Full version: Marsvin
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33
Therese3z
CITAT (MariaS @ 24-04-2009, 10:07) *
Fast som han växer, börjar man fundera på om han får plats i vågskålen snart... giggle.gif

Ja, du kanske gör bäst i att skaffa större vågskål snart? happy.gif Lillpojken är inte så liten längre! biggrin.gif

Mamma Solveig & Co var ute på grönbete idag för första gången i år! Har plockat in gräs åt dem rätt länge nu, men nu tyckte jag det var dags för lite gräs mellan tassarna! biggrin.gif
..om jag tog bilder? Självklart!! Allt för alla er marsvinstrådläsare! ;D

Solveig äventyrar ensam:
[attachment=33805:gronbete01.JPG]

Solveig:
[attachment=33806:gronbete02.JPG]

Solveig igen:
[attachment=33807:gronbete03.JPG]

Solveig och Gunnel:
[attachment=33808:gronbete04.JPG]

Igen:
[attachment=33809:gronbete05.JPG]

Alla tre:
[attachment=33810:gronbete06.JPG]

Min "lånepojke", "Silver" heter han, men Anders envisas med att kalla honom för "Pubert". tongue.gif
[attachment=33811:gronbete07.JPG]

Gunnel och Silver:
[attachment=33812:gronbete08.JPG]

Gunnel:
[attachment=33813:gronbete09.JPG]

Jag har för övrigt långtgående planer på att eventuellt klippa ner Gunnels päls så den blir lika lång överallt. Hon ser för töntig ut nu när Silver/Pubert har ätit av all päls längst fram men all päls på den bakre halvan av kroppen är intakt.. Hon kanske skulle uppskatta en mer "lätt och somrig" päls? Vad tror/tycker ni? Ska jag klippa henne till ett mer värdigt utseende eller ska hon få fortsätta se skojig ut? ;D

Therese3z
CITAT (MariaS)
Fast som han växer, börjar man fundera på om han får plats i vågskålen snart... giggle.gif

Ja, du kanske gör bäst i att skaffa större vågskål snart? happy.gif Lillpojken är inte så liten längre! biggrin.gif

Mamma Solveig & Co var ute på grönbete idag för första gången i år! Har plockat in gräs åt dem rätt länge nu, men nu tyckte jag det var dags för lite gräs mellan tassarna! biggrin.gif
..om jag tog bilder? Självklart!! Allt för alla er marsvinstrådläsare! ;D

Solveig äventyrar ensam:
[attachment=33814:gronbete01.JPG]

Solveig:
[attachment=33815:gronbete02.JPG]

Solveig igen:
[attachment=33816:gronbete03.JPG]

Solveig och Gunnel:
[attachment=33817:gronbete04.JPG]

Igen:
[attachment=33818:gronbete05.JPG]

Alla tre:
[attachment=33819:gronbete06.JPG]

Min "lånepojke", "Silver" heter han, men Anders envisas med att kalla honom för "Pubert". tongue.gif
[attachment=33820:gronbete07.JPG]

Gunnel och Silver:
[attachment=33821:gronbete08.JPG]

Gunnel:
[attachment=33822:gronbete09.JPG]

