Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32
*Stintan*
Citat ur jaktlagen:
Jaktlagen
"Under tiden den 1 mars till den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt."

M a o inget absolut koppeltvång om du har en hund du kan lita på till 100 %. I övrigt finns ju bestämmelser i kommunernas lokala ordningsstadgor där det kan föranstaltas om koppeltvång helt andra tider - typ hela tiden i vissa områden. Och så har vi ju bestämmelser för Naturreservat etc...

Frågan man kan ställa sig är väl om man per automatik kan lita mindre på en hund som springer 80m framför än en som springer 10-15m framför. Blir en hund attackerad av varg så spelar det nog ingen roll hur lydig hunden är och dessutom är ju lagen till för att skydda viltet inte hunden.

Gossen Ruda
Senaste exemplet på framfusig varg. Är det koppeltvång på golfbanan? http://dagbladet.se/nyheter/inrikes/1.2985...ast-pa-golfbana
Gossen Ruda
Vill bara tillägga att jag finner diskussionen om huruvida man skall åtala kvinnan vars hund angreps för att hunden var lös för löjlig. Jag ser det mest som ett försök att oskyldigförklara vargen, den blev ett offer för att den följde sina revirinstinkter när hunden var lös. Det verkar som om en del inte vill acceptera att vargens helgongloria kommit på sned.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 27-04-2011, 09:16) *
Vill bara tillägga att jag finner diskussionen om huruvida man skall åtala kvinnan vars hund angreps för att hunden var lös för löjlig. Jag ser det mest som ett försök att oskyldigförklara vargen, den blev ett offer för att den följde sina revirinstinkter när hunden var lös. Det verkar som om en del inte vill acceptera att vargens helgongloria kommit på sned.

hon blev av med hunden och det är väl straff nog kan jag tycka. sen lär man sig ju alltid något, att hundar ska vara kopplad tex, spelar ingen roll om man befinner sig på landsbygden eller i stan.
jag tycker inte att ng sk helgongloria har hamnat på sned, hunden var lös där den inte skulle vara lös och vargen tog den.
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 27-04-2011, 11:01) *
hon blev av med hunden och det är väl straff nog kan jag tycka. sen lär man sig ju alltid något, att hundar ska vara kopplad tex, spelar ingen roll om man befinner sig på landsbygden eller i stan.
jag tycker inte att ng sk helgongloria har hamnat på sned, hunden var lös där den inte skulle vara lös och vargen tog den.

Om hunden hade haft 100 meter löplina, skulle det då varit fel av vargen?
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 27-04-2011, 11:08) *
Om hunden hade haft 100 meter löplina, skulle det då varit fel av vargen?

nä, 100 meter löplina, då är hunden lös. ett koppel är vanligtvis 2 meter.
Gossen Ruda
Jag är tveksam om lagen begränsar kopplets längd. Så länge hunden finns i ena änden och ägaren i andra änden torde lagen var uppfylld. Det är faktiskt så att lagen kräver inte koppel, bara att hunden skall hållas under kontroll som om den var kopplad.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 27-04-2011, 16:19) *
Jag är tveksam om lagen begränsar kopplets längd. Så länge hunden finns i ena änden och ägaren i andra änden torde lagen var uppfylld. Det är faktiskt så att lagen kräver inte koppel, bara att hunden skall hållas under kontroll som om den var kopplad.

En lina är inget koppel. Däremot finns det flexikoppel som är 8 meter långa som mest tror jag. Fruktansvärt opraktiskt att gå med hunden i 100m lina så det gör nog ingen.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 27-04-2011, 19:31) *
En lina är inget koppel. Däremot finns det flexikoppel som är 8 meter långa som mest tror jag. Fruktansvärt opraktiskt att gå med hunden i 100m lina så det gör nog ingen.

Du missade vitsen med mina inlägg men jag lägger ned den frågan nu. biggrin.gif
Red Top
Intressant debattartikel i vargfrågan:
Vargen bidrar till ett rikare växt- och djurliv
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 27-04-2011, 16:19) *

lagen säger tyvärr inte att vi måste använda vår hjärna även om vi begåvats med den, trist tycker jag.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 27-04-2011, 19:45) *
Du missade vitsen med mina inlägg men jag lägger ned den frågan nu. biggrin.gif

Nejdå det gjorde jag inte happy.gif ville bara göra ett tillägg.
sparvuggla
CITAT (Red Top @ 28-04-2011, 08:09) *
Intressant debattartikel i vargfrågan:
Vargen bidrar till ett rikare växt- och djurliv

Visst är det så.
Men som Jan Gillou (själv jägare) så klokt säger, "på en varghatare biter ingen fakta"

Så även denna går säkert förbi varghatarens ögon och öron:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vargen-f...tra_5730227.svd
Gossen Ruda
Ibland ser man bara det själv vill se och läser bara det man själv vill läsa. Gäller för alla, varghatare och vargkramare och alla mellangrupper.
KRT
Jag som sade till mig själv att inte lägga mig i, så kan jag inte motstå smile.gif

Nåja, min syn på saken som biolog, jägare, Skåning, fd hundägare, mamma och människa...
Jag gick ur Jägareförbundet eftersom jag inte kunde ställa upp på deras rovdjurspolitik. Den suger rent ut sagt, enl min uppfattning, MEN Jägareförbundet och deras åsikter är INTE representativa för alla jägare. Vi är också människor och de flesta har ett genuint naturintresse (även om vissa tror motsatsen).
Som biolog kan jag bara säga att vargen är en naturlig del av faunan i många länder, inkl Sverige. Den har trängts bort pga människornas invasiva beteende och antagande att vi ska kunna göra vad vi vill i naturen; oavsett om detta är att hålla får i lösdrift i skog eller låta hundar springa vind för våg. Dessutom har naturligheten i att det finns rovdjur försvunnit, i stora delar av världen är det naturligt att det fonns rovdjur-man gillar det inte och gör sitt bästa för att undvika dem; men de är en naturlig del av faunan.
Son hundägare skulle jag aldrig ens komma på tanken att ha min hund lös i marker där jag visste det fanns varg - det är inte en rättighet att ha hunden lös. Dessutom, oavsett vad vissa påstår, man kan ALDRIG ha 100% koll på sinhuns annat än om den går fot vid din sida eller är i snöre. Så är det bara och den som säger att den har sådan koll lever nog i ett parallellt universum....
Som Skåning tycker jag det är synd att inga lodjur och vargar trivs här nere, är ibte rädd hemma och inte heller rädd när jag vistas i områden där det finns stora rovdjur.
Som mamma kan jag förstå paniken hos kvinnan som mötte vargen, MEN jag önskar samtidigt att man barn växer upp med fakta och inte rykten och åsikter. Och att de kan få chansen att se varg annat än på zoo.....
sparvuggla
Mycket bra inlägg KRT.

Om alla jägare tyckte som du, skulle inga konflikter existera. Tyvärr är det dom med extrema åsikter som hörs mest.
Gossen Ruda
CITAT (sparvuggla @ 28-04-2011, 19:40) *
Mycket bra inlägg KRT.

Om alla jägare tyckte som du, skulle inga konflikter existera. Tyvärr är det dom med extrema åsikter som hörs mest.

Likaväl som hos jaktmotståndarna. Jag känner till en högljudd och oresonlig typ.
sparvuggla
F.D jägare avslöjar obehagliga sanninnar om dagens jägarkår:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/moral...rna_6078999.svd
Orkidétjuven
Vill bidra med en ganska intressant artikel när ämnet ligger uppe. Och jag kan bara säga att varför den tidigare megafaunan dog ut kan bara skyllas på en sak....

http://www.bbc.co.uk/blogs/wondermonkey/20...hat-is-ki.shtml
Red Top
Nu är beslutet fattat om skyddsjakt på de naturliga vargarna i Roslagen.

Det blev avslag!!!!!!!!

Ingen skyddsjakt i Roslagen!, DN

yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif
herkules
bra beslut, en signal till landsbygden som hävdar att vi storstadsbor inte vill ha varg på vår bakgård, det vill vi visst!
smile.gif

sparvuggla
Nya besked idag, det ser riktigt och lovande ut. Tur att vi har EU.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/eu-trapp...akt_6249802.svd
*Stintan*
Ja fåntratten Andreas Carlgren behöver en knäpp på näsan.
Gossen Ruda
Jag tycker vargen borde få ett bättre skydd av EU. Fånga in alla vargarna och släpp ut dem i Belgien så kan EU skydda dem på hemmaplan.

