|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32
Gossen Ruda
15-01-2011, 20:29
Enligt Djuren i färg fanns det 1984 ca 800 vargar i Spanien och 250-300 i Italien. Inga uppgifter om antalet på Balkan men utbredning tycks sträcka sig från norra Grekland och hela Jugoslavien upp mot Ungern och Tjeckoslovakien.
CITAT (Gossen Ruda @ 15-01-2011, 20:08)  Du har inte skrivit var du bor så jag vet ju inte om dina husdjur kan drabbas av vargangrepp, det har lite med saken att göra. Visst får du säga din mening, konstigt vore det annars. Det är dock bara en av 9 miljoner, precis som min röst. Beträffande den sydeuropeiska vagen så är det en helt annan ras än våran nordeuropeiska/asiatiska varg. Jag är lite dålig på hur den beter sig men den skiljer sig från vår ras. Familjegrupperna är mindre, själva vargen lär också vara mindre. Den lever inte av älg och ren utan av smådjur och avfall, nästan som en räv om mina uppgifter stämmer. Klimatet där nere är samtidigt varmare med allmänt större djurpopulationer. Här uppe sätter vintern gränserna så länderna går inte att jämföra rätt av. Fö så har jag aldrig propagerat för någon utrotning. Jag kan dock förstå de som vill detta. Jag förstår även de som har motsatt uppfattning men jag förstår inte den hätska uppspeedade debatten. 20 vargar av 200 är inte något utrotningskrig, bara att skumma lite på ytan. Ja vargarna söderut är mindre till storleken men kan ändå orsaka skada för boskapen. Dessutom tenderar de att koncentreras på mindre utrymme eftersom det ofta är mer tätbefolkat. I Italen tex så finns de flesta vargarna i alptrakterna och nästan inga i de mer sydliga delarna. Mina får och getter finns strax norr om Hällesfors. Det finns varg i området men vi har vidtagit försiktigheter som gör att vi hoppas att djuren är lite säkrare iaf. Det var iom detta som jag läste på om hundar som kan vaktar flockar. Det finns en kvinna som heter Inger Hansen som har forskat om detta i Norge. Väl värt att läsa det hon har skrivit.
Huggorm
15-01-2011, 20:51
CITAT (LinaLj @ 15-01-2011, 20:43)  Ja vargarna söderut är mindre till storleken men kan ändå orsaka skada för boskapen. Dessutom tenderar de att koncentreras på mindre utrymme eftersom det ofta är mer tätbefolkat. I Italen tex så finns de flesta vargarna i alptrakterna och nästan inga i de mer sydliga delarna. Är du säker på detta? Annars verkar det finnas flest i nationalparkerna Pollino i södra Italien samt Abruzzo i de mellersta delarna av landet. I alperna har det först på senare tid vandrat ner en och annan varg. Men det är säkert där de flesta mängderna kommer finnas i framtiden. http://en.wikipedia.org/wiki/Parco_nazionale_del_Pollinohttp://en.wikipedia.org/wiki/Parco_Naziona..._Lazio_e_Molise
Piccante
15-01-2011, 20:52
CITAT (Gossen Ruda @ 15-01-2011, 20:08)  Du har inte skrivit var du bor så jag vet ju inte om dina husdjur kan drabbas av vargangrepp, det har lite med saken att göra. Visst får du säga din mening, konstigt vore det annars. Det är dock bara en av 9 miljoner, precis som min röst. Beträffande den sydeuropeiska vagen så är det en helt annan ras än våran nordeuropeiska/asiatiska varg. Jag är lite dålig på hur den beter sig men den skiljer sig från vår ras. Familjegrupperna är mindre, själva vargen lär också vara mindre. Den lever inte av älg och ren utan av smådjur och avfall, nästan som en räv om mina uppgifter stämmer. Klimatet där nere är samtidigt varmare med allmänt större djurpopulationer. Här uppe sätter vintern gränserna så länderna går inte att jämföra rätt av. Fö så har jag aldrig propagerat för någon utrotning. Jag kan dock förstå de som vill detta. Jag förstår även de som har motsatt uppfattning men jag förstår inte den hätska uppspeedade debatten. 20 vargar av 200 är inte något utrotningskrig, bara att skumma lite på ytan. Varför är det så viktigt var Lina bor? Du är mig veterligen inte jordbrukare eller landsbygdsbo själv men uttalar dig väldigt självsäkert om hur boskapsuppfödare drabbas av varg. Har ni mycket varg på centrala Hisingen?
Gossen Ruda
15-01-2011, 20:56
CITAT (LinaLj @ 15-01-2011, 20:43)  Ja vargarna söderut är mindre till storleken men kan ändå orsaka skada för boskapen. Dessutom tenderar de att koncentreras på mindre utrymme eftersom det ofta är mer tätbefolkat. I Italen tex så finns de flesta vargarna i alptrakterna och nästan inga i de mer sydliga delarna.
Mina får och getter finns strax norr om Hällesfors. Det finns varg i området men vi har vidtagit försiktigheter som gör att vi hoppas att djuren är lite säkrare iaf. Det var iom detta som jag läste på om hundar som kan vaktar flockar. Det finns en kvinna som heter Inger Hansen som har forskat om detta i Norge. Väl värt att läsa det hon har skrivit. Hoppas du får ha dina djur ifred, du bor ju mitt i smeten så att säga. CITAT (Markus_H @ 15-01-2011, 20:52)  Varför är det så viktigt var Lina bor? Du är mig veterligen inte jordbrukare eller landsbygdsbo själv men uttalar dig väldigt självsäkert om hur boskapsuppfödare drabbas av varg. Har ni mycket varg på centrala Hisingen? Jag har sett en en gång. Det finns fö inte mycket varg i dina trakter så varför yttrar du dig?
Piccante
15-01-2011, 21:33
CITAT (Gossen Ruda @ 15-01-2011, 20:56)  Hoppas du får ha dina djur ifred, du bor ju mitt i smeten så att säga. Jag har sett en en gång. Det finns fö inte mycket varg i dina trakter så varför yttrar du dig? Varg och björn har passerat ganska ofta. Senast man spårade varg var förra året.
Huggorm
15-01-2011, 21:36
CITAT (Markus_H @ 15-01-2011, 21:33)  Varg och björn har passerat ganska ofta. Senast man spårade varg var förra året. Björn till och med? Det trodde jag inte, att de gick så långt söderut
CITAT (Gossen Ruda @ 15-01-2011, 20:56)  Hoppas du får ha dina djur ifred, du bor ju mitt i smeten så att säga. Jag har sett en en gång. Det finns fö inte mycket varg i dina trakter så varför yttrar du dig? Jag är lite nyfiken på vad du har för svar från mitt inlägg från 19.51.
Piccante
15-01-2011, 21:44
CITAT (Huggorm @ 15-01-2011, 21:36)  Björn till och med? Det trodde jag inte, att de gick så långt söderut Granfjällsbjörnen "granis" var både nere vid hallandsgränsen och vände innan han bestämde sig för lufsa mot Jönköping. Det har hänt att våra stora rovdjur varit ganska långt söderut.
Förstår att jägarena är rädda om sina fyrbenta vänner men ändå vänder dom ilskan mot vargen av alla djur. Den orsakar ju minst skada när det gäller skador o död bland hundarna.Jägarna skjuter fler hundar än vargen tar. Vildsvinen orsakar mångdubbel skada o död bland hundarna. För att inte tala om trafiken. Nej vargen konkurerar om villebrådet. Det villebråd jägarna tror sig ha ensamrätt på. Sanningen är alltid obehaglig. Undrar vad nästa ursäkt blir för att jaga varg.
CITAT (gnon49 @ 15-01-2011, 22:38)  Förstår att jägarena är rädda om sina fyrbenta vänner men ändå vänder dom ilskan mot vargen av alla djur. Den orsakar ju minst skada när det gäller skador o död bland hundarna.Jägarna skjuter fler hundar än vargen tar. Vildsvinen orsakar mångdubbel skada o död bland hundarna. För att inte tala om trafiken. Nej vargen konkurerar om villebrådet. Det villebråd jägarna tror sig ha ensamrätt på. Sanningen är alltid obehaglig. Undrar vad nästa ursäkt blir för att jaga varg. Håller helt med om det du skriver. Lodjuret blir nog nästa mål.
Piccante
15-01-2011, 23:47
CITAT (gnon49 @ 15-01-2011, 22:38)  Förstår att jägarena är rädda om sina fyrbenta vänner men ändå vänder dom ilskan mot vargen av alla djur. Den orsakar ju minst skada när det gäller skador o död bland hundarna.Jägarna skjuter fler hundar än vargen tar. Vildsvinen orsakar mångdubbel skada o död bland hundarna. För att inte tala om trafiken. Nej vargen konkurerar om villebrådet. Det villebråd jägarna tror sig ha ensamrätt på. Sanningen är alltid obehaglig. Undrar vad nästa ursäkt blir för att jaga varg. snart jagar de väl varg av hänsyn till pälsallergiker som går i skogen
Huggorm
15-01-2011, 23:49
CITAT (Markus_H @ 15-01-2011, 23:47)  snart jagar de väl varg av hänsyn till pälsallergiker som går i skogen  Synnerligen hänsynsfulla människor. CITAT (xlxl67 @ 15-01-2011, 23:27)  Håller helt med om det du skriver. Lodjuret blir nog nästa mål.  Det tror jag inte, dom är för svårjagade.
Svårjagade eller inte. Det är nästa rovdjur efter vargen som man kommer se som ett "hot" och som kommer att jagas...
Överbölingen
16-01-2011, 00:12
Om man ser till de fem stora så står väl människan näst på tur. Verkligen en avart av naturens påfund.
*Borttaget pga missuppfattning*
Överbölingen
16-01-2011, 00:44
Jonny! Hur gick det för er?
sparvuggla
16-01-2011, 08:43
CITAT (gnon49 @ 15-01-2011, 22:38)  Förstår att jägarena är rädda om sina fyrbenta vänner men ändå vänder dom ilskan mot vargen av alla djur. Den orsakar ju minst skada när det gäller skador o död bland hundarna.Jägarna skjuter fler hundar än vargen tar. Vildsvinen orsakar mångdubbel skada o död bland hundarna. För att inte tala om trafiken. Nej vargen konkurerar om villebrådet. Det villebråd jägarna tror sig ha ensamrätt på. Sanningen är alltid obehaglig. Undrar vad nästa ursäkt blir för att jaga varg. Hundar dödade i trafiken 713 Dödade av vildsvin 93 Skjutna till döds 12 Dödade av varg 11 Jag bara bifogar Agrias nya färska statistik på dödade jägarhundar. Väldigt avslöjande. Märk väl att jägarna själva skjuter ihjäl (fulla eller nyktra) fler än vargen tar!! Och att vildsvinen tar så många fler, det säger jägare naturligtvis inget om. Det är ju bara vargen dom är så livrädda för för att den vill också ta älg för att överleva.
I en artikel i dagens Göteborgs-Posten (GP 20110116) framkommer varför vargjakten är så viktig. Det handlar inte om risken för att vargen river tamdjur eller något i den stilen. Det handlar om att jägarna vill ha ensamrätt att döda i våra skogar. Det handlar om att jägarna inte vill ha konkurrens (av vargen). Äntligen en jägare som vågar säga det rakt ut. Jag citerar ur artikeln Henrik Widlunds ord. Henrik Widlund är med i ett jaktlag i Hasselforsreviret vid Laxå i Närke.
"Vi vill skjuta någon av de vuxna vargarna för att förhindra en föryngring nästa år. Det kan låta otrevligt för många, men vi vill försöka få en situation där vi kan bedriva jakt på annat vilt i området mer ostört,"
Ja så är det. Finns det några enstaka varg finns det kanske ett 100 tal älgar per år mindre i skogarna omkring för jägarna att ta för sig av. Och inte heller kan hunden spirnga lös för att bli skjuten av jägarna själva om vargen håller till i närheten. Så ser verkligheten ut. Sedan kan man hålla på att tjafsa om ditt och datt tills man är urless på argumenten, men saken är den att man ger blanke fan i mångfald, utrotningshotade djurarter och andra etiskt högtflygande värden till förmån för egoismen och det tvivelaktiga nöjet av att skjuta för att döda.
Aqvakul
16-01-2011, 09:00
CITAT (Freyas @ 16-01-2011, 08:49)  I en artikel i dagens Göteborgs-Posten (GP 20110116) framkommer varför vargjakten är så viktig. Det handlar inte om risken för att vargen river tamdjur eller något i den stilen. Det handlar om att jägarna vill ha ensamrätt att döda i våra skogar. Det handlar om att jägarna inte vill ha konkurrens (av vargen). Äntligen en jägare som vågar säga det rakt ut. Jag citerar ur artikeln Henrik Widlunds ord. Henrik Widlund är med i ett jaktlag i Hasselforsreviret vid Laxå i Närke.
"Vi vill skjuta någon av de vuxna vargarna för att förhindra en föryngring nästa år. Det kan låta otrevligt för många, men vi vill försöka få en situation där vi kan bedriva jakt på annat vilt i området mer ostört,"
Ja så är det. Finns det några enstaka varg finns det kanske ett 100 tal älgar per år mindre i skogarna omkring för jägarna att ta för sig av. Och inte heller kan hunden spirnga lös för att bli skjuten av jägarna själva om vargen håller till i närheten. Så ser verkligheten ut. Sedan kan man hålla på att tjafsa om ditt och datt tills man är urless på argumenten, men saken är den att man ger blanke fan i mångfald, utrotningshotade djurarter och andra etiskt högtflygande värden till förmån för egoismen och det tvivelaktiga nöjet av att skjuta för att döda.  Den enkla sanningen!
CITAT (Aqvakul @ 16-01-2011, 09:00)   Den enkla sanningen! Ja, Aqvakul. Sanningen är oftast ganska enkel!
herkules
16-01-2011, 09:14
CITAT (Aqvakul @ 16-01-2011, 09:00)   Den enkla sanningen! plus att jag tror det finns en hel del politik i denna slakt också, centern är ju inte det mest framgångsrika partiet i riksdagen om vi säger så och kan de få en och annan skogsbonde att rösta på dem så kan det vara värt 20 vargars liv.
CITAT (herkules @ 16-01-2011, 09:14)  plus att jag tror det finns en hel del politik i denna slakt också, centern är ju inte det mest framgångsrika partiet i riksdagen om vi säger så och kan de få en och annan skogsbonde att rösta på dem så kan det vara värt 20 vargars liv. Ja visst, Herkules, livet i ett samhälle är alltid politik, men jag ville nå under alla andra förklaringar.
sparvuggla
16-01-2011, 09:20
Ang. att vildsvin, bilar och inte minst jägare själva skjuter fler av sina jakthundar än vargen tar. Läste en träffande blogg om detta: http://peowagstrom.wordpress.com/2011/01/1...ldige-istallet/Och så här tycker Sveriges mest kända jägare: http://jinge.se/natur/guillou-sagar-carlgren.htmDet hedrar honom.
CITAT (sparvuggla @ 16-01-2011, 09:20)  Ang. att vildsvin, bilar och inte minst jägare själva skjuter fler av sina jakthundar än vargen tar. Läste en träffande blogg om detta: http://peowagstrom.wordpress.com/2011/01/1...ldige-istallet/Och så här tycker Sveriges mest kända jägare: http://jinge.se/natur/guillou-sagar-carlgren.htmDet hedrar honom. Bra länkar, Sparvugglan!  Jag tycker ett par av Guillous ord ur artikeln du hänvisar till är värda att citera här: citat: Jan Guillou i Aftonbladet: ”Själva sakfrågan är mycket enkel, också för den som själv är jägare. Man skjuter inte utrotningshotade djur. Det är lika befängt att tänka sig att skjuta på den sällsynta havsörnen som på den sällsynta vargen. slut citat
Gossen Ruda
16-01-2011, 17:38
CITAT (sparvuggla @ 16-01-2011, 08:43)  Hundar dödade i trafiken 713 Dödade av vildsvin 93 Skjutna till döds 12 Dödade av varg 11
Jag bara bifogar Agrias nya färska statistik på dödade jägarhundar. Väldigt avslöjande. Märk väl att jägarna själva skjuter ihjäl (fulla eller nyktra) fler än vargen tar!! Och att vildsvinen tar så många fler, det säger jägare naturligtvis inget om. Det är ju bara vargen dom är så livrädda för för att den vill också ta älg för att överleva. 260 000 jägade råkar skjuta 12 hundar, 200 vargar dödar 11 hundar. Det betyder att det går 21 666 jägare per skjuten hund och 18 vargar per dödad hund, alltså är det över tusen gånger vanligare att en hund dödas av en varg än av en jägare. Vad var vitsen med att visa siffrorna? Att vargen är en hunddråpare? Nu vet jag inte hur många vidsvin det finns, det skulle vara intressant att se förhållandet dödade hundar där. Att sen insinuera att jägarna skulle vara fulla är långt under bältet, men inget förvånar mig längre från det hållet. Fö var detta mitt sista inlägg i tråden, när man saknar argument eller inte lyckas övertyga motståndaren blir det ofta att man tar till personangrepp. Så har nu skett, jag har blivit ifrågasatt för min inställning trots att det står i trådan men även för att jag skriver här och varför. Jag kommer även att bojkotta de som burit sig illa åt.
sparvuggla
16-01-2011, 18:26
CITAT (Gossen Ruda @ 16-01-2011, 17:38)  260 000 jägade råkar skjuta 12 hundar, 200 vargar dödar 11 hundar. Det betyder att det går 21 666 jägare per skjuten hund och 18 vargar per dödad hund, alltså är det över tusen gånger vanligare att en hund dödas av en varg än av en jägare. Vad var vitsen med att visa siffrorna? Att vargen är en hunddråpare? Nu vet jag inte hur många vidsvin det finns, det skulle vara intressant att se förhållandet dödade hundar där. Att sen insinuera att jägarna skulle vara fulla är långt under bältet, men inget förvånar mig längre från det hållet.
Fö var detta mitt sista inlägg i tråden, när man saknar argument eller inte lyckas övertyga motståndaren blir det ofta att man tar till personangrepp. Så har nu skett, jag har blivit ifrågasatt för min inställning trots att det står i trådan men även för att jag skriver här och varför. Jag kommer även att bojkotta de som burit sig illa åt. Du upprepar samma sak i oändlighet utan att kunna ta till dig någonting. Här citerar jag också Jan Gillou: "Själva sakfrågan är mycket enkel, också för den som själv är jägare. Man skjuter inte utrotningshotade djur. Det är lika befängt att tänka sig att skjuta på den sällsynta havsörnen som på den sällsynta vargen" Det borde fungera som en tankeställare även för dig, men jag tror att det är för mycket begärt. Vi har bara en jord att leva på.
Huggorm
16-01-2011, 18:34
CITAT (Freyas @ 16-01-2011, 09:32)  Bra länkar, Sparvugglan!  Jag tycker ett par av Guillous ord ur artikeln du hänvisar till är värda att citera här: citat: Jan Guillou i Aftonbladet: ”Själva sakfrågan är mycket enkel, också för den som själv är jägare. Man skjuter inte utrotningshotade djur. Det är lika befängt att tänka sig att skjuta på den sällsynta havsörnen som på den sällsynta vargen. slut citat Men nu är ju inte vargen ett dugg utrotningshotad, globalt sett. Skall vi enbart se till inhemska populationer så borde vi även sluta med skyddsjakten på exempelvis mårdhund.
Är Mårdhund en inhemsk art? Eller har den bara vandrat in under senare tid? Spred den inte någon sjukdom har jag för mig.
Huggorm
16-01-2011, 18:40
CITAT (gnon49 @ 16-01-2011, 18:38)  Är Mårdhund en inhemsk art? Eller har den bara vandrat in under senare tid? Spred den inte någon sjukdom har jag för mig. Den har vandrat in på senare tid, liksom vargen. Visserligen har vargen varit här förut, vilket mårdhunden inte har. Men sjukdomen dom sprider är väll dvärgbandmask, vilket är samma som invandrade vargar sprider
sparvuggla
16-01-2011, 19:25
CITAT (gnon49 @ 16-01-2011, 18:38)  Är Mårdhund en inhemsk art? Eller har den bara vandrat in under senare tid? Spred den inte någon sjukdom har jag för mig. Nej, mårdhunden är in inhemsk. Den tillhör inte den svenska faunan.
Hörru rudisgossen fulla eller nyktra i trafiken kanske.
Nu är 15 vargar skjutna, alltså är det fem kvar. I Västra Götaland är jakten slut efter att två vargar har skjutits i Dalsland. Här i Bohuslän har de alltså klarat sig, tack och lov. I Dalarna har en sändarförsedd alfahane skjutits, vilket upprör naturskyddsföreningen.
Olle
smuleborg
16-01-2011, 20:09
Aftonbladet/Debatt i fredags, Mikael Karlsson/SNF LänkHusses bil farligare än vargen för jakthundenRegeringen förledd av vargkritikernas överdrivna larm I morgon börjar licensjakten på varg. Vargen utmålas som ett så stort problem att över en tiondel måste skjutas bort. Därutöver tar en stor skyddsjakt livet av ännu fler vargar. Ska vi tro den bild som vissa ger sken av så dödas tamdjur i en skrämmande takt. Människors liv i vargens närhet slås sönder. Det är en vilseledande beskrivning av ett fridlyst djur som svenskarna vill ha kvar och som är skyddat i internationell lag. Trots det rustar nu tusentals jägare åter för jakt. Under lång tid var vargen nästan utrotad i Sverige. Nu är arten sakta på väg att återhämta sig och över 200 vargar har lyckats etablera sig i landet. Men vargstammen är ömtålig. En så liten grupp blir lätt offer för sjukdomar, dåliga år och andra slumpartade händelser. Ett år då allt går fel för vargen kan stammen slås i spillror. Därför är licensjakten oerhört riskabel. Den slår sönder revir och gör valpar föräldralösa när de är klart sårbara. Varför en sådan debatt om en handfull vargrevir? I andra länder lever mångdubbelt större stammar på betydligt mindre ytor utan stora spänningar. Varför vill regeringen jaga utrotningshotade vargar? Jag tror att man låtit sig förledas. För det första har de skador som vargen gör på jakthundar förstorats.2009 dog 27 hundar på grund av varg. Det är en tragedi i varje enskilt fall. Men dödstalet måste sättas i relation till andra siffror. Under flera år i början på 2000-talet var antalet hundar som dog av jägarnas vådaskott fler än de som dog av vargangrepp. Det dör hundratals gånger fler hundar i trafiken, ett vanligt år bortåt 1500. Inte ens i ett vargrevir är sannolikheten för att en jakthund skadas av varg större än att den skadas av en bil. Risken att en jakthund som jägaren väljer att släppa i ett vargrevir dödas av en varg är faktiskt bara en på 9000 jaktdagar! Den som jagar i ett vargrevir 30 dagar per år måste alltså i genomsnitt släppa hunden i vargreviret i 300 år för att angrepp ska ske.Detta minskar givetvis inte problemen i det enskilda fallet, men det är likväl ett perspektiv som måste vägleda rovdjursförvaltningen. Dessutom finns en rad metoder för att förebygga vargangrepp på hund. För det andra sägs vargen orsaka stora materiella skador.Men det är en försvinnande liten del jämfört med de skador som andra vilda djur ger upphov till. De skador som älgen orsakar skogsnäringen genom att beta i skogsplanteringarna är ofantligt mycket större. För det tredje framställs det ofta som en vedertagen sanning att det finns ett utbrett motstånd mot vargen. Det stämmer inte alls. Enligt de omfattande studier som forskare gjort finns det en bred majoritet för en stark vargstam i hela riket. Även i varglänen är en klar majoritet positiv till vargen. För det fjärde gör vargen skada på boskap.Det är olyckligt, men skador kan förebyggas med stängsel och ersättning ges. Dessutom finns skyddsjakt: dels har enskilda rätt att försvara sina djur, dels kan myndigheter besluta om skyddsjakt. Vid skyddsjakt är kontrollen stark. Rätt djur fälls med goda motiv. Angreppen minskar, acceptansen ökar och djur som bär på värdefulla gener kan undvikas. Den som kräver jakt för att minska skadorna bör säga ja till skyddsjakt och nej till licensjakt. Den senare är mest till glädje för jägarna utifrån ett jaktperspektiv och för varghatarna utifrån dunklare motiv.Jag är säker på att svenskarna skulle sörja om den spirande vargstammen åter dog ut. Licensjakt på utrotningshotade djur hör hemma på historiens sophög, tillsammans med andra dåliga idéer som dynamitfiske, rävsaxar och förgiftade beten. Tillägg_ Länken.
Piccante
16-01-2011, 20:27
CITAT (Gossen Ruda @ 16-01-2011, 17:38)  260 000 jägade råkar skjuta 12 hundar, 200 vargar dödar 11 hundar. Det betyder att det går 21 666 jägare per skjuten hund och 18 vargar per dödad hund, alltså är det över tusen gånger vanligare att en hund dödas av en varg än av en jägare. Vad var vitsen med att visa siffrorna? Att vargen är en hunddråpare? Nu vet jag inte hur många vidsvin det finns, det skulle vara intressant att se förhållandet dödade hundar där. Att sen insinuera att jägarna skulle vara fulla är långt under bältet, men inget förvånar mig längre från det hållet.
Fö var detta mitt sista inlägg i tråden, när man saknar argument eller inte lyckas övertyga motståndaren blir det ofta att man tar till personangrepp. Så har nu skett, jag har blivit ifrågasatt för min inställning trots att det står i trådan men även för att jag skriver här och varför. Jag kommer även att bojkotta de som burit sig illa åt. Där finns en viktig skillnad. Forskning visar att flest hundar dödas av varg när de angriper varg. Jakthundar är ju präglade på att driva vilt och skyggar därför inte undan för varg när de spårar. I trängda lägen reagerar därför vargen som ett rovdjur. Varg angriper ytterst sällan oprovocerat. När jägare skjuter jakthundar så är det inte i självförsvar utan för att de inte har fri sikt när de avfyrar sina vapen. Det är en risk de själva kalkylerar med och tar! Att jägare överhuvudtaget skjuter sina hundar, andra jägare, kor, hästar och förbipasserande visar på dåligt omdöme.
Överbölingen
16-01-2011, 20:30
Förutom den farliga masken så sprider de rabies. Men den bacillen är väl inte rödlistad vad jag vet. Inte Cryptosporidium heller som tvingat östersundsborna att koka vatten i snart två månader. Men vi får inte ta bort dem. Då går världens djurliv under.
Överdrifter ovan in absurdum, men med alla vargar i Europa och övriga världen så är INTE vargen hotad på något sätt.
För övrigt så har Jan G helt rätt. Men jag kan inte se att vargen är hotad på något sätt även om vi håller oss på en låg nivå i vårt lilla land. Vi behöver inte ta ett världsansvar för en art som inte är endemisk.. Vi kan och bör ha en hållning i frågan som passar vår djurhållning och vår egen särart med mångfalden av syften och aktiviteter. Respekten för enskilda människors önskningar och behov är lägre än hos varje djurart. Djur är djur och de skall behandlas med respekt och till och med vördnad. Så har våra förfäder gjort sedan neandertalarnas tid och förmodligen innan dess.
Frågan är annorlunda om vi har en art som bara lever här i Sverige. Då vill jag slåss med näbbar och klor för artens fortlevnad.
Skall jag vara riktigt sarkastisk så hjälper våra vällovliga försök att rädda utrotningshotade arter i det långa loppet väldigt lite. I grannjaktlaget har en yta blivit fridlyst för att det finns en lav där som är rödlistad. Så långt är det OK. Men om vi låter tanken löpa 100 år frammåt i tiden. Den skogen dör av ren ålder. Självsådd görden till en djungel. Insektsangrepp och och sjukdomar (skapade av nedfall från europa)dödar skogen. På hundra år kommer blixten att skapa skogsbrand ett par gånger eller en skogsmaskin börjar att brinna påmarken intill. Den fridlysta ytan är passé. Och vad har vinsten varit?
Varje normal jägare, fiskare, bärplockare eller skogsvandrare har respekt för naturen. Finns det en tydlig stolpe med angivande varför den här mossan, laven blomman måste skyddas, nerslagen på platsen och resten kunde hanteras som vanlig skog med god skötsel skulle ge mycket bättre förståelse och bevarandevilja hos gemene man.
Det ligger något i spekulationer om att om vargen jagas får den respekt för människan och dennes djur.
Låt mig göra en fullständigt felaktig och motbjudande spåning om vargjakt. Följande väldigt absurda tanke slog mig. En varg som skadskjuts och överlever. Vad har den för minne? För minne har djur. Eller kalla det erfarenhet. Jo tvåbent djur med pinne som smäller gör ont. De finns där det samlas god mat i form får och renar. Farligt ställe! måste söka mig bort. Den upplevelsen nedärvs förmodligen hos djur. Alltså är ett dåligt skott ett urdjurhållarnas synpunkt ett bättre skott.
Tyvärr tror många jägare att det skall smälla när hon/han ser ett skjutbart vilt. Fast nog flest av "han". Avgörandefaktorer: Kulfång, avstånd, rörligt mål, rent håll, bredsida osv. Numera skjuter jag aldrig första skottet på rörligt mål. TA DET LUGNT när det kommer ett djur du jagar. Gå igenom grundfaktorerna. Det går alldeles utmärkt att "vissla fast" en älg. Jag har 15 sek på mig. Det räcker. Hagelskytte är en annan sak. Jag löser "Björnkort" varje år. Men tror aldrig att jag kommer att skjuta mot en björn. Så idealiska förhållanden att skjuta kommer jag aldrig att få. Men om. Inte för att jag stundar särskilt mycket efter det men antalet skall hållas efter. Det är därför det finns licensjakt. Jag har ett stort förteroende till länsstyrelser och naturvårdsverk trots att det centrala påstår sig aldrig vara ute. (Verkschefens uttalande). Jag ser jakt av licensierat vilt som ett åliggande. Är jag arrendator/markägare så är det min skyldighet. Lyckligtvis ser min hustru det på samma sätt.
Jag har full respekt för jaktmotståndare. Det skall man ha annars är man helt fel ute. Men jag väntar mig samma respekt tillbaka. Politik, jaktpolitik, ömsesidig förståelse.
Ursäkta om jag fladdrat lite i tankegångarna men jag skriver helt spontant vad som har dykt upp i en gammal jägares skrupna hjärna.
Huggorm
16-01-2011, 20:34
CITAT (Markus_H @ 16-01-2011, 20:27)  Där finns en viktig skillnad. Forskning visar att flest hundar dödas av varg när de angriper varg. Jakthundar är ju präglade på att driva vilt och skyggar därför inte undan för varg när de spårar. I trängda lägen reagerar därför vargen som ett rovdjur. Varg angriper ytterst sällan oprovocerat.
När jägare skjuter jakthundar så är det inte i självförsvar utan för att de inte har fri sikt när de avfyrar sina vapen. Det är en risk de själva kalkylerar med och tar! Att jägare överhuvudtaget skjuter sina hundar, andra jägare, kor, hästar och förbipasserande visar på dåligt omdöme. Jag hörde av en jägare här i området, att han sett vargspår som följde efter jakthunden när den jagade en räv. Sådant kan nog också hända, att vargen passar på och tar hunden medan den har uppmärksamheten riktat mot något annat. Men visst, det är säkert minoritetsfall. En och annan jakthund som inte håller måttet blir skjuten med flit också, för att inbringa försäkringspengar
herkules
16-01-2011, 20:41
CITAT (Huggorm @ 16-01-2011, 18:34)  Men nu är ju inte vargen ett dugg utrotningshotad, globalt sett. Skall vi enbart se till inhemska populationer så borde vi även sluta med skyddsjakten på exempelvis mårdhund. det är skillnad på skyddsjakt och licensjakt
herkules
16-01-2011, 20:50
CITAT (Överbölingen @ 16-01-2011, 20:30)  Förutom den farliga masken så sprider de rabies. Men den bacillen är väl inte rödlistad vad jag vet. Inte Cryptosporidium heller som tvingat östersundsborna att koka vatten i snart två månader. Men vi får inte ta bort dem. Då går världens djurliv under.
Överdrifter ovan in absurdum, men med alla vargar i Europa och övriga världen så är INTE vargen hotad på något sätt.
För övrigt så har Jan G helt rätt. Men jag kan inte se att vargen är hotad på något sätt även om vi håller oss på en låg nivå i vårt lilla land. Vi behöver inte ta ett världsansvar för en art som inte är endemisk.. Vi kan och bör ha en hållning i frågan som passar vår djurhållning och vår egen särart med mångfalden av syften och aktiviteter. Respekten för enskilda människors önskningar och behov är lägre än hos varje djurart. Djur är djur och de skall behandlas med respekt och till och med vördnad. Så har våra förfäder gjort sedan neandertalarnas tid och förmodligen innan dess.
Frågan är annorlunda om vi har en art som bara lever här i Sverige. Då vill jag slåss med näbbar och klor för artens fortlevnad.
Skall jag vara riktigt sarkastisk så hjälper våra vällovliga försök att rädda utrotningshotade arter i det långa loppet väldigt lite. I grannjaktlaget har en yta blivit fridlyst för att det finns en lav där som är rödlistad. Så långt är det OK. Men om vi låter tanken löpa 100 år frammåt i tiden. Den skogen dör av ren ålder. Självsådd görden till en djungel. Insektsangrepp och och sjukdomar (skapade av nedfall från europa)dödar skogen. På hundra år kommer blixten att skapa skogsbrand ett par gånger eller en skogsmaskin börjar att brinna påmarken intill. Den fridlysta ytan är passé. Och vad har vinsten varit?
Varje normal jägare, fiskare, bärplockare eller skogsvandrare har respekt för naturen. Finns det en tydlig stolpe med angivande varför den här mossan, laven blomman måste skyddas, nerslagen på platsen och resten kunde hanteras som vanlig skog med god skötsel skulle ge mycket bättre förståelse och bevarandevilja hos gemene man.
Det ligger något i spekulationer om att om vargen jagas får den respekt för människan och dennes djur.
Låt mig göra en fullständigt felaktig och motbjudande spåning om vargjakt. Följande väldigt absurda tanke slog mig. En varg som skadskjuts och överlever. Vad har den för minne? För minne har djur. Eller kalla det erfarenhet. Jo tvåbent djur med pinne som smäller gör ont. De finns där det samlas god mat i form får och renar. Farligt ställe! måste söka mig bort. Den upplevelsen nedärvs förmodligen hos djur. Alltså är ett dåligt skott ett urdjurhållarnas synpunkt ett bättre skott.
Tyvärr tror många jägare att det skall smälla när hon/han ser ett skjutbart vilt. Fast nog flest av "han". Avgörandefaktorer: Kulfång, avstånd, rörligt mål, rent håll, bredsida osv. Numera skjuter jag aldrig första skottet på rörligt mål. TA DET LUGNT när det kommer ett djur du jagar. Gå igenom grundfaktorerna. Det går alldeles utmärkt att "vissla fast" en älg. Jag har 15 sek på mig. Det räcker. Hagelskytte är en annan sak. Jag löser "Björnkort" varje år. Men tror aldrig att jag kommer att skjuta mot en björn. Så idealiska förhållanden att skjuta kommer jag aldrig att få. Men om. Inte för att jag stundar särskilt mycket efter det men antalet skall hållas efter. Det är därför det finns licensjakt. Jag har ett stort förteroende till länsstyrelser och naturvårdsverk trots att det centrala påstår sig aldrig vara ute. (Verkschefens uttalande). Jag ser jakt av licensierat vilt som ett åliggande. Är jag arrendator/markägare så är det min skyldighet. Lyckligtvis ser min hustru det på samma sätt.
Jag har full respekt för jaktmotståndare. Det skall man ha annars är man helt fel ute. Men jag väntar mig samma respekt tillbaka. Politik, jaktpolitik, ömsesidig förståelse.
Ursäkta om jag fladdrat lite i tankegångarna men jag skriver helt spontant vad som har dykt upp i en gammal jägares skrupna hjärna. jag har en svåger som jag älskar och som är en riktig jägare. han svär inte åt vargen om inte frysen är fylld efter älgjakten. han har aldrig skadeskjutit ett djur, skjuter inte om han är 100 på dödande träff. han betalade dyra pengar för att åka till kanada och skjuta rovdjur - kom hem med ingenting förutom helt fantastiska naturupplevelser, han kunde inte skjuta sa han. han avlivar (ofta trafik)skadade djur fort och effektivt. han skulle aldrig någonsin ställa upp på en vargjakt så länge som vargen är utrotningshotad här i sverige. heder åt en sådan viltvårdare!
bara snabbt inn för att säga att vi stortmtrivs i skogen och att det är förbaskat roligt  ...Det går riktigt bra och desvärre bara 3 kvar fast dom tar vi eller någon annan rätt snart...iaf nu på tisdag när det blir lite frost.....kan inte minnas jag har haft så här kul sen vi draggade efter Mormor i fel sjö.....
Huggorm
16-01-2011, 21:06
Landsgränser är bara streck på kartan, och jag begriper inte varför det skall vara så viktigt att ha var i just i den lilla del som är Sverige. Det finns ju mer än nog med varg i världen i alla fall, och när det nu innebär så stora problem för de som bor på landsbygden att ha den springande runt knuten så förstår jag inte varför vi skall fortsätta det här experimentet. Urbaniseringen är fortfarande igång, kan vi inte vänta tjugo år till så kanske det är tillräckligt folktomt för att vargen skall få plats?
Hmmm, det är väl ingen SKYDDSjakt som bedrivs på mårdhund - den är ju lovlig året om?!
Huggorm
16-01-2011, 21:32
Jakt som jakt. Varför Skall det vara tillåtet att skjuta mårdhund året runt, när vargen är fridlyst? Det är ju bara en tillfällighet som gjort att vargen funnits naturligt här tidigare, men inte mårdhunden.
Mårdhunden är en invasiv art....
CITAT (Huggorm @ 16-01-2011, 21:32)  Jakt som jakt. Varför Skall det vara tillåtet att skjuta mårdhund året runt, när vargen är fridlyst? Det är ju bara en tillfällighet som gjort att vargen funnits naturligt här tidigare, men inte mårdhunden. Vargen är ju en inhemsk art som är anpassad till vår fauna. Nya arter kan rubba balansen och få oanade konsekvenser. Läste lite om mårdhunden och den verkar vara en notorisk fågel o äggtjuv. Själv tror jag att om vi vill ha en livskraftig o frisk älg o rådjurstam, så är vargen den bästa att lösa uppgiften. Han bryr sig nog inte om hur många taggar älgen har.
Ytterligare ett par sanningens idioti-ord ur en jägares mun: Jag citerar från dagens (2011-01-17) GP:
"Jag har ingenting emot vargen, det är ett fint och intelligent djur. Men jag frågar mig vad vi har för nytta av den här i Dalarna, både socialt, samhällsekonomiskt och kulturellt? Jag kan inte se några positiva fördelar, bara elände, säger Göran Håkansson på Jägarnas riksförbund till Dalarnas tidningar."
Och då frågar jag: Vad har man för nytta av ett barn? en fågel? en gamling`? osv. Skall vi förstöra eller skjuta allt som vi inte har nytta av? Jägarna har då ett märkligt sätt att tänka.
Myosotis
17-01-2011, 12:41
Helt galet, nu skjuter de alphadjur och sändarförsedda vargar
CITAT (Myosotis @ 17-01-2011, 12:41)  Helt galet, nu skjuter de alphadjur och sändarförsedda vargar  Vad spelar det för roll????? Är du en av Vargforskarna sedan du är så upprörd?
Myosotis
17-01-2011, 14:00
CITAT (Jonny @ 17-01-2011, 13:31)  Vad spelar det för roll????? Är du en av Vargforskarna sedan du är så upprörd? [attachment=57586:geh_ssig.gif]
Det spelar roll. En vargflock är helt uppbyggd kring alfadjuren och skingras om dessa försvinner. Jag trodde att detta var känt även bland jägare. Fast ni kanske föredrar kringströvande vargar framför etablerade revir?
Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|