Jag har för övrigt långtgående planer på att eventuellt klippa ner Gunnels päls så den blir lika lång överallt. Hon ser för töntig ut nu när Silver/Pubert har ätit av all päls längst fram men all päls på den bakre halvan av kroppen är intakt.. Hon kanske skulle uppskatta en mer "lätt och somrig" päls? Vad tror/tycker ni? Ska jag klippa henne till ett mer värdigt utseende eller ska hon få fortsätta se skojig ut? ;D
lissa
Tackar tackar för premiärbilderna...Dom är jäääätesöta.. wub.gif
Har lånekillen bitit av Gunnels päls i fram?? Ä det någon speciell anledning till det ??
Anton tror jag brås på mamma, dom har samma ögon tycker jag, jättesöt verkligen.
Det där med att klippa pälsar öht, om det går diskutionerna heta.. en del (jag bla) anser att pälsen skyddar både mot kyla som värme, för naturen är vet vad den gör, det är jag övertygad om, åtminstonde i hundvärlden.. tongue.gif .Men samtidigt är jag tveksam om våra älsklingar kan tycka att det är skönt med kort hår när det är väldigt varmt, synd att dom inte själva kan säga hur det känns... unsure.gif
På det sista kortet är hon lite lik ett piggsvin, hihihih men ett gulligt sådant, som dom blir i tecknade flmer och så, .och nu när jag tänker efter, hon är ett marSVIN och lik ett piggSVIN....dom kanske är släkt på riktigt blink.gif ???
Chamomille
Nämen... Vilka charmtroll ni har. wub.gif Snart får jag nog sluta läsa den här tråden, annars kommer jag och snor någon ninja.gif
Therese3z
CITAT (lissa @ 25-04-2009, 02:37) *
Tackar tackar för premiärbilderna...Dom är jäääätesöta.. wub.gif
Har lånekillen bitit av Gunnels päls i fram?? Ä det någon speciell anledning till det ??
Anton tror jag brås på mamma, dom har samma ögon tycker jag, jättesöt verkligen.
Det där med att klippa pälsar öht, om det går diskutionerna heta.. en del (jag bla) anser att pälsen skyddar både mot kyla som värme, för naturen är vet vad den gör, det är jag övertygad om, åtminstonde i hundvärlden.. tongue.gif .Men samtidigt är jag tveksam om våra älsklingar kan tycka att det är skönt med kort hår när det är väldigt varmt, synd att dom inte själva kan säga hur det känns... unsure.gif
På det sista kortet är hon lite lik ett piggsvin, hihihih men ett gulligt sådant, som dom blir i tecknade flmer och så, .och nu när jag tänker efter, hon är ett marSVIN och lik ett piggSVIN....dom kanske är släkt på riktigt blink.gif ???

När det gäller djur som vi människor avlar hårt på för vissa speciella egenskaper så spelar det faktiskt ingen större roll om det är bra eller dåligt för individen rent överlevnadsmässigt, de gener vi väljer att förstärka förs vidare till nästa generation vare sig det är till gagn för djuren eller ej. Tex hundar skulle inte se ut ens nästan som de gör idag om inte vi människor avlade på dem utifrån de egenskaper som vi finner tilltalande - oavsett om hundarna mår dåligt av det eller ej. Det finns inget naturligt alls över väldigt många olika egenskaper (päls, kroppsform, storlek osv osc..) som avlats fram över åren, även om vi älskar dem.
Så är det även lite med marsvinen - marsvin är ju inte långhåriga i orginalupplagan (i det vilda) det är bara en egenskap som vi människor avlat fram (precis som den andra extremen - "skinny"; hårlösa marsvin alltså). Så jag anser inte att Gunnels päls är "naturlig" på det viset (även om jag älskar små marsvin långt tuffsigt hår!) biggrin.gif
(Och för övrigt så bor de inomhus i lagom temperatur, hon skulle knappast påverkas menligt av att få pälsen tilljämnad så det är enbart en rent estetiskt fråga om jag ska klippa eller ej.) smile.gif
En del marsvin äter hår, andra inte. Det är mest bara en ful ovana som en del individer lagt sig till med. Marsvinsungar är ofta lite extra benägna att mumsa i sig hår (vet ej varför, men det är så) och jag skulle gissa att en del växer ifrån det beteendet medan andra fortsätter livet ut (till sina mattars förtret). wink.gif
humla
Röstar för klippning wink.gif Jag tror att det är mycket skönare för dem att vara kortklippta. Speciellt den lite varmare årstiden. Päls är ju bara ivägen wink.gif

Några nytagna bilder på mina limpor:

[attachment=33839:DSC_3708.jpg]
Ingrid

[attachment=33838:DSC_3679.jpg]
Maja

[attachment=33837:DSC_3676.jpg]
Maja

[attachment=33836:DSC_3654.jpg]
Lillemo

[attachment=33835:DSC_3642.jpg]
Ebba

[attachment=33834:DSC_3600.jpg]
Ingvar

[attachment=33833:DSC_3591.jpg]
My-My
Meriona
Jösses Therese och Humla vilka fina bilder på era grisar! wub.gif

Men Therese, du vaktar väl dem så att inte ormvråken kommer och tar dem? unsure.gif
Och jag håller med Humla, en sommarfrilla vore nog skönt! wub.gif

Humla förresten, har du hållt ett salladsblad över nosen när du fotat? whistling.gif Några fick vääääldigt lång hals. giggle.gif
humla
CITAT (Meriona @ 25-04-2009, 09:11) *
Humla förresten, har du hållt ett salladsblad över nosen när du fotat? whistling.gif Några fick vääääldigt lång hals. giggle.gif

giggle.gif Hur kan du tro det?

Du har så rätt, vägen till marsvinens hjärta (eller uppmärksamhet inför fotografering) går ju genom magen. Eller nosen rättare sagt, luktas det mat så är koncentrationen på topp wink.gif

Meriona
Kan du namna dem bild 1 osv? Ingrid är först men sedan är jag osäker?
humla
Fixat wink.gif
Meriona
Tack Humla! Kan du be om ursäkt till My-My från mig? Jag trodde hon var hanen... blush.gif crying.gif
humla
giggle.gif Hon är en rejäl tösabit så det är inte konstigt om man tar fel. Men Ingvar är det största marsvin jag haft/träffat! Om man inte räknar med cuy förstås, har hållt i en rejäl cuytjej! Det var häftigt!
Meriona
Jag har bara sett dem på bild, men Wilmer säger att de ska vara mer lika de marsvin vi hade som barn? Min hade som jag hade när jag var barn hade huvudet på min axel när jag höll om rumpan i min midjehöjd. HAN var stor! Lisa hette han... giggle.gif
Wilmer
wub.gif kiss.gif Överdos på söta marsvin. Maja ser så näpet glad ut! INgvar är då lyckligt lottad med så goa tjejer i sällskap.
Jag röstar för klippning av Gunnel! Lilla tösen, vilken frisyr Silver gett henne giggle.gif . Jag tycker faktiskt också att Anton har fått mammas ansikte! De har båda grymt sött ansikte. Det är något med ögonen jag gillar.

Visst är grässäsongen toppen, mina tre små grisar är i extas så fort ytterdörren öppnas, luktar det sedan gräs också så svimmar de nästan av lycka happy.gif .
lissa
Tack Therese för dina upplysningar till en mindre vetande som jag var det en perfekt förklaring....Det där med att äta hår, kan dom inte få hårbollari magen som en del katter får, så att dom måste ta något speciellt medel för att bli av med..Det kanske kan vara en instint av att dia, en del barn snuttar ju filtar, trasor etc...
Jättesöta bilder Humla, Ingvar o My-My har blivit riktiga baddare,. Måste leta efter Cuys, för nu blev jag nyfiken på vad det är för baddare, för det verkar som om dom är mycket större..Tack till dig också Humla för att du delar dina limpor med oss ..
shy.gif
humla
Jag har läst litegrann om detta med hårtuggande som uppfödare skrivit, och det finns flera som hävdar att det är något ärftligt och därför inte avlar på marsvin som tuggar. Tyvärr löser flera (de flesta?) problemet med att låta långhåriga marsvin bo ensamma under sina utställningskarriärer (upp till runt 1 år). Något som faktiskt strider mot L80 (kap.8) där det står att marsvin ska hållas i par eller grupp.

lissa; jag har ett par bilder på när jag håller i en söt cuydam! Kan försöka få upp en bild lite senare (har inte något bildredigeringsprogram just nu men ska fixa det senare idag!).
Meriona
Usch Humla det låter ju inte snällt att låta ett marsvin sitta ensamt bara för att det ska vara i utställningsskick? FY för sånt tycker jag! Det måste ju vara djurets bästa som är det viktigaste. rtfm.gif ranting.gif

Kul med en Cuy-bild, men du ska väl inte redigera bort dig själv??? tongue.gif
lissa
Det är gulligt av dig Humla att leta efter foto.När jag letade igår fick jag bara fram en massa sidor om att dom används som mat, och eftersom jag tyckte att det var obehagligt slutade jag att leta sad.gif -fear-.gif
Therese3z
CITAT (Meriona @ 25-04-2009, 09:11) *
Jösses Therese och Humla vilka fina bilder på era grisar! wub.gif

Men Therese, du vaktar väl dem så att inte ormvråken kommer och tar dem? unsure.gif
Och jag håller med Humla, en sommarfrilla vore nog skönt! wub.gif

Ja, vilka otroligt söta bilder Humla fått till på sina små grisar!! wub.gif wub.gif

