|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32
CITAT Gråhund angripen av varg 8 november, 2011
En gråhundstik har angripits av varg i samband med älgjakt i Granbergslaget väster om Malung.
Hundföraren Magnus Myhr berättar för Dalarnas Tidningar att han vara bara 30 meter från hunden då vargen plötsligt dök upp och angrep och tryckte ner hunden på marken. Myhr skrek och rusade fram, då släppte vargen taget om hunden och försvann.
Gråhundstiken undkom attacken med ett jack i ett lår. http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...v-varg-1.18590/Nää... vargen som äe så skygg av sig... CITAT Filmade varg på villatomt 8 november, 2011 En varg filmades när den gick utanför ett köksfönster i Laxå på söndagsmorgonen.
– Vi såg honom en lång stund. Först var han precis utanför köksfönstret. Sedan simmade han över ån och sprang upp i hästhagarna och drog iväg, säger Pär Jinnestrand till Nerikes Allehanda.
Vargen verkade helt orädd, berättar Pär.
Efter en stunds funderande är nu länsstyrelsen i Örebro län säkra på att det verkligen är en varg som filmats.
– Jag fick titta på originalfilmen och skickade den även vidare till en vargforskare. Tillsammans kunde vi konstatera att det rör sig om en skandinavisk varg, säger Per Wedholm, rovdjursansvarig på länsstyrelsen, till Nerikes Allehanda. http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...latomt-1.18592/Fy vad skygga dom är för människor...
CITAT Vargspår i cementen
Marie Pott 2011-11-08
En villaägare utanför Årjäng hade gjutit grund till terassen. Nästa morgon fanns det tassavtryck från en varg i cementen.
Det är Jan Eliasson i Tenvik utanför värmländska Årjäng som haft vargen så nära inpå huset. – Vi hade gjutit grund till terassen dagen innan och när jag gick upp fick jag se tydliga spår efter varg i cementen. Det ser ut som att den jagat en katt eftersom det är mindre spår vid sidan av de större, säger Jan Eliasson till Nya Wermlands-Tidningen. Det är flera jägare som tittat på spåren och de har varit eniga om att spåren är efter just varg. Jan Eliasson själv tycker att det hela mest är lite komiskt, men säger att frugan inte är lika förtjust. http://www.jaktojagare.se/notiser/vargspar-i-cementen
sparvuggla
08-11-2011, 18:40
CITAT (dahla @ 08-11-2011, 18:30)  För några månader sen fick jag ganska seriöst intryck av dahla. Men nu har det rätta (jägar)jaget kommit fram med alla otaliga länkar till jägareförbundet. Det är sorgligt hur lätt det är att hjärntvätta en del jägare. Sorgligt men sant.
herkules
08-11-2011, 23:39
har man något vett i huvudet så släpper man inte sin kära familjemedlem där det finns varg, hur enkelt som helst. detsamma gäller om man håller boskap, man skyddar dem om man bor i vargland. herregud - är folk verkligen så pantade?
Överbölingen
09-11-2011, 01:18
Lite less på den här tråden men nu är vi tillbaka i 1800-hundratalstänkamde.
För min del räcker det om Ryssland, USA och Cananda har livskraftiga vargsatamar. Se över arealerna. Snart är vi världens vargtätataste område. Vilket djäkla mål!
kerstinbern
09-11-2011, 04:43
CITAT (herkules @ 09-11-2011, 00:39)  har man något vett i huvudet så släpper man inte sin kära familjemedlem där det finns varg, hur enkelt som helst. detsamma gäller om man håller boskap, man skyddar dem om man bor i vargland. herregud - är folk verkligen så pantade? Inte alls, men precis som det pågår människohandel runt om i världen, där folk t o m säljer sina egna släktingar, så är man beredd att offra sin "kära familjemedlem" bara man får bra betalt.
Människan ser inte nålen i sitt eget öga...
Om en människa odlar sallad i trädgårdslandet drabbas av "mördarsniglar" så ska dessa bekämpas med alla medel...
Om en människas gräsmatta bökas upp av vildsvin eller grävs upp av sork eller mullvad så ska dessa bekämpas med alla medel...
Råttor och möss som kommer in i människans bostäder ska förgöras med gift och fällor till varje pris...
Ve den jägare som väljer att på sin fritid gå ut i skogen för att nedlägga sin egen föda istället för att gå till en stormarknad där köttet kommer från en köttfabrik där djuren står stilla i sin egen skit dygnet runt och aldrig får se blå himmel...
Ve den jägare som har hunden och jakten som sitt största intresse och som därför vill värna om den livsstil som hon och hennes släkt utövat genom generationer...
herkules
09-11-2011, 09:14
livsstil och livsstil, klart det inte alltid funkar att leva som man vill. vi får alla rätta in oss i ledet.
att släppa hund i vargland är ungefär lika idiotiskt som att tala om för småungarna att där borta på motorvägen, det är bra ställe att leka på.
Noll empati för människor på landet... kanske är lika bra att gasa ihjäl dom som inte tycker som de bättre vetande i städerna...
herkules
09-11-2011, 13:07
CITAT (dahla @ 09-11-2011, 11:59)  Noll empati för människor på landet... kanske är lika bra att gasa ihjäl dom som inte tycker som de bättre vetande i städerna... tycker du verkligen det? trist inställning. CITAT (Överbölingen @ 09-11-2011, 01:18)  Lite less på den här tråden men nu är vi tillbaka i 1800-hundratalstänkamde. varför skriver du om du är less?
kerstinbern
09-11-2011, 18:49
CITAT (dahla @ 09-11-2011, 12:59)  Noll empati för människor på landet... kanske är lika bra att gasa ihjäl dom som inte tycker som de bättre vetande i städerna... Din empati med de som varje dag förolyckas pga att ditt fritidsnöje är slående. Men jag tror ju alltid gott om människan, så jag tror egentligen inte att det finns (så många) så egoistiska individer. Utan det är nog bara en fasad som måste hållas uppe, det är väl bara ett jobb som vilket som helst, även om det ser obehagligt ut.
smuleborg
09-11-2011, 19:22
CITAT (dahla @ 09-11-2011, 11:59)  Noll empati för människor på landet... kanske är lika bra att gasa ihjäl dom som inte tycker som de bättre vetande i städerna... Jag bor på landet  . Man får se och höra både ett och annat.
CITAT (kerstinbern @ 09-11-2011, 18:49)  Din empati med de som varje dag förolyckas pga att ditt fritidsnöje är slående. Men jag tror ju alltid gott om människan, så jag tror egentligen inte att det finns (så många) så egoistiska individer. Utan det är nog bara en fasad som måste hållas uppe, det är väl bara ett jobb som vilket som helst, även om det ser obehagligt ut. Nu förstår jag inte vad du menar med "min empati" och dessa som förolyckas på grund av mitt fritidsnöje... men om det är djur som "förolyckas" vid jakt så är du helt ute och cyklar när du tar upp ordet empati i din mening... Empati betecknar förmågan att ha medvetande om andra personers känslor och att handla i enlighet med detta. Begreppet är nära besläktat med medkänsla, sympati och inlevelse, men sträcker sig utöver ett rent känslomässigt inkännande och förutsätter även ett rationellt värderande.
Gossen Ruda
10-11-2011, 10:22
CITAT (kerstinbern @ 09-11-2011, 18:49)  Din empati med de som varje dag förolyckas pga att ditt fritidsnöje är slående. Men jag tror ju alltid gott om människan, så jag tror egentligen inte att det finns (så många) så egoistiska individer. Utan det är nog bara en fasad som måste hållas uppe, det är väl bara ett jobb som vilket som helst, även om det ser obehagligt ut. Jag tror inte ens dahla är ute och jagar 365 dagar per år. Man bör nog som dahla förmodligen gör, siktar PÅ målet och inte långt över.
smuleborg
10-11-2011, 21:23
CITAT (herkules @ 08-11-2011, 23:39)  har man något vett i huvudet så släpper man inte sin kära familjemedlem där det finns varg, hur enkelt som helst. detsamma gäller om man håller boskap, man skyddar dem om man bor i vargland. herregud - är folk verkligen så pantade? Ja, och hur är det nu? Om en hund far runt i en fårhage och går i spinn, inte pratas det då om att ha ihjäl hunden, men om en varg gör det... Jag vill tro att vi kan kombinera ett rovdjursbestånd med hållandet av tamdjur. Stängsel o.s.v. Med tamdjur menar jag inte klövvilt och annat vilt. Det är vilt och ska behandlas som vilt, inte hållas som tamdjur (för att skjutas i jakt). En balans i naturen kan minska viltolyckor m.m. m.m. Och lidandet/kostnaden för det.
Jan Lindgren
12-11-2011, 21:03
Hej! Äntligen är vargen i södra Småland skjuten. Nu kan alla vi djurägare sova lugnt. MVH Jan Lindgren
herkules
13-11-2011, 11:32
Den 17 augusti meddelade dåvarande miljöministern Andreas Carlgren, och landsbygdsminister Eskil Erlandsson, att vinterns licensjakt på varg ställs in. EU:s hot om domstol avgjorde. På presskonferensen meddelade Carlgren att han skulle ta initiativ till att förändra EU:s art- och habitatkrav. Samma dag skrev Carlgren sitt brev till Potocnik.
Den 26 september skrev miljökommissionär Janez Potocnik sitt svar. Brevet diariefördes nästan en månad senare på det svenska regeringskansliet, den 20 oktober. Potocnik meddelar att reglerna redan idag ger medlemsländerna möjlighet att fatta beslut om förvaltning av djur och växter.
”Direktivet ger t.ex. medlemsstaterna all den flexibilitet som de behöver för att förvalta sina stora rovdjursbestånd med beaktande av lokala sociala och ekonomiska villkor. I artikel 2.3 i habitatdirektivet fastställs att ”Åtgärder som vidtas i enlighet med detta direktiv skall ta hänsyn till ekonomiska, sociala och kulturella behov och till regionala och lokala särdrag”, skriver Janez Potocnik.
Hoten om domstol ifall Sverige genomförde licensjakten på varg var således en bluff... bye bye vargarna...
herkules
14-11-2011, 00:45
himla intressant skrivet om hundar som vaktar boskap i senaste hundsport, tidningen alla som håller sina hundar som kära familjemedlemmar läser!
Hoten om domstol ifall Sverige genomförde licensjakten på varg var således en bluff... bye bye vargarna...
inte alls.
CITAT Jakthund vargdödad i Västmanland 14 november, 2011 I lördags föll jämt- och laikakorsningen Trizze offer för varg under älgjakt i Ramnäs, Västmanland. – Det var en fruktansvärd syn. Jag trodde åtminstone att kroppen skulle vara hel och inte sliten i bitar, säger hundägaren Michael Karlsson från Hallstahammar till Vestmanlands Läns Tidning.
Under lördagens älgjakt i Ulvsbomyren i Ramäs noterade Michael Karlsson vid 13-tiden på sin GPS att Trizze gått in på grannmarken. Framme vid den skogsväg som utgör gränsen mellan markerna hör han något som låter som hundskall. En kort stund senare korsar en varg vägen.
– Den passerar bara några meter framför mig. Jag förstår direkt vad som hänt. Skallet kom från vargar som slogs om köttbitar, säger Michael Karlsson till VLT.
"Jag är ingen varghatare"
Ungefär 150 meter in i skogen hittar han delar av Trizze, som ligger utspridda i område på cirka 50 gånger 50 meter. Det hade då gått 20 minuter från det att han såg hunden röra sig på GPS:en till att han såg vargen gå över vägen.
– Jag är så förbannad på den vargpolitik vi har så det går inte att beskriva. Jag är ingen varghatare men vargen måste finnas under kontrollerade former, säger Michael Karlsson till VLT.
Lars Björk, som på länsstyrelsens uppdrag besiktat platsen, bekräftar att det rörde sig om ett vargangrepp.
– Det finns inga andra djur som äter upp en så stor hund på 20 minuter, säger Lars Björk till VLT. http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...anland-1.18632/
Anders zon 1
14-11-2011, 23:19
CITAT (dahla @ 14-11-2011, 16:16)  Vore intressant om du till stöd för dina åsikter kunde citera lite fler källor som inte kommer från jägareförbundet direkt eller indirekt. Som du lägger fram det nu kan man ju tro att du representerar ett tämligen snävt särintresse.......
CITAT (Anders zon 1 @ 14-11-2011, 23:19)  Vore intressant om du till stöd för dina åsikter kunde citera lite fler källor som inte kommer från jägareförbundet direkt eller indirekt. Som du lägger fram det nu kan man ju tro att du representerar ett tämligen snävt särintresse.......  Ja, på nätet finns givetvis uppgifterna om vargdödade får och hundar hos de lokala tidningarna... jag brukar dock inte läsa varenda liten blaska utan förmedlar endast från dom sidorna jag dagligen besöker. Du kan dock få några länkar från andra tidningar. http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2614941/...dodade-en-baggehttp://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4647921http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4005013http://www.unt.se/heby/varg-dodade-hund-1411750.aspxhttp://arbetarbladet.se/nyheter/ockelbo/1....arg-dodade-hundhttp://www.atl.nu/skog/varg-dodade-hund-pa-gardhttp://salaallehanda.com/nyheter/sala/1.12...nd-i-sorhorendehttp://nwt.se/hagfors/article866960.ecehttp://www.aftonbladet.se/nyheter/article10336444.abhttp://www.nyhetspressen.se/1502694.htmlhttp://www.silobreaker.se/varg-ddade-hund-...733116633448502http://gavle.lny.se/varg-dodade-hund-i-gasbo-21510/http://dog-news.net/2009/10/12/varg-dodade-hund/http://www.unt.se/inc/print/varg-dodade-hu...50-default.aspxSidor som Svensk jakt, jaktjournalen och Jakt & jägare får väl nyheterna från någon nyhetstjänst och sammanställer alla dessa nyheter. Snart kommer ni dock slippa mina inlägg om vargen... den ska ju minskas enormt i antal i Sverige
*Stintan*
15-11-2011, 08:00
Jösses... gör du inget annat än letar länkar? Det kan väl vem som helst som är intresserad göra men om du absolut måste lägga in dom här kan du väl skapa en egen länktråd istället för att kidnappa den här?
herkules
15-11-2011, 09:23
CITAT (dahla @ 15-11-2011, 06:04)  /.../Snart kommer ni dock slippa mina inlägg om vargen... den ska ju minskas enormt i antal i Sverige  och det är du glad över, du som vill att vi ska ha varg i sverige? minskas enormt i antal, ja det går väl ganska lätt när vi har ca 200 vargar i sverige.
Jan Lindgren
15-11-2011, 09:43
CITAT (herkules @ 15-11-2011, 09:23)  och det är du glad över, du som vill att vi ska ha varg i sverige? minskas enormt i antal, ja det går väl ganska lätt när vi har ca 200 vargar i sverige.  Hej! Med årets valpar så har vi förmodligen över 300 vargar i Sverige. Som du vet förökar sig vargen snabbt. 66 vargar i USA 1995-96 hade förökat sig till 1513 stycken år 2007. Jämför vi det med svenska siffror så bör vi ha över 6 000 vargar om elva år. Då är de flesta vilda bytesdjuren borta och troligen har alla som har djur för att hålla marken öppen slutat. Den biologiska mångfalden börjar minska och enfalden brer ut sig. Det behövs en årlig vargjakt för att hålla nere stammen. MVH Jan Lindgren
Gossen Ruda
15-11-2011, 09:46
CITAT (*Stintan* @ 15-11-2011, 08:00)  Jösses... gör du inget annat än letar länkar? Det kan väl vem som helst som är intresserad göra men om du absolut måste lägga in dom här kan du väl skapa en egen länktråd istället för att kidnappa den här? Men det var väl Anders som efterfrågade mer oberoende info?
*Stintan*
15-11-2011, 09:54
CITAT (Gossen Ruda @ 15-11-2011, 09:46)  Men det var väl Anders som efterfrågade mer oberoende info?  Ja iof men jag är så jäkla trött på alla länkar Dahla lägger in som dessutom många gånger innehåller sånt som redan länkats till förut.
CITAT Varg förföljde kvinna – sköts på skyddsjakt 15 november, 2011 En närgången varg har skjutits under skyddsjakt i Malung. Vargen sköts på måndagskvällen efter att den förföljt en kvinna som var ute på promenad med sin hund. Vargen har varit synnerligen närgången inne i centrala Malung vid ett flertal tillfällen och den har även tidigare förföljt människor som varit ute på promenad. Till sist beviljade också Dalarnas länsstyrelse skyddsjakt på djuret. Strax efter klockan 20.00 på måndagskvällen förföljde vargen en kvinna som var ute och promenerade med sin hund. Länsstyrelsen beslutade då att vargen även skulle få avlivas under kvällstid och jägare kopplades in. Strax därerefter sköts vargen, uppger Dalarnas Tidningar. Vargen, en ung tik på 32 kilo, sköts i närheten av Orrskogen i centrala Malung. I Orrskogen arrangeras bland annat den årliga dansbandsveckan. http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...dsjakt-1.18643/
Anders zon 1
15-11-2011, 10:05
CITAT (Jan Lindgren @ 15-11-2011, 09:43)  Hej! Med årets valpar så har vi förmodligen över 300 vargar i Sverige. Som du vet förökar sig vargen snabbt. 66 vargar i USA 1995-96 hade förökat sig till 1513 stycken år 2007. Jämför vi det med svenska siffror så bör vi ha över 6 000 vargar om elva år. Då är de flesta vilda bytesdjuren borta och troligen har alla som har djur för att hålla marken öppen slutat. Den biologiska mångfalden börjar minska och enfalden brer ut sig. Det behövs en årlig vargjakt för att hålla nere stammen. MVH Jan Lindgren Ehhh, varför skulle de vilda bytesdjuren försvinna för att det finns 6000 vargar? Och hur skulle det gå till utan att vargarna också dog ut?  Däremot har du säkert rätt i att det blir ökade problem för djurägare i de delar av landet där det finns mycket varg. Men anpassningsförmåga är en av människans mest utmärkande egenskaper (betydligt bättre än vargens) och har vi klarat att åka till månen och nästan skapa artificiell intelligens så borde det väl gå att ordna så att vargar och djurhållare kan leva sida vi sida?  Att enfalden i naturen breder ut sig ska vi nog inte skylla vargen för det fixar vi så mycket bättre själva!
Anders zon 1
15-11-2011, 10:10
CITAT (dahla @ 15-11-2011, 09:58)  ........ I Orrskogen arrangeras bland annat den årliga dansbandsveckan. Hmmm, nu blev det väl lite konstigt? Vad har dansbandsveckan med vargar att göra??
*Stintan*
15-11-2011, 10:23
Sitter länsstyrelserna och har jour på kvällarna så att de kan fatta beslut per omgående?
CITAT (herkules @ 15-11-2011, 09:23)  och det är du glad över, du som vill att vi ska ha varg i sverige? minskas enormt i antal, ja det går väl ganska lätt när vi har ca 200 vargar i sverige.  Ja, jag vill fortfarande att vi ska ha varg i Sverige... men inte i den mängd och koncentration vi har idag. Naturvårdsverket mörkar och redovisar inte alla föryngringar så det troliga antalet vargar är nu mellan 450 - 500 enligt källor på NVV. Vargen tillför inget gott i ett samhälle med människor som lever av vad marken ger. Din brist på empati för människor som drabbas av vargen får mig att må mycket illa.
Anders zon 1
15-11-2011, 10:59
CITAT (dahla @ 15-11-2011, 06:04)  Tack, tack men det hade räckt med en länk var om incidenterna i Västerfärnebo och Gåsbo! Och nära 50 % av exemplen har faktiskt med jakt att göra även om det är t ex Expressen eller Aftonbladet som lagt ut artikeln. Av dina länkar att döma kan man alltså tolka det som att det mest är jägare som har problem med vargar (bara ett exempel på annat än hund bland bland länkarna) och i så fall är det ju verkligen i huvudsak ett mycket snävt särintresse som har anledning att vilja bli av med vargarna (dock ett väldigt höglutt sådant....)! Och långt ifrån alla jägare är negativa till varg så det gör ju i så fall särintresset ännu snävare......
Jan Lindgren
15-11-2011, 11:04
CITAT (Anders zon 1 @ 15-11-2011, 10:05)  Ehhh, varför skulle de vilda bytesdjuren försvinna för att det finns 6000 vargar? Och hur skulle det gå till utan att vargarna också dog ut?  Däremot har du säkert rätt i att det blir ökade problem för djurägare i de delar av landet där det finns mycket varg. Men anpassningsförmåga är en av människans mest utmärkande egenskaper (betydligt bättre än vargens) och har vi klarat att åka till månen och nästan skapa artificiell intelligens så borde det väl gå att ordna så att vargar och djurhållare kan leva sida vi sida?  Att enfalden i naturen breder ut sig ska vi nog inte skylla vargen för det fixar vi så mycket bättre själva! Hej! Större delen av vargarna kommer att finnas i södra Sveriges skogsmarker. Med för många vargar minskar bytesdjuren radikalt. Vargen kommer att i stor utsträckning leva av tamdjur. Tyvärr så har vi inte uppfunnit rovdjurssäkra stängsel. Det går naturligtvis att skydda sig mot rovdjur genom att hålla tamdjuren inomhus men det medför att öppna marker försvinner och skogen brer ut sig. Ökade arealer med skog är bra för att minska koldioxiden men inte bra för biologisk mångfald. I Sverige så har användandandet av betesdjur varit väsentligt för ökad biologisk mångfald. Tyvärr så har det av ekonomiska skäl skett en minskning av betesdjur i många områden. Ofta är det nu hobbyuppfödare som håller bitar av mark öppna, ibland med hjälp av stödpengar. Vi som är dumma nog att ha betande husdjur är inte beredda att leva med oron att hitta djuren med uppslitna magar där tarmarna hänger ut medan djuret fortfarande lever. Därför leder en ökad vargstam till minsad biologisk mångfald. MVH Jan Lindgren
Gossen Ruda
15-11-2011, 11:07
CITAT (dahla @ 15-11-2011, 09:58)  Det är väl det som är risken, eftersom vargen normalt inte jagas förlorar den skyggheten för människan. Vargen skall hålla sig i skogen och vara skygg som fasen och enda möjligheten att nå dit är jakt, inte licensjakt eller skyddsjakt utan hetsjakt så den förstår att människan skall man akta sig för. En kula som kommer från ingenstans och dödar direkt skapar ingen skräck.
herkules
15-11-2011, 11:12
CITAT (Jan Lindgren @ 15-11-2011, 09:43)  Hej! Med årets valpar så har vi förmodligen över 300 vargar i Sverige. Som du vet förökar sig vargen snabbt. 66 vargar i USA 1995-96 hade förökat sig till 1513 stycken år 2007. Jämför vi det med svenska siffror så bör vi ha över 6 000 vargar om elva år. Då är de flesta vilda bytesdjuren borta och troligen har alla som har djur för att hålla marken öppen slutat. Den biologiska mångfalden börjar minska och enfalden brer ut sig. Det behövs en årlig vargjakt för att hålla nere stammen. MVH Jan Lindgren äh, håll reda på hundar o boskap istället, om folk skulle se till att göra det de ska istället för att gnälla o döda så skulle vi ha en bättre värld. CITAT (dahla @ 15-11-2011, 10:29)  Ja, jag vill fortfarande att vi ska ha varg i Sverige... men inte i den mängd och koncentration vi har idag. Naturvårdsverket mörkar och redovisar inte alla föryngringar så det troliga antalet vargar är nu mellan 450 - 500 enligt källor på NVV.
Vargen tillför inget gott i ett samhälle med människor som lever av vad marken ger.
Din brist på empati för människor som drabbas av vargen får mig att må mycket illa. du får väl gå o spy om du mår illa. överdrifter som jägare och varghatare sprider, ser ni inte själva vilket löjets skimmer ni drar över er själva? jävla fjanteri!
CITAT (dahla @ 15-11-2011, 10:29)  ... Naturvårdsverket mörkar och redovisar inte alla föryngringar så det troliga antalet vargar är nu mellan 450 - 500 enligt källor på NVV. ... Detta måste vara kvalificerat skitsnack. Vad har du för källor på det?
CITAT (Anders zon 1 @ 15-11-2011, 10:59)  Tack, tack men det hade räckt med en länk var om incidenterna i Västerfärnebo och Gåsbo! Och nära 50 % av exemplen har faktiskt med jakt att göra även om det är t ex Expressen eller Aftonbladet som lagt ut artikeln. Av dina länkar att döma kan man alltså tolka det som att det mest är jägare som har problem med vargar (bara ett exempel på annat än hund bland bland länkarna) och i så fall är det ju verkligen i huvudsak ett mycket snävt särintresse som har anledning att vilja bli av med vargarna (dock ett väldigt höglutt sådant....)! Och långt ifrån alla jägare är negativa till varg så det gör ju i så fall särintresset ännu snävare...... http://www.dn.se/nyheter/sverige/dodshot-m...rabbad-faragarehttp://www.atl.nu/lantbruk/f-r-gare-protes...acering-av-varghttp://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/n...videoid=2075842http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4776475http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/n...videoid=2079219http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/n...videoid=1645232http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...;artikel=431532http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/...ter-vargangrepphttp://affarer.cc/start/1.3980834-ger-upp-...ter-vargangrepphttp://www.dt.se/nyheter/malungsalen/1.402...fardodande-varghttp://bohuslaningen.se/nyheter/dalsland/1...v-av-johans-farhttp://na.se/nyheter/lindesberg/1.896084-v...full_discussionhttp://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.3696...full_discussionTanken har väl aldrig slagit dig att det är många människor på landet som både äger djur OCH jagar misstänker jag.
Anders zon 1
15-11-2011, 11:51
CITAT (dahla @ 15-11-2011, 11:43)  Jo visst har jag det. Drog bara en logisk slutsats utifrån det urval av länkar som du presenterade.
Jan Lindgren
15-11-2011, 13:26
CITAT (herkules @ 15-11-2011, 11:12)  äh, håll reda på hundar o boskap istället, om folk skulle se till att göra det de ska istället för att gnälla o döda så skulle vi ha en bättre värld. du får väl gå o spy om du mår illa. överdrifter som jägare och varghatare sprider, ser ni inte själva vilket löjets skimmer ni drar över er själva? jävla fjanteri! Hej! Vi djurägare håller reda på våra djur. Ska vi ha varg samt öppen mark och husdjur som går ute och mår bra så måste någon satsa alla miljarder som behövs till stängsel. Jag förstår att du tycker att någon annan ska betala för att du gillar vargar men det är inte rimligt att några få ska betala för att vissa, mest stadsbor, vill se varg. Ska vi ha varg i Sverige så måste samhället gå in och betala för rovdjursavvisande stängsel samt underhåll. För närvarande finns det inte något politiskt parti som vill att samhället ska ställa upp på det. Det verkar inte heller finnas några privatpersoner som erbjuder sig att finansiera stängsel. Tills vi har ett rättvist system för att sätta upp stängsel så är enda alternativet att skjuta vargarna så fort som möjligt. MVH Jan Lindgren
kerstinbern
15-11-2011, 14:02
CITAT (Jan Lindgren @ 15-11-2011, 14:26)  Hej! Vi djurägare håller reda på våra djur. Ska vi ha varg samt öppen mark och husdjur som går ute och mår bra så måste någon satsa alla miljarder som behövs till stängsel. Jag förstår att du tycker att någon annan ska betala för att du gillar vargar men det är inte rimligt att några få ska betala för att vissa, mest stadsbor, vill se varg. Ska vi ha varg i Sverige så måste samhället gå in och betala för rovdjursavvisande stängsel samt underhåll. För närvarande finns det inte något politiskt parti som vill att samhället ska ställa upp på det. Det verkar inte heller finnas några privatpersoner som erbjuder sig att finansiera stängsel. Tills vi har ett rättvist system för att sätta upp stängsel så är enda alternativet att skjuta vargarna så fort som möjligt. MVH Jan Lindgren Vi betalar ju redan miljardbelopp för att hålla de vilda djuren borta från vägarna, uppenbarligen finns det politisk vilja att både låta skattebetalarna betala för det, och samtidigt acceptera miljardbelopp i skador (en älgolycka kostar 130 000 kr och den betalas av alla försäkringstagare) och acceptera tusentals skadade människor. Ett rättvist system vore naturligtvis att jakträttsinnehavaren fick betala både viltstängsel och dessutom betala alla kostnader vid olyckor, det är ju trots allt jakträttsinnehavaren som har inkomsterna från viltet.
Jan Lindgren
15-11-2011, 16:25
CITAT (kerstinbern @ 15-11-2011, 14:02)  Vi betalar ju redan miljardbelopp för att hålla de vilda djuren borta från vägarna, uppenbarligen finns det politisk vilja att både låta skattebetalarna betala för det, och samtidigt acceptera miljardbelopp i skador (en älgolycka kostar 130 000 kr och den betalas av alla försäkringstagare) och acceptera tusentals skadade människor. Ett rättvist system vore naturligtvis att jakträttsinnehavaren fick betala både viltstängsel och dessutom betala alla kostnader vid olyckor, det är ju trots allt jakträttsinnehavaren som har inkomsterna från viltet. Hej! Jag är ingen jägare men jag håller med dig att det finns för mycket älg på många platser. Om vi har fler vargar så minskar älgolyckorna men det finns vildsvin också och de tycks försvara sig bättre mot varg än vad älgen gör. Det enklaste vore nog att man gjorde älginventeringar och om det behövdes så skulle man bestämma ett maxantal av älgar inom ett område. De som betalar viltstängslen är vi bilägare genom alla skatter som bilisterna betalar. Älgjägare betalar också en hel del avgifter. Dahla kan säkert redogöra för hur mycket. MVH Jan lindgren
sparvuggla
15-11-2011, 17:00
CITAT (dahla @ 15-11-2011, 09:58)  Är ganska trött på alla länkar till jägareförbundet och dess stalinistiska jakttidningar. Varför kommer dahla aldrig med något mer intressant, som tex. den här: http://www.dn.se/nyheter/sverige/jagare-sk...g-sjalv-i-fotenDet passar nog inte för jägarnas intressen, och hur var det med nykterheten här med? Ja, den som kan läsa mellan raderna har svaret......... Men det är svårt att bli upprörd över den här oerhört skickliga ansvarsfulla och erfarna jägaren, denna oerhört skickliga ansvarsfulla och erfarna jägare har gjort dagen lite roligare bara.......
Gossen Ruda
15-11-2011, 17:00
Beträffande vägar så är många/de flesta anlagda med sk vägrätt. Man betalar en engångssumma pengar till markägaren för intrånget men det är fortfarande dennes mark. Älgar som dödas av trafiken tillfaller därmed också markägaren/jakträttsinnehavaren. Därför är det väghållarens ansvar att hålla ev älgar borta från vägen. Det är annorlunda med järnvägen för där är marken köpt/expropierad. Djur som dödas av tåget är därmed järnvägens problem. Ofta har man avtal med omgivande jaktföreningar att de skall ta hand om kadavren. Det kan bli många, snörika vintrar när älgarna uppehåller sig på järnvägen för att slippa pulsa i snön kan en älg per dag påköras. Nu är styrkeförhållandet till älgens nackdel så resultatet blir oftast bara älgfärs. Ibland en rödfärgad front. Nån gång fastnar älgen på loket och hänger draperad på fronten. Sällsynt händer det att någon luftkik slås av så tåger blir stående.
smuleborg
15-11-2011, 19:23
Jo, men viltstängsel längs vägarna finansieras ju inte av markägarna (jägarna), inte heller övriga kostnader och mänskligt lidande. Det gäller som jag ser det att hitta en balans, ett naturligt rovdjursbestånd och ett naturligt klövbestånd. Klövbeståndet är, som jag ser det, inte naturligt om klövet hålls som tamdjur och rovdjuren skjuts av.
Naturligtvis måste samhällsbidrag ges till rovdjursstängsel för hållande av tamdjur, vilket också ges i flera län.
Jag ser här, det pysslas om älg, rådjur och vildsvin, läggs ut foder (nästan året runt). Viltet behandlas som tamdjur. Inställningen till rovdjur, jag har inte vågat fråga.
Nu äter man ju inte varg så vad nytta tillför den?
Gossen Ruda
15-11-2011, 20:04
CITAT (smuleborg @ 15-11-2011, 19:23)  Jo, men viltstängsel längs vägarna finansieras ju inte av markägarna (jägarna), inte heller övriga kostnader och mänskligt lidande. Det gäller som jag ser det att hitta en balans, ett naturligt rovdjursbestånd och ett naturligt klövbestånd. Klövbeståndet är, som jag ser det, inte naturligt om klövet hålls som tamdjur och rovdjuren skjuts av.
Naturligtvis måste samhällsbidrag ges till rovdjursstängsel för hållande av tamdjur, vilket också ges i flera län.
Jag ser här, det pysslas om älg, rådjur och vildsvin, läggs ut foder (nästan året runt). Viltet behandlas som tamdjur. Inställningen till rovdjur, jag har inte vågat fråga. Nej, som jag skrev är det väghållarens sak att hålla djuren borta vid behov. Det är vägen som inkräktar på markägarens ägor, inte markägarens djur som inkräktar på vägen. Därför kan man inte heller ålägga markägaren att sätta upp staket.
herkules
15-11-2011, 20:46
varg är bra, den håller rätt på älg!
Gossen Ruda
15-11-2011, 20:52
CITAT (herkules @ 15-11-2011, 20:46)  varg är bra, den håller rätt på älg! Nja, först när mer lättfångade byten är slut som rådjur och får. Fö har vargen lika dåligt trafikvett som älgen, en blev påkörd för nån vecka sen i Bohuslän.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|