|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32
Gossen Ruda
10-01-2011, 16:46
Du sparvugglan, vad menar du med "skjuta oskyldiga djur"? Får man skjuta skyldiga djur? Skyldiga till vad? Vem avgör vilka djur som är skyldiga resp oskyldiga?
theseraphim
10-01-2011, 18:08
CITAT (gnon49 @ 09-01-2011, 21:16)  Får nog hålla med EU. Vad är nyttan med jakten? Ingen vet men alla tror sig veta. En stor population jagar man, en liten slaktar man. Det vet väl alla? eller? Nyttan är röstfiske, svenska jägarförbundet är en lobbyverksamhet som inte skall räknas ut då de har många medlemmar och förr var väl C en stöttepelare där... Skulle man gå ut och totalförbjuda jakten och ignorera deras krav så skulle rösterna på landet sjunka och lite där ligger nog både frågan och svaret...politik!
Huggorm
10-01-2011, 18:34
CITAT (theseraphim @ 10-01-2011, 18:08)  Nyttan är röstfiske, svenska jägarförbundet är en lobbyverksamhet som inte skall räknas ut då de har många medlemmar och förr var väl C en stöttepelare där... Skulle man gå ut och totalförbjuda jakten och ignorera deras krav så skulle rösterna på landet sjunka och lite där ligger nog både frågan och svaret...politik! Det ligger nog mycket i det. C har svikit sina landsbygdsväljare i ganska många frågor, och släpper dom vargfrågan också så går nog många över till något annat parti
sparvuggla
10-01-2011, 19:54
CITAT (theseraphim @ 10-01-2011, 18:08)  Nyttan är röstfiske, svenska jägarförbundet är en lobbyverksamhet som inte skall räknas ut då de har många medlemmar och förr var väl C en stöttepelare där... Skulle man gå ut och totalförbjuda jakten och ignorera deras krav så skulle rösterna på landet sjunka och lite där ligger nog både frågan och svaret...politik! Man kan resonera så men jag tror inte det stämmer längre. Se hur centern har krympt, inte många anhängare kvar. Och jag tror det beror på att vi vill värna om vår natur allt mer, både stadsbor och landsbygdsbor. Och det har centern definitivt inte gjort. Varghatare skämmer ut oss totalt som bor på landet när dom gör sig till talesmän för alla. Vad har Carlgren åstadkommit under sin tid: förbifart Stockholm, gasledning under Östersjön och jakt på rödlistad sårbar varg!! Nu börjar han backa, bättre sent än aldrig visserligen, men jag tror han backar inför tvång.
herkules
10-01-2011, 19:55
CITAT (Jonny @ 10-01-2011, 16:28)  Du rök ut för länge sedan....föresten....Jag spårade 3 vargar på hemmamarken idag...dom har slagt en älgkviga här ute på näset...dom brukar vara kvar minst 1 vecka rundt området efter det...kan det bli mera perfekt ????? Knappast  sicken vidrig människa du verkar vara.
Anki på Öland
10-01-2011, 20:40
CITAT (herkules @ 10-01-2011, 19:55)  sicken vidrig människa du verkar vara. Enligt dig är ju alla det som inte tycker som du..... folk som äter kött, folk som tycker att vargar skall jagas och folk som inte röstar vänster. Gott om tolerans av andras åsikter var det ont om......
CITAT (herkules @ 10-01-2011, 19:55)  sicken vidrig människa du verkar vara. Vist är jag det! Jag tycker inte som dig så då måste jag i dina ögon vara vidrig...Det finns ett land i öster med enpartistyre....lust att emigrera??.
Huggorm
10-01-2011, 20:56
CITAT (Jonny @ 10-01-2011, 20:47)  Vist är jag det! Jag tycker inte som dig så då måste jag i dina ögon vara vidrig...Det finns ett land i öster med enpartistyre....lust att emigrera??.  Det var nog snarare dit provocerande sätt att framföra din åsikt som hon tyckte var vidrigt än det faktum att hon är av en annan åsikt.
Gossen Ruda
10-01-2011, 21:26
Nja, jag tycker mig märka samma hatiska strömningar här på Odla som nyss blev ett vansinnesdåd i USA mot en senator. Den som anser sig ha rätt tar sig också rätten att skriva vad som helst, en del här borde nästan polisen kolla upp.
Tyvärr verkar det finnas både jägare o djurrättsaktivister som inte drar sig för att med våld hävda sin åsikt. Låt vargstammen växa tiill sig så ökar nog acceptansen för ev, avskjutning i framtiden. Under tiden kan man ju försöka få ner stammen av viltsvin som ju ökar och orsakar stor skada. Kanske inte lika hög status att skjuta som varg, men ändå.
Gossen Ruda
10-01-2011, 22:05
CITAT (gnon49 @ 10-01-2011, 21:52)  Tyvärr verkar det finnas både jägare o djurrättsaktivister som inte drar sig för att med våld hävda sin åsikt. Låt vargstammen växa tiill sig så ökar nog acceptansen för ev, avskjutning i framtiden. Under tiden kan man ju försöka få ner stammen av viltsvin som ju ökar och orsakar stor skada. Kanske inte lika hög status att skjuta som varg, men ändå. Vildsvinen står för en ökande del av skadorna vid tågkollisioner. Förut har älgarna varit värst men förutom behovet av att behöva spola av fronten har det ibland hänt att kranarna till huvudluftledningen slagits av. Visserligen brukar det då bli tvärstopp men med loket väl på verkstad är det snabbt fixat. Vildsvinen är stora klunsar på lägre höjd så antingen slås automatkopplen sönder eller så åker djuret ner under loket och skadar antennen för det automatiska tågstoppet. Resultatet blir ofta ett par veckor på verkstan, ingen enkel sak att fixa.
borganas
10-01-2011, 22:14
CITAT (Jonny @ 10-01-2011, 20:47)  Vist är jag det! Jag tycker inte som dig så då måste jag i dina ögon vara vidrig...Det finns ett land i öster med enpartistyre....lust att emigrera??.  Finns det lagstöd för vargjakt ser jag inget problem med det, tycker personligen inte att Jonny är "vidrig" eller kan bekräfta nån slags uppfattning om hur "jägare" är. Min egen uppfattning är att licensjakten på varg startade lite för tidigt, stammen borde ha tillåtas bli större till antalet innan det blev aktuellt med avskjutningar. Hur tokigt det än kan låta så verkar det som att en större stam och ett större antal vargar(än vi har i Sverige just nu), där man tillåter avskjutning, leder till mindre konfrontationer mellan människa/varg pga att vargen blir mera skygg och undviker människan och vår tamboskap. Har läst lite undersökningar gjorda i Kanada som pekar åt det hållet, vet iofs inte om dom kan omsättas till våra svenska förhållanden, men där pekar undersökningarna på det i alla fall.
smuleborg
10-01-2011, 23:05
Tänker på Jonnys förklaring (som jag minns den, rätta mig gärna Jonny) att vargjakten grundar sig i att vargen attackerar lösa hundar, att jakt ska kunna bedrivas med lösa hundar. Jag sa att det handlar om konkurrensen om "rådjurssteken".
I helgen (här ute i skogen) pratade jag med hundägare.
Icke jägare; två Dobermann. Hon har betydligt större rädsla för vildsvinen än för varg. Så också uppfödaren av Boxer en bit bort.
Jägare; Basset bleu de Gascogne och Tax. De har stor respekt för vildsvinen. Vi har varg i området, ett fåtal kan sägas; "varghotet" nämndes inte. Det läggs ut foder till rådjuren, foder som också vildsvinen äter av. Vildsvinet är inget rovdjur; de konkurrerar inte om "rådjurstekarna" och smakar i sig själva gott i grytan.
Jag håller fast vid att det handlar om konkurrensen om "rådjurssteken".
Och att lobbyisterna är skickliga.
Det är sorgligt.
Aqvakul
10-01-2011, 23:27
CITAT (gnon49 @ 10-01-2011, 21:52)  Tyvärr verkar det finnas både jägare o djurrättsaktivister som inte drar sig för att med våld hävda sin åsikt. Låt vargstammen växa tiill sig så ökar nog acceptansen för ev, avskjutning i framtiden. Under tiden kan man ju försöka få ner stammen av viltsvin som ju ökar och orsakar stor skada. Kanske inte lika hög status att skjuta som varg, men ändå. Instämmer!
Jag var rätt bestämd på att inte ge några flera uttömmande svar i denna frågan ty till det är debbatörenas kunnskap allt för låg och viljan till att ta till sig någon form för information obefintlig.Ditt trevliga tonläge "smuleborg" är undantaget.Det ÄR så ang. hotet mot hundarna.Där det skulle finnas andra motiv blandt jägarna (Läs: konkurens om viltet) så har dom inte Varg alls eller i mycket sporadisk omfattning. Beträffande Råjuren så bor och jagar jag i ett av världens tätaste Lopopulasjoner och inte skriker jägarna skallen av sig för att Lon raserar Rådjurstammen?....eller jo...några längre norrut är rätt förbaskade över en för låg tilldelning men så är det i världen....Folk är sällan riktigt nöjda vilken sida dom än har....Nu är det heller så att avsaknaden av Räv/Lo under mitt '80tal kombinerad med milda vintrar skapade en onaturlig stor Rådjurstam långt norrut och en minskning eller totalt bortfall snarare ska ses som en naturlig händelse......Lostammen har växt från 1986 250 djur till idag 1.500-2.500st...om jägarna skulle vara så egocentriska på sin "Rådjurstek" så borde all kraft läggas på att få till en ökad avskjutning på Lo som är den största orsaken till att Rådjuren försvinnit från många lokaliteter.I "min" lilla kommun Vargdödades 9 hundar på kort tid...Skillnaden för en jägare med Lo kontra Varg är mycket stora då det under dom sista 150 åren inte har blivit dödat en endaste hund av Lo här.Det handlar om att kunna jaga eller inte jaga alls.Nu är det för vissa inget problem men mer en fördel fast det får stå för dom.Problemet kan ses i lite större perspektiv också bla. något som jag gör en god del...eftersök av trafikskadat vilt...då specifisert Älg....Jag noterar att fler och fler avböjer att ställa upp med sina hundar när Vargar är i området..Om man ska förklara kort så spårar man med en hund efter den skadade Älgen..är ett bakben söndertrasat så går den Älgen i veckovis med en spårhund i hasorna utan en chans att få avlivat djuret...Då behövs en löshund som kan släppas och "ställa" Älgen dvs springa ikapp och skälla ståndskall till jägaren kan få slut på lidande...jag undrar verkeligen HUR allmänheten ska sköta den biten när inga löshundar finns att uppriva???..och det finns verkeligen inga andra sätt än löshund..och en brukbar löshund får man enbart gjenom mycket jagande....Ang. Vildsvinen så vet jag inte om jag ska skratta eller gråta....jag jagar MYCKET Vildsvin...det skjuts ca 50.000 i året nu...och det borde då rimligtvis gå med några hundra jägare och drevfolk...för inte säga bärplockare varje år skulle man tycka.....Jag har själv en "Vildsvinshund"och han arbetar från 1-5m ifrån svinen under jakten.Det snackas om okunnskap om Vargen....folk propagerar för "Den är inte farlig"....HELT RÄTT!!!!! Den ÄR inte farlig..(Om det blir dödat en imorgon av Varg så står jag fortfarande fast att en frisk Varg inte är farlig).och betydligt mindre fara är det med Vildsvinen...att som hunduppfödare fostrar en rädsla för Vildsvinen är ett tecken på total okompetens.Grannen tappade sin hund ( ej jakthund) 6 m från huset på gräsmattan när dom stog och så på....av Varg....så är det att leva med Vargen innpå knuterna....Så länge ingen Hund/Hundar blir tagna i ett område så är det klart att man inte ser det som nått hot......Det märkliga är att ett Vildsvin ALDRIG skulle gjort på samma viset....fast där finns rädslan vart finns logiken??...Några tycker Vildsvinen är fula....andra tycker Vargen är vacker...desvärre ligger det mycket i det...Människan fåfänga...Jag har inte en men flera gånger skrattat för mig själv i skåne....där brukar man iblandt möta flanörer under jakt....en del spänner ögonen i en som om man var hin håle i egen hög person...och jag öppnar alltid med att fråga "Såg ni nån av dom stora Vildsvinsgaltarna som går här?"..Då får man iaf hela skogen och svampen för sig själv
sparvuggla
11-01-2011, 15:37
CITAT (gnon49 @ 10-01-2011, 21:52)  Tyvärr verkar det finnas både jägare o djurrättsaktivister som inte drar sig för att med våld hävda sin åsikt. Låt vargstammen växa tiill sig så ökar nog acceptansen för ev, avskjutning i framtiden. Under tiden kan man ju försöka få ner stammen av viltsvin som ju ökar och orsakar stor skada. Kanske inte lika hög status att skjuta som varg, men ändå. Till stor del beror det på att jägarna är helt oförmögna att ta till sig fakta och lära sig mer om naturen och hur det fungerar. Enfald ist. för biologosk mångfald. Jakt och Jägare som är deras kunskapskälla, är nog inte den bästa upplysaren om man säger så.
CITAT (Gossen Ruda @ 10-01-2011, 17:46)  Du sparvugglan, vad menar du med "skjuta oskyldiga djur"? Får man skjuta skyldiga djur? Skyldiga till vad? Vem avgör vilka djur som är skyldiga resp oskyldiga? "Oskyldiga djur" är ett begrepp naturmupparna annvänder när argumenten sinar.Har man kramat nog med träd i sitt liv byts troligens hjärnbarken ut mot tallbark
Gossen Ruda
11-01-2011, 17:21
CITAT (sparvuggla @ 11-01-2011, 15:37)  Till stor del beror det på att jägarna är helt oförmögna att ta till sig fakta och lära sig mer om naturen och hur det fungerar. Jag misstänker att den egenskapen inte bara finns hos jägare.  Jag har förgäves väntat på din definition av "oskyldiga djur", kanske är Jonny på rätt spår?
malcolm
11-01-2011, 18:40
ALLA djur är oskyldiga, de lever efter sina instinkter så tom. råttor och möss som betraktas som skadedjur kan inte belastas för sina beteenden. I förlängningen innebär detta att inte ens människan kan betraktas som "skyldig" men borde i alla fall veta om vilken skada som åsamkas naturen via idiotiska utsläpp mm.
Gossen Ruda
12-01-2011, 20:29
Nu har jag lite mer uppgifter. För att vargen skall ramla upp ett steg i rödlisteskalan bör det finnas ca 200 reproducerande individer i landet. Eftersom det bara är två i varje flock som gör detta kan man nog lugnt räkna med att det krävs en population på kanske 500 djur. Tveksamt om man kan få acceptans för detta från stora befolkningsgrupper. Skall den tas bort helt från rödlistan krävs det nog en population på 4-5000 djur, vilket är en absolut omöjlighet. Lite av ett moment 22, vi måste jaga en rödlistad art för att samhället skall fungera. Kanske lika bra att skjuta bort problemet helt? Den biologiska mångfalden kan man säga ändå har ökat eftersom vi de senaste decennierna fått in minst en ny fjärilsart och två biarter.
Den biologiska mångfalden kan bara bevaras genom vår planets rovdjur. Det är när människan rör om i grytan som det blir så fel, så fel. Vi är faktiskt inte skapelsens krona, vi är en del av den bara. Naturen är generös men inte ett ymnighetshorn. Men människan är girig och tänker för stunden. Tror vi får sota för det tänket förr eller senare.
Gossen Ruda
12-01-2011, 21:20
CITAT (gnon49 @ 12-01-2011, 21:05)  Den biologiska mångfalden kan bara bevaras genom vår planets rovdjur. Det är när människan rör om i grytan som det blir så fel, så fel. Vi är faktiskt inte skapelsens krona, vi är en del av den bara. Naturen är generös men inte ett ymnighetshorn. Men människan är girig och tänker för stunden. Tror vi får sota för det tänket förr eller senare. Huruvida det är vargen, björnen, människan eller alla tillsammans som står för att hålla älgarna på en lagom nivå tror jag kvittar. Fö håller jag nog med dig.
herkules
13-01-2011, 09:32
djur/natur blir alltmer utarmat och överutnyttjat för att människans behov går före allt annat liv, man skäms över sverige och människorna. nästan 17000 påskrifter nu, fortsätt sprida denna sida: http://www.svenskavargar.nu/
Solstorm
13-01-2011, 09:36
Det är ju viktigt att vargen jagas så att den blir lite skygg. Det är ju riktigt läskigt med de halvtama vargar som stryker omkring som inte ens blir rädda när folk skriker och skränar mot dem. Jag jagar inte själv men är väldigt tacksam att det finns andra som gör det. Tyvärr jagas den inte här trots att det har fötts valpar varje år i flera år här nu. Några mil bort (5 mil kanske) finns nästa vargpar som fått kullar i flera år.
Jag tycker precis som stockholmarna. Det är ju trevligt med varg och visst ska vi ha varg i Sverige men inte häromkring där jag bor.
CITAT (herkules @ 13-01-2011, 09:32)  djur/natur blir alltmer utarmat och överutnyttjat för att människans behov går före allt annat liv, man skäms över sverige och människorna. nästan 17000 påskrifter nu, fortsätt sprida denna sida: http://www.svenskavargar.nu/Positivt! Riktigt många!  Hörde idag att "jägarkåren" vill hålla antalet till 150 djur medans "motståndarna" tycker att det skall finnas 1000 vargar. Det finns ivf ingen som vågar påstå att 150 vargar är tillräckligt för att stammen skall överleva på sikt. De som kan saken bäst, Artdatabanken, håller den som rödlistad vilket borde göra att man kan släppa upp antalet några 100 stycken.
Gossen Ruda
13-01-2011, 11:15
CITAT (xlxl67 @ 13-01-2011, 10:45)  Positivt! Riktigt många!  Hörde idag att "jägarkåren" vill hålla antalet till 150 djur medans "motståndarna" tycker att det skall finnas 1000 vargar. Det finns ivf ingen som vågar påstå att 150 vargar är tillräckligt för att stammen skall överleva på sikt. De som kan saken bäst, Artdatabanken, håller den som rödlistad vilket borde göra att man kan släppa upp antalet några 100 stycken. Som sagts tidigare, skall den bort från rödlistan helt krävs en population på 4-5000.
herkules
13-01-2011, 12:15
CITAT (Gossen Ruda @ 13-01-2011, 11:15)  Som sagts tidigare, skall den bort från rödlistan helt krävs en population på 4-5000. det antalet vargar låter rimligt för ett land som sverige!  CITAT (xlxl67 @ 13-01-2011, 10:45)  Positivt! Riktigt många! /..../ 17269 påskrifter nu!
164st påmelda till Lördagens jakt.
CITAT (Gossen Ruda @ 13-01-2011, 11:15)  Som sagts tidigare, skall den bort från rödlistan helt krävs en population på 4-5000. 1.000-2.000 är det enligt Artdatabanken som utfärdar rödlistningen.
Gossen Ruda
13-01-2011, 18:36
CITAT (xlxl67 @ 13-01-2011, 16:58)  1.000-2.000 är det enligt Artdatabanken som utfärdar rödlistningen. Jo, fast det gäller reproducerande individer vilka är i minoritet i ett normalt bestånd. Dessutom blir det fler ensamlevande djur när populationen ökar eftersom de flesta reviren är besatta.
Huggorm
13-01-2011, 18:38
CITAT (herkules @ 13-01-2011, 12:15)  det antalet vargar låter rimligt för ett land som sverige!  Ja, förutsatt att de enormt stora renbetesområdena i norr ingår
herkules
13-01-2011, 18:40
CITAT (Huggorm @ 13-01-2011, 18:38)  Ja, förutsatt att de enormt stora renbetesområdena i norr ingår självklart! samerna klarar ju inte ens av att sköta sina renar på rätt sätt så det finns väl ingen anledning att att ha den näringen kvar. det kan få bli vargaland istället
Red Top
13-01-2011, 19:29
CITAT (herkules @ 13-01-2011, 18:40)  självklart! samerna klarar ju inte ens av att sköta sina renar på rätt sätt så det finns väl ingen anledning att att ha den näringen kvar. det kan få bli vargaland istället  Intressant. Jag är nyfiken. Vad grundar du ditt påstående, om att samer inte kan renskötsel, på?
herkules
13-01-2011, 20:06
CITAT (Red Top @ 13-01-2011, 19:29)  Intressant.
Jag är nyfiken. Vad grundar du ditt påstående, om att samer inte kan renskötsel, på? http://www.djurskyddet.se/se/press/pressme...ring-av-renarna
Piccante
13-01-2011, 21:02
CITAT (Jonny @ 13-01-2011, 16:46)  164st påmelda till Lördagens jakt.  det bevisar ju bara att den siste idioten inte är född än  Den dagen 0 jägare anmäler sig frivilligt då har ni något att skryta om.
Huggorm
13-01-2011, 21:12
CITAT (Markus_H @ 13-01-2011, 21:02)  det bevisar ju bara att den siste idioten inte är född än  Den dagen 0 jägare anmäler sig frivilligt då har ni något att skryta om. Frågan hur många som jagar utan att anmäla sig kvarstår
smuleborg
13-01-2011, 21:28
CITAT (herkules @ 13-01-2011, 20:06)  En annan länk, kanske något mer nyanserad. Under strecket ---------- Hur som helst, djurhantering (inklusive slaktmetod) borde självklart vara avgörande i val av konsumtion för alla oss köttätare. Kanske i kronor räknat lite dyrare, men hellre en mindre andel kött på tallriken, och mer grön- och rotsaker efter säsong. Och lär man sig att ta hand om läggar, bringor, högrev och annat blir det inte dyrare - bara godare och mer intressant.
Gossen Ruda
13-01-2011, 21:28
Jag skulle nog tro att det är betydligt mer stressande för renarna att bli jagade och levande sönderslitna av en flock blodtörstiga rovdjur.
Japp, nu mobiliserar polisen inför vargjakten. Kan man hoppas på att ilska jägare o djurrättsaktivister drabbar samman så vargen kommer undan med blotta förskräckelsen. hehe.
G Ruda: Det är ett väldigt hypotetiskt antagande. Renarna klarar sig själva utan att de behöver tycka att ex 200 vargar är ngt speciellt problem idag.
Överbölingen
13-01-2011, 21:43
Att inte anmäla sig som vargjägare är olagligt. Seriösa jägare anmäler sig.
Vilket djur som leds till slakt stressas int? Må vara nöt, svin, får, häst eller ren. (kanin, och tamfågel). Avlivning av ren med nackstick eller kula är lika effektivt som med slaktmask. De första alternativen är nog humanast. Pga att det är svårare att få en ren att stå så stilla att slaktmasken kan ansättas på rätt sätt. Men det får någon veterinär avgöra. Kula torde var det minst stressande men ger mer köttförstöring. Nacksticket ger ett tämligen kort stressmoment och allt kan tas tillvara. Även blodet. Jag skickar det här till mina vänner samerna i sonhustruns sameby för vederläggande. Därefter återkommer jag.
Ovederhäftig diskriminering i ord är det jävligaste jag vet näst handgripligt våld.
smuleborg
13-01-2011, 22:15
Under strecket ----------
Tänker på vår kravbonde; djuren slaktas direkt på gården. Ett och ett.
Ingen transport, ingen masslakt (där kompisarna tittar på).
herkules
13-01-2011, 22:46
18549 påskrifter nu www.svenskavargar.nu sprid sidan och uppropet! CITAT (smuleborg @ 13-01-2011, 22:15)  Under strecket ----------
Tänker på vår kravbonde; djuren slaktas direkt på gården. Ett och ett.
Ingen transport, ingen masslakt (där kompisarna tittar på). jätteot, men vad betyder under strecket?
Orkidétjuven
14-01-2011, 05:02
Med nu argumentet med att vargar ska skjutas av för att de har dåliga gener och risk för inavel. Hur sjutton ska man veta vilka vargar som har dåliga gener. Det är ju inget som syns på deras yttre.
Människorna som Carlgren och hans gelikar som har hand om denna sk bevaringsprojekt har ju inga kunskaper om hur det ska gå till egentligen. Om nu några individer har dåliga gener så risk för inavel sker ska de individerna sållas ut och inte en massslakt där man springer och försöker skjuta på alla djur som rör sig. Därför måste DNA prov tas på alla djuren och sedan kan därefter besluts fattas rörande individen. Nu finns ju risken att de istället skjuter friska och starka djur. Ni mänskliga jägare. ni har ju tappat era sinnen som kan förklara om detta är ett friskt eller sjukt djur. Normala rovdjur kan med sina sinnen få klart för sig om det rör sig om sjuka eller gamla individer. Det är ju därför de starkaste klarar sig och starkare genetisk bas blir förekommande. Mäniskor har förlorat dessa sinnen och jägare skjuter ju på allt och har ingen vilken skada de gör. Sjuka och dåliga djur få en chans att överleva och istället bidrar ni med dåliga genetiska baser.
Lägg er inte i moder naturs jobb. Det klarar hon så bäst själv. Ta istället era gevär och stoppa upp det ngnstans i er där det gör ngn större nytta. Det är säkert klart mycket skönare känsla än att döda utrotningshotade djur.
sparvuggla
14-01-2011, 07:28
CITAT (Markus_H @ 13-01-2011, 21:02)  det bevisar ju bara att den siste idioten inte är född än  Den dagen 0 jägare anmäler sig frivilligt då har ni något att skryta om. Jägarkåren dödar med glädje, och med störst iver på rödlistade utrotningshotade djur. Kommentarer överflödiga. Om jakten var helt fri, skulle dom utota alla djur utom älg och rådjur. Ingen har glömt hur dom utotade bävern, (sån är jägares viltvård i verkligheten allt annat är bara munväder och propaganda) men tack vare att naturvänner hämtade in bäver från Kanada och norge har vilivskraftig bäverstam igen.
Gossen Ruda
14-01-2011, 08:12
Det är inga problem att skjuta vargar med dåliga gener, det är bara att panga på. Alla våra vargar har i stort sett samma genuppsättning, är lite osäker men det ryktas om att den första kullens föräldrar var syskon. Nära släkt var de iaf. Än så länge har det inte haft någon större påverkan men det kan komma i framtiden. CITAT (sparvuggla @ 14-01-2011, 07:28)  Jägarkåren dödar med glädje, och med störst iver på rödlistade utrotningshotade djur. Kommentarer överflödiga. Om jakten var helt fri, skulle dom utota alla djur utom älg och rådjur. Ingen har glömt hur dom utotade bävern, (sån är jägares viltvård i verkligheten allt annat är bara munväder och propaganda) men tack vare att naturvänner hämtade in bäver från Kanada och norge har vilivskraftig bäverstam igen. Vad har du fått Canada ifrån? De svenska bävrarna kommer från en norsk population som överlevde. Lite bättre fakta vore på sin plats. Den nordamerikanska bävern är en annan art. Inplanterad av naturvänner? Inga myndigheter inblandade? Fö var det den kvinnliga fåfängan som utrotade bävern, jakten var till stor del uppbyggd kring bävergället som användes i parfymer.
CITAT (Gossen Ruda @ 14-01-2011, 08:12)  Vad har du fått Canada ifrån? De svenska bävrarna kommer från en norsk population som överlevde. Lite bättre fakta vore på sin plats. Den nordamerikanska bävern är en annan art. Det där med faktakunnskap kan man inte alltid förvänta sig..desvärre....Det med Vargars genetik är mer eller mindre skitsnack...Nyss Nämda Bäver blev satt ut i ett mindretal (80St) och har aldrig efter det påvisat några genetiska svagheter...Rådjuren var det knappast många flera kvar av heller, idag finns 500.000 utan synbara genetiska deffeker..Vitsvanshjorten i Finland där totalt 12st sattes ut och dom pr idag har en stor stam på ca. 30.000!..Trädkramare och naturromantikere påvisar rätt likadana symptomer...möjligens borde det ha varit e större genetis variasjon den gruppen  ...Idag ska jag bara jobba halvdag...resten av dagen ska det spåras....för imorgon....då smäller det
herkules
14-01-2011, 08:48
CITAT (Gossen Ruda @ 14-01-2011, 08:12)  /.../Vad har du fått Canada ifrån? De svenska bävrarna kommer från en norsk population som överlevde. Lite bättre fakta vore på sin plats. Den nordamerikanska bävern är en annan art. Inplanterad av naturvänner? Inga myndigheter inblandade? Fö var det den kvinnliga fåfängan som utrotade bävern, jakten var till stor del uppbyggd kring bävergället som användes i parfymer. nog har jag läst/hört kanada också, dessutom så skrev ju sparvuggla norge också så vad är du så stöddig för?
och Bäveren kommer från NORGE!!! inget annat...
Aqvakul
14-01-2011, 09:21
CITAT (Överbölingen @ 13-01-2011, 21:43)  Att inte anmäla sig som vargjägare är olagligt. Seriösa jägare anmäler sig. Vad menar du med detta?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|