|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32
Så här skriver Olof Liberg till Dag Lindgren Professor Emeritus i Genetik på Dags blogg 2012-07-03 angående inavelsgraden i det data som använts i simulering: CITAT De MVP-värden vi beräknat bygger på data från vår nuvarande vargpopulation för perioden 1998 – 2011. Under den perioden har inaveln i populationen varierat mellan ungefär 0,21 och 0,31 (årsmedeltal). Det är alltså sant att våra data speglar situationen i en inavlad population. Det innebär att våra värden på MVP förmodligen är något högre, än de skulle vara för en motsvarande population helt utan inaveln, men där allt annat var lika. Men med tanke på de rätt så modesta effekter av inaveln på demografin, som vi hittills kunnat uppmäta, skulle skillnaden förmodligen inte vara så stor. http://vargdag.wordpress.com/2012/07/03/in...rbarhetsanalys/
Anders zon 1
12-07-2012, 09:46
CITAT (dahla @ 11-07-2012, 13:43)  Så här skriver Olof Liberg till Dag Lindgren Professor Emeritus i Genetik på Dags blogg 2012-07-03 angående inavelsgraden i det data som använts i simulering: http://vargdag.wordpress.com/2012/07/03/in...rbarhetsanalys/Hmm, vad vill du egentligen säga med detta inlägg? Vilken slutsats är det du vill att vi ska dra? Utveckla gärna vad det egentligen är Olof Lidberg avser och i vilket sammanhang detta sagts. Är knappast meningsfullt att lägga ut lösryckta stycken med okänt syfte utan förklaring. Skummade för övrigt igenom länken du hänvisade till (hade för övrigt inget med Olof Lidberg eller Dag Lindgren att göra vad jag kan se??). Tämligen förvirrat resonemang. Verkar som om vederbörande inte riktigt förstått vad han pratar om, alternativt är väldigt dålig på att förklara. Eller så har han förstått men försöker lägga ut dimridåer för att underbygga sin åsikt om. CITAT (Gossen Ruda @ 10-07-2012, 22:09)  Ja, fast knäppskallar finns i båda lägren. Jag känner flera personer som jobbar med rovdjur på olika länsstyrelser och de blir regelbundet hotade av jägare och vargmotståndare på ungefär samma sätt som det skrivs om i den här artikeln.
Anders zon 1
12-07-2012, 09:54
CITAT (dahla @ 10-07-2012, 08:05)  Ja. Hopplös referens för övrigt. Osammanhängande och oklart. Orkar inte läsa igenom allt men det jag orkat läsa bevisar inget alls. Ungefär samma bevisvärde som många andra konspirationsteorier.
CITAT (Anders zon 1 @ 12-07-2012, 10:46)  Hmm, vad vill du egentligen säga med detta inlägg? Vilken slutsats är det du vill att vi ska dra? Utveckla gärna vad det egentligen är Olof Lidberg avser och i vilket sammanhang detta sagts. Är knappast meningsfullt att lägga ut lösryckta stycken med okänt syfte utan förklaring.
Skummade för övrigt igenom länken du hänvisade till (hade för övrigt inget med Olof Lidberg eller Dag Lindgren att göra vad jag kan se??). Det var ett svar på det inlägget som kerstinbern la utan att hänvisa till någon källa som hon brukar tjata på mig om att jag ska göra. Bloggen tillhör alltså Dag Lindgren. Ifrågasätter du hans kunskap? Det Olof menar är att om de hade räknat på en vargstam utan inavel så hade ett mindre antal vargar behövts i Sverige för att nå upp till beräknat MVP.
sparvuggla
12-07-2012, 12:28
Det är sant att det finns gott om knäppskallar. Fast här hittade jag ingenstans "skjut gräv och tig"
Jakttidningar hyser BARA knäppskallar verkar det som.
CITAT (Anders zon 1 @ 12-07-2012, 10:46)  Ja, fast knäppskallar finns i båda lägren. Jag känner flera personer som jobbar med rovdjur på olika länsstyrelser och de blir regelbundet hotade av jägare och vargmotståndare på ungefär samma sätt som det skrivs om i den här artikeln. Märkligt att du inte nämner någonting om hoten från bevarandesidan som personalen på länstyrelserna får ta emot... dessa är ju dessutom överrepresenterade i statistiken.
Anders zon 1
12-07-2012, 20:07
CITAT (dahla @ 12-07-2012, 14:21)  Märkligt att du inte nämner någonting om hoten från bevarandesidan som personalen på länstyrelserna får ta emot... dessa är ju dessutom överrepresenterade i statistiken. Jaså det är dom? Det är inte det jag har hört. Men varför inte, det förekommer säkert också. Som jag sa, det finns knäppskallar i båda lägren. Men ärligt talat, varför skulle jag ha nämnt något om hot mot länsstyrelsetjänstemän från bevarandesidan i mitt inlägg (även om jag känt till något om saken)?  Jag skrev det som ett svar på att det i Rudans inlägg bara nämndes att jägare hotats och inte tvärt om. Tyckte det behövdes lite balans i debatten (som du ju uppenbarligen också vill, eller...?).
kerstinbern
06-08-2012, 05:57
Ja det är mycket bra att Dag Lindgren äntligen pensionerats.
CITAT (kerstinbern @ 06-08-2012, 06:57)  Ja det är mycket bra att Dag Lindgren äntligen pensionerats. Hur menar du då?
CITAT Länsstyrelsen: ”Inget naturligt vargbeteende”
Hela 31 får dödades av varg mellan Åkersberga och Bergshamra förra veckan. Det är det största vargangreppet hittills i länet, enligt länsstyrelsen som i fredags var ute för att undersöka skadorna, rapporterar Radio Stockholm.
Insamlad vargspillning ska nu dna-testas och förhoppningsvis ge svar på vilken varg som rev fåren. Länsstyrelsen har även hjälpt till med åtgärder för att förhindra nya vargangrepp.
Teorin är att vargen kommit in från sjösidan där stängsel saknas.
Det så kallade Rialareviret ligger i ett område mellan Norrtälje och Åkersberga. Där finns ett vuxet vargpar som våren 2010 fick fyra valpar. Åtminstone två av valparna fanns kvar i reviret förra sommaren, enligt länsstyrelsen.
Men enligt Anders Nylén, vid länsstyrelsen, är det omöjligt att svara på om det kan handla om någon av dessa vargar innan spillningen har analyserats. Teoretiskt skulle det också kunna röra sig om en varg som vandrat in i området utifrån.
– Det var ett stort angrepp. Jag känner inte till att vi har haft ett så stort angrepp tidigare i länet även om det har hänt i landet tidigare, säger Anders Nylén.
Att så många får rivs på en gång är dock inte ett naturligt vargbeteende enligt Nylén.
– Hundar kan få samma beteende ibland när de kommer in i en hage med mycket djur. Det är någon form av blockering som sker. De behöver ju inte döda så många för att få mat.
Det har skett angrepp på får tidigare i Stockholms län, även om de har varit mindre. Ofta har det då rört sig om Lodjur, enligt länsstyrelsen.
Om en varg orsakar stora skador går det att begära skyddsjakt hos Naturvårdsverket, men då måste vargen vara identifierad. Källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/varg-dod...far_7400388.svdJag hade ju för mig att det var hos länsstyrelsen man ansökte om skyddsjakt men jag har ju haft fel förr... oavsett vilket så kan det ju lika gärna vara alla vargarna i reviret som varit inblandade... då ryker väl hela reviret istället... det vore ju synd för det behövs ju massor av varg utanför "varglänen" för att få spridning på djuren.
sparvuggla
07-08-2012, 14:04
Man kan återigen fråga sig hur illa ställt det är i skallen på en varghatare http://www.nordulv.org/nyheter/allmant/dal...forgiftade.html
smuleborg
07-08-2012, 20:06
Håller man vilda djur som tamdjur, ja då har man ett särskilt ansvar. Ha djuren i hägn (om det nu är möjligt enligt lag, om inte låt det vilda vara vilt).
Jag har försökt att redigera tre gånger, nu ger jag upp. Vill bifoga "affichering" vi stött på här i krokarna; kortfattat: Varg äter upp dina barn. Nu ger jag upp. Har originalfilerna om någon är intresserad.
smuleborg
07-08-2012, 20:29
CITAT (dahla @ 06-08-2012, 19:09)  Källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/varg-dod...far_7400388.svdJag hade ju för mig att det var hos länsstyrelsen man ansökte om skyddsjakt men jag har ju haft fel förr... oavsett vilket så kan det ju lika gärna vara alla vargarna i reviret som varit inblandade... då ryker väl hela reviret istället... det vore ju synd för det behövs ju massor av varg utanför "varglänen" för att få spridning på djuren. Det förekommer att viltstängsel klipps upp. Det förekommer att stängsel runt får klipps upp. Av vem och i vilket syfte? Gissa.
CITAT (sparvuggla @ 07-08-2012, 15:04)  Man kan återigen fråga sig hur illa ställt det är i skallen på en varghatare http://www.nordulv.org/nyheter/allmant/dal...forgiftade.htmlJa, eller jakthatare... för det lutar tydligen mer åt att någon vill ta död på jakthundar och dessutom få det att se ut som om jägarna själva skulle ha lämnat korv och kött med cyanid... i vilka kretsar får man tag på cyanidkapslar? Skulle inte tro att det finns någon hundägare eller jägare där som på egen mark vill sprida giftampuller... då kan man ju lika gärna skjuta sina hundar med en gång... Det luktar dock lite ptp över det hela... CITAT (smuleborg @ 07-08-2012, 21:29)  Det förekommer att viltstängsel klipps upp. Det förekommer att stängsel runt får klipps upp. Av vem och i vilket syfte? Gissa. Du syftar på APU nu eller? Att dom klippt upp näten utmed vägarna är ju bevisat men att dom klippt upp fårstängsel visste jag inte... så jäkla onödigt
kerstinbern
08-08-2012, 03:32
CITAT (dahla @ 06-08-2012, 18:09)  Källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/varg-dod...far_7400388.svdJag hade ju för mig att det var hos länsstyrelsen man ansökte om skyddsjakt men jag har ju haft fel förr... oavsett vilket så kan det ju lika gärna vara alla vargarna i reviret som varit inblandade... då ryker väl hela reviret istället... det vore ju synd för det behövs ju massor av varg utanför "varglänen" för att få spridning på djuren. Har man husdjur där det finns rovdjur, och väljer att inte skydda sina husdjur så borde inte ersättning utgå vid skador. I fallet i Riala fanns inget rovdjursavvisande stängsel, och samma person hade vi 3 tidigare tillfällen anmält att han fått får skadade, och ändå valt att inte skydda sina djur: http://www.nordulv.org/nyheter/allmant/ros...skyddsjakt.htmlhttp://www.nordulv.org/nyheter/allmant/ros...-farstaket.htmlVi ser det här med oansvariga husdjursägare hela tiden. I Värmland "angreps" häromdagen en hund "på gården", men ser man på bilderna så visade det sig att ägaren rastat sina hundar genom att springa dem lösa utan någon form av staket. http://nwt.se/munkfors/article1149056.ece
CITAT (kerstinbern @ 08-08-2012, 04:32)  Har man husdjur där det finns rovdjur, och väljer att inte skydda sina husdjur så borde inte ersättning utgå vid skador. I fallet i Riala fanns inget rovdjursavvisande stängsel, och samma person hade vi 3 tidigare tillfällen anmält att han fått får skadade, och ändå valt att inte skydda sina djur: http://www.nordulv.org/nyheter/allmant/ros...skyddsjakt.htmlhttp://www.nordulv.org/nyheter/allmant/ros...-farstaket.htmlVi ser det här med oansvariga husdjursägare hela tiden. I Värmland "angreps" häromdagen en hund "på gården", men ser man på bilderna så visade det sig att ägaren rastat sina hundar genom att springa dem lösa utan någon form av staket. http://nwt.se/munkfors/article1149056.eceEnligt länsstyrelsen var inhägnaden i Riala bra. Fårägarna får endast bidrag till åtgärder som länsstyrelsen anser vara nödvändiga så något stängsel utmed vattnet behövs inte och fåren går inte ut i vattnet. Det finns inte en fårägare som VILL ha sina får dödade av varg och man gör nog vad man kan för att skydda sina djur med de ekonomiska medel man har. I en perfekt värld skulle det räcka med en traditionell och vacker gärdsgård. Så nu är det oansvarigt att vistas med sina hundar på sin egen tomt... Ska vi hägna in våra tomter med rovdjursavvisande stängsel så varenda liten by ser ut som ett getto? Betongbarn!
smuleborg
08-08-2012, 19:30
CITAT (dahla @ 07-08-2012, 22:23)  Det luktar dock lite ptp över det hela... Du syftar på APU nu eller? Att dom klippt upp näten utmed vägarna är ju bevisat men att dom klippt upp fårstängsel visste jag inte... så jäkla onödigt No, no. Klippta stängsel och dito fårstängsel står varghatarna för. Varghatarna vill ha patent på rådjurstekar och bedriva jakt med lösa hundar. Är hungernöden stor i Sverige? OBS, även jag vet att alla jägare inte är varghatare. De flesta jägare jag känner är sanna natur- och djurvänner.
CITAT (smuleborg @ 08-08-2012, 20:30)  No, no. Klippta stängsel och dito fårstängsel står varghatarna för. Jaha, och vart har du bevisen för det då?
CITAT (smuleborg @ 08-08-2012, 20:30)  Varghatarna vill ha patent på rådjurstekar och bedriva jakt med lösa hundar. Är hungernöden stor i Sverige? Nu blandar du ihop det här lite... eller menar du att alla fårägare vill ha patent på rådjurstekar? Det är inte någon hungersnöd i Sverige men jag och många med mig föredrar att äta ekologiskt kött som vi själva jagar, styckar och tillagar... det är kött från djur som hela sitt liv har gått under blå himmel istället för det antibiotikastinna köttet som föds upp i stora köttfabriker. Jag säger ingenting om att vargen eller andra rovdjur äter av det naturen har att bjuda på men tamdjur och varg rimmar dåligt... detsamma gäller räv och frigående höns... det funkar helt enkelt inte.
sparvuggla
09-08-2012, 13:39
CITAT (dahla @ 08-08-2012, 06:02)  Enligt länsstyrelsen var inhägnaden i Riala bra. Fårägarna får endast bidrag till åtgärder som länsstyrelsen anser vara nödvändiga så något stängsel utmed vattnet behövs inte och fåren går inte ut i vattnet. Det finns inte en fårägare som VILL ha sina får dödade av varg och man gör nog vad man kan för att skydda sina djur med de ekonomiska medel man har. I en perfekt värld skulle det räcka med en traditionell och vacker gärdsgård.
Så nu är det oansvarigt att vistas med sina hundar på sin egen tomt... Ska vi hägna in våra tomter med rovdjursavvisande stängsel så varenda liten by ser ut som ett getto? Betongbarn! Stängslet var inte alls bra. Nu ljuger du igen. Inte första gången i o f s. http://www.nordulv.org/nyheter/allmant/ros...sel-daligt.html
CITAT (sparvuggla @ 09-08-2012, 14:39)  Stängslet var inte alls bra. Nu ljuger du igen. Inte första gången i o f s. http://www.nordulv.org/nyheter/allmant/ros...sel-daligt.htmlHur kan du skriva när du inte är läskunnig??? Jag skrev Enligt länsstyrelsen var inhägnaden i Riala bra. och detta eftersom länsstyrelsens personal hade bedömt hägnet som bra och jag litar mer på den personalen än på nån pervertal stridis från APU! Fåren i videon är INTE fåren som blev rivna och har inte med de fåren att göra över huvud taget!
sparvuggla
09-08-2012, 16:15
CITAT (dahla @ 09-08-2012, 15:44)  Hur kan du skriva när du inte är läskunnig???
Jag skrev Enligt länsstyrelsen var inhägnaden i Riala bra. och detta eftersom länsstyrelsens personal hade bedömt hägnet som bra och jag litar mer på den personalen än på nån pervertal stridis från APU!
Fåren i videon är INTE fåren som blev rivna och har inte med de fåren att göra över huvud taget! Du sprider iaf. felaktig information. Nordulv har varit på platsen granskat stängslet. Dessutom, den här fårägaren har sökt skyddsjakt förut och fick det beviljad förra gången, så det är naturligtvis ofrånkomligt att fundera hur opartisk just den här personen från länsstyrelsen är, eller är det en suparkompis till jägare och denne fårägare? Och nu reagerar du som jägare gör, säger man emot dig, då vet du direkt att folk från Nordulv var "pervetal stridis från APU" (dina ord) Förra gången jag rättade dig visste du att en kvinna var "mentalt störd tokkärring" Så länge man stryker dig medhårs då märks ditt psyke inte så mycket, men säger man emot, ja då har man sett vad som händer. Du är lika trovärdig som din bibel, JAKT&JÄGARE !!!!
Jag kan bara le nu
Imorgon presenterar naturvårdsverket vad verket anser vara gynnsam bevarandestatus för varg i landet.
Hur många tror Du att det blir?
sparvuggla
20-10-2012, 10:04
http://naturskyddsforeningen.se/natur-och-...llt/?news=24584http://www.wwf.se/press/pressrum/pressmedd...ing-i-vargfrganVi får väl se vad EU säger. Som bekant är Lena Ek jägare och tycks ha fallit för jägarmaffians lobbyister, men sista ordet är inte sagt än. Om hon står på sig, ja då fälls Sverige i EU-domstolen, Lena Ek går samma väg som sin företrädare A Carlssson, (båda från bondeförbundet - centerpartiet) och EU tar över helt rovdjuspolitiken.
EU skiter i hur många vargar vi har så länge det är fler än 48 till antalet... 40 krävs enligt forskarna för att uppnå kraven om en livskraftig stam på 100 år. 48 är antalet vi hade enligt forskarna när vi gick med i EU och det är alltså den siffran som är viktig för EU. Nu ska man bara förklara för EU hur förvaltningsplanen ser ut och sen är det hela klart.
Jag anser fortfarande att det är bättre med en liten men frisk vargstam än en stor och inavlad.
Huggorm
20-10-2012, 12:23
CITAT (sparvuggla @ 20-10-2012, 11:04)  http://naturskyddsforeningen.se/natur-och-...llt/?news=24584http://www.wwf.se/press/pressrum/pressmedd...ing-i-vargfrganVi får väl se vad EU säger. Som bekant är Lena Ek jägare och tycks ha fallit för jägarmaffians lobbyister, men sista ordet är inte sagt än. Om hon står på sig, ja då fälls Sverige i EU-domstolen, Lena Ek går samma väg som sin företrädare A Carlssson, (båda från bondeförbundet - centerpartiet) och EU tar över helt rovdjuspolitiken. Lena Ek kanske har förstått att hennes parti har sin väljarbas bland de som bor ute på landet där vargarna finns...
sparvuggla
20-10-2012, 12:40
CITAT (Huggorm @ 20-10-2012, 13:23)  Lena Ek kanske har förstått att hennes parti har sin väljarbas bland de som bor ute på landet där vargarna finns... Jag förstår att du tänker så men där har Lena Ek och bondeförbundet fel. Dom flesta som bor på landet tycker om djur och natur och vill ha biologisk mångfald. Bondeförbundet (=centerpartiet) blir allt mindre för varje mätning och är just nu t.o.m. utanför riksdagen, och naturligtvis går miljövännerna över till miljöpartiet som bara växer. För ländsbygsbor är inte enbart jägarmaffia-medlemmar. Dom är i minoritet och förstör dom andras rykte och trivsel. Bondeförbundet idag är kärnkraftsanhängare och miljöfiender med stora inre motsättningar.
Att som landsbygdsbo rösta på miljöpartiet är ju att skjuta sig själv i foten... dom vill ju ha så enormt höga bränslepriser så endast högavlönade har råd att åka bil och bil är en förutsättning för att man ska kunna klara sig på landsbygden.
Vi gjorde en liten undersökning för två år sedan där vi frågade jägare i kretsen några frågor, bland annat så undrade vi om de bor på landet eller i stan och dessutom frågade vi vad de skulle rösta på för parti. Dryga 70% av jägarna som bor i en stad skulle då rösta på miljöpartiet... kollar man samma fråga bland de som bor på landsbygden så var det endast 2% som skulle rösta på miljöpartiet och dryga 60% på moderaterna.
sparvuggla
23-10-2012, 16:39
Det här hade väl inte behövts forskas fram? Man vet ju den biologiska mångfaldens betydelse för naturen. Och tyvärr även jägarnas enfald ist. mångfald föranledd av egoism. http://fof.se/tidning/2012/8/vargen-som-viltvardare
herkules
23-10-2012, 18:55
CITAT (sparvuggla @ 20-10-2012, 13:40) 1584208[/url]'] Jag förstår att du tänker så men där har Lena Ek och bondeförbundet fel.
Dom flesta som bor på landet tycker om djur och natur och vill ha biologisk mångfald.
Bondeförbundet (=centerpartiet) blir allt mindre för varje mätning och är just nu t.o.m. utanför riksdagen, och naturligtvis går miljövännerna över till miljöpartiet som bara växer.
För ländsbygsbor är inte enbart jägarmaffia-medlemmar. Dom är i minoritet och förstör dom andras rykte och trivsel.
Bondeförbundet idag är kärnkraftsanhängare och miljöfiender med stora inre motsättningar. tror också stort på miljöpartiet vad det gäller landsbygdsborna. bra där!
smuleborg
23-10-2012, 20:11
Och här klipps det fortfarande stängsel.
Miljöpartiet har en hemsk energi och utsläppspolitik och om dom hade varit vid makten skulle de driva svenska industrier utomlands blixtsnabbt, dom har en extrem jordbrukspolitik som skulle driva jordbruk och livsmedelsindustri ur landet på nolltid... vad fan skulle vi leva av då? Bidrag från grekland? Just ja... ni skiter väl i vart era bidrag kommer ifrån...
herkules
23-10-2012, 22:16
CITAT (smuleborg @ 23-10-2012, 21:11) 1585328[/url]'] Och här klipps det fortfarande stängsel. jag har inte hängt med i diskussionen, vem klipper stängsel och varför?
Någon idiot klipper upp hål i viltstängsel utmed vägarna omkring Norrtälje.
smuleborg
24-10-2012, 18:58
För att varg ska bli påkörd. Det lär läggas ut lockbete utanför de uppklippta viltstängslen, så varg ska lockas ut på trafikerad väg. Det är någon idiot som dahla skriver.
CITAT (smuleborg @ 24-10-2012, 19:58)  För att varg ska bli påkörd. Det lär läggas ut lockbete utanför de uppklippta viltstängslen, så varg ska lockas ut på trafikerad väg. Det är någon idiot som dahla skriver. Har du någon länk till den informationskällan eller är det hörsägen?
Vargen florerar ju mest i norr !verkar lite B att lägga ut byten på vägarna där då traffiken är väldigt gles och chansen att en Varg skulle bli påkörd på grund av det är löjlig . Vargen är en slags hatkärlek för många !svårt att ta ställning när man bor i södra småland och inte ha Varg i skogarna !
CITAT (Motti @ 25-10-2012, 21:55)  Vargen florerar ju mest i norr !verkar lite B att lägga ut byten på vägarna där då traffiken är väldigt gles och chansen att en Varg skulle bli påkörd på grund av det är löjlig . Vargen är en slags hatkärlek för många !svårt att ta ställning när man bor i södra småland och inte ha Varg i skogarna ! Ja, bor man i Småland så kan man kalla Dalarna och Värmland för Norrland  Man har tydligen fångat några personer med avbitartång på bild med sk åtelkameror uppsatta utmed vägarna i norrtäljetrakten och dom är jaktmotståndare och har inget med jägarkåren att göra. Troligtvis vill dom därimot lägga skulden på jägarna och svärta ner. Det är nog enklare att bli negativt inställd till någonting man har i sin närhet än om man sitter bakom en dator och är allmänt sur på samhället
I vilket fall vad man tycker om Vargen så tycker vi min man och jag att det ska vara shysst i hur man hantera Vargen och dess framtid !Både min man och jag är uppvuxen med jakt på Älg rådjur och Hare men Vildsvin och Varg är något som involverats i jakten de senaste fem -tio åren !då är det jäkligt svårt att ta ställning i frågan !Man vill ju att allt vilt ska få leva fritt i naturen men människans evoltion har ju gjort det omöjligt ,vi har tagit över all mark som det vilda en gång ägde, vi har trängt oss på och tagit för oss bara utan att tänka på konsekveserna .Konserkvenserna av det innebär jakt på vilt !
Håller med helt i det Motti skriver.
Jag tycker absolut att det kan få finnas varg i Sverige men som de flesta andra så vill jag inte ha vargen på min bakgård... det handlar inte om att vargen skulle äta upp djuren som jag skulle kunna tänkas skjuta. Vargen är ett rovdjur och är beroende av kött... det är förvisso jag också men jag KAN handla på ica...
På den närmsta gården finns det en liten fårbesättning på 15 får av en utrotningshotad art. Det finns inget ekonomiskt värde i de fåren för Sverige i det stora hela men för ägarna som är intresserade av att hålla en gammal ras vid liv upptar fåren en stor del av deras lediga tid. Nästa gård som ligger två kilometer från mig har över 500 får... utan stora rovdjur klarar sig ägarna med vanliga elstängsel som håller fåren i hagen och kostnaden för den stängslingen får ägarna själva stå för. Med 500 får blir det många hagar att stängsla in. Om man skulle få varg på marken måste man stängsla för att hålla vargen utanför stängslet och då börjar det kosta företaget Sverige stora pengar... kanske inte just enbart för de här 500 fåren... men med tanke på att det inom en radie av två mil finns dryga 10 000 får så kommer det bli dyrt och det är i dagsläget skattebetalarna som får stå för den ökade kostnaden. Dessvärre har det ju visat sig att det inte finns några rovdjurssäkra elstängsel så får dör i alla fall... rovdjursdödade får står staten för... VI är staten... även pensionärer och barn tillhör staten och landet Sverige och kostnader som kunde ha lagts på äldrevård och skola går till någonting onödigt.
Nu har det ju framkommit att till och med djurparkerna dödar utrotningshotade djur när dom får för stora föryngringar... man hittar inga djurparker att sälja djuren till och har inte plats för dem och det går inte att sätta ut djuren i det fria eftersom de är vana vid människor... ändå är det fint att arterna får leva vidare i djurparker... en vacker dag kanske deras avkommor kan sättas ut i reservat där det inte finns några människor.
Vargen är ju på inget vis utrotningshotad... vargen är ju världens vanligaste rovdjur med hundratusentals individer världen över. Ändå tycker jag att vi kan hysa en vild vargstam i Sverige men det måste då vara på den bakgård där ingen misstycker, där det inte finns tamdjur i beteshagar eller på fädbodsvallar. Rennäringen klarar inte av för många rovdjur heller så även om det är stora vidder i norr så funkar det inte med varg där heller.
Minsta möjliga antal vargar i Sverige men där förutsättningarna för vargens fortlevnad över lång tid ändå är säkrad är i dagsläget det enda som är möjligt. Som det ser ut idag så skulle vi rent teoretiskt kunna avliva alla vargar i Sverige idag för att imorgon sätta ut lika många nya från ett annat land... ett problem som i ett slag skulle lösas är inaveln som vargen har i Sverige idag. Givetvis så är det både opraktiskt och onödigt. Men det är samtidigt lika onödigt att ha det antalet vargar vi har idag eftersom det finns hundratusentals världen över... det finns inget behov av att hålla en så stor vargstam som vi har idag... minska antalet till minsta möjliga antal för att säkra vargens framtid och håll stammen på den nivån... släpp ut flera nya vargar från andra länder så snart staten har minskat vargstammen... gör så årligen och problemet med inavel är borta på några få år.
Med få vargar över HELA Sverige får ALLA dela på bördan. Vargar som uppträder nära människor måste jagas för att sky människan... om det sen görs med salthagel eller med blykula är en mindre viktig fråga... bara den jagas och skyr människan och dess tamdjur.
Huggorm
26-10-2012, 22:22
CITAT (Motti @ 25-10-2012, 21:55)  Vargen florerar ju mest i norr !verkar lite B att lägga ut byten på vägarna där då traffiken är väldigt gles och chansen att en Varg skulle bli påkörd på grund av det är löjlig . Vargen är en slags hatkärlek för många !svårt att ta ställning när man bor i södra småland och inte ha Varg i skogarna ! Knappast i norr, samerna skjuter av dem där för att skydda sina renar. De flesta finns i mellansverige, alltså Dalarna och Värmland. Men sydsvenska höglandet borde vara en perfekt plats för varg, så det är konstigt att där inte finns flera dussin där redan. Det sägs att de har svårt att ta sig över motorvägarna, men jag vet inte om det stämmer
hattstugan
26-10-2012, 22:33
Vargen är smartare än vi!
Men Småland har stora skogsområden så där vore det ett perfekt habitat för Varg men...............
CITAT (dahla @ 25-10-2012, 22:18)  Ja, bor man i Småland så kan man kalla Dalarna och Värmland för Norrland  Man har tydligen fångat några personer med avbitartång på bild med sk åtelkameror uppsatta utmed vägarna i norrtäljetrakten och dom är jaktmotståndare och har inget med jägarkåren att göra. Troligtvis vill dom därimot lägga skulden på jägarna och svärta ner. Det är nog enklare att bli negativt inställd till någonting man har i sin närhet än om man sitter bakom en dator och är allmänt sur på samhället Jag står för att jag vill ha varg i vårt land. Och då har jag ändå mött en mitt i stan på min gata för några år sedan.
hattstugan
26-10-2012, 22:54
Ett mycket annorlunda möte iaf!
Skulle ge vad som helst för att få se en varg här bland alla vackra travhästar!
CITAT (Huggorm @ 26-10-2012, 23:22)  samerna skjuter av dem där för att skydda sina renar. Njae... samerna är klokare än så... dom får ganska stora summor pengar för rovdjursdödade renar och dom ser ingen anledning till att dom själva ska behöva jaga vargen... dom skickar in ansökan om skyddsjakt och om de får ett positivt beslut så låter dom länsstyrelsen ta hand om problemet och då använder dom helikopter i första hand eftersom jakten då är över på några timmar och då slipper dessutom samerna bli misstänkta för olovlig jakt. Det finns säkert undantag och rötägg även bland renägarna men dom vet att dom har så många ögon på sig så jag tvivlar starkt på att dom tar saken i egna händer ifall det inte är rent uppenbart att det rör sig om ett fall för §28. CITAT (Huggorm @ 26-10-2012, 23:22)  Det sägs att de har svårt att ta sig över motorvägarna, men jag vet inte om det stämmer Motorvägen i sig är ju inget problem... men det går viltstängsel från stockholm till oslo utmed hela E18 och det gör det hela svårare givetvis. Det finns ju en och annan som har hittats i skåne, småland och östergötland och om dom inte har blivit utsläppta från en lastbil så får man väl anta att dom ändå har lyckats hitta en av eller påfart till motorvägen utan stängsel. CITAT (hattstugan @ 26-10-2012, 23:33)  Vargen är smartare än vi! Hur menar du nu?
hattstugan
26-10-2012, 23:14
Tror inte heller på överdriven jakt/tjuvjakt av rovdjuren i Renbetesområden!
Men vad/hur skulle hästägare reagera om deras djur blev/blir attakerade av rovdjur?
Nu är väl inte en hästflock det mest attraktiva målet men det finns ju ensamgående hästar?
CITAT (Anma @ 26-10-2012, 23:47)  Jag står för att jag vill ha varg i vårt land. Och då har jag ändå mött en mitt i stan på min gata för några år sedan. I städer ska dom helt enkelt inte vara... människan borde för övrigt inte heller bo i städer  CITAT (hattstugan @ 26-10-2012, 23:54)  Ett mycket annorlunda möte iaf!
Skulle ge vad som helst för att få se en varg här bland alla vackra travhästar! Jag tror inte att travhästarna skulle uppskatta att få se varg lika mycket som du dock
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|