|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32
Gossen Ruda
23-12-2010, 15:51
CITAT (Gunilla T @ 23-12-2010, 15:02)  Oj, vad det rasslar in namn på protestlistan mot vargjakten - 6.000 namn på denna korta tid. Ni har väl skrivit på? http://www.svenskavargar.nu/Nästan en folkstorm då, en på 1500.  Nej, jag har inte och kommer inte att skriva på fast det var väl ingen nyhet.
sparvuggla
23-12-2010, 15:57
CITAT (Gunilla T @ 23-12-2010, 15:02)  Oj, vad det rasslar in namn på protestlistan mot vargjakten - 6.000 namn på denna korta tid. Ni har väl skrivit på? http://www.svenskavargar.nu/Det är ju självklart att man skriver på!! Och försöker rädda Sveriges natur på alla andra tänkbara sätt. http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=6533727
Anders zon 1
23-12-2010, 16:07
CITAT (Gossen Ruda @ 23-12-2010, 11:14)  Från verkligheten. Rödlistorna är ett hopkok av förväntningar och farhågor. Urvalskriterierna är också lite skumma. Om en art går från enstaka djur till över 200 på 20 år är den knappast hotad. På sätt och vis kan man anse den vara hotad om exempelvis alla jägare plötsligt bestämde sig för att skjuta bort den från Sverige men det är inte troligt. Jo visst är rödlistan långt ifrån fullkomlig men jag tror nog att den är betydligt mer objektiv än den "verklighet" du talar om som ju mest verkar bygga på din alldeles personliga åsikt.
malcolm
23-12-2010, 16:07
Skrev på alldeles nyss, hoppas det gör nå´n skillnad.
[attachment=56953:vargar1.jpeg]
sparvuggla
23-12-2010, 16:09
Ni kan kopiera nedanstående och skicka till Naturvårdsverket. Vi som värnar naturen och emot galenskaperna är ju så många fler än 1 % skjutgalna jägare.
Till Naturvårdsverket 106 48 Stockholm registrator@naturvardsverket.se
Förvaltningsrätten 115 76 Stockholm forvaltningsrattenistockholm@dom.se
Överklagande av beslut NV-03454-10, beslutsdatum 2010-12-17
Jag/Vi överklagar ovanstående beslut till Naturvårdsverket och Förvaltningsrätten av följande skäl:
1) Vargstammen har inte uppnått en gynnsam bevarandestatus
2) Vi accepterar inte det beskattningsunderlag som använts då det bygger på osäkra modeller, osäkra siffror och uppskattningar
3) Den förra licensjaktens konsekvenser har inte utretts ordentligt
4) Bästa OBEROENDE expertis har inte använts. Skandulv finansieras bl.a. av Jägarförbundet
5) Ovanligt många vargar har dött i år av olika orsaker
6) Acceptansen efter förra jakten har inte utretts och beräknas istället ha MINSKAT
7) Bekräftade antal vargar och föryngringar är fortfarande lägre än 2009 och kan vara så lågt att populationskollaps kan befaras
8) Jakten strider mot EU:s habitatdirektiv och ska anses olaglig tills det har utretts av EU
9) Vargen står fortfarande som akut hotad på rödlistan
10) Jakten som den ska bedrivas enl. NV:s riktlinjer är slumpmässig vilket kan innebära att föräldradjur skjuts från valpar och att genetiskt viktiga individer dödas
11) Beslutet bygger på felaktiga siffror då redan kända döda vargar ingår i underlaget, enl. följande: Enl. ”Ulv i Skandinavia” framgår att; vintern 2009/2010 registrerades 218-238 stationära vargar i Skandinavien (Sverige tillsammans med Norge). I denna siffra ingår redan då kända (registrerade) döda vargar med ett antal av 59, varav 49 i Sverige, under perioden 1 maj 2009-30 april 2010. Stationära svenska vargar under samma period: 158-172, vilket inkluderar de 49 kända döda vargarna.
12) Av beslutet framgår att Länsstyrelserna enl. preliminära inventeringsresultat har dokumenterat 18 säkra och 4 sannolika föryngringar samt att inventeringen pågår till den 28 februari 2011. Riksdagsbeslutet innebär att jakt får bedrivas om antalet föryngringar är bekräftade till 20. Vi menar att man inte kan besluta om jakt på obekräftade om än sannolika föryngringar. Vi vill också att NV redogör för de föryngringar utöver de 8 som bekräftats enl. ”Ulv i Skandinavia” den 3 november 2010.
Ort datum Namn Adress Personnummer
Gossen Ruda
23-12-2010, 16:24
CITAT (Anders zon 1 @ 23-12-2010, 16:07)  Jo visst är rödlistan långt ifrån fullkomlig men jag tror nog att den är betydligt mer objektiv än den "verklighet" du talar om som ju mest verkar bygga på din alldeles personliga åsikt. Vargen har i Sverige ökat från ca 5 djur till över 200 på 20 år. Vad har den då att göra på rödlistan som upptar djur som med en viss procent löper risk för att utrotas på 100 år? Lämnas vargen att sköta sig själv kommer den att föröka sig i snabb takt så den enda möjligheten att den utrotas beror direkt på människan. Vi har full kontroll på antalet eftersom vi är den enda fienden den har. Vargen kan liknas vid ett djurparksdjur på frigång och platsar lika lite på rödlistan som afrikansk elefant och lamadjur.
CITAT (Gunilla T @ 23-12-2010, 15:02)  Oj, vad det rasslar in namn på protestlistan mot vargjakten - 6.000 namn på denna korta tid. Ni har väl skrivit på? http://www.svenskavargar.nu/Nej jag har desvärre inte hunnit med det....jag har skjutit inn bössan och gjort vapenvård........
Anders zon 1
23-12-2010, 17:14
CITAT (Gossen Ruda @ 23-12-2010, 16:24)  Vargen har i Sverige ökat från ca 5 djur till över 200 på 20 år. Vad har den då att göra på rödlistan som upptar djur som med en viss procent löper risk för att utrotas på 100 år? Lämnas vargen att sköta sig själv kommer den att föröka sig i snabb takt så den enda möjligheten att den utrotas beror direkt på människan. Vi har full kontroll på antalet eftersom vi är den enda fienden den har. Vargen kan liknas vid ett djurparksdjur på frigång och platsar lika lite på rödlistan som afrikansk elefant och lamadjur. Vet inte hur elefanterna kom in i den här diskussionen...... Till skillnad från vargen är de inte en del av den nordliga tempererade zonens ekosystem. De har aldrig varit och kommer aldrig att bli en del av den svenska naturen (finns liksom ingen potential för det). Rödlistan ska bland annat ta hänsyn till risken för utrotning. Med en pytteliten, inavlad population som nu kan det när som helst komma en parasit, eller varför inte ett miljögift, som slår ut hela populationen på nolltid (vi har oerhört dålig koll på effekterna av alla de kemikalier som släpps ut i naturen). Dessutom innebär tjuvjakt, licensjakt, trafikskador och en del annat att trycket på vargen redan nu är hårt. Tror nog att de som rödlistat vargen har koll på den saken. Men jag håller med om att vargen med nuvarande politik i princip kommer att bli ett museeföremål som finns till på konstgjord väg. Ska vargen kunna klara sig själv och få vara den viktiga topppredator den har potential till så måste stammen få bli betydligt större än 200 individer.
CITAT (Anders zon 1 @ 23-12-2010, 17:14)  Rödlistan ska bland annat ta hänsyn till risken för utrotning. Med en pytteliten, inavlad population som nu kan det när som helst komma en parasit, eller varför inte ett miljögift, som slår ut hela populationen på nolltid (vi har oerhört dålig koll på effekterna av alla de kemikalier som släpps ut i naturen). Dessutom innebär tjuvjakt, licensjakt, trafikskador och en del annat att trycket på vargen redan nu är hårt. Tror nog att de som rödlistat vargen har koll på den saken. Men jag håller med om att vargen med nuvarande politik i princip kommer att bli ett museeföremål som finns till på konstgjord väg. Ska vargen kunna klara sig själv och få vara den viktiga topppredator den har potential till så måste stammen få bli betydligt större än 200 individer. När den tid kommer och kollapsen är total och inga Vargar finns längre....vad ska vi då diskutera?...För den måste ju kollapsa nu när alla skjuts bort.....igjentligen ingen dum tanke...nu när det finns en pytteliten innavlad populasjon....varför ta hand om nått som inte kan överleva på lång sikt ändå?....
CITAT (Gunilla T @ 23-12-2010, 12:50)  EU:s miljökommissionär underkänner samtliga argument för den svenska vargjakten. Man menar att argumenten inte är vetenskapliga och önskar fler svar av Sverige. Jakten bör inte verkställas innan Sverige inkommit med svar på de frågor EU kommissionen önskar. Miljöministern framhärdar dock.. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4257422Jag är mycket förvånad att inte EU har motsatt sig Vargjakten mer än vad dom hittills har gjort......jag var säker på att det minst skulle komma en 2-3 varv i EU domstolen....minst......Hur en Holländare eller en Tysk från tjockaste Rhur-området ska ha något positivt alls att säga till om jakt överhuvedtaget i vilken form som helst är en gåta....av 2 stora orsaker....1....Det finns knappt natur kvar där nede...och att göra beslut som inte berör dom själva i någon grad är alltid enkelt....2....Jaktens historia....Norden är rätt unik i det avseende då det här dom sista århundraden har varit en allmogejakt....i det kontinentala Europa har jakten alltid varit förbehold ett mycket litet antall välbärgade grever och baroner.....fantastiskt rakryggat av regeringen att stå fast på sitt....och om några veckor kan alla vargkramare gråta en skvätt och skrika över sig hur illa det är med allt mördande i skogen........själv ska jag tiden före jaktstart lägga ned lite extra tid på att spåra av markerna så jag vet lite hur dom rör sig före jaktstart
Gossen Ruda
23-12-2010, 17:50
CITAT (Anders zon 1 @ 23-12-2010, 17:14)  Vet inte hur elefanterna kom in i den här diskussionen...... Till skillnad från vargen är de inte en del av den nordliga tempererade zonens ekosystem. De har aldrig varit och kommer aldrig att bli en del av den svenska naturen (finns liksom ingen potential för det).
Rödlistan ska bland annat ta hänsyn till risken för utrotning. Med en pytteliten, inavlad population som nu kan det när som helst komma en parasit, eller varför inte ett miljögift, som slår ut hela populationen på nolltid (vi har oerhört dålig koll på effekterna av alla de kemikalier som släpps ut i naturen). Dessutom innebär tjuvjakt, licensjakt, trafikskador och en del annat att trycket på vargen redan nu är hårt. Tror nog att de som rödlistat vargen har koll på den saken. Men jag håller med om att vargen med nuvarande politik i princip kommer att bli ett museeföremål som finns till på konstgjord väg. Ska vargen kunna klara sig själv och få vara den viktiga topppredator den har potential till så måste stammen få bli betydligt större än 200 individer. Rödlistorna är resultatet av ett givande och tagande från olika håll och med olika viljor. Exakt hur det är med vargen vet jag inte men jag har mina tvivel. Elefanten kom med för att det också är ett djur som är här på våran nåder. Vår vargstam är som sagt inavlad, ordentligt inavlad. Detta tycks dock i nuläget inte vara något större problem. Fast skulle det dyka upp något som den inte klarar ur genetisk synvinkel, jag betvivlar dock detta, kommer hela populationen stryka med oavsett om det är 20, 200, 2000 eller 20000 djur.
Anders zon 1
23-12-2010, 18:48
CITAT (Jan Lindgren @ 20-12-2010, 22:29)  Hej! Jag är helt övertygad om att folk på artdatabanken kan en hel del om svenska vargar. Det innebär inte att de har en god kunskap om djur i allmänhet och tamdjur i synnerhet. Det är mycket lätt att bli intresserad av en djurart och sedan bortse från alla konsekvenser djuret för med sig. Jag har fortfarande inte kunnat läsa något som motsäger mina påståenden. Vargen är definitivt inte utrotningshotad den är bara ganska sällsynt i Sverige. De stackars människorna i Mongoliet lider av 10 000 vargar. Där är vargen dessutom en svår predator på den utotningshotade przewalskihästen.
Jag har inte läst några inlägg av varghatare här på Odla. Vi som av miljömässiga skäl inte vill ha en alltför stor vargstam hatar inte vargar. Kan man hata en djurart? För mig som är artist är det svårt att förstå att någon kan likställa människor med andra djurarter. MVH Jan Lindgren ....så du menar alltså att det är vargens fel att przewalskihästen är utrotningshotad? Men var ska då vargarna få finnas? Mongoliet är ju ett av världens mest glesbefolkade länder. Det kan inte vara så att det snarare är vi människor som är "aningen" för många och tar för mycket plats? Att vara humanist och bry sig om människor innebär också att man måste förstå att människan också är ett djur som är helt beroende av sin omgivning. Och att man är ödmjuk inför detta faktum. Om vi inte ser till att vara i balans med vår omgivning kommer vi inte att bli särskilt långlivade på den här planeten - särskilt inte nu när vi fått ett globalt samhälle. Vi har ingenstans att flytta när resurserna sinar eftersom de då är slut på hela planeten (såvida vi inte vill bo på Mars naturligtvis, men tillåt mig tvivla på att det någonsin kommer att bli ett alternativ). Att ekosystemen (där t ex vargen är en del) kollapsar runt omkring oss borde vara en mycket tydlig varningssignal om att saker och ting är väldigt fel ....
Anders zon 1
23-12-2010, 19:20
CITAT ...vart logiken ligger i detta kan säkert nån "hårsfrisörska från Solna" förklara på ett betryggande sätt......Skitt jakt och God Jul från Värmland :-) CITAT En vild gissning....du bor inte precis på gränsen eller i ett Vargrevir eller gör du? giggle.gif ... CITAT ..Igår åt jag Abborre...självfiskat...nej...mordriskt dödat med blodtörstig min...tänk dig vilket vidrigt syn där jag utan ett glimt av empati agnade kroken med en levande mask....nej ...du har nog rätt.......................................jag borde inte ha livet rätt..........God Jul CITAT ...Du vet inte ens hur man jagar Lodjur,Räv eller för den sakensk skuld Älg...utan att du först sätter dig ned och läser på ämnet...... CITAT ....Du hittar inga skäl för att jaga rovdjur.....det är bra...du är lika enögad som alla andra motståndare till Vargjakten... CITAT Nej jag har desvärre inte hunnit med det....jag har skjutit inn bössan och gjort vapenvård........ smile.gif CITAT (Jonny @ 23-12-2010, 17:26)  När den tid kommer och kollapsen är total och inga Vargar finns längre....vad ska vi då diskutera?...För den måste ju kollapsa nu när alla skjuts bort.....igjentligen ingen dum tanke...nu när det finns en pytteliten innavlad populasjon....varför ta hand om nått som inte kan överleva på lång sikt ändå?.... Hmmm... Ovan har jag samlat några smakprov från dina tidigare inlägg i den här tråden Jonny. Lite för många nedlåtande och fåniga kommentarer för att ta dig på allvar. Känns inte meningsfullt att diskutera vidare.
CITAT (Anders zon 1 @ 23-12-2010, 19:20)  Hmmm... Ovan har jag samlat några smakprov från dina tidigare inlägg i den här tråden Jonny. Lite för många nedlåtande och fåniga kommentarer för att ta dig på allvar. Känns inte meningsfullt att diskutera vidare. Va skönt..................du svarar inte ens på frågorna som ställdes möjligens hadde du ej heller något svar på hur det hela ska skötas....mesta bara nya mer eller mindre lösa påståenden som har blivit motbevisats...Jag kan klippa ihop ett gäng citat från denna tråd där det inte finns ett endaste påstående som inte kan försvaras av Vargforskarna....fast det är ingen idé....kan säga att du regerar Anders...om inte dom totalt blindas så iaf i dom stärkt svagsyntas rike.......
CITAT (Gossen Ruda @ 23-12-2010, 11:14)  Från verkligheten. Rödlistorna är ett hopkok av förväntningar och farhågor. Urvalskriterierna är också lite skumma. Om en art går från enstaka djur till över 200 på 20 år är den knappast hotad. På sätt och vis kan man anse den vara hotad om exempelvis alla jägare plötsligt bestämde sig för att skjuta bort den från Sverige men det är inte troligt. Detta är ord och inga visor. Du är klok men om du inte litar fullt ut på arbetet inom Artdatabanken blir jag orolig! Läs rapporter om hotade arter därifrån så förstår du att de inte är "insnöade på ngn art" fast det tror jag redan du vet.
sparvuggla
23-12-2010, 19:54
CITAT (Anders zon 1 @ 23-12-2010, 19:20)  Hmmm... Ovan har jag samlat några smakprov från dina tidigare inlägg i den här tråden Jonny. Lite för många nedlåtande och fåniga kommentarer för att ta dig på allvar. Känns inte meningsfullt att diskutera vidare. Det har många andra redan insett. Att skriva 1000 inlägg gör inte lögnen till sanning. Men han har lärt sig hur man gör punkter med tangentbordet, det tycks roa han, förutom att skjuta oskyldiga djur.
CITAT (Gossen Ruda @ 23-12-2010, 14:50)  Rödlistning innebär inget som helst automatiskt skydd. Rödlistningen av vargen, om det är så, är synnerligen tveksam men förmodligen någon sorts markering av den eller de som gjort listan. Man skulle kunna sätta upp afrikansk elefant på den svenska rödlistan, det finns inte så många i djurparkerna. Den har större rätt att vara där än vargen. Personligen skulle jag nog helst se att all rödlistning upphörde eller åtminstonde stannade hos forskare och andra som förstår syftet med listorna. Allmänheten tycks ha en dålig uppfattning om saken. Jag tycker du skriver mycket bra Ruda men jag undrar vad du har emot naturexpertisen och Rödlistan? Om vargen är rödlistad kan det innebära att den är hotad på lång sikt också. Varför har du så liten respekt för rödlistan så du drar in elefant? Förstår inte riktigt men förklara gärna.  Tycker du rödlistan är så värdelös? Är det inte bra att veta var en art står och vilka åtgärder somkan behövas? Forskarna är de på Artdatabanken eller kontakter till dem.
CITAT (Anders zon 1 @ 23-12-2010, 16:07)  Jo visst är rödlistan långt ifrån fullkomlig men jag tror nog att den är betydligt mer objektiv än den "verklighet" du talar om som ju mest verkar bygga på din alldeles personliga åsikt. Rödlistan är så bra den kan vara. Det sitter flera hundra personer i Artdatabanken med specialkunskap om varje art, ekologi, biologi och med bästa möjliga kontakter i samhället för att kunna påverka till det bättre för arten. Listan är mycket objektiv. Läser man rapporterna från Artdatabanken så förstår man att det inte är ngt "politiskt" eller ngt för eget syfte utan neutrala expertisrapporter.
CITAT (sparvuggla @ 23-12-2010, 19:54)  Det har många andra redan insett. Att skriva 1000 inlägg gör inte lögnen till sanning. Men han har lärt sig hur man gör punkter med tangentbordet, det tycks roa han, förutom att skjuta oskyldiga djur. Du har rätt i en sak....jag ÄR road av att skjuta "oskyldiga" djur...annars hadde jag inte jagat.....till slut fick du rätt i nånting...Stort grattis!!!!!!...Undrar bara på när jag började ljuga????
Jag har alltid progagerat för Saklighet,kunnskap och fakta när jaktliga frågor ska diskuteras...Sammla så mycket kunnskap man bara kan..och kom med fakta....Några av mina "jägarbröder" är inte eniga med mig...dom har hela tiden menat att det inte är någon idé att prova vara saklig i debatterna för osakligheterna dom möter av okunniga personer bara gör det hela till ett "sisyfosarbete"...jag märker precis det samma här..."sparvuggla" kom med en djupannalys av allt info jag har skrivit och säger att jag ljuger och gör prickar...det är all info den människan har fått inn i hjärnbarken...Kanske lika bra att ställa mig tillsammans med mina mera radikala "vapenbröder"...Då behöver man inte diskutera ja eller nej till vargjakt...och hellre vänta tills spörsnön försvinner.....
Gossen Ruda
23-12-2010, 20:54
CITAT (xlxl67 @ 23-12-2010, 19:56)  Jag tycker du skriver mycket bra Ruda men jag undrar vad du har emot naturexpertisen och Rödlistan? Om vargen är rödlistad kan det innebära att den är hotad på lång sikt också. Varför har du så liten respekt för rödlistan så du drar in elefant? Förstår inte riktigt men förklara gärna.  Tycker du rödlistan är så värdelös? Är det inte bra att veta var en art står och vilka åtgärder somkan behövas? Forskarna är de på Artdatabanken eller kontakter till dem. Det är väl mest det att det blir för mycket ljus på just arterna på rödlistan och inte på andra. Vi kan exempelvis ta Bivargen, lite lämplig i denna tråden. Den är inte rödlistad, den finns öven en stor del av södra Sverige och är ställvis vanlig. Fast här i Göteborgstrakten ligger den nära gränsen för vad den klarar och borde därför skyddas lite men eftersom den inte är rödlistad nationellt finns det inte en chans att få en bra lokal skyddad. Ingen bryr sig. Det finns fler steklar som är i samma situation. Tvärtom också. Väddsandbiet har minskat en del men finns ändå över stora områden, ungefär samma som Bivargen, trots detta är den rödlistad. Sen har jag hört en del från personer som jobbar med rödlistorna, det krävs en hel del sammanträden för att komma överrens om vilka arter som skall vara med.
CITAT (Jonny @ 23-12-2010, 20:26)  Jag har alltid progagerat för Saklighet,kunnskap och fakta när jaktliga frågor ska diskuteras...Sammla så mycket kunnskap man bara kan..och kom med fakta....Några av mina "jägarbröder" är inte eniga med mig...dom har hela tiden menat att det inte är någon idé att prova vara saklig i debatterna för osakligheterna dom möter av okunniga personer bara gör det hela till ett "sisyfosarbete"...jag märker precis det samma här..."sparvuggla" kom med en djupannalys av allt info jag har skrivit och säger att jag ljuger och gör prickar...det är all info den människan har fått inn i hjärnbarken...Kanske lika bra att ställa mig tillsammans med mina mera radikala "vapenbröder"...Då behöver man inte diskutera ja eller nej till vargjakt...och hellre vänta tills spörsnön försvinner..... Varför skall du gå till en viss sida för att du inte får gehör härifrån? Du skriver mkt läsvärt som jag tagit till mig och har visat förståelse för båda sidor. Ge inte upp din opartiskhet och glöm inte att 200-visionen ändå kommer att vinna till slut.
Är helt säker på att dom flesta inser att vargstammen måste uppnå en viss population innan den kan utsättas för ev. jakt. Sunda logiken säger ju det. Kan man inte inse det så är man helt enkelt dålig påläst om hur balansen fungerar i naturen. Varg är ju ett bytesdjur för jägare. Om jägarstammen minskar så ökar vargstammen. Så problemet är ju, hur minska den stora stammen av jägare som brer ut sig i skog o mark. Kan man kanske inrätta ett reservat där dom får agera utan fara för allmänheten.
Anders zon 1
23-12-2010, 22:50
CITAT (xlxl67 @ 23-12-2010, 20:05)  Rödlistan är så bra den kan vara. Det sitter flera hundra personer i Artdatabanken med specialkunskap om varje art, ekologi, biologi och med bästa möjliga kontakter i samhället för att kunna påverka till det bättre för arten. Listan är mycket objektiv. Läser man rapporterna från Artdatabanken så förstår man att det inte är ngt "politiskt" eller ngt för eget syfte utan neutrala expertisrapporter. Ja rödlistan är så objektiv det är möjligt med nuvarande kunskap. Den bygger på de kriterier som tagits fram av det globala nätverket IUCN (International Union for Conservation of Nature) och som man använder vid rödlistning i många länder världen över. Detta är dels en garant för någorlunda objektivitet, dels blir det möjligt att jämföra olika länders rödlistor med varandra. http://www.iucn.org/
Anders zon 1
23-12-2010, 23:43
CITAT (Gossen Ruda @ 23-12-2010, 20:54)  Det är väl mest det att det blir för mycket ljus på just arterna på rödlistan och inte på andra. Vi kan exempelvis ta Bivargen, lite lämplig i denna tråden. Den är inte rödlistad, den finns öven en stor del av södra Sverige och är ställvis vanlig. Fast här i Göteborgstrakten ligger den nära gränsen för vad den klarar och borde därför skyddas lite men eftersom den inte är rödlistad nationellt finns det inte en chans att få en bra lokal skyddad. Ingen bryr sig. Det finns fler steklar som är i samma situation. Tvärtom också. Väddsandbiet har minskat en del men finns ändå över stora områden, ungefär samma som Bivargen, trots detta är den rödlistad.
Sen har jag hört en del från personer som jobbar med rödlistorna, det krävs en hel del sammanträden för att komma överrens om vilka arter som skall vara med. Ja, det är en svaghet i rödlistningen att den inte fångar upp regionalt hotade arter, men tyvärr finns det inte resurser att ta fram regionala rödlistor (om nu inte politikerna inser att det behövs och skjuter till mer pengar förstås). Ytterligare exempel på liknande problem som du nämner är apollofjäril och majviva. Den förstnämnda har försvunnit i nästan hela landet utom på Gotland där den fortfarande är ganska vanlig och därför bara hamnar i kategori NT (nära hotad). Majvivan har minskat katastrofalt på på fastlandet men finns fortfarande kvar i ganska stor mängd på Öland och Gotland och hamnar därför inte alls på rödlistan. Fast det här innebär ju inte att rödlistan är oanvändbar - långt ifrån. Det är en fantastisk kunskapssammanställning och ett mått på hur det står till med mångfalden i stort i vårt land och vilka hot som finns (även hot mot enskilda arter). Utan rödlistan tror jag att det skulle det vara mycket svårt att sprida kunskapen om hotade arter till en bredare allmänhet och olika beslutsfattare. Att det krävs möten och mycket diskussioner för rödlistning av vissa arter är inte så konstigt. Jag tycker nog att det är ett sundhetstecken att man tar sig tid att diskutera och att olika åsikter får föras fram.
hattstugan
23-12-2010, 23:46
Hm vart tog VARGEN vägen nu då?
CITAT (hattstugan @ 23-12-2010, 23:46)  Hm vart tog VARGEN vägen nu då?
Den tog nog genvägen ....
smuleborg
28-12-2010, 17:10
CITAT (Jonny @ 21-12-2010, 23:19)  Blandt jägare så är det absolut inte konkuransen om viltet som är problemet....Det är at den tar våras hundar inget annat...När man igjen läser att det är "Konkurans om viltet"...eller ännu bättre..."jägarna vill visa sitt stolta Trofé"..så har dom missat totalt....Vist kan man öka Vargpopulasjonen i landet...Fast då måste man också acceptera en större avskjutning....Hur det går ihop med Vargkramarnas idologi kan man bara ana.... Har kortat ner Jonnys inlägg betydligt. Så allt det här handlar egentligen om att kunna jaga med okopplade hundar? Jag säger absolut inte att Jonny ljuger, men jag har så svårt att tro det.
smuleborg
28-12-2010, 17:22
CITAT (dahla @ 22-12-2010, 09:10)  Det där får väl ändå stå för dig...
Visst finns det dom som blivit av med sina jakthundar till vargen och vissa av dom ser säkert att det bör vara färre vargar i markerna på grund av det... ingen vill väl förlora en familjemedlem.
Det finns givetvis lika många anledningar till att jägare och andra inte vill ha varg på sina marker som det finns människor som tycker och tänker i frågan.
En av de absolut storsta orsakerna är på grund av ekonomiska förluster och som väl alla vet är ekonomin viktig i alla avseenden för de flesta av oss och exempelvis småbrukare och fäbodbrukare lever nog sällan med stora marginaler. Ekonomin styr samhället... även på landsbygden. Behjärtansvärt, men jag har svårt att tro att (de få befintliga) småbrukare och fäbobrukares intressen väger tungt i denna eller i någon annan fråga. Småbruket rationaliserades bort redan på 70-talet. Det finns skickliga lobbyister inom Jägarförbundet. En annan aspekt. När det är jaktsäsong står i mångt och mycket "inom beslutsfattandet" still. 11 september, vi tog en paus i form av bensträckare, samlade ihop oss och gick vidare i förhandlingarna.
smuleborg
28-12-2010, 17:27
CITAT (dahla @ 22-12-2010, 11:12)  Dessutom går det inte att hägna in hur stora hagar som helst och det blir ohållbart att hägna för långt från ekonomibyggnader med strömförsörjning så det kanske funkar för småbrukare med några få får. Dom hagarna kan man ju enkelt gå runt men om man börjar hägna hagar som är några ha stora så blir allt betydligt svårare för alla.
Det här är en av anledningarna till att vargen inte tillåts slå sig ner i sörmland och östergötland där de riktigt stora fårfarmarna håller till. Ditt hjärta klämtar för småbrukarna, då funkar det ju i alla fall för dem. Och ekonomiska bidrag ges.
Gunilla T
28-12-2010, 17:28
Lite statistik på hundskador, hur man än vänder och vrider på det hela så tycks ändå jägaren vara jakthundens främsta fiende; http://www.busan.se/vargar.htm
smuleborg
28-12-2010, 17:35
CITAT (Jonny @ 22-12-2010, 23:57)  Det blir inte tillåtet med licensjakt i dom områden där valpar sätts ut...Det finns revir idag där forskarna menar att det finns mera värdefulla vargar pga deras sena innvandrig och då därtil mindre risk för innavel...Dom reviren är avlysta för licensjakt....... Jag hade samma frågor som Aqva...
smuleborg
28-12-2010, 17:45
CITAT (Överbölingen @ 23-12-2010, 00:36)  Parentesisk kommentar: Vad skulle hända om alla jägare avstod från att jaga älg, vildsvin, rådjur, hjort, kråkor, kajor, bäver, mink, räv osv. Hur många år skulle det ta innan resp djurs områden blev överbefolkade. Effekterna på odlingar skulle bli katastrofala. Peråkrar förstörda. Ungskog skövlad. Sädesfält förstörda. Bäverdämningar skulle dränka och döda skog. Minken förstöra sötvattensfiskens population osv. Fåglarna skita ner balkonger och altaner. Bygga bo i skorstenar. Orwells, Djurfarmen, är en parodi.
Rätt väg är att hålla ett livskraftigt bestånd av alla levande djur som hör hemma här.
Undrar varför ingen skriker på hjälp när såväl sika- och vitsvanshjort och mårdhund är varg i veum. När och var de dyker upp är dessa djur lovliga året om. Jag är inte emot jakt på vilt (för att äta), jag tror väldigt få här är det. Och många jägare är tillika stora natur-/djur-/kännare-/vänner. Vilt är som jag ser det det bästa kött "ur ett etiskt perspektiv" att äta. Minken hör inte hemma i vår fauna, där förstår jag. Men varför i alla världen jagar man räv? Och varg?
smuleborg
28-12-2010, 18:02
CITAT (Gunilla T @ 23-12-2010, 15:02)  Oj, vad det rasslar in namn på protestlistan mot vargjakten - 6.000 namn på denna korta tid. Ni har väl skrivit på? http://www.svenskavargar.nu/Självklart. Har delat på facebook också.
Gunilla T
30-12-2010, 16:42
Och nu har vi passerat 10.000 namnunderskrifter...not bad..ah? Ett inlägg i debatten; http://www.unt.se/debattspecial/konkurrens...em-1177099.aspx
Gossen Ruda
30-12-2010, 17:43
CITAT (Gunilla T @ 30-12-2010, 16:42)  Och nu har vi passerat 10.000 namnunderskrifter...not bad..ah? Ett inlägg i debatten; http://www.unt.se/debattspecial/konkurrens...em-1177099.aspxDet tar sig, det är över en promille. Nu är det bara 999 promille kvar.  Eller om jag skall vara snäll, 500 promille för att få majoritet.
sparvuggla
08-01-2011, 08:22
http://www.dn.se/nyheter/sverige/eu-skarpe...svensk-vargjaktMan skäms för att vara svensk idag. Och allt är Andreas Carlgrens fel. Själv gömmer han sig, han vet nog hur påhittade hans försvarstal har varit. Usch.........
herkules
09-01-2011, 09:03
CITAT (sparvuggla @ 08-01-2011, 08:22)  http://www.dn.se/nyheter/sverige/eu-skarpe...svensk-vargjaktMan skäms för att vara svensk idag. Och allt är Andreas Carlgrens fel. Själv gömmer han sig, han vet nog hur påhittade hans försvarstal har varit. Usch......... carlgren kan inte backa nu, centern går så dåligt redan och de kan inte tappa en enda röst till, då finns de inte längre. slakten börjar på lördag.
Verkar som det ska bli bra spårsnö till starten....underbart.Här är vi laddade och klara
Piccante
09-01-2011, 20:50
CITAT (Jonny @ 09-01-2011, 20:44)  Verkar som det ska bli bra spårsnö till starten....underbart.Här är vi laddade och klara  Ja vill du skämma ut dig själv och hela jägarekåren så var så god  Men dagarna för en sådan praktidiot som Carlgren är räknade så snart svänger det till vargens fördel. EU-kommissionen kommer förmodligen sätta dit regeringen
Överbölingen
09-01-2011, 20:56
Jonny! Spårsnö ärbra. Men det är tio år sedan vi såg spår efter ett vargpar på väg söderut i våratrakter. Däremot är gaupan lite irriterande.
CITAT (Markus_H @ 09-01-2011, 20:50)  Ja vill du skämma ut dig själv och hela jägarekåren så var så god  Men dagarna för en sådan praktidiot som Carlgren är räknade så snart svänger det till vargens fördel. EU-kommissionen kommer förmodligen sätta dit regeringen  Spelar roll.Jag ska jaga och du kan sitta och hyla skallen av dig....Thats the facts
Huggorm
09-01-2011, 21:09
CITAT (Överbölingen @ 09-01-2011, 20:56)  Jonny! Spårsnö ärbra. Men det är tio år sedan vi såg spår efter ett vargpar på väg söderut i våratrakter. Däremot är gaupan lite irriterande. På vilket sätt, vad kan den ställa till med?
CITAT (Överbölingen @ 09-01-2011, 20:56)  Jonny! Spårsnö ärbra. Men det är tio år sedan vi såg spår efter ett vargpar på väg söderut i våratrakter. Däremot är gaupan lite irriterande. Kompisen har en Finnstövare som är helt ofattbart bra på stora katter.....Det brukar ta nån dag så är kvoten full.....och nu som folk matar rådjur mycket rundt i trakterna så blir det dukat bord för dom....Här i dessa trakter...(som har ett av världens absolut tätaste populasjon av LO) så är det bäst att inte mata Rådjuren om man vill ha några kvar........
Får nog hålla med EU. Vad är nyttan med jakten? Ingen vet men alla tror sig veta. En stor population jagar man, en liten slaktar man. Det vet väl alla? eller?
Orkidétjuven
10-01-2011, 07:38
Dn idag http://www.dn.se/debatt/vi-forbereder-hard...llegal-vargjakt”Vi förbereder hårdare tag mot illegal vargjakt” Skriven av herr Carlgren själv!
sparvuggla
10-01-2011, 16:03
CITAT (Jonny @ 09-01-2011, 20:44)  Verkar som det ska bli bra spårsnö till starten....underbart.Här är vi laddade och klara  Du bekräftar våran uppfattning om jägare. Ödslar inte mer av min tid på dig här. CITAT (Orkidétjuven @ 10-01-2011, 07:38)  Dn idag http://www.dn.se/debatt/vi-forbereder-hard...llegal-vargjakt”Vi förbereder hårdare tag mot illegal vargjakt” Skriven av herr Carlgren själv! Han vill rädda ansiktet inför hotet att Sverige dras och fälls i EU-domstolen. Samma dag som det kommer fram annan fakta hur det myglades för att årets jakt skulle gå av: http://www.dalademokraten.se/sida/id/151034/
CITAT (sparvuggla @ 23-12-2010, 19:54)  Det har många andra redan insett. Att skriva 1000 inlägg gör inte lögnen till sanning. Men han har lärt sig hur man gör punkter med tangentbordet, det tycks roa han, förutom att skjuta oskyldiga djur. Du rök ut för länge sedan....föresten....Jag spårade 3 vargar på hemmamarken idag...dom har slagt en älgkviga här ute på näset...dom brukar vara kvar minst 1 vecka rundt området efter det...kan det bli mera perfekt ????? Knappast
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|