy.gif

Ännu bättre; jag ska fiilma när jag gör så med fasanerna sen.. naughty.gif coolgleam.gif
(Fast jag lovar inte att fasanerna ska reagera nämnvärt eller fatta något av det; bara att jag ska uppmana dem att göra en cirkel! Och filma det.) wink.gif biggrin.gif
Men jag vet inte om jag lägger upp det på youtube nödvändigtvis.. wink.gif
Fast i väntan på film på just mina fasaner så kan ni få njuta även av denna lilla film, också den en mycket stor favorit hos mig och ja, jag härmar även den karln när jag pratar med mina djur..! biggrin.gif
http://www.youtube.com/watch?v=DFwN6VNgQVs

CITAT (Wilmer @ 05-05-2009, 13:42) *
Dääär är den!! Jag såg den för länge sedan och har letat efter den. Jag har tränat Indra matvraket men inte kommit så långt som till cirkel än... Tyckte det var så läckert giggle.gif Hon har ju lärt sig att stå på bakbenen vid pussljud, så.. (Vilket är rätt festligt när man sitter o pussar på pojkvännen i soffan rotfl.gif ).

Visst är det jobbigt när man vet att man sett en film/bild/text någonstans, men man har inte en susning om vart och alla sökningar misslyckas en efter en.. blink.gif
Hihi!! Indra måste se jättesöt ut när hon står och spanar på er! "Vart är min mat?!" biggrin.gif

Förresten, var det inte dina marsvin som gillar att mumsa persilja (parsley)? wink.gif
Wilmer
Precis Therese, och får hon inte mat efter smackandet (pussandet) inom rimlig tid så börjar det oinkas förfärligt och förhoppningsfullt dessutom coolgleam.gif . Hett tips, lär ej ditt marsvin oinka vid pussljud coolgleam.gif

Ska kolla tube filmerna sedan, jo, mina två damer gillar persilja, Anton ratar den än så länge.
Meriona
Nu har vi full odling av persilja på balkongen, så du kan tryggt åka på semester Wilmer! bravo.gif yes.gif
lissa
nono.gif Aja baja...man ska inte luras som ni gör ....Här sitter jag och läser om en läcker karl som pratar lite som vi alla gör med våra djur...
ranting.gif Men vart tog den läckra karlen vägen...inte ens ett litet finger ser man -cry-.gif
Sen tänkte jag, OK han med fasanen kanske är något att kolla in, men inte ens det .. man får kanske nöja sig med att se en bit av några fingrar... dunno.gif

Den badande lille nassen var ju gullig, men att bara bada bakkroppen är väl inte logiskt...eller är det jag som fortfarande är besviken över att inte ha få se en läckerhet innann jag d010.gif Nej, jag tror att jag har blivit bortskämd med era bilder, och har fått abstinensbesvär helt enkelt...
biggrin.gif biggrin.gif smiley_small_hug.gif till er alla...
Wilmer
Youtube är livsfarligt.. Så mycket charmigt det finns att fastna framför där!!

Anton, lill Nöffe enligt husse, är invägd på 713 gram i lördags. Stora karln smiley_small_hug.gif . När jag skrubbade buren i helgen satte jag in ett av husen åt honom istället för hängmattan. Han låg mest under den och ugglade, tyckte han behövde lite utsikt. Nu sitter han på taket och spanar, resultatet lyckat alltså tummenupp.gif Jag har också fått hänga upp torrfoderskålen, alltså byta till en som går att hänga upp. Han släpade den på burgolvet full med spån på nolltid, pälsen börjar bli rejäl!! Ja, jag vet, jag ska ta kort rolleyes.gif .

Stortjejerna mår bara bra, grässäsongen är underbar för små pälsbollar wub.gif Indra fyller ett år i veckan, då blir det kalas igen.

Meriona
Ett himla kalasande... laugh.gif Ett år, vilken dag då? yaay.gif

Över 700 gram! Hur ska detta sluta? unsure.gif
Ett blobbigt marsvin?
Wilmer
OM jag inte minns fel shy.gif så är det 14 maj. Anton blir inte blobbig, vi ska ta bort kulor och päls, sedan väger han nog 350 gram cirkus a0a.gif
Meriona
Hihi ett nakenmarsvin! laugh.gif
Wilmer
g.gif Undrar hur mycket hår de rakar bort vid kastrationen?
Meriona
Knappast 400 gram väl?! blink.gif
Eller förresten, vad väger en liten testikel? sweatingbullets.gif
MariaS
CITAT (Wilmer @ 11-05-2009, 23:27) *
g.gif Undrar hur mycket hår de rakar bort vid kastrationen?

Inget! De tvättar bara rent.
Meriona
Va? Syr de inte heller? wacko.gif blink.gif Iiiih tänk om de häftar ihop det som de gör med ögonbryn!
MariaS
för det första går det inte att raka "kulorna", Skinnet är för elastiskt. lika är det med att sy, då har liksom skinnet redan dragit ihop sig....
Wilmer
help.gif Vad ska jag utsätta honom för help.gif
MariaS
CITAT (Wilmer @ 13-05-2009, 07:25) *
help.gif Vad ska jag utsätta honom för help.gif

Lugn, det gör inte så ont. Han kommer vara mer groggy av bedövningen, än att ha just ont!
Wilmer
Han ska få gas, just för att det är bättre på så små djur, fast det kostar lite mer och så får vi som sagt åka till Blå stjärnan i Gbg, men det är det värt. Största risken är nog att han blir marsvinsnappad på vägen unsure.gif
MariaS
CITAT (Wilmer @ 13-05-2009, 10:13) *
Han ska få gas, just för att det är bättre på så små djur, fast det kostar lite mer och så får vi som sagt åka till Blå stjärnan i Gbg, men det är det värt. Största risken är nog att han blir marsvinsnappad på vägen unsure.gif

Har du redan datum och klockslag... whistling.gif
Wilmer
NEJ ABSOLUT INTE!!!!!!!!!!!!!!!
anne-li i olofstorp
rotfl.gif -fear-.gif rotfl.gif
Meriona
CITAT (Wilmer @ 13-05-2009, 16:50) *
NEJ ABSOLUT INTE!!!!!!!!!!!!!!!

Dessutom ska han väl ställas ut först? blomma.gif
Wilmer
giggle.gif Javisst ska han ställas ut först! Men jag har faktiskt inte bokat tid än, de hade inte bokning så långt i förväg. Ärligt.
humla
Det är lite olika hur de gör med stygnen, vissa syr igen och vissa lämnar det öppet. Vet inte vad som är säkrast. På min Ingvar lämnade de snitten öppna för att de skulle dräneras.
MariaS
Det bästa är som sagt att lämna öppet. Syr man igen och det har kommit in ngn liten bakterie, är det ingen större hit att försöka få ut inflammationen sen! Risken för inflammation är alltså mindre, om det får vara öppet och läka inifrån.
humla
Samtidigt som marsvin till skillnad från många andra djur har mkt korta ben, och därför kommer snittområdena hela tiden i kontakt med marken och risken finns att det kan komma in bakterier. Så jag tror inte det är riskfritt hur man än gör, men det är hur som helst mkt viktigt att ha en god hygien i buren under den första tiden. Jag använde handdukar och fleecefiltar som byttes ett par gånger dagligen.
Meriona
Jag tänkte nog som du sa där Humla, att det kunde komma in mycket jox.....Jag har ju själv gått med öppna operationssår några gånger och det var ingen trevlig upplevelse alls.... sick.gif
Meriona
Grattis på födelsedagen INDRA, 1 år idag! yaay.gif hbd.gif rose.gif
MariaS
CITAT (Meriona @ 16-05-2009, 19:02) *
Grattis på födelsedagen INDRA, 1 år idag! yaay.gif hbd.gif rose.gif

Hänger på yaay.gif yahoo.gif blomma.gif
Myosotis
Grattis! yaay.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon