Full version: Marsvin
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33
pinhead
bidrar med min avlidne tom som blev 5 år
Wilmer
Å, en sådan fin Tom. Han var en riktigt modern gris, som surfar på nätet och allt!

Wilma
Ejje
Visar en bild på när mitt marsvin fick möta en kanin smile.gif
Gick hur bra som helst
[attachment=1191:Bild_008.jpg]
zaaritha
Ja--eftersom vi har marsvin(två hannar) ihop m två kaniner--ja, just nu åtta kaniner m ungarna, o det går bra--så kan dessa djur leva ihop!
humla
Jag rekommenderar inte att ha marsvin och kaniner ihop, det finns flera anledningar.

För det första har dessa djur absolut inget utbyte av varandra. De är helt olika slags djur, som inte har något gemensamt språk eller sätt att kommunicera. Marsvin vill ha marsvinskompisar och kaniner vill ha kaninkompisar!

För det andra kan dessa kombinationer ofta bli till marsvinens nackdel. De flesta kaniner är större än marsvin, och har mycket starka bakben! De kan göra lyckosprång och sparka bakut, och allvarligt skada marsvinen (inte med vilje förstås). Kaninhonor kan dessutom vara mycket aggressiva mot marsvin, och okastrerade kaninhanar kan vara en mardröm för stackars marsvin som blir runtjagade, stressade för att hanen försöker para sig med dem.

För det tredje har kaniner en speciell bakterie i sitt tarmsystem som kan göra marsvin sjuka.

Nej, för marsvinens skull - Låt dem slippa bo med kaniner och ge dem marsvinskompisar istället!!! Jag har hört för många hemska historier, att jag inte vill rekkomendera någon att blanda dessa djur.

MVH/Elin
Ejje
CITAT (humla @ 11-04-2007, 19:07) *
Jag rekommenderar inte att ha marsvin och kaniner ihop, det finns flera anledningar.

För det första har dessa djur absolut inget utbyte av varandra. De är helt olika slags djur, som inte har något gemensamt språk eller sätt att kommunicera. Marsvin vill ha marsvinskompisar och kaniner vill ha kaninkompisar!

För det andra kan dessa kombinationer ofta bli till marsvinens nackdel. De flesta kaniner är större än marsvin, och har mycket starka bakben! De kan göra lyckosprång och sparka bakut, och allvarligt skada marsvinen (inte med vilje förstås). Kaninhonor kan dessutom vara mycket aggressiva mot marsvin, och okastrerade kaninhanar kan vara en mardröm för stackars marsvin som blir runtjagade, stressade för att hanen försöker para sig med dem.

För det tredje har kaniner en speciell bakterie i sitt tarmsystem som kan göra marsvin sjuka.

Nej, för marsvinens skull - Låt dem slippa bo med kaniner och ge dem marsvinskompisar istället!!! Jag har hört för många hemska historier, att jag inte vill rekkomendera någon att blanda dessa djur.

MVH/Elin

Där fick man veta nåt smile.gif
Mitt marsvin är i vanliga fall inte i samma bur som en kanin, utan med ett annat marsvin..
humla
CITAT (Ejje @ 13-04-2007, 17:59) *
Där fick man veta nåt smile.gif
Mitt marsvin är i vanliga fall inte i samma bur som en kanin, utan med ett annat marsvin..

Det är bra smile.gif Att låta dem hälsa en kort stund är säkert ingen fara, men det är bra om de har separata bostäder.

Trevlig helg!

MVH/Elin
zaaritha
Jag säjer det igen: Våra marsvin o kaniner, har bott ihop i drygt två år o det har inget lessamt hänt!
De vi köpte djuren av hade också sina marsvin o kaniner ihop se´n flera år!
humla
CITAT (zaaritha @ 13-04-2007, 20:22) *
Jag säjer det igen: Våra marsvin o kaniner, har bott ihop i drygt två år o det har inget lessamt hänt!
De vi köpte djuren av hade också sina marsvin o kaniner ihop se´n flera år!

Visst kan det fungera för vissa. Men jag tycker att det är helt fel att säga att det funkar att ha dessa djur ihop generellt - sådana som inte har erfarenhet av smådjur och skaffar nya husdjur kanske då tror att det är helt OK, och så får djuren lida för det. Särskilt om man skaffar en kanin och ett marsvin - stackarna har ju inget gemensamt eller utbyte av varandra.

