|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32
CITAT (herkules @ 15-11-2011, 20:46)  varg är bra, den håller rätt på älg! Ja, i varglänen kanske en och annan älg går åt... men det du inte förstår är att älgarna just nu ökar i antal på grund av vargen... folket i varglänen kan ju inte jaga älg med ställande hund vilket behövs för att man ska kunna skjuta rätt mängd älg...
Under älgjakten hade jag älgar på tomten var o varann dag. Dumma är dom tydligen inte. Fast lösspringande jakthundar är ett otyg att ha på tomten. Borde vara skottpengar på dom.
CITAT (dahla @ 15-11-2011, 21:07)  Ja, i varglänen kanske en och annan älg går åt... men det du inte förstår är att älgarna just nu ökar i antal på grund av vargen... folket i varglänen kan ju inte jaga älg med ställande hund vilket behövs för att man ska kunna skjuta rätt mängd älg...  Du försöker då hela tiden vränga till det till vargens nackdel men jag tror bara det får motsatt effekt här. Skulle vara intressant att ha naturvårdsverket eller artdatabanken här nu som sitter på mer neutral fakta.
herkules
16-11-2011, 07:58
CITAT (dahla @ 15-11-2011, 21:07)  Ja, i varglänen kanske en och annan älg går åt... men det du inte förstår är att älgarna just nu ökar i antal på grund av vargen... folket i varglänen kan ju inte jaga älg med ställande hund vilket behövs för att man ska kunna skjuta rätt mängd älg... struntprat, självklart kan man skjuta älg (om det nu är nödvändigt) utan lös hund. vargen ska inte behöva stryka på foten för att människor vill att det ska krylla av lösa jakthundar i skogen. och tala aldrig någonsin om för mig vad jag förstår och inte förstår, det vet du ingenting om.
CITAT (herkules @ 16-11-2011, 07:58)  struntprat, självklart kan man skjuta älg (om det nu är nödvändigt) utan lös hund. vargen ska inte behöva stryka på foten för att människor vill att det ska krylla av lösa jakthundar i skogen. och tala aldrig någonsin om för mig vad jag förstår och inte förstår, det vet du ingenting om. Givetvis kan man skjuta älg utan lös hund... men du kanske kan förstå att det är stora områden med skog som ska jagas av och det fungerar inte att sitta och vänta på älgar som till största delen är aktiva på nätterna... lösa hundar som driver och ställer älgar med skall behövs oavsett vad du tror eller inte. Vad ska vi göra åt varg som uppehåller sig i samhällen och städer då? CITAT Varg dödade höna mitt i samhälle 16 november, 2011 En höna har dödats av varg. Händelsen inträffade mitt på dagen i centrala Insjön, Dalarna.
När Anna-Karin Halfvarsson från Insjön kom hem låg det fullt med fjädrar utanför hönshuset. Tre hönor fattades. Vid samma tid såg en granne till henne en ungvarg inne i samhället.
Två av hönorna har hittats, den ena var blodig. Den tredje fågeln är borta. Anna-Karin Halfvarsson vågar nu inte längre ha sin hönor utomhus.
– Jag ringde länsstyrelsen och frågade om jag måste sätta upp rovdjursstängsel för dem. Men när jag sa att jag bor i tätbebyggt område fick jag inget riktigt svar. Det känns riktigt otrevligt, säger Anna-Karin Halfvarsson, till Dala-Demokraten.
– Nu vet ju vargen att det finns mat här, men jag ska då inte mata den med mina djur, fortsätter hon till tidningen. http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...mhalle-1.18651/
herkules
16-11-2011, 10:57
CITAT (dahla @ 16-11-2011, 08:58)  Givetvis kan man skjuta älg utan lös hund... men du kanske kan förstå att det är stora områden med skog som ska jagas av och det fungerar inte att sitta och vänta på älgar som till största delen är aktiva på nätterna... lösa hundar som driver och ställer älgar med skall behövs oavsett vad du tror eller inte. Vad ska vi göra åt varg som uppehåller sig i samhällen och städer då? klart det fungerar att sitta och vänta på älgen, jakt är ett fritidsintresse, inget jäkla jobb. det behövs absolut ingen löshundjakt, ha hunden i snöre och spring. nåja, så mycket varg springer inte vare sig i samhällen eller städer så det måste skrikas licensjakt i högan sky.
Orkidétjuven
16-11-2011, 11:14
Från dagens NT
Utökad skyddsjakt på varg Stockholm Det kan bli skyddsjakt på varg i vinter, även om vargarna inte har rivit tamdjur eller åstadkommit andra skador, enligt Naturvårdsverket. Det räcker med att "det råder stor sannolikhet för att det kommer att inträffa allvarliga skador".
Skyddsjakten, i den utökade form som verket nu föreslår, är tänkt att ersätta licensjakten som regeringen tvingades avskaffa tidigare i år efter att EU hotat dra Sverige inför domstol. TT
herkules
16-11-2011, 11:20
vi är många som självklart kommer att störa den "skyddsjakten"
CITAT (herkules @ 16-11-2011, 11:20)  vi är många som självklart kommer att störa den "skyddsjakten" Gör det du, det hjälper säkert vargfrågan i rätt riktning
herkules
16-11-2011, 14:08
självklart manifesterar stockholmare, vi är för varg!
kerstinbern
16-11-2011, 14:48
CITAT (dahla @ 15-11-2011, 21:00)  Nu äter man ju inte varg så vad nytta tillför den? Men då bör ju den som äter älg också betala för dess kostnader, varför skall skattebetalarna subventionera älgsteken åt jägarna?
Jan Lindgren
16-11-2011, 15:50
CITAT (kerstinbern @ 16-11-2011, 14:48)  Men då bör ju den som äter älg också betala för dess kostnader, varför skall skattebetalarna subventionera älgsteken åt jägarna? Hej! Jag är bara tacksam att det finns jägare som är vänliga nog att hålla viltet på en lagom nivå. Jag pratar ofta med jägarna i min omgivning och de försöker atlltid ställa upp om jag har problem med rådjur eller räv. Populationen av älg är ganska lagom i mina hemtrakter. Håller man vettig hastighet på vägen så blir det färre olyckor. Problemet är kanske att stadsbor inte förstår att vilda djur är mer aktiva tidiga mornar och vid skymningen. Det är helt utmärkt att det blir utökad jakt på varg. Vargen förökar sig snabbt och den saknar biologiskt värde i Sydsverige. Det räcker med att människan är toppredator. Däremot så bör vi ha en liten stam av varg i Sverige av moraliska skäl. Dessa vargar måste finnas i ett område nära den ryska populationen så att det kan ske ett genutbyte. MVH Jan Lindgren
herkules
16-11-2011, 16:16
CITAT (Jan Lindgren @ 16-11-2011, 15:50)  Hej! Jag är bara tacksam att det finns jägare som är vänliga nog att hålla viltet på en lagom nivå. Jag pratar ofta med jägarna i min omgivning och de försöker atlltid ställa upp om jag har problem med rådjur eller räv. Populationen av älg är ganska lagom i mina hemtrakter. Håller man vettig hastighet på vägen så blir det färre olyckor. Problemet är kanske att stadsbor inte förstår att vilda djur är mer aktiva tidiga mornar och vid skymningen.
Det är helt utmärkt att det blir utökad jakt på varg. Vargen förökar sig snabbt och den saknar biologiskt värde i Sydsverige. Det räcker med att människan är toppredator. Däremot så bör vi ha en liten stam av varg i Sverige av moraliska skäl. Dessa vargar måste finnas i ett område nära den ryska populationen så att det kan ske ett genutbyte. MVH Jan Lindgren finns ingen anledning att betala för att folk ska sitta på en palljävel i skogen, smygsupa och hoppsan hejsan hunden skäller, där är en älg och jäklar, jag fällde den, gött mos, nu kan kärringen fylla frysen! stressa stackars älgar så de ränner ut i vägen och förorsaka trafikolyckor. springer hunden bort o har tappat gps:en så skylls det på varg. konstigt folk.
sparvuggla
16-11-2011, 19:07
CITAT (herkules @ 16-11-2011, 16:16)  finns ingen anledning att betala för att folk ska sitta på en palljävel i skogen, smygsupa och hoppsan hejsan hunden skäller, där är en älg och jäklar, jag fällde den, gött mos, nu kan kärringen fylla frysen! stressa stackars älgar så de ränner ut i vägen och förorsaka trafikolyckor. springer hunden bort o har tappat gps:en så skylls det på varg. konstigt folk. Vi är väldigt väldigt många här i svedala som tycker exakt lika. Men av alla intressegrupper har jägare dom skickligaste lobbyisterna, som bekant har dom nästlat in sig t.o.m. i riksdagshuset, och övningsskjuter i källaren!!!!!!!!!!!
Gossen Ruda
16-11-2011, 19:19
CITAT (sparvuggla @ 16-11-2011, 19:07)  Vi är väldigt väldigt många här i svedala som tycker exakt lika. Jooo, minst två.
herkules
16-11-2011, 23:38
yep, jag o sparvis!
sparvuggla
17-11-2011, 15:28
CITAT (herkules @ 16-11-2011, 23:38)  yep, jag o sparvis!  Vi + en stor majoritet av hela befolkningen. 2-3 % jägare ska INTE få äga och förstöra naturen.
Gossen Ruda
17-11-2011, 16:35
CITAT (sparvuggla @ 17-11-2011, 15:28)  Vi + en stor majoritet av hela befolkningen.
2-3 % jägare ska INTE få äga och förstöra naturen. Fast 2 st av 9 miljoner är bara 0,00002 %.
malcolm
17-11-2011, 16:54
CITAT (herkules @ 16-11-2011, 16:16)  finns ingen anledning att betala för att folk ska sitta på en palljävel i skogen, smygsupa Vad grundar du detta påstående på, gamla pilsnerfilmer eller...?
herkules
17-11-2011, 17:01
nä, mest jagande bekanta  det är ett jäkla krökande på sina håll.
malcolm
17-11-2011, 17:06
Jag har både släktiingar och arbetskamrater som är jägare och den som blir påkommen med att dricka alkohol under jakten blir omedelbart utesluten ur jaktlaget.
Jan Lindgren
17-11-2011, 17:55
CITAT (sparvuggla @ 17-11-2011, 15:28)  Vi + en stor majoritet av hela befolkningen.
2-3 % jägare ska INTE få äga och förstöra naturen. Hej! Der är väl snarast så att en massa okunniga stadsbor ska inte få förstöra naturen. Vargen medför inget positivt till naturen. Det är bara ytterligare en organism. Ungefär lika korkat som att hävda att vi bör införa plasmodium igen bara för att få ytterilgare en organism i Sverige. De flesta av oss som vårdar den biologiska mångfalden genom att hålla marker öppna i skogslandskapet vill absolut inte ha varg i omgivningen. Det blir bäst om markägaren får bestämma över sin mark. Jag har absolut inget emot om sparvuggla och Herkules förbjuder vargjakt på sin tomt. MVH Jan Lindgren
smuleborg
17-11-2011, 19:00
CITAT (Gossen Ruda @ 15-11-2011, 20:04)  Nej, som jag skrev är det väghållarens sak att hålla djuren borta vid behov. Det är vägen som inkräktar på markägarens ägor, inte markägarens djur som inkräktar på vägen. Därför kan man inte heller ålägga markägaren att sätta upp staket. Jo det förstår jag. Om då markägaren håller mat-viltet (älg, rådjur och vildsvin) såsom tamboskap (utfodrar, håller rovdjur borta o.s.v.) går det åt en väldans massa stängsel. Kilopriset är så i kronor och ören väldigt högt.
kerstinbern
17-11-2011, 19:35
CITAT (herkules @ 16-11-2011, 17:16)  finns ingen anledning att betala för att folk ska sitta på en palljävel i skogen, smygsupa och hoppsan hejsan hunden skäller, där är en älg och jäklar, jag fällde den, gött mos, nu kan kärringen fylla frysen! stressa stackars älgar så de ränner ut i vägen och förorsaka trafikolyckor. springer hunden bort o har tappat gps:en så skylls det på varg. konstigt folk. Det var väl en orättvis karaktärstik av dagens moderna jägare. Idag behöver ju inte jägaren ens gå ut och sätta sig på pallen i skogen, utan kan lugns sitta kvar i sin 4-hjulksdrivna bil och följa jakten med den GPS-märkta hunden på skärmen, och sedan bara köra så nära som möjligt. Av rent praktiska skäl, måste de dock gå ur bilen för att avsluta jakten.
Överbölingen
17-11-2011, 21:03
Utförs jakten på det viset och polisen får koll på det så blir det ett fall om olaga jakt. Med fordon är det helt förbjudet att genskjuta vilt. Behöver man förflytta sig så skall det ske till fots såvida inte vederbörande pga medicinska skäl har tillstånd att med vapen förflytta sig med fyrhjuling eller snöskoter. Det är förbjudet att med föra vapen på terrängfordon utan länsstyrelsens medgivande.
herkules
18-11-2011, 08:59
det finns idioter och så finns det IDIOTER
Orkidétjuven
18-11-2011, 10:02
Ur dagens NT. Nytt parti vill utrota vargen Norrtälje Ett nytt parti med en enda fråga - att utrota vargen i Sverige - börjar ta form. Naturdemokraterna hoppas kunna få in en fot i riksdagen, och därmed inflytande över rovdjurspolitiken. -Folk är trötta på att bli överkörda och att plöja ner en till synes outsinlig mängd skattepengar på ett djur som inte ens är utrotningshotat, säger en av initiativtagarna, Gunilla Grönvall, till Norrtelje Tidning. Ordförande i partiet är jägaren Marcus Werjefelt.
Gossen Ruda
18-11-2011, 10:40
Jag ser nog Naturdemokraterna mer som ett försök att skapa opinion mot vargen är som ett seriöst förslag. Vi har dock frihet att skapa partier i landet så ur den synpunkten är det ok.
sparvuggla
22-11-2011, 17:07
CITAT (herkules @ 18-11-2011, 08:59)  det finns idioter och så finns det IDIOTERDet är bara en bråkdel av alla jaktbrott och tjuvskjutningar (viltvård??) får rättsligt efterspel, men när det händer känns det mycket bra att åtminstone några av dom största idioterna åker dit: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4815659http://www.skanskan.se/article/20111122/TT...ed-snoumlskoter
sparvuggla
06-12-2011, 16:39
Varghatare-jägargubbar som gör sig till talesmän för alla i ländsbygden är även mästare på att förvanska verkligheten........Men det visste vi redan innan....... http://www.nordulv.se/index.php/aktuellt/1...0111205karlstadSå lätt är det att vilseleda svaga individer vars enda läsning är jakttidningar som dom tror blint på.
Gossen Ruda
06-12-2011, 18:29
Rättegången i Göteborg mot djurrättsaktivisten som stått åtalad för flera grova hot, mordbrand mm avslutades idag. Åklagaren yrkar på 4-5 års fängelse men först skall individen genomgå en stor sinnesundersökning innan dom faller. Skulle kanske behöva göras på andra ställen också?
Kriget mot vargen når USA. Där handlar det inte så mycket om konkurrens, utan om ett ideologiskt hat mot staten och miljörörelsen, men resultatet är detsamma.
Huggorm
08-12-2011, 23:53
Fantastiskt så likt den svenska vargfrågan det är
CITAT (Huggorm @ 08-12-2011, 23:53)  Fantastiskt så likt den svenska vargfrågan det är Jag tror det är orättvist mot de flesta svenska vargmotståndare att säga så. I Sverige beror motståndet på att vargen äter älg som större delen av svenska landsbygden ser som personligt ägd frigående tamboskap. Det är ett dåligt skäl att vilja utrota varg, men det är rationellt. I USA är motivationen ideologisk, baserad på hat mot stat och miljövård, all miljövård. Det är ett långt steg från att vilja bli av med vargen för att de "äter våra älgar", till att skjuta trumpetartranor endast av anledningen att de är fridlysta eller vilja utrota sjökor för att miljövård är ogudaktigt. (Dock inte orättvist mot alla vargmotståndare - i Åkersberga är det sedan ett par år en rabiat varghatare som lägger ut förgiftad mat och klipper upp viltstängsel för att döda vargarna, med det ganska förutsägbara resultatet att vargarna mår bra men flera hundar har dött av att äta gift, och det har skett olyckor med vildsvin och älg som tagit sig ut på motorvägen. Helt klart en kandidat för stor sinnesundersökning.)
Trampendal
10-12-2011, 00:17
CITAT (Azur @ 09-12-2011, 03:01)  (Dock inte orättvist mot alla vargmotståndare - i Åkersberga är det sedan ett par år en rabiat varghatare som lägger ut förgiftad mat och klipper upp viltstängsel för att döda vargarna, med det ganska förutsägbara resultatet att vargarna mår bra men flera hundar har dött av att äta gift, och det har skett olyckor med vildsvin och älg som tagit sig ut på motorvägen. Helt klart en kandidat för stor sinnesundersökning.) Vilka belägg har du för att det är EN person som gjort detta? Jag vet att vilstängsel har klippt upp längs E18 (men norr om Åkersberga som jag fattat det) och att gift har lagts ut (nån enstaka gång?) i Åkersberga, men hur vet du att det är en och samma person som gjort detta?
sparvuggla
24-12-2011, 07:28
Ett ordagrant citat från Adam Skevstads blogg: 2011 blev ett år då förnuftet äntligen segrade i vargfrågan. Licensjakten på varg stoppades -- med stor sannolikhet för mycket lång tid framöver. Frågan är om den någonsin kommer tillbaka. Den olidligt inkompetente Andreas Carlgren fick avsked på grått papper efter att ha skämt ut inte bara sig själv, utan även Sverige, genom att ha gjort sig till språkrör för rovdjurrevisionisterna i sin infantila dialog med EU-kommissionen. Det verkar också som om polisen nu äntligen pressats att spåra upp tjuvjägare. Sist men inte minst verkar det som att skattefinansieringen av Svenska Jägareförbundet leder mot sitt slut.
God Jul alla naturvänner !!!
herkules
08-01-2012, 15:21
sparvuggla
09-01-2012, 15:39
Återigen tror man att jägare medvetet dödar sina hundar för att få skyddjak beviljad. Så stort är hatet. Fast är hunden gammal och jägaren missnöjd tror man sig slå två flugor i en smäll. Dessutom kan man lyfta minst 10 000:- cash. http://www.nordulv.se/index.php/component/...0120106skultunaMen som tur är följer EU noggrant vad som händer med vargen och naturen i Sverige: http://www.nordulv.se/index.php/component/.../186-20120109eu
*Stintan*
13-01-2012, 17:49
Regeringen försöker lura EU om vargjakten! Naturvårdsverket meddelade idag att man tillåter skyddsjakt på 32 vargar. Man ger också möjlighet att skjuta vargar i förebyggande syfte. -Detta är inte skyddsjakt, det är licensjakt under falskt namn! säger Sven-Erik Alhem, rovdjursansvarig hos Djurskyddet Sverige http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/dju...qkU7O4.facebook
Huggorm
13-01-2012, 18:31
Det är så man måste hantera EU-byråkratin
Gossen Ruda
13-01-2012, 18:31
CITAT (*Stintan* @ 13-01-2012, 17:49)  Regeringen försöker lura EU om vargjakten! Naturvårdsverket meddelade idag att man tillåter skyddsjakt på 32 vargar. Man ger också möjlighet att skjuta vargar i förebyggande syfte. -Detta är inte skyddsjakt, det är licensjakt under falskt namn! säger Sven-Erik Alhem, rovdjursansvarig hos Djurskyddet Sverige http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/dju...qkU7O4.facebookDet var också det som Carlgren menade innan han byttes ut. Olika personer, samma politik.
sparvuggla
13-01-2012, 18:51
CITAT (*Stintan* @ 13-01-2012, 17:49)  Regeringen försöker lura EU om vargjakten! Naturvårdsverket meddelade idag att man tillåter skyddsjakt på 32 vargar. Man ger också möjlighet att skjuta vargar i förebyggande syfte. -Detta är inte skyddsjakt, det är licensjakt under falskt namn! säger Sven-Erik Alhem, rovdjursansvarig hos Djurskyddet Sverige http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/dju...qkU7O4.facebookI sämsta fall lyckas (och vill) dom lura EU i år. Men EU håller koll på vad som händer, missbrukas skyddsjakten kommer saker att hända. Så vi får se, jag känner mig inte orolig just nu, men om ett år har vi fakta.
Jan Lindgren
14-01-2012, 18:36
CITAT (sparvuggla @ 13-01-2012, 18:51)  I sämsta fall lyckas (och vill) dom lura EU i år. Men EU håller koll på vad som händer, missbrukas skyddsjakten kommer saker att hända.
Så vi får se, jag känner mig inte orolig just nu, men om ett år har vi fakta. Hej! Du behöver inte vara orolig. Vi har goda erfarenheter från Finland. MVH Jan Lindgren
sparvuggla
14-01-2012, 19:15
CITAT (Jan Lindgren @ 14-01-2012, 18:36)  Hej! Du behöver inte vara orolig. Vi har goda erfarenheter från Finland. MVH Jan Lindgren OK, bra. Jag känner inte till hur det är i Finland.
sqrulan
14-01-2012, 19:46
Jag vill veta vem som är GUD!!!! Eller den allsmäktiga varelsen på jorden som "bestämmer" över vargars liv?
Jan Lindgren
15-01-2012, 15:46
CITAT (sparvuggla @ 14-01-2012, 19:15)  OK, bra. Jag känner inte till hur det är i Finland. Hej! Konstigt att du inte har koll på vargproblemen i grannländerna. Vi som är vargintresserade läser det mesta vi hittar om varg. MVH Jan Lindgren
kerstinbern
18-01-2012, 18:49
När en trafikskadad vargtik jagats i 8 dygn och till sist avlivats, upptäcktes att hon bara vägde 19 kg. Förmodligen beror det på att alfadjuren i Långsjöreviret dödats i tjuvjakt: http://www.rovdjur.se/viewNavMenu.do?menuID=4&oid=3206http://www.dt.se/nyheter/falun/1.4293414-a...t-ar-forsvunna-Och nu har också pejlhalsbandet till en av de vargar som tidigare flyttades söderut hittats, och polisen har inlett en förundersökning om jaktbrott: http://www.dt.se/brottsplats/1.4298502-mis...ktbrott-pa-varg
Huggorm
18-01-2012, 18:56
Vad skall EU göra åt det då?
sparvuggla
21-01-2012, 12:35
http://www.dt.se/brottsplats/1.4306442-var...-spar-att-foljaEn belöning på 100 000 är utfäst för tips som hjälper till att dessa sjuka människor tas om hand, och sedemera straffas eller vårdas. Läs mer på Nordulvs hemsida. Belöningen hjälpte vid utredningen i Bollnäs, DNA-bevis har säkrats å analyserats. Rättegång kommer så småningom.
Gossen Ruda
21-01-2012, 13:29
En belöning kommer knappast att hjälpa, man har ju bara hittat ett halsband och den/de som skar av det har förmodligen varit kloka nog att inte lämna några spår. Djuret lär man inte hitta. Att vargen vandrat tillbaka till hemtrakterna visar dock hur svårt det är att flytta vargar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|