|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32
Gossen Ruda
23-09-2011, 08:53
CITAT (herkules @ 23-09-2011, 08:51)  jägarna (2?) avbryter "samarbetet" m regeringen, surar över att licensjakt bytts ut mot skyddsjakt. http://www.dn.se/nyheter/sverige/jagare-fryser-vargsamarbeteMan är väl knappast tvingad att ingå i ett samarbete man inte gillar så vad är problemet?
herkules
23-09-2011, 09:48
CITAT (Gossen Ruda @ 23-09-2011, 09:53)  Man är väl knappast tvingad att ingå i ett samarbete man inte gillar så vad är problemet? jag seer inga problem med att övergå t skyddsjakt men landets jägarkår gör tydligen det. får vi inte massmörda så tänker vi sura
sparvuggla
23-09-2011, 13:36
CITAT (herkules @ 23-09-2011, 08:51)  jägarna (2?) avbryter "samarbetet" m regeringen, surar över att licensjakt bytts ut mot skyddsjakt. http://www.dn.se/nyheter/sverige/jagare-fryser-vargsamarbeteNu ska vi försöka med alla medel stoppa att dom här idioterna får flera miljoner av skattepengar för "viltvård" Jag vill inte att dom här ska få mina skattepengar, jag vet vad dessa herrar gör. Mitt bidrag ska gå till naturvänner, det är jag helt med på, men inte till "jägare". Nu borde saken vara klar då, dom vill inte samarbeta, då ska dom inte ha skattepengar. Jag uppmanar alla naturvänner att skriva till regeringen, naturvårdsverket mm. för att få stopp på pengaflödet till jägarmaffian som inte vill samarbeta, det har dom själva beslutat om nu.
Margith
23-09-2011, 13:56
CITAT (herkules @ 06-09-2011, 16:53)  anställda viltvårdare är bra - resten av den sk jägarkåren kan lämna in bössan på närmaste polisstation. skotern också för den delen - används ju som mordvapen! Det här är ju bara helt, ja jag vet inte vad... VEM ska betala de anställda viltvårdarna? OCH vem tror du klarar av jobbet?? Har du tittat på en karta över Sverige? Har du en susning om hur stora områden vi faktiskt pratar om? Skotern har du ju alldeles rätt i att den ska lämnas in till polisstationen, det är ju uppenbart ett mordvapen... men vänta lite.... hur många djur och människor dräper inte biltrafiken ? För att inte tala om tågtrafiken... Men skotern tycker du ska förbjudas? Kom då också ihåg, går du bort dig på fjället här, tro inte att du kan använda biltelefonen, det finns inte täckning! Och även om det faktiskt skulle vara så att du lyckas bryta benet eller få en hjärtinfarkt mitt uppe på en fjälltopp och det faktiskt finns täckning på biltelefonen, finns det väldigt få som klarar av att komma och hjälpa dig. De som eventuellt kan hjälpa dig, det är jägarna, de som kan markerna, som vågar sig ut på skotern fast det är -30 grader och snöstorm. De gör det, därför att de kan markerna och de gör naturligtvis allt för att hjälpa alla som behöver hjälp. MEN, vintertid, behöver de en skoter. Och de använder sina egna skotrar. Ersättning för de här uppdragen utgår bara med bensinpengar. Och då pratar vi bensinpengar till skotern. Vad det kostar att köra bil och släpvagn för att kunna börja söket efter nån borttappad (08:a) det går på familjens egen bensinräkning. Tänk efter en gång till! Sverige är långt. Din erfarenhet av natur kanske inte är den erfarenhet andra har.
herkules
23-09-2011, 14:38
klart jag har erfarenhet annars skulle jag inte skriva som jag gör, perfekt m kommunanställda viltvårdare, många unga naturintresserade människor skulle vara intresserade. så skapas det jobb också, jösses så bra!
herkules
23-09-2011, 15:37
glömde, javisst skulle mycket vara vunnet om folk gav fan i att ta bilen - åk buss eller tåg, tänk på miljön och de människor som kommer efter oss!
sparvuggla
23-09-2011, 15:45
CITAT (herkules @ 23-09-2011, 16:37)  glömde, javisst skulle mycket vara vunnet om folk gav fan i att ta bilen - åk buss eller tåg, tänk på miljön och de människor som kommer efter oss! http://myblog.adamskevstad.com/2011/09/23/...nsieringen.aspx
herkules
23-09-2011, 15:53
tack för länken!
Margith
23-09-2011, 16:07
CITAT (herkules @ 23-09-2011, 15:38)  klart jag har erfarenhet annars skulle jag inte skriva som jag gör, perfekt m kommunanställda viltvårdare, många unga naturintresserade människor skulle vara intresserade. så skapas det jobb också, jösses så bra! Då frågar jag mig, vad har du erfarenhet av? Om du tror att kommunanställda, unga naturintresserade ungdomar ska kunna hjälpa dig när du har villat bort dig på fjället? Nej, min vän, du är helt fel ute. Sen tycker jag att det är jättesynd att vi inte kan ha en sansad debatt om vargjakt. Så jägare jag och min man är, vargjakten ställer vi oss båda synnerligen tveksam till. Och självklart har du rätt i att vi, med tanken på miljön, ska ge fan i att åka bil. Men det blir lite besvärligt när du bor så till att det varken finns buss eller tåg att tillgå istället. Du vet, alla bor inte mitt inne i storstaden....
Det är ju inte jägarna som stiftar lagarna så får dom väl avbryta samarbetet med regering. Inget konstigt i det. Jägarna har ju sin kvot som dom får följa.
herkules
23-09-2011, 17:46
klart det finns människor som är intresserad av anställning för att rädda människor som villat sig bort på fjället, vad är det för dumheter? klart är också att många skulle söka kommunala viltvårdstjänster. det vimlar av människor som är intresserade av skog o mark, räddning, djur o natur, inte bara hobbyjägare
Margith
23-09-2011, 18:31
CITAT (herkules @ 23-09-2011, 18:46)  klart det finns människor som är intresserad av anställning för att rädda människor som villat sig bort på fjället, vad är det för dumheter? klart är också att många skulle söka kommunala viltvårdstjänster. det vimlar av människor som är intresserade av skog o mark, räddning, djur o natur, inte bara hobbyjägare  Men vilka klarar av det jobbet?
herkules
23-09-2011, 18:34
sen vet jag inte vad man måste ha för kvalifikationer för att få skriva om vargjakt, är det att man själv ska ha bott mitt ute i grönsakslandet, ha släkt sedan flera hundra år tillbaka som inte gjort annat än jagat och levt med och av naturen mm? det var du som skrev att bilar dödar djur och människor, jag håller fullständigt med, inget mer med det. jag är vargens vän - håll dig till sak!
herkules
23-09-2011, 18:40
jag kan inte citera, sitter med en padda o surfar. det finns hur många utbildningar som helst, perfekt om det skapas jobb som viltvårdare, då kanske glesbygden kan leva. därifrån jag kommer kan jag på rak arm komma på minst 25 personer som har djur o natur som sin största hobby, de skulle hugga direkt på ett sådant jobb. och dessutom klara det med glans. sen kan det vilt de skjuter av lagas till mat på skolor, inom vården och äldreomsorgen, så får de riktigt kött, det kanske till och med kan bli några fler jobb där!
Margith
23-09-2011, 20:05
Jag vet inte vilka kvalifikationer som krävs för att få skriva i den här tråden. Den här tråden är uppe i sida 41, jag har läst den av och till. Nu vågade jag mig till att skriva en kommentar. Tydligen hade jag tydligen inte tillräcklig erfarenhet för att få yttra mig i frågan OK, förlåt, strunta i mina inlägg. Jag tyckte bara att det hade varit spännande att få höra era synpunkter på vargjakt. Men när tråden viker över till förbud mot skotrar och att alla jägare är mer eller mindre psyk-fall, måste jag ju bara säga ifrån Tråden handlade från första början om vargjakt, och jag ställer mig synnerligen tveksam till den (trots att jag är jägare). Därför hade jag hoppats att vi kunde föra en nyanserad debatt om vargarna i Sverige. Och du herkules, självklart finns det massor med människor som gärna går en utbildning för att leta rätt på borttappade människor på fjället. Men titta en gång till på kartan över Sverige. Du måste hitta, även i rykande snöstorm. Det kan du inte gå nån utbildning för att lära dig. Jag har inte "bott mitt ute i grönsakslandet, ha släkt sedan flera hundra år tillbaka som inte gjort annat än jagat och levt med och av naturen" Jag är stadsunge, men jag värnar om naturen iaf, så gott jag kan. Kan vi återgå till diskussionen om vargarna i Sverige? Och förresten, självklart har du rätt om maten. Bättre mat än den som finns i skogen tror jag inte att vi kan vi ge, vare sig oss själva, eller våra barn
Gossen Ruda
23-09-2011, 20:15
Det finns en stor skillnad med att ha anställda viltvårdare och att jägarna sköter den saken, det första alternativet är fan så mycket dyrare för staten, dvs för oss. Jägarna gör det på fritiden, de betalar tom för att få jaga. Anställda viltvårdare kostar som andra anställda runt miljonen per år.
herkules
23-09-2011, 21:31
spelar väl ingen roll om viltvårdare kostar, vi kan ge 17 i att betala fd politiker en herrejösses massa pengar och låta de pengarna gå till att vårda skog o mark istället. det gäller att prioritera!
Gossen Ruda
29-09-2011, 12:09
Nya miljöministern Lena Ek säger att vargjakten skall fortsätta. Snullet va?  Där rök den chansen.
herkules
29-09-2011, 12:11
CITAT (Gossen Ruda @ 29-09-2011, 13:09)  Nya miljöministern Lena Ek säger att vargjakten skall fortsätta. Snullet va?  Där rök den chansen. vad skrattar du åt?
Gossen Ruda
29-09-2011, 12:26
CITAT (herkules @ 29-09-2011, 13:11)  vad skrattar du åt? Åt alla som trodde att bara Carlgren försvann skulle vargjakten också försvinna. Grunden ligger långt ifrån personfrågan.
herkules
29-09-2011, 13:51
fast Carlgren har ju redan sagt rätt ut att mördandet ska fortsätta?
Gossen Ruda
29-09-2011, 14:09
Vi har inget ministerstyre i Sverige så vad ministern för respektive departement tycker har inte så stor betydelse. H*n har bara att framföra vad som kommit fram i departementets arbete.
herkules
29-09-2011, 14:59
jo precis, så de säger ju inget annorlunda.
sparvuggla
29-09-2011, 19:04
Du kan vara lugn herkules. Det blir ingen vargjakt i vinter som bekant. Och inget 2012-2013 heller.
Carlgren är historia nu tack och lov, och jag har lite större förhoppningar på Ek. Och skulle hon mot förmodan låta sig köpas av jägarmaffian ser EU till igen att naturen bevaras.
Gossen Ruda
29-09-2011, 19:27
Vem som sitter på ministerstolen har som jag skrivit ingen betydelse, det är bara en marionett.
Huggorm
29-09-2011, 20:09
CITAT (sparvuggla @ 29-09-2011, 20:04)  Du kan vara lugn herkules. Det blir ingen vargjakt i vinter som bekant. Och inget 2012-2013 heller.
Carlgren är historia nu tack och lov, och jag har lite större förhoppningar på Ek. Och skulle hon mot förmodan låta sig köpas av jägarmaffian ser EU till igen att naturen bevaras. Nja, skyddsjakten finns kvar, och skall väll utökas också? Och tjuvjakten lär inte minska, så nog blir det vargjakt alltid.
kerstinbern
30-09-2011, 17:14
CITAT (Huggorm @ 29-09-2011, 20:09)  Nja, skyddsjakten finns kvar, och skall väll utökas också? Och tjuvjakten lär inte minska, så nog blir det vargjakt alltid. Nej, exemplet från Finland förskräcker ju. Där är det licensjakt på varg, och sedan 2005 har vargstammen halverats på grund av tjuvjakt. Därför lär det ju knappast vandra in några fler vargar från Finland till Sverige. http://www.jaktojagare.se/aktuellt/halvera...-efter-tjuvjakt
Chamomille
30-09-2011, 17:22
Undrar vad anledningen var till att Canis lupus utrotades?
Huggorm
30-09-2011, 17:58
CITAT (Chamomille @ 30-09-2011, 18:22)  Undrar vad anledningen var till att Canis lupus utrotades? Den åt upp folks boskap, då liksom nu. Sådant tolererades inte.
Chamomille
30-09-2011, 18:03
CITAT (Huggorm @ 30-09-2011, 18:58)  Den åt upp folks boskap, då liksom nu. Sådant tolererades inte. Just det.
Huggorm
30-09-2011, 18:22
Fast på den tiden hade folk fortfarande kvar kontakten med sina rötter ute i verkligheten
Gossen Ruda
30-09-2011, 20:45
CITAT (kerstinbern @ 30-09-2011, 18:14)  Nej, exemplet från Finland förskräcker ju. Där är det licensjakt på varg, och sedan 2005 har vargstammen halverats på grund av tjuvjakt. Därför lär det ju knappast vandra in några fler vargar från Finland till Sverige. http://www.jaktojagare.se/aktuellt/halvera...-efter-tjuvjaktKnappast någon invandring, nej. Skall det komma nya djur måste de ha mänsklig hjälp precis som den nuvarande stammen.
kerstinbern
01-10-2011, 04:49
CITAT (Huggorm @ 30-09-2011, 17:58)  Den åt upp folks boskap, då liksom nu. Sådant tolererades inte. Men visst är det då ändå konstigt att vi tolererar att andra djur dödar ett 10-tal människor varje år och skadar 100-tals människor varje år i viltolyckor? Dessutom accepterar vi 10000 fall av borrelia och några hundra fall av TBE varje år, bara för att ge lite fritidsnöje åt en del av befolkningen.
sparvuggla
01-10-2011, 06:03
Nu har jag kontaktat alla försäkringsbolag ang. jägare som släpper medvetet sina jakthundar i vargrevir och räknar med 10 000:- i handen direkt. Sen går dom till media och ropar efter skyddsjakt.
Men skyddjakt har inte beviljats i såna här fall efter EU-domen om slopad vargjakt, och det är så det ska vara. Vissa kriterier MÅSTE uppfyllas innan skyddsjakt kan beviljas. Jägare får nöja sig med dom 10 000:- om dom ändå lyckas lura försäkrinsbolagen, men det är också svårare nu.
herkules
01-10-2011, 07:56
CITAT (Huggorm @ 30-09-2011, 18:58)  Den åt upp folks boskap, då liksom nu. Sådant tolererades inte. så det var inte att folk trodde (tror) på sagor då?
Gossen Ruda
01-10-2011, 09:49
CITAT (sparvuggla @ 01-10-2011, 07:03)  Nu har jag kontaktat alla försäkringsbolag ang. jägare som släpper medvetet sina jakthundar i vargrevir och räknar med 10 000:- i handen direkt. Sen går dom till media och ropar efter skyddsjakt.
Men skyddjakt har inte beviljats i såna här fall efter EU-domen om slopad vargjakt, och det är så det ska vara. Vissa kriterier MÅSTE uppfyllas innan skyddsjakt kan beviljas. Jägare får nöja sig med dom 10 000:- om dom ändå lyckas lura försäkrinsbolagen, men det är också svårare nu. Din förtalskampanj av jägare är ganska osmaklig och felaktig.
Gossen Ruda
05-10-2011, 12:35
Vargen slog till igen: http://nt.se/norrkoping/artikel.aspx?articleid=7050926 Snart blir väl fårägaren polisanmäld för att ha provocerat vargen genom att ha får.
herkules
05-10-2011, 13:18
man får väl hägna in ordentligt. eller ta in sina djur till natten. eller skaffa hundar som skyddar djuren. det finns många sätt.
Gossen Ruda
05-10-2011, 13:42
CITAT (herkules @ 05-10-2011, 14:18)  man får väl hägna in ordentligt. eller ta in sina djur till natten. eller skaffa hundar som skyddar djuren. det finns många sätt. Eller avlägsna hotet.
herkules
05-10-2011, 13:50
tänk om livet vore så enkelt, ta bort allt som är farligt. då får vi börja med att förbjuda all fordonstrafik (framför allt i sthlms innerstad, fullkomligt galet att ha bilar där det är så mycket folk) stänga alla kärnkraftverk, förbjuda alkohol o tobak o jordnötter (många är allergiska) listan kan göras lång
Gossen Ruda
05-10-2011, 15:08
CITAT (herkules @ 05-10-2011, 14:50)  tänk om livet vore så enkelt, ta bort allt som är farligt. då får vi börja med att förbjuda all fordonstrafik (framför allt i sthlms innerstad, fullkomligt galet att ha bilar där det är så mycket folk) stänga alla kärnkraftverk, förbjuda alkohol o tobak o jordnötter (många är allergiska) listan kan göras lång  Det är sällan bilarnas fel när något händer fotgängarna. Folk springer som yra höns. Förbjud gående i närheten av bilar istället.  Jag undrar bara varför man inte kan diskutera vargfrågan utan att blanda in ovidkommande saker? Det är sällan får dödas av bilar, kärnkraft(i Sverige), alkohol, tobak eller jordnötter. Däremot händer det rätt ofta med vargar.
herkules
05-10-2011, 15:49
kerstinbern
08-10-2011, 15:32
Till skillnad från vargen, så finns det ju tyvärr djur som aktivt planteras ut och som frikostigt matas bara för att underhålla jakten som fritidsnöje, trots att de inte bara orsakar skador i miljard-klassen utan nu också har börjat döda människor. Men så är det ju bara, vi får ju alla lida för att några skall få ett fritidsnöje. http://www.gp.se/sport/fotboll/1.740534-um...guldtranare-dod
sparvuggla
08-10-2011, 15:54
Men jägarmaffian ger aldrig upp. Dom släpper sina sina hundar fortfarande i vargrevir, lyfter 10 000:- cash och gapar om skyddsjakt. Nu har dock länstyrelserna lärt sig hur det går till, och även försäkringsbolagen, tack och lov. http://www.dt.se/nyheter/falun/1.3980519-n...-i-homnareviretMen många bönder har helt sund inställning. Och inte gör sig till talesmän för alla i landsbygden som jägarmaffian alltid försöker göra. http://www.dalademokraten.se/Opinion--Kult...er-/?print=true
CITAT (Aqvakul @ 21-12-2010, 00:44)  en högst märklig synpunkt..  Inte om du läser CillaM. Gita
Ja det var ju hög tid att svara på det inlägget!
Gossen Ruda
08-10-2011, 21:34
CITAT (kerstinbern @ 08-10-2011, 16:32)  Till skillnad från vargen, så finns det ju tyvärr djur som aktivt planteras ut och som frikostigt matas bara för att underhålla jakten som fritidsnöje, trots att de inte bara orsakar skador i miljard-klassen utan nu också har börjat döda människor. Men så är det ju bara, vi får ju alla lida för att några skall få ett fritidsnöje. http://www.gp.se/sport/fotboll/1.740534-um...guldtranare-dodDet är väl inte helt klarlagt om vildsvinen aktivt planterades ut eller om det var spontana rymningar från hägn. Det är dock mest största sannolikhet så att dagens vargstam i Sverige härstammar från utplanterade djur i slutet av 70-talet.
sparvuggla
11-10-2011, 17:17
Utvecklingen går åt helt rätt håll. http://svt.se/2.52487/1.2563207/mest_gubbar_i_skogenDagens ungomar vet att naturen är det mest värdefulla vi har. Jägargubbarnas sk. "viltvård", vilket innebär varghat, tjuvjakt , skadeskjutningar och vildsvinsutplanteringar vill dom inte medverka till.
Gossen Ruda
11-10-2011, 17:46
I GP fanns det för några dagar sen en artikel om en ung tjej som efter att ha följt med någon släkting på jakt blev helt såld. Återväxten är nog säkrad. Hittar inte artikeln i tidningen eller på nätet, skall leta vidare.
Hittade tidningen men artikeln finns inte på nätet. Hanna Ståhl, 20 år och näst yngsta jaktvårdskonsulenten i Sverige.
sparvuggla
12-10-2011, 16:10
.... och det verkar som om gubbarna aldrig glömmer fickpluntan iaf........ http://www.ostran.se/nyheter/moensteraas/s..._skoet_fel_aelg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|