Det är bättre att ta det säkra före det osäkra - varför riskera att marsvinet blir skadat, stressat eller sjukt? Tyvärr är okunskapen om detta stor, ser allt för ofta vissa djuraffärer som har dessa djur i samma burar, vad sänder inte det för signaler till oerfarna blivande smådjursägare? Tacka vet jag seriösa uppföddare/djuraffärer.

MVH/Elin
zaaritha
Jag tycker nog att du verkar va´en "besserwisser"!
humla
CITAT (zaaritha @ 13-04-2007, 22:11) *
Jag tycker nog att du verkar va´en "besserwisser"!

Ursäkta, vad menar du med det?

Vad har jag skrivit för fel?

Då jag driver både marsvinsnätet och min privata hemsida med mycket info om marsvin, får jag väldigt många mail med frågor från folk som har marsvin, som undrar allt mellan himmel och jord. På det sättet vet jag att det finns väldigt många som har dålig kunskap om marsvin och deras behov, ex. sådana som köper dem till sina barn, och sedan får de i princip vara (jag menar inte att du gjort så). Jag tycker att man ska visa respekt även för små djur, och inte utsätta dem för risker. Är det att vara en "besserwisser"?

Jag kan inte hindra någon från att ha dessa djur tillsammans, bara tipsa om vad mina egna erfarenheter säger.

Vill ni läsa mer kan ni göra det här:

Peter Gurneys Guineapig Healthguide

Why rabbits and guineapigs do not mix

Djurkliniken Roslagstull (Läs under Pneumoni)

MVH/Elin
zaaritha
Ber om ursäkt!
Jag uttryckte mej jättedumt!
Hoppas du kan ha överseende?
M-B
humla
CITAT (zaaritha @ 14-04-2007, 19:31) *
Ber om ursäkt!
Jag uttryckte mej jättedumt!
Hoppas du kan ha överseende?
M-B

Visst smile.gif

Fortsatt trevlig helg.

MVH/Elin
Zacorion
Tack Humla det där om Kaniner och Marsvin var just vad jag sökt efter.. Om det fanns nackdelar som det tydligt fanns.. Då ska mitt marsvin få en tjejkompis ist:)

får marsvin mindre behov av mänskligt sällskap när de får en marsvinskompis. Alltså kommer den bara vilja vara med den sen och bli tjurig om man försöker ta upp henne? Jag vill hennes bästa såklart, så hon ska få en vänn nu! Men trist om den skulle bli mindre (pappig) smile.gif
mvh Adam

Här är min lilla flicka=)
[attachment=1941:DSC00019.JPG]
Favoritfilten
[attachment=1942:DSC00006.JPG]
[attachment=1943:DSC00059.JPG]

humla
CITAT (Zacorion @ 01-05-2007, 23:26) *
Tack Humla det där om Kaniner och Marsvin var just vad jag sökt efter.. Om det fanns nackdelar som det tydligt fanns.. Då ska mitt marsvin få en tjejkompis ist:)

får marsvin mindre behov av mänskligt sällskap när de får en marsvinskompis. Alltså kommer den bara vilja vara med den sen och bli tjurig om man försöker ta upp henne? Jag vill hennes bästa såklart, så hon ska få en vänn nu! Men trist om den skulle bli mindre (pappig) smile.gif
mvh Adam

Hej Adam!

Marsvin får absolut inte mindre behov av mänsklig kontakt när de har marsvinskompisar. Tvärtom blir de mer harmoniska och glada djur, som uppskattar människors sällskap ännu mer!

Hon är verkligen jättefin, din lilla tjej! smile.gif

Om du vill ger jag dig gärna några "ihopsättnings-tips" då marsvinshonor tenderar att bli lite griniga mot nya honor i början, men det finns en del knep som underlättar ihopsättningen.

Trevlig helg!

