|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32
herkules
28-01-2011, 10:52
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2011, 09:37)  Det behövs nytt blod, att behålla en massa djur med samma defekta genuppsättning är meningslöst. håller med men man behöver inte mörda de som finns för det. bättre att låta alla vargar vandra fritt så löser de det där alldeles på egen hand. fast då får man ju ta i med hårdhandskarna med tjyvjägarna - typ kasta dom i fängelse och ge dem 1 miljon kronor i böter.
Alla organstationer väljer ett ordval så dess mörka intressen får en positiv klang. Så har det vart i alla tider och kommer så att vara. Nazisterna kallade sina UTROTNINGSLÄGER för ARBETSLÄGER. Katt och Hund uppfödare kallar INAVEL för LINJEAVEL. Jägarna har valt att kalla NÖJESJAKT för SKYDDSJAKT allt för att dess sanna ej rumsrena handlingar ska låta bra.
CITAT (Carl @ 28-01-2011, 12:22)  Jägarna har valt att kalla NÖJESJAKT OBS!!...All jakt jag utövar är enbart av nöje altså nöjesjakt.Alla eftersök på trafikskadat villt är inte jakt för mig men en ren avlvning...Mitt behov av anemaliskt protein täcker ICA om så skulle vara fallet....Förövrigt lägger Gröna Khmer ordet UTROTNINGSHOTAD på en stam i stärk växt...
Piccante
28-01-2011, 13:01
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2011, 08:46)  Var det någon som noterade vad som sas i Rapport igår? Att man HADE hittat troliga inavelsskador på de skjutna vargarna. Testiklar i bukhålan och bettfel. Det är inga varken ovanliga eller direkt farliga defekter. Bettfel har ju var och varannan människa fötts med.
Gunilla T
28-01-2011, 14:39
Om inte dethär är höjden av cynism så vet jag inte....sätta ut valpar som är födda i fångenskap och vant sig vid att födan serveras...hur skall de klara sig i konkurrensen i naturen? Dessutom har de vant sig vid människor så de blir ett lätt byte..skall djurparkerna föda upp valpar för att sedan skjutas och visas upp i media som blodiga troféer? Hur länge kan man gå på slak lina utan att ramla av pinn? Hoppas du snart tar ett så stort felsteg Carlgren så du inte längre kan klamra dig fast. http://www.supermiljobloggen.se/2011/01/ut...r-sagas-av.htmlFörövrigt är kryptorchid en ganska vanlig företeelse hos hundar, jag har en sådan hund där ena testikeln satt kvar i buken (bortopererad)
Gossen Ruda
28-01-2011, 14:49
CITAT (Gunilla T @ 28-01-2011, 14:39)  Om inte dethär är höjden av cynism så vet jag inte....sätta ut valpar som är födda i fångenskap och vant sig vid att födan serveras...hur skall de klara sig i konkurrensen i naturen? Dessutom har de vant sig vid människor så de blir ett lätt byte..skall djurparkerna föda upp valpar för att sedan skjutas och visas upp i media som blodiga troféer? Hur länge kan man gå på slak lina utan att ramla av pinn? Hoppas du snart tar ett så stort felsteg Carlgren så du inte längre kan klamra dig fast. http://www.supermiljobloggen.se/2011/01/ut...r-sagas-av.htmlFörövrigt är kryptorchid är en ganska vanlig företeelse hos hundar, jag har en sådan hund där ena testikeln satt kvar i buken (bortopererad) Vitsen med att sätta ut valpar är att man gör det hos vilda par samtidigt som man tar valpar från dessa. Vargarna är så dumma att de föder upp de främmande valparna. Hundar är starkt inavlade med många genetiska skador så där har du rätt.
sparvuggla
28-01-2011, 14:55
Det var härligt att se debatten om vargen i aktuellt i går. Jägarrepresetanten blev så totalt mosad man bra kan bli. Tror nog han gömmer sig i minst en månad efter detta.
Men så är det, inget konstigt med det, dom ältar bara samma lögner för egen egoismens skull, det enda man vill är att skjuta bort naturen!
Gunilla T
28-01-2011, 15:00
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2011, 14:49)  Vitsen med att sätta ut valpar är att man gör det hos vilda par samtidigt som man tar valpar från dessa. Vargarna är så dumma att de föder upp de främmande valparna. Dumma????? ......så har vi människor gjort genom hela historien dvs tagit hand om barn som behövt ett hem. Är det dumhet??? Beträffande detta pusslande och trixande med naturen så gör det mig lätt illamående faktiskt....det vet du Ruda att det sällan kommer något gott ur det hela. Det går inte att ångra sig sedan eller skylla på att man inte visste... ....och valparna som tas från föräldraparet har väl miljöministern säkert en gedigen plan för... Dethär blir mer och mer politiskt och ju mer han försöker rädda sitt skinn desto värre blir det.
Gossen Ruda
28-01-2011, 15:15
CITAT (Gunilla T @ 28-01-2011, 15:00)  Dumma????? ......så har vi människor gjort genom hela historien dvs tagit hand om barn som behövt ett hem. Är det dumhet???
Beträffande detta pusslande och trixande med naturen så gör det mig lätt illamående faktiskt....det vet du Ruda att det sällan kommer något gott ur det hela. Det går inte att ångra sig sedan eller skylla på att man inte visste...
....och valparna som tas från föräldraparet har väl miljöministern säkert en gedigen plan för...
Dethär blir mer och mer politiskt och ju mer han försöker rädda sitt skinn desto värre blir det. Att föda upp andras ungar är egentligen ganska dumt, varför lägga krut på det. Då är det bättre ur egogenetisk synvinkel att satsa på en ny kull nästa år. Ja, människan är i vissa avseenden dum. Det är faktiskt ganska smart att byta ut ungarna. De nya friska ungarna för en bra start i livet. Att sätta ut vuxna djurparksdjur kan bli en katastrof eftersom de är vana vid människor. Att importera vuxna djur är inte så bra eftersom de kan bära på skadliga organismer, bandmask mm. Då får man ha dem i karantän några månader och det är inte lätt. Djurparksdjuren är redan kontrollerade och ungarna har inte vant sig vid människor.
herkules
28-01-2011, 15:59
Nej till utsättning av vargvalpar Publicerad i dag 15:02 Det blir ingen utsättning av vargvalpar från djurparker i år. Den bedömningen gör djurparkernas egna experter. De anser att regeringen agerat "huvudlöst" när den sagt att valpar kan sättas ut redan i vår. LÄNKoch carlgren visste ju precis vad han pratade om ...
Gunilla T
28-01-2011, 16:13
CITAT (herkules @ 28-01-2011, 15:59)  och carlgren visste ju precis vad han pratade om ... Det värsta är faktiskt att jag tror han vet innerst inne men han är ändå beredd till vad som helst för att sitta kvar och rädda sitt parti från att hamna under 4% spärren och för mig är det i särklass den sämsta sortens politiker. Och den leende farbrorn, jordbruksministern hukar i kulisserna. Han vill nog inte bli belastad av denhär sörjan...fegis...
herkules
28-01-2011, 16:13
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2011, 14:49)  Vitsen med att sätta ut valpar är att man gör det hos vilda par samtidigt som man tar valpar från dessa. fast nu får de ju inte ungar samtidigt ....
Gossen Ruda
28-01-2011, 16:25
Nu börjar de vilda spekulationerna här som så ofta, jag drar mig tillbaka till vassen.
herkules
28-01-2011, 16:45
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2011, 16:25)  Nu börjar de vilda spekulationerna här som så ofta, jag drar mig tillbaka till vassen. vad för spekulationer menar du då? det vargexperterna på djurparkerna säger?
sparvuggla
28-01-2011, 17:50
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2011, 16:25)  Nu börjar de vilda spekulationerna här som så ofta, jag drar mig tillbaka till vassen. Vem kan man lita på............. lita på ..............
Gossen Ruda
28-01-2011, 18:23
CITAT (Gunilla T @ 28-01-2011, 16:13)  Det värsta är faktiskt att jag tror han vet innerst inne men han är ändå beredd till vad som helst för att sitta kvar och rädda sitt parti från att hamna under 4% spärren och för mig är det i särklass den sämsta sortens politiker.
Och den leende farbrorn, jordbruksministern hukar i kulisserna. Han vill nog inte bli belastad av denhär sörjan...fegis... Vilda spekulationer med typisk hemvist långt ute på vänsterkanten. Tillbaka till vassen.
Gunilla T
28-01-2011, 18:30
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2011, 18:23)  Vilda spekulationer med typisk hemvist långt ute på vänsterkanten. Tillbaka till vassen. Stolpskott
herkules
28-01-2011, 18:40
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2011, 18:23)  Vilda spekulationer med typisk hemvist långt ute på vänsterkanten. Tillbaka till vassen. fast till och med du måste väl ändå hålla med om att carlgren är ute och cyklar?
CITAT (herkules @ 28-01-2011, 10:52)  håller med men man behöver inte mörda de som finns för det. bättre att låta alla vargar vandra fritt så löser de det där alldeles på egen hand. fast då får man ju ta i med hårdhandskarna med tjyvjägarna - typ kasta dom i fängelse och ge dem 1 miljon kronor i böter. ...och glöm inte att vargen är rödlistad av expertisen som inte är säker på att detta experiment gynnar vargen på lång sikt...
Innan den här huvudlösa jakten påbörjades så var det inte mycket prat om hur vargstammens hälsotillstånd var. Inet förrän jakten var ett faktum radades olika förklaringar o undanflykter upp som på ett pärlband. Det var ingen hejd på vilka negativa egenskaper vargen hade. Dessutom var stammen inavlad o sjuk. Det är faktiskt genant att representanter för både jägare o regering tycks tro att dom blir trodda. Ett spel för galleriet där tyvärr vargen är insatsen.
Att värna varg har inga politiska förtecken. Åtminstone inte så länge det är verbalt.
sparvuggla
29-01-2011, 08:18
CITAT (gnon49 @ 28-01-2011, 21:58)  Innan den här huvudlösa jakten påbörjades så var det inte mycket prat om hur vargstammens hälsotillstånd var. Inet förrän jakten var ett faktum radades olika förklaringar o undanflykter upp som på ett pärlband. Det var ingen hejd på vilka negativa egenskaper vargen hade. Dessutom var stammen inavlad o sjuk. Det är faktiskt genant att representanter för både jägare o regering tycks tro att dom blir trodda. Ett spel för galleriet där tyvärr vargen är insatsen.
Att värna varg har inga politiska förtecken. Åtminstone inte så länge det är verbalt. Det är bara extremister som får för sig att omtanke om naturen skulle vara politiskt. Här många kloka ord som kanske ändå är en stor del för moderaternas storhet. LÄS DEN: http://www.politikerbloggen.se/2010/01/03/25204/
Gunilla T
29-01-2011, 15:27
Trots all kritik så fortsätter Carlgren att hylla den svenska rovdjurspolitiken  Men här slår han ändå fast att vargen är en utrotningshotad art...alltid något. http://www.supermiljobloggen.se/2011/01/tr...tter-hylla.html
I början av veckan sköts en varghanne ihjäl från helikopter söder om sjön Horten i Härjedalen. Det var en genetiskt värdefull varg, eftersom den härstammade från de finsk-ryska vargar som för några år sedan vandrade in i Sverige.Kanske denna varit uppe förrut: http://www.dn.se/nyheter/sverige/forskarkr...svensk-vargjakt
herkules
02-02-2011, 08:19
Straffbart att förbereda fler brott Ska gälla exempelvis koppleri och jaktbrott. LÄNKbra ju, bara någon tänker tanken att döda varg så får den flera år på kåken!
la artikeln här i natur eftersom den bland annat handlar om jaktbrott.
Det kommer inte vara många som blir dömda utifrån det där kan jag lova
CITAT Minst nio vargrevir har spräckts under årets vargjakt, enligt analyser av experter och forskare.
Räknas skyddsjakten in blir siffran ännu högre - totalt 15 par har utplånats helt eller delvis under den gångna säsongen. Läs mer här.
Tack för länken Amaira! Bra att sanningen kommer fram. Olle
Citat"Vi har ju ett tak för vargstammen och i det perspektivet kanske det är bra om många revir spräcks, säger Aronsson.
Vargforskaren Håkan Sand vid forskningsprojektet Skandulv tror inte det är realistiskt att man ska kunna få en helt slumpmässig jakt.
-Det viktiga är att man inte skjuter de genetiskt värdefulla djuren. Hur man sedan skjuter har inte så stor betydelse, säger han."citat slut.....
sparvuggla
03-02-2011, 15:32
CITAT (Jonny @ 02-02-2011, 16:57)  Det kommer inte vara många som blir dömda utifrån det där kan jag lova  Mannen med jaktgevär lovar att tjuvjakten får fortsätta och är enormt glad för det. Väldigt avslöjande uttalande igen av en jägare.
Gossen Ruda
03-02-2011, 17:26
Våran jägare menar nog snarare att det blir ett litet helsicke att bevisa uppsåtet att tjuvjaga varg om det finns andra lovliga villebråd man kan jaga. Fast om det gäller kriminella nätverk kanske det är lättare, även om jag knappast tror att de är ute i skogen och tjuvjagar trots att Beatrice Ask påstår det. Inte första gången hon hasplar ur sig grodor.
CITAT (sparvuggla @ 03-02-2011, 15:32)  Mannen med jaktgevär lovar att tjuvjakten får fortsätta och är enormt glad för det. Väldigt avslöjande uttalande igen av en jägare. Du är ju inte lite störd ...Jag borde ju bli dömd direkt då...nu när du påstår att ja lovar tjuvjakt...fortsätt med dina lögner...du kan inget du... vet inget... men du menar mycket......ärligt så är du faktisk en av dom mest okunniga personer jag har sett skriver är...och det säger rätt mycket  ..Kom på att jag hadde Sparvugglor häckandes i 2 av mine holkar ifjol..Tror jag måste ta ned dom...små pjuskiga kryp verkar det som...absolut inget avelsmaterial
sparvuggla
03-02-2011, 18:28
CITAT (Jonny @ 03-02-2011, 17:58)  Du är ju inte lite störd ...Jag borde ju bli dömd direkt då...nu när du påstår att ja lovar tjuvjakt...fortsätt med dina lögner...du kan inget du... vet inget... men du menar mycket......ärligt så är du faktisk en av dom mest okunniga personer jag har sett skriver är...och det säger rätt mycket  ..Kom på att jag hadde Sparvugglor häckandes i 2 av mine holkar ifjol..Tror jag måste ta ned dom...små pjuskiga kryp verkar det som...absolut inget avelsmaterial  Sånt här överraskar inte många här. Jägare vet allt, kan allt och får göra precis vad som helst. Alla andra är dumma NATURMUPPAR som inget förstår. Du behöver inte upprepa det i det oändliga. Ja, Jonny-jägare, jag är en NATURMUPP, tväremot dig med rätt stora kunskaper om naturen men sånt förstår nog inte du. Men jag är ingen vapenfetischist, som måste ha jaktgevär med här på trädgårdsforum.
>Du har inte skrivit annat än lögner precis hela tiden...och du kan absolut inget...nada...noll....zero....du refererar till ditt och datt...kommer inte med nått eget material...har noll baskunnskap....och ja såklart...en naturmupp vad annars?
herkules
03-02-2011, 21:19
CITAT (Jonny @ 03-02-2011, 14:14)  Citat"Vi har ju ett tak för vargstammen och i det perspektivet kanske det är bra om många revir spräcks, säger Aronsson. Vargforskaren Håkan Sand vid forskningsprojektet Skandulv tror inte det är realistiskt att man ska kunna få en helt slumpmässig jakt. -Det viktiga är att man inte skjuter de genetiskt värdefulla djuren. Hur man sedan skjuter har inte så stor betydelse, säger han."citat slut..... varför inte bara säga som det är - det är kul och häftigt att mörda vargar?
CITAT (herkules @ 03-02-2011, 21:19)  varför inte bara säga som det är - det är kul och häftigt att mörda vargar? Inte ett dugg roligare eller häftigare än att lägga ned en fin Råbock....så din hypotes faller som ett korthus
herkules
03-02-2011, 21:47
CITAT (Jonny @ 03-02-2011, 21:34)  Inte ett dugg roligare eller häftigare än att lägga ned en fin Råbock....så din hypotes faller som ett korthus nej det gör den inte, man äter inte varg, varför jaga den då? det finns 200 vargar!! lägg av!
CITAT (herkules @ 03-02-2011, 21:47)  nej det gör den inte, man äter inte varg, varför jaga den då? det finns 200 vargar!! lägg av! efter förra årets debatt...och notera vilka idiotiska debattinnlägg som blev innförda där...exempelvis av dig....Där jägare framställdes som Nazister.../ min farfar dog i ett nazistläger/...så lovade jag mig själv att jag iaf ska jaga Varg i år....och här har vi jagat rätt bra....jag har varit sammordnare för mycket av jakten och nästa år kommer sammarbete över jaktgränserna här fungera än bättre......i år hoppas debbattörer här att vi skjuter ihjäl varandra,,,andra ska klappa högljudt......några envisas med att jag bara ljuger...när man frågar om vad så blir det bara tyst........har nämt det förut...men ska jaga Varg ...jag ska jaga MYCKET!----och det finns inget du eller ni kan göra åt det...DET måste iaf vara rätt störandes eller hur?  ...Föresten var det 200 ifjol också....varför är det inte mycket mindre i år när vi så brutalt "Slaktade" så många ifjol?...kanske lite matematik hjälper.....mupp
Överbölingen
03-02-2011, 23:06
Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de två. Var det inte den gamle Hyland som en gång gav ute en ABC-bok? På bokstaven E så skanderades följande "Emanisipationsdebatten är något som läggs åt sidan på natten.
Jag måste ärligt erkänna att jag skrattar mer åt diskussionen än åt dess innehåll. Ta nya tag! Snart är det vår. Om ett par månader så börjar snön att tina i de djupa skogarna, som Fantomen säger.
I båda sidors grundtanke finns det sunt resonemang. Men sedan är det tvärstopp på den ena sidan. Någon total- eller helhetssyn finns inte annat än på jaktsidan men efter att ha följt även förra årets vargtråd så var det ju inget annat att vänta. En mer mogen syn på tingen hade jag nog förväntat mig.
In the old west of the USA sá man en gång i tiden att en död indian är en bra indian. Det sá jägarna om katter för inte så länge sedan i jaktkretsar. Nu ser man lite annorlunda på saken men kvarstår att katter som påträffas flera kilometer in i skogen har inte där att göra. Detta oaktat att jag godtog grannens katt som en dag kom hemsläpandes på en ekorre. Sagda katt brukade ligga och spinna utanför hundgården och hund och katt slickade ömt på varandra. Ömsesidigt godkännande? Respektera att erfarenheter och upplevelser, djurhållning mm ger olika människor olika syn på tingens ordning. Kan inte och kommer aldrig att förstå den respektlösheten för andra människors ställningstagande. Jag har en åsikt. Du har en annan. Inte fan är du dum i huvudet för att du inte tycker som jag.
Förr i världen var den politiska debatten rolig. Humor och välmenande skämt. Idag är den så jäkla tråkig. Tänk er att Statsministern eller Maria W skulle använt citerade tillmälen ur den här tråden. Polsk riksdag skulle vara ett understatsment och kunnat jämföras med en dagisdebatt.
Jag har inget emot debatten men väl dess nivå.
Nu skall jag vara snäll. Sov gott alla! Jag respekterar att man vill ha varg i Vanadíslunden i Stockholm och ett alfpar i Botan i Göteborg. Men här skall det inte finnas några.
Att jaga är en sport. Men att jaga varg är en mani verkar det som. Skogen är full av villebråd och så ger man sig på vargen av alla djur. Människan är ett underligt djur.
Gossen Ruda
04-02-2011, 08:02
CITAT (gnon49 @ 03-02-2011, 23:17)  Att jaga är en sport. Men att jaga varg är en mani verkar det som. Skogen är full av villebråd och så ger man sig på vargen av alla djur. Människan är ett underligt djur. Att jaga är en nödvändighet i dagens Sverige. Utan jakt skulle älgar, rådjur mm skapa så mycket problem för skogsbruk, jordbruk, trädgårdsägare, trafiken mm att samhället svårligen skulle fungera. Att låta vargstammen öka skulle också skapa problem så den måste också jagas precis som andra rovdjur, som annars skulle kunna skada den människapade balansen. Egentligen inget konstigt, det som är konstigt är att det blivit en mani hos en del människor att ifrågasätta just vargjakten av alla djur som jagas. Ifrågasättandet tycks närma sig besatthet hos en del. En besatthet som är parad med en kraftig okunnighet och en oförmåga att se lite längre än näsan räckar.
herkules
04-02-2011, 08:54
CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2011, 08:02)  Att jaga är en nödvändighet i dagens Sverige. Utan jakt skulle älgar, rådjur mm skapa så mycket problem för skogsbruk, jordbruk, trädgårdsägare, trafiken mm att samhället svårligen skulle fungera. Att låta vargstammen öka skulle också skapa problem så den måste också jagas precis som andra rovdjur, som annars skulle kunna skada den människapade balansen. Egentligen inget konstigt, det som är konstigt är att det blivit en mani hos en del människor att ifrågasätta just vargjakten av alla djur som jagas. Ifrågasättandet tycks närma sig besatthet hos en del. En besatthet som är parad med en kraftig okunnighet och en oförmåga att se lite längre än näsan räckar. eventuellt skulle kanske människor inte tycka att jägare som deltar i vargjakten är fullt så äckliga om det var så att vi hade en riktig vargstam här i sverige, nu får de finna sig i att bli avskydda och häcklade för de jagar ett utrotningshotat djur. vem var det som var okunnig sa du? skit ska skit ha.
Aqvakul
04-02-2011, 09:03
Med risk för att svära i kyrkan och att reta upp ett antal renskötande samer och värnare av ursprungsbefolkningars rättighet: Är det rimligt att norra Norrland ska vara vargfritt, glesbefolkat som det är och en naturlig invandringszon för nya vargar med nya gener. Olägenheterna för en alltmer industrialiserad form av rennäring med motorcyklar och lastbilstransporter bör vägas mot boskapsskötseln längre söderut som omfattar fler människor och representerar större värden.
CITAT (Överbölingen @ 03-02-2011, 23:06)  ... Humor och välmenande skämt... Gustav från jaktlaget låg vådaskjuten på sjukhuset. Förvirrad utbrister han: "Först sa de att det var Kalle som sköt mig, men här säger de att jag sköts av Syster Rut..."
CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2011, 08:02)  Att jaga är en nödvändighet i dagens Sverige. Utan jakt skulle älgar, rådjur mm skapa så mycket problem för skogsbruk, jordbruk, trädgårdsägare, trafiken mm att samhället svårligen skulle fungera. Att låta vargstammen öka skulle också skapa problem så den måste också jagas precis som andra rovdjur, som annars skulle kunna skada den människapade balansen. Egentligen inget konstigt, det som är konstigt är att det blivit en mani hos en del människor att ifrågasätta just vargjakten av alla djur som jagas. Ifrågasättandet tycks närma sig besatthet hos en del. En besatthet som är parad med en kraftig okunnighet och en oförmåga att se lite längre än näsan räckar. Just precis...en mani...totalt blockade i alla sanser,,det ger ju förklaringen på en del av deras svar,,,dom är så innsyltade på denna ena art och i sin synbara okunnighet borde jag hata denna art lika mycket som dom tycker om den........Jag hatar Varg....det är därför jag jagar den....och Rådjur såklart ...Älgen hatar jag...Orren också,,,,,,,,Tjäder?..usch usch" som jägare bör jag pr.definition hata absolut allt jag vill skjuta...Jag är sällan nykter..provar lägga alla skott lågt så jag kan stoltsera med en skadsjutning till....för inte att förglömma den euforiska njutelse jag får när jag gör vapenvård...allt det här är jag...för att man vill ha en förvaltning av en djurart...en art i mängden...sen fattar jag inte varför alla här är så arga på tjuvjakten?...har ni inga minkar kvar att släppa ut eller köttbilar att elda upp?..någon pälsaffär ni kan krossa fönstren på månne?...låg sysselsättning är inte bra för hälsan
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2011, 09:03)  Med risk för att svära i kyrkan och att ett snatal renskötande samer och värnare av ursprungsbefolkningars rättighet: Är det rimligt att norra Norrland ska vara vargfritt, glesbefolkat och en naturlig invandringszon för nya vargar med nya gener. Olägenheterna för en alltmer industrialiserad form av rennäring med motorcyklar och lastbilstransporter bör vägas mot boskapsskötseln längre söderut som omfattar fler människor och representerar större värden. Du har faktisk en poäng där...men varför inte i södra Sverige?..börja sätta ut dom rundt Gbg, Malmö, Stockholm...dom är inte farliga på nått vis och äter enbart svaga och skadade djur...så varför börja med norrland??...För nått år sedan blev en Björn observerad nära Karlstad...då var länstyrelsen ute i strövområdet med en "Varning för Björn" skylt...tänka sig hur Norrläningarna skrattade åt folk här i söder...eller Varg i Stockholm...då går det ut varningsmedelanden...fast det är 08'or så dom kan man förlåta det mesta....Nej ge Skåne, södra Småland och Kalmar en 15-20 Vargflockar...låt dom få vara där nede några år och sen kan man lyssna på hur det låter...
Bengalow
04-02-2011, 10:17
Jonny! Om man tittar på Jägareförbundets hemsida, så slås man av deras ambition, att hos allmänheten öka förståelsen för jakt och vilt, att arbeta som ambassadör för sitt intresse, helt enkelt.
Citat från hemsidan: "-Arbeta för att öka allmänhetens förståelse för viltet och jakten".
Den klassificering du gör av människor, som inte delar ditt brinnande intresse för din hobby, är förödande för hela jägarkåren. Du arbetar faktiskt emot de mål som Jägareförbundet satt upp.
Jag delar inte din inställning till jakt/vargjakt, men är till nästan 100% med på SJF's ambitioner i fråga om viltvård. Gör du?
Gossen Ruda
04-02-2011, 10:19
Med risk för att vara tjatig: Vargen är INTE utrotningshotad, varken i Sverige eller i världen. Det har råkat hamna på den svenska rödlistan men alla organismer på rödlistan är inte utrotningshotade. Att påstå det är ren okunnighet. Rödlistan kan mer ses som en observationslista baserad på vissa kriterier där man graderar risken för en framtida utrotning, man måste sen värdera resultatet mot verkligheten.
En stam på´200 individer ligger risigt till. Att förneka det är att ha skygglappar på sig. Sedan kan en så liten stam inte rubba någons balans i naturen. Förresten rubbar aldrig ett rovdjur balansen i naturen. Det vet dom flesta.
CITAT (gnon49 @ 04-02-2011, 12:13)  En stam på´200 individer ligger risigt till. Att förneka det är att ha skygglappar på sig. Helt riktigt. CITAT (gnon49 @ 04-02-2011, 12:13)  Förresten rubbar aldrig ett rovdjur balansen i naturen. Det vet dom flesta. Det får du däremot gärna utveckla närmare. Menar du att vargarna inte skulle påverka älgstammen ens om de blev flera tusen? Att olika djurstammar alltid påverkar varandra är grundläggande ekologi som även vi som gillar vargen måste känna till. Olle
CITAT (Bengalow @ 04-02-2011, 10:17)  Jonny! Om man tittar på Jägareförbundets hemsida, så slås man av deras ambition, att hos allmänheten öka förståelsen för jakt och vilt, att arbeta som ambassadör för sitt intresse, helt enkelt.
Citat från hemsidan: "-Arbeta för att öka allmänhetens förståelse för viltet och jakten".
Den klassificering du gör av människor, som inte delar ditt brinnande intresse för din hobby, är förödande för hela jägarkåren. Du arbetar faktiskt emot de mål som Jägareförbundet satt upp.
Jag delar inte din inställning till jakt/vargjakt, men är till nästan 100% med på SJF's ambitioner i fråga om viltvård. Gör du? Du är lika enögd som dom flesta här....läs vad som skrivs här om jägare....Hur i He**** ska man bemöte dom påståenden sakligt???  "hadde du sagt dom orden till mig så hadde jag slängd kaffet i nyllet på dig"...känner du igjen formuleringen???...så lägg inte bördan på saklighet på den ena sidan av diskusjonen....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|