|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32
hattstugan
26-10-2012, 23:19
Nähä? Tror inte jag heller
CITAT (dahla @ 27-10-2012, 00:16)  I städer ska dom helt enkelt inte vara... människan borde för övrigt inte heller bo i städer  Det var en ungvarg på väg att leta sig ett eget revir. Kommer det en stad i vägen så kan det väl inte vara så farligt om den vandrar igenom istället för en omväg runt... Jag hade mina hundra med mig, den stora skällde som en blådåre. Vargen sänkte öronen och vände blicken bortåt. Så där som hundar gör när de vill tala om att de bara ska förbi och inte vill bråka. Värre än så var det inte.
Huggorm
26-10-2012, 23:25
Var det inte en varg inne i Uppsala och irrade omkring också nyligen?
hattstugan
26-10-2012, 23:38
Jopp! Nån krake som navigerat fel! Tror inte Universitet är redo för vargen än!
Det blev lite för mycket att klistra in hela inlägget från Dag Lindgrens blogg så jag postar bara en länk till dom som är intresserade. http://vargdag.wordpress.com/2012/10/27/he...n-pa-fel-fraga/
Vi har nyligen haft en Varghane som irrat omkring på småländska höglandet ,den är påväg norrut nu .
Anders zon 1
02-11-2012, 02:32
CITAT (dahla @ 01-11-2012, 05:38)  Det blev lite för mycket att klistra in hela inlägget från Dag Lindgrens blogg så jag postar bara en länk till dom som är intresserade. http://vargdag.wordpress.com/2012/10/27/he...n-pa-fel-fraga/Så du citerar fortfarande den pensionerade trädförädlarens pladdriga och långt ifrån objektiva blogg? Antar att han är jägare också. Han skriver uselt och förklarar ännu sämre så resonemanget är fullständigt obegripligt för det flesta. Verkar mest vara ute efter att svartmåla Naturvårdsverket med luddiga vetenskapliga förklaringar som grund. Som han lägger fram saken tvivlar jag på att han har andra forskare som målgrupp. Istället riktar han sig till allmänheten. Och ju mindre folk i allmänhet förstår desto bättre naturligtvis - bara det låter vetenskapligt och bra. Hans slutsats i den här artikeln är minst sagt grumlig. Som jag ser det kan man lika gärna tolka det precis tvärt om, men han väljer att koncentrera sig på vissa detaljer och lägga fram det på sitt sätt så att det passar hans syften. Vad jag vet så är det för övrigt inte Naturvårdsverket som tagit fram rapporten, som Dag Lindgren upprepade gånger påstår, utan forskare, bland annat från Grimsö om jag inte är felunderrättad. Naturvårdsverket bedriver ingen egen forskning och jag tror knappast att dom har kompetens att själva ta fram en sådan här rapport. Istället ger dom det i uppdrag till andra.
För att ifrågasätta Dag Lindgrens kompetens lär man nog ha en ganska gedigen kunskap på området... Håkan Sand och Olof Liberg på grimsö har lovat Dag att säga till om de ser någonting i ärendet som inte stämmer med deras uppfattning och forskning. Det är väl bara bra om man kan påvisa att naturvårdsverket har räknat på fel data... med rätt beräkningsmodell kan man ju givetvis få en mindre inavelsgrad snabbare än om man räknar fel... Jag väntar på att någon annan genetiker ska lägga fram bevis som motbevisar Dag Lindgrens påståenden. Här beskrivs Dag's argument på ett enklare vis. http://www.vargfakta.se/nyheter/naturvards...tik-kritiseras/
smuleborg
06-11-2012, 20:01
CITAT (dahla @ 24-10-2012, 19:16)  Har du någon länk till den informationskällan eller är det hörsägen? Det är inte hörsägen.
kerstinbern
06-11-2012, 20:13
2 Professorer i populationsgenetik, dessutom med just zoologi som expertområde: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=5334813
smuleborg
06-11-2012, 20:18
Minnet är ibland som ett såll, men jag tror jag minns -
En artikel (detta år), Zlatan var (är?) spekulant på en fastighet här i Roslagen, en av öarna. Jag vet inte vad som hände, men affären gick inte - i alla fall direkt - i lås. Vad händer? Medlemmar från jaktlaget uttalar sig i media - Hur ska våra hjortar (klövvilt?) klara sig i förhållande till vildsvinen? Hur fan har vildsvinen simmat till ön, var min första tanke. Våra hjortar/klövvilt var min andra tanke.
Som jag ser det, vilt ska inte hållas såsom tamdjur.
CITAT (kerstinbern @ 06-11-2012, 20:13)  2 Professorer i populationsgenetik, dessutom med just zoologi som expertområde: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=5334813Jo, men så har dom två räknat på en påhittad vargstam som skulle vara helt isolerad och avskärmad utan tilförsel av nya gener... en omskrivning av frågan och det är redan känt... Och att Laikre får behålla sin anställning på stockholms universitet är nog inget man ska ta för givet... Lögnerna från bevarandesidan slås det hål på gång på gång och media granskar aldrig någon från bevarandesidan kritiskt... fast så är ju merparten av landets journalister miljöpartister och vänsterpartister som enbart bryr sig om vargen och fullständigt skiter i människorna på landsbygden som får leva med vargens härjningar. Men i och med ekots totala miss så kommer det nu hända roliga saker... ekot kommer att åka på en oberoende granskning och detsamma gäller med all säkerhet även Linda Laikre och Nils Ryman som nu tog steget och förde en egen agenda istället för att vara dom opartiska forskare de har betalt för att vara... chansen finns nu att hela skaran inom Projekt Varg från 70-talet (dom som fortfarande är vid liv) kommer hängas ut och granskas så till den milda grad och det kommer nog göra ont lite här och där... CITAT (smuleborg @ 06-11-2012, 20:01)  Det är inte hörsägen. Ok
kerstinbern
07-11-2012, 04:07
Ja det är ju tur att vi i stället har de helt opartiska anonyma "forskarna" på vargfakta att luta oss till i stället då
Om jag inte missminner mig så är Jesper Jönsson som startade http://www.vargfakta.se lantbrukare från uppland... jag har sett honom skriva någonstans att han bedriver "forskning" där han faktiskt sätter ordet inom citattecken på egen hand men det tar jag för att han inte finner ett bättre ord. Jag har inte sett att han påstår sig ägna tiden till forskning kring varg i alla fall. Oavsett vilket så är det ju inte vargfakta vi behöver luta oss mot i det här fallet eftersom riktiga forskare som får pengar från statliga medel brukar vara ganska kinkiga med att rätt fakta ska läggas upp på bordet. Om inte forskarna på stockholms universitet kan framstå som ärliga lär dom få svårt att få medel till ny forskning...
Anders zon 1
07-11-2012, 21:01
CITAT (dahla @ 02-11-2012, 06:12)  För att ifrågasätta Dag Lindgrens kompetens lär man nog ha en ganska gedigen kunskap på området...[/url] Duger det att ha doktorerat på ämnet? CITAT (dahla @ 02-11-2012, 06:12)  Det är väl bara bra om man kan påvisa att naturvårdsverket har räknat på fel data... med rätt beräkningsmodell kan man ju givetvis få en mindre inavelsgrad snabbare än om man räknar fel...[/url] Jovisst är det bra om man visar att beräkningarna kan ifrågasättas. Och Dag Lindgrens argument verkar korrekta i sak. Problemet ligger snarare i vilken slutsats han drar av detta. Hans invändningar ändrar i realiteten inte slutsatserna särskilt mycket. Om vargpopulationen ska kunna ha en tillräckligt stor genetisk variation krävs det fortfarande orimligt mycket utsättningar av nya vargar och att på ett sådant sätt på konstgjord väg försöka upprätthålla den genetiska variationen i vargpopulationen är inte förenlig med begreppet gynnsam bevarandestatus. Och att skjuta av inavlade djur kommer inte att hjälpa upp situationen. Det är givetvis så att varje djur i en population kan bära på viktiga anlag för framtiden oavsett om de är inavlade eller inte. De inavlade djuren är alltså inte nödvändigtvis mindre viktiga än övriga djur. Det är ju inte så att inavel är en smittsam sjukdom som man kan utrota genom att ta bort de djur som drabbats av det. Det finns för övrigt fler dimensioner av genetikproblematiken än inavel. Ett konstgjort upprätthållande av populationen på det sätt som föreslås kommer t ex att leda till att det naturliga urvalet sätts ur spel, d v s det kan inte ske någon anpassning av vargpopulationens egenskaper till den lokala miljön. Och varje djur är som sagt viktigt, oavsett om det är inavlat eller inte. Ingen kan veta vilka egenskaper hos vargarna som är viktiga i framtiden eftersom ingen kan veta hur framtiden ser ut. Dag Lindgrens resonemang verkar alltså mest gå ut på att visa hur korkade och misslyckade Naturvårdsverket är genom att bara trycka på de förenklingar (=det Dag Lindgren kallar felaktigheter) som gjorts i modellen. Klassisk härskarteknik alltså. När han t ex skriver "Hel-tokiga Naturvårdsverket" och "genetikmissbruk" (vad sjutton det nu är?) påminner det mycket om kvällsblaskornas skrikiga löpsedlar. Ger inget särskilt seriöst intryck. CITAT (dahla @ 02-11-2012, 06:12)  Jag väntar på att någon annan genetiker ska lägga fram bevis som motbevisar Dag Lindgrens påståenden. [/url] Det behövs inget bevis för det. Resonemanget är som sagt i sak riktigt men slutsatserna han drar är inte relevanta för frågan om gynnsam bevarandestatus. Givetvis är det enklare att manipulera den genetiska variationen i en liten population än i en stor och givetvis är det sant att den svenska vargstammen i utgångsläget är mer inavlad än vad som verkar ha antagits i beräkningarna (har inte läst dem själv så jag får tro på vad Dag Lindgren och Vargfakta påstår). Men slutsatserna man kan dra av det är INTE att vi måste skjuta av mer varg eller inte behöver föra in så många nya djur per generation utan snarare att situationen i nuläget är ännu allvarligare än vad modellen antar. Vad Dag Lindgren ”glömmer” är att ett kriterium för gynnsam bevarandestatus måste vara att vargpopulationen har tillräckligt hög genetisk variation. Den bör sannolikt närma sig variationen hos den stora populationen i Ryssland – precis som antagits i modellen. Och där är vi långt ifrån nu. Dag Lindgren verkar i sitt resonemang alltså utgå ifrån att den nuvarande låga variationen är den önskade (pratar mest om att det inte få ske en minskning av den genetiska variation med mer än 5% per 100 år) och då är det givetvis inte alls samma behov av att föra in nytt genetiskt material. Det är naturligtvis lättare att bibehålla variationen i en population med låg genetisk variation än i en med hög. När det gäller gynnsam bevarandestatus, som är det vargen ska uppnå i Sverige enligt EU-direktivet, så är det inte förenligt med en population med osunt låg genetisk variation. Och inte heller på något sätt förenligt med en så liten population att den i princip måste förvaltas som i en djurpark med eviga utsättningar av nya djur och avskjutning av andra.
Det kanske låter bekant när jag nu nämner att inavelsgraden i den skandinaviska vargstammen har minskat med 20% de senaste åren tack vara några få invandrade vargar... regeringen har redan fattat beslut om att sätta ut ett stort antal valpar under flera år så nya gener komma in hur man än väljer att se på det hela.
Jag tycker inte att det är jägarnas sak att minska vargstammen... det är så få jägare som vill befatta sig med vargen så det görs nu lämpligast med statliga medel... forskarna kan lika gärna avliva inavlade valpar direkt i gryten samtidigt som de sätter ut några valpar.
En liten men frisk vargstam är bättre än en stor och kraftigt inavlad för både vargar och människor... men de flesta på värnarsidan skiter ju fullständigt i att människor lider på grund av vargen.
Måste säga att man blir kluven i Vargdiskutionen ,man vill ju gärna ha dom eftersom vi haft Varg här i hundratals år men å andra sidan har samhället förändrast skogarna minskat och vi får dom närmare inpå oss .Jag kan förstå dom som känner sig hotade av Vargen och känner sig rädda och osäkra.Vet inte om jag skulle gilla att ha Vargen inpå knutarna här i Nässjö svårt att ta ställning och man känner sig väldigt kluven som djurvän.Men vad jag läst mig till så dör fler människor och hundar av älgar och björn än av varg ! många hundar dör av Vildsvins atacker men det talas inte så mycket om det !Eftersom min man är jägare så även sonen så har man ju lite koll och är insatt .
Det är väl en vanlig åsikt bland djurägare, småbarnsföräldrar och kanske framför allt jägare... NIMBY, Not In My BackYard.
Vargen är väl inte direkt unik när det gäller NIMBY. Varenda politiker (utom dom i SD då) vill ta emot en himla massa flyktningar... men det är ingen av dem som vill bo i akalla, tensta, rinkeby, rosengård och så vidare.
Jag står fast vid att vi i Sverige kan ha en liten men frisk vargstam... jag får ofta en fråga av motståndare till vargen... "Vems bakgård ska vargarna vara på?"
Kommer vi göra som USA med samerna, sätta dom i reservat? FN kommer snart ta upp frågan om mänskliga rättigheter.
Många tycks tänka att människor på landsbygden endast är parasiter i företaget Sverige... Det är viktigare att odla fram genetiskt dåliga vargar än att låta människan bo kvar och leva det liv man är van vid och det trots att vargen är världens talrikaste rovdjur globalt sett.
När en flicka försvinner på väg till skolan i en storstad samlas flera hundra frivilliga för att söka efter flickan... om samma elände hade utspelat sig i någon småort i dalarna skulle väldigt få bry sig... dom får ju skylla sig själva om dom bor på landet... Jag undrar om det skulle bli samma lynchstämmning om en varg tog ett barn... hemska tanke.
smuleborg
12-11-2012, 19:33
CITAT (dahla @ 10-11-2012, 05:52)  Det är väl en vanlig åsikt bland djurägare, småbarnsföräldrar och kanske framför allt jägare... NIMBY, Not In My BackYard. Varg äter inte barn. Vi har sett plakat i området, skrämsel: Varg äter barn. Det är inte sant. Vem skrämmer oss? CITAT (dahla @ 10-11-2012, 05:52)  Jag står fast vid att vi i Sverige kan ha en liten men frisk vargstam... jag får ofta en fråga av motståndare till vargen... "Vems bakgård ska vargarna vara på?" Gärna här. Välkommen.
sparvuggla
12-11-2012, 20:12
CITAT (dahla @ 10-11-2012, 05:52)  jag får ofta en fråga av motståndare till vargen... "Vems bakgård ska vargarna vara på?" Dom flesta jag känner möter mycket hellre en varg i skogen än en jägare.
Gossen Ruda
12-11-2012, 21:42
Lika barn leka bäst.
Man får ju inte glömma att riksdagen beslutade om att begränsa antalet vargar med en överväldigande majoritet redan 2009... sen är det ju några få rättshaverister inom was, ptp, apu och några andra smågrupper som ylar rakt ut och ber storebror på eu om att stoppa jakten... Det är snart dags för ytterligare en undersökning om vad svenskarna tycker om vargen... vargvännerna har ju knappast hjälpt vargen på traven i alla fall
Man blir ju väldigt kluven den ena säger så och den andra si !vem ska man lita på eller tro på ?Jag tycker om Vargar men hur blir dom i en liten stam med trång avelsbas ,har vi skog och natur så det räcker för dom de har ju i regel stora revir osv .Jag är absolut ingen Varghatare men jag vill ha svart på vit .Sen är ju verkligheten den att är du hundägare och har Varg runt dig så riskera du att bli av med din hund då tamhunden ses som en konkurent för Vargen .
kerstinbern
13-11-2012, 04:05
Verkligheten är att länder som Rumänien och Litauen har råd att hålla en mycket större vargstam, men inte Sverige. Vargarna är bara ett problem i Sverige, bara för att inga andra länder har svenska jägare, och därmed får de inte de svenska konflikterna, det är det som gör Sverige unikt.
CITAT (smuleborg @ 12-11-2012, 19:33)  Varg äter inte barn. Det påståendet skulle jag vilja att du lägger fram bevis för... Menar du att det inte har hänt och aldrig kommer hända? CITAT (kerstinbern @ 13-11-2012, 04:05)  Verkligheten är att länder som Rumänien och Litauen har råd att hålla en mycket större vargstam, men inte Sverige. Vargarna är bara ett problem i Sverige, bara för att inga andra länder har svenska jägare, och därmed får de inte de svenska konflikterna, det är det som gör Sverige unikt. Nu jämför du äpplen och päron... Sverige har ju enligt undersökningar betydligt högre rovdjurstryck än något annat land i europa... jämför hur man lever i rumänien kontra sverige... i rumänien frågar man inte om man får skjuta vargen... där används alla till buds stående medel och där har vargen lärt sig att människan är farlig.
Gossen Ruda
13-11-2012, 10:14
Vad gäller sydeuropa så är det en annan underart till vargen som finns där. Eller en annan lokalvariant. Den är mindre och mer inrättad för smådjursjakt, som bekant finns det inte älgar därnere. Ingen konflikt med jägare alltså men desto mer med fårägare. Jag är fö glad att vi har svenska jägare i Sverige och inte sydeuropeiska för därnere skjuter man på allt som rör sig, gärna rovfåglar. Småfåglar fångas också.
Huggorm
13-11-2012, 15:05
60 får rev alltså en varg på Österlen i Skåne. Dels är det vansinnigt många får, dels är det intressant att även Skåne har varg nu. http://www.dn.se/nyheter/sverige/varg-harj...d-ravlundafaren
CITAT (Huggorm @ 13-11-2012, 15:05)  60 får rev alltså en varg på Österlen i Skåne. Dels är det vansinnigt många får, dels är det intressant att även Skåne har varg nu. http://www.dn.se/nyheter/sverige/varg-harj...d-ravlundafarenJa, och om man läser rapporten från SLU med analysen av DNA så är det DNA från både hund och varg i ett av proven... kan det röra sig om en varghybrid? Jag har ställt frågan till en av doktorerna på slu men ännu inte fått något svar... http://www.lansstyrelsen.se/skane/SiteColl...%20november.pdf
Gossen Ruda
13-11-2012, 20:44
Länstyrelsen i Dalarna har beslutat om skyddsjakt på en oskygg varg i Söderbärke som bl.a. uppehåller sig vid en skola. Det har inte gått att skrämma bort den. Rätt eller fel? Skolbarnen kan ju gulla med vargen som man gjorde på Kolmårdens djurpark.
Här har vi en riktig krutgumma, slog ihjäl en varg med yxa när vargen gick till angrepp mot henne. Så vist går varg på människor med. http://apps.bt.se/tv/index.php?catid=2529&mid=3A795290Fast, snart får vi väl undanflykter och förklaringar om att detta var i rysslaand, och kommar aldrig hända här. Gumman gjorde fel, skulle ju förståss ha bättre stängssel till sina djur, eller inte släppt ut dom när hon viste aatt det fanns varg i området. Eller så kommer det kanske en förklaring om att detta är en fabel och saga, och har aldrig hänt...
Huggorm
13-11-2012, 21:29
CITAT (Gossen Ruda @ 13-11-2012, 20:44)  Länstyrelsen i Dalarna har beslutat om skyddsjakt på en oskygg varg i Söderbärke som bl.a. uppehåller sig vid en skola. Det har inte gått att skrämma bort den. Rätt eller fel? Skolbarnen kan ju gulla med vargen som man gjorde på Kolmårdens djurpark. Det måste vara fel, alla har ju fått lära sig att vargar är skygga och livrädda för människor
Gossen Ruda
14-11-2012, 19:35
Nu är vargen avlivad. Med tanke på hur oskygg den var var det nog lätt. Märkligt tyst från vargkramarna här i tråden.  Passade inte galoscherna?
hattstugan
14-11-2012, 23:29
Ligger nåt i det att allt är bra bara det inte händer där jag bor!
Ser gärna vargen på min gård men det är och förblir en utopi!
Här finns inte några stora ostörda områden för den!
Huggorm
14-11-2012, 23:57
CITAT (hattstugan @ 14-11-2012, 23:29)  Ligger nåt i det att allt är bra bara det inte händer där jag bor!
Ser gärna vargen på min gård men det är och förblir en utopi!
Här finns inte några stora ostörda områden för den! Det finns inte några större ostörda områden för den på Österlen heller och där dök den ju upp, så än kan du ha tur!
CITAT (dahla @ 13-11-2012, 15:42)  Ja, och om man läser rapporten från SLU med analysen av DNA så är det DNA från både hund och varg i ett av proven... kan det röra sig om en varghybrid? Jag har ställt frågan till en av doktorerna på slu men ännu inte fått något svar... http://www.lansstyrelsen.se/skane/SiteColl...%20november.pdfJag fick svar... man testar inte om djuren är hybrider mellan varg och hund då det inte ingår i uppdraget. (Alla hybrider (korsningar mellan varg och hund) ska avlivas enligt lag.
kerstinbern
15-11-2012, 08:16
"Även prov SEP0019748b gav produkt för d-loop[varg] men visade överlappande haplotyper vilket innebär att DNA från mer än en individ fanns i provet. De överlappande haplotyperna var överensstämmande med sekvenser från varg respektive från hund. "
Yes, men enligt doktorn (Mikael) som jag pratade med kan man inte utesluta att det är en hybrid det är frågan om... man måste då göra ett annat DNA-test men det har man inte fått instruktioner om att göra och då görs det inte.
kerstinbern
15-11-2012, 10:04
Nej men eftersom överlappande haplotyper från den hypervariabla delen av den mitokondriella D-loopen endast fanns i ett av proven, så BEVISAR ju det att just det provet skiljer sig från de andra, och det är just därför de konstaterar att det innebär att DNA från mer än en individ fanns i provet.
Nej! Du förstår inte det där... att det är DNA från flera individer står klart... eftersom man påträffade minst två olika mitokondrietyper i ett av proven kan vi alltså dra slutsatsen att provet innehåller DNA från minst två olika individer. Om vi kontrollerar för att en av mitokondrietyperna är av vargtyp (som de andra två proven visade) kommer vi till slutsaten att den andra typen passar med en mitokondrietyp som tidigare observerats hos hundar... MEN! Den "hunden" kan alltså lika gärna ha en varg som mormor...
CITAT (Gossen Ruda @ 14-11-2012, 19:35)  Nu är vargen avlivad. Med tanke på hur oskygg den var var det nog lätt. Märkligt tyst från vargkramarna här i tråden.  Passade inte galoscherna? Var säkert bäst att den avlivades eftersom den tydligen "bosatt" sig i en tätort med skola dessutom. Man skall undvika att utmana ödet. Varg är varg. Att jaga varg i dess naturliga miljö eller skrämma upp folk för varg är något annat. Vargen är ju ganska harmlös trots allt. Även huggormar(inte vår moderator) är ju ganska beskedliga av sig så länge dom inte bosätter sig o jagar inne bland folk o barn. Ofta är det ju trots allt människans agerande, eller brist på agerande, som är orsaken till att djur gör utfall eller attackerar. Fast ramlar man ner i ett björnide så gäller nog att fly illa kvickt. En grätten björn vill man ju inte bli kramad av.
kerstinbern
15-11-2012, 16:34
Ja, eller så har jakthuhundar varit där och kontaminerat provet, och vilket tror du är troligast, med tanke på att det aldrig någonsin hittats någon varghybrid i Sverige?
*Stintan*
15-11-2012, 16:49
CITAT (kerstinbern @ 15-11-2012, 16:34)  Ja, eller så har jakthuhundar varit där och kontaminerat provet, och vilket tror du är troligast, med tanke på att det aldrig någonsin hittats någon varghybrid i Sverige? Är alldeles säker på att det har funnits och finns varghybrider i Sverige. Man talar knappast högt om de som hålls som sällskapshundar och i det vilda vore det nog konstigt om det inte fanns eftersom det finns i både Norge och Finland.
Realy?
En bekant till mig har en Tjeckoslovakisk varghund... utöver det så vet jag att det även finns Lupo Italiano och Saarloos wolfhond i Sverige.
Det finns även korsningar här i Sverige mellan gråhund och "svensk" varg... man gör HELT fel i att tro att det enbart är hundtikar som kan bli betäckta av vargar... när det inte fanns så mycket varg i Sverige hade unga vargtikar som utvandrade till nya områden inte många val... var dom redo att para sig och det inte fanns annat än hundar (jakthundar är som bekant lösa under höst och vinter ibland) så är det inte otroligt att det har skett.
Metoden man valt att använda vid DNA-test lämpar sig för just artbestämning men inte för individbestämning/föräldraskapsbestämning och därmed inte för hybrididentifiering. Anledningen till man valde denna metod (och inte en metod som möjliggör identifiering och föräldraskapsbestämning) är helt enkelt för att man inte vill visa hur det ligger till eftersom det i Sverige inte får finnas vilda hybrider och man skulle då tvingas avliva alla vargar eller söva alla vargar för att testa alla med hybrididentifiering... då skulle det även visa sig exakt hur många vargar vi har och det vill ingen på bevarandesidan...
sparvuggla
15-11-2012, 18:34
CITAT (gnon49 @ 15-11-2012, 16:32)  Var säkert bäst att den avlivades eftersom den tydligen "bosatt" sig i en tätort med skola dessutom. Man skall undvika att utmana ödet. Varg är varg. Att jaga varg i dess naturliga miljö eller skrämma upp folk för varg är något annat. Vargen är ju ganska harmlös trots allt. Även huggormar(inte vår moderator) är ju ganska beskedliga av sig så länge dom inte bosätter sig o jagar inne bland folk o barn. Ofta är det ju trots allt människans agerande, eller brist på agerande, som är orsaken till att djur gör utfall eller attackerar. Fast ramlar man ner i ett björnide så gäller nog att fly illa kvickt. En grätten björn vill man ju inte bli kramad av. Den här vargen hade skada på ett ben. Därför ville den gå på öppen terräng. Men den visade aldrig det minsta av aggressivitet, onormalt eller hotande beteende. Det är sorgligt, men i det här fallet gjorde man det rätta trots allt. Det som förvånar så mycket, är att det fortfarande finns helt obefogad rädsla och så mycket okunskap om vargen, delvis även utanför jägarkretsen.
Gossen Ruda
15-11-2012, 20:32
Att ha oskygga vargar rännande i samhällen och runt skolor är som att ha en skarpladdad handgranat i bokhyllan hemma. Den är fullständigt ofarlig och kan ligga där i åratal och kan hanteras lite hur som helst. Tills om och när någon okunnig person drar ur säkringssprinten.
CITAT (sparvuggla @ 15-11-2012, 18:34)  Den här vargen hade skada på ett ben. Därför ville den gå på öppen terräng. Men den visade aldrig det minsta av aggressivitet, onormalt eller hotande beteende.
Det är sorgligt, men i det här fallet gjorde man det rätta trots allt.
Det som förvånar så mycket, är att det fortfarande finns helt obefogad rädsla och så mycket okunskap om vargen, delvis även utanför jägarkretsen. Nej! Vargen var fullt fysiskt frisk, den hade endast en liten ytlig hudskada. Det berättar Henrik Uhlhorn, statsveterinär vid SVA, som obducerat vargen. I Norge börjar man nu tala om fri jakt på varg... på regeringsnivå... snart höjs rösterna även här... det är ju val om ett par år...
Gossen Ruda
20-11-2012, 12:01
CITAT (dahla @ 19-11-2012, 22:47)  Nej! Vargen var fullt fysiskt frisk, den hade endast en liten ytlig hudskada. Det berättar Henrik Uhlhorn, statsveterinär vid SVA, som obducerat vargen.
I Norge börjar man nu tala om fri jakt på varg... på regeringsnivå... snart höjs rösterna även här... det är ju val om ett par år... Jo, jag såg ett inslag i Rapport om Norges inställning. De är inte med i EU så kan bestämma själva.  EU är lite av ett protektionistiskt experiment trots att man ibland hör annat. Man röstar FÖR sådant som gynnar det egna landet men även FÖR sånt som drabbar andra länder men inte det egna.
Jo, men nu verkar det som om eu helt kommer sluta lägga sig i vargfrågan för sveriges del... man anser tydligen att Sverige kan sköta de vilda djuren på ett utmärkt sätt.
Gossen Ruda
20-11-2012, 15:58
CITAT (dahla @ 20-11-2012, 15:19)  Jo, men nu verkar det som om eu helt kommer sluta lägga sig i vargfrågan för sveriges del... man anser tydligen att Sverige kan sköta de vilda djuren på ett utmärkt sätt. Sköta eller skjuta?  Låter bra iaf, Vi(svenskarna) vet bäst vad som passar i vårt land.
Man har väl insett att vi lyckats förbannat bra med järv, lo och björn... för att inte tala om resten av mångfalden vi har och vilken unik natur det faktiskt är vi lever i här i norr...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|