MVH/Elin
Zacorion
Hejsan hoppsan!
Jag är just nu väldigt orolig.. Jag har under någon vecka tittat på en hane som jag har tyckte är så otroligt charmig, men jag var rädd för att skaffa en hane för att läst att det kan gå illa med födsel.
Jag har pratat med djuraffärens personal många gånger och sagt att jag har en 1 årig marsvinshona hemma.
Men de sa att det absolut inte är några problem alls. "vi har ALDRIG haft något dödsfall här"Så jag skaffa min lilla efterlängtade Ippo. Men nu läser jag att honan måste bli med barn innan 7 månaders ålder -cry-.gif
har ni några erfarenheter om kastrering?
/ Rädd marsvinspappa

humla
Tyvärr är djuraffärer det sämsta stället att skaffa marsvin på, har hört alltförmånga skräckhistorier om djuraffärer som agerat helt fel och gett helt fel råd, bara för att få sälja. Om ett marsvin ska gå i avel bör det paras i 6-7 månaders ålder, innan hon börjar lägga på sig för mycket hull, då utveclandet av toxikos blir en stor risk och kan sluta med döden för honan och ungarna. Och för att avla på marsvin behöver man mycket kunskap om honan, dräktigheten, ungarna och komplikationer som kan uppstå. Avel innebär mycket stora risker för honan!

Att kastrera en marsvinshane är mycket riskabelt, då en nedsövning och operation är mycket riskabelt för ett så pass litet djur. Men det kan gå bra, har själv en kastrerad hane. Se bara till att veterinären är erfaren av marsvin och har gjort flertalet kastreringar av just marsvin innan. Efter kastreringen är det jätteviktigt att allt sköts rätt - han måste bo för sig själv i 4 veckor och under den första veckan måste buren hållas väldigt ren och såren inspekteras dagligen, så att de inte blir infekterade eller att det bildas bölder. Om han tappar matlusten måste han stödmatas flera gånger om dagen.

På min hemsida har jag skrivit en hel del om allt möjligt som rör marsvin, kika gärna in: www.humlansmarsvin.se

MVH/Elin
Zacorion
Tack så mycket för svar!
Jag var in på affären och skälde ut han idag.. Han säger själv att han är så påläst när det gäller marsvin. Men när man ställer fråger så verkar han inte veta någonting och drar till med något bara.
Det blir att kastrera stakarn. Vill verkligen ha de båda tillsammans de verkar ha funnit varandra och är helt underbara .
Ska ringa en omtalas smådjursvetrinär imorgon. Har fått låna en extrabur nu. Jag kommer att ha svårt att sova.. Hur hjälpmatar man ett marsvin om det skulle inträffa?
humla
CITAT (Zacorion @ 07-05-2007, 23:31) *
Hur hjälpmatar man ett marsvin om det skulle inträffa?

Kolla på min hemsida under marsvin/hälsa/handmatning, där har jag skrivit lite tips både vad man kan handmata med och hur man gör.

MVH/Elin
Zacorion
Jag har delat på dem nu. Men de bodde i samma bur de två första dagarna. Jag hoppas inte att hon blev betäckt.. Hon börjar bete sig lite anolunda nu. Men det kanske är för att hon hör den andra bredvid buren. Är så bitter på djuraffären trodde de skulle ha någon kunskap.. De sa även att ;han är inte könsmogen än, för han bara är 8 veckor.. -fear-.gif ....Duktiga dom är.
Jag tycker jag är rätt påläst när det gäller marsvin. Men jag har helt och hållet hoppat över om avel. För det var inget jag skulle pyssla med! Men när jag skulle skaffa en kompis till Saya så tjatade och övertalade de mig att jag skulle ha en hane. (Det är inga problem att skaffa ungar. Risken är lika liten som för andra djur och om du inte vill ha ungarna så kan du sälja dem till oss)... F-N ta dem!! De såg bara i pengar och skiter i om min flicka dör på kuppen.. Trodde inte sånna människor fick jobba med djur. Gör allt för att tjäna 200 kr ranting.gif
Humlan din sida är jätte bra! smile.gif
humla
Tycker inte heller att sådana människor skulle få jobba med djur angry.gif , de har ju bara ögon för den lilla ekonomiska vinning de gör, och bryr sig inte hur det går med djuren sad.gif .

Hoppas att din hona inte hann att bli betäckt, de brunstar ju i ett dygn var 14-16:e dag, så förhoppningsvis klarar hon sig, men man vet ju aldrig. Jag tycker att du ska behandla henne som "dräktig" tills du är säker på att hon inte är det, för säkerhets skull. Ett tips är att väga henne med ett par dagars mellanrum för att se om hon ökar stadigt i vikt, det kan vara ett tecken på att hon har bebisar (fast hon börjar ju inte öka i vikt förrän bebisarna börjar växa ordentligt). Det syns inte på magen att hon är dräktig förrän det har gått 4-5 veckor.

Lycka till med henne, berätta gärna hur det går.

MVH/Elin
Zacorion
Ska hålla dig uppdaterad smile.gif
Nya pojken är väldigt lugn av sig. Men den pratar inte alls mycket, men det kanske kommer då den blir lite tuffare på sig smile.gif
Zacorion
Marsvinet är nu kastrerat och verkar väldigt pigg. stygnen ser jätte fina ut. Han äter mer än vanligt. Så jag känner mig lättad nu. han fick låna en liten bur av vetrenären nu som han kunde ha första veckan så sliper han springa så mycket. Jag har de två burarna bredvid varandra så de pratar mycket med varandra. om fyra veckor så kan de skutta ihop biggrin.gif
smultronglass
Hej! Jag har ett marsvin här hemma tillsammans med en kanin och de har varit tillsammans i snart ett år och det har gått bra. Från början var det meningen att jag bara skulle ha marsvinet hos mig ett tag när en kompis inte kunde ha det men nu verkar det som att hon inte vill ha tillbaka det. Jag undrar om man kan släppa ihopp honom med en hane? Jag vet inte så mycket om marsvin eftersom att jag bara har haft kaniner och bara skulle ha marsvinet ett tag. Läste att man inte ska ge saltsten till marsvin. Är det så? När han kom till mig gav min kompis en saltsten till mig som han skulle ha.
Wilmer
Smultronglass, jag låter Humla svara, hon är bra på det!

Z, skönt att du verkar ha en vettig veterinär. Gulligt att låna ut bur och allt..

wilma
Tobb
en lite långhårig en som jag fick syn på blocket en gång för ett tag sedan smile.gif
humla
Zacorion: Så skönt att kastreringen gick bra! De kommer nog trivas jättebra ihop sedan när de får gå tillsammans. Håller tummarna för att hon inte hann bli dräktig.

Smultronglass: Jag har skrivit en del på min hemsida om marsvins beteende och sociala liv, kika gärna in och läs där. Det går att få ihop vuxna hanar, men lättare med vuxen hane + yngre hane. Det finns vissa knep som gör ihopsättningen mer smärtfri, har skrivit en del tips på hemsidan. Det är jättebra om han får en marsvinskompis att leva med istället för kanin, han kommer bli så mycket lyckligare och tamare att få en artfrände att leva med!

Och saltsten ska marsvin inte ha, då det ökar riskerna för urinsten. Tyvärr lever det kvar många "missuppfattningar" om marsvinsskötsel, mycket på grund av att många djuraffärer inte har djurens bästa för ögonen utan bara vill göra ekonomiska vinningar. Att sälja saltstenar är en av de "vinningarna" som tyvärr skapar stora problem hos många marsvin.

Om du har några fler frågor får du jättegärna höra av dig, jag svarar efter bästa förmåga wink.gif Är marsvinsfrälst sedan 13 år tillbaka.

MVH/Elin
smultronglass
Tack så mycket för svaret humla, ska läsa din sida nu smile.gif Jag hade tänkt köpa en yngre hane om jag ska göra det. Men jag har inte fått tag på hon som äger marsvinet så jag vet inte hur det blir än...
Saltstenen tog slut för ett tag sen men som tur är har jag inte köpt en ny. Hoppas att han inte får urinsten av det.
Hur kallt kan marsvin ha det på vintern, kan de vara i stall? Har haft flera frågor men kommer inte på dom just nu, men jag kommer nog på dom senare g.gif
humla
CITAT (smultronglass @ 18-05-2007, 13:12) *
Hur kallt kan marsvin ha det på vintern, kan de vara i stall?

Jag tror att det blir lite väl kallt för dem att bo i stall. I jämförelse med kaniner som klarar kyla bra, är marsvin tropiska djur som är anpassade för lite varmare klimat. De klarar dock att anpassa sig till svalare temperaturer, men jag tror inte att de ska bo i temperaturer under 10 grader.