CITAT (herkules @ 06-05-2011, 23:16) *
bra beslut, en signal till landsbygden som hävdar att vi storstadsbor inte vill ha varg på vår bakgård, det vill vi visst!
smile.gif

Alldeles för långt bort, det är 4 mil mellan Tjockhults centrum och Riala. Det är inte ens på bakgården. Hade det varit frågan om Gärdet eller något sådant...
Monica zon 1
Jag har följt denna debatt lite, men som skåning har jag kanske lite annorlunda förhållande till vargen än många andra i svenskar som bor "närmare". Jag upplever vargen som ett exotiskt djur och har väl inte förstånd att förstå problematiken ur alla synvinklar (min erfarenhet av varg är begränsad till djurparker).

Lyssnade nyss på nyheterna och där var en liten kommentar som jag faktiskt funderat på både vad gäller vargen och även andra djur som ibland beter sig "aggresivt".
Kommentaren jag fastnade vid var EU:s kritik mot att det inte gjorts tillräckligt mycket för att lösa "inavels problematiken för vargen i Sverige".
Detta har jag funderat på ibland i andra sammanhang också.
I det längre perspektivet får vi människor kanske skylla oss själva.
Vi har för att få som vi vill gått hårt fram (här hållit vargbeståndet på låg nivå) vilket gör att det slår tillbaka på oss (i detta fall med inavel hos vargstammen och då som jag uppfattar det ett allt agresivare djur).

Det har ju försökts med "utplantering" av "ny varg" men djuret är för smart och återvänder till sina ursprungliga hemtrakter igen.

Någonstans i allt detta så väljer jag ibland den enklare vägen att ta ställning, tänk om djur och natur fick sköta sig själv i större utsträckning, utan så stor inblandning av oss människor, då kanske vi skulle ha ett bätte förhållande av jämvikt/balans mellan flera olika arter, så även vargen?

Ja nu har jag säkert stuckit ut hakan tycker en del. Men i dessa frågor tror jag i grund och botten att ju mer natur och djur får leva ifred desto bättre skulle det bli för alla.
Men vi människor är ju ett girigt släkte och tror oss alltid veta bäst för såväl oss som alla andra "djur"....

Gossen Ruda
Inaveln har som grund att det är långt för en varg att ta sig till Sverige, inte jakt eller liknande aktiviteter. Alla våra vargar härstammar från 2 eller 3 individer. Att flytta vuxna vargar är inte lätt så därför pratar man om att flytta valpar. Vi får se hur det går, man har testat i djurparker i år men jag har inte hört hur det har gått.
dahla
Valpflytten mellan djurparker har gått bra... nackdelen är ju att djurparksvargar och vilt levande vargar valpar vid olika tid på året... det skiljer några veckor och det är tydligen för mycket då en valp blir antingen för stor eller för liten... och att flytta mellan två vilda gryt lär ju knappast vara lagligt...
dahla
giggle.gif

CITAT
Flera medier, bland annat DN och SVT samt SvD rapporterar nu på eftermiddagen om att EU – kommissionen går vidare i processen med genomlysningen av vår svenska vargjakt. Mycket väntat. Dock kan man ha synpunkter på rubriker som ”… skärper tonen…” och ”… trappar upp kritiken…”. Det gör man inte alls. Nu är det i sig ganska vanskligt att spekulera om vad man egentligen säger från kommissionen, det de skickat är nämligen endast ett pressmeddelande, själva yttrandet kommer i början av nästa vecka… Någon skärpt ton eller upptrappning spårar jag dock inte, snarare tvärtom.
Vi kan dock konstatera att man nu släppt några punkter i sin kritik och kokat ned det hela till fyra punkter där man ännu inte är nöjd:
- Den första punkten är diffus och där får vi nog invänta yttrandet för att se vad de inte är nöjda med i genomförandet av licensjakten. Jag misstänker att det kan ha något att göra med att vi inte tillåter varaktig etablering av varg i renskötselområdet. Det ska bli mycket intressant att se hur EU hanterar avvägningen mellan denna kritik och värnandet av en urbefolkning och deras kultur samt traditionella näring.
- Den andra punkten innebär att de vill se aktiva åtgärder för att stimulera invandring eller flytta vargar för att förbättra genetiken. Jag tror den punkten redan är löst i och med vårens vargflyttar och lyckade försök med flytt av valpar mellan djurparker.
- Dern tredje punkten slår fast att vi behöver en förvaltningsplan för vår svenska vargstam. Där håller jag faktiskt med EU, det händer inte ofta.
- Den fjärde och sista punkten innebär att vi inte kan ha ett ”tak” för vargstammen. Samma diskussion som man förde mot Finland i deras process. Man får helt enkelt inte använda ”tak” i viltförvaltning inom EU… Nivån i sig, på 210 vargar, får vi se om man kritiserar…
Sammantaget alltså en i mina ögon ganska mild och förväntad kritik. Det finns inget i det vi sett så här långt som vi inte kan lösa eller redan har löst. Nu ska vi komma ihåg att man från kommissionen ger Sverige två månader att besvara synpunkterna och om Sverige misslyckas hävdar man att man kanske inleder en process i EU – domstolen. EU – domstolen gör då en helt ny och helt egen bedömning av situationen, vilket gör att det blir betydligt mycket svårare att sia om utgången.
Vi får alltså se i början av nästa vecka exakt vari den fortsatta kritiken består. Jag är dock inte särskilt oroad och den sista meningen i pressmeddelandet från Kommissionen tycker jag visar på en ny och anständigare attityd från deras sida:
”The Commission is keen to pursue this dialogue in view of defining a conservation policy that conforms to EU nature protection rules.”
Det kan alltså fortfarande hända att detta går till domstolen och Sverige blir fällda på någon punkt. Det blev också Finland och vi vet nog alla vad som hänt sedan dess med deras vargstam. Jag kan tycka att det är lite konstigt att EU går samma väg igen, även om jag tror att vi har såväl resurser som kunskap att hantera vår situation annorlunda.

Källa
Gossen Ruda
CITAT (dahla @ 16-06-2011, 20:20) *
Valpflytten mellan djurparker har gått bra... nackdelen är ju att djurparksvargar och vilt levande vargar valpar vid olika tid på året... det skiljer några veckor och det är tydligen för mycket då en valp blir antingen för stor eller för liten... och att flytta mellan två vilda gryt lär ju knappast vara lagligt...

En annan nackdel kan vara att djurparksvargar är synnerligen vana vid människor.
Orkidétjuven
och alla västerlänska och österlänska människor ska tydligen härstamma från 5-6 kvinnor som utvandrade ifrån Afrika enligt DNA studier. The Daughers of Eve. Dessa härstammade och delade samma mitokondrie dna från en kvinna som levde för 160 000 år sedan.

Frågan är vem som är inavlad egentligen och finns flest av. Ngra begränsningar som fortplantningsstopp eller pratas det inte om.

(Eftersom alternativet skyddsjakt uppenbarligen är uteslutet tongue.gif
Vi kanske skulle sätta en gräns hur gammal man får bli och efter en viss ålder ta livet av sig genom att somna in och ge plats för efterkommande som i ett star trek avsnitt där de hade problem med överbefolkning..

Vi får väl annars se till att ha "uppföning" av varg som inte får ha kontakt med människor, precis som andra uppfödningar av hotade djur för att de inte ska präglas på människor.

biggrin.gif
dahla
CITAT (Orkidétjuven @ 17-06-2011, 13:41) *
Vi kanske skulle sätta en gräns hur gammal man får bli och efter en viss ålder ta livet av sig genom att somna in och ge plats för efterkommande som i ett star trek avsnitt där de hade problem med överbefolkning..

Ja! I sann kamratanda som för tankarna mot vänstern och kommunismens Gulag... dom som inte tillför samhället någonting får helt enkelt somna in... njae... kanske inte va? smile.gif

Jag tycker vi kan skapa "paradis" runt om i landet i naturskön miljö med anpassade boenden för äldre och sjuka... äldre och sjuka är värda en underbar plats utanför storstädernas myller av ljud och elände. I och omkring dessa boenden kan man mycket väl upplåta mark/jord för dom som önskar en liten kolonilott så det riktigt prunkar av grönska och fagra blommor om sommaren.

Det här ska ju givetvis ske på statlig mark där viltköttet som fälls på marken och överskottet från kolonilotterna blir till gourmemat till de som bor på hemmen.

Jag vet inte riktigt hur jag fick till det där i en tråd om vargjakt... men tanken är ärlig från min sida i alla fall... kanske för att jag vurmar mer för våra äldre och tycker att pengarna ska läggas där än bland byrådirektörer som ska försöka fatta beslut om hur folket ska leva med rovdjur på landsbygden.
*Stintan*
CITAT (dahla @ 17-06-2011, 15:09) *
Ja! I sann kamratanda som för tankarna mot vänstern och kommunismens Gulag... dom som inte tillför samhället någonting får helt enkelt somna in... njae... kanske inte va? smile.gif

Jag tycker vi kan skapa "paradis" runt om i landet i naturskön miljö med anpassade boenden för äldre och sjuka... äldre och sjuka är värda en underbar plats utanför storstädernas myller av ljud och elände. I och omkring dessa boenden kan man mycket väl upplåta mark/jord för dom som önskar en liten kolonilott så det riktigt prunkar av grönska och fagra blommor om sommaren.

Det här ska ju givetvis ske på statlig mark där viltköttet som fälls på marken och överskottet från kolonilotterna blir till gourmemat till de som bor på hemmen.

Jag vet inte riktigt hur jag fick till det där i en tråd om vargjakt... men tanken är ärlig från min sida i alla fall... kanske för att jag vurmar mer för våra äldre och tycker att pengarna ska läggas där än bland byrådirektörer som ska försöka fatta beslut om hur folket ska leva med rovdjur på landsbygden.

Ställer mig först i kön tummenupp.gif giggle.gif
andersen
CITAT (dahla @ 17-06-2011, 15:09) *

Ang i sann kamratanda... så tycker jag att det du skriver handlar mer om moderat politik dom som inte tillför något blir utförsäkrade.
sparvuggla
Det blir nog EU som räddar den svenska naturen. Om Carlgren trots allt vill ha vargjakt även kommande vinter kommer EU att ogiltigförklara det beslutet. Det låter bra, det vore ju katastrofalt om en liten klick jägare varghatare fick förstöra den svenska naturen för all framtid.
Men det var nog få som kunde ana den utvecklingen när vi röstade om EU. Även jag röstade emot, men nu är jag tacksam för att vi är med.
Det komer en delegation nu som på plats ska se hur det ser ut, och träffar olika organisationer. Dom får se med egna ögon att det knappast vimlar av vargar i Sverige precis.........

http://www.supermiljobloggen.se/2011/06/eu...t-vargjakt.html

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4583170

http://www.nwt.se/karlstad/article646744.ece
Gossen Ruda
Sveriges natur är inte avhängigt om huruvida det travar omkring några lusiga vargar eller inte. Det gör varken till eller från i det stora hela.
sparvuggla
Det känns skönt att man tar itu med tjuvjägare i andra länder, 90 000 kr + fängelse och det som gör mig mest glad, att jägarlicensen samt jaktvapnen ryker måste svida hårt i skinnet på en ""jägare"":

http://sofnet.sitedirect.se/1/1.0.1.0/400/...rt_art-s1%2F237

Men tänk vilka idioter det finns!
Gossen Ruda
CITAT (sparvuggla @ 11-07-2011, 16:17) *
Det känns skönt att man tar itu med tjuvjägare i andra länder, 90 000 kr + fängelse och det som gör mig mest glad, att jägarlicensen samt jaktvapnen ryker måste svida hårt i skinnet på en ""jägare"":

http://sofnet.sitedirect.se/1/1.0.1.0/400/...rt_art-s1%2F237

Men tänk vilka idioter det finns!

Förmodligen tycker jägarna på Malta att du är en lika stor idiot som bryr dig om fåglar. Vem som har rätt beror på vilka värderingar man har. Det är fö 19 998 jägare kvar.

PS. Vad har fågeljakt på Malta med svensk vargjakt att göra? Jag tänker på trådens titel.
sparvuggla
Idag kom så dom goda nyheterna som man visserligen visste redan i förväg:

Det blir ingen vargjakt i vinter och taket på 210 vargar tas bort. yes.gif

Det är ju jättebra och nödvändigt. men detta gjorde miljöministern under tvång från EU, det är inte hans eget vilja till bra beslut.

Tack EU för att du finns!!!!

smile.gif
Gossen Ruda
Ja, tänk vad bra för de stackars oskyldiga vargarna. http://www.vt.se/nyheter/lokalt.aspx?articleid=6030686
Gunilla T
CITAT (sparvuggla @ 17-08-2011, 16:33) *

Det är ju jättebra och nödvändigt. men detta gjorde miljöministern under tvång från EU, det är inte hans eget vilja till bra beslut.

smile.gif

Nu blev jag riktigt glad yahoo.gif
Huggorm
Och runt om i stugorna sitter en massa sura och överkörda lantbrukare. Om det var mycket tjuvjakt förut, så lär det ju inte bli mindre nu...
Aqvakul
CITAT (sparvuggla @ 17-08-2011, 16:33) *

smile.gif

Tack för det beslutet!

CITAT (Huggorm @ 17-08-2011, 17:37) *
Och runt om i stugorna sitter en massa sura och överkörda lantbrukare. Om det var mycket tjuvjakt förut, så lär det ju inte bli mindre nu...

Säkert, men man kan inte låta sig dikteras av vad det tycker..

CITAT (Gossen Ruda @ 17-08-2011, 17:10) *
Ja, tänk vad bra för de stackars oskyldiga vargarna. http://www.vt.se/nyheter/lokalt.aspx?articleid=6030686

Vem har ifrågasatt skyddskjakt på specifika individer?
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 17-08-2011, 17:40) *
Vem har ifrågasatt skyddskjakt på specifika individer?

Det finns en del här med den uppfattningen. Framför allt att det aldrig är problem med vargar. Angriper vargarna något eller någon så det dennes fel som gick i vägen för vargen.
herkules
jag gillar inte eu - har aldrig gjort och kommer aldrig att göra.
fast det var bra att de hängde sig i strupen på miljöministern smile.gif
Huggorm
Att EU har tid att bråka om såna här dumheter när euron håller på att haverera tyder på att de har för många tjänstemän
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 17-08-2011, 19:25) *
Att EU har tid att bråka om såna här dumheter när euron håller på att haverera tyder på att de har för många tjänstemän

Förmodligen ett gäng som inte längre får kolla gurkornas böjning.
Meriona
Bra beslut om det nu innebär slut på vargjakten. smile.gif Tyvärr lär väl tjyvjakten öka istället. Blä!
Gossen Ruda
CITAT (Meriona @ 17-08-2011, 20:19) *
Bra beslut om det nu innebär slut på vargjakten. smile.gif Tyvärr lär väl tjyvjakten öka istället. Blä!

Ett uppehåll bara. Förr eller senare måste jakten ta vid igen med tanke på vargens förökningstakt.
Huggorm
Det är ändå mer sport att tjuvjaga vargarna. Och nu är det ju så många som har lagliga vargfällar så ingen reagerar om man skulle ha en tjuvskjuten.
gnon49
Mycket bra beslut av EU. Säkert darrar en o annan jägarläpp, men vadå. Skogen är full av villebråd som kan jagas. Nu är det väl rådjursjakt tror jag.
Vilda djur kan alltid vara en fara eller olägenhet, beroende på situationen. Det får man ta om inte situationen blir extrem. Vill vi ha en levande flora o fauna får vi faktiskt kompromissa och betala priset för den. Våra rovdjursstammar behöver öka i antal vilket tar ganska lång tid. Sedan kommer licensjakt alltid att behövas på vissa djur. Men det är ju inte det samma som att aktivt jaga o decimera vargstammen.

Skyddsjakt, inte licensjakt menar jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon