|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32
CITAT Ger tillstånd att skjuta varg
Länsstyrelsen i Jämtland har gett tillstånd till skyddsjakt på en varg som orsakat problem för Ruvhten Sijte sameby i västra Härjedalen.
Ansökan sändes in den 30 oktober efter att man veckan innan haft problem med vargen i samebyns åretruntmarker i Sörvattnet.
Bland annat hade renhjorden skingrats vid att antal tillfällen och flytt från markerna efter att en varg jagat renarna.
Renskötare har även vid två tillfällen observerat vargen.
Incidenterna har inträffat under några veckors tid från mitten av oktober till mitten av november.
På grund av detta beviljas nu skyddsjakt på den aktuella vargen. Källa: http://ltz.se/nyheter/harjedalen/1.5332394...att-skjuta-varg
Gossen Ruda
29-11-2012, 18:23
Sparvis måste ha missat i nyhetsbevakningen så jag får hjälpa till. http://www.laholmstidning.se/article/20121...on-far-i-knared
Hur tror ni det blir med vargjakten i år då?
sparvuggla
23-01-2013, 15:36
CITAT (dahla @ 13-01-2013, 14:33)  Hur tror ni det blir med vargjakten i år då?  Det borde vara självklart för alla, även för dig, att rödlistade djur ska man vara rädd om. http://www.nordulv.org/nyheter/allmant/eu-...k-facebook.html
Det spelar tydligen ingen roll vad man tycker i andra länder längre... man pratar nu om att sänka antalet vargar till 180 i Sverige. potocnik inser nu att Sverige kommer dra det hela i domstol efter att jakten är slutförd och han vet dessutom att han kommer förlora https://www.rovdjursforum.se
kerstinbern
28-01-2013, 15:01
Ett par som bor utan för Nora i Västmanland fick ett jaktskott in genom husväggen och in i sängen. Men jag förstår inte vad de klagar på? Bor man på landet så får man väl räkna med att regelbundet bli beskjuten av förlupna kulor från jägare? http://na.se/nyheter/nora/1.1956407-missly...skott-in-i-sang
*Stintan*
28-01-2013, 15:27
sparvuggla
28-01-2013, 16:46
CITAT (kerstinbern @ 28-01-2013, 15:01)  Ett par som bor utan för Nora i Västmanland fick ett jaktskott in genom husväggen och in i sängen. Men jag förstår inte vad de klagar på? Bor man på landet så får man väl räkna med att regelbundet bli beskjuten av förlupna kulor från jägare? http://na.se/nyheter/nora/1.1956407-missly...skott-in-i-sangJa, varför ställde dom sängen just där den var ivägen för jägarens kulor? Dom borde nästan åtalas.................. Det är ju jakttider och jägare har tradioner.
Huggorm
29-01-2013, 13:06
Det verkar som om det blir licensjakt i år i alla fall. 18 av de mest inavlade individerna i nio revir ligger risigt till.
sparvuggla
30-01-2013, 17:48
Reaktionerna är kraftiga, inte bara i Sverige utan över hela världen. http://www.svenskavargar.nu/viewNavMenu.do...=getanewsletter
Gossen Ruda
31-01-2013, 09:43
Hela? Överdrift som vanligt. Jag tror inte exempelvis australiensarna bryr sig om några svenska vargar, de har nog med egna problem. Fö anser jag att inavlade svenska vargar är en fråga enbart för Sverige.
16 vargar ska skjutas nästa år enligt regeringsbeslut och enligt naturvårdsverket för att minska inaveln ! sämsta motivationen jag hört ,och jag är inte ensam att tycka att det är skitsnack .Ju mindre avelsbas ju större risk för inavel ,alla vi som haft hundar och avlat vet det .Skulle då vargen vara ett genetiskt undantag ?tror inte så .
andersen
02-02-2013, 14:21
CITAT (Motti @ 01-02-2013, 22:16)  16 vargar ska skjutas nästa år enligt regeringsbeslut och enligt naturvårdsverket för att minska inaveln ! sämsta motivationen jag hört ,och jag är inte ensam att tycka att det är skitsnack .Ju mindre avelsbas ju större risk för inavel ,alla vi som haft hundar och avlat vet det .Skulle då vargen vara ett genetiskt undantag ?tror inte så . Nej det är inte beslutat att 16 vargar skall skjutas, utan det är beslutat att 16 vargar får skjutas, det är ju inte samma sak, förhoppningsvisst kommer det inte att skjutas 16 vargar. vägrar att skjuta vargar som är tilldelas.
Huggorm
02-02-2013, 18:35
Tre är i alla fall skjutna hittills, en i Örebro län och två i Dalarnas län
Jag missuppfattade det lite om Varg jakten trodde det gällde nästa år men det var ju nu !ja tre är väl skjutna hitills .De motiverar det med att de ska minska inaveln alltså skjuta av 16 och hoppas på naturlig invandring med nya gener ?väldigt konstigt tänkt .Ju trångare avelsbas ju större risk för inavel.Jag personligen köper inte den förklaringen alls att det skulle gynna Vargstamen att skjuta av 16 och sedan sitta och hoppas på att det ska vandra in varghanar med nya gener från Finland och Ryssland tex .
Piccante
02-02-2013, 22:41
CITAT (Motti @ 02-02-2013, 22:38)  Jag missuppfattade det lite om Varg jakten trodde det gällde nästa år men det var ju nu !ja tre är väl skjutna hitills .De motiverar det med att de ska minska inaveln alltså skjuta av 16 och hoppas på naturlig invandring med nya gener ?väldigt konstigt tänkt .Ju trångare avelsbas ju större risk för inavel.Jag personligen köper inte den förklaringen alls att det skulle gynna Vargstamen att skjuta av 16 och sedan sitta och hoppas på att det ska vandra in varghanar med nya gener från Finland och Ryssland tex . Nä det är ur genetisk synvinkel helt totalt obegripligt hur de har tänkt där.
Huggorm
02-02-2013, 23:05
Tanken är väll att man skall enbart få skjuta vargar av dåligt genetiskt material, det är därför man valt ut vissa revir. Och då blir det mer plats för vargar med friska gener som vandrar hit från Finland och Ryssland
sparvuggla
07-02-2013, 09:03
sparvuggla
10-02-2013, 09:17
2010-års jakt var rena vilda västern. Jägare sköt på måfå hur som helst. Dessutom var det inga genetiska skador på vargar som sköts. http://www.sva.se/upload/Redesign2011/Pdf/...C3%A5tanden.pdfMen den goda nyheten är att jägarförbundets medlemmar minskar för 11:e året i rad. Jag har aldrig tidigare länkat till deras egen sagobibel, men nån gång ska vara den första....... http://www.jaktojagare.se/aktuellt/sjf-avs...k-medlemssiffra
kerstinbern
12-02-2013, 16:12
CITAT (dahla @ 13-01-2013, 15:33)  Hur tror ni det blir med vargjakten i år då?  Jag tror att Högsta förvaltningsdomstolen fastställt kammarrättens beslut att stoppa jakten . Nu har ju naturligtvis inte det någon praktisk betydelse eftersom den illegala jakten, inte bara på varg, pågår hela året om.
Gossen Ruda
12-02-2013, 18:29
Lite klantigt av Naturvårdsverk mm att fatta beslutet om vargjakt så sent att miljötalibanerna kan stoppa det genom att överklaga. Så sakta som domstolarna jobbar var utgången väntad. Vi får hoppas på rävskabben. Går skabb att odla?
Nä rudan, du menar väl ändå inte att du önskar rävskabb på vargarna? Det är lågt av dig.
hattstugan
12-02-2013, 20:49
Tyvärr ska Vargen redan ha drabbats av den avskyvärda skabben! Stackars djur!
Gossen Ruda
12-02-2013, 22:18
CITAT (CillaM @ 12-02-2013, 20:39)  Nä rudan, du menar väl ändå inte att du önskar rävskabb på vargarna? Det är lågt av dig. Biologisk bekämpning via det naturliga urvalet, en fullt naturlig utveckling. Man har fått avliva hela vargfamiljer. Nu har "vi" varit ganska förskonade från utbrott men det kan komma när som helst. Lufsar det samtidigt omkring vargar som dessutom kan döda rävar för att äta går spridandet över artgränsen snabbt.
Tydligen var den nya jakten på Varg ogenomtänkt så den är stoppad för tillfället . Sedan förstår jag inte hur invandrande Vargar skulle ha koll på vilka flockar som är inavlade de sätter på första tiken som löper utan att kolla gener alls.
CITAT (sparvuggla @ 10-02-2013, 09:17)  Men den goda nyheten är att jägarförbundets medlemmar minskar för 11:e året i rad.  Ja, det är väl en god nyhet för dig om du tänker kortsiktigt. Det man ska ha i åtanke är att Jägarnas Riksförbund istället har ökat sitt medlemstal med dryga 3000 personer... vissa av dessa medlemmar kommer säkerligen från Jägareförbundet i ren protest då många anser att jägareförbundet är för flata i vargfrågan. Jägarnas Riksförbund jobbar ju nu för noll vargar i Sverige medans Jägareförbundet har 150 vargar som mål. Eftersom nu tre så kallade miljöorganisationer har stoppat allt arbete med förvaltningen av varg genom sina utspel i rätten hoppar nu merparten av från viltdelegationerna runt om i Sverige... NU har vi verkligen fått en krasch i allt samarbete och med lite eftertanke så inser nog varenda sansad människa vad det innebär och vilket djur det är som kommer drabbas av det... Visste ni föresten att det inte förs några protokoll på naturvårdsverkets interna möten gällande vargen? Gissa varför... frågan är ju hur man minns vad man har beslutat... mer om det senare i en tidning nära dig...
sparvuggla
13-02-2013, 17:12
CITAT (dahla @ 13-02-2013, 11:43)  Ja, det är väl en god nyhet för dig om du tänker kortsiktigt. Det man ska ha i åtanke är att Jägarnas Riksförbund istället har ökat sitt medlemstal med dryga 3000 personer... vissa av dessa medlemmar kommer säkerligen från Jägareförbundet i ren protest då många anser att jägareförbundet är för flata i vargfrågan.
Jägarnas Riksförbund jobbar ju nu för noll vargar i Sverige medans Jägareförbundet har 150 vargar som mål.
Eftersom nu tre så kallade miljöorganisationer har stoppat allt arbete med förvaltningen av varg genom sina utspel i rätten hoppar nu merparten av från viltdelegationerna runt om i Sverige... NU har vi verkligen fått en krasch i allt samarbete och med lite eftertanke så inser nog varenda sansad människa vad det innebär och vilket djur det är som kommer drabbas av det...
Visste ni föresten att det inte förs några protokoll på naturvårdsverkets interna möten gällande vargen? Gissa varför... frågan är ju hur man minns vad man har beslutat... mer om det senare i en tidning nära dig... Jägarförbundens medlemmar liknar SD:s i många avseenden.
kerstinbern
13-02-2013, 17:56
CITAT (Motti @ 13-02-2013, 00:25)  Tydligen var den nya jakten på Varg ogenomtänkt så den är stoppad för tillfället . Sedan förstår jag inte hur invandrande Vargar skulle ha koll på vilka flockar som är inavlade de sätter på första tiken som löper utan att kolla gener alls. De flesta djur, även människor, har ganska sofistikerade system just för att undvika inavel genom att de inte parar sig med nära släktingar om de kan undvika det. Det är ju bla därför som unga hanar, eller unga honor beroende på djurslag, ofta tvingas bort för att på så sätt generna skall spridas och risken för inavel skall minska. http://news.sciencemag.org/sciencenow/2010...ant-immuni.htmlhttp://abcnews.go.com/Health/story?id=117027&page=1CITAT (dahla @ 13-02-2013, 12:43)  ......
Visste ni föresten att det inte förs några protokoll på naturvårdsverkets interna möten gällande vargen? Gissa varför... frågan är ju hur man minns vad man har beslutat... mer om det senare i en tidning nära dig... Nej, frågan är väl om Naturvårdsverket ens har haft några interna möten angående vargjakt? Det är regeringen som via Naturvårdsverkets generaldirektör tvingat fram en vargjakt tvärtemot Naturvårdsverkets egna experter
Gossen Ruda
13-02-2013, 20:04
CITAT (kerstinbern @ 13-02-2013, 17:56)  De flesta djur, även människor, har ganska sofistikerade system just för att undvika inavel genom att de inte parar sig med nära släktingar om de kan undvika det. Det är ju bla därför som unga hanar, eller unga honor beroende på djurslag, ofta tvingas bort för att på så sätt generna skall spridas och risken för inavel skall minska. http://news.sciencemag.org/sciencenow/2010...ant-immuni.htmlhttp://abcnews.go.com/Health/story?id=117027&page=1Fast nu är vargstammen i Sverige otroligt inavlad så där verkar det inte fungera.
duo2010
13-02-2013, 20:44
CITAT (Gossen Ruda @ 12-02-2013, 18:29)  Lite klantigt av Naturvårdsverk mm att fatta beslutet om vargjakt så sent att miljötalibanerna kan stoppa det genom att överklaga. Så sakta som domstolarna jobbar var utgången väntad. Vi får hoppas på rävskabben. Går skabb att odla? du är dig lik Rudan..... phu orkar inte läsa eller kommentera. Lägg av!
kerstinbern
14-02-2013, 04:34
CITAT (Gossen Ruda @ 13-02-2013, 21:04)  Fast nu är vargstammen i Sverige otroligt inavlad så där verkar det inte fungera. Jag sa att de försöker! Men det finns ju även många exempel på inavlade grupper av människor, vare sig det beror på att de är geografiskt isolerade, eller pga att de är mentalt isolerade t ex pga sin religion
Sofistikerade ! skojar du ?en hane sätter på sin mor om hon löper .
CITAT (Motti @ 14-02-2013, 23:46)  Sofistikerade ! skojar du ?en hane sätter på sin mor om hon löper . Läste du överhuvudtaget de länkar som kerstinbern hade i sitt inlägg??? Bara du själv tror på det du skriver. Sträng rangordning är det bland vargarna, bara alfa-ledarna, hona och hane parar sig. Så svårt att läsa och förstå är det inte.
kerstinbern
15-02-2013, 06:10
CITAT (Motti @ 15-02-2013, 00:46)  Sofistikerade ! skojar du ?en hane sätter på sin mor om hon löper . Man undrar ju kanske vart du fått dina naturkunskaper från? Men det verkar i alla fall vara något barnförbjudet .
sparvuggla
15-02-2013, 09:14
CITAT (kerstinbern @ 15-02-2013, 06:10)  Man undrar ju kanske vart du fått dina naturkunskaper från? Men det verkar i alla fall vara något barnförbjudet . Alliumlökar och Gossen Ruda kanske.........?
*Stintan*
15-02-2013, 09:28
CITAT Två kommentarer har fäst uppmärksamheten på att inaveln kan öka som en följd av att en varg i ett par skjuts, eftersom det kan leda till att det kvarvarande alfadjuret bildar par med sin avkomma. Detta skulle kunna hända och leder nog tvärtom mot vad kommentatorerna förmodade till att inaveln (och vargantalet) på lite sikt minskas. Förmodligen är detta svårt att förstå. När jag talar om inavel i de här sammanhangen så tänker jag på något annat än inaveln hos individerna, jag och andra mer avancerade genetiker tänker på inaveln i hela populationen (jag kallar det ”gruppsläktskap” på svenska). Detta är vad som spelar roll för stammen i framtiden. För detta spelar det ingen roll hur vargarna parar sig, ”grupp-släktskapet” beror inte av detta. Men det gör det ändå genom en annan mekanism, som jag analyserat i den skandinaviska vargstammen i en tidigare artikel på denna web. ”Incestvargarna” (helsyskon eller förälder-barn) är mycket dåliga på att sätta fertil avkomma till världen. Incestvargarna fick bara en fjärdedel så mycket fertil avkomma som normalt inavlade vargar. Incest är alltså genetiska blindgångare nästan som om de skjutits, men det blir två blindgångare och inte bara en som om den kvarvarande i alfaparet skjutits. Om den ena föräldern skjuts och den andra bildar ett nytt par med sin avkomma, så minskar både vargantal och vargarnas inavel mer än om den andra i paret skjutits. Men föräldra-avkommeparning är inte vanligt, av alla fertila par i den skandinaviska vargstammens historia var det bara två som är sådana incestpar. http://vargdag.wordpress.com/2013/01/30/vargjakt/
Jag är 60 år och har varit med ett tag haft både hundar och katter ! jag vet att när en tik löper så låter hon sig betäkas av närmaste hane eftersom våra hundar inte lever i flock utan är domenistiserade nu mer.Har du en trång avelsbas så parar sig hane med löpande tik oavset om de är släkt eller inte .Samma sak gäller katter ! Men om det skulle komma in tex en hane som inte hör till flocken och en tik eller en honkatt har ungar så kan den hanen bita ihjäl hela avkomman för att kunna para sig och föra sina egna gener vidare .
*Stintan*
15-02-2013, 22:39
Förlåt men vad har din ålder och våra domesticerade katter och hundar med detta att göra. Hur får du ihop det där du skriver. Om en tik har ungar så skulle då en främmande hane bita ihjäl alla ungarna för att kunna para sig med tiken. Hur skulle det gå till. En tik låter bara hanen komma till under höglöp och något sådant lär hon inte ha om hon har ungar.
En vargtik löper dessutom bara en gång on året!
Om hanen inte är inavlad i samma flock så skulle han göra precis så för att vidabefodra sina egna gener ,katter gör likadant .Vargar och tamhundar är inte samma sak ´som du vet ! Efter som vi har kontroll på våra tamhundar och vilka vi tycker de ska para sig med så styr vi ju parningarna eller hur ? men hundar som lever i flock parar sig med första tiken som löper därav inavel .Kan ju då tala om att inom jakthundsaveln så paras kussiner med varandra .Hankatter skiter fullständigt i släktskap därför att de inte har den männskliga acpekten de para sig med den kattan som löperdärav kommer inavel ,samma med hunddjur de parar sig av drifft därför att de har inte en aning om vem de är släkt med .
*Stintan*
15-02-2013, 23:39
Du får nog läsa på lite bättre hur det fungerar i en vargflock.
Jag vet precis hur en Vargflock fungerar ! avel är en av mina stora intressen .
Piccante
16-02-2013, 02:15
CITAT (Motti @ 16-02-2013, 00:19)  Jag vet precis hur en Vargflock fungerar ! avel är en av mina stora intressen . Hos varg förekommer vad etologer kallar "social kastration" dvs de ranghögsta djuren, alfa-paret är fertila medan de individer med lägre rang inte är fertila samtidigt pga att de inte har lika mkt könshormon då de står lägre i rang. En varghane kan inte urskiljningslöst para sig med vilken hona som helst eftersom alla inte löper. Så vitt jag vet förekommer detta aldrig hos hundar? CITAT (Motti @ 15-02-2013, 23:33)  Om hanen inte är inavlad i samma flock så skulle han göra precis så för att vidabefodra sina egna gener ,katter gör likadant .Vargar och tamhundar är inte samma sak ´som du vet ! Efter som vi har kontroll på våra tamhundar och vilka vi tycker de ska para sig med så styr vi ju parningarna eller hur ? men hundar som lever i flock parar sig med första tiken som löper därav inavel .Kan ju då tala om att inom jakthundsaveln så paras kussiner med varandra .Hankatter skiter fullständigt i släktskap därför att de inte har den männskliga acpekten de para sig med den kattan som löperdärav kommer inavel ,samma med hunddjur de parar sig av drifft därför att de har inte en aning om vem de är släkt med . Rent generellt är ju rasavel mer inavlad än avel som sker slumpartad (om hunden själv får välja).
Det verkar ju inte spela någon roll för vargen att den är inavlad här i Sverige... den förökar sig som ohyra oavsett... vi får väl hoppas att det inte är inaveln som gör dem oskygga inför människor.
Undrar om vargarna som helt plötsligt dök upp i Frankrike på 80-talet efter över 100 års frånvaro bär på samma genbas som våra svenska vargar... nu tar vi prover på avföring från våra svenska och jämför dessa med prover från de franska... sanningen ska komma fram och den här gången görs jobbet med hjälp av privata pengar och oberoende provanstalt.
Det här som står i länken nedan är någonting som människohatarna bland vargälskarna smutskastar... http://www.faravelsforbundet.com/startsida...ervalla-del-1-4
*Stintan*
18-02-2013, 14:55
Tycker mest det var förtvivlan över myndigheters segdragna flathet och ovilja att ta sitt ansvar, stötta och ge den hjälp som behövdes. En ofattbar byråkrati och handfallenhet. Inte ens skribenten själv vill ju utrota vargen trots det inträffade. Inte första gången myndigheterna inte gör något förrän skadan redan skett.
Förstår inte din text ovan. Vilka är de människohatande vargälskarna som smutskastar vad?
CITAT (*Stintan* @ 18-02-2013, 14:55)  Vilka är de människohatande vargälskarna som smutskastar vad? Folket som skriver på naturskyddsföreningens och rovdjursföreningens sidor exempelvis. Noll empati för människor...
Där tycker jag att du tog i lite för mycket Dahla !Jag tror många människor lever så skyddat från allt som heter vilt och jakt så de tror att Rovdjur är helt ofarliga för allt och alla ! vilket ju inte är fallet .Kommer alltid att finnas för och emot !
Motti, du har inga vänner som har drabbats av vargen va? Jag har en bekant som blev våldtagen på öppen gata och jag ser samma förtvivlan hos henne som jag ser hos människor som blir våldtagna av vargvärnarnas framfart med vargen och det får mig att äcklas!
Trångsynta och egoistiska svin rakt igenom!
sparvuggla
20-02-2013, 09:18
CITAT (dahla @ 20-02-2013, 07:00)  Motti, du har inga vänner som har drabbats av vargen va? Jag har en bekant som blev våldtagen på öppen gata och jag ser samma förtvivlan hos henne som jag ser hos människor som blir våldtagna av vargvärnarnas framfart med vargen och det får mig att äcklas!
Trångsynta och egoistiska svin rakt igenom! Vill bara påminna att föregående inlägg är skrivet av en jägare år 2013!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|