|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32
*Stintan*
08-04-2012, 08:20
CITAT (herkules @ 07-04-2012, 20:02)  jag vet inte vad det heter, glesbygdsstöd, robin hoodskatt, statsskatt, 50 % av den betalar stockholmare. det finns partier som tycker att den skatten ska behållas i stockholm, då skulle gles/landsbygden få klappa igen. http://www.dn.se/sthlm/halva-statsskatten-fran-stockholmFast man ska väl tjäna bra mycket för att behöva betala statlig skatt, mer än 400.000 i år har jag för mig.
herkules
08-04-2012, 10:13
CITAT (*Stintan* @ 08-04-2012, 09:20)  Fast man ska väl tjäna bra mycket för att behöva betala statlig skatt, mer än 400.000 i år har jag för mig. ja? hälften av pengarna till gles/landsbygd kommer från stockholm.
*Stintan*
08-04-2012, 11:49
CITAT (herkules @ 08-04-2012, 11:13)  ja? hälften av pengarna till gles/landsbygd kommer från stockholm. Det är väl bra så att hela landet kan leva  Så länge det är de rikaste som får stå för största delen.
herkules
08-04-2012, 23:37
CITAT (*Stintan* @ 08-04-2012, 12:49) 1536651[/url]'] Det är väl bra så att hela landet kan leva  Så länge det är de rikaste som får stå för största delen.  det är en annan diskussion.
sparvuggla
09-04-2012, 06:40
CITAT (*Stintan* @ 08-04-2012, 12:49)  Det är väl bra så att hela landet kan leva  Så länge det är de rikaste som får stå för största delen.  Ja det är väl självklart. Men det är ju absolut inte vargen som är hotet, utan självutnämnda sheriffer med jaktvapen som försöker göra sig till talesmän för hela landsbygden och skämmer ut alla som vill ha levande landsbygd med biologisk mångfald.
CITAT (kerstinbern @ 07-04-2012, 15:18)  Viltet som du skördar av och får inkomster från dödar människor, då borde man förvänta sig att den som har empati för andra människor också gör allt för att minska risken för att andra människor skadas och dödas. Men i stället odlas det viltåkrar och det planteras foder åt viltet och det utfodras vintertid, allt för att fler människor skall förolyckas. Det anläggs inga viltåkrar intill vägar och hur tror du det skulle se ut med viltolyckorna om vi inte sköt 100 000 älgar om året? Dessutom är det knappast älgarna som orsakar olyckorna på vägarna... sänk hastigheten, bara för att det står 110 på skylten så måste man inte köra i 110km/h. Varje människa har valet att köra långsammare för att skydda sig själv och de man har med sig i bilen. CITAT (herkules @ 08-04-2012, 11:13)  ja? hälften av pengarna till gles/landsbygd kommer från stockholm. Så du påstår att Du betalar till den kassan fast du går hemma och inget gör om dagarna?
CITAT Varg!? Vargen är nog den berömda droppen. Vi lantisar kan nog te oss väldigt gnälliga just nu i dessa vargatider. Faktum är att lantisar är rätt tåliga och i viss mån dumsnälla. Uppfödare av tamboskap har länge lagat staket efter rådjur och älg som river dem, i ur och skur kollas stängslen av, det röjs under eltrådar, särskilt efter den nya bestämmelsen att elaggregaten ej får vara för starka. Råttor invaderar foderlager då stallkatter iom EU ej får vistas i stallarna och de gifter som finns, inte får vara tillräckligt starka för att ge gnagarna nåt mer än en redig fylla. Kajorna äter sönder de inplastade ensilagebalarna och vildsvinen bökar upp hela åkrar. Lantisarna fogar sig. Skogsägarna har rättat in sig i leden och hugger inte ner kalhyggen utan att lämna buskage, halva träd och små dungar, allt för att de befintliga artern...a av småfågel, skalbaggar och örter ska överleva. Djuren har det bra med lagar om utevistelse i hagar med ligghallar. Vissa lantisar bor bara här. Det är vackert på landet, de kan ha små husdjur, barnen badar i lerpölar på gårdsplanen och tack vare allemansrätten kan de ha picknick i skogen när som helst. Affären har bara öppet ett par timmar på helgen och blir du utan cigaretter efter kl 18.00 en vardag så får du vackert leta fimpar i en askkopp. Bankomat och vårdcentral är sedan länge borta och bussen går två ggr om dagen. Lantisarna fogar sig. De bor bra! Utan våld i T-banan eller alltför stor risk för våldtäkt på vägen hem från kompisar. Fylla och bus finns men chansen att nån känner igen den berusade nittonåringen som vimsar runt utan skor i snön är stor, då hjälps vi åt så den stackarn kommer hem utan att falla i ån. Buset känns ofta igen av någon och polisen kan därför agera. Tyvärr så ska högstadiet nu läggas ner då det tydligen är närmare till stan för oss än vad det är för stadsbor att ta sig hit!? I samma veva dras skolbussarna in så sexåringarna ska åka kommunalt, vi är lovade att bussen ska gå två turer på eftermiddagen. Bra. Då kanske de bara behöver vänta en timme på hemfärd. På vintern. I Sverige. År 2012. Men det fixar dom. De är ju lantisar. Därför tror jag att vargen har blivit droppen som får bägaren att rinna över. Att en varg, EN av sveriges 200 vargar nu har kostat över en miljon kr i meningslösa flyttar under sövning, sticker i ögonen på oss lantisar. När en rovdjurspolitiker får frågan om hur djuruppfödarna på utplaceringsplatsen ska reagera, svarar " De flesta har ju ändå tagit in sina djur för vintern." så känns inte planen långsiktig. I vår släpps de ut igen, djuren, är det verkligen så illa att det har tagits med i beräkningen att den dyrbara, principfasta flytten av den finsk/ryska Kirov... förlåt vargtiken, ska springa hem igen? För tredje gången. Vet alla att vargarna inte bevaras utan återinförs? Joo, men det finns ju fler faror i Sverige än vargen, absolut. Fast, behöver vi fler faror i Sverige? Vi är bra på att ställa till det själva. Jag vill t ex inte släppa droger lagligt i Sverige trots att vi har alkohol och tobak redan. (Vilka jag nyttjar till fullo) Vi behöver inte fler faror. En del av myndigheternas förslag känns som ett hån, t ex finns förslaget att lantisar ska se det som en inkomstkälla, visa vargar för turister.... Sätta pinglor på hundarna, har inte alla hört om Pavlovs hundar? När det plingar i klockan betyder det.... mat. När den lokala skidklubben har träning i elljusspåret och tre vargar tittar på, då funderar man om vargarna inte vet att de ska försvinna av tjo och tjim. Javisst, vargar har inte tagit barn i Sverige sen 1800-talet men det har heller inte funnits varg etablerat här sen dess. För dom åt barn. Under den tiden var befolkningen i vårt land dryga tre miljoner, nu är vi väl ca nio miljoner. Andra delen av 1800-talet var dessutom den i stort sett utrotade älgstammen på stabil tillväxt, det hjälpte inte, älgar springer snabbare än barn, det lärde sig nog vargarna. För bara tre år sen åkte två pojkar pulka, bara 80 mil från Sverige. Endast en av kompisarna kom hem, lille Kolja 10 år, blev tagen av varg. Javisst, det var bara ett barn men räcker inte det? Fråga Koljas mor. Där gör man nu sitt bästa för att ta bort denna art medan vi lägger miljoner på att få tillbaka den. Är det inte ett hån mot åldringsvården där blöjor vägs, barn vars skolor läggs ned och småföretagare som går under? Så, snälla, försök inte göra oss i mellansverige till ett Yellowstone, vi har inte de ytorna. Jag gillar dessutom djur och vill inte se dessa rovdjur bli till försökskaniner i EU:s lekstuga. Nu stundar utsättningen av valpar från djurparker i vår. Valparna tas från sina inhägnade mödrar före två veckors ålder för att placeras ut i kullar med vilda vargar. Valparna är såpass unga att de nog inte lider men för att komma fram till det "bästa" sättet har experiment gjorts under flera år i djurparker och hägn med följden att tikar har slutat löpa pga av stress över att bli av med valpar och hela kullar har försvunnit. Tanken är god, inaveln ska spädas ut bland frigående vargar men till vilket pris? Och varför? Återigen, det handlar inte om ett bevarande av arten utan ett återinförande. Bara i min bekantskapskrets har tre hundar tagits av varg, varav en, ej jakthund, på stallplanen. De tar inte barn sägs det men jag är inte beredd att testa den teorin med min son. Är Du? Min son ska inte vänta på en buss en timme i skogen. En buss som jag inte tror har tid att kolla så alla barn har bälte på sig, att han inte kliver av på fel ställe eller följer med fel person hem. Det här sker nu. I en landsbygd där självaste gråben är mer värd att bevara än oss lantisar.
Pillan Leijdström
sparvuggla
10-04-2012, 14:55
Obs. Boende på landsbygden är inte så dumma som ovanstående kan ge intryck av. Förresten har några brutit igen mot koppeltvång - ha uppsikt över sin hund. Är inte det straffbart?? Hur gick det för dom stackars vargarna? http://www.nordulv.se/index.php/component/...-20120408roddan
*Stintan*
10-04-2012, 16:47
Var bor du själv sparvuggla?
sparvuggla
10-04-2012, 17:23
CITAT (*Stintan* @ 10-04-2012, 17:47)  Var bor du själv sparvuggla? Västmanland. Skultuna-reviret finns rätt nära. Det känns bra att även vi Västmanland har fått äran att vargen har bosatt sig här. Som topppredator är den jätteviktig i naturen. I likhet med ca. 9 miljoner andra har dock aldrig tyvärr fått se eller höra någon. Men jag hoppas.......
CITAT (sparvuggla @ 10-04-2012, 18:23)  Västmanland. Skultuna-reviret finns rätt nära. Det känns bra att även vi Västmanland har fått äran att vargen har bosatt sig här. Som topppredator är den jätteviktig i naturen. I likhet med ca. 9 miljoner andra har dock aldrig tyvärr fått se eller höra någon. Men jag hoppas....... Ge dig ut och tälta i reviret en vecka... men det vågar du nog inte...
herkules
10-04-2012, 17:43
varför ska man tälta i vargrevir? låt dem vara ifred, de ska ha ungar nu. en jägare skrev om löshundsjakt i senaste hundsport, mycket intressant, bland annat om att älghundar angriper får. och så får vargen skulden.så klart.
Sådär ja, nu ska vargfanatikerna förbjuda alla att tälta eller över huvud taget röra sig i markerna ifall det finns varg där...
herkules
10-04-2012, 23:50
totalt angreps eller dödas 57 hundar av fredade rovdjur år 2011. staten betalade ut 1/2 MILJON kronor för dem. varför har man hunden lös i skogen, för att få pengar för den?
Hur ska man någonsin nå acceptans för vargen med den här typen av inlägg i debatten? Man måste dessutom tänka på att samhället sätter press på jägare för att vi ska hålla nere viltstammarna, bland annat älgar och vildsvin. Det går inte utan löshundar. Utan lösa jakthundar omöjliggörs fullständigt en biologisk och etiskt riktig genomförd förvaltning av de svenska viltstammarna. Sverige betraktas internationellt som ett föregångsland vad det gäller jakthundsanvändning. När det gäller jakt så finns det någonting som kallas tvåtimmarsregeln. CITAT Tvåtimmarsregeln: Vid jakt efter björn, lo, älg, hjort, rådjur, mufflon eller vildsvin ska en hund som är särskilt tränad i att spåra upp skadat vilt kunna finnas på skottplatsen inom högst två timmar från påskjutningen. Det är omöjligt att att utan jaktlig träning vid löshundsjakt få en hund att ställa en skadad björn eller älg. Den trognaste jaktkamraten är hunden. Mycket av jaktlyckan ligger i att träna sin hund och glädjas åt hans eller hennes arbete. Det snackas en jävla massa skit om utbetalningar för dödade jakthundar och man framställer det som om alla jägare enbart vill mjölka pengar från staten... man måste väl som tänkande människa ändå förstå att INGEN vill se sin hund, kamrat, familjemedlem halvt uppäten av varg... dom flesta jakthundarna är idag även kelgrisar för övriga familjen merparten av tiden på året. En jakthund med fina gener och goda anlag från föräldradjuren kostar garanterat mellan 10 - 25-tusen kronor. Till det kommer ju så klart det vanliga så som hundförsäkring, mat, veterinärskostnader och för att få en bra hund i skogen så måste man även lägga många timmar på träning. Innan hunden är är 4 år så har den garanterat kostat 50 000:- och det är vid fyra års ålder man kan räkna med att en jakthund börjar arbeta som det är tänkt. Jag besöker ett träningshägn varannan månad förutom under höglöp vilket kostar mig 900:- per tillfälle och då är vi i hägn mellan 20 och 45 minuter. Till det ska kostnader för resor till och från hägnen läggas. Dom pengarna jag och många andra lägger ner på sin jaktkamrat får vi endast tillbaka i form av glädje över att få se hunden arbeta på ett bra sätt och glädjen över att ha en hund som klarar av att söka upp och med ett bett över strupen kunna hålla kvar eller på egen hand avsluta lidandet för ett trafikskadat eller illa skjutet djur. Det är för många en hobby eller ett fritidsintresse som förts vidare i generationer så det med tiden har blivit till en livsstil och ett kulturarv. Det är så mycket tyckande från ickejägare som är så helt fel så hälften vore nog. Jag har flera ggr bjudit med kritiker ut i skogen vid träning eller jakt men det enda jag får höra är en lång rad mer ursäkter och ingen har varit villig att följa med ut för att få se hur det verkligen fungerar.
herkules
11-04-2012, 06:43
jag skulle aldrig utsätta min bästa vän för eventuella rovdjursangrepp, jag släpper ej heller lös honom på essingeleden, jag vill att min hund ska leva så länge som han är frisk. det borde vara en självklarhet för alla hundägare men tydligen inte ...
Nu blev det ganska konstigt - vargens vara eller inte vara har inte ett dugg med avfolkningen av glesbygden att göra. Inte ett smack. Det är en ren ... jag vill inte kalla det lögn, så vi säger förvirring. Glesbygden avfolkas för att de näringar som finns i glesbygden har gått väldigt bra att mekanisera - man behöver inte längre många som jobbar i skogs- eller jordbruk, trots att de näringarna fortfarande täcker nästan hela sveriges yta. Och utan jobb så flyttar de flesta dit där jobben finns. Den helt förkrossande majoriteten av de som bor i stockholmsregionen är inflyttade eller första generationens barn till inflyttade.
Vargen minskar tillgången på gratis kött, den gör inte skogs & jordbruk omöjligt. Och den utgör inget som helst hot mot folks säkerhet.
Det är inte heller städernas fel att landsbygden avfolkas. Städerna har jobb för att det fortfarande är svårt att automatisera eller utlokalisera service-tjänster, inte för att de suger livsblodet ur landsbygden.
Glesbydsstöd och andra åtgärder som utlokalisering av statliga verk och "utplantering" av flyktingar är försök att hindra den här processen, och det fungerar naturligtvis inte. Bidrag och några hundra statliga jobb ändrar inte grundförutsättningarna: jord och skogsbruk är inte längre arbetsintensiva näringar.
Och det har vargen ingenting alls med att göra.
*Stintan*
11-04-2012, 08:12
CITAT (dahla @ 11-04-2012, 05:35)  Hur ska man någonsin nå acceptans för vargen med den här typen av inlägg i debatten? Man måste dessutom tänka på att samhället sätter press på jägare för att vi ska hålla nere viltstammarna, bland annat älgar och vildsvin. Det går inte utan löshundar. Utan lösa jakthundar omöjliggörs fullständigt en biologisk och etiskt riktig genomförd förvaltning av de svenska viltstammarna. Sverige betraktas internationellt som ett föregångsland vad det gäller jakthundsanvändning.
När det gäller jakt så finns det någonting som kallas tvåtimmarsregeln.
Det är omöjligt att att utan jaktlig träning vid löshundsjakt få en hund att ställa en skadad björn eller älg. Den trognaste jaktkamraten är hunden. Mycket av jaktlyckan ligger i att träna sin hund och glädjas åt hans eller hennes arbete.
Det snackas en jävla massa skit om utbetalningar för dödade jakthundar och man framställer det som om alla jägare enbart vill mjölka pengar från staten... man måste väl som tänkande människa ändå förstå att INGEN vill se sin hund, kamrat, familjemedlem halvt uppäten av varg... dom flesta jakthundarna är idag även kelgrisar för övriga familjen merparten av tiden på året. En jakthund med fina gener och goda anlag från föräldradjuren kostar garanterat mellan 10 - 25-tusen kronor. Till det kommer ju så klart det vanliga så som hundförsäkring, mat, veterinärskostnader och för att få en bra hund i skogen så måste man även lägga många timmar på träning. Innan hunden är är 4 år så har den garanterat kostat 50 000:- och det är vid fyra års ålder man kan räkna med att en jakthund börjar arbeta som det är tänkt. Jag besöker ett träningshägn varannan månad förutom under höglöp vilket kostar mig 900:- per tillfälle och då är vi i hägn mellan 20 och 45 minuter. Till det ska kostnader för resor till och från hägnen läggas.
Dom pengarna jag och många andra lägger ner på sin jaktkamrat får vi endast tillbaka i form av glädje över att få se hunden arbeta på ett bra sätt och glädjen över att ha en hund som klarar av att söka upp och med ett bett över strupen kunna hålla kvar eller på egen hand avsluta lidandet för ett trafikskadat eller illa skjutet djur. Det är för många en hobby eller ett fritidsintresse som förts vidare i generationer så det med tiden har blivit till en livsstil och ett kulturarv.
Det är så mycket tyckande från ickejägare som är så helt fel så hälften vore nog. Jag har flera ggr bjudit med kritiker ut i skogen vid träning eller jakt men det enda jag får höra är en lång rad mer ursäkter och ingen har varit villig att följa med ut för att få se hur det verkligen fungerar. De flesta av de där kostnaderna har väl alla hundägare och är man aktiv i nån "hundsport" så kostar det så jag förstår inte varför det alltid låter som om just jakthundar vore så mycket mer värdefulla än andra hundar. Sen fattar jag inte hur man är funtad när man medvetet vill riskera livet på sin värdefulla bästa vän.
CITAT (*Stintan* @ 11-04-2012, 09:12)  Sen fattar jag inte hur man är funtad när man medvetet vill riskera livet på sin värdefulla bästa vän. Nej, allt är inte så enkelt att förstå kanske... Det pågår just nu en liten strejk bland eftersöksjägare runt om i landet just av den anledningen att de inte vill riskera att få sina hundar dödade av varg vid exempelvis eftersök. För att förstå så måste man känna till lite om hur det är i det verkliga livet. Att landsbygden avfolkas är väl ändå lite konstigt... lika gärna som att bygga fler skolor i städerna kan man gott ha kvar skolorna på landsbygden... det tar lika lång tid för skolbussen att gå åt båda håll så ungarna från stan skulle kunna få gå i skola på landet eller i alla fall i en mindre stad istället för det omvända. Men nä, stadsbor är nog lite för bekväma för att tänka så.
kerstinbern
11-04-2012, 09:16
Men trafiken är ju oändligt mycket farligare än vargar. Men ändå har eftersöksjägarna inget emot att släppa sina hundar lösa nära trafikerade vägar? http://www.agria.se/agria/artikel/risk-for...ksfall-for-hundDen s.k. eftersöksbojkotten leds av Thomas Ekberg från Svenljunga (nej det finns ingen varg där!), men han tycks inte ha något emot vildsvin som är ju ännu farligare än vargar för jakthundarna. När jakthundarna skadas eller dödas av vildsvin ser vi inga rubriker i tidningarna, och eftersöksjägarna bojkottade inte eftersök när de farliga vildsvinen planterades ut runt om i landet Det är så det går till i det verkliga livet. http://vargreviret.com/wordpress/?p=592
*Stintan*
11-04-2012, 09:25
CITAT (dahla @ 11-04-2012, 09:52)  Nej, allt är inte så enkelt att förstå kanske...
Det pågår just nu en liten strejk bland eftersöksjägare runt om i landet just av den anledningen att de inte vill riskera att få sina hundar dödade av varg vid exempelvis eftersök. För att förstå så måste man känna till lite om hur det är i det verkliga livet.
Att landsbygden avfolkas är väl ändå lite konstigt... lika gärna som att bygga fler skolor i städerna kan man gott ha kvar skolorna på landsbygden... det tar lika lång tid för skolbussen att gå åt båda håll så ungarna från stan skulle kunna få gå i skola på landet eller i alla fall i en mindre stad istället för det omvända. Men nä, stadsbor är nog lite för bekväma för att tänka så. Bara för att jag aldrig skulle utsätta min bästa vän för risken att bli dödad av varg så menar du att jag inte känner till hur det är i det verkliga livet? Eller vad är det du vill ha sagt? Samtidigt påpekar du att eftersöksjägare strejkar , vilket jag självklart vet. Vet inte de strejkande jägarna heller hur det är i det verkliga livet? Isåfall borde dom väl inte få springa omkring med vapen i skogarna heller. Nej det är inte konstigt att landsbygden avfolkas men det har nog inte med vargen att göra.
kerstinbern
11-04-2012, 09:28
CITAT (herkules @ 11-04-2012, 06:43)  jag skulle aldrig utsätta min bästa vän för eventuella rovdjursangrepp, jag släpper ej heller lös honom på essingeleden, jag vill att min hund ska leva så länge som han är frisk. det borde vara en självklarhet för alla hundägare men tydligen inte ... Nej, folk har sin hundar lösa för de "tror" att de har dem under kontroll. Som t ex ägarna till en boxer som under en promenad var lös, och då sprang i väg och jagade älgkalvar (givetvis borde hundägaren då åtalas!) . Senare dödades den hunden i skogen av vargar: http://vlt.se/nyheter/hallstasura/1.161079...-utanfor-ramnasDet typiskt är annars att ägaren i stället för att gå ut med hunden, bara öppnar dörren och låter hunden springa lös och rasta sig själv (och jaga vilda djur hur mycket som helst): http://www.vf.se/nyheter/hagfors/hund-dodad-av-varg-i-lakeneVanligen skyller man i dessa fall på att hunden "slitit" sig, i stället för att erkänna att man rastar hunden genom att låta den springa lös: http://www.vf.se/node/20442I vissa fall är naturligtvis inte ens hunden vargdödad, det räcker det att länstyrelsens besiktningsman bedömer att det med med 50% säkerhet bedöms vara ett rovdjursangrepp från ett fredat rovdjur för att ersättning skall utgå och det skall räknas som rovdjursdödat. Och länstyrelsens besiktningsman kan mycket väl vara en jägare med uppdrag inom hos jägarorganisationerna och som gör allt för att förstora vargens skador! http://www.vf.se/node/51905http://www.dn.se/nyheter/sverige/varggrans...i-dubbla-roller
sparvuggla
11-04-2012, 14:32
CITAT (kerstinbern @ 11-04-2012, 10:28)  Nej, folk har sin hundar lösa för de "tror" att de har dem under kontroll. Som t ex ägarna till en boxer som under en promenad var lös, och då sprang i väg och jagade älgkalvar (givetvis borde hundägaren då åtalas!) . Senare dödades den hunden i skogen av vargar: http://vlt.se/nyheter/hallstasura/1.161079...-utanfor-ramnasDet typiskt är annars att ägaren i stället för att gå ut med hunden, bara öppnar dörren och låter hunden springa lös och rasta sig själv (och jaga vilda djur hur mycket som helst): http://www.vf.se/nyheter/hagfors/hund-dodad-av-varg-i-lakeneVanligen skyller man i dessa fall på att hunden "slitit" sig, i stället för att erkänna att man rastar hunden genom att låta den springa lös: http://www.vf.se/node/20442I vissa fall är naturligtvis inte ens hunden vargdödad, det räcker det att länstyrelsens besiktningsman bedömer att det med med 50% säkerhet bedöms vara ett rovdjursangrepp från ett fredat rovdjur för att ersättning skall utgå och det skall räknas som rovdjursdödat. Och länstyrelsens besiktningsman kan mycket väl vara en jägare med uppdrag inom hos jägarorganisationerna och som gör allt för att förstora vargens skador! http://www.vf.se/node/51905http://www.dn.se/nyheter/sverige/varggrans...i-dubbla-rollerJa, jägarna är verkligen skickliga på att nästla in sig för att få som jägare vill http://www.dn.se/nyheter/sverige/varggrans...i-dubbla-roller
sparvuggla
11-04-2012, 14:38
CITAT (dahla @ 10-04-2012, 18:26)  Ge dig ut och tälta i reviret en vecka... men det vågar du nog inte... Varför skulle jag inre våga??? Tror du vargen skulle äta upp mig? Så skygga som vargarna är, vill jag verkligen inte störa dom. Dahla försök tänka i lite annan perspektiv än jägares, OK? Ta god tid på dig, jag hoppas du kommer fram till hur fin naturen är och att alla har sitt berättigande och rätt att leva där. Även såna som inte är så vackra eller "vi inte har någon nytta av"
Huggorm
11-04-2012, 15:29
CITAT (sparvuggla @ 11-04-2012, 15:38)  Varför skulle jag inre våga??? Tror du vargen skulle äta upp mig?
Så skygga som vargarna är, vill jag verkligen inte störa dom. Tror inte du behöver vara orolig för att störa dem. Som jag skrivit tidigare tältade jag och två andra i en lettländsk skog för en del år sedan, och på morgonen kom det en varg och gick förbi mitt mellan tälten. Den verkade inte ett dugg störd av vår närvaro...
herkules
11-04-2012, 15:51
det är barnkammare i skogen nu, varför störa? låt djuren vara ifred.
Huggorm
11-04-2012, 16:02
CITAT (herkules @ 11-04-2012, 16:51)  det är barnkammare i skogen nu, varför störa? låt djuren vara ifred. Ja, folk bör hålla sig så långt bort från naturen som möjligt, helst i sin lägenhet i storstaden. Eller? Jag tycker absolut man kan ge sig ut i skogen nu, djuren har inte ont av det.
kerstinbern
11-04-2012, 16:22
Jag kan rekommendera BBC:s serie "Land of the Lost Wolves" som sänds just nu. Den handlar om de vargar som vandrat in från Kanada till staten Washington. Även där finns det hatiska jägare som inte klarar av att acceptera konkurrens från rovdjur. http://www.guardian.co.uk/tv-and-radio/201...the-lost-wolveshttp://www.telegraph.co.uk/culture/tvandra...One-review.htmlhttp://www.bbc.co.uk/programmes/b01fnfrc
Gossen Ruda
11-04-2012, 16:45
Varför är det fritt fram att kalla alla som inte gillar vargar för varghatare? Finns det inga gråskalor i skogen?
*Stintan*
11-04-2012, 17:54
Vad är man annars om man inte gillar vargar?
Gossen Ruda
11-04-2012, 17:57
Vargmotståndare.
*Stintan*
11-04-2012, 18:03
Samma sak
Gossen Ruda
11-04-2012, 18:10
Absolut inte, rent förtal. Hat är den kraftigaste negativa känslan och det tror jag inte alla motståndare känner.
herkules
11-04-2012, 18:21
jo, de blådårar som finns här är varghatare.
Jag bor på en skogstomt i Dalarna och rastade mina små sällskapshundar igår. Vid tomtgränsen, 25 meter från boningshuset mot skogen låg en mängd rådjurshår som dragits flera meter.
Med all sannolikhet var förövaren varg eftersom vi har haft varg här hela vintern som folk har sett och även har de visats på TV.
Jag är rädd om mina små hundar.
CITAT (Berit @ 11-04-2012, 20:01)  Jag är rädd om mina små hundar. Det är bra, men oroar du dig för rätt hot? Om du jagar med dem inne i vargreviret så löper de hälften så stor risk att blid dödade av vargen som att bli dödade av bil. Inne i ett vargrevir är alltså fortfarande risken att hunden trafikdödas dubbelt så hög som att vargen dödar hunden. Saken är att vargdödade hundar rapporteras i media med feta rubriker, medan de långt fler hundar som vådaskjuts eller dödas av bilar, tåg, vildsvin eller andra hundar, inte nämns alls. Jag såg en norsk skogkatt bli ihjälkörd i morgonrusningen på motorvägen vid Frescati igår, det kommer du inte att få läsa om i tidningen för ingen bryr sig utom ägaren, men "hund vargdödad" är en nyhet för det ger folk vatten på vargskräcks-kvarnen.
CITAT (Azur @ 11-04-2012, 20:36)  Det är bra, men oroar du dig för rätt hot? Om du jagar med dem inne i vargreviret så löper de hälften så stor risk att blid dödade av vargen som att bli dödade av bil. Inne i ett vargrevir är alltså fortfarande risken att hunden trafikdödas dubbelt så hög som att vargen dödar hunden. Då har du läst agrias skrivelser lite som det passar dig... varg har vi endast i 4 län men bilar och vägar har vi i alla länen... räkna nu endast trafikdödade hundar i varglänen så får du en helt annan siffra. CITAT (herkules @ 11-04-2012, 16:51)  det är barnkammare i skogen nu, varför störa? låt djuren vara ifred. Vilka djur har fått ungar redan nu?
CITAT (Gossen Ruda @ 11-04-2012, 17:45)  Varför är det fritt fram att kalla alla som inte gillar vargar för varghatare? Finns det inga gråskalor i skogen? Jag får skit från alla håll... eller i alla fall från extremisterna på båda sidorna... jag tycker gott att vi kan ha varg i Sverige... antingen i ett hägnat naturreservat där dom får föröka sig fritt eller max två revir per län och då ska vargen finnas i hela Sverige. Det bär emot att säga det men det är nog bara att inse att merparten av jägarna nu kommer rösta på sossarna igen för att på så vis få tillbaka vargjakten. Till och med miljöpartiet är för en kraftig sänkning av vargstammen. Det här jävla larvandet med EU har fått alliansen på fall helt och hållet.
Gossen Ruda
11-04-2012, 20:47
CITAT (Azur @ 11-04-2012, 20:36)  Det är bra, men oroar du dig för rätt hot? Om du jagar med dem inne i vargreviret så löper de hälften så stor risk att blid dödade av vargen som att bli dödade av bil. Inne i ett vargrevir är alltså fortfarande risken att hunden trafikdödas dubbelt så hög som att vargen dödar hunden.
Saken är att vargdödade hundar rapporteras i media med feta rubriker, medan de långt fler hundar som vådaskjuts eller dödas av bilar, tåg, vildsvin eller andra hundar, inte nämns alls. Jag såg en norsk skogkatt bli ihjälkörd i morgonrusningen på motorvägen vid Frescati igår, det kommer du inte att få läsa om i tidningen för ingen bryr sig utom ägaren, men "hund vargdödad" är en nyhet för det ger folk vatten på vargskräcks-kvarnen. Egentligen angår det mig inte men det var ett av snurrigaste inlägg jag läst. Kör det omkring bilar inne i skogen i vargreviren eller på tomten? Jaga med? Det var sällskapshundar, inte jakthundar.
CITAT (Gossen Ruda @ 11-04-2012, 21:47)  Egentligen angår det mig inte men det var ett av snurrigaste inlägg jag läst. Kör det omkring bilar inne i skogen i vargreviren eller på tomten? Larv. Det är klart det finns vägar genom skogen och att drivande hundar ibland blir överkörda när de korsar de vägarna, det vet du med. CITAT Jaga med? Det var sällskapshundar, inte jakthundar. Så de löper alltså ännu mindre risk, eftersom de inte kommer att springa lösa hela dagar i sträck inne i ett vargrevir, långt ifrån husse. CITAT (dahla @ 11-04-2012, 21:25)  Då har du läst agrias skrivelser lite som det passar dig... varg har vi endast i 4 län men bilar och vägar har vi i alla länen... räkna nu endast trafikdödade hundar i varglänen så får du en helt annan siffra.
Vilken tur att det finns folk som uttrett lite bättre än så.
kerstinbern
12-04-2012, 03:42
CITAT (dahla @ 11-04-2012, 20:25)  Då har du läst agrias skrivelser lite som det passar dig... varg har vi endast i 4 län men bilar och vägar har vi i alla länen... räkna nu endast trafikdödade hundar i varglänen så får du en helt annan siffra. Vilka djur har fått ungar redan nu? Nej det är du som inte klarar av att läsa Agria statistik, Agria ha separerat statistiken från varglänen och visar på så sätt att även där är trafiken 6ggr farligare än vargar. Och då påpekar ändå Agria att trafikdödade hubdar undervärderas, eftersom många jakthundar inte är försäkrade mot skador orsakade i trafiken, medan alla jägare som är medlemmar i någon av jägarorganisationerna automatiskt har gratis rovdjursförsäkring http://vargreviret.com/wordpress/?p=592http://www.agria.se/agria/artikel/risk-for...ksfall-for-hundMånga rovfåglar och ugglor har redan ungar, och fruluftsaktiviteter nära bon förstör snabbt häckningen. I fjällen utgör skoteråkare ett stort problem för jaktfalken.
Gossen Ruda
12-04-2012, 07:57
CITAT (Azur @ 11-04-2012, 23:26)  Larv. Det är klart det finns vägar genom skogen och att drivande hundar ibland blir överkörda när de korsar de vägarna, det vet du med.
Så de löper alltså ännu mindre risk, eftersom de inte kommer att springa lösa hela dagar i sträck inne i ett vargrevir, långt ifrån husse. I det här fallet var det en person som rastade sina sällskapshundar nära sin tomt, INTE drivande jakthundar. Hur läser du? Det har fö ofta hänt att vargar springer in nära bostadshus för att angripa hundar.
herkules
12-04-2012, 08:30
CITAT (Gossen Ruda @ 12-04-2012, 08:57)  /.../Det har fö ofta hänt att vargar springer in nära bostadshus för att angripa hundar. det beror nog på hur man definierar ofta
CITAT (kerstinbern @ 12-04-2012, 04:42)  Nej det är du som inte klarar av att läsa Agria statistik, Agria ha separerat statistiken från varglänen och visar på så sätt att även där är trafiken 6ggr farligare än vargar. Och då påpekar ändå Agria att trafikdödade hubdar undervärderas, eftersom många jakthundar inte är försäkrade mot skador orsakade i trafiken, medan alla jägare som är medlemmar i någon av jägarorganisationerna automatiskt har gratis rovdjursförsäkring Sluta fåna dig nu... det är INTE enbart jakthundar i agrias statistik och det förstår ju även ett förskolebarn... jämför inte äpplen med päron om du vill framstå som trovärdig.
Gossen Ruda
12-04-2012, 10:21
Jämför man antalet bilar med antalet vargar och dessas inverkan på hunddödligheten borde inte vargarna synas i statistiken. Det är rent löjligt att så fort man pratar om vargdödade hundar dra in trafiken som en ursäkt. Kom ner på jorden. Fö stannar Sverige om man förbjöd bilarna, tar man bort alla vargar händer inget alls.
herkules
12-04-2012, 11:16
skrev ett långt svar och så blev det isp error. kanske lika bra det :/
CITAT (herkules @ 12-04-2012, 12:16)  skrev ett långt svar och så blev det isp error. kanske lika bra det :/ Absolut!
sparvuggla
12-04-2012, 16:11
CITAT (Berit @ 11-04-2012, 20:01)  Jag bor på en skogstomt i Dalarna och rastade mina små sällskapshundar igår. Vid tomtgränsen, 25 meter från boningshuset mot skogen låg en mängd rådjurshår som dragits flera meter.
Med all sannolikhet var förövaren varg eftersom vi har haft varg här hela vintern som folk har sett och även har de visats på TV. Jag är rädd om mina små hundar. Det låter som en ansvarsfull hundägare. Man ska vara rädd om sina älsklingar och följa koppeltvång alt. ha full uppsikt över sin hund. Då kan inget hända även om vargar finns i närheten. För övrigt kan jag bara gratulera att du haft turen att vargarna velat bosätta sig så nära dig. Och att du hittat rådjurshår är inget konstigt, rådjur ingår i vargens meny, vargen är köttätare. Annars läste jag precis den här nyheten: http://svt.se/2.22620/1.2770534/vargar_dod...amp;lpos=rubrikPrecis som det ska vara, naturen sköter sig bäst själv. Jägarna rubbar balansen. Och vilken jägare skulle välja att skjuta den magra och sjuka älgen, i deras hjärna är dom ju stora hjältar, ju fler taggar desto större hjältedåd.
*Stintan*
12-04-2012, 17:14
CITAT (sparvuggla @ 12-04-2012, 17:11)  Det låter som en ansvarsfull hundägare. Man ska vara rädd om sina älsklingar och följa koppeltvång alt. ha full uppsikt över sin hund. Då kan inget hända även om vargar finns i närheten. För övrigt kan jag bara gratulera att du haft turen att vargarna velat bosätta sig så nära dig. Och att du hittat rådjurshår är inget konstigt, rådjur ingår i vargens meny, vargen är köttätare. Annars läste jag precis den här nyheten: http://svt.se/2.22620/1.2770534/vargar_dod...amp;lpos=rubrikPrecis som det ska vara, naturen sköter sig bäst själv. Jägarna rubbar balansen. Och vilken jägare skulle välja att skjuta den magra och sjuka älgen, i deras hjärna är dom ju stora hjältar, ju fler taggar desto större hjältedåd. Jag vill bara klargöra att det finns inget koppeltvång annat än möjligen i kommunernas lokala ordningsstadgar och då gäller det oftast preciserade områden i tätorter. Det är varje hundägares skyldighet att hålla reda på vad som gäller i kommunen man vistas. Uppgifter finns på kommunernas hemsidor. Det du talar om är: Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter 16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt. /hämtat från Jordbruksverkets hemsida/ Sen kan man tycka att en ansvarsfull hundägare har sin hund kopplad ute i naturen och kanske i synnerhet i vargområden men som sagt koppeltvång är det inte.
herkules
12-04-2012, 17:24
de flesta kommuner har KOPPELTVÅNG, vilket är bra då INGEN har den plin på hunden SÅ SOM OM DEN VORE KOPPLAD.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|