|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32
Red Top
17-08-2011, 21:33
CITAT (sparvuggla @ 17-08-2011, 16:33)  Idag kom så dom goda nyheterna som man visserligen visste redan i förväg: Det blir ingen vargjakt i vinter och taket på 210 vargar tas bort. Det är ju jättebra och nödvändigt. men detta gjorde miljöministern under tvång från EU, det är inte hans eget vilja till bra beslut. Tack EU för att du finns!!!!  En sanning med modifikation. Enligt Carlgren ska skyddsjakten utökas, så att resultatet blir detsamma som vid licensjakt. Dessutom lovar han att antalet vargar inte ska öka. Den karln är tydligen ännu mer korkad än jag trodde. Tror han verkligen att EU-kommissionen nöjer sig med att Sveriges regering byter namn på vargslakten.
Överbölingen
17-08-2011, 23:07
Ett utmärkt beslut, trots att jag är för en reglerad vargjakt.
Det skall bli intressant att följa upp de närmaste tre årens reproduktion. Och därmed se vad som händer. Reproduktionstal Det teoretiskt högsta möjliga antalet djur som ett par av en art kan ge upphov till under tre års fri förökning. Låt oss säga att normalkullens överlevnad är två. Oakttat inavel så blir det året A2 + 2; andra året A(2+2) + B2+2 = 8; tredje året A(2+2)+B(2+2) C2+2 = 12. Kan nog kollas närmare men jag hittar inget reprotal efter en timmes sök. Däremot får vargen 5 till 6 valpar per år! Min beräkning är två överlevande. 200 vargar =100 par blir efter tre år 1200. Är reproduktionstalet högre så... Eller låt oss säga 6 år = 600 vargpar x 12 = 7200. Härliga tider, strålande tider.
*Stintan*
18-08-2011, 06:45
Sen när får alla tikar i en flock vargari ett revir ungar varje år? Du som låtsas vara professionell borde väl veta bättre än att slänga ur dig ovanstående absurda beräkning. Upplysningsvis så var det 2010 drygt 20 föryngringar i Sverige. Lägg till den omfattande tjuvjakten på varg så borde även du förstå att tillväxttakten av vargstammen inte går att beräkna som du gör.
Aqvakul
18-08-2011, 06:51
Jag hoppas verkligen att den utökade skyddsjakten inte blir en förtäckt licensjakt...
sparvuggla
18-08-2011, 14:31
CITAT (Red Top @ 17-08-2011, 22:33)  En sanning med modifikation. Enligt Carlgren ska skyddsjakten utökas, så att resultatet blir detsamma som vid licensjakt. Dessutom lovar han att antalet vargar inte ska öka. Den karln är tydligen ännu mer korkad än jag trodde. Tror han verkligen att EU-kommissionen nöjer sig med att Sveriges regering byter namn på vargslakten.  Visst är karln korkad. Men EU har redan fått hans kommentarer, och lär göra att dom inte kommer att acceptera det här, utan kräver jaktstopp för all framtid. Och skyddsjakt ska naturligtvis användas om det verkligen finns behov, men då ska godkända stängsel mm. ha varit i bruk självklart innan skyddsjakt beviljas. Det räcker inte att jägare som vill bli av med sina gamla gaggiga jakthundar och kamma hem 10 000:- cash släpper dom lösa i vargrevir och gapar efter skyddsjakt som en del gör idag.
Gossen Ruda
18-08-2011, 14:36
CITAT (sparvuggla @ 18-08-2011, 15:31)  Visst är karln korkad. Men EU har redan fått hans kommentarer, och lär göra att dom inte kommer att acceptera det här, utan kräver jaktstopp för all framtid.
Och skyddsjakt ska naturligtvis användas om det verkligen finns behov, men då ska godkända stängsel mm. ha varit i bruk självklart innan skyddsjakt beviljas.
Det räcker inte att jägare som vill bli av med sina gamla gaggiga jakthundar och kamma hem 10 000:- cash släpper dom lösa i vargrevir och gapar efter skyddsjakt som en del gör idag. Jaktstopp för all framtid? Är du så jävla dum och världsfrånvänd eller gör du dig till?
*Stintan*
18-08-2011, 14:44
sparvuggla
18-08-2011, 16:35
Den ryggradslöse Carlgren har än en gång vikit ned sig. Denna gång inför förnuftet och gällande lagar. Herr Carlgren som så obstinat stod upp och lekte stor och stark statsman för ett halvår sedan och hånade EU-kommissionärer och andra i brev och presskonferenser har fått ge sig för gällande lagar.
Luften har pyst ur den så uppblåste kappvändaren. En mer intelligent och skicklig politiker hade insett att spelet var slut för länge sedan. Inte Herr Carlgren, Han trodde han av någon anledning stod över lagen och försökte spela tuff. Högmod går före fall. Det är nu dags för Carlgren att ta konsekvensen av sina misstag och avgå. Genom sitt agreande i vargjaktsfrågan har han inte bara förnedrats sig själv, utan också dragit skam över Sverige och sitt ämbete.
Han visar brist på insikt och intelligens genom att fortsätta på sin väg att inte inse realiteter. I ett uttalande citeras han av TT:
Det slopade taket på 210 vargar, som riksdagen beslutat om, innebär enligt Carlgren inte att ett obegränsat antal vargar tillåts i Sverige.
"Självklart inte. Vi ska nå en gynnsam bevarandestatus för vargstammen, men med så få vargar som möjligt"
Han försöker på något sätt rädda sig undan nederlaget och hålla rovdjursrevisionisterna i en falsk förhoppning att vargstammen kommer att hållas på nuvarande nivå. Sverige kan lätt husera mer än 1000 vargar, och jag blir inte förvånad om det ställs krav på Sverige att ha en stam på minst 1000 djur.
Spelet är nu dock slut. Det blir ingen vargjakt i vinter. Och det blir sannolikt ingen vargjakt på många år ännu. Oavsett vad Carlgren försöker inbilla sig själv.
Det rimliga är att nu att sätta åt den organiserade tjuvjakten med alla medel. Slopa begränsningen av varg i renskötselområdet, och låta stammen växa naturligt.
Tjuvjakten är konstaterat den vanligaste dödsorsaken mot varg. Med den rapport som forskarna på Grimsö publicerat blir nu antagligen nästa steg att Sverige anmäls för att inte sätta åt en omfattande tjuvjakt på en utrotningshotat art.
Permalink: myblog.adamskevstad.com/2011/08/18/förnuftet-har-segrat.aspx
OBS: Detta är ordagrant citat av en jägare, Adam Skevstad så kom ihåg att alla jägare inte är så korkade som man kan tro. Men det är gaphalsarna som märks
Gossen Ruda
18-08-2011, 19:30
CITAT (sparvuggla @ 18-08-2011, 17:35)  Den ryggradslöse Carlgren har än en gång vikit ned sig. Denna gång inför förnuftet och gällande lagar. Herr Carlgren som så obstinat stod upp och lekte stor och stark statsman för ett halvår sedan och hånade EU-kommissionärer och andra i brev och presskonferenser har fått ge sig för gällande lagar.
Luften har pyst ur den så uppblåste kappvändaren. En mer intelligent och skicklig politiker hade insett att spelet var slut för länge sedan. Inte Herr Carlgren, Han trodde han av någon anledning stod över lagen och försökte spela tuff. Högmod går före fall. Det är nu dags för Carlgren att ta konsekvensen av sina misstag och avgå. Genom sitt agreande i vargjaktsfrågan har han inte bara förnedrats sig själv, utan också dragit skam över Sverige och sitt ämbete.
Han visar brist på insikt och intelligens genom att fortsätta på sin väg att inte inse realiteter. I ett uttalande citeras han av TT:
Det slopade taket på 210 vargar, som riksdagen beslutat om, innebär enligt Carlgren inte att ett obegränsat antal vargar tillåts i Sverige.
"Självklart inte. Vi ska nå en gynnsam bevarandestatus för vargstammen, men med så få vargar som möjligt"
Han försöker på något sätt rädda sig undan nederlaget och hålla rovdjursrevisionisterna i en falsk förhoppning att vargstammen kommer att hållas på nuvarande nivå. Sverige kan lätt husera mer än 1000 vargar, och jag blir inte förvånad om det ställs krav på Sverige att ha en stam på minst 1000 djur.
Spelet är nu dock slut. Det blir ingen vargjakt i vinter. Och det blir sannolikt ingen vargjakt på många år ännu. Oavsett vad Carlgren försöker inbilla sig själv.
Det rimliga är att nu att sätta åt den organiserade tjuvjakten med alla medel. Slopa begränsningen av varg i renskötselområdet, och låta stammen växa naturligt.
Tjuvjakten är konstaterat den vanligaste dödsorsaken mot varg. Med den rapport som forskarna på Grimsö publicerat blir nu antagligen nästa steg att Sverige anmäls för att inte sätta åt en omfattande tjuvjakt på en utrotningshotat art. Permalink: myblog.adamskevstad.com/2011/08/18/förnuftet-har-segrat.aspx OBS: Detta är ordagrant citat av en jägare, Adam Skevstad så kom ihåg att alla jägare inte är så korkade som man kan tro. Men det är gaphalsarna som märks Det är väl snarare du som skall komma ihåg det efter alla dina utfall mot jägarkåren. På tal om gaphals så finns det några såna hos jaktmotståndarna också. Inga namn. Fö är inte vargen utrotningshotad, varken i Sverige eller i världen. Konstigt att det skall vara så svårt för en del att fatta det.
Jan Lindgren
19-08-2011, 09:12
Hej! Skyddsjakt på varg är betydligt effektivare än licensjakt. Vi har erfarenheter från Finland. Sedan man införde skyddsjakt har vargbeståndet minskat. MVH Jan Lindgren
CITAT (Jan Lindgren @ 19-08-2011, 10:12)  Sedan man införde skyddsjakt har vargbeståndet minskat. Ja, naturligtvis är skyddsjakt på lösa boliner effektivt om målet är att bli av med vargar, det har vi redan sett i fjällen. Målet BORDE vara att ha en hållbar - dvs minst 500 djur - vargstam. Jag hoppas EU klappar till Sverige ordentligt för de här dumheterna, med åtminstone några tiotals miljoner kronor i böter: att byta namn på jakt för att kringgå miljöskyddslagar är inte nåt Sverige borde ägna sig åt. En normalstor vargflock med 5-10 vargar tar 100 - 120 älgar (eller 300 rådjur) per år. En hållbar vargstam med 500 vargar i Sverige som bara åt älg skulle alltså ta cirka 10 000 älgar per år, eller om de alla åt bara rådjur, 30 000 rådjur. Den svenska älgstammen är cirka 400 000 djur. Av det skjuts ungefär 100 000 per år. Den svenska rådjursstammen är cirka 500 000 djur, varav cirka 200 000 skjuts per år. Den svenska vildsvinsstammen är cirka 100 000 djur, och även om jag inte hittar några siffror för dovhjort är den sannolikt ungefär lika talrik (och bägge ökar). Men inte har vi plats för varg, inte.
Gossen Ruda
19-08-2011, 10:45
Hur många tamdjur, får, kalvar, föl, hundar mm, skulle dessa vargar ta? Hur många km elstängsel skulle det behövas för att undvika det?
Jan Lindgren
19-08-2011, 14:39
CITAT (Azur @ 19-08-2011, 11:40)  Ja, naturligtvis är skyddsjakt på lösa boliner effektivt om målet är att bli av med vargar, det har vi redan sett i fjällen.
Målet BORDE vara att ha en hållbar - dvs minst 500 djur - vargstam. Jag hoppas EU klappar till Sverige ordentligt för de här dumheterna, med åtminstone några tiotals miljoner kronor i böter: att byta namn på jakt för att kringgå miljöskyddslagar är inte nåt Sverige borde ägna sig åt.
En normalstor vargflock med 5-10 vargar tar 100 - 120 älgar (eller 300 rådjur) per år. En hållbar vargstam med 500 vargar i Sverige som bara åt älg skulle alltså ta cirka 10 000 älgar per år, eller om de alla åt bara rådjur, 30 000 rådjur.
Den svenska älgstammen är cirka 400 000 djur. Av det skjuts ungefär 100 000 per år. Den svenska rådjursstammen är cirka 500 000 djur, varav cirka 200 000 skjuts per år. Den svenska vildsvinsstammen är cirka 100 000 djur, och även om jag inte hittar några siffror för dovhjort är den sannolikt ungefär lika talrik (och bägge ökar).
Men inte har vi plats för varg, inte. Hej! Så länge vargarna äter vilda djur så stör de inte mig men alltför många vargar är problemdjur. Skjut alla vargar som angriper tamdjur så kanske vi så småningom kan får en vargstam som undviker människans närhet. MVH Jan Lindgren
smuleborg
22-08-2011, 20:09
Gossen, hur många km elstängsel har satts upp (och hur mycket har detta kostat) för att skydda klövviltet/människor i bilar? Klövviltet (här: rådjur, älg) är inte utrotningshotat.
Ja att älg o rådjur skulle generera intäkter för samhället i stort är nog inte riktigt sant. Kostnaderna är nog större om man tar med alla skador och förebyggande åtgärder som samhället drabbas av. Skador o kostnader som ett rovdjur aldrig kan komma i närheten av.
Gossen Ruda
22-08-2011, 21:03
Kanske är det förkylningen men jag begriper inte jämförelsen. Har kanske klarnat till i morgon.
jag tycker Vargen är ett vackert hundjur och naturligtvis ha den all rätt att få vara här och nu, allvarligt så vet jag inte om jag skulle tycka det var lika mysigt med Varg om jag hade dom runt knuten här .Gossen Ruda verkar ha en sund inställning tycker jag runt vargjakten !ta bort nyfikna och sociala Vargar.tyvär så är de hatade i norra delarna av Sverige och jagas på de mest vidriga sätt och sedan eldas upp för att dölja spåren av hatjakten .Lätt att räkna ut vem som är det "största"rovdjuret .
sparvuggla
23-08-2011, 14:33
Idag går vi vidare, rödlistade djur ska INTE jagas. EU-kommissionen får ta ställning till om jakten får fortsätta 2013 som vår sk. miljöminister sagt. Det här är väntad och det enda rimliga. När inser Carlgren att han är hela världens alla tiders sämsta miljöminister. http://www.dalademokraten.se/Dalarna/Svens...EU-anmals-igen/Kan inte någon göra en samling av Carlgrens alla tavlor och lägga på Youtube? Eller ska jag ta den uppgiften? Hans vapengragare och också han jägare finns redan där när han beskriver hur sex med djur går till, hur han nu kan veta det så exakt............... http://www.youtube.com/watch?v=DW3dVJP3_LQ
Gossen Ruda
23-08-2011, 15:50
Rödlistorna borde tas bort eftersom de används felaktigt av okunniga människor, eller ev bara hanteras inom forskarvärlden.
sparvuggla
24-08-2011, 14:25
Gossen Ruda
24-08-2011, 15:10
CITAT (sparvuggla @ 24-08-2011, 15:25)  Det är tveksamt om du har kunskaper nog att bedöma sannheten. En sak är ganska säkert fel. Vargen har inte återkommit efter att nästan ha varit utrotad, den är till 99 % säkerhet återinplanterad efter att ha varit utrotad.
*Stintan*
24-08-2011, 17:06
Hahaha dom där två gubbarna borde förpassas ur regeringen. Att dom är kvar som ministrar kan bara betyda att regeringen Reinfeldt inte anser att miljö- och jordbrukspolitik är särskilt viktigt.
Vi lever i en tid när romantik, fantasi och allmän okunskap får ersätta realism och kunskap gällande naturen och arterna. Situationen är mycket oroande, men vi får väl trösta oss med att människorna för det mesta brukar återfå förnuftet i sista sekunden eller litet senare. Att så är fallet får vi väl skylla på försämrad biologiundervisning, televisionens romantiska fantasivärld samt på att majoriteten av befolkningen i övrigt ser naturen endast genom bilfönstret. Plockar man svamp och bär så vågar man sig knappast längre bort i vildmarken än att man fortfarande kan se bilen. Dethär ger en idealisk grogrund åt fanatismen. Ingen art i vår natur bör i princip utrotas även om jag hittills inte sett några allvarligare kampanjer för bevarandet av vår mycket hotade binnikemask, människoloppa och klädlus. För litet över trettio år sedan fridlystes vargen i största delen av vårt land men avskjutningstillstånd gavs vid behov utan några större ceremonier. Systemet fungerade bra. Det fanns ju ingen orsak till att kategoriskt skjuta bort varenda varg utan vi kunde gått behålla dem som livnärde sig på småvilt och fallvilt längs vägarna. Mot slutet av 1980 talet ändrades politiken. Vargen blev helig. En internationell propaganda startades och i den sparades det inte på medel. Stora ekonomiska intressen döljer sig bakom. Vargen skulle återinföras i hela Västeuropa och en gränslös och orealistisk pro-varg propaganda startade. I den propagandan har naiva och okunniga människor gränslöst utnyttjats. Målet är att fördriva och omöjliggöra liv och utkomst för människorna i glesbygden i Finland, Sverige och Norge samt i mellan och södra Europas bergstrakter. Människan urbaniseras och främjas från naturen och dess realiteter. Fantasin och önsketänkandet tilltar samtidigt som kunskaperna minskar. Vi kan gott upprätthålla en gles och välkontrollerad vargstam i vårt land men den måste då verkligen kunna kontrolleras och beskattas normalt och effektivt. Närgångna vargar bör systematiskt skjutas bort likt alla vargar som ger sig på tamkreatur eller åstadkommer orimligt stora viltskador. Landsortsbefolkningens möjligheter till utkomst och existens måste tryggas och grundrättigheterna respekteras. Sverige har inget ansvar vad det gäller den eurasiska skogsvargens existens som ras och ännu mindre som art. Vårt land utgör endast randområdet för en skogsvargspopulation som förekommer i ett sexsiffrigt antal genom Ryssland! Med kunskap, realism och sunt förnuft kan vi tillåta oss en och annan varg men nu håller situationen på att glida oss ur händerna och katastrofen är mycket nära förestående! CITAT Rovdjur ska jagas Olof Liberg är vargexpert och koordinator för vargforskningsprojektet Skandulv. Han säger att vargen är ett spännande och vackert djur, men att jakten på dem tyvärr är nödvändig. Naturen kan inte reglera beståndet själv. – Naturen är inte så väldigt naturlig längre. Människan är överallt. Att släppa en vargstam fri vore katastrof. Vargar är enormt smarta djur och ett stort rovdjur och de skulle ta sig allt närmare bebyggelse. I ett modernt, civiliserat samhälle går det inte att släppa en rovdjursstam fri. Vi har jagat rovdjur i alla tider och måste så fortsätta att göra, säger Olof Liberg. Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12057586.abUr EU's Art- och HabitatdirektivCITAT Eftersom huvudsyftet med detta direktiv är att främja att den biologiska mångfalden bibehålls med beaktande av ekonomiska, sociala, kulturella och regionala behov, bidrar direktivet till det övergripande målet, som är en hållbar utveckling. För att upprätthålla den biologiska mångfalden kan det i vissa fall vara nödvändigt att upprätthålla eller till och med främja mänsklig verksamhet. Källa: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUri...92L0043:SV:HTMLI sitt svar till kommissionen betonar regeringen att den anser att licensjakterna under 2010 och 2011 har varit förenliga med art- och habitatdirektivet. Den anser även att vargstammen inte begränsats av jakten utan snarare har den haft en positiv effekt iom att den genetiska statusen har förbättrats. I svaret konstaterar regeringen att den ställer in licensjakten 2012 i syfte att främja dialogen med kommissionen för att uppnå en samsyn på hur Sverige bäst uppnår gynnsam bevarandestatus genom att politikens alla delar inkl. införlivandet av nya vargar kommit på plats och har en rovdjurspolitik med accept. Det svenska svaret är i sin helhet ett starkt försvarstal för licensjakt och vargförvaltningen där regeringen anser sig ha handlat i enlighet med art- och habitatdirektivet. CITAT Varning för vargkramaren
SÖDRA FJÄLL, EDA, VÄRMLAND. Vargkramarna håller på att krama ihjäl vargarna. Rabiata naturskyddare med Mikael Karlsson i spetsen driver vargarnas sak med en hätskhet och en kompromisslöshet som till sist kommer att drabba vargarna hårt.
Det hände häromveckan att Angelica Mortensen i Smolmark, mitt mellan Årjäng och Koppom, skulle släppa ut sin hund Texas i trädgården. Då kom en varg och tog hunden och sprang till skogs med den. Texas var av blandras och ingen stor hund, Angelica stod bara några meter ifrån när vargen högg, och hon skrek och schasade och sprang efter men vargen försvann in i skogen med en skrikande Texas i käften. Det är inte lätt att tycka gott om vargarna efter en sådan händelse, ändå säger Angelicas man Per Gustavsson att han inte har något emot dem, bara de inte går inpå knuten. Men det är dessvärre vad de gör och inte så sällan. Min granne fick sin hund biten i trädgården för några år sedan, samma sak hände i Årbotten och på andra ställen. Vargen är ett speciellt rovdjur och ska folk kunna leva med vargar krävs också speciella åtgärder.
Rätten att döda vargen om den angriper ens djur, skyddsjakt och licensjakt är några sådana åtgärder. De har fungerat som lugnande besked och dämpat den ilskna stämningen i vargreviren. Jag vet det, för jag bor sedan 30 år i det äldsta vargområdet i västra Värmland och har följt skiftningarna i stämningsläget - från ett kompakt hat till ett, om inte välvilligt, så i varje fall nyfiket intresse. Och det är helt klart att den nya lagen om nödvärn - så att vi nu får skydda både får och kor och hundar - generösare tillstånd till skyddsjakt samt licensjakten har spelat en stor roll för att lugna känslorna. Men Naturskyddsföreningens ordförande Mikael Karlsson tycks bo i en helt annan värld, och kan inte för sitt liv fatta att vargstammens överlevnad också hänger samman med människors levnad.
Det är inte bara en principiell fråga om att följa EU:s art-och habitatdirektiv och upprätthålla en gynnsam bevarandestatus, utan det handlar om klok och inkännande förvaltning och om politisk psykologi - alla berörda i habitatet måste känna delaktighet och förståelse. Men tanken att en allmän vargjakt skulle kunna öka toleransen för vargen har avfärdats med det formella argumentet att jakten strider mot EU:s direktiv - som goddag, yxskaft ungefär. Och när regeringen nu, inför hotet att bli fälld i EU-kommissionen, ställer in licensjakten i vinter och dessutom höjer taket på högst 210 vargar, är inte Mikael Karlsson nöjd och driver på för att få Sverige dömt i EU-domstolen, för att därmed "stänga dörren i Sverige för framtida licensjakt på rovdjursstammar som inte är livskraftiga". Men efter två licensjakter är den svenska vargstammen livskraftigare än någonsin i modern tid, med över trehundra individer. I Finland däremot, som fällts i EU-domstolen i ett liknande fall, har stammen minskat till hundrafemtio individer. Och förklaringen är förstås en ökad tjuvjakt. I Sverige däremot har tjuvjakten minskat kraftigt, enligt en rapport från Världsnaturfonden: från upp till 20 vargar om året till så där en fem vargar om året. Trendbrottet kom år 2005 och det är ingen avancerad gissning att ökad skyddsjakt och besked om kommande licensjakt haft en avgörande betydelse. Något som Mikael Karlsson och vargkramarna inte tycks begripa. Källa: http://www.expressen.se/ledare/1.2543188/v...or-vargkramarenNu förstår till och med skvallertidningen Expressen att det har gått för långt...
Allmänt trött på alla vargdebatter och tillvägagångssätt. Jag gör nu som jägarna i Örebro, säger nej till både inventeringsarbete och skyddsjakt. Vill staten ha bort eventuella rovdjur så får det kosta!
Skall vi kanske demonstrera landsbygdens vilja genom att låta samma sak hända med eftersöksorganisationen? Låt Polisen sköta denna administration och praktik - så kan vi jägare enbart ägna vår tid åt den roliga viltvården och den avkopplande jakten.
Få är de livsstilar som för med sig så mycket samhällsansvar som jakten.
Vi har under allt för lång tid tagit ett sju jäkla ansvar för vilt av alla de slag, det verkar som gemene man tror jägare över lag älskar att kliva upp mitt i natten för att avliva ett rådjur eller spåra upp ett vildsvin... en sak är säker, vi gör det knappast för pengarna!
Bengalow
29-08-2011, 20:55
dahla! Jösses du är ju en hjälte! Och detta gör du för att det är kul när det smäller, tycks det? Maken till osakliga argument har jag sällan hört. Det låter ungefär som när en 4-åring skall försvara varför hon/han får 4+4 till 11...Det är lika tvivelaktigt som dina argument i "Borg-frågan"
När argumenten tryter kommer dom personliga påhoppen i vanlig ordning.
herkules
29-08-2011, 22:36
äh, va inte så jäkla känslig!
Gossen Ruda
30-08-2011, 06:58
CITAT (dahla @ 29-08-2011, 22:09)  När argumenten tryter kommer dom personliga påhoppen i vanlig ordning. Så sant, så sant. En del klarar inte argument man inte själv accepterar.
herkules
30-08-2011, 08:07
sicket jävla gnäll, ingen av er är främmande för att sitta och kasta skit på forumkamrater när det kommer till vargtrådar så det är bara att tugga i sig.
Gossen Ruda
30-08-2011, 08:58
CITAT (herkules @ 30-08-2011, 09:07)  sicket jävla gnäll, ingen av er är främmande för att sitta och kasta skit på forumkamrater när det kommer till vargtrådar så det är bara att tugga i sig. Tugg, tugg, svälj. Jag försöker undvika detta men kan slinta på tangenterna ibland. B:s inlägg ovan innehåller dock inget argument i sakfrågan, bara personangrepp. Lite väl lågt.
herkules
30-08-2011, 10:09
CITAT (Gossen Ruda @ 30-08-2011, 09:58)  /..../ Lite väl lågt. du har varit där nere du också. jag med.
Gossen Ruda
30-08-2011, 11:49
herkules
30-08-2011, 12:35
CITAT (Gossen Ruda @ 30-08-2011, 12:49)  haha, ja då skulle man behöva sitta i ett träd dygnet runt. med tanke på allt man hör alltså.
sparvuggla
30-08-2011, 15:49
CITAT (Gossen Ruda @ 30-08-2011, 07:58)  Så sant, så sant. En del klarar inte argument man inte själv accepterar. Det här fick mig att skratta lite ........ Det kom från rätt mun liksom. Men kul med inlägg som piggar upp emellanåt
sparvuggla
04-09-2011, 08:30
Vem skrev här att det inte är jägare som sysslar med sånt här: http://helahalsingland.se/bollnas/1.385651...ankta-ar-jagarehttp://arbetarbladet.se/ledare/1.3854044--jagarna-Jag skulle kunna säga att vad var det jag sade, men det gör jag inte. Jag är bara glad som alla andra att dessa dårar kan fällas. DNA-bevis kommer nog inte ens dom storljugande jägare undan!!
hattstugan
04-09-2011, 23:01
Du Sparvuggla har du inget vettigt att göra än att bråka på jägare i tid och otid????????????????
ALLA jägare är inte som du beskriver det! Är uppvuxen med en som blir fly förbannad på "köttjägare" och de som inte kan se skogens skönhet och FRAMFÖRALLT djurens! Många ggr har byssan legat oladdad i knät bara för det är sååååååååååååååå otroligt fint att man inte vill göra något för att förstöra det! Men i din värld kan det väl inte finnas dessa JÄGARE eller????????? MEN nu är det så att dessa jägare är vad idag kallas för VILTVÅRDARE tro det eller ej! Men så är det!
Överbölingen
05-09-2011, 21:30
Hattstugan!
En sådan dag var det i dag. Trots hällregn.
sparvuggla
06-09-2011, 06:29
CITAT (hattstugan @ 05-09-2011, 00:01)  MEN nu är det så att dessa jägare är vad idag kallas för VILTVÅRDARE tro det eller ej! Men så är det! Har sagt förut och gett exempel på att alla jägare inte är psykfall. Jag hoppas du är lika glad som jag när dom värsta idioterna åker dit. Fast det skriver du inget om. Men det där sista om viltvård är ett bra skämt.
Gossen Ruda
06-09-2011, 07:29
CITAT (sparvuggla @ 06-09-2011, 07:29)  Har sagt förut och gett exempel på att alla jägare inte är psykfall. Jag hoppas du är lika glad som jag när dom värsta idioterna åker dit. Fast det skriver du inget om.
Men det där sista om viltvård är ett bra skämt. Med en kvarts miljon jägare i landet är det oundvikligt att det finns en del olämpliga men att insinuera att det rör sig om psykfall är en grov kollektiv förolämpning. Men det kan man kanske säga om den djurrättsaktivist som är åtalad för flera fall av olaga hot, några med rubriceringen grovt. Dessutom misstänkt för grov mordbrand i en hamburgerrestaurang. Inspärrning på livstid på psyket?
herkules
06-09-2011, 08:03
Konflikten mellan jägarna och miljöorganisationerna om de svenska vargarna hårdnade rejält på tisdagen. I en debattartikel i DN anklagar Jägareförbundets ledning Världsnaturfonden (WWF) för att stampa på jägarnas utsträckta hand. I och med att regeringen vikt sig för EU och slopat licensjakten "återstår endast konflikt" i vargfrågan, skriver man.WWF går genast till motattack och anser att jägarna har "gått över gränsen" och nu aktivt söker konflikt.
läste detta i en dagstidning. det där med att jägarna aktivt söker konflikt var lite smålustigt (om man nu kan tycka att något är lustigt med jakt) men det gör de ju jämt, konflikt med djur, konflikt med människor som tycker annorlunda än dem osv.CITAT (hattstugan @ 05-09-2011, 00:01)  Du Sparvuggla har du inget vettigt att göra än att bråka på jägare i tid och otid????????????????
ALLA jägare är inte som du beskriver det! Är uppvuxen med en som blir fly förbannad på "köttjägare" och de som inte kan se skogens skönhet och FRAMFÖRALLT djurens! Många ggr har byssan legat oladdad i knät bara för det är sååååååååååååååå otroligt fint att man inte vill göra något för att förstöra det! Men i din värld kan det väl inte finnas dessa JÄGARE eller????????? MEN nu är det så att dessa jägare är vad idag kallas för VILTVÅRDARE tro det eller ej! Men så är det! klart det finns sådana jägare. synd bara att de tiger still i vargfrågan.
herkules
06-09-2011, 08:12
HÄR skriver jägareförbundet. det var länge sedan jag läst så mycket obegriplig smörja.
Gossen Ruda
06-09-2011, 08:30
CITAT (herkules @ 06-09-2011, 09:12)  HÄR skriver jägareförbundet. det var länge sedan jag läst så mycket obegriplig smörja. Det var väl ganska klart skrivet. Bara för att du inte håller med blir det väl inte obegripligt?
sparvuggla
06-09-2011, 08:55
CITAT (herkules @ 06-09-2011, 09:12)  HÄR skriver jägareförbundet. det var länge sedan jag läst så mycket obegriplig smörja. Jägarförbunden är desperata då jägare blir allt färre för varje dag. Därav den idiotiska "konfliktartikeln" av Torsten Mörner. Men alla jägare är inte psykfall, jag kan visa ett ex. igen: http://myblog.adamskevstad.com/2011/09/06/...d-konflikt.aspxAlla som älskar djur, natur och vill ha biologisk mångfald, rekommenderas en titt på jägartidningarnas forum. Där får psykfallen husera fritt, men skriver du lite mer kritisk där som ickejägare, censureras du direkt. Dessa jäggare tror dom kan tysta kritiken på det viset, bara det visar hur lite många jägare har i skallen. Och jägarförbunden får ta på sig en stor del av skulden i sin desperation att få behålla medlemsantalen.
Gossen Ruda
06-09-2011, 09:07
CITAT (sparvuggla @ 06-09-2011, 09:55)  Jägarförbunden är desperata då jägare blir allt färre för varje dag. Därav den idiotiska "konfliktartikeln" av Torsten Mörner. Men alla jägare är inte psykfall, jag kan visa ett ex. igen: http://myblog.adamskevstad.com/2011/09/06/...d-konflikt.aspxAlla som älskar djur, natur och vill ha biologisk mångfald, rekommenderas en titt på jägartidningarnas forum. Där får psykfallen husera fritt, men skriver du lite mer kritisk där som ickejägare, censureras du direkt. Dessa jäggare tror dom kan tysta kritiken på det viset, bara det visar hur lite många jägare har i skallen. Och jägarförbunden får ta på sig en stor del av skulden i sin desperation att få behålla medlemsantalen. Skall man skratta eller gråta över detta utbrott?  Det största psykfallet hittar du nog i din egen spegel hemma. Fö tror jag du har fel i medlemstappet, det går nog åt andra hållet.
hattstugan
06-09-2011, 15:33
Instämmer om att galningar ska åka fast!
MEN VILTVÅRDARE IDAG ÄR VAD SOM FÖRR VAR JÄGMÄSTARE! Så det är inte något skämt alls utan dagen allvar!
herkules
06-09-2011, 15:53
anställda viltvårdare är bra - resten av den sk jägarkåren kan lämna in bössan på närmaste polisstation. skotern också för den delen - används ju som mordvapen!
Gossen Ruda
06-09-2011, 15:58
CITAT (sparvuggla @ 06-09-2011, 09:55)  Alla som älskar djur, natur och vill ha biologisk mångfald, rekommenderas en titt på jägartidningarnas forum. Där får psykfallen husera fritt, men skriver du lite mer kritisk där som ickejägare, censureras du direkt. Hade missat detta. Jag förstår mycket väl att du blir cencurerad om du även där kallar jägarkåren kollektivt för psykfall, det borde du blivit här också om inte Odla hade varit helt omodererat. Eller på vilket annat forum som helst utanför Flashback.
herkules
07-09-2011, 07:34
CITAT (Gossen Ruda @ 06-09-2011, 09:30)  Det var väl ganska klart skrivet. Bara för att du inte håller med blir det väl inte obegripligt? nu kan jag svara med citat (funkar inte med min telefon som jag för det mesta surfar med) jo, jag tycker att det som skrevs var obegripligt med tanke på ämnet. dels så skrevs det i en ganska så raljerande ton och så uttalades (tyckte jag alltså) hot som om - får vi inte döda så gör vi det ändå. det var obehagligt skrivet och det begriper inte jag.
sparvuggla
15-09-2011, 17:49
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13581052.abKonstigt att dom högljudda egojägarna inte ropar efter nollvision på älg.................
herkules
23-09-2011, 07:51
jägarna (2?) avbryter "samarbetet" m regeringen, surar över att licensjakt bytts ut mot skyddsjakt. http://www.dn.se/nyheter/sverige/jagare-fryser-vargsamarbete
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|