Full version: Marsvin
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33
Olle A
Grattis Wilmer till att dina marsvin fick så bra placeringar! bravo.gif
Roligt att läsa om den lyckade utställningen och se Merionas fina bilder. Härligt också att läsa era inlägg om hur underbart det kan vara med djur som har det bra! Myosotis och Meriona, ni har verkligen rätt i att man måste sätta sig in i vad djuren behöver och ta sig den tid som de kräver - och att man får så oerhört mycket tillbaka då. Själv måste jag inse att en som bor ensam och är borta hela dagarna inte kan ha så mycket andra djur än fiskar, men även de är fascinerande när de får rätt utrymme, miljö och foder. Något tråkigare än en guldfisk som snappar luft i en trång kupa är svårt att tänka sig, men den som ser en färgstark killihane spärra ut alla fenor och locka med sig sin hona ner i ett lager torv eller ett snår javamossa glömmer det nog aldrig. Visst känns det ibland lockande att även ha andra smådjur - men så länge jag inte har den tid de kräver så får det vara!

Olle
MariaS
Vem har sagt att fiskar är tråkiga? Mina simmar så snällt mot mig när jag kommer gåendes mot dammen. Stannar jag på bron, brukar koiarna stanna upp och titta på mig, sen simmar de runt runt tillsammans med alla andra fiskarna. Går jag sen min väg, följer de mig så långt de kan...

Stoppar jag ner fingrarna i vattnet, kommer nästan alla fiskar fram och ska pussa fingrarna, observera att de aldrig fått foder från mina händer i vattnet! Jag anser mina fiskar i dammen vara oerhört sociala, eftersom det bara är mig de gör detta mot. Kommer någon annan gåendes, går de samtliga ner på djupet och gömmer sig istället.
Meriona
Tama fiskar har jag hört talas om, min pappa har berättat om en båtklubb som har tama fiskar i hamnen, de kan såklart simma vart de vill, men de håller sig runt båtarna där de får lite godsaker. Kommer inte ihåg vad det är för sort däremot, något som får utplanteras iallafall, så inget exotiskt.

Meriona
Här kommer lite fler bilder från gårdagen.
[attachment=43671:halloween.jpg]
Den här sötnosen vann tredje pris i Maskeradtävlingen. Jag tyckte faktiskt att han/hon med sin matte borde ha vunnit.
[attachment=43672:ante.jpg]
Anton väntar på att bli bedömd. Han var fortfarande för klen enligt domaren, hur ska vi kunna göda honom?
[attachment=43673:silverpet.jpg]
Silverpet Isa. Efter två sådana utmärkelser till så kan hon titulera sig GP-"råtta" (GuldPet).
[attachment=43674:vinkvink.jpg]
Indra tränar inför gurktävlingen, det är viktigt att värma upp!

giggle.gif

Wilmer är lessen för att bredbandet strular, men hälsar och tackar för Grattis och ivriga påhejningar. tummenupp.gif
Wilmer
Jag har lite brådis, men giggle.gif det sysn i allafall på sista bilden att INdra inte behöver gödas rotfl.gif
Meriona
[attachment=43690:lisa2.JPG]

Kan ni gissa vilka detta är? whistling.gif
Wilmer
Meeen det är Lisa och Meriona wub.gif Sicket marsvin! Sicken liten tös!! Det ser ut som marsvinen jag växte upp med, stora som s*tan, tåliga och blev minimum tio år till alla föräldrars förtvivlan....
Olle A
Vilka sötnosar på sista bilden! wub.gif

Olle
Meriona
Hihi, rätt gissat Wilmer, och tack tack Olle! smile.gif
Lisa ja, han blev ömdöpt sen till Fläckis, för han och hans kompis fick en massa bebisar. På bilden är han inte riktigt fullvuxen ens, jag var sex år. Så stoooooor var han! Och supersnäll, vi lekte med dem i trädgården och de gick aldrig nån stans...
Hade jag ALDRIG vågat idag.
Wilmer
Ett sådant marsvin skulle jag vilja ha, tänk, friska och gamla blev de då wub.gif med små söta skrynkelöron wub.gif Jag ska nog starta en fulavelsförening tummenupp.gif
Myosotis
CITAT (Meriona @ 26-10-2009, 11:33) *
[attachment=43690:lisa2.JPG]

Kan ni gissa vilka detta är? whistling.gif

wub.gif
Meriona
Hihi jag vet att det bara är marsvinet ni gillar, för visst ser jag arg ut? Mamma säger att det redan där syns att jag har attityd. Fast det påstår hon att hon upptäckte redan på BB, det där måste ändå vara ont förtal! unsure.gif
Iallafall så måste ni väl erkänna att tapeterna är snygga? blink.gif
Myosotis
Ni är lika söta båda två. Fast visst ser du lite arg/allvarlig ut! laugh.gif Tapeterna däremot är inte riktigt min smak...
Wilmer
Jag hade ett liknande golv i mitt rum.................... Say no more, man kan skylla sin uppväxt på 70 talet för mycket, sick.gif

Du ser liiiite aningens purken ut, snacka om ögon som talar rotfl.gif men du håller gosigt i Lisa wub.gif

Myo, jag ska ge dig marsvinsberättelser så fort TRE har fått igång mitt bredband igen ranting.gif just DENNA vecka har de problem med leveranserna. Jag fick vänta två månader på telefonleverans, så någon gång nästa år kanske jag har internet igen -cry-.gif Nu sitter jag en snabbis på lunchen kiss.gif saknar er.

Meriona
Du kan ju tillexempel berätta om vad en Molly-gömning är... laugh.gif Det är ett uttryck som min son använder ibland..... whist.gif
MariaS
CITAT (Meriona @ 29-10-2009, 21:18) *
Du kan ju tillexempel berätta om vad en Molly-gömning är... laugh.gif Det är ett uttryck som min son använder ibland..... whist.gif

DET vill jag ABSOLUT ha reda på!
Cathis
CITAT (Meriona @ 25-10-2009, 11:12) *
Här kommer lite fler bilder från gårdagen.
[attachment=43671:halloween.jpg]
Den här sötnosen vann tredje pris i Maskeradtävlingen. Jag tyckte faktiskt att han/hon med sin matte borde ha vunnit.
[attachment=43672:ante.jpg]
Anton väntar på att bli bedömd. Han var fortfarande för klen enligt domaren, hur ska vi kunna göda honom?
[attachment=43673:silverpet.jpg]
Silverpet Isa. Efter två sådana utmärkelser till så kan hon titulera sig GP-"råtta" (GuldPet).
[attachment=43674:vinkvink.jpg]
Indra tränar inför gurktävlingen, det är viktigt att värma upp!

giggle.gif

Wilmer är lessen för att bredbandet strular, men hälsar och tackar för Grattis och ivriga påhejningar. tummenupp.gif

wub.gif så goa dom är
Wilmer
CITAT (MariaS @ 29-10-2009, 21:19) *
DET vill jag ABSOLUT ha reda på!

giggle.gif Gissar att Meriona syftar på de däringa typ 1243 pluttarna man hittar när man lyfter på dynorna i soffan coolgleam.gif
Meriona
CITAT (Wilmer @ 30-10-2009, 12:34) *
giggle.gif Gissar att Meriona syftar på de däringa typ 1243 pluttarna man hittar när man lyfter på dynorna i soffan coolgleam.gif

Skulle det kunna varit också! tummenupp.gif Fast vi räknade dem inte i antal pluttar utan i antal nävar... flirting.gif
Tänkte mer på sättet hon gömde sig när hon blev rädd för något. Bara hon gömde nosen upp till öronen så var hon ju övertygad om att monstret inte såg henne. Sen att hela rumpan lyste som en neonskylt i vitt hade hon ingen aaaaaaning om... wub.gif Ojoj så söt hon var. -cry-.gif
Rose
CITAT (Meriona @ 24-10-2009, 19:52) *
[attachment=43644:rufs.jpg]
Så fiiiiiiin wub.gif

edit: bilden syns inte, men är den trefärgade
Wilmer

Menar du mitt ruffs? Hon är ett charmtroll lilla kraken, jag tycker de trefärgade (sköldpadd) är underbara. Har haft en slät, en teddy och nu en virvel sköldpadda wub.gif Vill inte ha en kopia, så jag byter ras...

Okey Meriona, Molly gömman.. Ja, snacka om att sticka huvudet i sanden wub.gif Tänk att man kan sakna 700 gram så innerligt -cry-.gif
Wilmer
Nu när jag är online igen kan jag bidra med mina utställningbilder. Att klä ut djur kan ju diskuteras, men de såg inte det minsta lidande ut tyckte jag i allafall.

hallowsvin.jpg

marwin o merlin.jpg

Isas små halvbröder, lika pussiga och gosiga som hon är, så gulligt att det verkar nedärvas från mamma wub.gif Jag har aldrig mött så pussiga marsvin förut!

meriona o Indra myser.jpg
Utställningen för oss är främst mys, gemenskap, skötseltips och massa söta marsvin!!

nöffe väntar på sin tur.jpg

pumpa svin.jpg

Meriona
Ojoj så sött, en skinny-pumpa! wub.gif Indra ser piggare ut än jag kände mig. laugh.gif
Wilmer
Jag var inne på SMF västras hemsida och länkade mig vidare till utställningsfoton, jisses vad söta bilder det fanns, några riktigt goa skinnysar också giggle.gif
Meriona
Ser fram emot fler utställningar! yahoo.gif
MariaS
Marsvin är ju faktiskt ganska snabba på att bedöma människan i sin omgivning. Det händer ju faktiskt att jag hälsar på Wilmer lite då och då, och hennes smågrisar.

Så sent som idag var faktiskt Wilmer och hälsade på hos mig och jag skickade med henne den sista gurkan från växthuset, med hälsning till Indra. När vi satt där och pratade kom vi in på just det här med marsvinens olika personligheter, så jag kom faktiskt fram till att det kan ju till och med jag skriva om, efter mina besök hos Wilmer då...

Det första marsvinet jag träffade, var lilla Isa. Hon hade bara bott med Wilmer i två veckor, när jag tog ett litet snack med Isa. Med lite lock och pock började snart Isa prata (Till Wilmers förtret) och slicka mina fingrar. Numera räcker det att jag talar med Wilmer i telefon, för att Isa ska börja snacka med mig på avstånd...

Nästa gång jag besökte Wilmer, var när lille Anton kom hem! Lillprins Raggis av Hårmatta! Jösses vilken liten söt typ! wub.gif Men även Indra fanns med i leken, dock inte sååå liten inte. Självklart tog jag ett snack med Isa först, så allt var i ordning. Lite inpussning av hakan var ju ett måste också.

Sen var det dags för en första hälsning av Indra. Hon var så där road av mig till en början, men när en bit röd paprika dök upp, ja då blev det allt lite mysprat där med. Men hon är svårflörtad till snack! Kärleken till henne går helt klart via magen!

Så lille Anton då.. Ja han är ju inte sååå liten längre, men för mig är han ändå alltid minstingen och sötnosen. (Hur kan en hane vara söt föresten... Sockersöt dessutom) han är lite avvaktande till en början. Han vill väl antagligen kolla av, så det inte är en ny päls och stjärtplågare! Sånt gillar han nämligen INTE. Då går killen faktiskt och sätter upp lite attityd till och med. Han liksom knattrar lite skällande på en om man försöker, så för fridens skull låter jag helt enkelt bli biggrin.gif

På senare tid har besöken hos Wilmer blivit lite tätare, vilket genast visar sig på hennes marsvin! I samma ögonblick jag kliver in genom dörren, hör jag hur Indra hoppar upp mot burgallret. Skulle jag vänta bara en minut för länge, så svär jag på att hon skulle hänga i burtaket som värsta hamstern! Hon VET att jag alltid har med mig något extra gott, som hemodlade gurkor, morötter, persilja eller liknande. När hon väl fått sitt godis, kan hon sen i lugn och ro ta ett litet småsnack, innan hon vill in i buren igen. Isa protesterar svartsjukt under tiden. Hon bara MÅSTE få komma ut och snacka lite och tvätta haka. Om hon fick bestämma, skulle jag nog inte gå hem med oslickade öron heller... Så Anton då. Pötisen får ju vänta till sist och han väntar tålmodigt uppe på sitt hus, noggrannt spanande på vad jag sysslar med. När det till slut blir hans tur för lite gos, gör han något litet knäppande ljud, precis som om han säger till tjejerna: HA! Nu är hon MIN! Sen lägger han sig bekvämt ner halvägs upp på min axel och halvsover.

Så visst har marsvin personligheter. Precis lika mycke som vilket annat husdjur som helst. För jag har förstått, att det inte är vem som helst mina små lånegrisar hälsar frivilligt på!

Myosotis
wub.gif wub.gif wub.gif Vilken härlig beskrivning!!!
Meriona
CITAT (Myosotis @ 13-11-2009, 13:52) *
wub.gif wub.gif wub.gif Vilken härlig beskrivning!!!

Ja verkligen! Nästa gång får ni ta bilder på det Maria! smiley_small_hug.gif
Wilmer
Hihi, vilken rar beskrivning wub.gif Om MariaS tillåter så har jag gosbilder från besök shy.gif På Meriona också, men där vet jag svaret, ni vet hon är ju så ful duh.gif

Ja du Myo, vad ska man säga, var ska man börja... För att övertyga din pappa?? Ett besök är sällan nog, då de flesta är reserverade för nya människor i början, först när de känner dig som de kommer till sin fulla rätt kram1.gif

Min kompis som har en råttätarhund som älskar marsvins TV är mina krakar vana vid. Hon kan ligga nedanför vattenautomaten och vänta, när de kommer fram till gallret för att dricka gör hon utfall. INte ett marsvinshår rör sig, nonchar henne totlat. Mycket besviken hund... Kompisens barn kommer in i rummet med mat för att gulla, vips är de alla försvunna i mysrullar och annat (de är inte här så ofta barnen). Indra korven har ju charmat min sambo totalt, hon står på bakbenen nedanför soffan och klättrar på benen för att få godsaker, vem kan motstå det? Isa springer oinkandes en bit bort, vill inte gärna gå över den öppna ytan på golvet. Anton raggisen är lugn men bestämd och orädd. Han rusar omgående genom alla rummen i huset om inte jag hunnit barrikadera dörröppningarna (bara sladdsäkrat i vardagsrummet). En stor pälsboll som rasslar runt hörnet sedan hör man bara klicket av små klor mot golvet. Anton vill helst sitta på axeln och gosa, bättre utsikt däruppe tror jag. Indra har börjat pussas i örat, små morrhår killar som tusan devil.gif

Har de bråttom tillbaka i buren efter gos (nödiga) börjar ett ivrigt gnagande på fingrarna som gör att man mer än gärna springer till buren i hastigt tempo för marsvinsurladdning. Speciellt Isa aldrig Anton gör så. Indra kör hinderloppet i buren från ena änden till andra när sambon kommer dit på 0,001 gurkmillisekund, för då vet hon vad som vankas.. Han är numera så populär att jag får slita hennes pussande nos från honom när det gosas... Slask, slask, å min gurkaleverantör vad jag älskar dig wub.gif

Indra är hos mig den pratiga damen medans Isa sällan säger något, hon bara pussas och somnar... Anton pratar oavbrutet, men jag som är lite grov i goset och klappar rumpan får den tidigare nämnda åthutningen, han blir totalt vansinnig om jag fortsätter.

Marsvinen jag hade som tonåring kom klättrande upp i knäet för gos, vi hade låga fotöljer som gjorde att det gick att kravla upp längs benen till en väntande famn. De passade alltid på att rassla över barriären in i grannrummet så fort man vände ryggen till. Bara att gå in där och säga pysh pysh som en vatten spruta så sprang de hem igen. Bra minne har de tydligen (använde vattensprutan någon gång sleep.gif )

Marsvin är läraktiga om de får matbelöning, pussas, dansa etc. på komando. Men de är personligheter, min Isa skulle ALDRIG nedlåta sig till det, hon vet att om hon sitter och vädrar sött och ignorerar mina försök så får hon godis ändå, konsterna kan apan Indra hålla på med.

Det var dagens iakttagelse som marsvins sambo.
Myosotis
Gurkmillisekund! rotfl.gif
Tack för en underbar beskrivning! wub.gif Man vill genast komma och lära känna dem när man läser om dem, de måste vara helt underbara.

CITAT (Wilmer @ 14-11-2009, 11:27) *
På Meriona också, men där vet jag svaret, ni vet hon är ju så ful duh.gif

Äääh... confused.gif Vem var det som var och hälsade på mig i så fall? Jag trodde det var Meriona?! rtfm.gif
MariaS
WILMER! Du ska inte vara så hård mot Isa! Hon pratar faktiskt i massor... (med mig giggle.gif ) Hon vet ju faktiskt vem son talar med... whistling.gif

Och Antons rumpa ska man definitivt låta vara! Har du inte lärt dig det ännu nono.gif

Indras hjärta vinner man faktiskt bara på ett sätt, via magen g.gif hon har nog egentligen fel kön om jag tänker efter...

och visst får du lägga ut gosebilder....
4:an
har en vuxen son som plötsligt börjar prata om att skaffa sig marsvin.... confused.gif helt ok om han vill det....själv vet jag inget om marsvin men såg att det fanns en tråd här...blir de tama? Kan man gosa med dem? Bits de? Som ni ser vet jag ingenting....är det någon som har tid att berätta....är intresserad och har kanske missat något !
MariaS
CITAT (4:an @ 14-11-2009, 17:04) *
har en vuxen son som plötsligt börjar prata om att skaffa sig marsvin.... confused.gif helt ok om han vill det....själv vet jag inget om marsvin men såg att det fanns en tråd här...blir de tama? Kan man gosa med dem? Bits de? Som ni ser vet jag ingenting....är det någon som har tid att berätta....är intresserad och har kanske missat något !

Det räcker nog om du läser inläggena på denna sidan, för att förstå hur gosiga marsvin kan vara!
Meriona
CITAT (Myosotis @ 14-11-2009, 15:34) *
Gurkmillisekund! rotfl.gif
Tack för en underbar beskrivning! wub.gif Man vill genast komma och lära känna dem när man läser om dem, de måste vara helt underbara.
Äääh... confused.gif Vem var det som var och hälsade på mig i så fall? Jag trodde det var Meriona?! rtfm.gif

Hihi, ja du får se till att komma hit och hälsa på både Wilmers och mina djur tycker jag. 000.gif

Och jo det var nog jag som var där, men jag blir så erbarmligt ful på kort. Jag hämtade mitt pass igår, och jag kan kallt konstatera att jag nog inte blir insläppt i Mexico. Jag ser ut som en fullkomlig galning! thumbdown.gif
MariaS
CITAT (Meriona @ 14-11-2009, 18:13) *
Hihi, ja du får se till att komma hit och hälsa på både Wilmers och mina djur tycker jag. 000.gif

Och jo det var nog jag som var där, men jag blir så erbarmligt ful på kort. Jag hämtade mitt pass igår, och jag kan kallt konstatera att jag nog inte blir insläppt i Mexico. Jag ser ut som en fullkomlig galning! thumbdown.gif

Om du ändå ska passa på att hälsa på de andra två galningarna, så är det naturligtvis ett måste, att komma hit och checka av mina högst "normala" katter också crazy.gif Hit kommer man på en normal Odla-fikapaus...
Meriona
CITAT (MariaS @ 14-11-2009, 18:31) *
Om du ändå ska passa på att hälsa på de andra två galningarna, så är det naturligtvis ett måste, att komma hit och checka av mina högst "normala" katter också crazy.gif Hit kommer man på en normal Odla-fikapaus...

Hehe på minst några timmar. Och bekväma promenadskor rekommenderas så att man orkar gå igenom HELA trädgården! -fear-.gif flirting.gif
MariaS
CITAT (Meriona @ 14-11-2009, 18:36) *
Hehe på minst några timmar. Och bekväma promenadskor rekommenderas så att man orkar gå igenom HELA trädgården! -fear-.gif flirting.gif

Den promenaden kräver ju faktiskt en fikarast till som du kanske minns laugh.gif
Meriona
CITAT (MariaS @ 14-11-2009, 18:38) *
Den promenaden kräver ju faktiskt en fikarast till som du kanske minns laugh.gif

yes.gif Mums - paj! crazy.gif Inte marsvinspaj dock, det vill jag INTE bli bjuden på. -fear-.gif
MariaS
CITAT (Meriona @ 14-11-2009, 18:48) *
yes.gif Mums - paj! crazy.gif Inte marsvinspaj dock, det vill jag INTE bli bjuden på. -fear-.gif

Provade faktiskt med en blandning av päron och banan i pajen idag. Hade nog passat ett marsvin med i smaken! MUMS! Fast vi tog vaniljglass till...
Meriona
Jag hoppas att de inte serverar marsvin i Mexico, men det är väl ändå en bit från Peru...... blink.gif
Wilmer
HU ingen marsvinspaj i Mexico, lär dig namnet på Marsvin på spanska för säkerhets skull. (Akta dig för "cuy"¨på menyn).
Meriona
Jag ska var uppmärksam, jag lovar! nono.gif Inga pälsbollar i min mat inte!
Myosotis

smiley_small_hug.gif

CITAT (MariaS @ 14-11-2009, 18:31) *

smiley_small_hug.gif

"nog". g.gif Hon vet inte själv alltså. Lite oroväckande tycker jag fortfarande att det är.
Men om du ser ut som om du har rabies på kortet så är det ingen som vågar stoppa dig vid gränsen! tummenupp.gif
Meriona
CITAT (Myosotis @ 14-11-2009, 23:32) *
"nog". g.gif Hon vet inte själv alltså. Lite oroväckande tycker jag fortfarande att det är.

giggle.gif crazy.gif Hihihi
Wilmer
CITAT (4:an @ 14-11-2009, 17:04) *

För att du ska slippa läsa hela tråden kan jag ge dig ett kortare svar! Marsvin som du håller på med blir normalt sett tama, allt från väldigt tama till lugna. Det finns givetvis undantag som med alla djur, men de är som djur väldigt sociala och älskar att gosa och mysa med matte och husse. När man först skaffar dem kan de vara skygga en period, det är bara att mata och vinna deras förtroende så går det över. De är som små hundar när de blir som tamast! De går gärna efter dig och runt dina fötter på golvet (akta!) och kommer fram till dig för att tigga mat och nosa. De är extra roliga djur efter som de pratar! När de boat in sig kommer de ropa av iver när du... Öpnnar kylskåpet? Prasslar med påsar? Sätter nycklen i låset? Allt beroende på vad de lärt sig förknippa med mat. De kan låta allt från små nöjda kluck ljud till överljudssirener.

Skaffar man två hanar måste man räkna med att det KAN bli problem, jag är ingen expert på dem har bara haft honor. Men det verkar som om en vuxen och en liten är lättast att sätta ihop, fast de kan ändå bli bråk senare.

Marsvin bits oftast inte, men jag har haft marsvin som hugger alla utom mig whistling.gif , antar att de har ett högt integritetsbehov om nu små djur kan ha det? Mamma löste det med en mössa som hon satte ner i buren, Coralle (marsvinet) gick in, mamma gick dit hon skulle med djuret, satte ner mössan, djuret gick ut. De är alltså djur som vet vem som är vem, vilket också har sin charm! De kan vara kittliga på sidan av huvudet och markera att de tycker det är obehagligt att man rör där etc. men ju mer du hanterar ditt djur, desto mer lär ni känna varandra.

På Svenska Marsvinsföreningens utställningar jag nu besökt ett par gånger har det funnits med vuxna karlar och kvinnor, så de är inte bara barndjur utan något alla kan uppskatta wub.gif

Kort skulle jag skriva... Går inte skriva kort om så underbara djur!! Ett marsvin som du ger tid, tålamod (ibörjan), kärlek och sysselsättning kommer ge dig tusenfalt tillbaka. Har du flera frågor så bara fråga på!

Hälsningar kicki och de tre pälsbollarna.
4:an
Tack för ditt svar! Jag har suttit och läst i länken och känner att jag nästan blir förälskad i dem bara av att läsa om passionen ni visar dem .... kiss.gif har varit inne på marsvinssidan.se och läst för att vi skall kunna ta hand om dem bra och vi har nu lånat lite böcker på biblioteket....tycker att det är rätt häftigt att sonen på 22 vill ha marsvin...annars är han väldigt macho....kampsportare och säljare på byggvaruhus coolgleam.gif därför tycker jag att det är kul att han känner att det är helt ok att bejaka sina omhändertagande sidor och vill hjälpa till....dessutom älskar jag själv djur och vi har haft hamstrar och sköldpaddor och jag har själv haft en papegoja, men marsvin visste jag inget om! blush.gif så tack och jag tar gärna emot fler tankar och råd...allt är välkommet!
Wilmer
Vilken go' son du verkar ha smiley_small_hug.gif Har du kollat in Humla's sida? www.humlansmarsvin.se där finns fakta och världens sötaste bilder wub.gif Hon är odlait och svarar säkert gärna på frågor! På SMF's hemsida finns länkar till uppfödare, där kan man leta raser och se om det finns något som faller i smaken. Det finns också de som tar hand om omplaceringsmarsvin som du kanske sett i tråden? Jag har själv dålig erfarenhet från zoo butiker så dem vill jag helst inte gynna, men det finns kanske bra sorter där också. Den här i stan hade skabb på djuren i flera år, men de verkade inte bry sig när jag påpekade. Det är jobbigt för djuren, märker man det inte kan det leda till döden. Behandlingen kostar förstås också en del.

Det viktigaste är att marsvin är mycket sociala, så de vill helst vara två. I burarna här finns hus, mysrulle, marsvinsbädd, hängmatta och ett hinder, höhäck plus hö på golvet. Pinnar att gnaga på. I bland får marsvinen fnatt och leker helahavet stormar, i raketfart runt - mysrulle, hängmatta, hus, skutteliskutt. Hur vissa kan ha sina marsvin i bara burbottnar med låga kanter kan jag inte begripa, men jag kanske alltid haft marsvin med skutt i benen confused.gif De gillar saker och är nyfikna, nya saker undersöks, sniffas på, flyttas kanske lite, knapras på-- å, vad de är roliga att sitta och se på wub.gif

Fråga på Humlan kanske dimper in med expert råd också tummenupp.gif
Wilmer
Här kommer några gosbilder på MariaS från mars i år då hon kom och hälsade på bebisen på sista bilden, OJ vad han var liiiiten.

MariaSindragos.jpg

MariaSisagos.jpg

bebis.jpg

MariaS
Tuttinuttan! wub.gif Tog jag verkligen i den där lilla typen utan att den gick sönder w00t.gif Den första korven klarar ju läget och Isa söker sig ju till mig frivilligt, men den där yttepyttelilla... (var han verkligen så liten....)
Wilmer
Helt ofattbart liten, jisses!!!!!!!!!! Plutt!! Bara ett par svarta ögon och massa lockig päls wub.gif Inte samma klump som just galopperar på golvet här väl? Det dundrar i golvbräderna ju giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon