|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33
CITAT (Wilmer @ 15-11-2009, 21:48)  Helt ofattbart liten, jisses!!!!!!!!!! Plutt!! Bara ett par svarta ögon och massa lockig päls  Inte samma klump som just galopperar på golvet här väl? Det dundrar i golvbräderna ju  Ja han är väl så stor att han gått om Isa vid det här laget
Myosotis
15-11-2009, 23:15
Oj! Är det Indra som är stor eller Maria som är liten eller är det kameravinkeln?!
Indra väger 1,2 cirkus, så hon är rätt stor! Kameravinkeln ljuger nog lite, för Maria är en ståtlig kvinna  inte en mini som jag. Anton väger mer än Isa nu, ja! Ante vägdes in på, låt mig se.. 1081 gram i går. Isa ligger under kilot.
Meriona
16-11-2009, 08:35
CITAT (Wilmer @ 15-11-2009, 10:50)  Skaffar man två hanar måste man räkna med att det KAN bli problem, jag är ingen expert på dem har bara haft honor. Men det verkar som om en vuxen och en liten är lättast att sätta ihop, fast de kan ändå bli bråk senare. VA? Men men Anton då? VILKA SUPERFINA KORT PÅ DIG MARIA, och hårbollarna är ju söta också såklart!
Jaja, jag har bara haft honor och nu EN hane som är superkaxig och anfaller alla andra marsvin så han får bo själv  i väntan på att han mognar till bättre förstånd.
CITAT (Myosotis @ 15-11-2009, 23:15)  Oj! Är det Indra som är stor eller Maria som är liten eller är det kameravinkeln?! Det är inte fel på kameravinkeln. Det är ju marsvinen som är i fokus vet ja!
Inga från Närke
18-11-2009, 16:13
Kolla här! http://na.se/nyheter/2.2503/1.643579-marsv...umpade-i-skogenhemskt och de kan nog inte hitta dessa människor som dumpat dem tyvärr.
CITAT (Inga från Närke @ 18-11-2009, 16:13)  Kolla här! http://na.se/nyheter/2.2503/1.643579-marsv...umpade-i-skogenhemskt och de kan nog inte hitta dessa människor som dumpat dem tyvärr. Vem vill göra en insats? Jag misstänker att de stackars djuren lär uppskatta ett varmt och skönt hem! Tyvärr är nog inte mitt det bästa, med herrarna katt i ledartornet...
Meriona
18-11-2009, 19:32
Det där händer inte så sällan, och när det stått om det i tidningen brukar det gå fort att ordna ett hem åt dem. Om det är ett lämpligt hem är inte alltid säkert såklart, men det är ju långt mycket bättre än alternativet, att bli räv-mat.  Det borde vara skottpengar på folk som gör sånt här!
Inga från Närke
19-11-2009, 17:18
CITAT (Inga från Närke @ 19-11-2009, 17:18)  Ja, man vet inte om man ska skratta eller gråta, när man läser det där! Det var i alla fall skönt att de fått ett nytt hem!
Meriona
19-11-2009, 21:11
Jag är inte helt säker på att jag tror på den siste snubbens utsaga.....
Så skönt! Hoppas nu bara inte att de han bli sjuka i kylan och fukten. Hur man kan göra så mot djur är och förblir en gåta. Har man råd att köpa dem får man i allafall budgetera till en spruta ifall man tröttnar på dem. Bättre än att plåga ihjäl dem. Hur kan man hata ett litet djur.. Jisses, låter lite tragiskt.
Meriona
22-11-2009, 11:42
Är det ingen som har lite glada och söta nyheter att berätta om sina små grisar, så att tråden blir lite mindre deppig igen?
Inget utöver det vanliga vansinnigt söta.. Jag upphör aldrig förvånas över Antons bedårande näpenhet när han stultar runt på golvet som en liten grå pälsboll med vit lykta fram och där i allt det vita hans mjuk-svarta små vackra ögon. I morse när husse kom han han inte säga många ord innan Indra satte igång sin symfoni - gissa vem som genast gick och hämtade gurka, snacka om charmad Korv-Indra längtar till nya huset, för hon har hört att hon ska få bo i köket med uppsikt över gurkaskåpet (kylskåpet). Isa hade som vanligt grävt sig under och in i höhäcken när jag kom hem, trots att det finns en tuss att mumsa på direkt på burgolvet också om man har den läggningen. Men Isa har läggningen att det är kul att gräva in sig under höhäcken och ligga där och mumsa hö underifrån. Kanske lite för att reta Indra som inte riktigt fattat hur det går till? Jag vill gärna höra från andra marsvinsägare! Har ni blivit med marsvin 4:an?
Oj vad det skrivits här sen jag var inne sist, kul att det finns så många marsvinsintresserade här  Minns inte när jag skrev sist, men tror inte jag skrivit om att vår gammeltant har vandrat vidare, nästan 8 år gammal. Hon somnade in lugnt och stilla hemma i buren, hittade henne liggandes på sidan med ett höstrå i munnen. Sen har vi gjort en liten utbyggnad till buren, så det blir extra stort utrymme. Såhär blev det: [attachment=44743:bostad11.jpg] [attachment=44744:bostad1.jpg]
Myosotis
27-11-2009, 22:30
 Nej, det hade du inte berättat... Lilla gumman, med ett strå i munnen.. Men så fint de har i sin nya lyxbur  En riktigt mysig hörna även för en marsvinsälskare
Meriona
29-11-2009, 09:48
Så tråkigt Humla! Men det lät som om hon bara somnade in helt lugn, det är ju så man vill att det ska sluta. Verkligen en lyxig tillvaro dina grisar fått!
Meriona
07-12-2009, 20:31
CITAT (Meriona @ 07-12-2009, 20:31)  Nämen kära lilla söta! Är korven sjuk?
Meriona
08-12-2009, 08:36
Bäst jag svarar så länge om inte matte hinner, annars blir ni väl oroliga. Wilmer var med Indra till veterinären, korven visade sig ha bakterier i urinen, så hon får PC nu. Säkert blir det bra ganska snabbt.
CITAT (Meriona @ 08-12-2009, 08:36)  Bäst jag svarar så länge om inte matte hinner, annars blir ni väl oroliga. Wilmer var med Indra till veterinären, korven visade sig ha bakterier i urinen, så hon får PC nu. Säkert blir det bra ganska snabbt.  Phu  Du får inte skrämmas så där!
Meriona
08-12-2009, 14:21
Flåt!
Myosotis
08-12-2009, 18:14
PC?
CITAT (Myosotis @ 08-12-2009, 18:14)  PC? Penicillin förstås  CITAT (Meriona @ 08-12-2009, 14:21)  Flåt! 
Myosotis
08-12-2009, 18:25
jaha
Meriona
08-12-2009, 20:12
Hade varit lite sött med en marsvins-dator annars va? Hon kunde hänga på Odla hon med....skriva här i tråden själv!
CITAT (Meriona @ 08-12-2009, 20:12)  Hade varit lite sött med en marsvins-dator annars va? Hon kunde hänga på Odla hon med....skriva här i tråden själv!  Har talat med matte nu! Lilla hjärtat  har skickat några goda gurktankar till henne
Nu tar sig matte tid att skriva.. Skyndade mig hem för att mata PC till Korv-Indra, men med alla hjärtskärande matskrik får hon äta lite först. Hade med en stor kasse färskt hö hem, det upptäcktes genast  Jag hoppas verkligen hon blir bra, men veterinären spände ögonen i mig och sa VÄLDIGT mycket bakterier, det lät så oroväckande att jag givetvis befarar det värsta  Hon är pigg, äter, har tom. gått upp i vikt några gram denna veckan, så det är ju lite skönt. Men, hon började sitta i huset väldigt mycket emellan ätningarna, såg lite burrig ut, kniper lite med ögonen, så jag tänkte att det måste vara något. Det var det  I morse slickade hon glatt i sig PC't, pust vilken tur, men provivan vägrar hon äta. Jag har varit och köpt Zoolac, hoppas det går lättare. De skickade hennes urin på odling, får se vad det blir för svar på det. Shit, jag får magsår, min lilla älsklings korv  Tio dagar med PC till att börja med. Håll tassar och tår är ni snälla Förresten, klart det finns marsvins PC; anton goes facebook.jpg
Meriona
08-12-2009, 21:20
Det är klart att du är orolig Wilmer, ju mindre djur, desto större stress, veterinärerna är mindre pålästa osv osv. Men jag är förhoppningsfull att lilla Indra kommer repa sig snabbt, men OM det inte skulle vara så, så är det iallafall inte ditt fel, utan från uppfödare och gener. Du tänker alltid mer på dina djur än du tänker på dig själv, ibland man kan bli såååååå trött bara av att höra när du suttit uppe hela nätter och puttat på Molly för att hon skulle äta. Eller när vi suttit i boxen nattetid och letat bajspluttar för att vara säkra på att pållen repat sig. Det finns ingen i min närhet som gör mer för sina djur än du...  För det är du alltid min stora idol.
 Va du är gullig, suck, jag tar ett djupt andetag och lugnar ner mig. Jag försöker tänka på att jag lyckades återuppliva Molly (som sagt  ) då borde vi kunna kämpa på Indra och jag. Mollys odds var ju faktiskt katastrofala. Efter det levde hon 5 år till  Okey, Indra kommer klara sig. Hon äter i allafall själv, så jag kan få sova på nätterna  annars hade jag fått ta två veckors VAM. (vård av marsvin). Problemet är ju just att veterinärerna inte har så stor vana här i sverige, de har ju heller ingen chans när folk inte tar sina marsvin (smådjur) till vet. för annat än avlivning, hur ska de då lära sig.. Eller uppmuntras att lära sig? Jag känner lite att jag kan göra en insatts varje gång jag går dit, lite som en ambassadör för smådjuren. Du tar ju dina gerbiler till vetten Meriona, inte alla som bryr sig om dem heller! Desto mindre djur, desto mindre bryr man sig? (inte alla förstås!!).
Meriona
08-12-2009, 21:42
Fast visst är det ledsamt när de säger redan från början att de inget kan? När jag bokade tid en gång för en gerbil så fick jag frågan: ...... men.....är det en ödla eller? DÅ kan man blir lite trött.....  Det är tur att man har uppfödare att ringa till i gerbilsammanhang, men marsvin tycker man är förjäkligt att vetarna inte kan, de är vanliga husdjur!  Beklagligt när man som ägare måste tala om för veten vad för diagnos man misstänker... Jag håller alla tummar i världen för Korvis!  Oink.
Ni ä la för goa bägge två
Meriona
08-12-2009, 21:45
CITAT (MariaS @ 08-12-2009, 21:43)  Ni ä la för goa bägge två  Alla tre....  Tre odlaiter som håller tummarna för Korven, det måste bli BRA!
 Ödla.. ja, det minns jag.. Kommentaren man INTE vill höra när man oroar sig för sitt sjuka djur (som inte är en ödla).
anne-li i olofstorp
08-12-2009, 21:47
CITAT (Meriona @ 08-12-2009, 21:45)  Alla tre....  Tre odlaiter som håller tummarna för Korven, det måste bli BRA!  Nej nej nej! Mååååånga fler! jag lovar!!!!
Meriona
08-12-2009, 21:53
Anne-Li, tack! Nu är vi fyra iallafall.....  stavfel.
 Tack, nu blir nog Korv-Indra bra  Nyss satt hon och drack vatten i en evighet, något jag plötsligt också märkte att hon gjorde mindre.. Men nu är det dags för meducin. Jag lovar rapportera
Meriona
08-12-2009, 21:54
 Säg till om du behöver hjälp, jag har en halvtimme dit, Maria lite längre.....
Jag ringer om det blir kris
Meriona
08-12-2009, 21:59
Håller tummar för att det fortfarande anses mumsigt med meducin...
Myosotis
08-12-2009, 22:02
Stackars Indra  [attachment=45145:trost.gif] CITAT (Wilmer @ 08-12-2009, 21:08)  ...PC't, pust vilken tur, men provivan vägrar hon äta. Jag har varit och köpt Zoolac... PC är penicillin. okej. Resten då?  vad många konstiga ord.
Meriona
08-12-2009, 22:05
Proviva är fil (finns andra produkter också) med bra-bakterier för magen som hjälper till att återställa det som Pencillinet stökar till. Zoolac är en pasta som gör samma sak, men lite effektivare och särskilt framtagen för djur. Himla effektivt danske medel, men inte så välkänt i Sverige ännu(funkar säkert på höns också Myo!) Är framtaget för större djur, men funkar utmärkt även på småkryp.
anne-li i olofstorp
08-12-2009, 22:08
CITAT (Wilmer @ 08-12-2009, 21:53)   Tack, nu blir nog Korv-Indra bra  Nyss satt hon och drack vatten i en evighet, något jag plötsligt också märkte att hon gjorde mindre.. Men nu är det dags för meducin. Jag lovar rapportera  När mina "gamla" katter, alltså dom som dog när dom var 18 år, hade problem och vägrade dricka gav jag dom koksaltlösning (kontaktlinsvätska på den tidenn, ganska svag lösning), det älskade dom och fick i sig vätska, vätska tror jag alltid är bra för sjuka individer, djur såväl som människor, är det sen lite salt i så är det nog bra för kroppen.... kan vara något dom behöver..... jag kan mobilisera fler tummar om det behövs!
Myosotis
08-12-2009, 22:09
Jaha, tack för förklaringen. Ska du lägga in småkaksreceptet i småkaktråden nu när aq också har bett dig?! (OT) Men för att ge det till höns måste man nog veta vad man gör, det som är bra för en sorts djur kan vara giftigt för andra!!
Meriona
08-12-2009, 22:11
Mjo men om jag inte minns fel så står det en dosering i bruksanvisningen även för fjäderfä. Jaja jag ska ordna kakorna... imorgon.
Lägesrapport, Indra slickade i sig PC, som egentligen är Sulfa tror jag, Bactrim. Marsvin tål ju inte PC.. Zoolacen däremot var vidrig, men efter lite övertalning gick det och utsmetad på gurka tog det inte många sekunder att övertyga om hur GOTT det egentligen var  Jag har gett henne gurkvatten  sedan jag märkte att hon drack mindre än de andra två. Vågar inte ge salt då det kan ha med njurar o annat att göra.. Hon äter ju grönsaker, gurka mm så hon får i sig vätska så också. Men jag får hålla kollen så hon får i sig ordentligt. Vi ser inget om fjäderfä på zoolacen, men det går ju att googla.
CITAT (Wilmer @ 08-12-2009, 21:57)  Jag ringer om det blir kris  Jag har redan lovat att vara meningslös heeeela dagen i morgon, så behöver du en "dagmarsvinsmamma" är det bara att höra av sig. Jag lovar att jag ska hålla tassen heeeela tiden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|