|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32
malcolm
12-10-2011, 16:14
CITAT (sparvuggla @ 12-10-2011, 17:10)  .... och det verkar som om gubbarna aldrig glömmer fickpluntan iaf........ http://www.ostran.se/nyheter/moensteraas/s..._skoet_fel_aelgVar stod det att jägarna var alkoholpåverkade men kanske du var det när du läste artikeln....
sparvuggla
15-10-2011, 07:08
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13784766.abBlir någon överraskad? Ja, dom "duktiga och ansvarsfulla viltvårdande" jägare gör det.
Gossen Ruda
15-10-2011, 09:27
CITAT (sparvuggla @ 15-10-2011, 08:08)  http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13784766.abBlir någon överraskad? Ja, dom "duktiga och ansvarsfulla viltvårdande" jägare gör det. Sover du gott i din lilla bubbla? Har du inte fattat efter den senaste tidens debatt att Aftonbabblet bara lever på att skriva skit? Jag har inte kollat länken, Aftonbabblets hemsida är så full av skit och reklam att min dator bara hänger sig om jag går in där. Beträffande vargar så har Länstyrelsen i V Götaland valt ut två områden där vuxna vargar skall sättas ut. Inget samråd eller liknande, bara ett påbud från kejsar Agustus. Ett utmärkt sätt att öka varghatet. Jag tror dessa vargar kommer att få det svårt.
sparvuggla
15-10-2011, 12:21
Glömde skriva jägare ""som alltid sätter säkerheten i första hand"" man ska ju veta vad man skjuter på , eller hur. jaja... Detta är inte vållande till annans död. Detta är kallblodigt mord utförd av en jägare. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13784766.abhttp://svt.se/2.52487/1.2563207/mest_gubbar_i_skogen
Kryddan03
15-10-2011, 17:41
Så oerhört empatilöst av dig din rugguggla! Det är ju en fruktansvärt tragisk olycka där en ung människa har dött. Hur tror du att hans familj mår och tror du verkligen att den människa som åsamkade detta sitter och gottar sig just nu. Nej, det är du som sitter och gottar dig åt det som har hänt. Jag har inte svurit på flera år - men jag gör ett undantag; Fy Fan vad rutten du är! (Jag höll på att skriva "rutten människa" men jag vet inte om du är värd att kallas människa!)
CITAT (Kryddan03 @ 15-10-2011, 18:41)  Jag har inte svurit på flera år - men jag gör ett undantag; Fy Fan vad rutten du är! (Jag höll på att skriva "rutten människa" men jag vet inte om du är värd att kallas människa!) Vem vill kallas människa så som den beter sig, så omoralisk, irrationell och egoistisk som den är. Människan har gått mot ett total moraliskt förfall sedan industrialismens intåg och helt tappat konceptet för vad som verkligen är viktigt i både människans och andra arters välmående och genetiska framgång. Mänsklighet? rofl, ja det finns inte hos människan allafall. Självklart finns det många undantag men tyvärr är de i minoritet. Själv är jag inte mer än hedrad om andra inte vill kalla mig människa. Jag skäms för att tillhöra detta virus till art.
Kryddan03
15-10-2011, 19:51
CITAT (WayuU @ 15-10-2011, 20:10)  Vem vill kallas människa så som den beter sig, så omoralisk, irrationell och egoistisk som den är. Människan har gått mot ett total moraliskt förfall sedan industrialismens intåg och helt tappat konceptet för vad som verkligen är viktigt i både människans och andra arters välmående och genetiska framgång.
Mänsklighet? rofl, ja det finns inte hos människan allafall.
Självklart finns det många undantag men tyvärr är de i minoritet.
Själv är jag inte mer än hedrad om andra inte vill kalla mig människa. Jag skäms för att tillhöra detta virus till art. Vid närmare eftertanke förtjänar du inget svar...
CITAT (Kryddan03 @ 15-10-2011, 20:51)  Vid närmare eftertanke förtjänar du inget svar... Nej jag förstår det, inget du kan säga. Där tog intelligensen slut. Du är en av dem som helt fattat tappningen om verkligheten och moraliskt förfallit i samhällets materialistiska och egoistiska struktur.
malcolm
15-10-2011, 23:01
CITAT (Kryddan03 @ 15-10-2011, 18:41)  Så oerhört empatilöst av dig din rugguggla! Det är ju en fruktansvärt tragisk olycka där en ung människa har dött. Hur tror du att hans familj mår och tror du verkligen att den människa som åsamkade detta sitter och gottar sig just nu. Nej, det är du som sitter och gottar dig åt det som har hänt. Jag har inte svurit på flera år - men jag gör ett undantag; Fy Fan vad rutten du är! (Jag höll på att skriva "rutten människa" men jag vet inte om du är värd att kallas människa!)
*Stintan*
15-10-2011, 23:14
CITAT (WayuU @ 15-10-2011, 23:56)  Nej jag förstår det, inget du kan säga. Där tog intelligensen slut. Du är en av dem som helt fattat tappningen om verkligheten och moraliskt förfallit i samhällets materialistiska och egoistiska struktur.
sparvuggla
16-10-2011, 07:06
Mina tankar och djupa sympatier går till 21-åringen och alla hans närmaste. Definitivt inte till jägaren. Om någon tycker mer synd om jägaren, så är det hans/hennes ställningstagande. http://www.gratefulness.org/candles/messag...mp;cid=14463150
Gossen Ruda
16-10-2011, 09:06
Det är givetvis tråkigt och en chock för alla inblandade. Jag har inte läst närmare om händelsen, bara sett en notis. Det finns tyvärr sjuka människor som sätter sig till doms över andra utan att närmare känna till saken vilket är djupt tragiskt. Att sen utnyttja en tragisk händelse som denna för sina egna grumliga syften gör det hela vidrigt. Total avsaknad av respekt för andra.
malcolm
16-10-2011, 12:47
Kan bara hålla med dig Ruda men somliga är beredda att gå över lik för att nå sina syften och jag avskyr fanatiska människor. Händelsen är klassad som en olycka och skytten och hans familj lär inte heller må så bra vilket troligtvis inte 21-åringens heller gör.
CITAT (*Stintan* @ 16-10-2011, 00:14)  Hehe, där fanns inte heller något försvar till ställningstagande mot min åsikt. I princip alla naturfolksgrupper står bakom min syn på detta. Det är bara ni som inte har förstått er på var vi människan kommer ifrån och vår roll som bara EN av många arter, varken viktigare eller mindre viktig (fast nu när vi gått ifrån naturens lära så börjar vi bli en börda istället), som ger tummen ner eller klagar på den sanning jag påtalar er, en vägran att inse verkligheten där inte allt i Universum kretsar kring människan. Ni har fallit offer för människans svaghet (vilket även evolutionärt sätt kan vara en styrka) i att tro på allt som samhällets institutioner proppar er fulla med, att falla in i ledet av gruppen, mängden, utan att kritiskt studera det och skapa egen uppfattning. Maktstrukturen i ett samhälle kräver att alla gör som de blir tillsagda och att dom lär sig att tro på det dom säger. Från början var det de religiösa institutionerna, vilket det fortfarande är i många länder, men sen har det övergått till politiska samfund, och säger dom något så tror samhällets invånare på det utan att tänka till. Vi är inget mer än robotar. Nu när datorer kan slå oss i intelligens så har vin inte ens det att skryta om och slå oss om bröstet för när vi försöker förklara oss som överlägsna alla andra arter. Vi alla HAR i bakgrunden förmågan att kunna tänka mer eller mindre rationellt och kritiskt men mycket få gör det utan förlitar sig enbart på intelligens vilket inte är mycket att hänga i granen evolutionärt sett. Börja TÄNKA själva, inte följa vad andra säger, eller vad samhällsnormerna säger till er är det rätta.
*Stintan*
17-10-2011, 21:37
Vad heter sekten du är med i då? Har ni en egen bibel också? Ha du din åsikt men håll inne med fanatiska predikningar om du vill bli bemött med respekt.
Kryddan03
17-10-2011, 21:43
CITAT (WayuU @ 15-10-2011, 23:56)  Nej jag förstår det, inget du kan säga. Där tog intelligensen slut. Du är en av dem som helt fattat tappningen om verkligheten och moraliskt förfallit i samhällets materialistiska och egoistiska struktur.  Det kom ju ur rätt käft! Förstår att du inte har någon som helst självinsikt... fast det är väl inte så ovanligt bland sektmedlemmar förstås.
malcolm
17-10-2011, 23:55
CITAT (WayuU @ 16-10-2011, 16:30)  Hehe, där fanns inte heller något försvar till ställningstagande mot min åsikt. I princip alla naturfolksgrupper står bakom min syn på detta. Det är bara ni som inte har förstått er på var vi människan kommer ifrån och vår roll som bara EN av många arter, varken viktigare eller mindre viktig (fast nu när vi gått ifrån naturens lära så börjar vi bli en börda istället), som ger tummen ner eller klagar på den sanning jag påtalar er, en vägran att inse verkligheten där inte allt i Universum kretsar kring människan.
Ni har fallit offer för människans svaghet (vilket även evolutionärt sätt kan vara en styrka) i att tro på allt som samhällets institutioner proppar er fulla med, att falla in i ledet av gruppen, mängden, utan att kritiskt studera det och skapa egen uppfattning. Maktstrukturen i ett samhälle kräver att alla gör som de blir tillsagda och att dom lär sig att tro på det dom säger. Från början var det de religiösa institutionerna, vilket det fortfarande är i många länder, men sen har det övergått till politiska samfund, och säger dom något så tror samhällets invånare på det utan att tänka till. Vi är inget mer än robotar. Nu när datorer kan slå oss i intelligens så har vin inte ens det att skryta om och slå oss om bröstet för när vi försöker förklara oss som överlägsna alla andra arter. Vi alla HAR i bakgrunden förmågan att kunna tänka mer eller mindre rationellt och kritiskt men mycket få gör det utan förlitar sig enbart på intelligens vilket inte är mycket att hänga i granen evolutionärt sett.
Börja TÄNKA själva, inte följa vad andra säger, eller vad samhällsnormerna säger till er är det rätta. Maken till ordbajseri var det länge sedan jag såg, fattar inte vad du vill egentligen och jag är ändå inte helt ointelligent. Kan du inte skriva så det framgår vad du menar...?
I era svar påvisas tydligt människans svaghet. Istället för att bemöta eller besvara påståenden så attackeras de med irrationella påhopp. Dessa påhopp är enbart ett psykologiskt försvar för att slippa hantera situationen. En vanlig sådan svag försvarskommentar är "Dina kommentarer är inte värda att besvaras", eller dylikt. Det är ett svartvitt tunnelseende. Alla som inte låtit sig falla in i samhällets doktriner och strukturer fryses ut i möjligaste mån. Efterapning är då den lättaste vägen att gå, där den ena först kommer på något som de andra tycker låter fyndigt, ordet sekt i detta fall, och alla faller in i detta lätta försvarsargument. Man förklara någon för psykiskt störd, medlem i sekt, terrorist, etc. enbart psykologiskt för att själv slippa sätta sig in i situationen och hantera fallet. Den enes terrorist kan vara den andres frihetskämpe, t.ex. Även om jag blir frustrerad över er brist på klokhet så har jag ändå rätt kul åt era infantila kommentarer. Kryddan03, om det är något jag verkligen har så är det självinsikt + förståelse över vår ras beteende. Detta har jag blivit påtalad i många fora. Jag får självklart finna mig i att ni tre, eller i alla fall Kryddan03 och Stintan, är förlorade fall som aldrig kommer filosofera över verkligheten. Ni är inte ensamma om att tycka som ni gör så klart. Majoriteten i västvärldens moderna samhällen tycker lika som er, alltså har förlorat kontakten med verkligheten och vår moder jord. Om någon mot förmodan någonsin skulle vilja fördjupa sig i vårt moraliska förfall så föreslår jag att ni läser på om utvecklingen efter andra världskriget. En skrämmande verklighet där vi lätt har blivit duperade i maktelitens och maktapparatens jakt på ohämmad ekonomisk tillväxt till vilket pris som helst. Börja med att studera vad Nobelpriset i ekonomi utdelades för strax efter andra världskrigets slut. Detta ger en liten insikt i vart vi varit på väg redan före WWII men än mer radikalt efter det. Jag förstår ju att svaren kommer från frustration och som självförsvar till att slippa hantera det hela, men det är ändå ironiskt att ni förklarar mig som en sekttyp då det är precis det jag "predikar"  emot, att man INTE ska låta sig influeras av grupperingar, kyrkliga eller andra. Så länge som det finns personer som ser Homo sapiens som en art över alla andra så kommer jag kämpa mot dom (er) och försöka väcka dem från den materialistiska indoktrinering ni låtit er invaggas i som den enda och sanna vägen till lyckan och framgång. Jag jobbar för alla arters likaberättigande, både privat och som profession. Jag avslutar mina inlägg mot/för er tre nu. Jag anser det inte värt att fortsätta med er, men tack för en kul stund. Ni kan istället se mig inom Varg diskussionen överallt på internet, under namnet Ratatoskr oftast, eller mitt riktiga namn Mats Carnmarker. Kredit åt malcolm för att åtminstone ha kommit med ett någotsånär konstruktivt inlägg, även om jag tycker ordet "ordbajseri" är lite väl barnsligt. Som svar åt malcolm så här är en kort resumé om vad jag ville få fram. Från början ville jag upplysa er som ger ordet "mänsklighet" en positiv bemärkelse, att det ordet är allt annat än ett positivt ord. Mänsklighetens historia i stort visar tydligt vad vi gjort och gör, och det oftast pga den gudsuppfattning vi har om oss själva, att vi är den viktigaste skapelsen och att vi tror vi är allsmäktiga. Jag önskar att andra kunde förstå att vi måste ha ett mer ödmjukt synsätt till allt runtomkring oss i naturen, att vi är en del av naturen, en av alla arter och måste leva i samklang med resten av naturen och planeten. Fakta är att vi är en av de minst framgångsrika arter då de flesta andra arter lyckats existera flerfaldigt längre tid än vi har. Om vi inte kan ändra vårt moraliska förfall så har vi snart inget kvar av den natur som vi är skapade av och det som de flesta inte förstår är att för varje art, inom flora eller fauna, som vi utrotar så tar vi ett steg närmare mot vår egen utrotning. De flesta uppfinningar, vare sig det är medicinska eller teknologiska, kommer från långa och noggranna studier av enskilda arter i naturen. Som sagt, sista inlägget till er som ändå inget konstruktivt har att bidra med.
Gossen Ruda
18-10-2011, 20:07
CITAT (WayuU @ 18-10-2011, 20:39)  Som sagt, sista inlägget till er som ändå inget konstruktivt har att bidra med. Sällan här väl någon skrivit så mycket om inget som ingen fattar. Fritt efter Churchill. Läst men ej förstått kanske man skulle kunna säga.
Nää, vi är nog för dumma för att fatta nåt, som den kloke mannen säger....
CITAT (sparvuggla @ 16-10-2011, 08:06)  Mina tankar och djupa sympatier går till 21-åringen och alla hans närmaste. Definitivt inte till jägaren. Om någon tycker mer synd om jägaren, så är det hans/hennes ställningstagande. http://www.gratefulness.org/candles/messag...mp;cid=14463150Du svarar inte längre på några inlägg men jag tycker du går för långt om du använder vådaskott (som är verkligt tragiskt) i denna debatt.
Kryddan03
18-10-2011, 20:31
CITAT (Lokan @ 18-10-2011, 21:22)  Nää, vi är nog för dumma för att fatta nåt, som den kloke mannen säger....  Jag är hellre korkad filantrop än megaloman misantrop in spe.  Det som är lite skrämmande, men kanske inte förvånande, är att han tydligen jobbar för Greenpeace...
Heh, men datorn vill han nog inte bli av med. Leka skogsmulle i hemmets bekvämlighet är lätt. Starta facebooksgrupper och gnälla över orättvisorna är lätt. Få ändan ur vagnen är svårare. Fast en del av budskapet var nog rätt men framfört så totalt fel. Översitteri är en svaghet hos vem den är framträder hos. Så vem är dummast egentligen.
CITAT (sparvuggla @ 16-10-2011, 08:06)  Mina tankar och djupa sympatier går till 21-åringen och alla hans närmaste. Definitivt inte till jägaren. Om någon tycker mer synd om jägaren, så är det hans/hennes ställningstagande. http://www.gratefulness.org/candles/messag...mp;cid=14463150Knappast någon som tycker MER synd om jägaren än om offret. För även jägaren är offer och får leva med detta resten av livet. Tror faktiskt inte jägare vill ta livet av varandra. Att diskutera vargjakt o en tragiskt olycka i samma tråd känns inte rätt.
Kryddan03
18-10-2011, 21:07
Ratatosk (Ratatǫskr) var ju ekorren som sprang med skitsnack från topp till rot på asken Yggdrasil så det låter väl som ett alldeles utmärkt nick...
*Stintan*
18-10-2011, 21:28
Att jobba för greenpeace och fara runt och bete sig som en fanatiker överallt på nätet och tala om för folk hur dumma dom är lockar nog inte så många sympatisörer.
sparvuggla
19-10-2011, 16:47
CITAT (xlxl67 @ 18-10-2011, 21:30)  Du svarar inte längre på några inlägg men jag tycker du går för långt om du använder vådaskott (som är verkligt tragiskt) i denna debatt. Vad vill du ha svar på? Ber om ursäkt om jag missat din fråga, men jag är inte här varje dag, tittar dock in några ggr i veckan. Ang. vådaskott, så tycker jag fortfarande lika som när det hände. Detta är mord och inte vållande till annans död. Det första en jägare får lära sig är att han måste vara 100% säker på vad det är han skjuter på. Inte 99 utan 100. Slarviga skjutkåta jägare, ja då händer sånt här. Det får inte hända helt enkelt. Jag mår dessutom illa fortfarande efter förra årets dödsskjutning, när jägaren sköt en skidåkare förra året, i jakttidningarna tyckte man att skidåkaren får skylla sig själv som ställde sig framför kulan!! Tänk på att det är såna jägare du kanske möter i skogen. Trots älgjakt har vi rätt att röra oss fritt i skogen, skogen är inte till enbart för jägare. Annars tycks dom älska media, att skjuta vita älgar är verkligen heroiskt, att lägga ut mat för rådjuren är enorm prestation..... men det finns saker som dom inte vill ska komma till känna..............
Gossen Ruda
19-10-2011, 18:34
Det bästa vore nog om du höll dig borta helt och hållet. Du har en rättsuppfattning som går stick i stäv mot övriga mänskligheten.
Kryddan03
19-10-2011, 19:01
CITAT (Gossen Ruda @ 19-10-2011, 19:34)  Det bästa vore nog om du höll dig borta helt och hållet. Du har en rättsuppfattning som går stick i stäv mot övriga mänskligheten. Har rabiata fanatiker någon rättsuppfattning överhuvudtaget? Ett gemensamt drag för dem verkar i alla fall vara total brist på empati. Det de tror sig vara empati för djur (som i detta fall) är i själva verket egocentrism där de klappar sig själva på huvudet och basunerar ut hur "duktiga och bra" de är - någon verklig empati tror jag inte finns där. De har bara valt ett område att glänsa i för att tillfredsställa deras ego.
Hur tror ni de nya reglerna för vargjakten kommer se ut när de presenteras den 31:a oktober?
*Stintan*
21-10-2011, 08:01
Vad tror du själv?
CITAT (dahla @ 21-10-2011, 06:42)  Hur tror ni de nya reglerna för vargjakten kommer se ut när de presenteras den 31:a oktober? Såg att jag hade skrivit fel datum... den 15:e november skulle det ju vara.
CITAT Jaktstyrelsen i Alaska släppte ett förslag om intensiva förvaltningsplaner av älgstammen i delstaten. Ibland åtgärderna beskrivs en omfattande vargjakt.
I Alaska har älgstammen på några håll haft det tufft under de senaste åren. En av anledningarna är det hårda vargtrycket. I år har det varit restriktioner kring att skjuta älgtjurar. Man planerar även att sätta radiosändare på älgkor för att följa dem och deras kavlar. Sändarna kan även visa hur överlevnadsgraden ser ut för älgkalv och hur de dör.
Omfattande vargjakt För att rädda älgstammen planeras också en omfattande jakt på varg i de utsatta områdena. I planerna ingår detta: • Godkänna metoder för att avliva vargar genom jakt eller fällfångst. • Möjliggöra för Alaskas fiske- och jaktdepartement att utfärda tillstånd för att skjuta varg via flyg. • Ge företrädare för staten och mydigheter rätt att jaga varg via flyg på utsedda marker. • Tillåta kontroll av vargstammen via flyg under fem års tid, mellan januari 2012 till 2017. Källa: http://www.jaktojagare.se/notiser/plan-for...rgjakt-i-alaskaNää... vargar tar ju bara sjuka och gamla älgar... det säger ju alla på SNF
herkules
25-10-2011, 14:12
CITAT (dahla @ 25-10-2011, 14:51)  /.../ Nää... vargar tar ju bara sjuka och gamla älgar... det säger ju alla på SNF  du menar att varg har ingen rätt till frisk/ung älg för den skall endast jägare kunna döda?
Att varg först tar sjuka eller svaga djur säger sig ju självt. Dom är för intelligenta för att slösa energi o krafter på ett friskt djur om dom inte behöver. Liksom dom flesta rovdjur väger dom för eller emot när dom ser byten. Sedan avgör nog faktorer som hunger, kyla mm vilka risker vargen tar. Är det en stor flock så går nog inget bytesdjur säkert.
CITAT (herkules @ 25-10-2011, 15:12)  du menar att varg har ingen rätt till frisk/ung älg för den skall endast jägare kunna döda? Nej, det är inte alls vad jag menar.
herkules
25-10-2011, 22:35
ok, vad menar du då?
ironi, jag menar att SNF ljuger genom att säga att vargen endast sållar bort de svaga, sjuka och gamla älgar. Så är inte fallet i Alaska och så är inte fallet här i Sverige heller. Om man nu anser att vargen har gått så hårt åt älgstammen i Alaska så man måste minska antalet vargar där så ser väl även du att det blir problem... vad händer när vargens naturliga föda tar slut tror du? Antingen så flyttar vargen till områden där människan finns för att ta människans boskap, eller så dör vargarna av svält.
Så här vill inte jag ha det... CITAT Vargen försvann inte förrän vi var inne mellan husen. Och jag passade mig noga för att vända ryggen till. Så beskriver hundägaren i Lista söndagskvällens dramatiska möte.
Han rastade sina båda hundar på ett gärde i närheten av hemmet när de stötte på vargen, som därefter angrep en av hundarna.
Trots att han skrek åt vargen försvann den inte, utan följde efter dem hela vägen hem.
I dagens papperstidning berättar hundägaren mer om vargmötet, som så när kostade en av hans hundar livet. http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.1225...otet-med-vargen
herkules
26-10-2011, 08:19
CITAT (dahla @ 26-10-2011, 06:34)  ironi, jag menar att SNF ljuger genom att säga att vargen endast sållar bort de svaga, sjuka och gamla älgar. Så är inte fallet i Alaska och så är inte fallet här i Sverige heller. Om man nu anser att vargen har gått så hårt åt älgstammen i Alaska så man måste minska antalet vargar där så ser väl även du att det blir problem... vad händer när vargens naturliga föda tar slut tror du? Antingen så flyttar vargen till områden där människan finns för att ta människans boskap, eller så dör vargarna av svält. det tror jag inte, det finns ju skyddsjakt.
Gossen Ruda
26-10-2011, 08:37
CITAT (herkules @ 26-10-2011, 09:19)  det tror jag inte, det finns ju skyddsjakt. Problemet med skyddsjakt är att hitta vargen. Ett revir brukar ligga på 1000 km2 och vargen kan vandra flera mil per dag.
Orkidétjuven
26-10-2011, 09:38
CITAT (dahla @ 26-10-2011, 07:21)  Om du inte vill ha det så, så enklast är att du inte har hund på vargmark. Svårare än så är det inte. Eller löspringande alls. Om man nu har löspringande hund i vargmark som varg tar, så får man skylla sig själv! Om du har hund i koppel i vargmark, men mot förmodan varg kommer och tar ändå. så får man skylla sig själv! Om du har hund i koppel eller löst i mark som varg inte har känts till innan och en varg kommer och tar. Jaha, ja så kan det vara. Man kanske inte kan skylla sig själv då. Kanske man lär sig ngt och händer det igen, då får man skylla sig själv själv. Konstigt att vissa människor verkligen vill se varg och ger sig ut för att verkligen se dem, men aldrig får se ngt, medan andra människor får vargen att följa med hem. Nää Den köper jag inte. Precis som ngn i artikeln kommenterar så är det en största sannolikhet en hund, och på det... DEN ÄNDA GÅNGEN INGEN HAR KAMERA MED SIG DET ÄR NÄR DOM SER UFON ELLER VARGAR KONSTIGT ELLER? heheh
Gossen Ruda
26-10-2011, 09:43
CITAT (Orkidétjuven @ 26-10-2011, 10:38)  Nej, och jag vill inte heller ha folk med den attityden.
Om du inte vill ha det så, så enklast är att du inte har hund på vargmark. Svårare än så är det inte. Eller löspringande alls.
Om man nu har löspringande hund i vargmark som varg tar, skyll dig själv! Om du har hund i koppel i vargmark, men mot förmodan varg kommer och tar ändå. Skyll dig själv. Om du har hund i koppel eller löst i mark som varg inte har känts till innan och en varg kommer och tar. Jaha, ja så kan det vara. Man kanske inte kan skylla sig själv då. Kanske man lär sig ngt och händer det igen, så skyll dig själv. Konstigt att vissa människor verkligen vill se varg och ger sig ut för att verkligen se dem, men aldrig får se ngt, medan andra människor får vargen att följa med hem. Nää Den köper jag inte. Precis som ngn i artikeln kommenterar så är det en största sannolikhet en hund, och på det...
DEN ÄNDA GÅNGEN INGEN HAR KAMERA MED SIG DET ÄR NÄR DOM SER UFON ELLER VARGAR KONSTIGT ELLER?
heheh Kanske svårt att koncentrera sig på att fota vargen om man samtidigt försöker skydda sina hundar?
Orkidétjuven
26-10-2011, 10:23
Gäller det samma för ufo då?
Gossen Ruda
26-10-2011, 11:05
CITAT (Orkidétjuven @ 26-10-2011, 11:23)  Gäller det samma för ufo då?  Svårt att fota något som bara finns i drömvärlden.
CITAT (Orkidétjuven @ 26-10-2011, 10:38)  Om du inte vill ha det så, så enklast är att du inte har hund på vargmark. Svårare än så är det inte. Eller löspringande alls. Du förstår mig så fel... den här vargen uppehåller sig för nära människan... Städer, samhällen, byar och liknande SKA inte vara "vargmark" enligt mig. Om jag har min hund lös i skogen så är det för att träna henne på eftersök. Hur det än är så kommer vi alltid behöva eftersökshundar som kan söka upp trafikskadade älgar, kronhjortar, dovhjortar, vildsvin, rådjur och några andra arter. Om vi inte kan träna våra eftersökshundar i en miljö som är verklig kommer vi heller inte att kunna arbeta med våra hundar på ett effektivt vis. Att gå med en hund i koppel på ett eftersök fungerar endast om djuret man följer ligger så pass skadat så det inte rör sig ur fläcken eller om djuret är dött när man kommer fram till det. Vid trafikeftersök har det hänt mig en enda gång att djuret legat dött när jag hittat det. Hunden behöver oftast vara lös för att snabbt kunna springa ikapp ett skadat djur som reser sig ur sårlega för att fälla det och hålla det på plats tills ett dödande stick eller skott kan avlossas. Jag förstår att man som ickejägare inte förstår allt som har med jakt och hundar innebär.
Det här är vad som händer när ingen vill eller vågar släppa sina hundar på eftersök i vargtäta områden... vill vi ha det så? CITAT En älg blev påkörd av en bil på väg 256 söder om Norberg, Västmanland, för tre veckor sedan. Den ligger fortfarande kvar, och polisen säger att de inte kan göra något, eftersom alla eftersöksjägare bojkottar eftersök i protest mot den svenska rovdjurspolitiken.
Den 12 oktober skrev Fagersta-Posten om att det låg en trafikdödad älg kvar i diket efter väg 256 utanför Norberg. Trafikverket sade då att det var markägarens ansvar att få bort älgen, medan markägaren menade att det var polisens ansvar.
Eftersöksbojkott Nu har älgen legat i tre veckor utan att någon tagit hand om den. Älgen skulle ta tagits om hand av eftersöksjägare, men det finns ingen eftersöksjägare som ställer upp. – Vi har ingen att ringa ut. Det har med vargfrågan att göra, de vill inte använda sina hundar när det finns varg i området, säger närpolischef Eva Lindberg till Fagersta-Posten.
Upp till markägaren Ansvaret ligger nu på markägaren, menar Eva Lindberg. – Som jag ser det finns det bara markägaren kvar som kan göra något åt det, säger Eva Lindberg till Fagersta-Posten. Nu när eftersöksjägarna inte längre ställer upp vid viltolyckor vet Eva Lindberg inte riktigt hur polisen ska göra. – Det är fortfarande lite oklart hur vi ska agera framöver, säger hon till Fagersta-Posten. http://www.jaktojagare.se/aktuellt/kadaver...agarna-strejkar
*Stintan*
26-10-2011, 12:51
Där behövdes väl ingen eftersökshund!
herkules
26-10-2011, 13:22
CITAT (*Stintan* @ 26-10-2011, 13:51)  Där behövdes väl ingen eftersökshund! precis! vad ska de med hund till när de vet var älgen ligger? barnsligt trams från jägare som inte får döda varg som de vill.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|