|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33
CITAT (Meriona @ 29-06-2009, 22:06)  Nä det måste jag kolla.... Hoppas att Wilmer verkligen ställer ut på SM på lördag (apråpå ingenting), då får du komma till Dingle Maria!  Packar husvagnen till helgen, för nästa bilträff. Onsdag 8/7 bär det i väg till Kalmar-trakten... Just det, jag ska inte ha något marsvin, för jag är ändå inte hemma ju!
Så det blev en liten hona åt Terese, toppen! Tycker du är duktig som kan avstå för djurens skull MariaS. Förstår hur svårt det måste vara, dregel...
Nu har korv-Indra varit hos vetrinären för jag har uppmärksammat att hon pip-pratar när hon kissar ibland, kan vara tecken på infektion eller urinsten. Men, två timmar och 1200 kr senare konstaterades att hon är ett mycket friskt litet marsvin som piper ibland när hon kissar  även när hon bajsar märkte jag på vet.bordet. Jag är sååå glad att det inte var något, värt alla pengar i världen
Gulle-pluttan... tala om för matte vad duktig hon är, så matte får städa buren  Snuttan
Duktigast av alla är Indra som fick beröm hos vetten för att hon var så lugn. Jag är så glad att hon efter gurka och vatten tillslut kissade en pöl så att det gick att ta urinprov. De kollade efter kristaller och bakterier, ingetdera fanns. Hon blev också röntkad (hur stavas det..?) för att se ev. stenar, inget fanns. Det är så näpet att se det lilla livet liggandes på sidan (krävs två man  ) för att röntkas. Det enda som syntes var att magen var full av bajs. Vad betyder det frågade jag  är hon förstoppad. Ne, svarade vetten, det betyder att hon ätit en massa  . Tja, vad är nytt, man heter ju inte korv-Indra för inte
Meriona
02-07-2009, 06:44
Ojoj vad duktig hon är, den lilla Indra! Och en stor lättnad att det inte var något tokigt! Du är en fantastisk matte, Wilmer! Nu är det bara två dagar kvar till SM!
CITAT (Meriona @ 02-07-2009, 07:44)  Nu är det bara två dagar kvar till SM!  Mina tummar är redan blå... Hoppas att det går bättre för Anton denna gången!
Meriona
02-07-2009, 20:21
CITAT (MariaS @ 02-07-2009, 12:31)  Mina tummar är redan blå... Hoppas att det går bättre för Anton denna gången! Såklart det gör! Den där skatan som dömde sist har nog inte befogenheter för en sån här stor tävling!
Undras om dom har fått sina bad nu så pälsen blir riiiiktigt blank och fin
Nix, det blir alla tre i morgon kväll, har haft fullt upp!! Jag ska fira min födelsedag med att fluffa och pimpa marsvin, ev.firare får vänta till söndag  Jag lovar att rapportera hur det går med glansen Cathis
Ja en rapport måste jag ha Håller tummarna för dom  Något hände, vilket mellanrum det blev
Håll en extra tumme för raggsockan Anton, han blev så deppad sist när tjejerna sopade mattan med honom.
Klart jag gör, håller alla tummar jag kan för sötnosen Anton  och så klart för tjejerna med
Meriona
03-07-2009, 18:08
Badas de nu tror ni? är lite orolig eftersom det är Wilmers födelsedag, tänk om det är viktigare att fira den än att fluffa pälsar?
Meriona
04-07-2009, 05:15
Nu bär det snart av och Wilmer har inte ringt och varit hysterisk än, så de är nog i topptrim! OJOJ Vad det ska bli kul!
Meriona
04-07-2009, 16:44
Fniss - jag låter matte Wilmer berätta själv som vanligt!
Biggan_
04-07-2009, 16:56
Det här är ju olidligt spännande!  CITAT (Meriona @ 04-07-2009, 17:44)  Fniss - jag låter matte Wilmer berätta själv som vanligt!  Kan du inte viska? Jag hade ju tänkt gå ut i trädgården igen men jag får väl ingen ro där förrän jag vet!
Puh, hemnkomna och matade. Iiiiii så kul det var! Värmen förtog lite av det hela, men det var inte så att djuren måde dåligt av det. Isa sitter och äter nu, Indra har rullat ihop sig och sover, Anton sover på huset med huvudet hängande utöver kanten  Många intryck för en liten krake på 5,5 månader. Så till bedömningarna! Det var runt 400 marsvin i dag, både rasdjur och PETklasser. Mina ställdes bara ut i PET klass och i dropin, för det är kul med bedömning på alla tre av samma domare tycker jag. Isa och Indra tvävlade i samma klass, så de hade samma domare, Anton hade inte samma domare, så det är svårare att jämföra poängen. MEN om vi tar poängen rakt av så Fick Isa 90p, ANTON slog Indra denna gång, 89 sedan Indra med 87 poäng. Det Isa får avdrag för är förhårdnader på framtassarna, något hon haft hela livet, som man kan fila på och smörja, men det är svårt att få bort helt. På temprament fick hon bestämd och lugn. Hon kom 5 av 13. Anton fick ett onödigt avdrag för jag hade dragit med nagelfinlen för nära pulpan, fyyy matte  Annars fick han lugn, vackra ögon... Kom 5/6. Indra Hade visst fått en smuts i örat  och lite klet på talgkörteln. Båda mitt fel förstås. Sedan har hon en förhårdnad fram hon med. På sammadomare-bedömningen fick Isa 92, Indra 91 Anton 90.... Isa fick på pälsen, LEN OCH REN Cathis  Indra fick på övrigt "pratig", Anton fick påpäls och hud, mkt päls, ren och fin. Lite smakprov på vad man kan få läsa Jag fick shoppat lite och vann en hörn-hängmatta till buren (rosa, matchar ju den orange buren....). Isas syskon var där igen, de är söta som socker  Alltså, det finns så många söta marsvin att man blir kollrig. Fick även se några CUY som vi pratat om här tidigare, större och vildare marsvin. Söta som krakar med lite skrynkliga öron. Men, jag höll på att glömma dagens enda pristagare!!!!!!!!!!!!!!!!! INDRA kom på 4 plats i SM i GURKÄTNING  Matte kände sig gryyyyymt pinsam bland småbarnen-tonåringar(max) som deltog, men jag fick ju ställa upp på Indra, det är ju hennes stora talang  När hon gick till final kan jag ärligt säga att jag inte ansträngde mig, den som kom femma (sist) åt inte upp sin gurkbit, annars hade Indra kommit sist i finalen. Jag kan ju få dåligt rykte bland föräldrarna annars Bilder kommer! En härlig dag i marsvinens tecken. Men ett litet tillägg. Som med alla utställningar förekommer det saker jag inte gillar. Man ska tex. rycka pälsen på vissa djur som ställs ut i ras. I min ungdom skulle man rulla och knöla öronen för de skulle hänga som flaffor och inte vara flygöron. Vet inte hur det är nu. Jag har själv aldrig gjort det, duger de inte hela och rena så får det vara, därför gillar jag PET utställningsfilosofin
Meriona
04-07-2009, 17:10
[attachment=37503:gurkan.jpg] [attachment=37502:isa.jpg] [attachment=37501:lillnoffe.jpg] Nu kan ju inte dessa bilder mäta sig med de Marcus tog, men till dess de är uppladdade så får ni iallafall ett smakprov! Kolla fina blå plattan som Wilmer köpte för att visa upp sina små underverk på! Kan inte bärga mig tills Wilmer åker på långsemester (när då då?????) så att jag får rå om dem riktigt ordentligt!
Bjuder du på en resa så
Meriona
04-07-2009, 17:18
CITAT (Wilmer @ 04-07-2009, 18:13)  Bjuder du på en resa så  Visst syns det att Isas päls verkligen glänser?
Biggan_
04-07-2009, 17:25
Ja det var väl inte så illa! Det blir ju aldrig riktigt rättvist när det är en bedömningstävling. Det är ju inte säkert att två domare hade dömt lika för det är ju efter deras tycke och smak det blir bedömt. Men jag tycker att dom klarade sej bra! Då är dom väl helt slut nu efter alla dagens intryck och värme? Fina bilder Meriona! Dom är ju jättesöta!
Efter första vilopausen så skuttar de nu runt som vanligt. Anton sover dock hårt igen  . Alla tre har från början varit vana att åka lite hit och dit, det verkar inte bekomma dem så värst. Skönt!! Visst gick det bra för dem, hur kul som helst. Precis Meriona, CATHIS!!! Kolla in hur det blänker i Isas päls  (Om ni andra missat det, Cathis tipsade mig om ett underbart balsam).
Lars-Olof Arvids
04-07-2009, 17:41
Tack för en intressant utställningsrapport, ni måste ha haft jättekul! Härligt att träffa en massa folk som är lika tokiga i ens favortdjur som man själv, och alla fina marsvin förstås. Fina bilder Meriona, marsvinen är ju bara för söööta! Och pris för SM i gurkätning - grattis!  Du skriver i en annan tråd att du bara skulle prova på, men har man väl börjat med utställningar är det väldigt lätt att bli fast. På min första killifiskutställning i Köpenhamn 1994 hade jag turen (?) att vinna första pris i klassen jag deltog i. Sedan dess är det kört - jag ser fram emot min femtonde utställning nu i augusti. Olle
Hihi, jo Olle.. Jag var fast i utsällningsträsket i många år i ungdomen. Jag råkade köpa ett BIS marsvin i en djuraffär, köpte henne för hon var minst och räddast, sedan utvecklades hon till en skönhet. Första utställningen jag var på med mitt första marsvin vann hon också, eller vad det nu blev, en rosett iaf. Så, jag blev biten!! Hon var renrasig abessinier, inte så vanligt 1982.
Meriona
04-07-2009, 17:51
Var lugn Olle, hon är superfast! September är nog redan bokad och så var det visst även en i oktober? Jag åker gärna med, de här marsvinsutställningarna är mer drag på än gerbilutställningen som jag var på med mina djur, det var bara seeeeeeegt..... Här får man ju gullgosa med dem under tiden och folk är oerhört sociala. Den enda som var intresserad av att föra en dialog med oss på gerbilutställningen var en försäljare, han var mycket trevlig, han födde dessutom upp marsvin! Men vi såg honom inte idag.... ojdå nu svarade jag samtidigt...
isaslillebror2.jpg isas lillebror.jpg kolla pälsen.jpg Isas två småbröder, att jag förstog att de kunde vara släkt berodde på deras beteende mot matte - superpussigs sötsaker så jag frågade om de kunde vara släkt, jajamän, samma mamma Sista bilden är Anton i utställningsburen. Kolla vilken hårman han fått, jag upptäckte hur tjock opälsen blivit vid badet i går.. Hrm, ja, det är två utställningar pg, sept, okt..
Lars-Olof Arvids
04-07-2009, 18:16
Meriona
04-07-2009, 18:17
CITAT (Wilmer @ 04-07-2009, 19:03)  jag upptäckte hur tjock opälsen blivit vid badet i går.. VAD är en O - päls????? Ett skinnymarsvin?
 Ja, o-päls är väl det sista han har. Föresten, jag har tyckt att skinnysar e lite.. Läskiga förut. Men jag är nog tillvand, för i dag så jag flera stycken som var såååå näpna och söta
Meriona
04-07-2009, 18:31
CITAT (Wilmer @ 04-07-2009, 19:27)   Ja, o-päls är väl det sista han har. Föresten, jag har tyckt att skinnysar e lite.. Läskiga förut. Men jag är nog tillvand, för i dag så jag flera stycken som var såååå näpna och söta  Ja visst blir man påverkad? Jag håller med fullkomligt, både de skinnysar som fanns där och den nakenhund som en tjej hade med (men hon hade lurviga marsvin konstigt nog) gladde mitt hjärta....
 Javisst va hunden söt! Nu rastar Anton utställningströtta ben på golvet, han funderar nog på hur han ska få mer massa på sin kropp  som det alltid har anmärkts på.
Meriona
04-07-2009, 18:46
Han blir säkert FET sen efter kastationen, var lugn....
Grattis till en fin dag. Tyvärr kan man ju inte vinna jämnt, men i konkurrensen med 400... då har det ju gått riktigt bra ändå! Pussa grisarna, så kommer jag snart med persilja
Myosotis
05-07-2009, 14:34
 Nu kommer hon begära att få stora gurkor varje dag för att träna inför nästa gång.
Biggan_
05-07-2009, 16:05
CITAT (Wilmer @ 05-07-2009, 16:09)   Nu kommer hon begära att få stora gurkor varje dag för att träna inför nästa gång. Såklart!  Övning ger färdighet!
CITAT (Wilmer @ 14-07-2009, 22:30)  Så söt man kan vara då
Ser du glansen  Visst är han näpen
Chamomille
14-07-2009, 22:54
Är det änglatofflor eller
Menar du dammråttor?? I såfall kan jag upplysa dig om att, nej, det är ingen dammråtta, men han samlar damm rätt fint i muschen när han drar fram över golvet  Men han är snabb som en vinthund, en dammråtta med fart. Lillpojken väger numera över 900 gram, så det är visst inte bara päls.
Biggan_
14-07-2009, 23:57
Vilken gullig städmaskin!
Myosotis
15-07-2009, 05:31
Meriona
15-07-2009, 06:52
Wilmer, du skulle så klart tagit en bild på själva "de där" som ska försvinna...  Det kommer att gå så bra så, men det är ju inte konstigt att man oroar sig när bebisen ska opereras... Han är så fiiiin så! Hoppas verkligen att du kommer ihåg att anmäla dem till den där utställningen i september!
Just det, kanske ska dokumentera före och efter.. Jag tycker han ser lite bekymrad ut  .
Meriona
15-07-2009, 14:36
Det är väl matte som gör honom nervös kan jag tro....
CITAT (Wilmer @ 15-07-2009, 14:54)  Just det, kanske ska dokumentera före och efter.. Jag tycker han ser lite bekymrad ut  .  Du har väl inte upplyst honom om vad som komma ske......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|