|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32
Monarda
12-05-2012, 22:17
Varsågod! Käfta på ni bara!
herkules
12-05-2012, 22:22
bra där!
sparvuggla
13-05-2012, 06:15
CITAT (Monarda @ 12-05-2012, 23:01)  Håller med Ruda! Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de två, så lägg ner det här resonemanget där ingen kan vinna. Där jag har mina rötter dödades dom sista vargarna i trakten med stryknin, var väl i slutet av 1800-talet. Men den som ställde till mest förtret på fäbodarna på den tiden, det var björnen. För naturens och kommande generationens skull MÅSTE dom goda vinna. Tänk om man hade gett upp för nazisterna också? Hur skulle världen se ut idag? Lagarna är till för att följas, även av jägarna. Jag hoppas och vet att även dessa fega idioter kommer att få sitta inne. För övrigt har även öst och väst mötts redan, var det 1989 som muren revs.............
Gossen Ruda
13-05-2012, 06:58
Det jag tycker är tråkigast i den här och liknande trådar är att främst sparvis sysslar med en kollektiv smutskastning av en stor mängd människor genom att syssla med grova generaliseringar. Genom att plocka fram den ena efter den andra tidningsartikeln försöker han få det att se ut som om alla jägare är rovdjurshatande fanatiker trots att det egentligen handlar om upprepning av samma sak. Hatet är det han själv som står för, en beklämmande figur. Med tanke på hur många jägare det finns i Sverige vore det statistiskt sett konstigt om det inte fanns ett och annat rötägg, precis som inom rovdjursfanatikerna, men det är trots allt undantag. Han gör nog rovdjuren en stor otjänst för de flesta tänkande människor genomskådar honom och hans argument och håller på jägarna istället.
herkules
13-05-2012, 07:52
CITAT (Gossen Ruda @ 13-05-2012, 07:58)  Det jag tycker är tråkigast i den här och liknande trådar är att främst sparvis sysslar med en kollektiv smutskastning av en stor mängd människor genom att syssla med grova generaliseringar. Genom att plocka fram den ena efter den andra tidningsartikeln försöker han få det att se ut som om alla jägare är rovdjurshatande fanatiker trots att det egentligen handlar om upprepning av samma sak. Hatet är det han själv som står för, en beklämmande figur. Med tanke på hur många jägare det finns i Sverige vore det statistiskt sett konstigt om det inte fanns ett och annat rötägg, precis som inom rovdjursfanatikerna, men det är trots allt undantag. Han gör nog rovdjuren en stor otjänst för de flesta tänkande människor genomskådar honom och hans argument och håller på jägarna istället. fast så som du skriver är det ju inte. det är inte alls samma tidningsartiklar som lyfts fram, sen att saker upprepas är en annan sak, det handlar om vargar, då kan det inte handla om så mycket annat eller hur? jag tror inte alls att vi som tycker att det ska finnas varg här i sverige gör dem en otjänst, vi talar för dem som inte kan tala till skillnad mot de jägare vars högsta önskan är att utrota vargen, de talar bara för sig själva och sina våta drömmar.
Gossen Ruda
13-05-2012, 12:00
CITAT (herkules @ 13-05-2012, 08:52)  fast så som du skriver är det ju inte. det är inte alls samma tidningsartiklar som lyfts fram, sen att saker upprepas är en annan sak, det handlar om vargar, då kan det inte handla om så mycket annat eller hur? jag tror inte alls att vi som tycker att det ska finnas varg här i sverige gör dem en otjänst, vi talar för dem som inte kan tala till skillnad mot de jägare vars högsta önskan är att utrota vargen, de talar bara för sig själva och sina våta drömmar. Då tycker jag att skall gå igenom och räkna alla länkar som sparvis lagt in och som handlar om jägarna som påstod att de jagade bäver med kött. Skriv ner resultatet här.
kerstinbern
13-05-2012, 13:00
CITAT (Gossen Ruda @ 13-05-2012, 12:00)  Då tycker jag att skall gå igenom och räkna alla länkar som sparvis lagt in och som handlar om jägarna som påstod att de jagade bäver med kött. Skriv ner resultatet här. Resultatet är 3, vilket inte är speciellt mycket, Jakttidningen Jakt & Jägare har skrivit 5-6 artiklar om saken, de "smutskastar" alltså själva alla jägare kollektivt? Jag kan förövrigt bidra med att polisen nu också har gjort husrannsakan hemma hos de anhållna jägarna.
herkules
13-05-2012, 14:05
CITAT (Gossen Ruda @ 13-05-2012, 13:00)  Då tycker jag att skall gå igenom och räkna alla länkar som sparvis lagt in och som handlar om jägarna som påstod att de jagade bäver med kött. Skriv ner resultatet här. jaha, var det bara de inläggen du var ute efter. själv läser jag hela trådar.
Gossen Ruda
13-05-2012, 19:58
CITAT (kerstinbern @ 13-05-2012, 14:00)  Resultatet är 3, vilket inte är speciellt mycket, Jakttidningen Jakt & Jägare har skrivit 5-6 artiklar om saken, de "smutskastar" alltså själva alla jägare kollektivt?
Jag kan förövrigt bidra med att polisen nu också har gjort husrannsakan hemma hos de anhållna jägarna. Jag får det till 4 och ytterligare ett från hercules.
Det är säkert någon mordisk jägare som med berått mod har tagit med sig vargen ut i tjärnen och dränkt den... CITAT Inget gift i Hälleforsvarg 2012-05-15
Den varg som hittades död i en tjärn utanför Hällefors hade inte förgiftats. Nu läggs polisutredningen ned, skriver Nerikes Allehanda. Vargen hittades flytande i Stora Rötjärn av privatpersoner för ett par veckor sedan. Polisen sa i lokala medier att det inte gick att utesluta att den blivit ”förgjord” med gift eller smitta. En slaktplats i närheten skulle undersökas. Nu visar obduktionen att vargen varken hade gift eller någon konstig smitta i kroppen. Källa: http://www.jaktojagare.se/inget-gift-i-halleforsvarg
hattstugan
15-05-2012, 18:41
Hrm kan inte Varg dö naturligt?
herkules
15-05-2012, 19:22
CITAT (hattstugan @ 15-05-2012, 19:41)  Hrm kan inte Varg dö naturligt? klart den kan, ingen har sagt något annat.
Gossen Ruda
15-05-2012, 19:57
Fast varje död varg misstänks alltid först vara tjuvjagad. Lite hysteri över det hela.
herkules
18-05-2012, 00:03
hittade detta på internet, skrämmande läsning men dessvärre sant tror jag. En man började prata med mig och skryta om hur han och andra olagligen med snöskotrar jagade och sköt rovdjur. Han beskrev i detalj hur det gick till. Bland annat om hur de ringade in rovdjur, parkerade skotrarna med motorerna på, för att sedan smyga runt och skjuta djuren som låg och tryckte, med fokus på skotrarna som gick på tomgång.
CITAT (herkules @ 18-05-2012, 01:03)  hittade detta på internet, skrämmande läsning men dessvärre sant tror jag. En man började prata med mig och skryta om hur han och andra olagligen med snöskotrar jagade och sköt rovdjur. Han beskrev i detalj hur det gick till. Bland annat om hur de ringade in rovdjur, parkerade skotrarna med motorerna på, för att sedan smyga runt och skjuta djuren som låg och tryckte, med fokus på skotrarna som gick på tomgång. Ja, och här är källan: http://www.nordfront.se/en-vildmarksexpert-om-vargfragan.smrTrodde inte att du hängde på rasistsidor...
herkules
22-05-2012, 18:40
CITAT (dahla @ 22-05-2012, 17:04) 1550753[/url]'] Ja, och här är källan: http://www.nordfront.se/en-vildmarksexpert-om-vargfragan.smrTrodde inte att du hängde på rasistsidor... jag vet inte vad det var för sida, jag följde en vargtråd
CITAT (herkules @ 22-05-2012, 19:40)  jag vet inte vad det var för sida, jag följde en vargtråd Jo tjena, det står inte ens vad "vildmarksexperten" heter som det skrivs om i artikeln... och att människan sen påstår att han eller hon har fångat renar om nätterna med lasso säger ju en del... fånerier!
herkules
23-05-2012, 07:24
CITAT (dahla @ 22-05-2012, 21:59)  Jo tjena, det står inte ens vad "vildmarksexperten" heter som det skrivs om i artikeln... och att människan sen påstår att han eller hon har fångat renar om nätterna med lasso säger ju en del... fånerier! håll dig till sak fortsättningsvis. att du ger dig på mig som person betyder bara att du inte har några som helst argument i sakfrågan. jag ville visa på att det finns många sätt som används att tjyvslakta varg. kan du motbevisa det, gör det. jag kommer aldrig någonsin så länge jag lever, sluta skriva om hur äckliga människor är/gör i sina försök att utrota vargen här i sverige.
CITAT (herkules @ 23-05-2012, 08:24)  håll dig till sak fortsättningsvis. att du ger dig på mig som person betyder bara att du inte har några som helst argument i sakfrågan. jag ville visa på att det finns många sätt som används att tjyvslakta varg. kan du motbevisa det, gör det. jag kommer aldrig någonsin så länge jag lever, sluta skriva om hur äckliga människor är/gör i sina försök att utrota vargen här i sverige. tss... du hänvisar till sagor... snart kommer väl den om rödluvan också.
sparvuggla
23-05-2012, 19:20
CITAT (dahla @ 23-05-2012, 14:38)  tss... du hänvisar till sagor... snart kommer väl den om rödluvan också. Är du som jägare rätt person att ta upp rödluvan? Det som jägare tror så stenhårt på är sant! Aj aj, en till groda av en jägare. Men väldigt oväntad sån. För övrigt har tjuvjägarna släppts från häktet idag efter 2 veckors isolering, dom anses inte längre kunna sabotera utredningen. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=5119853
CITAT 18 månaders fängelse för manisk fågelsamlare 12 juni, 2012 En 40-årig man från Hudiksvall dömdes idag till ett och ett halvt års fängelse för djurplågeri, grovt jaktbrott och grovt artskyddsbrott av hovrätten för nedre Norrland. Hovrätten fastställer därmed tingsrättens dom för mannen, som hade fångat in över 13.000 vilda fåglar, rapporterar Expressen.
Efter ett tips slog polisen till mot mannen i juni 2010. Vid en husrannsakan hittades över 400 levande och döda fåglar, fångstnät, äggkläckningsmaskiner och en dator där mannen noterat uppgifter om fåglarna.
Jakten på de cirka 13.000 fåglar som infångats har skett med otillåtna fångstmetoder när fåglarna varit fredade under åren 2005–2008. I höstas dömdes mannen i Hudiksvalls tingsrätt till ett år och sex månaders fängelse för djurplågeri och grovt jaktbrott. Eftersom jakten varit vanemässig och cirka 140 fåglar varit särskilt skyddsvärda, var det enligt Hudiksvalls tingsrätt styrkt att jaktbrottet är grovt.
När målet nu prövats i hovrätten fastställs tingsrättens dom, men hovrätten anser att 40-åringen även gjort sig skyldig till grovt artskyddsbrott.
En veterinär bedömer att mannen har ett stort intresse för fåglar och stor kompetens på området, men att det hela spårat ur. KällaJag kan nog tycka att det är lite missvisande att benämna det jaktbrott... men vissa gör allt för att statistiken ska missgynna vissa grupper. Tänk om någon hade fångat in 13 000 vargar... eller... det skulle ju räcka med en varg så klart...  Det värsta är att det här är ganska vanligt bland maniska "fågelskådare" som kanske ska kallas någonting helt annat precis som brottet de döms för.
*Stintan*
13-06-2012, 08:09
CITAT (dahla @ 12-06-2012, 19:33)  KällaJag kan nog tycka att det är lite missvisande att benämna det jaktbrott... men vissa gör allt för att statistiken ska missgynna vissa grupper.Tänk om någon hade fångat in 13 000 vargar... eller... det skulle ju räcka med en varg så klart... Det värsta är att det här är ganska vanligt bland maniska "fågelskådare" som kanske ska kallas någonting helt annat precis som brottet de döms för. Varför det? Det är väl lika mycket jaktbrott som att tjuvjaga något annat djur...men vissa gör allt för att försköna statistiken till gagn för dm själva. Vad har du för belägg för ditt påstående? P.S. Dahla såg du Klinkowströms samlingar och troféer nångång?
CITAT (*Stintan* @ 13-06-2012, 09:09)  P.S. Dahla såg du Klinkowströms samlingar och troféer nångång? Nej, dessvärre finns det inte mycket kvar på godset längre... jag tror det mesta skänktes till något museum strax efter hans död. Hans gamla laboratorium/bibliotek/arbetsrum som fanns i en av flyglarna är ju numera uthyrt så där finns inte en pinal kvar. Jag vet att det finns ganska många böcker sparade... dessvärre förvaras dom i ett gammalt svinhus  Det finns dock ganska många bilder från början av 1900-talet där Axel finns med och även döttrarna finns på bild men nästan inga bilder på hans son Harald. Lite småroligt att gå omkring där efter att ha sett bilderna... lite småkul att sätta sig på samma sten som han själv har suttit på och lyssnat på sina taxar under jakten... som i ett vingslag suddas 100 år ut... det märks även i och omkring trädgården att han var botaniken kär... det finns fortfarande många växter där som inte borde finnas i Sverige... synd också att nästan alla 800 äppelträd har dött ut av förfallet... tror dock att en tidigare okänd äppelsort numera är döpt efter Axel eller om sorten blev döpt efter Rudolf som var hans far.
Det bubblar i Sverige nu för tiden... rovdjurspolitiken har havererat av svikna löften från politikerna...
Det är inte vi landsbygdsbor som skapat dagens situation. Den har helt och hållet skapats av våra politiker som inte lyssnar och tar hänsyn till oss som tvingas leva med varg. Det är också så att antalet lidande djur tveklöst kommer att bli fler om det inte blir en ändring av rovdjurspolitiken.
Det är uppenbart att rovdjurspolitiken har havererat och att våra folkvalda politiker inte bryr sig om de som drabbas av den misslyckade politikens effekter.
Resultatet av detta politiska misslyckande, blir att den drabbade befolkningen känner sig nödgade att söka egna vägar för att få politikerna att förstå allvaret i den situation som den misslyckade politiken skapat.
Problemet är de skador och konflikter som vargen orsakar överallt där den uppträder och att inget förslag till lösning har presenterats. Tvärtom föreslås, som en eftergift till EU att vargstammen ska tillåtas växa till en miniminivå till 450 individer. Detta kan aldrig accepteras av brukarna av svensk landsbygd.
Efter Liljelunds utredning finns inget hopp om att brukarna av svensk landsbygd ska få något gehör för sina synpunkter.
Att ge de betraktande intressena så stort inflytande över politikens utformning som nu skett är ett stort misstag. Det måste våra politiker fås att förstå!
Budskapet till våra ansvariga politiker om att landsbygdens människor inte längre accepterar hur frågan hanteras måste bli skarpt och tydligt.
Levande landsbygd är lätt att säga men är betydligt svårare att definiera med den flora av lagar, direktiv, visioner, önskemål och tyckanden som för närvarande finns på agendan.
*Stintan*
20-06-2012, 22:56
Är det där något du har skrivit eller? I så fall sen när tvingas du leva med varg och på vilket sätt drabbas du negativt av varg?
kerstinbern
21-06-2012, 02:26
CITAT (*Stintan* @ 20-06-2012, 22:56)  Är det där något du har skrivit eller? I så fall sen när tvingas du leva med varg och på vilket sätt drabbas du negativt av varg? Nej, vad tror du egentligen! Han kopierar och klistrar som vanligt, utan att ange källa .
CITAT (*Stintan* @ 20-06-2012, 23:56)  Är det där något du har skrivit eller? I så fall sen när tvingas du leva med varg och på vilket sätt drabbas du negativt av varg? Nej, det där kommer från två olika inlägg i debatten. Jag känner empati. Jag mår dåligt av att veta att det bland mina vänner finns dom som inte kan låta barnen leka på tomten på grund av varg. Att försöka förmedla en känsla här funkerar inte eftersom människors rädsla och ångest sopas bort när det gäller ett djur i fablernas värld. ”Djur har också mänskors känslor, djuren är ju också människor! Ja, det är just vad dom är! I fablernas värld, i fablernas värld!”
*Stintan*
21-06-2012, 07:19
CITAT (dahla @ 21-06-2012, 05:30)  Nej, det där kommer från två olika inlägg i debatten.
Jag känner empati. Jag mår dåligt av att veta att det bland mina vänner finns dom som inte kan låta barnen leka på tomten på grund av varg. Att försöka förmedla en känsla här funkerar inte eftersom människors rädsla och ångest sopas bort när det gäller ett djur i fablernas värld.
"Djur har också mänskors känslor, djuren är ju också människor! Ja, det är just vad dom är! I fablernas värld, i fablernas värld!" De flesta är väl ändå överens om att vargen inte ska finnas bland bebyggelser. Då är det väl fråga om skyddsjakt vad jag förstår.
CITAT (*Stintan* @ 21-06-2012, 08:19)  De flesta är väl ändå överens om att vargen inte ska finnas bland bebyggelser. Då är det väl fråga om skyddsjakt vad jag förstår. Ja, bland dom som bor på landsbygden är det den uppfattningen som gäller men länstyrelsen och naturvårdsverket vill ju skrämma bort vargarna... och merparten av vargfanatikerna på kramarsidan tycker ju att folket på landsbygden bör flytta om dom inte vill ha vargen på sin tomt... det är ju dom vargfanatikerna som anmälde sverige inför EU. Det kommer bli ett ordentligt bakslag oavsett vilket och förloraren är vargen... det hade varit bättre att redan från början jaga en liten skara varg för att hålla antalet på en hanterbar nivå istället för som nu tvingas döda ett stort antal varje år tack vara den politik som kramarsidan har tvingat fram. Extremister tänker dessvärre sällan mer än för stunden och sällan med hjärnan...
kerstinbern
21-06-2012, 18:04
CITAT (dahla @ 21-06-2012, 04:30)  Nej, det där kommer från två olika inlägg i debatten.
Jag känner empati. Jag mår dåligt av att veta att det bland mina vänner finns dom som inte kan låta barnen leka på tomten på grund av varg. Att försöka förmedla en känsla här funkerar inte eftersom människors rädsla och ångest sopas bort när det gäller ett djur i fablernas värld.
”Djur har också mänskors känslor, djuren är ju också människor! Ja, det är just vad dom är! I fablernas värld, i fablernas värld!” Men du känner ingen empati med de som dödas och skadas av viltet som utgör ditt jaktnöje?
CITAT (kerstinbern @ 21-06-2012, 19:04)  Men du känner ingen empati med de som dödas och skadas av viltet som utgör ditt jaktnöje? Gör jag inte? Hur kan du påstå det utan att känna mig eller veta?
Om du ser rovdjur eller spår av rovdjur Kontakta länsstyrelsens rovdjurshandläggare och inventeringsansvariga om du har sett något av de fem rovdjuren eller spår av dem. Det är särskilt viktigt om du har sett honor med ungar.
Ange vilken art det rör sig om, antal djur, var du gjort observationen samt vilken dag och tid du gjorde den. Observera att det är viktigt att rapporteringen sker så snabbt som möjligt så att eventuella tveksamheter kan redas ut innan väder och vind förstört spåren.
Om spåren eller spårtecknen behöver undersökas vidare kan länsstyrelsen skicka ut spårningspersonal.
På www.rovobs.se kan du också rapportera dina rovdjursobservationer och se var rovdjur finns i ditt län.
Blomstertanten
22-06-2012, 18:38
CITAT (dahla @ 21-06-2012, 19:27)  Gör jag inte? Hur kan du påstå det utan att känna mig eller veta? Det var väl inget påstående utan en fråga! Frågetecken betyder att det är en fråga
kerstinbern
25-06-2012, 04:52
CITAT (dahla @ 22-06-2012, 09:49)  Om du ser rovdjur eller spår av rovdjur Kontakta länsstyrelsens rovdjurshandläggare och inventeringsansvariga om du har sett något av de fem rovdjuren eller spår av dem. Det är särskilt viktigt om du har sett honor med ungar.
Ange vilken art det rör sig om, antal djur, var du gjort observationen samt vilken dag och tid du gjorde den. Observera att det är viktigt att rapporteringen sker så snabbt som möjligt så att eventuella tveksamheter kan redas ut innan väder och vind förstört spåren.
Om spåren eller spårtecknen behöver undersökas vidare kan länsstyrelsen skicka ut spårningspersonal.
På www.rovobs.se kan du också rapportera dina rovdjursobservationer och se var rovdjur finns i ditt län. Ja, jag ser ju ofta spår efter det största av de fem rovdjuren Latinskt namn: Homo sapiens Storlek: Varierande. Vuxna exemplar blir mellan 150-210 centimeter långa, med en vikt på 45-120 kilo. Rekordexemplar uppåt 250 kg. Utseende: Kännetecknas framför allt av sin upprätta gång och sin sparsamma kroppsbehåring. Hudfärgen varierar från blekt rosavit till närmast blåsvart, gulaktig eller rödbrun. Pälsen allt från kolsvart till ljusblond. En del individer bygger upp rejäla fettreserver, men går ändå inte i ide. Familj: Art i familjen Hominider Utbredning: Jordklotets mest spridda och mest talrika rovdjur. Lever i alla klimatzoner och de flesta livsmiljöer. Särskilt i städer och samhällen. Fortplantning: Året runt, dygnet runt. Efter cirka 9 månader föder honan oftast en unge, ibland två eller flera. Vi födseln väger ungarna ca. 3,5 kg. Föda: Utpräglad allätare. Lever av det mesta från grönsaker och spannmål till frukt, svamp, bär, fisk, chips, läsk, alkohol, godis och kött.
CITAT (kerstinbern @ 25-06-2012, 05:52)  Ja, jag ser ju ofta spår efter det största av de fem rovdjuren
Latinskt namn: Homo sapiens Storlek: Varierande. Vuxna exemplar blir mellan 150-210 centimeter långa, med en vikt på 45-120 kilo. Rekordexemplar uppåt 250 kg. Utseende: Kännetecknas framför allt av sin upprätta gång och sin sparsamma kroppsbehåring. Hudfärgen varierar från blekt rosavit till närmast blåsvart, gulaktig eller rödbrun. Pälsen allt från kolsvart till ljusblond. En del individer bygger upp rejäla fettreserver, men går ändå inte i ide. Familj: Art i familjen Hominider Utbredning: Jordklotets mest spridda och mest talrika rovdjur. Lever i alla klimatzoner och de flesta livsmiljöer. Särskilt i städer och samhällen. Fortplantning: Året runt, dygnet runt. Efter cirka 9 månader föder honan oftast en unge, ibland två eller flera. Vi födseln väger ungarna ca. 3,5 kg. Föda: Utpräglad allätare. Lever av det mesta från grönsaker och spannmål till frukt, svamp, bär, fisk, chips, läsk, alkohol, godis och kött. och här är den källan: http://www.de5stora.com/omrovdjuren/manniska/kortfakta/
CITAT Tio döda får i hage med rovdjursstängsel
Mikael Moilanen 2012-06-26
Minst tio får har dödades i natt vid Sågmyra i Dalarna. Området ligger mitt i Gimmenreviret och fårägaren Ingela Portström misstänker att det är vargarna som varit framme. – Vi röjer som idioter runt elstängslet, ändå kan vi inte hålla rovdjuren på utsidan, säger Ingela Portström.
Det var på tisdagsmorgonen som hennes son åkte förbi och upptäckte förödelsen. Döda får låg runt om i hagen. De levande hade klumpat ihop sig i en stor flock. Under morgonen hittades döda får och får som fick avlivas, totalt tio stycken. Det saknas också ytterligare får. Den aktuella hagen är sju hektar stor och har ett så kallat rovdjursavvisande, femtrådigt elstängsel som besiktades och godkändes för tre år sedan av länsstyrelsen.
Hög spänning – Vi har röjt som idioter. I söndags mätte jag och då visade voltmätaren på 4,7. Det ska vara 4,5 för att vara säkert, men ändå vi lyckas inte hålla rovdjuren utanför. Jag orkar snart inte mer - det slutar väl med att dom får sätta mig på Säters sjukhus, säger Ingela Portström. 4,7 på en voltmätare betyder att hon haft 4 700 volt, mycket hög spänning, i staketet. Ingela Portström är kritisk till att samhället har så stor tilltro till de rovdjursavvisande staketen. – I Slovenien kräver man högre stängsel och två boskapsvaktande hundar. Vi får väl lägga ned verksamheten i Sverige och importera allt kött, säger Ingela Portström. Länsstyrelsen har ännu inte besiktat de döda djuren och konstaterat vilket djur som varit framme. Källa
merlin68
26-06-2012, 16:50
CITAT (kerstinbern @ 25-06-2012, 05:52)  Ja, jag ser ju ofta spår efter det största av de fem rovdjuren
Latinskt namn: Homo sapiens Storlek: Varierande. Vuxna exemplar blir mellan 150-210 centimeter långa, med en vikt på 45-120 kilo. Rekordexemplar uppåt 250 kg. Utseende: Kännetecknas framför allt av sin upprätta gång och sin sparsamma kroppsbehåring. Hudfärgen varierar från blekt rosavit till närmast blåsvart, gulaktig eller rödbrun. Pälsen allt från kolsvart till ljusblond. En del individer bygger upp rejäla fettreserver, men går ändå inte i ide. Familj: Art i familjen Hominider Utbredning: Jordklotets mest spridda och mest talrika rovdjur. Lever i alla klimatzoner och de flesta livsmiljöer. Särskilt i städer och samhällen. Fortplantning: Året runt, dygnet runt. Efter cirka 9 månader föder honan oftast en unge, ibland två eller flera. Vi födseln väger ungarna ca. 3,5 kg. Föda: Utpräglad allätare. Lever av det mesta från grönsaker och spannmål till frukt, svamp, bär, fisk, chips, läsk, alkohol, godis och kött.
kerstinbern
28-06-2012, 07:44
CITAT (dahla @ 26-06-2012, 10:28)  "13 får dödades och två fick avlivas efter en vargattack mot ett fårhägn i går natt vid Sågmyra i Dalarna, som ligger inom Gimmenreviret. Fårhagen är hägnad med ett femtrådigt rovdjursavvisande elstängsel som var i så dålig kondition att det inte uppfyller kraven för ett godkänt rovdjursavvisande stängsel. På flera hålla satt nedersta tråden alldeles för högt enligt Länsstyrelsens besiktningsman som var på plats under onsdagen. Rekommenderat mått till marken för nedersta tråden är 20 till 30 centimeter. Och det är för att vargen inte ska kunna krypa in under stängslet. - På flera håll satt tråden på mellan 55 och 40 centimeter över mark, säger Annika Forsberg på länsstyrelsen som läst besiktningsprotokollet. " "Dessutom var spänningen i stängslet bara 2 900 volt vilket är långt under de 4 500 volt som rekommenderas." Fördelen med Svenska Rovdjursföreningen är att de är ärliga nog att förlita sig på oberoende källor, i detta fall Länsstyrelsens besiktningsman och dessutom det officiella protokoll som upprättats. http://www.rovdjur.se/viewNavMenu.do?menuID=9&oid=3804
CITAT (kerstinbern @ 28-06-2012, 08:44)  Fördelen med Svenska Rovdjursföreningen är att de är ärliga nog att förlita sig på oberoende källor, i detta fall Länsstyrelsens besiktningsman och dessutom det officiella protokoll som upprättats. Nej, dom är vinklade som så många andra... CITAT Minst 15 döda och skadade får i vargattack Publicerad: 2012-06-26 15:53
Ny vargattack i Gimmenreviret trots godkänt viltstängsel
I oktober dödade och skadade vargar 17 får i hos Lars och Susanne Tollman i Helgbo. I december blev Ingela Portström förföljd av en varg när hon var ute och red. I går, tisdag, var det Ingela Portströms får som drabbades, två var döda, minst 13 så skadade att de måste avlivas. I vart fall ett lamm saknas.
Ingela Portström bor i Sörskog, en liten by inte långt från Rexbo mellan Insjön och Sågmyra. I sommar har hon sina får i Åhl-Tällberg, några kilometer från Sågmyra. Hon har hägnat in 7 hektar med godkänt viltstängsel.[ – Jag har röjt som en tokig kring stängslet för att hålla rovdjuren ute, berättar Ingela Portström. Så kommer de in ändå. Trots att det finns hus i närheten och fårhagen ligger alldeles intill vägen har Ingela och hennes man vaktat fåren. – Vi har en koja som vi brukar övernatta i, men på måndags hade vid bröllopsdag och tänkte att vi vågar stanna hemma.
Hennes son åkte tidigt på tisdagsmorgonen till fårhagen och såg genast att något var fel. Två får låg döda, ett delvis uppätet. Flera av de andra var skadade. Minst ett lamm är försvunnet. Hela förmiddagen gick åt till att samla fåren och undersöka skadorna, många var så skadade att de måste avlivas direkt.
Ingela ringde direkt till Susanne Tollman på morgonen och hon och hennes familj kom för att hjälpa till.
Susanne Tollman har precis börjat hämta sig efter tragedin då hennes får angreps av vargen och så fort hon såg skadorna på Portströms får var hon övertygad.
– Det är varg. Den tar dem i bakbenen och drar omkull djuren och ger sig sedan på strupen.
Stängslet runt hagen är 1,20 högt, femtrådigt med 4 700 volts spänning. Det är besiktigat och godkänt av länsstyrelsen. – I Slovenien kräver man stängsel på 1,6 meter och två boskapsvaktande hundar, säger Ingela Portström. Men här anser länsstyrelsen att dessa stängsel ska räcka.
Man kan få bidrag på 20 kronor per meter viltstängsel. Då måste man förbinda sig att ha djur i fem år.
– Jag har två år kvar, jag förstår inte hur jag ska orka. Det vore bättre om myndigheterna sa rent ut att de inte vill ha oss kvar.
Susanne Tollman har ännu inte viltstängsel. Hon tar in fåren varje kväll, vågar inte lämna dem ute trots att lagen kräver det.
– Jag hade bestämt mig för att satsa på viltstängsel, men när jag ser det här känns det meningslöst.
Under vintern har Susanne Tollman, Ingela Portström och fäbodbrukaren Land Alice Gustafsson vänt sig till myndigheter, ministrar, länsstyrelsen, landshövdingen och kommunen med frågor om hur de ska kunna bedriva djurhållning omringade av vargrevir.
– Vi har fått svar av alla vi skrev till, säger Ingela Portström. Alla säger att vi behövs. Men ingen har kunna svara på hur vi ska kunna ha djur i vargrevir. Det verkar vara upp till oss själva.
Ingela Portström menar att ett alternativ vore att tillåta att djuren tas in på natten.
– Så var det förr. Då tog man in djuren på kringbyggda gårdar under nätterna för att skydda dem mot varg.
Hon känner att hon sitter fast, detta år och två år till måste hon ha kvar fåren.
– Vi får väl sova i fårhagen men nu är det snart höskörd och då är det svårt att hinna vakta fåren hela tiden. Mats Rapp och besiktningsmannen Jan-Sture Nordlund från länsstyrelsen besökte fårhagen på tisdagen. – Det handlar om varg, säger Mats Rapp. Man ser att det inte är hund eller lodjur.
Han säger att rovdjursstängsel är säkert och att vargen eller vargarna tagit sig in under stängslet. Vargspår efter flera vargar finns utanför.
– Det är ovanligt att vargen hoppar över, de kryper under stängslet. På några ställen var den understa tråden mer än 50 cm över marken, de hålen har vi och fårägarna nu täppt till. Vi har också satt lapptyg på stängslet mot skogen, det brukar vara effektivt.
Stängslet var besiktigat och Mats Rapp kan inte förklara hur det kunde finnas luckor.
– Det verkar inte hjälpa vad vi göra, säger Ingela Portström. Vi har verkligen jobbat med stängslet och det är godkänt, ändå hittas fel.
Hon har satt stängsel i en ny hage på andra sidan vägen som hon håller på att röja. Nu vet hon inte om det stängslet kommer att fungera. Källa: http://www.dalademokraten.se/Leksand/Minst...ch-skadade-far/Hagen var alltså besiktad och godkänd av myndigheterna. Alla vet att marken höjs och sänks på grund av tjäle, fukt, torka och så vidare... 20 - 30 centimeter över marken är endast en rekommendation... Så det är ren lögn och förbannad dikt från rovdjurstallibanernas sida!!!
CITAT M vill lätta rovdjurstrycket Publicerad 2012-06-26 12:40
Moderaterna vill öka lokalbefolkningens inflytande över rovdjursförvaltningen. ”Det är i dag ett hårt rovdjurstryck i Mellansverige”, säger riksdagsledamoten Bengt-Anders Johansson (M).
M presenterade på tisdagen en rapport om vilda djur. Ett budskap var att det inte tas tillräcklig hänsyn till lokalbefolkningens möjlighet att vistas i naturen och rätt att freda sina tamdjur.
– Det skulle bli mindre koncentration av rovdjur på vissa ställen i landet med vår politik, säger Johansson.
Han menar att rovdjurstrycket i Mellansverige är hårt eftersom där finns både varg, björn och lo.
M vill nu pröva om de regionala, rådgivande viltförvaltningsdelegationerna hos länsstyrelserna ska få direkt beslutanderätt. I dem finns till exempel representanter för markägare, miljöorganisationer och jägare. Johansson kan tänka sig att delegationerna ska få besluta om hur många vargar som ska finnas i ett område.
M föreslår också en maxtid inom vilken länsstyrelsen måste ta beslut om tillstånd till skyddsjakt. Enligt Johansson bör det inte få dröja mer än några timmar.
M vill också pröva en möjlighet att ta bort hela revir i län med stor vargtäthet och utreda om de som på eget initiativ startar en skyddsjakt ska behöva riskera att dömas för grovt jaktbrott. Källa: http://www.dn.se/nyheter/sverige/m-vill-la...rovdjurstrycketKlok politik för att få ännu fler väljare från den hårt drabbade landsbygden.
kerstinbern
28-06-2012, 10:33
CITAT (dahla @ 28-06-2012, 09:19)  Nej, dom är vinklade som så många andra... Källa: http://www.dalademokraten.se/Leksand/Minst...ch-skadade-far/Hagen var alltså besiktad och godkänd av myndigheterna. Alla vet att marken höjs och sänks på grund av tjäle, fukt, torka och så vidare... 20 - 30 centimeter över marken är endast en rekommendation... Så det är ren lögn och förbannad dikt från rovdjurstallibanernas sida!!! "Länsstyrelsen gav bidrag till stängslet då det sattes upp. Redan då påpekade besiktningsmannen vid slutbesiktningen att nedersta tråden satt för högt på flera ställen. Huruvida detta åtgärdades av fårägaren är inte känt."
CITAT (kerstinbern @ 28-06-2012, 11:33)  "Länsstyrelsen gav bidrag till stängslet då det sattes upp. Redan då påpekade besiktningsmannen vid slutbesiktningen att nedersta tråden satt för högt på flera ställen. Huruvida detta åtgärdades av fårägaren är inte känt." Det där med höjden på nedersta tråden är som sagt en REKOMMENDATION men inget krav... Dessutom finns det inga krav alls på elstängsel för att få ha får hägnade...
Gossen Ruda
28-06-2012, 14:24
Enligt min enkla mening är det lite av upponervända världen att man hägnar in husdjuren för att skydda från faror UTIFRÅN. Det vanliga i alla tider har varit att man skall hindra djuren från att rymma.
CITAT (Gossen Ruda @ 28-06-2012, 15:24)  Enligt min enkla mening är det lite av upponervända världen att man hägnar in husdjuren för att skydda från faror UTIFRÅN. Det vanliga i alla tider har varit att man skall hindra djuren från att rymma. Så sant! Man har nu tydligen på regeringsnivå fått siffror på att det bara är några få procent av Sveriges befolkning som vill att det ska finnas mer varg och dessa ses som fanatiska och utan normal verklighetsuppfattning och att närmare 70% nu vill minska vargstammen så en förändring är att vänta
*Stintan*
28-06-2012, 16:22
Och det tror du EU säger ja till bara sådär?
Gossen Ruda
28-06-2012, 16:37
Det är dags att EU kommer ner på jorden. Varför hålla ett konstlat liv i en tynande vargstam här när det finns tusentals vargar i Ryssland? Jag har svårt att se logiken.
kerstinbern
28-06-2012, 19:23
CITAT (Gossen Ruda @ 28-06-2012, 14:24)  Enligt min enkla mening är det lite av upponervända världen att man hägnar in husdjuren för att skydda från faror UTIFRÅN. Det vanliga i alla tider har varit att man skall hindra djuren från att rymma. Din historiekunskap imponerar inte. Djuren har traditionellt gått på skogen, inhägningen var för att skydda grödan från djuren, inte för att stänga dem inne!
Gossen Ruda
28-06-2012, 19:43
CITAT (kerstinbern @ 28-06-2012, 20:23)  Din historiekunskap imponerar inte. Djuren har traditionellt gått på skogen, inhägningen var för att skydda grödan från djuren, inte för att stänga dem inne! Din ironi imponerar inte heller. Jag har rester av ett fähus för frigående kreatur på min sommarstugetomt så jag har en viss kunskap. När det gällde frigående kreatur hade man vallpojkar för det mesta. Man kunde dock även hägna in djuren nära gårdarna när man slåttrat vallarna så de gärdsgårdarna var dubbelverkande. Man kunde även hägna in betesmarken. Min mamma snubblade en gång på restena av ett sådant stängsel, flera km in i skogen. Man slapp dock skydda mot vargen för antingen var den utrotad eller jagad så den höll sig undan.
kerstinbern
28-06-2012, 20:12
CITAT (Gossen Ruda @ 28-06-2012, 16:37)  Det är dags att EU kommer ner på jorden. Varför hålla ett konstlat liv i en tynande vargstam här när det finns tusentals vargar i Ryssland? Jag har svårt att se logiken. T o m Svenska Jägareförbundet har insikt nog att kalla dina åsikter för: "Chockerande brist på insikt om naturens realiteter"http://www.jagareforbundet.se/blogg/index....ens-realiteter/
Gossen Ruda
28-06-2012, 20:29
CITAT (kerstinbern @ 28-06-2012, 21:12)  T o m Svenska Jägareförbundet har insikt nog att kalla dina åsikter för: "Chockerande brist på insikt om naturens realiteter"http://www.jagareforbundet.se/blogg/index....ens-realiteter/Jag kan inte hitta något om mitt inlägg i texten? Eller är ditt inlägg väldigt långsökt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|