Meriona - jag har både duvhök, ormvråk och vildsint grannhund (och en hel del annat marsvinsovänligt..), så jag har byggt ett ordentligt nät-lock till uteburen som bara är av när jag sitter där med dem, och jag lämnar dem ensamma bara korta stunder när de är ute. Så det är väl så säkert som det kan bli (även om det säkert ändå kan ske olyckor, men jag har minimerat risken så gott det går.) smile.gif

Och jag har nog också bestämt mig för att Gunnel ska få frisyren fixad, ska se vilken dag jag har tid att ta till saxen! biggrin.gif

CITAT (Wilmer @ 25-04-2009, 21:42) *
wub.gif kiss.gif Överdos på söta marsvin. Maja ser så näpet glad ut! INgvar är då lyckligt lottad med så goa tjejer i sällskap.
Jag röstar för klippning av Gunnel! Lilla tösen, vilken frisyr Silver gett henne giggle.gif . Jag tycker faktiskt också att Anton har fått mammas ansikte! De har båda grymt sött ansikte. Det är något med ögonen jag gillar.

Visst är grässäsongen toppen, mina tre små grisar är i extas så fort ytterdörren öppnas, luktar det sedan gräs också så svimmar de nästan av lycka happy.gif .

Det där med ögonen ja.. Solveigs mamma/Antons mormor (som heter "Humlan" btw) har precis samma stora vackra ögon och hennes uppfödare säger också att det är något speciellt med dem och att de har en tendens till att gå i arv från Humlan till alla hennes ungar. Det var Solveigs ögon som fick mig att falla totalt för henne och sätta mig i bilen och krångla mig ända ner till Kisa för att hämta hem henne. wub.gif
Wilmer
Terese, jag förstår dig precis giggle.gif whistling.gif man kan åka hur långt som helst!!

Jag ser också fram emot cuy bilder, att googla på dem är lite otäckt. Man kan leta på uppfödare bla. genom svenska marsvinsföreningen, där är garanterat inga stekta cuy på bild help.gif .
Meriona
CITAT (Therese3z @ 27-04-2009, 06:56) *
Meriona - jag har både duvhök, ormvråk och vildsint grannhund (och en hel del annat marsvinsovänligt..), så jag har byggt ett ordentligt nät-lock till uteburen som bara är av när jag sitter där med dem, och jag lämnar dem ensamma bara korta stunder när de är ute. Så det är väl så säkert som det kan bli (även om det säkert ändå kan ske olyckor, men jag har minimerat risken så gott det går.) smile.gif

Visst väl att jag kunde lita på dig! tummenupp.gif kompiskram.gif

Förresten - Du tar väl en bild sen när hon är ny-frillad? giggle.gif

CITAT (Wilmer @ 27-04-2009, 09:10) *
Man kan leta på uppfödare bla. genom svenska marsvinsföreningen, där är garanterat inga stekta cuy på bild help.gif .

Usch så du säger, näää sånt vill man ju INTE bli utsatt för.... -fear-.gif -cry-.gif
Therese3z
CITAT (Meriona @ 27-04-2009, 11:11) *
Visst väl att jag kunde lita på dig! tummenupp.gif kompiskram.gif

Förresten - Du tar väl en bild sen när hon är ny-frillad? giggle.gif

Självklart! Det blir före-under-efterbilder när hon besöker "Salong 3z"! naughty.gif
Hann inte klippa något i helgen eftersom jag och Anders var ute och byggde fasanbur från morgon till kväll både lördag och söndag, men har tänkt försöka ta mig tid nu någon kväll i veckan och trimma den ovårdade lilla tuffsen. cool.gif
Bilder kommer, var så säker!
Therese3z
CITAT (Wilmer @ 27-04-2009, 09:10) *
Terese, jag förstår dig precis giggle.gif whistling.gif man kan åka hur långt som helst!!

Ja, vad är väl 30-40 mil (enkel resa) när man har trillat dit och blivit kär i en liten tuffs? wub.gif wub.gif
(Visst, man kan göra det enklare för sig, men varför det? Jag skulle lätt åka igen!)
Therese3z
Jag kom på att ni kanske skulle vilja se en bild på Antons mormor "Humlan"?
Här är damen ifråga:
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2283428

Och här är Solveig som pytteliten:
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2180315

biggrin.gif
Monaxe
Man bara smälter...mormor Humlan var ju bland det sötaste..... wub.gif
Wilmer
Ja, å mamma Solveig som bebis, jisses kiss.gif
MariaS
Okej! Visserligen har jag varit bortrest hela helgen, men jag vill bestämt minnas att jag blev utlovad bild på Anton i vågskål! rtfm.gif VAR ÄR DEN?!
humla
Här kommer den utlovade cuybilden... Den söta damen i fråga heter Eva! DET var mycket marsvin att hålla i må jag säga.

[attachment=33943:cuy.jpg]
Meriona
Men iiiiih Humla, den är jättelik min Lisa-Hane! Samma färger och allting! Så fiiiiin! wub.gif
Wilmer
CITAT (humla @ 27-04-2009, 20:14) *
Här kommer den utlovade cuybilden... Den söta damen i fråga heter Eva! DET var mycket marsvin att hålla i må jag säga.

[attachment=33943:cuy.jpg]

w00t.gif Ååååå, vilken dam!! Med den storleken måste man nästan ha specialburar eller? Är det sant att de har kortare livslängd än våra småttingar?

shy.gif whist.gif Matte har grävt på lotten................... Men 630 gram vägde lillen! F´låt MariaS!
MariaS
CITAT (Wilmer @ 27-04-2009, 22:26) *
w00t.gif Ååååå, vilken dam!! Med den storleken måste man nästan ha specialburar eller? Är det sant att de har kortare livslängd än våra småttingar?

shy.gif whist.gif Matte har grävt på lotten................... Men 630 gram vägde lillen! F´låt MariaS!

smiley_small_hug.gif För den här gången då...
lissa
Vad fina dom är, och det stämmer att barnen har fått samma ögn, åtminstonde dom ja har sett, och det var det först som slog mig med Anton, hans ögon...
På länken till Solveig som Therese satte in , läste jag lite under dom andra bilderna, och blev förvånad över att när uppfödaren har haft några kullar med en hona så ger hon bort dom, eller säljer..JAg förstår att dom inte kan ha hur många som helst, men ändå blev jag lite förvånad..Samma över att pälsen ska vara sträv, jag tycker att dom ser ut att vara riktiga mjukisar confused.gif

Tack snälla Humla för bilden, vilken bjässe cuyen är, och visst är hon gosig...., men om hon är så stor, hur stor blir då hanen ???
jag tror att jag ändå föredrar dom små kram2.gif

Wilmer
Anton är i allafall en mjukis än, kanske blir strävare med åldern. För min del får han gärna förbli mjuk. Jag skulle aldrig kunna ha uppfödning, tänk om något går fel -fear-.gif . Det överlåter jag till de med bättre nerver happy.gif . Inte heller skulle jag kunna göra mig av med en gammal avelshona så huset skulle bli FULLT. Ja, för att inte tala om alla bebisar jag inte skulle sälja shy.gif .

Jag är hänförd över CUY'en. De marsvin som fanns i min o Merionas ungdom hade små bakåtsträvande skrynkliga öron också, flygöron. Utställningarna har bestämt att öronen ska vara flaffiga och hänga ner, så flygöron är sällsynta nuförtiden. Men ack så charmiga!! Blafforna tilltalar inte mig.
Meriona
CITAT (Wilmer @ 28-04-2009, 11:12) *
Blafforna tilltalar inte mig.

Är vi från landet eller? confused.gif Blaffiga öron.... coolgleam.gif
Jag får väl försöka leta opp den där gamla pocketkamera-bilden på mig (var de 9x9 de där bilderna?) och skanna in så ni får se hur min Lisa-Hane såg ut....

giggle.gif
humla
CITAT (Wilmer @ 27-04-2009, 22:26) *

Ja visst underlättar det om man har stora burar! Men det gör det ju för "normalstora" marsvin också. Jag tycker inte om de små gallerburar som finns, marsvin behöver mycket yta för att kunna röra sig.

Cuyen lever betydligt kortare liv - runt 3 år tror jag är vanligt. Tyvärr är dom mycket "vildare" än våra marsvin så de är mycket skyggare och räddare. De var en pärs att få tag på Eva må jag lova! Och men storleken så kommer också styrkan; stor, snabb, rädd och stark.

Cuyarna är ju framavlade som foderdjur i sydamerika - alltså till för att ätas, och därför har man avlat fram dessa större djur (för att få mer kött). Har läst att de kan väga upp till 4-5 kilo som mest! Fast "lilla" Eva vägde nog "bara" runt 2,5 kilo har jag för mig. Både hanar och honor kan bli större. Dessutom finns "halv-cuy" då man parat cuy+marsvin (och då alltid marsvinshane med cuyhona av naturliga anledningar). Om man lyckas få fram mer lugna och tama cuyar som inte är livrädda och som har en längre livslängd, skulle jag nog kunna tänka mig att ha cuy, men i dagsläget tycker jag att de "normalstora" marsvinen är de bästa wink.gif
Wilmer
Om det inte vore för livslängden hade jag också varit sugen, men den avskräcker mig! Tänk ett marsvin som väger mer än en liten vovve a0a.gif

CITAT (Meriona @ 28-04-2009, 20:24) *
Är vi från landet eller? confused.gif Blaffiga öron.... coolgleam.gif
Jag får väl försöka leta opp den där gamla pocketkamera-bilden på mig (var de 9x9 de där bilderna?) och skanna in så ni får se hur min Lisa-Hane såg ut....

giggle.gif

blink.gif Ojdå, vad heter det om detinte heter blaffiga slap.gif ?

Jaaa, fram med bilder!
Eva-Helene
Ahaaaa dom heter Cuy.... En av mina bekantas bekantas bekanta en gång i tiden hade marsvinsuppfödning och en gång var jag och min bekant och hämtade hennes bekant hos denna uppfödare. Vi fick hälsa på ena avelshannen, en liten krabat som var stor som en nyfödd bäbis. Han var inte ett dugg skygg eller det minsta rädd. Bara stor och svart och väldigt charmig!
Chamomille
Varför bor ni så långt bort för angry.gif
Therese3z
CITAT (Chamomille @ 30-04-2009, 13:10) *
Varför bor ni så långt bort för angry.gif

*Håller med!*
Kan inte begripa hur folk kan bo så långt hemifrån..!!

(ovanstående är ett stående skämt jag alltid kör med så fort jag lämnat min egen gård..) ;D
Chamomille
CITAT (Therese3z @ 30-04-2009, 14:09) *
*Håller med!*
Kan inte begripa hur folk kan bo så långt hemifrån..!! wink.gif

Visst är det dumt rtfm.gif
Therese3z
CITAT (Chamomille @ 30-04-2009, 14:12) *
Visst är det dumt rtfm.gif

Sanslöst rent av!
Hur ska vi få dem att bättra sig?
Wilmer och Meriona har ju förvisso föregått med gott exempel och pallrat sig hela vägen hem till mig en gång, men det är ju längre än "ett stenkast" och knappast en sträcka man gör särskilt ofta.. rolleyes.gif
(Vilket är synd för det hade varit så roligt att hälsa på er alla om det inte hade varit tal om så orimligt många mil! Tänk va; en marsvinstrådsläsar/skrivar-träff!) biggrin.gif
Wilmer
Jaaa, det hade varit så kul! Kan vi inte svänga ihop sverige så det blir som en falukorv, närmare till alla hörn, så.
Chamomille
CITAT (Wilmer @ 30-04-2009, 22:50) *
Jaaa, det hade varit så kul! Kan vi inte svänga ihop sverige så det blir som en falukorv, närmare till alla hörn, så.

Smart! rotfl.gif Eller vika det dubbelt några gånger.
Wilmer
smiley_small_hug.gif Ja, vi får lobba för en Sverige vikning kompiskram.gif
Chamomille
Fast hur blir det egentligen? Va många hissar det skulle behövas. Och Kiruna hamnar i Skåne flera gånger om.
Wilmer
Men nej, inte på höjden, vik så vi alla hamnar i samma plan. Anton vill kunna vinka till mamma.
Meriona
help.gif Jag omger mig med tokar! crazy.gif
Chamomille
CITAT (Wilmer @ 01-05-2009, 11:43) *
Anton vill kunna vinka till mamma.

Ja, så klart wub.gif

CITAT (Meriona @ 01-05-2009, 12:52) *
help.gif Jag omger mig med tokar! crazy.gif

Ja, vad trodde du annars unsure.gif crazy.gif
Meriona
giggle.gif
Ni får väl ge er ut på Sverige-semester iår och hälsa på lite här och där...
Chamomille
CITAT (Meriona @ 01-05-2009, 12:59) *
giggle.gif
Ni får väl ge er ut på Sverige-semester iår och hälsa på lite här och där...

Ja, vem vet vart man dyker upp crazy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon