Full version: Marsvin
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33
Wilmer
Den är fotad blush.gif
Myosotis
Jaha... och var är bilden?! angry.gif
Meriona
Nu har jag väntat hela dagen, och ingen bild på nakna magen... wacko.gif crying.gif
Wilmer
Är ni kvar confused.gif Här kommer hon, syns som om hon är lite besvärad kraken. En bonusbild på glad korv i nystädad bur.

rakad magge.jpg

morot runt munnen.jpg

Meriona
Nämen vilken liten pöt naken mage! Ujujuj vad det måste dra, hoppas du har god värme på hemma Wilmer! wub.gif
Wilmer
Hihi, visst är den pööt! Kanske måste ta VAM nästa vecka för att hålla huset varmt? Elda fint i kaminerna yes.gif De har ett extra element bakom burarna så de ska ha det lagom gosigt, sedan får hon gosa med nya luddet på huset wub.gif
Meriona
Ledigt - ja! wub.gif Många att ta hand om snart... killarna har inte fattat ännu förstås... cool.gif
Wilmer
Huset fullt med fyrfotingar! smiley_small_hug.gif kom till mamma wub.gif
Meriona
Du lär nog snart ångra dig..... w00t.gif
humla
Hur går det med Korven? wink.gif
Wilmer
Korv-Indra är sitt vanliga jag, men tyvärr så pips det än/igen när hon kissar... Ska ringa på måndag. Känns lite hopplöst. Nytaget foto på busungen.

Gott nytt marsvinsår smiley_small_hug.gif wub.gif

tassarna i syltburken.jpg

humla
Detsamma, god fortsättning på det nya marsvinsåret wink.gif

Vad trist att det inte ger med sig. Infektionen finns alltså troligtvis kvar? Stackars lilla Indra. Hoppas att det finns något mer ni kan testa. Undrar om det finns olika typer av urinvägsinfektioner? Detta verkar ju iallafall vara en riktigt seg en. Vi håller tassar och tummar för att det ska lösa sig för henne!

Förresten kan jag berätta att vi ska bli fler wub.gif om exakt en vecka kommer vi hem från göteborg med två små marsvinsbebisar. Om ni vill se dom kan ni gå in på www.eragons.se och gå in på "Marsvin som söker hem". Bläddra ner nästan till mitten av sidan så finns de där, Elvys små ungar. De som vi ska få är "Minus" och "Frost" (de är tjejer). Nya namn kommer de naturligtvis få wink.gif
anne-li i olofstorp
CITAT (Wilmer @ 01-01-2010, 23:12) *
Korv-Indra är sitt vanliga jag, men tyvärr så pips det än/igen när hon kissar... Ska ringa på måndag. Känns lite hopplöst. Nytaget foto på busungen.

Gott nytt marsvinsår smiley_small_hug.gif wub.gif

tassarna i syltburken.jpg

Hmmmm! Det är inte något hon kommit på renderar uppmärksamhet? Gurka? eller så..... dom är inte dumma dom där små!...
Wilmer
Måste kolla på era bebisar Humla! Några bakterier har hon inte kvar i urinen, det är i så fall en inflammation (om inte det blir bakterier sekundärt igen). Hon smärtar inte vid tryck längre i allafall.

Anne-li, hon kan ha fått in beteendet att pipa när hon kissar, ja, det var ett alternativ.. Gurka får hon så gärna smiley_small_hug.gif lilla hjärtat.
anne-li i olofstorp
Hur har det gått idag då???? tummarna ömmar!!!!
Eftersom jag också jobbar är det liiiiite jobbigt, alltså inte så att jag vill låta bli, men så att jag vill veta hur det går!!!!
Wilmer
Indras veterinär ringer tillbaka på fredag då hon jobbar igen.. Just nu gosar vi bort lite kyla under en filt i soffan kram1.gif inte för att det är kallt här inne, men man kan ju låtsas. Du kan ju hålla tårna en stund så går det lättare att jobba giggle.gif
humla
Nu har vi hämtat våra små guldklimpar! Puma och Pi heter de. Deras öde var från början att bli reptilföda. Men tack vare flera eldsjälar så ser deras framtid betydligt ljusare ut...

[attachment=46150:pumaopi.jpg]
Meriona
Nämen vilka finingar Humla! Så extra kul att få ge dem ett bra liv! wub.gif tummenupp.gif Heja Humla!

Korvis, piper hon fortfarande, lilla gumman då! crying.gif Har inte hunnit hålla tummarna så bra de här veckorna, det är nog mitt fel! slap.gif
Chamomille
CITAT (Meriona @ 26-10-2009, 11:33) *
[attachment=43690:lisa2.JPG]

Kan ni gissa vilka detta är? whistling.gif

rotfl.gif Förlåt... Din argbigga!

Varför kommer inte bilden me för....?
Wilmer
Humla, jag såg dem på Eragons! Oj så söta. Vilken otrolig tur att de inte blev mat krakarna crying.gif Kan inte ormar äta gräs... Hur gillar de nya hemmet?
Korvis har fått några dagar till med Metacam, hoppas det lättar av det.. Nu pips det inte längre sweatingbullets.gif
Meriona
[attachment=46195:agouti.jpg]

Såna här agoutis sprang omkring runt hotellet i Mexico, de var jättesöta! Gnagare är de, och visst måste de vara närbesläktade med marsvin, för visst påminner de? De gillade bäst banan, men även chips gick bra.... smiley_small_hug.gif
Aqvakul
CITAT (Meriona @ 11-01-2010, 22:13) *

Såna här agoutis sprang omkring runt hotellet i Mexico, de var jättesöta! Gnagare är de, och visst måste de vara närbesläktade med marsvin, för visst påminner de? De gillade bäst banan, men även chips gick bra.... smiley_small_hug.gif

såå söööt! wub.gif
Myosotis
Jaha och hur många lånade du med dig hem?
Meriona
Planen var att ta med både en sån och en quatimundi och en Gaphals hem (info kommer i natur när jag orkar), men med bistra tullvakterna närvarande så var det väl ingen ide. Även kattmamma med ungar(Vi såg att hon födde för hon blev smal, men vi såg aldrig några bebisar), hade gärna fått plats i handbagaget.
Wilmer
Från Wikipedia;

CITAT
The popular term (common) agouti designates several rodent species of the genus Dasyprocta that inhabit areas of Central America, the West Indies and northern South America. They are related to guinea pigs and look quite similar, but with longer legs. The species vary in color from tawny to dark brown with lighter underparts. Their body is covered with coarse hair which is raised when alarmed. They are about 20 in. in length with a short hairless tail.

De kan leva i 20 år, gimme gimme gimme!! Ett långlivat djur smiley_small_hug.gif
Meriona
Det sötaste var att när de åt så använde de tassarna precis som gerbiler... wub.gif
Wilmer
Så sött Meriona! Jag gjorde ett långt inlägg häromdagen som försvann då det blev fel på sidan. Suck. I allafall så hittade jag att någon funderar på att starta en Kapybarafarm i Sverige. Spännande!

På söndag firar vi vår Antons födelsedag, ett år lille killen wub.gif
Meriona
STORT GRATTIS ANTON- LURVET!!!!! wub.gif Säg till matte att bjuta på fika vettja! ninja.gif Jag ska hålla bilen startklar när hon ger klartecken!
humla
Åhh vilka söta marsvinskusiner, Meriona! De ser ut att ha större baktassar än marsvin, kanske kunde de sitta mer upprätt än vad marsvin kan?

Grattis Anton på stora dagen yaay.gif Och hoppas att tanten har kryat på sig.

Tyvärr gick det inte riktigt som vi ville med de små - vi har nämligen en Ingrid som av någon anledning flyger på dem och jagar dem. Vi hoppades på att detta skulle ge sig efter en tid, att hon skulle märka att detta är små bebisar som inte på något sätt hotar hennes rang i flocken. Men inte. Stackars små bebisar satt uppflugna på hustaken, alldeles stela och rädda. Till slut gav vi upp och satte Ingrid och Ingvar i en egen bur, så de små får vara med "tanterna" ifred. Och vilken skillnad det blev direkt! De små är inte alls speciellt rädda, utan är pigga och busiga med stora röstresurser. Vi hoppas på att sammanföringen ska gå bättre när de växt till sig lite, så att alla ska kunna bo tillsammans igen.

[attachment=46329:DSC_7767.jpg]

[attachment=46330:DSC_7747.jpg]
Meriona
Dudane då så vackra små kryp, Humla! wub.gif Vilken är vem av dem nu då?

Visst är det tråkigt att ni inte kunde få ihop dem med hela flocken, men ni hade ju ändå tur att ha så många att välja på så att det kunde bli bra ändå för allihop. Utan för människorna då, det är ju klart bekvämare att ha bara en bur. Wilmer har ju inte heller lyckats få ihop sin lilla flock hur mycket hon än försökt, man vill ju inte riskera att någon skadas allvarligt. sick.gif
Jag håller tummarna för att er att det går att tota ihop dem längre fram, när de är äldre och visare! smile.gif

Ja agoutisarna satt på rumpan när de åt och höll maten i tassarna som gerbilerna gör. Och när de sprang så fick de upp en hiskelig fart och reste ragg när det var en individ de inte gillade. Riktigt coola kusiner. coolgleam.gif
Wilmer
Det var ju trist Humla, blir ju som sagt jobbigare att ha flera burar. Som Meriona sa, här är det rejält ilsket fortfarande, Anton har ju tyvärr del i det hela som varit superkaxig ända sedan han vägde sina knappt 200 gram... Dina verkar ju vara timida! Efter ett punghugg och Indras varande läpp (rejält hugg från Anton) så tar jag det lugnare. Isa och Anton kommer hyffsat överrens när jag är med, Anton och Indra avskyr varandra som pesten.

De är så söta Humla, lite långhåriga? En brun bläs tycker jag ser dö-coolt ut!! kiss.gif

I går var det kalas för Anton, det var den 16/1 han fyllde ett, jag kollade hos Terese för säkerhets skull yaay.gif liten blir stor! Tror det kan komma någon bild shy.gif
Wilmer
Nu har jag laddat upp några kalasbilder kram1.gif

Hurra för vår LillNöffe på ett årsdagen yaay.gif

Anton mumsar.jpg

Nöffe salladsbuffe.jpg

tjejernas nöffekalas.jpg

Olle A
CITAT (Meriona @ 11-01-2010, 22:13) *

Meriona, vad roligt att du har sett agoutis! Jag har bara sett en skymt av en sådan nära gränsen mellan Brasilien och Argentina, och hann precis ta en snabb bild. Men du verkar ha sett dem ordentligt, så jag får gratulera! De är mycket riktigt nära släkt med marsvin.

Wilmer, vilka fina bilder på dina små sötingar! wub.gif

Olle
Meriona
Ooooih! Antons persiljemums var ju för söt! Vilken fin bild! (Och ja på tjejerna också såklart! Ingen måtta på mumsandet. bravo.gif

och Olle, det var ett antal som hade parkerat sig i hotellområdet så det var inte så besvärligt att få dem på bild. smile.gif
herkules
den här tråden är en av de gulligaste på hela odla, fy vad söta allas marsvin är! wub.gif
Myosotis
Så söta bilder! wub.gif Grattis Anton i efterskott! blomma.gif (Hm, skulle varit en smilie som sträcker fram en persiljebukett, men jag hittar ingen sån)
Biggan_
Grattis i efterskott Anton! kiss.gif på nosen!

Wilmer
Å, smaskis med persilja i mängd wub.gif Anton bugar och tackar för uppvaktningen. Jag har precis vilat på sängen med en varm Isa, myyys med små pälsiga vänner som är som gjorda för gos.
Wilmer
Jag har fått bannor av Indra! Här håller folk tummarna för henne och så informerar jag inte nono.gif Dålig matte. Vi avslutade metacamkuren, då peps det fortfarande då och då, men inte alls som innan. Kändes rätt hopplöst. För säkerhets skull, trots att hon inte hade stenar, slutade jag helt med torrfoder (vet. rekommenderade). Jag har inte gett mysli utan bara "bra"foder, men ändå. Nu har jag inte hört henne pipa på.. Länge yahoo.gif . Kan alltså ha varit kalcium "korn" som retade hennes nu förmodligen känsliga urinvägar. Hoppas verkligen detta hjälpte, nog för att hon saknar sitt torrfoder lillan, men hennes föregångare Molly fick också leva utan på grund av sitt tandfel. Hon levde länge och var pigg, så det ska nog Korv-Indra också lyckas med giggle.gif

Herkules, visst är det sött... Jag önskar bara att fler kunde kliva ur marsvinsgarderoben och visa bilder på sina puddingar här smiley_small_hug.gif

korvis sugen på groddar.jpg

Meriona
yahoo.gif Heja Korven! Nu har du väl pipit färdigt för gott hoppas jag? wub.gif

Wilmer
Ja, Meriona nu ska jag bara piiiipa efter maaat i fortsättningen devil.gif
Meriona
CITAT (Wilmer @ 21-01-2010, 13:05) *
Ja, Meriona nu ska jag bara piiiipa efter maaat i fortsättningen devil.gif

Då piper du väl inte Korven, då sätter du på stora flyglarmet.... whistling.gif
Wilmer
Nejdå, inget flygalarm här inte, bara ett stilla oink flirting.gif naughty.gif Jag är en tyst och snäll flicka.
Myosotis
CITAT (Wilmer @ 21-01-2010, 12:46) *
...Nu har jag inte hört henne pipa på.. Länge yahoo.gif ...

tummenupp.gif Vad bra!
Meriona
Inte en enda ny marsvinsbild på en hel vecka, det var då för dåligt! -cry-.gif
Therese3z
Är det bara jag som blir hjälplöst kär? biggrin.gif

[attachment=46831:ba_SPE_P...01142132.jpg]

"You know you've been feeding your guinea pig too much when ... he takes up two of the three seats on your couch. Actually, Pigzilla here is a capybara named Caplin owned by Melanie Typaldos of Buda, Texas. He and Neptune - an authentic guinea pig - like to curl up together."

Orginallänk:
http://www.sfgate.com/cgi-bin/object/artic..._0501142132.jpg
Meriona
Nej Therese, Wilmer är redan hopplöst förälskad i kapybaror.... Så börja föd upp bara, så kommer vi snart och hämtar en kull eller två.... wub.gif

Så kul att se dig igen! smiley_small_hug.gif
Wilmer
Nej Terese, du är inte ensam rolleyes.gif Jag kan sitta och dregla över Caplin på U-tube och tvinga sambon att se särskilt söta avsnitt whist.gif Kan nog hända att jag tvingat någon arbetskamrat också. Det finns en sida för Capybara sweden, men den har inget hänt med på flera månader så det verkar tyvärr inte bli något av där. Såg lovande ut i första anblicken, men den tålde ingen granskning direkt. Så Therese, när börjar du farma??
Meriona
Go Kapy Go! yes.gif
Nån som vet om de är allergiframkallande? unsure.gif
Wilmer
Skaffa några och prova crazy.gif Sambon påstår nämligen att vi inte har tid med fler djur dunno.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon