|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32
herkules
13-03-2012, 09:16
CITAT (dahla @ 13-03-2012, 05:22)  Klart intressant! Läste du om dom på nätet så kanske du har en länk att dela med dig av. Det lär ju inte vara helt enkelt att få tillstånd till ha hundarna lösa ute under hundförbudstiden så det där vill jag absolut veta mer om. Hur stora är dom här hundarna? jag läste senaste hundsport; här finns lite också http://sv.wikipedia.org/wiki/BoskapsvaktareCITAT (Huggorm @ 09-03-2012, 17:07)  jag blandade ihop dalbohunden med broholmern http://sv.wikipedia.org/wiki/BroholmerCITAT (dahla @ 13-03-2012, 05:22)  Klart intressant! Läste du om dom på nätet så kanske du har en länk att dela med dig av. Det lär ju inte vara helt enkelt att få tillstånd till ha hundarna lösa ute under hundförbudstiden så det där vill jag absolut veta mer om. Hur stora är dom här hundarna? en sida till; http://www.kgbv.se/frames.html
sparvuggla
13-03-2012, 16:04
http://www.nordulv.se/index.php/component/...-20120312fansenInga jägare kan slingra sig undan i det här fallet all bevismateria som finns!
herkules
13-03-2012, 20:05
vet inte om någon länkat till den här tråden? jakt på varg. med skoter igen. https://www.flashback.org/t1773398CITAT (sparvuggla @ 13-03-2012, 16:04) 1527157[/url]'] http://www.nordulv.se/index.php/component/...-20120312fansenInga jägare kan slingra sig undan i det här fallet all bevismateria som finns!  hoppas att de jävlarna får fängelse!!
CITAT (sparvuggla @ 13-03-2012, 16:04)  http://www.nordulv.se/index.php/component/...-20120312fansenInga jägare kan slingra sig undan i det här fallet all bevismateria som finns!  Vad har det med jägare att göra? Det finns INGENTING som har med jakt att göra när någon kör över ett djur med bil, skoter eller med något annat fordon för att sen slå ihjäl djuret med en pinne... En fiskmås har nog större verklighetsförankring i sitt tänkande...
sparvuggla
14-03-2012, 16:25
http://gd.se/nyheter/ockelbo/1.4462016-pol...nkta-vargdodarehttp://www.rovdjur.se/viewNavMenu.do?menuID=9&oid=3531Den här gången kommer rättvisan att segra. Jägarna har försökt ljuga sig ur det här också (jägare vet sällan vad sanning betyder) men se nu går det inte
Under morgondagen börjar vissa på naturvårdsverket oroa sig för sina jobb... som man bäddar får man ligga...
Överbölingen
16-03-2012, 23:49
Fick skrämselhicka* på väg till busstationen i Hammarstrand idag för hämtning av hustru och ett barnbarn. Plötsligt står ett storvuxet hunddjur mitt i vägen. Ovanligt stort men vetskapen om att det då och då kommer lös någon jämthund så stannade jag och ropade de kända namnen på traktens hundar. Men den här hade för ljusa ben och varstörre. Den blängde bara när jag tilltalade den och sedan försvann den ner över några lägdor. Var det en varg? Efter kontakt med en granne så visar det sig att en Sib. Laika hade rymt från norrsidan älven. Den 12 mars. Och med den upplysningen så är jag säker på att det var laikan jag såg. Den är dessutom oftast större än en varg. Utmärkt älghund samt duktig på både björn och varg. Däremot en enmanshund så andra än ägaren skall vara försiktiga vid bytet. Älskar sin egen familj för det mesta. Steglängden var för kort också. (Vi har fortfarande en halvmeter snö här och skare som bär.
*Inte för vargen men för vad den kan ställa till med om det är den "värdefulla" vargen som man medvetet har släppt kontrollen över.
Tro nu inte att jag är vargmotståndare. Tvärt om, men vargen skall vara där den hör hemma. Familjemedlemmar och släktingar förlorar årligen stora summor på rovdjursangrepp. Och den spottstyer som rovfällt vilt ger, täcker ingalunda alla de djur som inte hittas. I södra Sverige med rika lantbruksbygder där boskap kan hållas inhängnad är det OK. Men inte här uppe i de fria vidderna. Här uppe är ursprungsbefolkningen fattig och djurhållande bönder måste gnaga på pengarna. För visst skall väl hela Sverige leva. Det var ju en S-propå för flera år sedan och jag var med och skapade affischerna. Fotade Lillbabs, Marit Pålsson och guldgossarna i Åsarna samt tecknade deras visioner. Hittills mitt mest betalda jobb. Men det var runt Valborg 1985. Det är det bästa politiska utspel jag har upplevt under mina snart 75 levnadsår.
herkules
17-03-2012, 00:08
klart hela Sverige ska leva men jag fattar inte varghatet.
*Stintan*
17-03-2012, 08:11
Visst är det märkligt att ett fåtal mäniskor ska få bestämma vilka djur det ska få finnas på halva Sveriges yta.
Huggorm
17-03-2012, 08:28
CITAT (*Stintan* @ 17-03-2012, 08:11)  Visst är det märkligt att ett fåtal mäniskor ska få bestämma vilka djur det ska få finnas på halva Sveriges yta.  Och ännu märkligare att de människorna själv bor långt ifrån de aktuella områdena...
Gossen Ruda
17-03-2012, 08:40
Varför får alla människor som inte vurmar för vargen epitetet "varghatare"? Finns det inga gråzoner utan bara svart och vitt?
*Stintan*
17-03-2012, 09:28
CITAT (Huggorm @ 17-03-2012, 08:28)  Och ännu märkligare att de människorna själv bor långt ifrån de aktuella områdena... Det är väl ändå inte riktigt sant.
herkules
17-03-2012, 11:20
CITAT (Gossen Ruda @ 17-03-2012, 08:40)  Varför får alla människor som inte vurmar för vargen epitetet "varghatare"? Finns det inga gråzoner utan bara svart och vitt? för att de hatar vargar? för att de är ynkliga små fega människoliknande slemhögar? skyddsjakt på varg är en sak, slakt på varg en annan. CITAT (Huggorm @ 17-03-2012, 08:28)  Och ännu märkligare att de människorna själv bor långt ifrån de aktuella områdena... den här diskussionen har vi haft tidigare, det finns många människor som bor i vargland och är för vargen men de törs inte säga det öppet. så det du skriver är inte sant.
Gossen Ruda
17-03-2012, 13:29
CITAT (herkules @ 17-03-2012, 11:20)  för att de hatar vargar? för att de är ynkliga små fega människoliknande slemhögar? skyddsjakt på varg är en sak, slakt på varg en annan. Jaha, då vet jag dina omdömen om mig för jag vurmar inte för vargen. Något hat känner jag dock inte men kan du bara dela in mänskligheten i två fack blir det tydligen så.
CITAT (herkules @ 17-03-2012, 11:20)  för att de hatar vargar? för att de är ynkliga små fega människoliknande slemhögar? Med den inställningen till människor tas ju sakfrågan bort från källan till oliktänkandet kring vargen... ungefär som när nazisterna skyllde allt på judarna istället för att se till det verkliga problemet... Man behöver ju inte hata någonting bara för att man inte vill ha "skräpet" på sin egna bakgård...
herkules
18-03-2012, 20:38
sorry, den som drar rasistkortet har förlorat diskussionen.
CITAT (herkules @ 18-03-2012, 20:38)  sorry, den som drar rasistkortet har förlorat diskussionen. jaja, till skillnad från dig så har jag ingenting emot varesig varg eller människa...
Överbölingen
22-03-2012, 00:32
Bevisligen är inte vargen ensam farlig för boskap. På vägen till Böle idag (21/3) så låg det två renkadaver vid sidan av vägen med 50 m mellanrum.
Det var naturligtvis inte bilarnas, som kört på renarna, fel att de omkom utan det femte rovdjuret. Sedan några år är det 90väg, men har varit 110. Själv har jag, efter två älgkrockar och några tillbud lärt mig att vissa årstider och tidpunkter på dagen gäller inte ens 90. Kör numera bara ca en gång/vecka. Det är inte anbefalld hastighet utan högsta tillåtna oavsett väglag. Ena älgen krockade jag med i ca 70 km/h den andra femton medan jag satt och spanade efter älg längs vägen. Oftast är det kustfolk och sörlänningar som tror att de måste ha bråttom. Vi på trakten kör för att komma fram.
En älg kan väga upp mot 600 kg. En rentjur kanske hundra. Men lik förbaskat blir det skador på bilen. För att inte tala om hur illa det kan gå för dem som färdas i bilen.
En månad till är det riskabelt. Sedan relativt lugnt fram till mitten på juni. Då blir det värre igen när älgkorna jagar bort sina fjolårskalvar inför födseln runt midsommar. Sedan är det osäkert ända fram till slutet av april. Och ishalka gör inte situationen bättre vissa tider på året. Inte bara för bilisten utan även för djuren. "Det händer inte mig" gäller inte.
heinrich_stubel
22-03-2012, 00:42
Rama in era får för i helvete. Har ni inte vett att bygga stängsel får ni skylla er själva. Ungefär som att åka till afrika och duka upp med oxfilé på savannen och sen skjuta lejon bara för att de åt upp ert kött medan ni sov.
Så som man bäddar får man ligga, eller så som man sår får man skörda, vilket passar bättre här på odla .P
Huggorm
22-03-2012, 00:51
CITAT (heinrich_stubel @ 22-03-2012, 00:42)  Rama in era får för i helvete. Har ni inte vett att bygga stängsel får ni skylla er själva. Ungefär som att åka till afrika och duka upp med oxfilé på savannen och sen skjuta lejon bara för att de åt upp ert kött medan ni sov.
Så som man bäddar får man ligga, eller så som man sår får man skörda, vilket passar bättre här på odla .P Eller om man släpper ut sina barn i bostadsområdet utan att hålla uppsikt över dem, då får man skylla sig själv om någon peddogubbe tar dem
Överbölingen
22-03-2012, 01:12
CITAT (heinrich_stubel @ 22-03-2012, 00:42)  Rama in era får för i helvete. Har ni inte vett att bygga stängsel får ni skylla er själva. Ungefär som att åka till afrika och duka upp med oxfilé på savannen och sen skjuta lejon bara för att de åt upp ert kött medan ni sov.
Så som man bäddar får man ligga, eller så som man sår får man skörda, vilket passar bättre här på odla .P Låter som om du är vegetarian. Visst. Men får är inhägnade. Inte vargsäkert men säkert för fårpassage. Skulle det sättas upp fårstängsel mot varg så krävs ekonomiska insatser så att lamm och fårkött skulle bli för dyrt i Sverige och därmed skulle arbetlösheten öka med någon delprocent. Det är ju betydelselöts om man ser det i stort men återkommer till att hela Sverige skall leva. Ha klart för dig att i vargfrågan har ingen rätt eller fel. Det är olika uppfattningar. Precis som i politiken. eller i religiösa frågor. För den skull behöver man varken vara otrevlig eller oartig mot den som har andra uppfattningar. Bara när det gäller grundmoraliska frågor som incest, våldtäckt, hedersmord, pedofilism mm finns anledning att häva ur sig den galla man har. Resten kan man debattera utan ovänskap och elak ton.
Visst ska man hägna in fåren på bästa tänkbara vis, det är dock ingen garant för att varg, lo eller björn inte ska ta sig in. Djurparker har stor erfarenhet av det här med stängsel och att hålla djuren på ena sidan. Det hindrade ju dock inte två vargar från att smita från Kolmården och hur var det med vargarna som avlivades i en djurpark i skåne efter att alfadjuren tagit sig ut?
Hur ska vi göra med alla frigående höns då? Frigående höns är ju givetvis inhägnade men med hönsnät som av tradition står emot angrep från räv och andra småpredatorer. Ett hönsnät är inga problem för en varg att ta sig igenom. Det går inte att sätta el i ett hönsnät... hönorna skulle stendö så fort dom nuddade nätet. Visst, hönsen kanske inte har samma värde som större tamdjur men jag äter helst ägg från lokala frigående hönor. Hobbyhönseriet som vill verka för en alternativ livsstil har helt enkelt inte medel för att kunna hålla de större rovdjuren borta.
Ska vi även behöva hägna in våra tomter och trädgårdar med elstängsel för att kunna släppa ut våra husdjur eller kanske för att ställa ut barnvagnen med ett sovande barn en skön sommardag?
Om man som jägare inte vill eller vågar släppa sin hund på allmogens löshundsjakt eller för den delen släppa en hund som ställer en trafikskadad älg under ett eftersök kan jag förstå att man heller inte vill att barnen ska gå själva till skolan även om det bara rör sig om några hundra meter och än mindre låta dom leka i naturen.
Rädslan kan många ggr vara större än själva faran. Se bara till hur många det är som vill utrota spindlar, getingar, fästingar, ormar och andra djur som ger folk manisk panik. Ni som är livrädda för något litet kryp kanske kan sätta er in i hur det är att bli påtvingad massor av det djur ni är rädda för i er egen bostad, säng, soffa eller vart ni nu befinner er... någon annan bestämmer över er och tvingar er att leva med småkrypen i ert hem...
heinrich_stubel
23-03-2012, 02:18
Herregud. Ni går i skogen å era knän skakar värre än ett jävla dominospel under en jordbävning för ni är så rädda för vargar. Slappna av för fan.
CITAT På lördag arrangeras den stora manifestationen mot regeringens rovdjurspolitik på en rad platser runt om i Sverige. Det är facebookgruppen Act som klockan 14 arrangerar manifestationer på sammanlagt ett tiotal platser i landet från Växjö till Skellefteå.
I Dalarna sker manifestationer på två olika orter. Dels torget i Älvdalen, dels Storatorget i Falun. I Älvdalen är en av talarna Roger Engstrand, fårbonde och jägare. – Jag kommer att prata om vad de verkliga kostnaderna för stängsling är och hur myndigheterna har feltolkat art- och habitatsdirektivet, säger han. Till Älvdalen går det bussar från bland annat Lima, Malung, Sälen-Transtrand och Idre-Särna. I Falun sker manifestationen på Stora Torget, där bland andra Ingela Portström, Land Alice Gustavsson och Susanne Tollmar, som alla har konkreta erfarenheter av varg, ska tala. Benny Jonsson, renägare och rovdjursansvarig vid Idre sameby, är en annan av talarna.
På Mynttorget utanför riksdagshuset Mynttorget utanför riksdagshuset är samlingsplatsen för manifestationen i Stockholm. För deltagare i manifestationen går det bussar från Valdemarsvik med stopp i Ringarum, Söderköping och Norrköping till Stockholm. Från Uppland går bussar från Öregrunds färjeläge med en stopp bland annat i Gimo, Alunda, Uppsala och Knivsta. I Uppland står Jägarnas Riksförbund som garant för bussresan och bokningen. I Örebro län kommer manifestationen att hållas på torget i Karlskoga, där det bland annat blir musikunderhållning och tal. Talare är bland andra Lotta Wiringe, mjölkbonde från Väse, och Anders Karlsson från Landsbygdsdemokraterna.
På torget i Ockelbo I Gävleborg hålls manifestationen på torget i Ockelbo. – Vi kommer att ha talare från fäbodföreningen och eventuellt LRF. Kanske kommer också någon från länsstyrelsen, berättar Sten Åke Rönnqvist. I Värmland samlas deltagarna på Centrumtorget i Hagfors, där arrangörerna även bjuder på korv med bröd. Bland talarna märks kommunalrådet i Hagfors Mikael Dahlkvist (s) och s-riksdagsmannen Lars-Ove Jansson, ordförande i Mellanskog Örebro Kolbjörn Kindström samt stövarklubbens ordförande Freddy Kjellström. – Jag räknar med minst 1 000 personer säger Benny Lindroth som är en av arrangörerna. – Från Norge kommer det ett antal bussar till manifestationen och likaså kommer bussar från Äppelbo, Uddevalla, Bengtsfors och Gräsmark, berättar han.
Kvinnligt nätverk i Västerfärnebo Kyrktorget i Västerfärnebo är platsen för manifestationen i Västmanland. Talare är bland många andra medlemmar i det kvinnliga nätverket Rödluvan och mormor med Kersti Lundén-Wennmyr, Margot Andersson, Catrin Andersson och Lena Sjöman. – Själv kommer jag att tala om hur länsstyrelserna försöker mörka när hästar angripits av varg, säger Cathrine Andersson som är en av arrangörerna. På torget i Skellefteå kommer bland andra Inger Lindström, uppfödare av gråhundar, Marie Lindfors uppfödare av tax och drever samt Lennart Forsberg att tala.
Även norra Sverige berörs – Jag hoppas på mycket folk, men här hos oss är det många som inte tror att de berörs. Men varg har varit synlig här både i Lövånger, Bureå och Lycksele och det är faktiskt en angelägenhet för alla som är skattebetalare. Vill storstäderna ha varg så kan de ha dom på Lidingö så vi slipper, säger Marie Lindfors. Speakers corner på Storgatan i Växjö är platsen där rovdjursmanifestationen arrangeras i Småland. Talarna kommer bland annat från fåravelsföreningen, arrendatorsföreningen och Smålands taxklubb. Buss till manifestationen går från Bringetofta Sävsjö via Vrigstad, Lamhult. På torget i Sveg hålls manifestationen. Talare är bland andra jägaren Anders Dunder och Bengt-Ove Nylén, som talar om rovdjurens påverkan på det öppna landskapet. Anna Eriksson talar om fäbodbruk och kulturbygd medan Olle B Häggkvist ska belysa rovdjurens påverkan på hund och jaktkultur. http://www.navenibordet.n.nu/
herkules
03-04-2012, 14:41
kerstinbern
03-04-2012, 18:41
CITAT (dahla @ 23-03-2012, 05:58)  Och så här såg det ut när ett litet antal äldre jägare gjorde allt de kunde för att inte se ut som jägare: http://fotolasse.se/index.php/samhalle/kor...-man-bilder.htm
CITAT (herkules @ 03-04-2012, 15:41)  Varför räcker då inte 450 vargar i Sverige när det är världens vanligaste rovdjur?
herkules
03-04-2012, 22:48
CITAT (dahla @ 03-04-2012, 21:15)  Varför räcker då inte 450 vargar i Sverige när det är världens vanligaste rovdjur? klart att det inte räcker för en livskraftig stam. sen farligt rovdjur, visst men bilar är farligare. för att inte tala om människor.
CITAT (herkules @ 03-04-2012, 23:48)  klart att det inte räcker för en livskraftig stam. sen farligt rovdjur, visst men bilar är farligare. för att inte tala om människor. Utredarna föreslår nu alltså 450 vargar år 2024 och fram till dess borde man väl ändå ha fått in så pass mycket nytt DNA så hälften vore nog. Om man nu klarar av att hålla en flock vargar i en djrupark utan problem med inavel så borde man väl klara av detsamma i naturen med tanke på hur många miljarder det här experimentet kostar...
Med tanke på hur många det är som har röstat i den här frågan så borde resultatet vara solklart för de flesta normalbegåvade människor. http://www.expressen.se/nyheter/jagarforbu...n-fran-sverige/
kerstinbern
04-04-2012, 05:23
CITAT (dahla @ 04-04-2012, 04:53)  Med tanke på hur många det är som har röstat i den här frågan så borde resultatet vara solklart för de flesta normalbegåvade människor. http://www.expressen.se/nyheter/jagarforbu...n-fran-sverige/Om din definition av "normalbegåvade människor" är personer som läser tabloider så har du allvarliga problem. "Omröstningen är tänkt att ge en bild av vad läsarna på Expressen.se tycker. Resultatet behöver inte vara representativt för alla och bör tolkas med försiktighet" Jag saknar t ex information om det är ett proportionerligt nationellt urval? information om svarsfrekvensen?
Gossen Ruda
04-04-2012, 08:09
CITAT (kerstinbern @ 04-04-2012, 06:23)  Om din definition av "normalbegåvade människor" är personer som läser tabloider så har du allvarliga problem.
"Omröstningen är tänkt att ge en bild av vad läsarna på Expressen.se tycker. Resultatet behöver inte vara representativt för alla och bör tolkas med försiktighet"
Jag saknar t ex information om det är ett proportionerligt nationellt urval? information om svarsfrekvensen? Oavsett hur man kan kritisera omröstningen så måste nog resultatet mana till eftertanke. Ett vanligt argument för vargförespråkarna är att svenska folket vill ha vargen här men sådana uttalanden faller ganska platt till marken. Man borde nog göra en ordentlig undersökning över hela landet och sen följa resultatet. Jag misstänker dock att Naturvårdsverket, politiker m.fl. anar vad en sån undersökning kommer att visa så det blir ingen sån. Politikerna skall vara valda för att följa folkets vilja men ofta har de en egen agenda.
vanjalarsa
04-04-2012, 09:08
LÅt naturen vara ifred så blir det balans . Jägarna vill förståss skjuta rådjur och älgar själva utan konkurrens från vargar som äter upp dem..... mvh vanjalarsa
kerstinbern
04-04-2012, 09:19
CITAT (Gossen Ruda @ 04-04-2012, 08:09)  Oavsett hur man kan kritisera omröstningen så måste nog resultatet mana till eftertanke. Ett vanligt argument för vargförespråkarna är att svenska folket vill ha vargen här men sådana uttalanden faller ganska platt till marken. Man borde nog göra en ordentlig undersökning över hela landet och sen följa resultatet. Jag misstänker dock att Naturvårdsverket, politiker m.fl. anar vad en sån undersökning kommer att visa så det blir ingen sån. Politikerna skall vara valda för att följa folkets vilja men ofta har de en egen agenda. Men snälla nån, SLU genomför ju sedan 10-tals år vetenskapliga attitydundersökningar till olika sorters vilda djur . Så sluta med dina dumma fördomar och skaffa lite grundläggande fakta i stället! http://www.slu.se/sv/om-slu/pressrum/slu-i...vara-attityder/
Gossen Ruda
04-04-2012, 09:41
CITAT (kerstinbern @ 04-04-2012, 10:19)  Men snälla nån, SLU genomför ju sedan 10-tals år vetenskapliga attitydundersökningar till olika sorters vilda djur . Så sluta med dina dumma fördomar och skaffa lite grundläggande fakta i stället! http://www.slu.se/sv/om-slu/pressrum/slu-i...vara-attityder/Fördomar för står för dig. Där fanns en del intressant. Vissa citat: "– I dag har fler svenskar erfarenhet av stora rovdjur, framför allt av björn. Konsekvensen blir att man är mindre positiv till rovdjuren och att färre personer vill öka antalet rovdjur i Sverige jämfört med 2004, säger Göran Ericsson på SLU, en av forskarna bakom studien "– Det finns ett starkt stöd för jakt på rovdjur om det syftar till att minska risken att rovdjur dödar tamdjur, säger Camilla Sandström på SLU, huvudförfattare till studien "Över tid minskar stödet för intresseorganisationernas inblandning i rovdjursförvaltningen. Mest backar intresseorganisationer på bevarandesidan, medan organisationer som företräder djurägare och jägare inte förlorar lika mycket stöd. Acceptansen för rovdjur som går genom tätorter, dödar husdjur eller tamdjur är låg" "I rovdjurslänen anser en majoritet att det är acceptabelt att skjuta rovdjur som orsakar problem. I Stockholm är 29 % av samma åsikt"
Leve vargen! 450 vargar är för lite. Minst 1000 behöves.
Gossen Ruda
04-04-2012, 14:02
CITAT (Carl @ 04-04-2012, 11:17)  Leve vargen! 450 vargar är för lite. Minst 1000 behöves. Jägarna blir överlyckliga. Med 20% förökning per år krävs det jakt på minst 200 vargar per år för att hålla beståndet på den nivån. Vargarna själva är alldeles för korkade för att sluta föröka sig.
sparvuggla
04-04-2012, 14:44
Vissa saker kan man inte rösta om. Men om man roas av dom så finns en här: http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.1606261-l...e-ar-inte-glada(med tanke på rubriken, är det nån som sett en glad jägare nån gång??? ) Svenskarna röstade mot högertrafik med stor majoritet som dom minnesgoda kommer ihåg. Vem vill ha vänstertrafik idag???  CITAT (Carl @ 04-04-2012, 11:17)  Leve vargen! 450 vargar är för lite. Minst 1000 behöves. Ja och så kommer det att bli också. Detta är bara första steg. Jägarnas lögner har varit så grova att alla har genomskådat dom vid det här laget. CITAT (kerstinbern @ 03-04-2012, 19:41)  Och så här såg det ut när ett litet antal äldre jägare gjorde allt de kunde för att inte se ut som jägare: http://fotolasse.se/index.php/samhalle/kor...-man-bilder.htmDet var verkligen patetisk demonstration. Men samtidigt kul när man fick se deras plakater. Tack för bra länk kerstinbern
Gossen Ruda
04-04-2012, 14:51
CITAT (sparvuggla @ 04-04-2012, 15:44)  Jägarnas lögner har varit så grova att alla har genomskådat dom vid det här laget. Dream on.
CITAT (Gossen Ruda @ 04-04-2012, 15:51)  Dream on. Ja, det är nog många som kommer vakna när man måste redogöra förkostnaderna för lekstugan... Vargsymposiet var ju helt klart intressant i år. Hoppas ni kan läsa en rapport därifrån någon dag för där var många som värnar vargen men som ändå ansåg att det inte går att ha varg i Sverige om inte folket på landsbygden vill ha djuren där. Om jag inte missminner mig så var det en talare som nämnde att det tagits cirka 500 000 får sedan 1995 i Sverige och Norge... och vad är summan som utbetalas per dödat får? 1000:- för ett lamm och 1500:- för en tacka... eller var det kanske mer?
Gunilla T
04-04-2012, 16:06
Gräv ner stridsyxan, sätt er bekvämt, ge två minuter av ert liv och njut! Låt visdomen ta lite plats i själen... http://www.youtube.com/embed/n7vfPOKA9Dg
herkules
04-04-2012, 17:53
konstigt att jägare inte har mer respekt för naturen och dess invånare.
konstigt att stadsbor inte har mer respekt för naturen och dess invånare.
herkules
07-04-2012, 10:37
CITAT (dahla @ 07-04-2012, 09:16)  konstigt att stadsbor inte har mer respekt för naturen och dess invånare. nog har jag respekt, jag tror inte att jag äger naturen och de vilda djur som lever där. jag leker inte gud och bestämmer vem som ska få leva och vem som ska dö.
CITAT (herkules @ 07-04-2012, 11:37)  nog har jag respekt, jag tror inte att jag äger naturen och de vilda djur som lever där. jag leker inte gud och bestämmer vem som ska få leva och vem som ska dö. Nej, och du äger ingen mark som du förväntas leva av och du har inga tamdjur som du behöver skydda från rovdjur i någon ensligt belägen hage heller... empati finns inte i din värld inför andra människor.
kerstinbern
07-04-2012, 14:18
CITAT (dahla @ 07-04-2012, 13:21)  Nej, och du äger ingen mark som du förväntas leva av och du har inga tamdjur som du behöver skydda från rovdjur i någon ensligt belägen hage heller... empati finns inte i din värld inför andra människor. Viltet som du skördar av och får inkomster från dödar människor, då borde man förvänta sig att den som har empati för andra människor också gör allt för att minska risken för att andra människor skadas och dödas. Men i stället odlas det viltåkrar och det planteras foder åt viltet och det utfodras vintertid, allt för att fler människor skall förolyckas.
herkules
07-04-2012, 15:17
CITAT (dahla @ 07-04-2012, 14:21)  Nej, och du äger ingen mark som du förväntas leva av och du har inga tamdjur som du behöver skydda från rovdjur i någon ensligt belägen hage heller... empati finns inte i din värld inför andra människor. jag bidrar med en helvetes massa skattepengar så att människor i sverige över huvud taget KAN leva på landsbygden. vi stockholmare är de som betalar mest. frågor på det?
*Stintan*
07-04-2012, 18:59
CITAT (herkules @ 07-04-2012, 16:17)  jag bidrar med en helvets massa skattepengar så att människor i sverige över huvud taget KAN leva på landsbygden. vi stockholmare är de som betalar mest. frågor på det? På vilket sätt betalar Stockholmarna mest i skatt menar du. Ni har ju långt ifrån den högsta kommunalskatten.
herkules
07-04-2012, 19:02
CITAT (*Stintan* @ 07-04-2012, 19:59)  På vilket sätt betalar Stockholmarna mest i skatt menar du. Ni har ju långt ifrån den högsta kommunalskatten. jag vet inte vad det heter, glesbygdsstöd, robin hoodskatt, statsskatt, 50 % av den betalar stockholmare. det finns partier som tycker att den skatten ska behållas i stockholm, då skulle gles/landsbygden få klappa igen. http://www.dn.se/sthlm/halva-statsskatten-fran-stockholm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|