|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32
Överbölingen
14-01-2011, 09:32
Enklast svarat Aqua, likaväl som det förekommer lagbrytare på andra håll, t ex stöld, rattfylleri osv så finns det i jägarkåren folk som inte gör det som är rätt.
Gossen Ruda
14-01-2011, 10:02
CITAT (herkules @ 14-01-2011, 08:48)  nog har jag läst/hört kanada också, dessutom så skrev ju sparvuggla norge också så vad är du så stöddig för? Jag rättade en felaktig uppgift bara, men är samtidigt lite trött på alla felaktiga uppgifter som sprids av vissa medlemmar. Kommer de svenska bävrarna från Norge har den nordamerikanska arten inget med saken att göra. Genetik är fö inte enkelt. Om en population har samma genuppsättning, dvs är nära släkt, är risken större för genetiska skador men det behöver inte bli så. Det finns många exempel på detta. All världens guldhamstrar härstammar från en enda kull, ev från en enda individ ur den. En population av sjöelefanter kommer ursprungligen från en enda liten grupp på en hane och några honor som överlevde utrotningen av alla andra. Så länge alla vargar är nära släkt har det inte så stor betydelse om man skjuter bort en del, antalet ökar snart igen. Om man däremot får in lite nytt blod får man vara försiktigare så man inte tar bort individer ur den gruppen.
Red Top
14-01-2011, 10:10
Tack herkules och smuleborg för svaren om renskötsel.
Den andra länken klart mer nyanserad än den första, men båda handlar om slaktmetoder och inte om renskötsel. Även om slakten ju är en del av rennäringen.
Vad jag anser om den hysteriska jakten på vargen har jag skrivit tillräckligt om tidigare.
Hela vargdebatten (inte bara här på Odla) påminner mig alltför mycket om debatten om våra invandrare.
Mycket tyckande och få fakta.
CITAT (Gossen Ruda @ 14-01-2011, 10:02)  Jag rättade en felaktig uppgift bara, men är samtidigt lite trött på alla felaktiga uppgifter som sprids av vissa medlemmar. Kommer de svenska bävrarna från Norge har den nordamerikanska arten inget med saken att göra. Vad som är rätt och fel i bland annat dessa diskussioner handlar ofta om vad man prioriterar. Jag tycker det är tråkigt att du skriver " trött på alla felaktiga uppgifter som sprids av vissa medlemmar". Det är ingen som bara skriver felaktigheter lika mycket som att det är någon som bara skriver helt rätt saker. Johnny slänger ur sig liknande saker lite tidigare i denna tråd. Jag vet inte om argumenten tröt eller om det avr en dålig dag.
Skulle nog tro att den lagliga jakten på varg är en parentes eftersom motståndet mot jakten är så massivt. Att aktivt jag varg tillhör svunna tider. Tjuvjakten fortsätter säkert men det klarar nog vargstammen av. En passiv avskjutning kanske berhövs på enskilda individer som beter sig onormalt men som sagt, aktiv jakt känns medeltida.
herkules
14-01-2011, 11:12
CITAT (Red Top @ 14-01-2011, 10:10)  Tack herkules och smuleborg för svaren om renskötsel. Den andra länken klart mer nyanserad än den första, men båda handlar om slaktmetoder och inte om renskötsel. Även om slakten ju är en del av rennäringen. Vad jag anser om den hysteriska jakten på vargen har jag skrivit tillräckligt om tidigare. Hela vargdebatten (inte bara här på Odla) påminner mig alltför mycket om debatten om våra invandrare. Mycket tyckande och få fakta. nja, inte är det endast slakten på renarna som kritiseras, användandet av snöskoter/helikopter är ju väldigt stressande och de används ju inte enbart vid slakt utan även vid flytt. vad det gäller vargslakten så finns det precis hur mycket fakta som helst.
Gossen Ruda
14-01-2011, 11:17
CITAT (xlxl67 @ 14-01-2011, 10:40)  Vad som är rätt och fel i bland annat dessa diskussioner handlar ofta om vad man prioriterar. Jag tycker det är tråkigt att du skriver " trött på alla felaktiga uppgifter som sprids av vissa medlemmar". Det är ingen som bara skriver felaktigheter lika mycket som att det är någon som bara skriver helt rätt saker. Johnny slänger ur sig liknande saker lite tidigare i denna tråd. Jag vet inte om argumenten tröt eller om det avr en dålig dag. Ingen nämnd och ingen glömd. Det finns olika typer av uppgifter. Hur många vargar det finns och hur många som skall skjutas, varifrån våra bävrar kommer och liknande uppgifter är fakta som har en exakt innebörd. Ok, man kanske inte vet exakt hur många vargar det finns men på ett ungefär. Dessa fakta kan knappast diskuteras. Huruvida det är rätt eller fel att skjuta av vargar är däremot ingen fakta utan en personlig uppfattning som varierar från person till person och detta kan diskuteras, även om varje person har rätt till sin åsikt utan att bli hånad eller verbalt angripen för sin åsikt. CITAT (gnon49 @ 14-01-2011, 11:10)  Skulle nog tro att den lagliga jakten på varg är en parentes eftersom motståndet mot jakten är så massivt. Att aktivt jag varg tillhör svunna tider. Tjuvjakten fortsätter säkert men det klarar nog vargstammen av. En passiv avskjutning kanske berhövs på enskilda individer som beter sig onormalt men som sagt, aktiv jakt känns medeltida. Med tanke på vargens förökningstakt kommer vi förr eller senare att tvingas till avskjutning, ju längre man väntar desto fler måste skjutas.
Red Top
14-01-2011, 12:21
"6 500 jägare har anmält sig för att skjuta 20 vargar under årets jakt. Vilken enorm jägarstam vi har i Sverige."Annika Lanz på Twitter i går
Myosotis
14-01-2011, 12:29
CITAT (Överbölingen @ 14-01-2011, 09:32)  Enklast svarat Aqua, likaväl som det förekommer lagbrytare på andra håll, t ex stöld, rattfylleri osv så finns det i jägarkåren folk som inte gör det som är rätt.  Jag förstår fortfarande inte
Gossen Ruda
14-01-2011, 12:37
CITAT (Red Top @ 14-01-2011, 12:21)  "6 500 jägare har anmält sig för att skjuta 20 vargar under årets jakt. Vilken enorm jägarstam vi har i Sverige."Annika Lanz på Twitter i går  6500 är ändå bara en fyrtiondel av alla jägare så tänk på det alla ni som generaliserar.
CITAT (Myosotis @ 14-01-2011, 12:29)   Jag förstår fortfarande inte  Är det så svårt egentligen? Man får inte köra bil utan körkort, eller jaga varg utan att anmäla sig. Den som kör i 70 på en 50-väg bryter mot lagen, likaså den som skjuter den 21:a vargen om kvoten är 20. Man får tycka vad man vill om lagarna, men inte bryta mot dem. Ändå finns det tyvärr folk som gör det, på de flesta områden. Detta är inte något försvar för vargjakten, bara en förklaring. Olle
Myosotis
14-01-2011, 13:17
Jaha  tack Olle nu är jag med. Att inte anmäla sig som vargjägare och ändå jaga varg är olagligt. Men det är ju självklart.
CITAT (Gossen Ruda @ 13-01-2011, 18:36)  Jo, fast det gäller reproducerande individer vilka är i minoritet i ett normalt bestånd. Dessutom blir det fler ensamlevande djur när populationen ökar eftersom de flesta reviren är besatta. Nja de könsmogna är i majoritet så 1000 könsmogna vargar motsvarar cirkus 1500 individer. Vi får hoppas att de klarar av att behålla de etablerade paren med ungar under licensjakten annars kan det bli mga friströvande individer. De lär väl ha någon plan för detta men man blir lite skeptisk när man hör några av pangarna i den här tråden.
Gossen Ruda
14-01-2011, 19:28
CITAT (xlxl67 @ 14-01-2011, 19:13)  Nja de könsmogna är i majoritet så 1000 könsmogna vargar motsvarar cirkus 1500 individer. När jag skrev könsmogna menade jag de som fortplantar sig och har ungar. Varje föräldrapar får normalt 3-6 ungar så redan där är de i minoritet och till detta får man lägga kringströvare.
Överbölingen
14-01-2011, 19:57
Myosotis Att inte anmäla sig som vargjägare och ändå jaga varg är olagligt. Men det är ju självklart.
Att hålla hastigheterna också! Och det är verkligen farligt för människor om man tullar på det.
CITAT (Gossen Ruda @ 14-01-2011, 19:28)  När jag skrev könsmogna menade jag de som fortplantar sig och har ungar. Varje föräldrapar får normalt 3-6 ungar så redan där är de i minoritet och till detta får man lägga kringströvare. Men det är inte 4000-5000 individer som krävs för att bli av med rödlistningen. Det ligger närmare 1500-2000. Om varje föräldrarpar får 3-6 ungar hur många överlever naturligt första året? Kan det vara 2-3?
Gossen Ruda
14-01-2011, 21:09
CITAT (xlxl67 @ 14-01-2011, 20:25)  Men det är inte 4000-5000 individer som krävs för att bli av med rödlistningen. Det ligger närmare 1500-2000. Om varje föräldrarpar får 3-6 ungar hur många överlever naturligt första året? Kan det vara 2-3? Jag håller inte med dig men det finns bättre saker att syssla med än hypotetiska resonemang. Vi har tydligen lärt oss från olika matteböcker.
Jag delar inte Rudas åsikter om att "bara panga på", men vi får nog ge honom rätt i att de reproducerande djuren är i minoritet. Vargar lever i flockar på upp till 20 djur, även om knappt hälften är vanligast, och i varje flock är det bara ledardjuren (alfaparet) som får ungar.
Olle
CITAT (Gossen Ruda @ 14-01-2011, 21:09)  Jag håller inte med dig men det finns bättre saker att syssla med än hypotetiska resonemang. Vi har tydligen lärt oss från olika matteböcker. Det är inte jag som resonerar utan uppgifterna kommer från Artdatabanken som bestämmer rödlistningen och som har objektiv och bäst koll på svenska faunan/floran.
Huggorm
14-01-2011, 21:56
CITAT (Olle A @ 14-01-2011, 21:21)  Jag delar inte Rudas åsikter om att "bara panga på", men vi får nog ge honom rätt i att de reproducerande djuren är i minoritet. Vargar lever i flockar på upp till 20 djur, även om knappt hälften är vanligast, och i varje flock är det bara ledardjuren (alfaparet) som får ungar.
Olle Finns det så stora flockar som tio djur i Sverige idag?
Piccante
14-01-2011, 22:11
CITAT (xlxl67 @ 14-01-2011, 20:25)  Men det är inte 4000-5000 individer som krävs för att bli av med rödlistningen. Det ligger närmare 1500-2000. Om varje föräldrarpar får 3-6 ungar hur många överlever naturligt första året? Kan det vara 2-3? Dödligheten bland årsungar är ofta väldigt hög hos rovdjur (räv är runt 80% första året). Varg har jag inte sett några siffror på men förmodligen över 50%.
CITAT (Huggorm @ 14-01-2011, 21:56)  Finns det så stora flockar som tio djur i Sverige idag? Jag vet inte, men med den lilla vargstam vi har är det nog tveksamt. Olle
Gossen Ruda
15-01-2011, 06:49
Jag tackar för ditt motvilliga stöd Olle.  Men så är det, när det gäller större däggdjur så är det de reproducerande djuren som räknas och räkningsmallen är inget artdatabanken hittat på. Den kommer från något Europeiskt organ. 1000-2000 djur betyder 500-1000 alfapar och alltså lika många flockar. Flockens storlek brukar hos oss ligga på ungefär 5 individer eller något mer. Enkel matematik ger då 2500-5000 djur och sen skall man till dessa lägga alla kringströvande djur, vars numerär nog är svåruppskattat eftersom det gäller ett framtida hypotetiskt resonemang. Allt detta är bara ett resonemang för vargens bortplockning från rödlistan, det kommer aldrig att ske. Slut från mig i denna inflammerade fråga, om inte någon drar upp något annat.
Blomstertanten
15-01-2011, 10:25
CITAT (Jonny @ 20-12-2010, 21:24)  Tror dom flesta mer eller mindre intelligenta läsare av denna träden klarar av at evaluera hur du har lyft upp sakligheten i denna tråd.....iaf kan jag sumera en sak...jag ska jaga varg den 15 Januari.....det är nånting du inte kan göra nånting åt....absolut nada....Föresten jagade jag Älg i Oktober...och Orre i September.....Jag måste vara en Orrhatare av rang för jag sköt ett rätt snyggt knippe som ska pryda nyårsbordet....Igår åt jag Abborre...självfiskat...nej...mordriskt dödat med blodtörstig min...tänk dig vilket vidrigt syn där jag utan ett glimt av empati agnade kroken med en levande mask....nej ...du har nog rätt.......................................jag borde inte ha livet rätt..........God Jul Jaha, hur och när ska du servera vargen då?
*Stintan*
15-01-2011, 11:16
Huggorm
15-01-2011, 12:16
CITAT (*Stintan* @ 15-01-2011, 11:16)  Det är sånt här som händer när man begränsar jakten till ett visst antal djur. Tillät man fri jakt året om skulle jägarna inte tvingas avlossa tveksamma skott. Som det är nu vet dom att dom bara får en chans, sedan ryker en varg i grannreviret i stället, och så får dom dras med sin varg ett helt år till.
CITAT (*Stintan* @ 15-01-2011, 11:16)  Det kallas guldkant på tillvaron i jägarkretsar.
*Stintan*
15-01-2011, 12:37
Ja släpper man ut 6 747 skjutglada slaktare som alla har som mål att vara den som får skjuta en av 20 st stackars vargar så kan det ju inte gå annat än snett. Skandal är bara förnamnet.
Huggorm
15-01-2011, 12:45
CITAT (*Stintan* @ 15-01-2011, 12:37)  Ja släpper man ut 6 747 skjutglada slaktare som alla har som mål att vara den som får skjuta en av 20 st stackars vargar så kan det ju inte gå annat än snett. Skandal är bara förnamnet. Folknöje är efternamnet.
CITAT (Huggorm @ 15-01-2011, 12:16)  Det är sånt här som händer när man begränsar jakten till ett visst antal djur. Tillät man fri jakt året om skulle jägarna inte tvingas avlossa tveksamma skott. Som det är nu vet dom att dom bara får en chans, sedan ryker en varg i grannreviret i stället, och så får dom dras med sin varg ett helt år till. Hade man inte begränsat jakten så hade vi varit tillbaka på varg antal 0 innan månaden var slut. Visst är det konstigt att vi människor lyckades leva tillsammans med vargar i nästan 6000 år som jordbrukare utan att behöva utrota dem. Med dagens teknologi och uppfinningsrikedom så borde vi komma på ett sätt tycker man. Att skylla på att man blir så ivrig att skuta så man "råkade" skadeskjuta är ingen giltig ursäkt. Som jägare med vapen i näven har man en skyldighet att inte plåga djuren. Klarar man inte av det ansvaret så borde man stanna hemma.
CITAT (LinaLj @ 15-01-2011, 13:01)  Hade man inte begränsat jakten så hade vi varit tillbaka på varg antal 0 innan månaden var slut. Visst är det konstigt att vi människor lyckades leva tillsammans med vargar i nästan 6000 år som jordbrukare utan att behöva utrota dem. Med dagens teknologi och uppfinningsrikedom så borde vi komma på ett sätt tycker man.
Att skylla på att man blir så ivrig att skuta så man "råkade" skadeskjuta är ingen giltig ursäkt. Som jägare med vapen i näven har man en skyldighet att inte plåga djuren. Klarar man inte av det ansvaret så borde man stanna hemma.
Huggorm
15-01-2011, 13:17
CITAT (LinaLj @ 15-01-2011, 13:01)  Hade man inte begränsat jakten så hade vi varit tillbaka på varg antal 0 innan månaden var slut. Visst är det konstigt att vi människor lyckades leva tillsammans med vargar i nästan 6000 år som jordbrukare utan att behöva utrota dem. Med dagens teknologi och uppfinningsrikedom så borde vi komma på ett sätt tycker man. Det var för att kunna leva här i landet som vi utrotade vargen. Under de där 6000 åren dräptes varenda varg som visade ens det minsta intresse för våra husdjur eller oss själva. Det ingav vargstammen en djup rädsla för människor, och de höll sig undan. Dagens teknologi ja, elstängsel är bra men det finns ju begränsningar i strömstyrka eftersom man inte vill att vargen skall skada sig
Gossen Ruda
15-01-2011, 13:29
CITAT (LinaLj @ 15-01-2011, 13:01)  Hade man inte begränsat jakten så hade vi varit tillbaka på varg antal 0 innan månaden var slut. Visst är det konstigt att vi människor lyckades leva tillsammans med vargar i nästan 6000 år som jordbrukare utan att behöva utrota dem. Med dagens teknologi och uppfinningsrikedom så borde vi komma på ett sätt tycker man. Anledningen till att forna tiders boskapsägare kunde leva ihop med vargen var att man var så illa tvungen, man hade inget anna val. Man klarade inte av att utrota dem, hade det gått hade man gjort det. Vargen var fruktad som kratursdräpare, det kan man se på alla tillnamn den fått. Tasse, gråben mm. Anledningen var att man var rädd för att locka fram vargen om man uttalade dess namn. Men man kanske skulle utnyttja den moderna tekniken? Sätt ett halsband med en radiosändare med GPS-navigator på alla vargar, ingen omöjlighet. Sen kan man sitta vid datorn och kolla var alla djur befinner sig och har befunnit sig. Det är lätt att se vilket djur som varit i fårhagen och slaktat oskyldiga husdjur eller på något annat sätt skämt ut sig. Sen är det lätt att leta upp syndaren och skjuta bort den. Likaså kan uppkopplade jägare först kolla om det finns varg i närheten innan de släpper sina hundar. För i ärlighetens namn, vargen i Sverige är idag ett djurparksdjur på frigång, inget vilt djur. Vi har koll på var de flesta befinner sig.
sparvuggla
15-01-2011, 14:03
CITAT (Huggorm @ 15-01-2011, 12:16)  Det är sånt här som händer när man begränsar jakten till ett visst antal djur. Tillät man fri jakt året om skulle jägarna inte tvingas avlossa tveksamma skott. Som det är nu vet dom att dom bara får en chans, sedan ryker en varg i grannreviret i stället, och så får dom dras med sin varg ett helt år till. Du försök tänka en extra gång innan du skriver. Jägare TVINGAS INTE slänga iväg skott på måfå. Det första en riktig jägare får lära sig är att man ska vara säker vad man skjuter på och träffa. Och dom får antagligen "dras" med sin varg resten av livet, då EU drar Sverige inför domstol i slutet på månaden, tyvärr hade dom ingen makt att hinna stoppa årets slakt. Och rödlistade djur ska man inte ställa upp på och jaga. Bäverns öde är inte glömt. Men men........ den där skidåkaren som sköts ihjäl i höstas hade nog också snart smitit iväg till grannreviren om jägaren inte varit så snabb på att skjuta...........
Gossen Ruda
15-01-2011, 14:41
CITAT (sparvuggla @ 15-01-2011, 14:03)  Du försök tänka en extra gång innan du skriver. Jägare TVINGAS INTE slänga iväg skott på måfå. Det första en riktig jägare får lära sig är att man ska vara säker vad man skjuter på och träffa. Och dom får antagligen "dras" med sin varg resten av livet, då EU drar Sverige inför domstol i slutet på månaden, tyvärr hade dom ingen makt att hinna stoppa årets slakt. Och rödlistade djur ska man inte ställa upp på och jaga. Bäverns öde är inte glömt.
Men men........ den där skidåkaren som sköts ihjäl i höstas hade nog också snart smitit iväg till grannreviren om jägaren inte varit så snabb på att skjuta........... Det är nog fler som behöver tänka till. Var verkligen bävern rödlistad?  Fö har det knappast någon betydelse om Sverige hamnar i EU-domstolen, någon makt att blanda sig i enskilda länders göranden har den inte. Bara utdöma verkningslösa böter.
Bara att inse. Med en stam på 200-300 vargar finns inga ursäkter eller förklaringar i världen för att motivera avskjutning. Alla vet även jägarna. Vargen hatr inget ekonomiskt värde som död, och därmed är det ingen vargjakt utan vargslakt. Och sysslar man med det så har man lagt jägaryrket åt sidan enligt mig.
sparvuggla
15-01-2011, 17:58
CITAT (Gossen Ruda @ 15-01-2011, 14:41)  Det är nog fler som behöver tänka till. Var verkligen bävern rödlistad?  Fö har det knappast någon betydelse om Sverige hamnar i EU-domstolen, någon makt att blanda sig i enskilda länders göranden har den inte. Bara utdöma verkningslösa böter. Jag gör ett undantag och svarar på ditt inlägg bara för att du ska lära dig något nytt vad dom svenska jägarna ställt till med. Och nu gäller det inte tjuvjakt, dödsskjutningar eller hotelser och misshandel. 1: Bävern var inte rödlistad, ändå utrotades den av dom svenska jägarna. Dödandet var så besinningslöst. Tänk att man lär sig nåt nytt varje dag. Det var någon här på forumet som skyllde på kvinnorna, att det var kvinnornas fel att bävern utrotades, och inte jägarnas. Skratta eller gråta? Välj själv. 2: Om Sverige fälls i EU-domstolen har det visst betydelse, årets slakt blir den sista i så fall. Det får vi reda på i slutet av månaden, just nu pekar allt på att det blir en fällning. CITAT (gnon49 @ 15-01-2011, 16:09)  Bara att inse. Med en stam på 200-300 vargar finns inga ursäkter eller förklaringar i världen för att motivera avskjutning. Alla vet även jägarna. Vargen hatr inget ekonomiskt värde som död, och därmed är det ingen vargjakt utan vargslakt. Och sysslar man med det så har man lagt jägaryrket åt sidan enligt mig. Instämmer i allt.
Gossen Ruda
15-01-2011, 18:26
CITAT (sparvuggla @ 15-01-2011, 17:58)  1: Bävern var inte rödlistad, ändå utrotades den av dom svenska jägarna. Dödandet var så besinningslöst. Tänk att man lär sig nåt nytt varje dag. Det var någon här på forumet som skyllde på kvinnorna, att det var kvinnornas fel att bävern utrotades, och inte jägarnas. Skratta eller gråta? Välj själv. Förklara gärna den rödmarkerade meningen, för mig är den märklig. Beträffande kvinnornas del i bäverns utrotning så var det jag. Läs lite mer om bävergäll.CITAT (sparvuggla @ 15-01-2011, 17:58)  2: Om Sverige fälls i EU-domstolen har det visst betydelse, årets slakt blir den sista i så fall. Det får vi reda på i slutet av månaden, just nu pekar allt på att det blir en fällning. Finland har fällts flera gångar för sin vargjakt men den fortsätter ändå. Önsketänkande har ingen betydelse.
CITAT (Huggorm @ 15-01-2011, 13:17)  Det var för att kunna leva här i landet som vi utrotade vargen. Under de där 6000 åren dräptes varenda varg som visade ens det minsta intresse för våra husdjur eller oss själva. Det ingav vargstammen en djup rädsla för människor, och de höll sig undan. Dagens teknologi ja, elstängsel är bra men det finns ju begränsningar i strömstyrka eftersom man inte vill att vargen skall skada sig  Jag har för mig att vi levde bra här i landet även med vargen, på något sätt lyckades våra förfäder överleva och till och med föda upp boskap trotts att vargen bodde i skogen. Som vuxna människor borde vi veta att det vi vill inte alltid är vad vi får eller vad som är bäst. Vilket innebär att varken de som inte vill ha en vag och de som vill ha vargar över allt kommer att behöva inse att de inte kommer att få det de vill. Angående att begränsa skador på boskap som vargar åstadkommer så finns det andra sätt än el. Både högteknologiska och lågteknologiska. Lågteknologiska varianter är att använda hundar, tex Kavkazskaja ovtjarka, som man låter gå bland boskapen. Dessa hundar är avlade för att skydda boskapen mot just varg och andra rovdjur. Mer högteknologiska hjälpmedel forskas det om. Det finns projekt som gör försök med att använda högfrekventa ljud som avskräckande medel. Det finns säkert en hel del andra sätt som jag inte har koll på.
Gossen Ruda
15-01-2011, 19:29
CITAT (LinaLj @ 15-01-2011, 19:12)  Jag har för mig att vi levde bra här i landet även med vargen, på något sätt lyckades våra förfäder överleva och till och med föda upp boskap trotts att vargen bodde i skogen. Som vuxna människor borde vi veta att det vi vill inte alltid är vad vi får eller vad som är bäst. Vilket innebär att varken de som inte vill ha en vag och de som vill ha vargar över allt kommer att behöva inse att de inte kommer att få det de vill.
Angående att begränsa skador på boskap som vargar åstadkommer så finns det andra sätt än el. Både högteknologiska och lågteknologiska. Lågteknologiska varianter är att använda hundar, tex Kavkazskaja ovtjarka, som man låter gå bland boskapen. Dessa hundar är avlade för att skydda boskapen mot just varg och andra rovdjur. Mer högteknologiska hjälpmedel forskas det om. Det finns projekt som gör försök med att använda högfrekventa ljud som avskräckande medel. Det finns säkert en hel del andra sätt som jag inte har koll på. Huruvida det var ett bra liv ihop med allahanda rovdjur kan ifrågasättas, man var dock tvungen. Olika kvarvarande fällor i skogen, varggropar och stenlabyrinter, visar dock att man gjorde så gott man kunde för att bli kvitt plågorisen. Man överlevde missväxt också, åtminstone de flesta. Det finns olika sätt att angripa ett problem som faktiskt vargen är för boskapsägare och även jägare. Du beskiver en del, det finns säkert fler. Enklast är det dock att bli kvitt vargen. Jag är fullständigt övertygad om att det bland boskapsägare inte finns många, om ens någon, som vill ha varg i markerna. Skall inte dessa få deltaga i debatten? Är det bara personer långt från verkligheten och som sett Martin Emtenäs m.fl. som gullat med djurparksvargar som skall få bestämma?
Huggorm
15-01-2011, 19:32
CITAT (LinaLj @ 15-01-2011, 19:12)  Jag har för mig att vi levde bra här i landet även med vargen, på något sätt lyckades våra förfäder överleva och till och med föda upp boskap trotts att vargen bodde i skogen. Som vuxna människor borde vi veta att det vi vill inte alltid är vad vi får eller vad som är bäst. Vilket innebär att varken de som inte vill ha en vag och de som vill ha vargar över allt kommer att behöva inse att de inte kommer att få det de vill. Men på den tiden sköt dom vargen så fort dom fick en chans, och då blev de överlevande också skygga. CITAT (LinaLj @ 15-01-2011, 19:12)  Angående att begränsa skador på boskap som vargar åstadkommer så finns det andra sätt än el. Både högteknologiska och lågteknologiska. Lågteknologiska varianter är att använda hundar, tex Kavkazskaja ovtjarka, som man låter gå bland boskapen. Dessa hundar är avlade för att skydda boskapen mot just varg och andra rovdjur. Mer högteknologiska hjälpmedel forskas det om. Det finns projekt som gör försök med att använda högfrekventa ljud som avskräckande medel. Det finns säkert en hel del andra sätt som jag inte har koll på. Man hade såna här hundar förr i tiden, innan vargarna blev sällsynta. Men de åt så mycket så man gjorde sig av med dom i tider av hungersnöd. Dessutom skall dessa hundar vara relativt otrevliga att ha att göra med även för människor. Hur som helst är det mycket kostnader och krångel, och den som skaffar sig några får bara för skojs skull har kanske inte tid och råd för detta.
CITAT (Gossen Ruda @ 15-01-2011, 19:29)  Huruvida det var ett bra liv ihop med allahanda rovdjur kan ifrågasättas, man var dock tvungen. Olika kvarvarande fällor i skogen, varggropar och stenlabyrinter, visar dock att man gjorde så gott man kunde för att bli kvitt plågorisen. Man överlevde missväxt också, åtminstone de flesta. Det finns olika sätt att angripa ett problem som faktiskt vargen är för boskapsägare och även jägare. Du beskiver en del, det finns säkert fler. Enklast är det dock att bli kvitt vargen. Jag är fullständigt övertygad om att det bland boskapsägare inte finns många, om ens någon, som vill ha varg i markerna. Skall inte dessa få deltaga i debatten? Är det bara personer långt från verkligheten och som sett Martin Emtenäs m.fl. som gullat med djurparksvargar som skall få bestämma? Jag är boskapsägare så jag antar att jag i alla fall får delta i debatten. Jag lever visserligen inte av min boskap, som för övrigt består av tio får och två getter just nu, men jag kanske räknas ändå. Jag har även jaktlicens och har ingen direkt betänklighet att jaga tex älg och rådjur. Jag vet vad varg kan göra mot boskap, har bland annat sett vad vargar har gjort med getter i Italien. Det är inte vackert och det är en klar ekonomisk förlust för bonden. Men rent krasst sett så var vargen här före oss och om vi inte vill leva med vargen så får vi väll ta och flytta på oss, varför ska vargen utrotas för att vi inte kan anpassa oss? Visst är det konstigt att det i Grekland lyckas överleva med hela 2000 vargar springande fritt. Det är ungefär 31 vargar per kvadrat kilometer i ett land där det bor 82 personer per kvadrat kilometer. I Sverge kan vi tydligen inte ens ha en halv varg per kvadrat kilometer (idag ligger det på ungefär 0,49) när vi är 23 personer per kvadratkilometer utan att känna att vargen kommer att ta död på all boskapsuppfödning. Grekerna måste vara ett tåligt släkte.
CITAT (Gossen Ruda @ 15-01-2011, 19:29)  Huruvida det var ett bra liv ihop med allahanda rovdjur kan ifrågasättas, man var dock tvungen. Olika kvarvarande fällor i skogen, varggropar och stenlabyrinter, visar dock att man gjorde så gott man kunde för att bli kvitt plågorisen. Man överlevde missväxt också, åtminstone de flesta. Det finns olika sätt att angripa ett problem som faktiskt vargen är för boskapsägare och även jägare. Du beskiver en del, det finns säkert fler. Enklast är det dock att bli kvitt vargen. Jag är fullständigt övertygad om att det bland boskapsägare inte finns många, om ens någon, som vill ha varg i markerna. Skall inte dessa få deltaga i debatten? Är det bara personer långt från verkligheten och som sett Martin Emtenäs m.fl. som gullat med djurparksvargar som skall få bestämma? Vad är du ute efter egentligen? Hur många vargar vill du ha i Sverige? Om man läser mellan raderna så kan det se ut som om du vill ha bort den helt? Själv är jag ute efter biologisk mångfald då jag älskar museum av alla dess slag. Det kanske är möjligt att 200 vargar är optimalt eller kanske bör det vara 2000 men jag vill ha objektiv fakta. Därför vände jag mig till Artdatabanken som sätter rödlistningen. Jag litar inte på patriarkatet som satt upp regler för licensjakt. Det är ekonomi och egoistiskt tänkande som styr reglerna för licensjakten misstänker jag. Apropå 5000 eller 2000 individer för att slopa rödlistningen skall jag undersöka detta vidare från så neutrala källor som möjligt. Du har stor kunskap men jag vet inte riktigt vad du är ute efter i denna fråga.
CITAT (Huggorm @ 15-01-2011, 19:32)  Men på den tiden sköt dom vargen så fort dom fick en chans, och då blev de överlevande också skygga.
Man hade såna här hundar förr i tiden, innan vargarna blev sällsynta. Men de åt så mycket så man gjorde sig av med dom i tider av hungersnöd. Dessutom skall dessa hundar vara relativt otrevliga att ha att göra med även för människor. Hur som helst är det mycket kostnader och krångel, och den som skaffar sig några får bara för skojs skull har kanske inte tid och råd för detta. Jag känner boskapsägare, både i Italien och i Norge, som håller sig med hundar i deras hjordar. Visst är det lite pyssel och visst kostar det men ärligt talat så får man faktiskt anstränga sig lite om man nu tycker att det är så hemskt med vargar. Det är en hel del arbete med att träna hundarna men detta behövs bara göras när de är unga. Har man dessutom en eller två tränade hundar så är det lättare att träna en ny då hundarna tar efter varandra. Maten är en kostnad, självklart, men hur mycket sparar man på genom att slippa få rivna djur? Att de är otrevliga mot människor är en sanning med modifikation. Mot ägaren är de inte mer otrevliga än andra arbetande hundar som tex utpräglade jakthundar. Mot främlingar som kommer för nära hjorden är de inte supersociala, vilket är lite av ideen med det hela eftersom de är där för att skydda hjorden från faror. På plus sidan så slipper man ju boskapsstölder  . Vargen är här och den är här för att stanna. Både människor och varg kommer behöva anpassa sig efter varandra, det är bara att gilla läget.
Huggorm
15-01-2011, 20:01
CITAT (LinaLj @ 15-01-2011, 19:49)  Men rent krasst sett så var vargen här före oss och om vi inte vill leva med vargen så får vi väll ta och flytta på oss, varför ska vargen utrotas för att vi inte kan anpassa oss? Visst är det konstigt att det i Grekland lyckas överleva med hela 2000 vargar springande fritt. Det är ungefär 31 vargar per kvadrat kilometer i ett land där det bor 82 personer per kvadrat kilometer. I Sverge kan vi tydligen inte ens ha en halv varg per kvadrat kilometer (idag ligger det på ungefär 0,49) när vi är 23 personer per kvadratkilometer utan att känna att vargen kommer att ta död på all boskapsuppfödning. Grekerna måste vara ett tåligt släkte. För det första så kan inte vargen ha varit här före oss, eftersom vi vandrade in i takt med att inlandsisen drog sig tillbaka. För övrigt så är Sveriges vargar samlade i endast en del av landet. De finns i första hand i Svealand, nordvästra hörnet av götaland samt i södra norrlands kusttrakter. Tar man med detta i beräkningen så blir det andra siffror. Sedan undrar jag hur du räknat ut att det finns 31 vargar per kvadratkilometer i Grekland? Det låter i mina öron inte speciellt sannolikt. Inte 0,49 vargar per kvadratkilometer i Sverige heller för den delen.
Gossen Ruda
15-01-2011, 20:08
CITAT (LinaLj @ 15-01-2011, 19:49)  Jag är boskapsägare så jag antar att jag i alla fall får delta i debatten. Jag lever visserligen inte av min boskap, som för övrigt består av tio får och två getter just nu, men jag kanske räknas ändå. Jag har även jaktlicens och har ingen direkt betänklighet att jaga tex älg och rådjur. Jag vet vad varg kan göra mot boskap, har bland annat sett vad vargar har gjort med getter i Italien. Det är inte vackert och det är en klar ekonomisk förlust för bonden. Men rent krasst sett så var vargen här före oss och om vi inte vill leva med vargen så får vi väll ta och flytta på oss, varför ska vargen utrotas för att vi inte kan anpassa oss? Visst är det konstigt att det i Grekland lyckas överleva med hela 2000 vargar springande fritt. Det är ungefär 31 vargar per kvadrat kilometer i ett land där det bor 82 personer per kvadrat kilometer. I Sverge kan vi tydligen inte ens ha en halv varg per kvadrat kilometer (idag ligger det på ungefär 0,49) när vi är 23 personer per kvadratkilometer utan att känna att vargen kommer att ta död på all boskapsuppfödning. Grekerna måste vara ett tåligt släkte. Du har inte skrivit var du bor så jag vet ju inte om dina husdjur kan drabbas av vargangrepp, det har lite med saken att göra. Visst får du säga din mening, konstigt vore det annars. Det är dock bara en av 9 miljoner, precis som min röst. Beträffande den sydeuropeiska vagen så är det en helt annan ras än våran nordeuropeiska/asiatiska varg. Jag är lite dålig på hur den beter sig men den skiljer sig från vår ras. Familjegrupperna är mindre, själva vargen lär också vara mindre. Den lever inte av älg och ren utan av smådjur och avfall, nästan som en räv om mina uppgifter stämmer. Klimatet där nere är samtidigt varmare med allmänt större djurpopulationer. Här uppe sätter vintern gränserna så länderna går inte att jämföra rätt av. Fö så har jag aldrig propagerat för någon utrotning. Jag kan dock förstå de som vill detta. Jag förstår även de som har motsatt uppfattning men jag förstår inte den hätska uppspeedade debatten. 20 vargar av 200 är inte något utrotningskrig, bara att skumma lite på ytan.
Huggorm
15-01-2011, 20:09
Enligt wikipedia finns det 200-300 vargar i Grekland. Samtidigt har landet en area av 131990 kvadratkilometer. Det får jag till 0,0015-0,0022 vargar per kvadratkilometer
Aqvakul
15-01-2011, 20:09
CITAT (Huggorm @ 15-01-2011, 20:01)  Sedan undrar jag hur du räknat ut att det finns 31 vargar per kvadratkilometer i Grekland? Det låter i mina öron inte speciellt sannolikt. Inte 0,49 vargar per kvadratkilometer i Sverige heller för den delen. Det ska nog vara per tusen kvadratkilometer...
CITAT (Aqvakul @ 15-01-2011, 20:09)  Det ska nog vara per tusen kvadratkilometer... Precis jag missade nollorna, jag ber om ursäkt.
Huggorm
15-01-2011, 20:19
CITAT (Aqvakul @ 15-01-2011, 20:09)  Det ska nog vara per tusen kvadratkilometer... Då låter det rimligare, förutom att jag skulle vilja se en källa på att där finns 2000 vargar. Enligt wikipedia är det som sagt 200-300 stycken. Det ger drygt 2 vargar per tusen kvadratkilometer. Förvisso mer än i Sverige, men också mer än det vargtäta Ryssland där det finns runt 1,76 vargar per tusen kvadratkilometer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|