|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33
Myosotis
04-02-2010, 22:51
VA!!?  Höns då?!!
 Han måste vara en dålig man, han tycker itne vi har tid för dem heller  Men om man får dem i present kan man ju inte slänga bort dem eller hur  Jag kan ju tala om när det är dags
Myosotis
04-02-2010, 23:15
Bra idé! Han kommer att förälska sig i dem när de väl är där. Annars får du nog byta gubbe.
Självklart får jag annat fall byta, vi kan ju inte ha en djurförnekare i huset  Han tyckte Nöffis var onödig tills han fick se honom  Så en flock hönor
Meriona
05-02-2010, 08:26
Djurvakt finnes!
eugenia
05-02-2010, 14:39
CITAT (Meriona @ 04-02-2010, 22:26)  Go Kapy Go! Nån som vet om de är allergiframkallande?  Ingen aning, men de måste ha en djup (vattenfylld) damm om man ska få dem att föröka sig. Inget för lägenhetsmänniskor och villaboende kanske
Therese och jag bor på landet  inte ihop då. Har sett ut en vik i Vänern som polarn äger
korven slappar.jpg Marsvin vet hur man rider ut snökaoset. Äta och slappa.
Meriona
22-02-2010, 12:15
CITAT (Wilmer @ 21-02-2010, 23:04)  korven slappar.jpg Marsvin vet hur man rider ut snökaoset. Äta och slappa. Nämen ååååååh!  Korv-mys!
Jupp, stormys, husse och matte var ju insnöade hela helgen, så det blev eldat och gott i huset, bara att mysa för litet marsvin.
Meriona
23-02-2010, 18:22
Här är kallt på golven, så här får vi köra med extravärme i form av olje-element för att råttisarna ska få komma ut, hur är det hos er andra? Är det burarrest eller ordnar ni med extravärme? Antons persiljemums är bara för söt....  Hur ska man klara det ansiktet i varje inlägg nu då utan att le så där fånigt?
Det är bara att le och se fånig ut för han får ligga där en stund och förgylla er tillvaro  Kanske byter till Ruffsets tvåårsdag? Tjejerna som inte springer så mycket när de är ute har bur arrest tyvärr, här är svinkallt o korvis mage har ju varit sisådär som du vet. Nöffe kommer ut ibland när det är varmare, vi har eldat, under övervakning så han inte sätter sig still någonstans. Häromdagen rusade han runt, for sedan under vedkorgen (där de är lite aska o skit). Där stannade han, efter typ 30 sekunder drog jag ut honom, då var han iskall om fossingarna och kall om magen. Eftersom vi alla är lite snoriga och marsvinen nyser får han nu arrest en stund han med. De skuttar endel i burarna, de har ju hängmattor, hinder, husen och - nytt för säsongen! Vedträn att busa med. Korven tar hinderbanan som en blixt när det är mat på gång, är Ruffset ivägen blir hon nersprungen - på riktigt Ja, jisses nu längtar hela familjen marsvin med människor efter lite värme. Det står ett extra element vid burarna, men golvet är svinkallt ändå tyvärr. *kanske skulle kosta på en govlrenovering ändå, bara för marsvinen*
Meriona
25-02-2010, 21:15
Det blir snart varmare, det är redan nästan 10 grader varmare än igår! Snart kan grisarna komma ut igen!
Släpp grisarna loss det är vår  Ja, snart då....
Meriona
25-02-2010, 22:08
Är det inga utställningar snart?
Det är en i mars i Kungälv tror jag det var, men jag vill inte dra ut grisarna i kylan. Dessutom fick de nossvamp sist de var på utställning, Anton har sin envist kvar. JAG vill inte dra dit krassliga djur och smitta andra, synd att någon annan tydligen inte hade samma tanke
Meriona
25-02-2010, 22:20
VA? Ja det var rötet, borde de verkligen gå igenom friskkontrollen då?  Hur får man bort snoksvamp? Hade inte mitt marsvin sånt på 70-talet, eller fattade jag inte att det fanns?
Smörjer med något, verkar inte som om det finns något gemensamt tips om hur man gör.. Har smort Anton idogt emellanåt. Vet inte om det fanns förr, men munsvamp fanns på 80-talet, för det fick några av mina. Tursamt nog så fanns Gemma Snellman som kunde tala om att vet. gett helt fel behandling så jag kunde byta vet. och behandling så försvann det i ett naffs. Då kunde de nära micronoll om marsvin, lite bättre nu!
Meriona
25-02-2010, 22:33
Jaha om 20 år så kanske de även kan nåt om gerbiler.  Smörjer med NÅT, vadå för nåt? nåt vadsomhelst?  Matolja, natusan, helosan? Måste ju veta om jag ska passa krypen och de får snoksvamp.
Tja, Meriona, kommer inte ihåg namnet, men Nöffis har en sort på nosen på signaturbilden. Jag får avsvampsnoka dem innan passning  Det växer nog inte fram på en kväll eller två heller får jag hoppas
Meriona
26-02-2010, 23:10
Ska jag ladda in bilden menar du och visa för vet?  Verkar krångligt, då blir det hemmahopkok istället. Kanske taco-krydda funkar?
Vinäger eller bikarbonat håller jag på ifall du ska in i kryddskåpet
Meriona
26-02-2010, 23:59
O, jag ska testa med bakpulver, skickar du hit Anton nu eller?
 Tyvärr han ligger ihoprullad och sover på huset och är ybersöt. Inget bakpulver på honom i natt inte. Allvarligt, han är så söt när han rullar ihop sig att det borde vara kriminellt  . Han passade på att gni in sig i aska förra helgen, kan de hjälpa tro? Mot snoksvampen alltså, inte mot att vara söt, det är han än.
Meriona
27-02-2010, 00:10
Det låter som om ni har en väldigt manlig marsvinsman....  Snusar han ockå eller?
Han är en naturbegåvning vad det gäller att kaxa framför tjejer, men snus har jag inte sett... Än?!
Meriona
27-02-2010, 00:19
Nä det är väl lika bra att satsa på cigarrer direkt.
 Ja, cigarr är nog mer hans stil. Så synd att det inte går att fota den ihoprullade sötnosen, men han vaknar då jag närmar mig. Nu smaskas det nattamat. Är herrarna Gerbil på springtur? Nu börjar ju golven bli varmare!
aanderss
27-02-2010, 07:48
när jag var barn hade jag några marsvin. en hona jag hade hade parat sig i butiken så när jag haf5t henne 1 månad fick hon 2 ungar.
föresten hur gammla kam dem bli?
Runt fem år men uppåt 7-8 är ingen omöjlighet även om man inte ska räkna med det. Det verkar som om de inte blir så gamla nu som på -70 talen då marsvinen nedärvdes i barnkullarna och blev kvar när alla flyttat hemifrån och alla tröttnat (???) för länge sedan. Visst var marsvinesbebisarna bedårande Aanderss?
aanderss
27-02-2010, 13:23
oja de var mycket bedårade minns att de fick namnet piff o puff. mamman hette zizzi.
läste på en sida på nätet att man måste klippa klorna ca var 3 vecka. kan de vara möjligt.
Ja, jo det kan nog stämma, för att de inte ska bli grova och krokiga är det bäst att klippa dem oftare.
aanderss
27-02-2010, 14:26
jaha
marsvin i fyllecellKolla vilka bedårande marsvin någon GLÖMT (??) i en låda utomhus mitt i vintern. Sitter nu i fyllecell i väntan på att ägaren (hoppas jag verkligen inte!!!!) ska höra av sig och hämta dem.
Myosotis
10-03-2010, 14:02
 Vad gulligt! Hoppas bara att de inte avliver dem.
Meriona
10-03-2010, 15:09
Nä, vi får väl hämta dem i värsta fall, så att det inte händer nåt sånt tokigt. Folk är AS!
skogstroll
10-03-2010, 15:15
CITAT (Wilmer @ 10-03-2010, 13:57)  marsvin i fyllecellKolla vilka bedårande marsvin någon GLÖMT (??) i en låda utomhus mitt i vintern. Sitter nu i fyllecell i väntan på att ägaren (hoppas jag verkligen inte!!!!) ska höra av sig och hämta dem. nämen vem vill inte ha såna rara små grisar???
Vem som inte vill ha de sötnosarna kan man verkligen fråga sig, men min sambo vill det inte  Han tror att tre är tillräckligt, och jag är benägen att hålla med. Det är säkert någon som vill ha dem efter de varit i tidningen, synd bara om folk börjar sätta det i system för att bli av med dem..?
Meriona
10-03-2010, 21:15
Va, har de inte hört talas om Odla.nu och marsvinstråden? Mycket säkrare sätt att bli av med dem.
skogstroll
14-04-2010, 10:13
jag skulle sååå gärna ha en liten gris, men min katt e så jaktbenägen så det vore nog ingen hitt. Iofs har jag haft katt och marsvin förut men då måste man se till att stänga dörrarna... och det har jag inte så många
Meriona
14-04-2010, 10:24
CITAT (skogstroll @ 14-04-2010, 11:13)  jag skulle sååå gärna ha en liten gris, men min katt e så jaktbenägen så det vore nog ingen hitt. Iofs har jag haft katt och marsvin förut men då måste man se till att stänga dörrarna... och det har jag inte så många Det är oroligt med djur som kan äta varandra, inte värt besväret  du får njuta av andras bilder här på odla Meriona, grönskaskalas i kväll, du är välkommen
Meriona
14-04-2010, 11:04
Får jag plats i buren då?
De har förfest i soffan, där får du plats
Myosotis
14-04-2010, 13:05
Grattis!
Wilmer: Vilken goding, den där lilla Isaplutten Jag funderade på om marsvin gillar att duscha och bli schamponerade och hur ofta måste du bada dem? Min pudel gillar inte att bli duschad men går med på det lite motvilligt
Isa tackar för gratulationer. Hon har blivit bortskämd av husse med persiljeätning i köket och extragurka i morse, men nu väntar buffe när husse kommit hem efter ett möte. Bilder kommer Marsvin är släkt med vattensvin (capybara) så rent generellt kan man tänka att de gillar vatten.. I allafall så har de FLESTA av mina marsvin gjort det, med en enkel introduktion. Lite vatten, ljummet i en balja på golvet omgiven av trygghet. Har haft speciellt ett marsvin som älskade att bada med oss i badkaret  Isa tycker det är helt ok. Anton blir hysterisk och försöker begå självmord när han ska badas. Alltså, jag tycker inte man behöver bada dem alls egentligen, tvätta rumpan, rengöra öron, sedan är det klart. Att jag badade mina berodde på att de skulle ställas ut och att Isa och Indra ev. hade skabb innan det. Har ett lugnande havrechampo som funkade perfekt mot kli i hårbotten. Nu ska vi fira vidare!
Myosotis
14-04-2010, 17:39
CITAT (Wilmer @ 14-04-2010, 18:22)  ...Anton blir hysterisk och försöker begå självmord när han ska badas... Då slipper han väl i fortsättningen?
Meriona
14-04-2010, 19:52
Och det tror du?  Han ska väl ställas ut igen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|