|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32
Piccante
21-12-2010, 22:26
CITAT (dahla @ 21-12-2010, 22:06)  Vad allmänheten tycker spelar nog mindre roll nu eftersom den nya rovdjurspolitiken bland annat innebär att förvaltningen ska ske lokalt. Allmänheten bryr sig nog inte speciellt mycket ändå... många är ju för jakten men även för vargen som vilt i Sverige.
Vargen har en enorm förökningstakt eftersom den förutom människan inte har några naturliga fiender. Den är ju inte direkt utrotningshotad globalt heller eftersom man räknar med ett totalt antal över 50 000 vargar. Jag förstår verkligen inte hysterin med att bevara alla vargarna i Sverige när man nu har ett mål på 210 vargar... Sverige får väl ses som en stor nationalpark för rovdjur... den sista utposten... 210 är under den biologiskt säkra gränsen. Det är ganska stora fluktuationer i många rovdjurspopulationer och den långsiktiga trenden är att kullarna minskar varje år. Tyvärr har allt sans och vett gått ur diskussionen för länge sedan och Carlgren och Centern har sålt ut sig till rovdjurshatarna. Till jägarnas försvar ska dock sägas att det var bara ca 5-6 % av jägarkåren som anmälde sig till slakten förra året. Som uppvuxen på landet har jag alltid haft förståelse för och accepterat jakt som viltvård men efter vargmassakrerna så lutar jag allt mer åt att jakten på rovdjur borde begränsat helt till anställda viltvårdare och inte läggas ut på vanliga hillbilly jägare. Jägarorganisationerna har tyvärr skadat allt förtroende jag hade för väldigt lång tid framöver som ställer sig bakom denna gapiga minoritet.
CITAT (Markus_H @ 21-12-2010, 22:26)  210 är under den biologiskt säkra gränsen. Det är ganska stora fluktuationer i många rovdjurspopulationer och den långsiktiga trenden är att kullarna minskar varje år. Tyvärr har allt sans och vett gått ur diskussionen för länge sedan och Carlgren och Centern har sålt ut sig till rovdjurshatarna. Till jägarnas försvar ska dock sägas att det var bara ca 5-6 % av jägarkåren som anmälde sig till slakten förra året.
Som uppvuxen på landet har jag alltid haft förståelse för och accepterat jakt som viltvård men efter vargmassakrerna så lutar jag allt mer åt att jakten på rovdjur borde begränsat helt till anställda viltvårdare och inte läggas ut på vanliga hillbilly jägare. Jägarorganisationerna har tyvärr skadat allt förtroende jag hade för väldigt lång tid framöver som ställer sig bakom denna gapiga minoritet. Vad var det som inte fungerade under förra årets vargjakt?
smuleborg
21-12-2010, 22:36
Jonny. Tack för ditt utförliga svar. Jag förstår ändå inte varför det finns en gräns för varg, att denna är så låg; jag är väl trög.
Vi bor på landet. Ingen av oss jagar, vi har inga tamboskap (men två katter och planerar att skaffa hund; borderterrier). Vi vistas en hel del i skog och mark; stort rådjurs- och vildsvinsbestånd, en hel del grävling o.s.v. Det finns föda för varg. Naturligtvis ser vi den skada som klövviltet ställer till, det saknas i princip naturlig - som det heter - fiender. Jag har vänner (med tamboskap) där vargbeståndet - i svenska mått - är stort; de har inga större problem med varg. Här på bygden går det ramsor, en varg sägs ha angripit (lös) hund. Det är tragiskt om så är fallet, men som husdjursägare har man ansvar för att hålla husdjuret under uppsikt.
PS/ jag matar också fåglar, för min egen skull (erkänner) /DS
smuleborg
21-12-2010, 22:42
CITAT (dahla @ 21-12-2010, 22:06)  Vad allmänheten tycker spelar nog mindre roll nu eftersom den nya rovdjurspolitiken bland annat innebär att förvaltningen ska ske lokalt. Allmänheten bryr sig nog inte speciellt mycket ändå... många är ju för jakten men även för vargen som vilt i Sverige. Har i vanlig ordning kortat ner dahlias inlägg. Jaha. Mindre roll. Jaha. Ingen undersökning över allmänhetens inställning finns. Är det inte då lite märkligt att du hänför till allmänhetens motstånd till varg?
CITAT (smuleborg @ 21-12-2010, 22:42)  Har i vanlig ordning kortat ner dahlias inlägg.
Jaha. Mindre roll. Jaha. Ingen undersökning över allmänhetens inställning finns. Är det inte då lite märkligt att du hänför till allmänhetens motstånd till varg? jag förstår inte alls vad du menar nu... kan du förklara lite tydligare?
smuleborg
21-12-2010, 22:59
CITAT (dahla @ 21-12-2010, 18:27)  För att inte antalet vargar ska växa snabbare än lokalbefolkningens acceptans för vargen, införs en tillfällig begränsning, som innebär att det totalt ska finnas max 210 vargar i Sverige. Om lokalbefolningens acceptans inte ökas kan en minskning av antalet vargar enklare göras. Det här menar jag. Du hänvisar i tidigare inlägg till lokalbefolkningens acceptans. Och här att ingen undersökning finns. Jag får inte ihop det.
hattstugan
21-12-2010, 23:02
Ligger inte en del av VARGMOTSTÅNDET väldigt långt tillbaka i tiden??? Då vi hade alla tamdjur på vallning?
Vargen jagar väl inte hur som helst? Vad jag vet gäller det för VARGEN att göra av med minsta möjliga energi vid jakt och då är tamdjuren lämpliga byte så som hundar och får främst?
Sen har ju VARGEN fått skyllan för vad hundar gör når det gäller rivena tamdjur eller har jag fel?
Hörde en jägare uttala sig i TV. Minst 50 st ville han avskjuta. Snacka om att inte ha alla kulor i loppet.
smuleborg
21-12-2010, 23:13
CITAT (gnon49 @ 21-12-2010, 23:06)  Hörde en jägare uttala sig i TV. Minst 50 st ville han avskjuta. Snacka om att inte ha alla kulor i loppet. Håller med. Som jag (fortfarande) ser det handlar det om konkurrens om rådjurssadeln. Och människans som inte ens behöver kött för att överleva.
CITAT (smuleborg @ 21-12-2010, 22:36)  Jonny. Tack för ditt utförliga svar. Jag förstår ändå inte varför det finns en gräns för varg, att denna är så låg; jag är väl trög.
Vi bor på landet. Ingen av oss jagar, vi har inga tamboskap (men två katter och planerar att skaffa hund; borderterrier). Vi vistas en hel del i skog och mark; stort rådjurs- och vildsvinsbestånd, en hel del grävling o.s.v. Det finns föda för varg. Naturligtvis ser vi den skada som klövviltet ställer till, det saknas i princip naturlig - som det heter - fiender. Jag har vänner (med tamboskap) där vargbeståndet - i svenska mått - är stort; de har inga större problem med varg. Här på bygden går det ramsor, en varg sägs ha angripit (lös) hund. Det är tragiskt om så är fallet, men som husdjursägare har man ansvar för att hålla husdjuret under uppsikt.
PS/ jag matar också fåglar, för min egen skull (erkänner) /DS Tusen tack...första vettiga svar jag har fått på den här sidan!!!!!...Senast idag fick jag ut och titta på "vargspår"...då en i bygden såg en Varg blandt husen här...Hon hadde haft den på 5 meter och var skakad över att den gick så nära begyggelse....Lite fältarbete och 2 telefoner senare så var "vargen" lokaliserat till grannens hundgård...(Stor jämthund)...Så är det någon som alltid är skeptisk till skrönor och vandringssagor så är det undertecknade....Nån kilometer bort tog vargen hunden deras en kväll för 2 år sedan...Faktisk en borderterrier...vist ska man ha koll på sin hund...denna var hela 6 meter från huset på gräsmattan...Jag har själv varit med om flera gånger at få spåra upp halvätna hundar som vargen har tagit ...då under jakter..."skyld er själva" är dom vanligaste komentarerna....i viss mån kan jag förstå deras reaktion...ungefär min reaktion när nån förtvivlad golfare gnäller att Greenen har bökats upp av vildsvin..Eller när 08'or gnäller om trafikproblem..Själv har jag 2 hundar...1 för Vildsvinsjakt och 1 liten Breton tik för skogsfågel...jag har jagat sedan jag var 7 år och ser jakten som en del av mitt liv...Min kunnskap om natur är i många henseende betydligt större än medelsvenssons.Sen är det inte sagt att mina tankar och idéer är dom enda rätta i all tid........Blandt jägare så är det absolut inte konkuransen om viltet som är problemet....Det är at den tar våras hundar inget annat...Jag skulle aldrig släppa min hund nära en trafikerad väg....ej heller störa vilt nära en trafikerad väg pga.faran för en alvarlig olycka.....med ett vargrevir på ens jaktmark så har man fått en fyrafälts motorväg rakt igjenom marken...problemet är att man aldrig vet när det är trafik....När man igjen läser att det är "Konkurans om viltet"...eller ännu bättre..."jägarna vill visa sitt stolta Trofé"..så har dom missat totalt....Vist kan man öka Vargpopulasjonen i landet...Fast då måste man också acceptera en större avskjutning....Hur det går ihop med Vargkramarnas idologi kan man bara ana....Jag rör mig mycket i markerna...både med och utan bössa...Jag sätter mig varken över eller brevid naturen....Jag är en del av den....Familjen äter båda Älg,Rådjur.skogsfågel och Vildsvin som den naturligaste sak i världen...Likaså Bär och svamp...Jag tycker själv jag är priviligerad at jag kan känna en så nära samhörighet med naturen...och få ha den helt innpå knutarna......och SJÄLVKLART ska den naturen inneholda arten Canis lupus......Hur många är en annan sak...och hur jakten ska utföras kan också diskuteras....Fast frågan OM den ska jagas eller inte är inte ens sakligt....Jag har ingen tamboskap förutom mina 2 hundar men dom få beteshagarna som fantes inne på skogen här fick läggas igjen..inte pga vargen men Lodjuret...Hurvida det var ett stort tap för männskligheten eller inte ska vara osagt...just nu breder granskogen ut sig där......Sumerar man allt och ser hur mycket "problem" 250 Vargar medförer så borde tanken på att det ska sköta sig fritt vara ren utopi för dom flesta med normalt förstånd........Föresten är det inte alla jägare som tycker som mig...en del är mera fanatiska mot vargen...så vist finnes det ett varghat det är helt rätt....det är bara det at dom skriver inte här...jag blir blandt vissa kretsar benämd som "Vargälskare".....bara så ni vet....  CITAT (hattstugan @ 21-12-2010, 23:02)  Sen har ju VARGEN fått skyllan för vad hundar gör når det gäller rivena tamdjur eller har jag fel? Du har helt rätt.....................
CITAT (smuleborg @ 21-12-2010, 22:59)  Det här menar jag. Du hänvisar i tidigare inlägg till lokalbefolkningens acceptans. Och här att ingen undersökning finns. Jag får inte ihop det. Ja, det är på dom grunderna politikerna fattat beslut... oftast är väl markägare och lantbrukare engagerade i lokalpolitiken och det är väl den acceptansen man avser då... om medelsvensson inte är med på lokala politiska möten kan han/hon heller inte vara med och säga vad han eller hon tycker i de olika frågorna... svensson är lat.
Anders zon 1
22-12-2010, 00:29
CITAT (dahla @ 21-12-2010, 21:45)  Snälla du... vart finns då dessa vargjägarproffs??? Ja, inte vet jag, men finns dom inte redan nu så får man väl anställa några lämpliga personer och utbilda dessa.  Så särskilt många behövs knappast för att skjuta ett 20-tal vargar. Man har ju rätt bra koll på var vargarna finns och det är väl heller ingen större brådska? Alla vargar måste väl inte skjutas på några dagar? Ju färre personer som jagar desto bättre kontroll (särskilt om det är specialutbildade personer), vilket också bör minska risken att fel vargar skjuts.
CITAT (Gossen Ruda @ 21-12-2010, 22:00)  Jag frågar fortfarande om det finns någon undersökning gjord över allmänhetens inställning?
Tills dess lite fakta. 1987 fanns det 5 vargar i Sverige enligt Däggdjur i färg. På ca 20 år har alltså denna stackars utrotningshotade art, trots div laglig och olaglig avskjutning, vuxit till över 200 djur. Reproduktionen tycks vara god. Att fråga allmänheten är kanske inte alltid är det bästa? Ibland kanske experter måste ta ett beslut.
CITAT (Jonny @ 21-12-2010, 23:19)  ........Blandt jägare så är det absolut inte konkuransen om viltet som är problemet....Det är at den tar våras hundar inget annat... Jasså är det detta som allt handlar om?! Måste jägare ha sina hundar springandes helt fritt på de vida markerna? Är det hundarna och jägarna som har första tjing i markerna? Hundar ställer till det i sin tur. Tänk om fågelskådarna skulle börja kalla hundarnas framfart för "motorvägen"...  CITAT (Anders zon 1 @ 22-12-2010, 00:29)  Ja, inte vet jag, men finns dom inte redan nu så får man väl anställa några lämpliga personer och utbilda dessa.  Så särskilt många behövs knappast för att skjuta ett 20-tal vargar. Man har ju rätt bra koll på var vargarna finns och det är väl heller ingen större brådska? Alla vargar måste väl inte skjutas på några dagar? Ju färre personer som jagar desto bättre kontroll (särskilt om det är specialutbildade personer), vilket också bör minska risken att fel vargar skjuts.
Gossen Ruda
22-12-2010, 08:43
CITAT (xlxl67 @ 22-12-2010, 08:08)  Att fråga allmänheten är kanske inte alltid är det bästa? Ibland kanske experter måste ta ett beslut. Nej, men det är viktigt att väga in allas åsikter när beslut skall tas. Här hävdas ibland att allmänheten är emot vargjakt men jag tror inte det är så. Minoriteter kan ibland vara väldigt högljudda.
Det är sant och det är inte alls säkert majoriteten vill ha mer än 200 vargar. Den inkräktar ju bevisligen på våran bekvämlighet vilken många tyvärr inte vill välja bort för något i världen.
CITAT (Jonny @ 21-12-2010, 23:19)  Blandt jägare så är det absolut inte konkuransen om viltet som är problemet....Det är at den tar våras hundar inget annat. Det där får väl ändå stå för dig... Visst finns det dom som blivit av med sina jakthundar till vargen och vissa av dom ser säkert att det bör vara färre vargar i markerna på grund av det... ingen vill väl förlora en familjemedlem. Det finns givetvis lika många anledningar till att jägare och andra inte vill ha varg på sina marker som det finns människor som tycker och tänker i frågan. En av de absolut storsta orsakerna är på grund av ekonomiska förluster och som väl alla vet är ekonomin viktig i alla avseenden för de flesta av oss och exempelvis småbrukare och fäbodbrukare lever nog sällan med stora marginaler. Ekonomin styr samhället... även på landsbygden.
CITAT (Anders zon 1 @ 22-12-2010, 00:29)  Ja, inte vet jag, men finns dom inte redan nu så får man väl anställa några lämpliga personer och utbilda dessa.  Så särskilt många behövs knappast för att skjuta ett 20-tal vargar. Man har ju rätt bra koll på var vargarna finns och det är väl heller ingen större brådska? Alla vargar måste väl inte skjutas på några dagar? Ju färre personer som jagar desto bättre kontroll (särskilt om det är specialutbildade personer), vilket också bör minska risken att fel vargar skjuts. Vart ska dessa pengar tas ifrån då? Återigen handlar det om ekonomi... Ju färre jaktdagar som går åt för att fälla vargarna desto bättre är det på grund av minskad stress för djuren. Vi får inte glömma att vi endast har haft en licensjakt på varg... det är ett nytt jaktbart vilt för alla och jaktmetoderna som användes förr i tiden med lapptyg och drivande kedjor av människor och hundar är inte testat i nutid och skulle troligtvis innebära än mer stress för djuren i skogen, speciellt om det som i år blev -20 grader och en massa snö. Som det är nu måste jägarna använda vapen av klass 1, dvs de vapnen som är till för att fälla dovhjort, ronhjort, älg och björn... kulorna ska vara konstruerade för att "svampa upp" i det träffade djuret och avge så stor rörelseenergi som möjligt och med uppsvampningen skapa en så stor sårkanal som möjligt. Kulorna är konstruerade för vilt som därför är betydligt mycket större än vad vargen är och en kula av klass 1 som är lämpad för en älg på över 500 kilo kommer troligtvis bara gå rakt igenom en varg på 50 kilo utan att skapa en bred sårkanal... i andra länder används ofta vapen som vi i sverige skulle klassa som klass 2 och dessa är bättre lämpade för lite mindre vilt så som räv, grävling och rådjur och då med betydligt mjukare kulor som snabbare svampar upp sig i det mindre viltet. Här har naturvårdsverket lite att jobba med för en säkrare jakt på varg eftersom vapen av klass 2 inte är godkända till jakt på varg i Sverige idag. "Experterna" på naturvårdsverket har dessvärre inte den kunskap om vapen som de Svenska jägarna under årtionden har samlat på sig och "experterna" är inte villiga att ta åt sig av den informationen jägarna sitter inne med.
CITAT (xlxl67 @ 22-12-2010, 08:17)  Är det hundarna och jägarna som har första tjing i markerna? På den frågan så är svaret för din del desvärre ja.-......jakträtten följer markägare eller dens arrendator...Så om du skådar fågel och jag jagar på samma mark så kommer du till korta vad gäller någon form för medbestämmande...Allemansrätten är rätt klar vad du får eller inte får göra på en mark....det samma är jaktlagstifningen. Lättfattat svar eller tycker du det behöver fördjupas mera?
CITAT (dahla @ 22-12-2010, 09:10)  Det där får väl ändå stå för dig...
Visst finns det dom som blivit av med sina jakthundar till vargen och vissa av dom ser säkert att det bör vara färre vargar i markerna på grund av det... ingen vill väl förlora en familjemedlem.
Det finns givetvis lika många anledningar till att jägare och andra inte vill ha varg på sina marker som det finns människor som tycker och tänker i frågan.
En av de absolut storsta orsakerna är på grund av ekonomiska förluster och som väl alla vet är ekonomin viktig i alla avseenden för de flesta av oss och exempelvis småbrukare och fäbodbrukare lever nog sällan med stora marginaler. Ekonomin styr samhället... även på landsbygden. Ser du lite djupare i problematiken så finns svaret där.....om det enbart hadde varit ekonomi och konkuransen med viltet så kan inte jag fatta varför det går bra med jägarkåren och 1.500 Lodjur...jo enkelt...dom tar en himmla massa rådjur...massa får....fast dom tar inte hundar...iaf inte mer än i några ytterst fåtal fall..tillika med antallet hundar som Dödas av Örn....som igjen är av sådan ringa omfattning at det aldrig ses som något rejält hot....Hurvida en smäll i fäboddriften lagar ringar på den ekonomiska ytan ska för mig vara osagt...då jag helst provar svara i ämnen där min kunnskap ligger.....Du verkar ha betydgligt större kunnskap på den fronten än vad jag har så det överlåter jag till dig........Kan lägga till lite.....jag jagar betydligt mer än vad genomsnittsjägaren gör......jag skjuter troligens mycket mera också....ska man se till ekonomien i detta...och pengarna som läggas ned....så är viltköttet i frysen INTE det billigaste man har...skulle jag se till det så hadde frysen varit full med falukorv med realapp från ICA....
CITAT (xlxl67 @ 22-12-2010, 08:08)  Att fråga allmänheten är kanske inte alltid är det bästa? Ibland kanske experter måste ta ett beslut. Det är just vad som händer idag.....Ser du vilka medel och arbetstimmar som ligger bakom beslutet av Vargjakten idag så kan man iaf slå fast att ingen djurart det idag finns någon form för jakt på ..(licens eller allmän jakttid) är gundligare forskat på.....Dom flesta mest rabiata motståndarna är inte motståndare av Vargjakten pga låga antall etc etc...nej dom är emot all form för jakt....och se det...är en helt annan fråga än själva Vargjakten......
CITAT (Jonny @ 22-12-2010, 09:45)  Ser du lite djupare i problematiken så finns svaret där.....om det enbart hadde varit ekonomi och konkuransen med viltet så kan inte jag fatta varför det går bra med jägarkåren och 1.500 Lodjur. Visst tar lodjuren många rådjur och det är väl som det ska vara... detsamma gäller för vargen om den tar vilda djur... de stora ekonomiska problemen uppstår dock för tamdjurshållare i och omkring vargreviren. Sätt dig in i en småbrukares värld när 5 av hans bästa får blir föda åt vargen. Det är då inte bara den ekonomiska förlusten av fem får det handlar om, där ingår även kostnad för pappersarbete i kontakten med myndigheter, oron över de kvarvarande djuren, psykisk förtvivlan sänker arbetsmoralen och det påverkar övrigt arbete på gården vilket i sin tur leder till än mer ekonomisk förlust. Som det ser ut nu är det få tamdjur som dödas av lodjur och björn och acceptansen för dessa djur är betydligt högre än för vargen. Det dödas dock många hundar av alla våra stora rovdjur och än så länge är det bara björn och lodjur som har skadat människor i Sverige...
CITAT (dahla @ 22-12-2010, 09:56)  Sätt dig in i en småbrukares värld när 5 av hans bästa får blir föda åt vargen. Det är då inte bara den ekonomiska förlusten av fem får det handlar om, där ingår även kostnad för pappersarbete i kontakten med myndigheter, oron över de kvarvarande djuren, psykisk förtvivlan sänker arbetsmoralen och det påverkar övrigt arbete på gården vilket i sin tur leder till än mer ekonomisk förlust. Absolut enig...men med risk för att upprepa mig själv...i den frågan kan jag inte mer än läsa vad som skrivs...jag har ingen egen erfarenhet av det så därför låter jag dig sköta den biten....Ska vi dra det lite längre så är det inga problem för mig att ha 50 får nede på åkerlappen här hemma...om nu Vargens skulle riva 15st av dom en natt så vist skulle det vara en stor belastning...men ur rent ekonomisk synpunkt skulle det för mig medföra mycket ringa belastning...ty innkomsten av 50 får är inget jag kan leva på....Det ska heller ses som en hobbyverksamhet för mig....Hur en småbrukare får ihop sin innkomst är för mig en gåta.....Igjen ur rent "Traumatiska" upplevelser så hadde jag inte låtit det gått inn på mig mera än om jag hadde skickat 15 får till slakt.....som du kanske märker så har inte jag den kunnskapen om en småbrukare men spånar fritt hur jag själv hadde resonerat....... CITAT (Gossen Ruda @ 22-12-2010, 08:43)  Nej, men det är viktigt att väga in allas åsikter när beslut skall tas. Här hävdas ibland att allmänheten är emot vargjakt men jag tror inte det är så. Minoriteter kan ibland vara väldigt högljudda. Just precis!...
Gossen Ruda
22-12-2010, 10:38
En fråga i sammanhanget. Det hävdas att man exempelvis kan inhägna fårhagar med vargsäkra staket, ofta strömförande. Som vanlig naturpromerare vill jag kunna röra mig fritt i vår natur och inte hindras av staket. Ett vanligt fårstängsel är inga problem att kliva över men är det stöm i kan det vara risk för stötar i ömtåliga organ när man tar steget över. Valig taggtråd, även med ström i går lätt att kliva över eller krypa under. Hur ser vargsäkra staket ut? Spärrar de även för människor?
CITAT (Gossen Ruda @ 22-12-2010, 10:38)  En fråga i sammanhanget. Det hävdas att man exempelvis kan inhägna fårhagar med vargsäkra staket, ofta strömförande. Som vanlig naturpromerare vill jag kunna röra mig fritt i vår natur och inte hindras av staket. Ett vanligt fårstängsel är inga problem att kliva över men är det stöm i kan det vara risk för stötar i ömtåliga organ när man tar steget över. Valig taggtråd, även med ström i går lätt att kliva över eller krypa under. Hur ser vargsäkra staket ut? Spärrar de även för människor? Det som har fungerat i Norge är ca 1.70 högt och strömtråd ca 50cm före stängslet och ca 50cm högt...Ska det byggas vargsäkert så blir det garanterat människosäkert på köpet.....
Dessutom går det inte att hägna in hur stora hagar som helst och det blir ohållbart att hägna för långt från ekonomibyggnader med strömförsörjning så det kanske funkar för småbrukare med några få får. Dom hagarna kan man ju enkelt gå runt men om man börjar hägna hagar som är några ha stora så blir allt betydligt svårare för alla.
Det här är en av anledningarna till att vargen inte tillåts slå sig ner i sörmland och östergötland där de riktigt stora fårfarmarna håller till.
Jan Lindgren
22-12-2010, 11:17
CITAT (Anders zon 1 @ 21-12-2010, 21:27)  Suck, lika nyanserad som vanligt....  Att omvända en varghatare verkar för övrigt heller inte vara så lätt.... Hej! Jag tror att varghatare är mycket sällsynta. Jag visserligen träffat ett par samer som möjligen kunnat hänföras till den kategorin. Vad vi diskuterar är hur många vargar vi kan ha i Sverige utan att det får alltför stora konsekvenser för tamdjur och biologisk mångfald. En annan viktig fråga är hur vi ska kunna upprätthålla en skaplig genetisk variation i vargstammen. Jag jagar inte så för mig spelar det ingen roll om en jägare skjuter rådjuret eller om ett rovdjur tar det. Jag känner dock många jägare och vet hur viktig jakten är för dem och jag är mycket glad över de viltvårdande åtgärder som jägarna utför. Min erfarenhet är att jägare är mycket engagerande i naturvård och mycket kunniga när det gäller djur. Jag sysslar mycket med husdjur. När en duvhök tar en anka så nöjer den sig med en och återvänder dagen därpå och äter upp resterna. Iller, mink och varg är "lustmördare". De dödar instinktivt allt de kan. Jag kan inte acceptera och leva med att vargen kommer och dödar en hästflock eller en lamaflock. Att se mina älskade husdjur sönderslitna, liggande halvdöda med tarmarna ute vore en fruktansvärd upplevelse. Skulle vargstammen öka så försvinner många betesdjur och alltfler djurhållare skulle vara tvungna att ha djuren inne året om och dygnet runt. Ska vi ha varg i Sverige ska det vara en lite population inom ett begränsat område. Samhället får också lägga ner några miljarder på att inhägna betesmarker och samhällen för att skydda dem mot varg. Man ska kunna ha sin hund ute på tomten utan att rikera att få den dödad. Det bör fungera med höga nätstängsel som är nedgrävda en dryg halvmeter. Ska rovdjurstängsel hjälpa mot lo så måste dessutom alla träd röjas utanför och det måste finnas minst två eltrådar utanpå nätet. Teorin om att elstängsel alltid hjälper mot rovdjur är inte riktigt sann. Elstängsel fungerar inte ens för långhåriga hästar. Erfarenheten från Skånes Djurpark visar att vargar tom kan ta sig igenom kraftigt näthägn. Ett vältränat tamdjur är inte rädd för varg. Det kan inte skilja på varg och hund. De flesta av mina husdjur skulle helt förtroendefullt gå fram och hälsa på vargen. Vi är mycket ute med våra djur och kan inte ha hundrädda hästar och lamor. Visar det sig någon gång i framtiden att vi kan ha en stor vargpopulation utan negativa konsekvenser så förökar vargen sig mycket fort. Lika fort som räv. 200 vargar nu kan på relativt kort tíd bli flera tusen. MVH Jan Lindgren
Mycket kloka ord Jan!
Säg vargen skall skjutas eller inte och alla kommer gå bananas.
Anders zon 1
22-12-2010, 22:36
CITAT (dahla @ 22-12-2010, 09:24)  Vart ska dessa pengar tas ifrån då? Återigen handlar det om ekonomi...
Ju färre jaktdagar som går åt för att fälla vargarna desto bättre är det på grund av minskad stress för djuren.
Vi får inte glömma att vi endast har haft en licensjakt på varg... det är ett nytt jaktbart vilt för alla och jaktmetoderna som användes förr i tiden med lapptyg och drivande kedjor av människor och hundar är inte testat i nutid och skulle troligtvis innebära än mer stress för djuren i skogen, speciellt om det som i år blev -20 grader och en massa snö. Pengar går att fixa om viljan bara finns (rör sig bara om småslantar i de stora sammanhangen). Pengabrist är över huvud taget inget hållbart argument för ett rikt land som Sverige när det gäller ett så pass hotat djur som vi dessutom har skyldighet att skydda enligt EU-direktiv. Tror inte att ett fåtal personer som inriktar sig på vissa vargindivider under en lite längre tid skulle vara särskilt stressande i jämförelse med den "invasion" av jägare det nu rör sig om. Gamla tiders jaktmetoder på varg är givetvis inte lämpligt. Då var man ju ute efter att utrota vargarna - det var hela syftet. Du kallar vargen för "...ett nytt jaktbart vilt". Det uttrycket gillar jag inte (vet att man säger så i jaktsammanhang allt som oftast, med det gör inte saken bättre). Tycker det finns en underton av att man ser det som att själva jakten är det viktiga (= ren nöjesjakt). Med särskilt anställda personer som jagar vargarna på uppdrag blir vargen inget "jaktbart vilt" (i alla fall inte för allmänheten) och man kommer ifrån den, i mitt tycke, osmakliga nöjesaspekten på jakten.
CITAT (Anders zon 1 @ 22-12-2010, 22:36)  Tror inte att ett fåtal personer som inriktar sig på vissa vargindivider under en lite längre tid skulle vara särskilt stressande i jämförelse med den "invasion" av jägare det nu rör sig om. Tycker det finns en underton av att man ser det som att själva jakten är det viktiga (= ren nöjesjakt). Med särskilt anställda personer som jagar vargarna på uppdrag blir vargen inget "jaktbart vilt" (i alla fall inte för allmänheten) och man kommer ifrån den, i mitt tycke, osmakliga nöjesaspekten på jakten. Fråga 1...Nej....det är inte ens en fråga....du har ingen som helst innblick i hur man jagar...vilka ytan man spårar av etc.etc...och det märks mycket tydligt....Du slänger ur dig en floska totalt gripen ur intet och konstaterar att det var någon form för hetsjakt under förra året....Du vet inte ens hur man jagar Lodjur,Räv eller för den sakensk skuld Älg...utan att du först sätter dig ned och läser på ämnet.......är det bara Vargen du som viltart tycker epitetet "jaktbart vilt" är osmaklig eller är det flera arter du tycker borde inngå i din välbegrundade uppfattning??
Aqvakul
22-12-2010, 23:48
Om syftet är att minska inaveln och förbättra stammen, varför är man då inte mer nogrann när det gäller vilka djur som ska skjutas av?
CITAT (Aqvakul @ 22-12-2010, 23:48)  Om syftet är att minska inaveln och förbättra stammen, varför är man då inte mer nogrann när det gäller vilka djur som ska skjutas av? Så länge det sätts ut nya valpar så spelar det inte så stor roll vilka som blir skjutna.........
Aqvakul
22-12-2010, 23:54
CITAT (Jonny @ 22-12-2010, 23:52)  Så länge det sätts ut nya valpar så spelar det inte så stor roll vilka som blir skjutna......... men om man skjuter de nya då.. (fast man har väl inte satt ut några nya än...)
CITAT (Aqvakul @ 22-12-2010, 23:54)  men om man skjuter de nya då.. Det blir inte tillåtet med licensjakt i dom områden där valpar sätts ut...Det finns revir idag där forskarna menar att det finns mera värdefulla vargar pga deras sena innvandrig och då därtil mindre risk för innavel...Dom reviren är avlysta för licensjakt.......
Överbölingen
23-12-2010, 00:36
Ber om ursäkt för ett lite schackhäststeg. I en familj är man två. Ev. hemmavarande barn eller utflyttade. Så länge jag har jagat har jag alltid haft hustruns stöd i att jaga licensdjur. Har vi en tilldelning på X antal djur så manar hon på mig att jaga tills kvoten är fylld. Oaktat frysen redan är full. Enligt hennes sätt att se så är det jaktlagets skyldighet att hålla efter exempelvis älgstammen. Minska skogsskador och minska trafikskador. En s. k. samhällsplikt. Och ur "icke markägarens" synvinkel något man skall betala för att göra åt samhället. Men visst är jag tacksam för att min hustru har den inställningen. Och efter en egen älgkrock och några kamraters älgkrockar så har det förstärkts. Desutom har jag egen skog om än liten och vill ha mina planterade tallar.
Parentesisk kommentar: Vad skulle hända om alla jägare avstod från att jaga älg, vildsvin, rådjur, hjort, kråkor, kajor, bäver, mink, räv osv. Hur många år skulle det ta innan resp djurs områden blev överbefolkade. Effekterna på odlingar skulle bli katastrofala. Peråkrar förstörda. Ungskog skövlad. Sädesfält förstörda. Bäverdämningar skulle dränka och döda skog. Minken förstöra sötvattensfiskens population osv. Fåglarna skita ner balkonger och altaner. Bygga bo i skorstenar. Orwells, Djurfarmen, är en parodi.
Rätt väg är att hålla ett livskraftigt bestånd av alla levande djur som hör hemma här.
Undrar varför ingen skriker på hjälp när såväl sika- och vitsvanshjort och mårdhund är varg i veum. När och var de dyker upp är dessa djur lovliga året om.
Anders zon 1
23-12-2010, 01:41
CITAT (Jonny @ 22-12-2010, 23:18)  Fråga 1...Nej....det är inte ens en fråga....du har ingen som helst innblick i hur man jagar...vilka ytan man spårar av etc.etc...och det märks mycket tydligt....Du slänger ur dig en floska totalt gripen ur intet och konstaterar att det var någon form för hetsjakt under förra året....Du vet inte ens hur man jagar Lodjur,Räv eller för den sakensk skuld Älg...utan att du först sätter dig ned och läser på ämnet.......är det bara Vargen du som viltart tycker epitetet "jaktbart vilt" är osmaklig eller är det flera arter du tycker borde inngå i din välbegrundade uppfattning?? Helt riktigt, jag jagar inte själv, men helt obekant är jag inte med jakt. Har gått kurser och känner flera som jobbar med rovdjursfrågor (några är jägare) och har hört en hel del om hur saker och ting går till. Jag sa inte att det var hetsjakt förra året utan bara att det var en förfärlig massa jägare i skogen för att skjuta ett 40-tal djur (eller hur många det nu var) och att det borde ha varit stressande för vargarna. Att det är stora ytor man måste söka av för att hitta vargarna är självklart, men om nu forskare som studerar vargar kan hitta och bedöva de djur de vill sätta t ex sändare på så måste det väl rimligen vara möjligt för ett fåtal anställda jägare att hitta enskilda vargar också om man är ute efter att skjuta dem för att reglera stammen? Har personligen svårt att förstå tjusningen med nöjesjakt men när det gäller växtätare har jag inte så mycket synpunkter. Det är en helt annan sak med rovdjuren. För det första tål rovdjur jakt betydligt sämre eftersom de oftast inte har några naturliga fiender och därmed inte har anpassas till att bli jagade. För det andra är man inte ute efter att äta rovdjuren utan alltför ofta jagar man dem för att få en trofé att stoltsera med eller för att det är spännande. Inget av skälen tycker jag duger för jakt på hotade arter.
Anders zon 1
23-12-2010, 02:04
CITAT (Överbölingen @ 23-12-2010, 00:36)  Parentesisk kommentar: Vad skulle hända om alla jägare avstod från att jaga älg, vildsvin, rådjur, hjort, kråkor, kajor, bäver, mink, räv osv. Hur många år skulle det ta innan resp djurs områden blev överbefolkade. Effekterna på odlingar skulle bli katastrofala. Peråkrar förstörda. Ungskog skövlad. Sädesfält förstörda. Bäverdämningar skulle dränka och döda skog. Minken förstöra sötvattensfiskens population osv. Fåglarna skita ner balkonger och altaner. Bygga bo i skorstenar. Orwells, Djurfarmen, är en parodi.
Rätt väg är att hålla ett livskraftigt bestånd av alla levande djur som hör hemma här.
Undrar varför ingen skriker på hjälp när såväl sika- och vitsvanshjort och mårdhund är varg i veum. När och var de dyker upp är dessa djur lovliga året om. Personligen tycker jag inte att djuren och naturen i första hand är till för oss människor utan har ett egenvärde. Alla de problem du räknar upp är ju sedda ur en mänsklig synvinkel och dessutom har problemen ursprungligen skapats av människan genom påverkan på miljön (t ex jordbruk, skogsbruk, jakt på rovdjur, introduktion av nya djurarter etc). Om vi inte varit där och pillat överallt skulle det inte vara några problem. Men, men nu är det som det är och det kan vi ju inte ändra på i en handvändning och då håller jag med om att jakt måste ske på vissa djurarter. Generellt är dock rovdjur betydligt bättre för bytesdjurens populationer än jägare eftersom de rensar ut sjuka och svag djur först - jägare tenderar ofta att göra tvärt om, de största och ståtligaste skjuts först.
CITAT (Anders zon 1 @ 23-12-2010, 01:41)  )och att det borde ha varit stressande för vargarna........... Att det är stora ytor man måste söka av för att hitta vargarna är självklart, men om nu forskare som studerar vargar kan hitta och bedöva de djur de vill sätta t ex sändare på så måste det väl rimligen vara möjligt för ett fåtal anställda jägare att hitta enskilda vargar också om man är ute efter att skjuta dem för att reglera stammen?
Har personligen svårt att förstå tjusningen med nöjesjakt men när det gäller växtätare har jag inte så mycket synpunkter. Det är en helt annan sak med rovdjuren. För det första tål rovdjur jakt betydligt sämre eftersom de oftast inte har några naturliga fiender och därmed inte har anpassas till att bli jagade. För det andra är man inte ute efter att äta rovdjuren utan alltför ofta jagar man dem för att få en trofé att stoltsera med eller för att det är spännande. Inget av skälen tycker jag duger för jakt på hotade arter. Jag vet inte helt vart jag ska börja...Vi kan ta enklaste först...."att stressa vargarna",,,,,man skickar ut ett spårlag...dom spårar upp djuren...helikopter förföljer djuren helt tills dom är så slut att dom inte orkar fly längre...då skjuts dom i från mycket närt avstånd....kontra.....man följer en spårlöpa till fots...djuren går lugnt undan...ungefär lika skrämda som om det hadde varit en svampspårare som hadde stört dom..i det första fallet är det en vargforskare som skjuter en bedövningspil i dom...i andra fallet är det en jägare som spårar vargen och har en förhoppning att vargen väljer ett övergångsställe i en passlinje där en passkytt står....Jag har VARIT med i det första nämda fallet så det är inte andra eller tredjehands information jag sitter inne med...alla som driver med forskning på Varg vet hur svårt det är att märka varg en andra gång när en sändare lägger av...du får dom aldrig ut på öppen yta där helikopteren surrar...jag skulle VÄLDIGT gärna att du fördjupar ditt resonemang om att rovdjur inte tål jakt pga att dom inte är vana att bli jagade...vad för typ av jakt är det dom inte tål??...en gubbe i bakhasorna i spårlöpan?  ......Föresten kan jag inte läsa något ställe i Naturvårdverkets beslut att grunnlaget för jakt är att folk ska ha en trofé att visa fram....Du hittar inga skäl för att jaga rovdjur.....det är bra...du är lika enögad som alla andra motståndare till Vargjakten...du ser inga problem ej heller någon som helst orsak till varför den ska jagas...jag ser problemen och vill ÄNDÅ ha Vargen kvar i den Nordiska faunan...så säg inte att jag är enögd...ty det är bara plats till 1 kung i dom blindes rike.........
Måste tillägga en sak.....jag är ingen hängiven ja-sägare till allmän licensjakt på Varg i landet.....om det är det som är det stora problemet så tror jag en absolut majoritet av landets jägare hellre ser som du antyder att ett större handplockat jaktlag jagar Vargen......Vaför inte göra som dom gör när dom märker Vargen?...ok...det är så nära hetsjakt man kan komma i Sverige...men lidande för djuret och stressfaktoren borde rimmligtvis inte bli större bara pga att man skjuter med en kula än med en pil??...Med den metoden så tar man iaf bort alla jägaretiska aspekter man kan ha och det är inte alla jägare som hadde ställt sig i den helikopteren det är garanterat!.Det är viktigare att vi har klara linjer och en förvaltningt av stammen än att det ska vara "allmän" licensjakt....ser du hur jakten är utformad idag så är det inte så att vem som helst idag kan jaga heller...all info om hur jakten ska gå till finns att läsa på naturvårdsverkets sida...något jag länkade till i et tidligare innlägg.......
CITAT (Anders zon 1 @ 23-12-2010, 02:04)  Personligen tycker jag inte att djuren och naturen i första hand är till för oss människor utan har ett egenvärde. Alla de problem du räknar upp är ju sedda ur en mänsklig synvinkel och dessutom har problemen ursprungligen skapats av människan genom påverkan på miljön (t ex jordbruk, skogsbruk, jakt på rovdjur, introduktion av nya djurarter etc). Om vi inte varit där och pillat överallt skulle det inte vara några problem. Men, men nu är det som det är och det kan vi ju inte ändra på i en handvändning och då håller jag med om att jakt måste ske på vissa djurarter. Generellt är dock rovdjur betydligt bättre för bytesdjurens populationer än jägare eftersom de rensar ut sjuka och svag djur först - jägare tenderar ofta att göra tvärt om, de största och ståtligaste skjuts först. Hadde rovdjuren levt på sjuka och svaga individer enbart så hadde det inte funnits många kvar...men vist har du rätt att en djurart blir stärkare när rovdjuren "betar av" stammen....där är vi mycket eniga....att djur har ett egetvärde kan jag också köpa.....och i min värld gäller den ALLA djur...inte enbart Vargen...det finns Djur i sverige...rovdjur...som är betydligt nera hotat än vad Vargen är....men det bryr sig folk mycket litet om...märkligt....Det du kanske inte tänker på...är att en orörd natur här i Sverige inte fungerar i en jämn vacker balans som många naturromantiker verka vilja tro......stammar flukturerar voldsamt....rent hypotetiskt i ett långre tidsperspektiv hadde det artat sig så att exempelvis Vargen...som vi nu diskuterar....formeligen hadde exploderat till det knappast var ett bytesdjur kvar...resultatet hadde blivit en kolaps i Vargstammen...som därtil hadde gett Ålgen bättre livsbetingelser...som igjen hadde gynnat dom kvarvarande Vargarna...som igjen hadde betat av Hjortdjuren....cirkelen är sluten och så har det varit i årtusanden...med det som facit så fattar både du och jag att det scenariot inte hadde fungerat i Sverige i dagens samhälle.....
Gossen Ruda
23-12-2010, 10:00
Vill bara inflicka att påståendet att vargen är en hotad art stämmer INTE, varken i Sverige eller globalt. Vargens expansion i Sverige de sista 20 åren visar det klart. Den är dock starkt hotad i exempelvis Danmark och på Island.
Anders zon 1
23-12-2010, 10:26
CITAT (Jonny @ 23-12-2010, 02:05)  Jag vet inte helt vart jag ska börja...Vi kan ta enklaste först...."att stressa vargarna",,,,,man skickar ut ett spårlag...dom spårar upp djuren...helikopter förföljer djuren helt tills dom är så slut att dom inte orkar fly längre...då skjuts dom i från mycket närt avstånd....kontra.....man följer en spårlöpa till fots...djuren går lugnt undan...ungefär lika skrämda som om det hadde varit en svampspårare som hadde stört dom..i det första fallet är det en vargforskare som skjuter en bedövningspil i dom...i andra fallet är det en jägare som spårar vargen och har en förhoppning att vargen väljer ett övergångsställe i en passlinje där en passkytt står....Jag har VARIT med i det första nämda fallet så det är inte andra eller tredjehands information jag sitter inne med...alla som driver med forskning på Varg vet hur svårt det är att märka varg en andra gång när en sändare lägger av...du får dom aldrig ut på öppen yta där helikopteren surrar...jag skulle VÄLDIGT gärna att du fördjupar ditt resonemang om att rovdjur inte tål jakt pga att dom inte är vana att bli jagade...vad för typ av jakt är det dom inte tål??...en gubbe i bakhasorna i spårlöpan?  ......Föresten kan jag inte läsa något ställe i Naturvårdverkets beslut att grunnlaget för jakt är att folk ska ha en trofé att visa fram....Du hittar inga skäl för att jaga rovdjur.....det är bra...du är lika enögad som alla andra motståndare till Vargjakten...du ser inga problem ej heller någon som helst orsak till varför den ska jagas...jag ser problemen och vill ÄNDÅ ha Vargen kvar i den Nordiska faunan...så säg inte att jag är enögd...ty det är bara plats till 1 kung i dom blindes rike......... Intressant att du vet så mycket om mig och hur jag tänker......  Lite onödigt med personangrepp och sarkasmer - leder liksom ingenstans i en debatt. Du påstår en massa saker om mig som du inte har den ringaste aning om. Om du bara tog dig tid att försöka förstå vad jag verkligen menar så skulle du inse att vi kanske inte står så långt ifrån varandra i den här frågan. När det gäller stress på vargen så var det inte något av mina huvudargument (har ju rätt liten betydelse i sammanhanget). Kärnan i mitt argument var att om man nu absolut måste ha jakt på en så hotad art som vargen borde ske under mer kontrollerade former än i nuläget så att man inte tar några onödiga risker med att för många eller fel djur dödas. Härom dagen medgav bland annat naturvårdsverkets representant att det finns en viss risk att genetiskt viktiga vargindivider skjuts under licensjakten. Givetvis är de flesta jägare helt ok personer men rötägg finns över allt, även inom jägarkåren. Jag har själv prata med jägare som skryter vitt och brett om sina jakttroféer och som uttryckt ett ohejdat hat mot stora rovdur (orsakerna till hatet är dock många gånger mer dunkelt). Så nog är det problemet i högsta grad existerande. Flera av de personer som arbetar med rovdjursfrågor på länsstyrelserna får regelbundet motta hot och vissa har slutat på grund av trakasserier. När det gäller att rovdjur generellt tål jakt dåligt så är det inte konstigare än att rovdjuren inte anpassats till ett predatortryck. Rovdjur har bland annat betydligt långsammare förökning än deras bytesdjur och populationernas sociala och genetiska struktur är heller inte uppbyggd för att hantera omfattande predation. CITAT Vill bara inflicka att påståendet att vargen är en hotad art stämmer INTE, varken i Sverige eller globalt. Vargens expansion i Sverige de sista 20 åren visar det klart. Den är dock starkt hotad i exempelvis Danmark och på Island. I den senaste rödlistan anges varg i kategori EN (starkt hotad) så jag vet inte var du fått dina uppgifter ifrån? http://snotra.artdata.slu.se/artfakta/GetS...chType=Advanced
Ja du Anders..Läs HELA denna tråd så kanske du fattar varför man kan bli lite sarkastisk...och om du uppfattade delar av innlägget som ett personangrepp så får ha en ursäkt...Jag vill så absolut fortfarande ha dig i live och önskar dig inget ondt.  ....ska man återgå till det andra du skriver så finns en del rätt och en del grova sakfel....Jaktens utforming är vi i princip ganska eniga om..iaf så eniga så att för dom flesta jägare så kvittar det hur det jagas......Absolut enig i att det finns rötägg blandt jägarkåren och det är ett problem...för mig är det ett störandes stort problem och inte av ringa karaktär......då jag hela tiden vill att det är fakta och sanning som speglar en lagstiftning..Det är inget unikt att det finns i den gruppen som i alla andra gruperingar i samhället...man behöver ej heller vara någon raketforskare för att fatta att en del Vargar i dagsläget blir tjuvskjutna...tragiskt men sant..Jag har haft en del sådanna diskusjoner med mera "Hårdtänkande" jägare...och om dom tycker det är ok att släppa ut Minkar ,elda upp köttbilar ,såga ned jakttorn etc.etc. så väl anarki vägen att gå...(skrämmandes tanke)...Påhoppet som vissa kommer med när det gäller Jägares intställning är rätt hårresandes...Fast det visar mera hur dom själva är....fanatiska i sin sak......Det FINNS självmordsbombare i Sverige...det har desvärre bevisats...Jag tror och hoppas att inte alla Söder om Tomelilla är det trots att dom pratar lite konstigt "där nede"  ...Till det sista så har du ..om jag får uttrycka mig så....verkeligen sakfel.....och jag vet inte helt vilka rovdjur du tänker på...Är det dom i den absoluta topp?...Räven är annars rätt högt uppe...men om det så är Varg vi snackar om så har dom betydligt HÖGRE reproduskjon än deras bytesdjur...se till valpkull och att inga andra hot finns än tillgången på mat..Nu lägger jag inte till parametrar som trafikdödade, tjuvskjutna etc.etc.men ser rent biologiskt på det.Lägger man till alla parametrar så växer fortfarande Vargen med i snitt 19% dom sensate åren......om vargen är hotat eller inte??...det är en akademisk fråga...beroende på hur stort eller hur litet du vill se på det....innom Sjöbo komun är den inte bara stärkt hotat den är utrotad!!!!!Ser man globalt är den absolut inte hotat.. innom Dalarnas län så är den "allmänt förekommande".........
Gossen Ruda
23-12-2010, 11:14
CITAT (Anders zon 1 @ 23-12-2010, 10:26)  I den senaste rödlistan anges varg i kategori EN (starkt hotad) så jag vet inte var du fått dina uppgifter ifrån? http://snotra.artdata.slu.se/artfakta/GetS...chType=AdvancedFrån verkligheten. Rödlistorna är ett hopkok av förväntningar och farhågor. Urvalskriterierna är också lite skumma. Om en art går från enstaka djur till över 200 på 20 år är den knappast hotad. På sätt och vis kan man anse den vara hotad om exempelvis alla jägare plötsligt bestämde sig för att skjuta bort den från Sverige men det är inte troligt.
Gunilla T
23-12-2010, 12:50
EU:s miljökommissionär underkänner samtliga argument för den svenska vargjakten. Man menar att argumenten inte är vetenskapliga och önskar fler svar av Sverige. Jakten bör inte verkställas innan Sverige inkommit med svar på de frågor EU kommissionen önskar. Miljöministern framhärdar dock.. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4257422
sparvuggla
23-12-2010, 14:30
CITAT (Gunilla T @ 23-12-2010, 12:50)  EU:s miljökommissionär underkänner samtliga argument för den svenska vargjakten. Man menar att argumenten inte är vetenskapliga och önskar fler svar av Sverige. Jakten bör inte verkställas innan Sverige inkommit med svar på de frågor EU kommissionen önskar. Miljöministern framhärdar dock.. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4257422Det är självklart ju. Att jaga rödlistad djur är ju katastrofalt. Men Carlgren tycker ju som det stod i gårdagens AB att förbifart Stockholm ger renare luft, gasledning i Östersjön gör havet rent, och vargjakten ger fler och friskare vargar!! Ska vi skratta eller gråta? CITAT (Överbölingen @ 23-12-2010, 00:36)  Parentesisk kommentar: Vad skulle hända om alla jägare avstod från att jaga älg, vildsvin, rådjur, hjort, kråkor, kajor, bäver, mink, räv osv. Hur många år skulle det ta innan resp djurs områden blev överbefolkade. Effekterna på odlingar skulle bli katastrofala. Peråkrar förstörda. Ungskog skövlad. Sädesfält förstörda. Bäverdämningar skulle dränka och döda skog. Minken förstöra sötvattensfiskens population osv. Fåglarna skita ner balkonger och altaner. Bygga bo i skorstenar. Orwells, Djurfarmen, är en parodi. Ovanstående förtjänar bara ett ord: Vilket skitsnack!!
Gossen Ruda
23-12-2010, 14:50
Rödlistning innebär inget som helst automatiskt skydd. Rödlistningen av vargen, om det är så, är synnerligen tveksam men förmodligen någon sorts markering av den eller de som gjort listan. Man skulle kunna sätta upp afrikansk elefant på den svenska rödlistan, det finns inte så många i djurparkerna. Den har större rätt att vara där än vargen. Personligen skulle jag nog helst se att all rödlistning upphörde eller åtminstonde stannade hos forskare och andra som förstår syftet med listorna. Allmänheten tycks ha en dålig uppfattning om saken.
Gunilla T
23-12-2010, 15:02
Oj, vad det rasslar in namn på protestlistan mot vargjakten - 6.000 namn på denna korta tid. Ni har väl skrivit på? http://www.svenskavargar.nu/
CITAT (Gunilla T @ 23-12-2010, 15:02)  Oj, vad det rasslar in namn på protestlistan mot vargjakten - 6.000 namn på denna korta tid. Ni har väl skrivit på? http://www.svenskavargar.nu/Givetvis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|