Vad som också är viktigt att tänka på är luftfuktigheten. Marsvin är känsliga för fukt och drag, och drar i sådana miljöer lättare på sig sjukdomar såsom lunginflammation.

Det "idealiska" marsvinsboendet är mellan 15-20 grader varmt, dragfritt och torrt.

MVH/Elin
Inga från Närke
Vilken fin hemsida du har och fina bilder. Hoppas du får många besökare på den. Har inga marsvin man har haft, det är väldigt mysiga djur.
humla
Tack Inga smile.gif dina ord värmer. Ja, marsvin är härliga djur!
Zacorion
Tjenis! Snart så kan ja stoppa in marsvinshanen till honan. Men jag brukar låta dem umgås ibland under uppsikt men tycker att hon är så elak mot honom hela tiden sweatingbullets.gif kryper upp på honom för att sedan kissa ner honom. direkt när hon får chansen så kommer kissstrålen rakt på honom.. Fast han ligger still och är jätte snäll.. Varför beter hon sig så? Svartsjuk för hon inte får all uppmärksamhet?
humla
Jag har upplevt samma sak då hanen varit alltför provocerande, eller kommit för nära gång på gång, då kan honan säga ifrån på detta sätt. Men nu är det inget sådant längre, han har lärt sig hur han ska förhålla sig till dem och hur närgången han får vara. Visst är det äckligt, men man får nog helt enkelt försöka stå ut i början och bada honom om han luktar för äckligt, för att hoppas att det såsmåningom lugnar ner sig.

MVH/Elin
Wilmer
God kväll, tycker det är dags att knuffa lite för marsvinen på husdjursforumet igen.

Nyuppladdad bild på middagsvila;

/ Wilma o Molly zzzzzzzzzz
zaaritha
Va´gulliga! Vår "Fjutten" o kompisen "Zenith"; är ju tyvärr ej innedjur..........
De var vana att vara ute i bur, när vi köpte dem.
Wilmer
Zaaritha, vill gärna se en bild på dina små ändå! Ut och knäpp..

/ Wilma
Leia
CITAT (zaaritha @ 03-08-2007, 23:50) *
Va´gulliga! Vår "Fjutten" o kompisen "Zenith"; är ju tyvärr ej innedjur..........
De var vana att vara ute i bur, när vi köpte dem.

Men klarar de vintern ute?
Wilmer
Leja, jag skulle aldrig rekommendera det. De tål inte bli kalla, fuktiga, tål inte drag etc. I East Kilbride där min sambos mamma bor har de en djurpark där marsvinen bor "ute" året om. De har ett litet hus i tegel, med rastgård till. Har aldrig varit där i snö, men annars har de gått ute... Ser DOCK ut att vara rotation på marsvinen och en del ser rätt skröppliga ut. Jag vill ju att min gris ska leva "hurlängesomhelst" så hon bor inne! Pjoskar hellre...

/ Wilma
Leia
CITAT (Wilmer @ 05-08-2007, 23:22) *
Leja, jag skulle aldrig rekommendera det. De tål inte bli kalla, fuktiga, tål inte drag etc. I East Kilbride där min sambos mamma bor har de en djurpark där marsvinen bor "ute" året om. De har ett litet hus i tegel, med rastgård till. Har aldrig varit där i snö, men annars har de gått ute... Ser DOCK ut att vara rotation på marsvinen och en del ser rätt skröppliga ut. Jag vill ju att min gris ska leva "hurlängesomhelst" så hon bor inne! Pjoskar hellre...

/ Wilma

Ja jag blev lite konfunderad för jag har pjoskat med mina så till den milda grad att folk knappt hunnit in genom dörren "STÄNG DÖRREN DET DRAR PÅ GRISARNA!!!!!" blush.gif Och jag vet att där de lever naturligt kan det bli riktigt kallt på nätterna men som jag förstått det så är det en torr kyla och dessutom har då hålor/gångar under marken där.
Jag är så sugen på att skaffa små knorrisar igen men Dino kommer att skrämma ihjäl dem så jag kan inte....
humla
Åhhh sådan underbar bild på Molly wub.gif

Marsvin är tropiska djur (härstammar från Sydamerika) och ska således bo inomhus på våra breddgrader. De klarar dock att ha det lite svalare i rummet (typ 15 grader), bara det är torrt och inte fuktigt. Jag vet dock vissa som har dem utomhus dygnet runt på sommaren, men då måste de ha tillgång till isolerat hus, buren måste vara under tak så att de inte blir blöta och buren måste vara inbrottssäker för rovdjur.

MVH/Elin

Sommarbild på Lilla My

Leia
Ja jösses de är ju´så söta! wub.gif Skulle önska att de fanns i fler "storlekar" biggrin.gif
humla
CITAT (Leia @ 07-08-2007, 08:06) *
Ja jösses de är ju´så söta! wub.gif Skulle önska att de fanns i fler "storlekar" biggrin.gif

Mina har lite olika storlekar whist.gif

Min kastrerade stoora hane väger över 14 hekto, medans lilla söta gammeltanten endast väger 7 hekto. Sedan har jag två bastanta damer på runt 12 hekto, samt två mindre, smärtare damer på runt 9 hekto.

Fast förstår att du menade lite större variationer än så flirting.gif

Och jaa - söta som bara den är de. Och så góa! happy.gif

MVH/Elin
Leia
CITAT (humla @ 08-08-2007, 12:05) *
Mina har lite olika storlekar whist.gif

Min kastrerade stoora hane väger över 14 hekto, medans lilla söta gammeltanten endast väger 7 hekto. Sedan har jag två bastanta damer på runt 12 hekto, samt två mindre, smärtare damer på runt 9 hekto.

Fast förstår att du menade lite större variationer än så flirting.gif

Och jaa - söta som bara den är de. Och så góa! happy.gif

MVH/Elin

Ja, så pass stora så man kunde krama dem ordentligt, sötisarna! wub.gif
Wilmer
Ha! Trode väl jag kund locka fram Humla med en ny marsvinsbild rolleyes.gif .

Men jag har saknat den tidigare utlåtna onlineförlossningen, hoppas det blev söta små grisar i alla fall!!

/ Wilma
Eva-Helene
Vilka fina marsvin ni har! Men, jag blir så nyfiken, Diana, vad betyder: -Sheltie+? och -Nonself? (Nonself??? förbryllande!)
ängsvädd
Ska se om jag minns, det var längese´n jag hade marsvin:

Nonself = ett icke enfärgat marsvin

Sheltie = en långhårig, rakhårig marsvinsras
humla
CITAT (Eva-Helene @ 12-08-2007, 12:31) *
Vilka fina marsvin ni har! Men, jag blir så nyfiken, Diana, vad betyder: -Sheltie+? och -Nonself? (Nonself??? förbryllande!)

Kika gärna in på min hemsida www.humlansmarsvin.se där jag har bilder på alla marsvinsraser, färger och teckningar! smile.gif
Eva-Helene
CITAT (humla @ 13-08-2007, 18:34) *
Kika gärna in på min hemsida humlan.just.nu där jag har bilder på alla marsvinsraser, färger och teckningar! smile.gif

Å, tack! Mycket intressant!
humla
Dags för lite nya marsvinsbilder:

I uteburen på grönbete!

Min stoora kastrerade hane Ingvar

Min gammeltant Skrållan (7 år och 2 månader gammal!)

Hilda

Ebba

Ingvar

Maja

My vilar i mattes famn wub.gif

Och så måste jag visa nya buren vi har byggt i sommar:

Det är en Billy-bokylla som vi lagt ner, skruvat fast spånskiva som botten och limmat fast våtrumsmatta som botten. Buren får måtten 196*90 cm! Och så finns det såklart en lucka så att de kan gå i och ur buren precis som de vill, när vi är hemma... Buren som står inuti på "ben", där bor min argbigga Maja. Hon klarar inte av att bo med andra marsvin, vi har försökt allt. Inte ens min kastrerade hane fungerar hon tillsammans med. Hon blir arg och mycket aggressiv, och har orsakat djupa bitsår de gånger vi prövat att sammanföra henne med någon... så hon måste tyvärr bo själv, fastän marsvin generellt sätt alltid ska bo med kompisar. Men iallafall fungerar hennes bur på ben som ett utmärkt krypin (tak) för de i stora buren!
Leia
Men jösses så söta! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon