Full version: Marsvin
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33
MariaS
CITAT (Meriona @ 29-06-2009, 22:06) *
Nä det måste jag kolla.... blush.gif
Hoppas att Wilmer verkligen ställer ut på SM på lördag (apråpå ingenting), då får du komma till Dingle Maria! wub.gif

Packar husvagnen till helgen, för nästa bilträff. Onsdag 8/7 bär det i väg till Kalmar-trakten... Just det, jag ska inte ha något marsvin, för jag är ändå inte hemma ju! coolgleam.gif
Wilmer
Så det blev en liten hona åt Terese, toppen! Tycker du är duktig som kan avstå för djurens skull MariaS. Förstår hur svårt det måste vara, dregel...
MariaS
CITAT (Wilmer @ 30-06-2009, 09:48) *
Så det blev en liten hona åt Terese, toppen! Tycker du är duktig som kan avstå för djurens skull MariaS. Förstår hur svårt det måste vara, dregel...

crazy.gif crazy.gif crazy.gif
Wilmer
Nu har korv-Indra varit hos vetrinären för jag har uppmärksammat att hon pip-pratar när hon kissar ibland, kan vara tecken på infektion eller urinsten. Men, två timmar och 1200 kr senare konstaterades att hon är ett mycket friskt litet marsvin som piper ibland när hon kissar rolleyes.gif även när hon bajsar märkte jag på vet.bordet. Jag är sååå glad att det inte var något, värt alla pengar i världen laugh.gif
MariaS
Gulle-pluttan... tala om för matte vad duktig hon är, så matte får städa buren giggle.gif Snuttan wub.gif
Wilmer
Duktigast av alla är Indra som fick beröm hos vetten för att hon var så lugn. Jag är så glad att hon efter gurka och vatten tillslut kissade en pöl så att det gick att ta urinprov. De kollade efter kristaller och bakterier, ingetdera fanns. Hon blev också röntkad (hur stavas det..?) för att se ev. stenar, inget fanns. Det är så näpet att se det lilla livet liggandes på sidan (krävs två man giggle.gif ) för att röntkas. Det enda som syntes var att magen var full av bajs. Vad betyder det frågade jag confused.gif är hon förstoppad. Ne, svarade vetten, det betyder att hon ätit en massa rolleyes.gif . Tja, vad är nytt, man heter ju inte korv-Indra för inte rotfl.gif
Meriona
Ojoj vad duktig hon är, den lilla Indra! Och en stor lättnad att det inte var något tokigt! Du är en fantastisk matte, Wilmer! wub.gif

Nu är det bara två dagar kvar till SM! yes.gif yes.gif
MariaS
CITAT (Meriona @ 02-07-2009, 07:44) *
Nu är det bara två dagar kvar till SM! yes.gif yes.gif

Mina tummar är redan blå... Hoppas att det går bättre för Anton denna gången!
Meriona
CITAT (MariaS @ 02-07-2009, 12:31) *
Mina tummar är redan blå... Hoppas att det går bättre för Anton denna gången!

Såklart det gör! Den där skatan som dömde sist har nog inte befogenheter för en sån här stor tävling! coolgleam.gif
Cathis
Undras om dom har fått sina bad nu så pälsen blir riiiiktigt blank och fin rolleyes.gif
Wilmer
Nix, det blir alla tre i morgon kväll, har haft fullt upp!! Jag ska fira min födelsedag med att fluffa och pimpa marsvin, ev.firare får vänta till söndag coolgleam.gif laugh.gif Jag lovar att rapportera hur det går med glansen Cathis kompiskram.gif
Cathis
Ja en rapport måste jag ha kompiskram.gif

Håller tummarna för dom wub.gif

Något hände, vilket mellanrum det blev giggle.gif
Wilmer
Håll en extra tumme för raggsockan Anton, han blev så deppad sist när tjejerna sopade mattan med honom. sweatingbullets.gif
Cathis
Klart jag gör, håller alla tummar jag kan för sötnosen Anton wub.gif och så klart för tjejerna med yes.gif
Meriona
Badas de nu tror ni? är lite orolig eftersom det är Wilmers födelsedag, tänk om det är viktigare att fira den än att fluffa pälsar? blink.gif nono.gif
Meriona
Nu bär det snart av och Wilmer har inte ringt och varit hysterisk än, så de är nog i topptrim! wub.gif

OJOJ Vad det ska bli kul!
MariaS
Väntar otåligt på besked crazy.gif crazy.gif crazy.gif
Meriona
Fniss - jag låter matte Wilmer berätta själv som vanligt! laugh.gif
Biggan_
Det här är ju olidligt spännande! innocent.gif

CITAT (Meriona @ 04-07-2009, 17:44) *
Fniss - jag låter matte Wilmer berätta själv som vanligt! laugh.gif

Kan du inte viska? Jag hade ju tänkt gå ut i trädgården igen men jag får väl ingen ro där förrän jag vet! whist.gif
Wilmer
Puh, hemnkomna och matade. Iiiiii så kul det var! Värmen förtog lite av det hela, men det var inte så att djuren måde dåligt av det. Isa sitter och äter nu, Indra har rullat ihop sig och sover, Anton sover på huset med huvudet hängande utöver kanten giggle.gif Många intryck för en liten krake på 5,5 månader.

Så till bedömningarna! Det var runt 400 marsvin i dag, både rasdjur och PETklasser. Mina ställdes bara ut i PET klass och i dropin, för det är kul med bedömning på alla tre av samma domare tycker jag. Isa och Indra tvävlade i samma klass, så de hade samma domare, Anton hade inte samma domare, så det är svårare att jämföra poängen. MEN om vi tar poängen rakt av så Fick Isa 90p, ANTON slog Indra denna gång, 89 sedan Indra med 87 poäng. Det Isa får avdrag för är förhårdnader på framtassarna, något hon haft hela livet, som man kan fila på och smörja, men det är svårt att få bort helt. På temprament fick hon bestämd och lugn. Hon kom 5 av 13. Anton fick ett onödigt avdrag för jag hade dragit med nagelfinlen för nära pulpan, fyyy matte crying.gif Annars fick han lugn, vackra ögon... Kom 5/6. Indra Hade visst fått en smuts i örat dunno.gif och lite klet på talgkörteln. Båda mitt fel förstås. Sedan har hon en förhårdnad fram hon med.

På sammadomare-bedömningen fick Isa 92, Indra 91 Anton 90.... Isa fick på pälsen, LEN OCH REN Cathis wink.gif Indra fick på övrigt "pratig", Anton fick påpäls och hud, mkt päls, ren och fin. Lite smakprov på vad man kan få läsa laugh.gif

Jag fick shoppat lite och vann en hörn-hängmatta till buren (rosa, matchar ju den orange buren....). Isas syskon var där igen, de är söta som socker wub.gif Alltså, det finns så många söta marsvin att man blir kollrig. Fick även se några CUY som vi pratat om här tidigare, större och vildare marsvin. Söta som krakar med lite skrynkliga öron.

Men, jag höll på att glömma dagens enda pristagare!!!!!!!!!!!!!!!!! INDRA kom på 4 plats i SM i GURKÄTNING yaay.gif Matte kände sig gryyyyymt pinsam bland småbarnen-tonåringar(max) som deltog, men jag fick ju ställa upp på Indra, det är ju hennes stora talang ninja.gif När hon gick till final kan jag ärligt säga att jag inte ansträngde mig, den som kom femma (sist) åt inte upp sin gurkbit, annars hade Indra kommit sist i finalen. Jag kan ju få dåligt rykte bland föräldrarna annars cool.gif

Bilder kommer! En härlig dag i marsvinens tecken. Men ett litet tillägg. Som med alla utställningar förekommer det saker jag inte gillar. Man ska tex. rycka pälsen på vissa djur som ställs ut i ras. I min ungdom skulle man rulla och knöla öronen för de skulle hänga som flaffor och inte vara flygöron. Vet inte hur det är nu. Jag har själv aldrig gjort det, duger de inte hela och rena så får det vara, därför gillar jag PET utställningsfilosofin rose.gif
Meriona
[attachment=37503:gurkan.jpg]
[attachment=37502:isa.jpg]
[attachment=37501:lillnoffe.jpg]

Nu kan ju inte dessa bilder mäta sig med de Marcus tog, men till dess de är uppladdade så får ni iallafall ett smakprov! Kolla fina blå plattan som Wilmer köpte för att visa upp sina små underverk på! 000.gif

Kan inte bärga mig tills Wilmer åker på långsemester (när då då?????) så att jag får rå om dem riktigt ordentligt! wub.gif
Wilmer
Bjuder du på en resa så naughty.gif
Meriona
CITAT (Wilmer @ 04-07-2009, 18:13) *
Bjuder du på en resa så naughty.gif

flirting.gif

Visst syns det att Isas päls verkligen glänser? coolgleam.gif
Biggan_
Ja det var väl inte så illa! tummenupp.gif
Det blir ju aldrig riktigt rättvist när det är en bedömningstävling. Det är ju inte säkert att två domare hade dömt lika för det är ju efter deras tycke och smak det blir bedömt. Men jag tycker att dom klarade sej bra!
Då är dom väl helt slut nu efter alla dagens intryck och värme?
Fina bilder Meriona! Dom är ju jättesöta! wub.gif
Wilmer
Efter första vilopausen så skuttar de nu runt som vanligt. Anton sover dock hårt igen giggle.gif . Alla tre har från början varit vana att åka lite hit och dit, det verkar inte bekomma dem så värst. Skönt!! Visst gick det bra för dem, hur kul som helst.

Precis Meriona, CATHIS!!! Kolla in hur det blänker i Isas päls laugh.gif (Om ni andra missat det, Cathis tipsade mig om ett underbart balsam).
Lars-Olof Arvids
Tack för en intressant utställningsrapport, ni måste ha haft jättekul! Härligt att träffa en massa folk som är lika tokiga i ens favortdjur som man själv, och alla fina marsvin förstås. Fina bilder Meriona, marsvinen är ju bara för söööta! Och pris för SM i gurkätning - grattis! biggrin.gif Du skriver i en annan tråd att du bara skulle prova på, men har man väl börjat med utställningar är det väldigt lätt att bli fast. På min första killifiskutställning i Köpenhamn 1994 hade jag turen (?) att vinna första pris i klassen jag deltog i. Sedan dess är det kört - jag ser fram emot min femtonde utställning nu i augusti.

Olle
Wilmer
Hihi, jo Olle.. Jag var fast i utsällningsträsket i många år i ungdomen. Jag råkade köpa ett BIS marsvin i en djuraffär, köpte henne för hon var minst och räddast, sedan utvecklades hon till en skönhet. Första utställningen jag var på med mitt första marsvin vann hon också, eller vad det nu blev, en rosett iaf. Så, jag blev biten!! Hon var renrasig abessinier, inte så vanligt 1982.
Meriona
Var lugn Olle, hon är superfast! September är nog redan bokad och så var det visst även en i oktober? biggrin.gif
Jag åker gärna med, de här marsvinsutställningarna är mer drag på än gerbilutställningen som jag var på med mina djur, det var bara seeeeeeegt..... Här får man ju gullgosa med dem under tiden och folk är oerhört sociala. Den enda som var intresserad av att föra en dialog med oss på gerbilutställningen var en försäljare, han var mycket trevlig, han födde dessutom upp marsvin! Men vi såg honom inte idag.... unsure.gif

ojdå nu svarade jag samtidigt...
Wilmer

isaslillebror2.jpg

isas lillebror.jpg

kolla pälsen.jpg

Isas två småbröder, att jag förstog att de kunde vara släkt berodde på deras beteende mot matte - superpussigs sötsaker så jag frågade om de kunde vara släkt, jajamän, samma mamma wub.gif

Sista bilden är Anton i utställningsburen. Kolla vilken hårman han fått, jag upptäckte hur tjock opälsen blivit vid badet i går..

Hrm, ja, det är två utställningar pg, sept, okt..
Lars-Olof Arvids
Sötnosar! wub.gif wub.gif wub.gif

Olle
Meriona
CITAT (Wilmer @ 04-07-2009, 19:03) *
jag upptäckte hur tjock opälsen blivit vid badet i går..

VAD är en O - päls????? Ett skinnymarsvin?

rotfl.gif
Wilmer
rotfl.gif Ja, o-päls är väl det sista han har.

Föresten, jag har tyckt att skinnysar e lite.. Läskiga förut. Men jag är nog tillvand, för i dag så jag flera stycken som var såååå näpna och söta kram2.gif
Meriona
CITAT (Wilmer @ 04-07-2009, 19:27) *
rotfl.gif Ja, o-päls är väl det sista han har.

Föresten, jag har tyckt att skinnysar e lite.. Läskiga förut. Men jag är nog tillvand, för i dag så jag flera stycken som var såååå näpna och söta kram2.gif

Ja visst blir man påverkad? Jag håller med fullkomligt, både de skinnysar som fanns där och den nakenhund som en tjej hade med (men hon hade lurviga marsvin konstigt nog) gladde mitt hjärta.... angel_not.gif
Wilmer
giggle.gif Javisst va hunden söt!

Nu rastar Anton utställningströtta ben på golvet, han funderar nog på hur han ska få mer massa på sin kropp naughty.gif som det alltid har anmärkts på.
Meriona
Han blir säkert FET sen efter kastationen, var lugn.... wink.gif
MariaS
Grattis till en fin dag. Tyvärr kan man ju inte vinna jämnt, men i konkurrensen med 400... då har det ju gått riktigt bra ändå!

Pussa grisarna, så kommer jag snart med persilja biggrin.gif
Myosotis
CITAT (Wilmer @ 04-07-2009, 18:01) *
INDRA kom på 4 plats i SM i GURKÄTNING...

yaay.gif giggle.gif wub.gif
Wilmer
giggle.gif Nu kommer hon begära att få stora gurkor varje dag för att träna inför nästa gång.
Biggan_
CITAT (Wilmer @ 05-07-2009, 16:09) *
giggle.gif Nu kommer hon begära att få stora gurkor varje dag för att träna inför nästa gång.

Såklart! wub.gif Övning ger färdighet!
Wilmer
I dag har det provätits egenodlade morötter i burarna. Det slog mig just att jag drog upp en dyrbar morot var åt nöffarna, men ingen åt mig själv rotfl.gif där ser man vad omsorgen om djuren kan göra. Hoppas de smakade bra, slut är de i allafall. Nu är det nära med Antons kastrering, gissa om jag är toknervös??? Håll tassar tummar och tår för att allt går bra. Jag är hemma fyra veckor för VAM (vård av marsvin) för säkerhets skull. (Eller heter det semester confused.gif ). Hade inte tänkt ägna den åt enbart marsvinsvård, men i värsta fall.. Nej nu är jag dramatisk. Här kommer i allafall senaste bilderna på charmtollet som är ett skräpdjur på utställningarna laugh.gif

mattes favorit raggis.jpg

nöffe med mandomen kvar.jpg

Cathis
CITAT (Wilmer @ 14-07-2009, 22:30) *
I dag har det provätits egenodlade morötter i burarna. Det slog mig just att jag drog upp en dyrbar morot var åt nöffarna, men ingen åt mig själv rotfl.gif där ser man vad omsorgen om djuren kan göra. Hoppas de smakade bra, slut är de i allafall. Nu är det nära med Antons kastrering, gissa om jag är toknervös??? Håll tassar tummar och tår för att allt går bra. Jag är hemma fyra veckor för VAM (vård av marsvin) för säkerhets skull. (Eller heter det semester confused.gif ). Hade inte tänkt ägna den åt enbart marsvinsvård, men i värsta fall.. Nej nu är jag dramatisk. Här kommer i allafall senaste bilderna på charmtollet som är ett skräpdjur på utställningarna laugh.gif

mattes favorit raggis.jpg

nöffe med mandomen kvar.jpg

Så söt man kan vara då wub.gif
Wilmer
Ser du glansen naughty.gif Visst är han näpen sweatingbullets.gif
Chamomille
Är det änglatofflor eller unsure.gif
Wilmer
Menar du dammråttor?? I såfall kan jag upplysa dig om att, nej, det är ingen dammråtta, men han samlar damm rätt fint i muschen när han drar fram över golvet giggle.gif Men han är snabb som en vinthund, en dammråtta med fart.

Lillpojken väger numera över 900 gram, så det är visst inte bara päls.
Biggan_
Vilken gullig städmaskin! wub.gif
Myosotis
CITAT (Biggan_ @ 15-07-2009, 00:57) *
Vilken gullig städmaskin! wub.gif

giggle.gif wub.gif
Meriona
Wilmer, du skulle så klart tagit en bild på själva "de där" som ska försvinna... rolleyes.gif Det kommer att gå så bra så, men det är ju inte konstigt att man oroar sig när bebisen ska opereras... trostar.gif

Han är så fiiiin så! wub.gif
Hoppas verkligen att du kommer ihåg att anmäla dem till den där utställningen i september! yahoo.gif
Wilmer
Just det, kanske ska dokumentera före och efter.. Jag tycker han ser lite bekymrad ut g.gif .
Meriona
Det är väl matte som gör honom nervös kan jag tro.... unsure.gif
MariaS
CITAT (Wilmer @ 15-07-2009, 14:54) *
Just det, kanske ska dokumentera före och efter.. Jag tycker han ser lite bekymrad ut g.gif .

-fear-.gif Du har väl inte upplyst honom om vad som komma ske......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon