Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32
xlxl67
CITAT (herkules @ 26-10-2011, 14:22) *
precis! vad ska de med hund till när de vet var älgen ligger? barnsligt trams från jägare som inte får döda varg som de vill.

Ja otroligt löjligt och barnsligt.
dahla
CITAT (*Stintan* @ 26-10-2011, 13:51) *
Där behövdes väl ingen eftersökshund!

Nej, inte i det aktuella fallet... du har förstått helt rätt.
Orkidétjuven
CITAT (dahla @ 26-10-2011, 13:10) *
Du förstår mig så fel... den här vargen uppehåller sig för nära människan... Städer, samhällen, byar och liknande SKA inte vara "vargmark" enligt mig.

Om jag har min hund lös i skogen så är det för att träna henne på eftersök. Hur det än är så kommer vi alltid behöva eftersökshundar som kan söka upp trafikskadade älgar, kronhjortar, dovhjortar, vildsvin, rådjur och några andra arter. Om vi inte kan träna våra eftersökshundar i en miljö som är verklig kommer vi heller inte att kunna arbeta med våra hundar på ett effektivt vis.

Att gå med en hund i koppel på ett eftersök fungerar endast om djuret man följer ligger så pass skadat så det inte rör sig ur fläcken eller om djuret är dött när man kommer fram till det. Vid trafikeftersök har det hänt mig en enda gång att djuret legat dött när jag hittat det. Hunden behöver oftast vara lös för att snabbt kunna springa ikapp ett skadat djur som reser sig ur sårlega för att fälla det och hålla det på plats tills ett dödande stick eller skott kan avlossas.

Jag förstår att man som ickejägare inte förstår allt som har med jakt och hundar innebär.

Är det inte så att städer byar etc håller sig för nära vargen? Det byggs och utökas bostadområden som aldrig förr. Bara där jag är ifrån ska det nu utökas med 1200 bostäder i urskog om kommunen får som de vill. Områden där det tex finns Lo och vildsvin. Ska vi nu jaga bort dem med bara för att vi flyttar närmre och säga att de hålle rtill i mänsklig närhet? Tror inte det.

Jaså, som jag ser det så kan man förstå minst lika bra oavsett om man jagar eller inte. Jag jagar och har hund, men jagar inte med hund.
Enda anledning med eftersök är ev om man kan rädda djuret (hotad art tex) eller annan information krävs. Annars kan det lika gärna vara. Den dör relativt snabbt och blir föda tilll resten av ekosystemet. KAn den nu springa iväg så är det kanske inte så pass skadad att den faktiskt kanske kan överleva. Finns säkert undantag, men generellt tycker jag nog så-
dahla
CITAT (Orkidétjuven @ 26-10-2011, 15:05) *
Är det inte så att städer byar etc håller sig för nära vargen? Det byggs och utökas bostadområden som aldrig förr. Bara där jag är ifrån ska det nu utökas med 1200 bostäder i urskog om kommunen får som de vill. Områden där det tex finns Lo och vildsvin. Ska vi nu jaga bort dem med bara för att vi flyttar närmre och säga att de hålle rtill i mänsklig närhet? Tror inte det.

Jaså, som jag ser det så kan man förstå minst lika bra oavsett om man jagar eller inte. Jag jagar och har hund, men jagar inte med hund.
Enda anledning med eftersök är ev om man kan rädda djuret (hotad art tex) eller annan information krävs. Annars kan det lika gärna vara. Den dör relativt snabbt och blir föda tilll resten av ekosystemet. KAn den nu springa iväg så är det kanske inte så pass skadad att den faktiskt kanske kan överleva. Finns säkert undantag, men generellt tycker jag nog så-

Ska vi sluta producera fler människor? Ska vi sluta ta in flyktingar? Vart ska den ökande mängden människor bo om man inte kan bygga nya bostäder?

Om du nu är en jägare så är du en av dom värsta jag träffat på någonsin! Vilken jävla inställning till djur!!! Hur i hela världen kan du tycka att ett djur med ett avkört ben eller krossad underkäke eller sprucken bukhinna ska behöva lida??? Fy fan!
sparvuggla
CITAT (herkules @ 26-10-2011, 14:22) *
precis! vad ska de med hund till när de vet var älgen ligger? barnsligt trams från jägare som inte får döda varg som de vill.

yes.gif

Där fick du en fullträff.
Jägare är som små trotsiga stora bebisar.
Orkidétjuven

Om en fågel som låt oss säga kaja eller tofsvipa har blivit påkörd och flytt in i skogen, hade ni eftersökt den? Den ligger längre in med bruten vinge och spräckt kräva och näbben har brytits av. Men det vet ni inte. Den blev påkörd och försvann. Tror ingen skulle söka den va? Tror inte ens ngn skulle meddela att de kört på en.

Den ligger där och lider....

Och att bygga bostäder i skyddsvärd urskog för att få attraktiva bostäder är inte rätt svar när det finns hur mycket plats som helst i övrigt.
dahla
Nu finns det inga lagar om att man ska anmäla påkörda fåglar såvida det inte rör sig om statens djur och som jägare borde du väl veta det mycket väl.

Men om man skadeskjuter en kaja så är det lag på eftersök precis som med andra jaktbara fåglar.

Så vi ska riva Stockholm bara för att en varg vandrat rakt igenom... det är ju "vargmark" där...
Gossen Ruda
Sen vargen försvann från södra Sverige för 150 år sen har befolkningen tredubblats. Det är bara i norr man möjligen kan ha en vargstam som inte kommer i konflikt med tamdjur och husdjur. Om man kunde flytta på samerna. Kalla det utveckling, avveckling eller utarmning, det är fakta.
Orkidétjuven
Och då är det okay tycker du?
Så om jag ringer dig och säger jag körde på en häger eller sothöna och den ligger ett par mil hemifrån dig, men jag kan ge en ganska bra info om var det hände. jag tror den överlevde. Hade du åkt ut? Den tillhör inte statens vilt såvitt jag vet.

Nej, men en del gröna korridorer hade nog behövs, om inte annat för flera andra djurarter.
dahla
Ja, jag är så blödig så jag hade garanterat åkt och letat efter ett skadat djur om det var inom farbart område för stunden. Att du inte skulle befatta dig med en sån handling får stå för dig, men du kan inte anta att andra är som du.
Orkidétjuven
Jättebra.
Jag hade faktiskt själv gått ut och letat om jag kört på ngt. Att tillägga så är jag ute med för att leta efter påkörda djur när jag blir meddelad. Som jag dock tar till djursjukhus eller veterinär om möjligt. Men skulle aldrig ta med mig hund ut, för risken vad de kan göra.

Min poäng från början var egentligen att använd inte hund i området om det finns risk för skada hos både andra djur och hund. I fall med varg så har den prioritering att först och främst finnas i området och finns det , så blir ett skadat djur inte långlivat.
Har vi mer naturlig population av tex varg så behöver vi inte eftersöka.
(sen finns det alltid undantag som min lärare i skolan sa.)

Ska tillägga att jag är skitskraj för björn, men inte tycker jag att vi ska skjuta björn i Sverige för det. Jag får anpassa mig efter dem och inte tvärtom. När jag är i björnmark så är jag där på deras villkor.
dahla
CITAT
Vargdödat får i Gästrikland
27 oktober, 2011
En fårbesättning i Hagmuren utanför Åshammar angreps på tisdagsmorgonen av varg. Ett får skadades vid angreppet och avlivades på plats.
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...ikland-1.18508/

CITAT
Gråhund vargdödad – vargen påsköts
23 oktober, 2011
En gråhund har på söndagen dödats av varg vid Anneforshöjden, öster om Sunne. Den attackerande vargen påsköts vid attacken. Eftersök på vargen pågår och polisen uppger att lite blod påträffats i en lega. Bevisprov taget för analys. Spårningen fortsatte dock utan att några nya spår påträffats.
Uppgifter gör gällande att hundägaren förgäves försökte avstyra attacken genom att skjuta ett varningsskott.
Anmälan om grovt jaktbrott har upprättats och skottplatsen är avspärrad.
Det här är tredje gången på en dryg vecka som en varg skjuts eller påskjuts i Värmland, efter attacker mot jakthundar.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...askots-1.18470/

CITAT
Varg dödade 25 får i Dalarna
21 oktober, 2011
25 får, 16 tackor och 9 lamm, har dödats av varg i Vallerås norr om Malung mellan Västerdalälven och riksväg 71.
Attacken inträffade drygt 100 meter från bebyggelse.
Det var en fruktansvärd syn som mötte Hans-Erik Bladh när han kom till sin fårhage i Vallerås sent på tisdagskvällen. Det låg döda får överallt. Hans-Erik Bladh har bedrivit fårskötsel i drygt 20 år och det här var den mest skräckfyllda upplevelse han varit med om i hela sitt liv.
– Det är mycket tragiskt. Nästan alla får har rivits till döds. Bara fyra tackor och två lamm överlevde attacken, säger han till Dalarnas Tidningar.
Båda lammen skadades dessutom vid attacken, men veterinär bedömer att man inte tvingas avliva djuren på grund av skadorna.
En undersökning av länsstyrelsen Dalarna visar att fåren dödats av varg, sannolikt en ensam sådan. Länsstyrelsens bedömning styrks av att en man i Vallerås som var ute med sin hund såg en varg nära det område där fåren hittades döda.

Ansöker om skyddsjakt
En skyddsjaktansökan på varg har lämnats in.
– Nu hoppas jag att vi får skyddsjakt på den hör vargen och så hoppas jag naturligtvis också att få ersättning för de vargrivna fåren, säger Hans- Erik Bladh, till Dalarnas Tidningar.
De senaste två veckorna har länsstyrelsen i Dalarna sagt nej till skyddsjaktansökningar gällande tre olika vargrevir i länet. Bland annat sa länsstyrelsen dagen efter fårattacken nej till en tidigare skyddsjaktansökan för just det område där fåren dödades.
Den senaste ansökan har ännu inte behandlats av länsstyrelsen.
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...alarna-1.18456/

CITAT
Nio får dödades vid vargattack i Hälsingland
20 oktober, 2011
Natten till onsdagen dödades nio får, fem tackor och fyra lamm, vid en vargattack i Skräddrabo, söder om Edsbyn.
Nu finns bara sex får kvar i besättningen.
– När vi kom till hagen insåg vi direkt vad som hade hänt. Vi tvingades avliva flera får som var mycket svårt skadade, berättar fårägaren Lennart Gustavsson.
Djuren låg 150–200 meter ifrån varandra och bedömningen är att det var minst tre vargar som attackerade fårbesättningen.
– Det mesta tyder på att det var ungvargar inblandade. Fåren var svårt bitna, men vargarna hade inte lyckats ha ihjäl dem, säger Lennart Gustavsson.
Länsstyrelsen i Gävleborg har varit och besiktat fåren och deras bedömning är att det är varg som dödat fåren, sannolikt vargar från Sjösvedenreviret.
Lennart Gustavsson har nu bara sex får kvar i sin besättning. Han säger att det inte var oväntat att något rovdjur till sist skulle attackera hans får.
– Tyvärr var det helt väntat att det skulle hända. Nu gick en hel dag åt skogen, och jag kommer naturligtvis att söka ersättning. Enda glädjen är att en älg kanske får leva en vecka till när det här inträffade, säger han.

Farligare vargar i söder?
Däremot kommer han inte att söka skyddsjakt.
– Det är ingen idé att söka i nuläget. Länsstyrelsen kommer bara att säga att det inte säkert går att säga vilka vargar som attackerat fåren. Det är bara att konstatera att det är betydligt enklare att få skyddsjakt på rovdjur söder om Dalälven. Där verkar vargarna vara betydligt farligare än här uppe, säger Lennart Gustavsson.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...ngland-1.18450/

CITAT
Får dödade av varg i Sandviken
20 oktober, 2011
En fårbesättning i Jäderfors utanför Sandviken utsattes för ett rovdjursangrepp 17 oktober. Ett får påträffades dött på måndagsmorgonen och tre får avlivades på grund av de skador de hade fått vid angreppet.
Länsstyrelsen i Gävleborgs län har besiktat djuren och bedömer att skadorna har orsakats av varg.
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...dviken-1.18448/

CITAT
Varg på Vikbolandet kostade 300.000
19 oktober, 2011
I lördags sköts vargen på Vikbolandet under skyddsjakt. Statens kostnaden för vargens härjningar blir hög: över 300.000 kronor, säger Thomas Modin vid Länsstyrelsen i Östergötland till Folkbladet.

– Pengar som vi just idag inte har. Vi kommer att få äska mera pengar från Naturvårdsverket, säger Thomas Modin till Folkbladet.
Årets viltskadeanslag kommer inte att räcka långt. Varje vargdödad fårtacka ersätts med minst 2.500 kronor – sedan kan olika tillägg tillkomma.
– Vissa tackor är mera värda och då ska fårägaren naturligtvis ersättas för det. Dessutom har djurägaren, i samband med vargattackerna, en massa extraarbete som också ska ersättas. I slutändan blir det en bedömning hur mycket ersättning som ska betalas ut och i det arbetet kommer vi att ta hjälp av Viltskadecenter som är en enhet under Naturvårdsverket, säger Thomas Modin vid länsstyrelsen i Östergötland till Folkbladet.
Varje vargattack studeras noggrant av länsstyrelsens besiktningsmän. Ett tjugotal besiktningar har skett till en kostnad av runt 50.000 kronor. Förra året betalade inte länsstyrelsen i Östergötland ut några pengar alls för rovdjursrivna djur.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...landet-1.18429/
herkules
det är svårt att begripa varför människor inte är mer rädda om sina tamdjur.
dahla
CITAT
Basset vargdödad i Västmanland
16 oktober, 2011
Lördagen den 15 oktober dödades en basset av varg i Tängsta utanför Köping. Det är bara några kilometer från där får togs av vargar från Färnareviret för två veckor sedan.
Basseten blev dessutom delvis uppäten av varg.
Jaktlaget har under veckans älgjakt inte sett vare sig varg eller vargspår. Därför ansåg jaktlaget att man kunde släppa en rådjurshund.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...anland-1.18423/

Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 27-10-2011, 09:22) *
det är svårt att begripa varför människor inte är mer rädda om sina tamdjur.

Det är man men i 150 år har man kunnat ha tamdjur ute i markerna utan andra skydd än enkla staket för att de inte skall rymma. Nu är det tydligen meningen att man skall ha höga vargsäkra elstängsel runt varenda hage och betesmark för att naturromantiker vill att de återinplanterade vargarna fritt skall få stöva omkring.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 27-10-2011, 09:37) *
Det är man men i 150 år har man kunnat ha tamdjur ute i markerna utan andra skydd än enkla staket för att de inte skall rymma. Nu är det tydligen meningen att man skall ha höga vargsäkra elstängsel runt varenda hage och betesmark för att naturromantiker vill att de återinplanterade vargarna fritt skall få stöva omkring.

nya tider, nya staket.
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 27-10-2011, 10:34) *
nya tider, nya staket.

Nya lagar också? Eller inskränkningar i gamla, allemansrätten exempelvis. Ett vargsäkert staket är också oftast människosäkert.
Gunilla T
Agria försäkrar ca hälften av hundarna i Sverige.

Agrias statistik för ersättning som betalats ut under 2010;

11 hundar skadats/dött av vargangrepp

12 hundar skadats/dött av skott från vapen

93 hundar har skadats/dött av vildsvinsangrepp

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.40998...e-ar---av-husse
Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 27-10-2011, 10:41) *
Agria försäkrar ca hälften av hundarna i Sverige.

Agrias statistik för ersättning som betalats ut under 2010;

11 hundar skadats/dött av vargangrepp

12 hundar skadats/dött av skott från vapen

93 hundar har skadats/dött av vildsvinsangrepp

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.40998...e-ar---av-husse

Till detta kan tilläggas att det finns några hundra vargar, kanske ett par miljoner vapen och 20-50 000 vildsvin. Hittar inga exakta uppgifter.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 27-10-2011, 10:38) *
Nya lagar också? Eller inskränkningar i gamla, allemansrätten exempelvis. Ett vargsäkert staket är också oftast människosäkert.

nya lagar om det behövs, allt för vargen, där viker jag inte en tum!
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 27-10-2011, 12:01) *
nya lagar om det behövs, allt för vargen, där viker jag inte en tum!

Märklig inställning till ett blodtörstigt rovdjur men det är din sak.
sparvuggla
Vargen välkomnas av dom boende om dom får säga sin egen mening utan att bli hotade av jägare-varghatare:

http://svtplay.se/v/2567549/hit_ska_vargarna_flyttas
Gossen Ruda
CITAT (sparvuggla @ 27-10-2011, 17:46) *
Vargen välkomnas av dom boende om dom får säga sin egen mening utan att bli hotade av jägare-varghatare:

http://svtplay.se/v/2567549/hit_ska_vargarna_flyttas

I Svenljungatrakten är motståndet kompakt. Vinkling av SVT?
dahla
CITAT
Flyttad vargtik flyttas ännu en gång?
27 oktober, 2011
Den vargtik som i mars månad släpptes ut i Kilsbergen i Örebro län och sedan etablerade revir inom Idre nya samebys marker i Dalarna kommer sannolikt att flyttas ännu en gång. Det meddelar Naturvårdsverket i en skrivelse.

Idre nya sameby har ansökt om skyddsjakt på två vargar, varav den ena är den så kallat genetiskt viktiga vargtiken. Länsstyrelsen i Dalarna har avslagit ansökan och därför planeras en eventuell flytt av de båda vargarna.

Åtta länsstyrelser i landet har fått i uppgift av regeringen att peka ut två platser vardera som lämpar sig för utsättning av vuxna vargar. Planerna har fått mycket hård kritik och flera av länsstyrelserna har stora problem med att hitta sådana platser.

Den 31 oktober ska länsstyrelserna lämna in sina förslag till områden dit varg ska kunna flyttas.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...n-gang-1.18516/
*Stintan*
Får du betalt av jägareförbundet Dahla?
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 27-10-2011, 12:14) *
Märklig inställning till ett blodtörstigt rovdjur men det är din sak.

javisst är det min sak. människor är mer blodtörstiga än vargar.
sparvuggla
CITAT (dahla @ 27-10-2011, 18:26) *

Det märks vilken bibel du har minsann.
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 27-10-2011, 20:03) *
javisst är det min sak. människor är mer blodtörstiga än vargar.

Inte jag. rolleyes.gif
dahla
CITAT (Gossen Ruda @ 27-10-2011, 22:19) *
Inte jag. rolleyes.gif

Joho! Visst går du ut på gatorna och äter en hund lite då och då... naughty.gif
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 27-10-2011, 22:19) *
Inte jag. rolleyes.gif

det tror jag faktiskt inte heller.
dahla
CITAT (*Stintan* @ 27-10-2011, 18:48) *
Får du betalt av jägareförbundet Dahla?

Absolut inte, jag använder bara jägareförbundets tidning för att upplysa er om vad som händer när vargen kommer för nära människan.
dahla
CITAT
Trafikskadad varg söks med helikopter
28 oktober, 2011
En varg har påkörts av en bilist vid Jäderfors, norr om Sandviken. Olyckan inträffade på torsdagen och vargen uppges vara skadad.
Vargen har inte påträffats men eftersök har naturligtvis gjorts och källor till Svensk Jakt uppger att polisen till och med använt helikopter för att söka efter vargen.
I Jäderfors har flera vargattacker på får inträffat på senare tid och en varg har uppträtt oskyggt inne i bebyggelse. Två skyddsjaktsansökningar har lämnats in under hösten av drabbade fårägare. Den senaste ansökan har länsstyrelen i Gävleborg ännu inte tagit ställning till.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...kopter-1.18528/
dahla
CITAT
Dödshot mot vargdrabbad fårägare

Dödshot har riktats mot en av de fårägare som fått får rivna av den varg som jagas i Småland. Hoten uttalades i samband med att kraven på skyddsjakt på vargen framfördes till länsstyrelsen, rapporterar TV 4 Nyheterna Växjö.
Fårägaren har polisanmält hoten, som framfördes både i telefonsamtal och sms. Polisen har ingen misstänkt.

Skyddsjakten på vargen Kynna pågår bland annat med hjälp av hennes gps-sändare.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dodshot-...are_6591572.svd

Det här gynnar ju knappast vargen när det gäller acceptansen bland de drabbade.
dahla
CITAT
Gråhundstik dödad av varg i Värmland
31 oktober, 2011
Varg har dödat en gråhundstik vid Älvsbacka utanför Molkom. Attacken inträffade i samband med älgjakt på söndagen.
Tiken gick ur såten med ko och kalv. När hundägaren sedan skulle leta upp sin henne visade pejlen att hon var stilla. När han kom fram till platsen hittade han sin familjemedlem död och delvis uppäten av varg.
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...rmland-1.18537/

CITAT
Varg uppträdde hotfullt mot promenerande kvinna
31 oktober, 2011
En varg uppträdde på söndagen närgånget och hotfullt mot en kvinna i Malung. Kvinnan var ute på promenad med sin hund i tätbebyggt område när vargen dök upp.
Polisen tog ett beslut enligt paragraf 9 i jaktlagen om att avliva en varg inom tätbebyggt område. De jägare som fick uppdraget såg dock ingen varg och därmed avslutades ärendet, uppger länsstyrelsen i Dalarna.
Länsstyrelsen har fått in en ansökan om skyddsjakt på vargen, men inget beslut är taget ännu.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...kvinna-1.18535/
sparvuggla
Vissa är väldigt lättpåverkade. När enda informationskällan är jägarförbundet och dess stalinistiska tidnigar så blir det som det blir.
dahla
CITAT (sparvuggla @ 31-10-2011, 16:05) *
Vissa är väldigt lättpåverkade. När enda informationskällan är jägarförbundet och dess stalinistiska tidnigar så blir det som det blir.

Onej, samma information står i lokalpressen men jag läser inte lokalpressens tidningar för varje enskilt område i Sverige.
Gossen Ruda
CITAT (sparvuggla @ 31-10-2011, 16:05) *

Snälla sparvis, förklara det där med stalinistiska. Är det ett "fult" ord som du lärt dig eller vad kommer det ifrån? Jag tror knappast att dahla skulle läsa en stalinistisk tidning. biggrin.gif
kerstinbern
Kraftig ökning av tjuvjakt på varg - trots licensjakt (eller snarare pga!)

"Efter flera års kamp mot den illegala vargjakten presenterade Världsnaturfonden (WWF) siffror som visade att den illegala jakten nästan upphört. Siffror som fick direkt påverkan på regeringens rovdjurspolitik.
Men i dag kan Expressen.se avslöja att WWF:s slutsatser är fel. Den illegala jakten misstänks i stället ha ökat.
- De senaste sex åren har ett 50-tal vargar försvunnit bara i Gävleborgs och Dalarnas län. Tjuvjakten har inte minskat, tvärtom, säger Mats Rapp, vargspårare på Länsstyrelsen i Dalarna. "

http://www.expressen.se/nyheter/1.2608270/...juvjakt-pa-varg

Och det stämmer ju precis med situationen i Finland, där legala licensjakt också ökade den illegala jakten.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/inga-fin...gar_6086197.svd
sparvuggla
En jägare säger sanningen:

http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/kolumn....ab?partner=www
dahla
CITAT (kerstinbern @ 31-10-2011, 17:27) *
Kraftig ökning av tjuvjakt på varg - trots licensjakt (eller snarare pga!)

"Efter flera års kamp mot den illegala vargjakten presenterade Världsnaturfonden (WWF) siffror som visade att den illegala jakten nästan upphört. Siffror som fick direkt påverkan på regeringens rovdjurspolitik.
Men i dag kan Expressen.se avslöja att WWF:s slutsatser är fel. Den illegala jakten misstänks i stället ha ökat.
- De senaste sex åren har ett 50-tal vargar försvunnit bara i Gävleborgs och Dalarnas län. Tjuvjakten har inte minskat, tvärtom, säger Mats Rapp, vargspårare på Länsstyrelsen i Dalarna. "

http://www.expressen.se/nyheter/1.2608270/...juvjakt-pa-varg

Och det stämmer ju precis med situationen i Finland, där legala licensjakt också ökade den illegala jakten.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/inga-fin...gar_6086197.svd

Om det vore sant så...

CITAT
Olof Liberg sågar vargutspel
31 oktober, 2011
Den illegala jakten på varg ökar i landet. Det anser länsstyrelsens vargspårare Mats Rapp i Dalarna och länsstyrelsens rovdjurshandläggare Daniel Hansson i Gävleborg.
Deras utspel får dock mycket skarp kritik av vargforskaren Olof Liberg.
Mats Rapp och Daniel Hansson hänvisar till en egen kartläggning som visar att 77 vuxna vargar försvunnit spårlöst i länen sedan 1997.
– Att de har försvunnit är vi säkra på, och det är inte hög dödlighet på vuxna vargar. De allra flesta har blivit illegalt dödade tror vi, säger Mats Rapp till Expressen.
Deras uppgifter går helt emot vargforskaren Olof Libergs och Skandulvs siffor som visar att den illegala jakten på varg tvärt om minskat med 70 procent på senare tid. Rapporten är framtagen för Världsnaturfonden, WWF. Olof Liberg sätter ett stort frågetecken länsstyrelsefolkets utspel.
– De har en siffra, 77. Men vad säger den? De måste väl ha siffror att jämföra med innan de kan se trender och gå ut och påstå olika saker, säger Olof Liberg.
• Har de illegala jakten på varg ökat eller minskat?
– Tjuvjakten på varg har minskat kraftigt. Vår rapport står mycket stark och den är bland annat baserad på de vargar Rapp och Hansson refererar till plus ett stort antal andra vargar.
• Mats Rapp och Daniel Hansson säger att 50 vuxna vargar har försvunnit i Gävleborg och Dalarna de senaste sex åren. Visar det inte på en omfattande illegal jakt?
– Det är cirka åtta vargar per år, eller 5–10 procent av stammen i de båda länen. Det ligger klart inom ramen för vargarnas naturliga dödlighet. Vargar dör av andra orsaker än tjuvjakt, hur konstigt det än låter för vissa. Om den illegala jakten skulle vara så omfattande som en del vill påstå skulle inte vargstammen öka i den takt den gör.
– Stammen ökade med 40 procent på ett år. Det ser vi om vi tittar på hur många vargar det fanns kvar efter licensjakten 2010 jämfört med när vargjakten inleddes i januari 2011. Det betyder att något är fel någonstans. Kanske är det så att länsstyrelsernas varginventeringar inte är mer värda än det papper de är skrivna på.
• Vad tycker du om att myndighetspersoner går ut i media och ifrågasätter Skandulvs forskare?
– Det tycker jag inte alls om. Det är bara ovetenskapligt bollande med siffror som de inte vet vad de visar. Jag har skrivit ett brev till dem och deras chefer där jag bjuder in till diskussion om detta vid Skandulvs kommande konferens. Jag tycker också det vore klädsamt av Expressen och andra medier att ge mig en möjlighet att kommentera när min och andras forskning ifrågasätts på det här sättet.

Skapad 2011-10-31 Ändrad 2011-10-31 Skribent: Olle Olsson
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...utspel-1.18540/

CITAT
Expressen och DN briljerar!
Postat den 31 oktober, 2011 av Daniel Ligné
Idag kan man i såväl DN som i Expressen läsa att tjuvjakten på varg minsann ökar. Det TROR nämligen flera förståsigpåare och då är det sant. Källkritiken är helt briljant. Den som står bakom utspelet är Mats Rapp, rovdjursspårare på Länsstyrelsen i Dalarna. Ni vet de som måste ha personliga vakter i vargjaktstider för de är så omåttligt populära bland sina länsinvånare… Man ”glömmer” också att nämna att Herr Rapp är aktiv i rovdjursföreningen. Därmed är han säkert lika objektiv som Ordföranden för ”Nollvision för varg i Sverige” eller ”Folk mot varg”.
Vidare har man intervjuat Daniel Hansson på Länsstyrelsen i Gävleborg. Ni vet han som polisanmäler de jägare som förr vågade delta i skyddsjakt på varg. Superobjektiv kille. Att Daniel och Mats, som tjänstemän på en myndighet, nedlåter sig till att spekulera vilt skulle man kunna tycka var tjänstefel. Har de bevis så ska de till polisen, i annat fall kanske de skulle göra det de är ålagda och ge blanka tusan i att vädra sina personliga agendor. Om inte annat borde deras chefer inse att detta beteende inte direkt gör rovdjursförvaltningen enklare i respektive län.
Sist men inte minst slår man spiken i kistan genom att hänvisa till SVA där man under perioden 1997-2004 hittade endast 8 fall av MISSTÄNKT illegalt dödade vargar medan man under den senaste perioden, 2005-2011, hittat 46 fall av MISSTÄNKT illegalt dödade vargar. Vilket scoop! Det kan inte ha något samband med antalet vargar under respektive period?
Att en så pass seriös tidning som DN förkastar etablerad forskning till förmån för vad gravt subjektiva och klent trovärdiga killar TROR är lite förvånande. Men i vargdebatten är allt tillåtet, det råder det nog inte längre någon större tvekan om…
Tyvärr lär dock framtiden ge de som tror på en ökande illegal jakt rätt. Med det absurda debattklimat som media och dessa Herrar piskar upp vore allt annat än en ökad illegal jakt en sociologisk sensation. Jag tror dock inte de har något mer än sina personliga tyckanden och tänkanden att hänvisa till vad gäller det som varit.
Edit! Jag får be om att lägga till ett litet stycke här. Jag har nämligen nåtts av att SVA kraftigt fördömer siffrorna från dem. Siffrorna gäller MISSTÄNKTA illegalt dödade vargar. Efter utredning görs en slutgiltig bedömning. Tittar man på de siffrorna förefaller istället den illegala jakten på varg ha minskat. Så var det med den briljanta journalistiken av Expressen. Som kollega Gunnar sa: ”Ta aldrig reda på fakta eller sanningen, storyn kanske inte håller då”…

http://www.jagareforbundet.se/blogg/index....h-dn-briljerar/

CITAT
Taxen Vira vargdödad i Dalarna

Leif Andersson 2011-10-31

Strävhårstaxen Vira blev på söndagen dödad av varg i Smedsbo utanför Falun.
– Jag och min 10-årige son var ute och jagade rådjur. 700 meter från hemmet angrep vargen, berättar Fredrik Stål.

Det var vid 9.30-tiden på söndagsförmiddagen som vargangreppet inträffade.
Fredrik Stål och sonen var ute och jagade. De hade släppt taxen, som for iväg och sökte ut men kom tillbaka efter en stund. Fredrik och sonen gick sakta framåt och pratade hela tiden medan hunden arbetade.
– Så kom vi upp på en kulle. Hunden kom till oss igen och fortsatte ner i en ungskog. Där fick hon tag på rådjur så det blev drev direkt, säger Fredrik.
I kanske en halv minut hörde de drevet innan Vira skrek till.
– En kort stund lät det som när två hundar slåss. Sedan blev det tyst, förklarar Fredrik.

Sprang i pejlsignalens riktning
Han såg på pejlen att hunden försvann. Tillsammans med sonen började Fredrik springa i pejlsignalens riktning.
– Vi jagade efter en 700-800 meter innan vargen släppte hunden. Men när vi kom fram var hon redan död, säger Fredrik.
– Vira var biten i halsen. Antingen hade vargen slagit omkull henne innan den bet eller också hade hon lagt sig ner och visat sig undergiven. Men det tar ju inte vargen hänsyn till, säger Fredrik.
Besiktningsman Bert Eriksson har sett hunden och bedömer att det är varg som dödat taxen. Vira blev 1,5 år gammal.

http://www.jaktojagare.se/aktuellt/taxen-v...dodad-i-dalarna
*Stintan*
Det är väldigt va mycke varg det verkar finnas...det går ju inte an crazy.gif
Varför släpper man lös en unghund i vargrevir?
herkules
hur kan liberg o hans polare försvara kriminalitet? tjyvjägare hör inte hemma i vårat samhälle, de ska sitta i fängelse.
Jan Lindgren
Hej!
Har ni missat första sidan i Kvällsposten igår?

Vargvänner misstänker: OLAGLIGA FÄLLAN skulle fånga SmålandsVARGEN.

Vargvänner skriver precis vad som helst. För säkerhets skull så kollar man inte uppgiften. Typiskt dagstidningar!
Fällan är i verkligheten en laglig rävfälla.

Jag tror att sparvuggla har missuppfattat vilka som är mest emot fler vargar. Det är inte jägare utan vi som har tamdjur och tycker att biologisk mångfald är bra. Jag kommer att göra allt jag kan för att skydda min familj och mina husdjur. Om det sedan är en okunnig, aggressiv sparvuggla eller en varg gör ingen skillnad. Skulle det bli så att jag hamnar i fängelse för att jag skyddar familj och djur så tar jag hellre det än att se mina husdjur få inälvorna utslitna medan de lever.
MVH
Jan Lindgren
dahla
CITAT
Här följer en sammanställning av de hundar som dödats av varg under de senaste åren.

30 oktober. En 1,5 års taxtik dödades av varg i Smedsbo utanför Falun. Överfallet inträffade när taxen drev rådjur, knappt 150 meter från sin ägare. Attacken inträffade inom Gimmenreviret.

30 oktober. En gråhundstik dödades av varg vid Älvsbacka utanför Molkom i Värmland. Attacken inträffade i samband med älgjakt. Hundägaren hittade sin familjemedlem dödad och delvis uppäten.

23 oktober. En gråhund dödades av varg vid Anneforshöjden, öster om Sunne. Vargen påsköts vid attacken. Hundägaren förgäves försökte avstyra överfallet genom att skjuta ett varningsskott.

22 oktober. En jämthundstik dog på grund av de skador hon ådrog sig vid en vargattack utanför Öjung, väster om Edsbyn. Hundägaren hann inte gå från bilen innan han hörde henne skrika 350 meter bort. På väg fram till hunden mötte han en varg. Trots omfattande veterinärinsatser gick tikens liv inte att rädda.

15 oktober. En basset dödades av varg i Tängsta utanför Köping. Det är bara några kilometer från där får strax innan togs av vargar från Färnareviret.

30 september. En schillerstövare dödades av varg i Bjursås, Dalarna. Attacken inträffade inom Långsjöreviret och enligt länsstyrelsens besiktningsman har hunden högst sannolikt attackerats av fler än en varg.

25 september. Ett åttaårig gråhundstik dödades av varg i samband med jaktträning mellan Enviken och Gårdviks fäbodar i Dalarna. Bara huvudet och ena låret återstod av tiken när hon hittades.

17 september. Varg dödade en ung hamiltonstövare i Boda-Bingsjöområdet, Dalarna. Attacken inträffade inom det så kallade Homnareviret.

21 augusti. En Parson Russel terrier dödades av varg i Hjärpåsens jaktlag öster om Orsa. Hunden attackerades och dödades när den var ute på en sökrunda på björnjaktens premiärdag.

12 augusti. En jakthund dödades av varg i norra delarna av Dals-Eds kommun. Det gick inte att avgöra om det är en en eller flera vargar som låg bakom angreppet.

9 augusti. En jämthundstik dödades av varg under grävlingsjakt i närheten av hemmet i Västerfärnebo. Attacken inträffade mitt i Skultunareviret, men hundägaren trodde inget skulle hända så nära bebodda trakter.

5 augusti. En sällskapshund av blandrastyp togs av varg utanför ett bostadshus i Smolmark, norr om Årjäng i västra Värmland. Angreppet inträffade på gräsmattan framför bostadshuset.

24 juli. En hund, av rasen pumi, vargdödades intill en gård i Sör Hörende, utanför Västerfärnebo. Hundens ägare såg hur en varg sprang från platsen med hunden i munnen.

29 juni. En liten sällskapshund dödades av varg vid Kedjeåsen, norr om Karlskoga. Hunden attackerades på eftermiddagen, cirka 30 meter från familjens hus.

17 april. En wachtelhund attackeras och dödades i samband med en familjepromenad av två vargar i Rialareviret, Norrtälje. En av vargarna uppträdde även hotfullt mot en kvinna med barnvagn i samband med attacken.

8 april. En liten sällskapshund dödades av varg i Nybble, strax utanför Kristinehamn i Värmland. Hunden dödades när den rastades strax intill bostadshuset.

25 mars. Två hundarna rymde från sin hundgård strax utanför Brottby, Norrtälje. Den ena hunden kom tillbaka med skador på ryggen, den andra är försvunnen. Skadorna på hunden har orsakats av varg och allt tyder på att även den försvunna hunden fallit offer för varg.

9 mars. En golden retriver dödades av varg i närheten av Hagfors. Hunden attackerades och dödades på gårdsplanen, 30 meter från boningshuset. Förmodligen var det varg från Gårdsjöreviret som låg bakom attacken.

2010

5 december. En engelsk setter dödades av fyra vargar i Holselen, en mil väster om Malung. Attacken inträffade när settern släpptes ut på rastning. Hundägaren såg hur fyra vargar gav sig av från den döda hunden.

14 november. En mycket välmeriterad gråhund dödades av varg i Dådran, Rättviks kommun. Hunden attackerades i samband med jakt.

6 november. En sexårig gråhund dödade av varg utanför Lima i Dalarna. Hunden attackerades när den skällde ståndskall på älg. Vargen sköts av hundföraren i samband med hundattacken.

15 oktober. En fyraårig gråhundstik dödades av varg i Tremssjöarna, cirka sju kilometer väster om Hammarsbyn i Dalarna. Först två dagar senare hittades resterna av den fyraåriga tiken, som redan var redan färdig jaktchampion.

14 oktober. Varg dödar en drever mitt under pågående rådjursdrev. Attacken inträffade i Håbol, Dalsland. Pejlhalsbandet, blodfläckar och lungbitar var allt som återstod av den femåriga jaktchampiontiken efter attacken.

11 oktober. Varg dödade en jämthundshane i Sysslebäck, Värmland. Hunden dödades under pågående älgjakt. Det fanns vid tillfället ingen känd vargetablering i området.

2 oktober. En drever dödades av varg i Rialareviret, Norrtälje. Hunden dödades när den släpptes lös fört första gången den här säsongen.

2 oktober. En gråhund dödades av varg i Svärdsjö när den skällde ståndskall på älg tillsammans med ytterligare en hund. Hunden antas ha dödats av varg från Korsåreviret.

1 oktober. En dunkerstövare dödades av varg i Dulsa väster om Edsbyn. Stövaren dödades av varg från Homnareviret och bara huvudet återstod när ägaren hittade sin jaktkamrat.

23 september. En papillon dödades av varg i närheten av Särna i Dalarna. Hunden var så svårt sargad av varg när det återfanns att ägarna tvingades avliva den. Det här var den andra vargattacken på kort tid på små sällskapshundar i området.

20 september. En drevertik dödades av varg i Råhällan, öster om Ockelbo. Drevern dödades mitt under pågående rävdrev 300 meter från sitt hem.

19 september. Varg från Homnareviret dödade ytterligare en stövare. Den här gången attackerades en ung finnstövartik mitt under pågående hardrev på Homnaberg, strax väster om Edsbyn. Hundens ägare tvingades avliva tiken på grund av de mycket svåra skador hon ådrog sig vid attacken.
10 september. En luzernstövare vargdödades under pågående drev ett par kilometer från slalombacken i Edsbyn. Tack vare pejlen kunde hundägaren 20 minuter senare hitta blodfläckar efter hunden och omsider fann han även resterna av den dödade stövaren.

10 september. En wachtelhund dödades av varg i Rialareviret i Stockholms län. Hunden drev hare när den attackerades 70 meter från ägaren. Dagen efter hittades njure, svans och fästinghalsband från hunden.

7 september. En liten sällskapshund dödades av varg vid Åsens fäbod väster om Venjan i Dalarna. En kvinna som var inne i ett uthus hörde hunden skrika. Hon sprang ut och såg då vargen försvinna mot skogen med hunden i munnen.

6 september. Varg dödade en hamiltonstövare i Stora Björnmossen i Gävleborgs län. Hunden var ute på harjakt när den attackerades. Bara tarmarna återfanns av hunden och länsstyrelsens besiktningsman såg en varg i samband med besiktningen.

4 september. En basset dödades av en varg på Värmlandsnäs. Vid en skogskant attackerades hunden och dog strax senare framför ögonen på hundägaren.

5 maj. En papillon dödades av varg i Voxnabruk, Hälsingland. Endast blod och hår har hittats efter hunden, som enligt länsstyrelsens besiktningsman sannolikt attackerades på gårdstomten.

17 februari. En västgötaspets dödades av varg i Jörlanda, Västra Götaland. Hunden dödades bakom ladugården, intill gårdstomten.

2009

6 december. En taxtik dödades av varg i Laxå. Taxen drev rådjur när den plötsligt attackerades. Trots omfattande veterinärinsatser kunde hundens liv inte räddas.
29 november. En tvårig schillerstövare dödades av varg mellan Stockgropen och Södra Tansbodarna söder om Mockfjärd i Dalarna. Attacken inträffade när hunden var på väg tillbaka från ett drev.
21 november. En drever angreps och dödades av varg intill samhället Voxnabruk, väster om Edsbyn i Hälsingland.

21 november. Vargar dödade en hamiltonstövare två mil norr om Sälen i Dalarna. Ägaren hörde hur hunden plötsligt skrek 200 meter från henne under pågående hardrev. Hon sprang mot platsen och hittade sin hund sliten i stycken, sannolikt av flera vargar.

19 november. En stränhårig taxtik dödades av varg i Fåleberg, Hasslerör utanför Mariestad i Skaraborg. Taxen agreps och dödades under pågående jaktprovsdrev. Hunden återfanns dagen efter den dödades.

16 november. En hamiltonstövare på harjakt angreps och bets ihjäl av varg utanför Los i Hälsingland.

14 november. En dvärgpinscher tas av varg på en gårdstomt framför ögonen på hundens ägare som också var ute på tomten vid tillfället. Attacken inträffade vid Ramnäs i Västmanland.

8 november. En drever drev rådjur för full hals i Kallmora utanför Orsa när den plötsligt angreps och dödades av minst två vargar. Ägaren hörde attacken och hittade omsider sin hund. Den var då halvt uppäten.

4 november. En jämthundstik dödade av flera vargar utanför Fredriksberg i Dalarna. Hundägaren såg hur hunden angreps av vargflocken. Han sköt först ett varningsskott, men när inte skottet gjorde någon verkan sköt han en av de angripande vargarna. Hunden dog strax därefter av de bitskador den ådrog sig.

3 november. En rysstövare attackerades och dödades av varg vid Sörsjön i Dalarna. Bakom angreppet stod vargar från Fulufjällsreviret.

30 oktober. En tysk jaktterrier tystnade plötsligt efter några minuters drev utanför Äppelbo i Dalarna. Hunden återfanns inte, men däremot hittade hundens pejlhalband med kraftiga bitmärken. Dessutom har länsstyrelsen konstaterat vargspår på den plats där hunden försvann.

30 oktober. En gråhund försvann vid jakt. Hunden återfanns två dagar senare vargdödad i norra änden av Öjskogsfjället, Dalarna. Gråhunden dödades av vargar från Fulufjällsreviret.

24 oktober. En korthårtax dödades av varg väster om Harbo i Uppsala län. Taxen hade drivit rådjur i cirka fem minuter när den angreps och bets ihjäl.
22 oktober. Varg dödade en stövare i Räken, väster om Edsbyn i Hälsingland. Hundägaren hörde hur hunden skrek och skyndade sig dit. Han fann sin hund skadad men vid liv. Stövaren avled en stund senare på väg till djursjukhus.
19 oktober. En ung gråhundshane dödades av varg i byn Räka, Hälsingland. Familjen var ute på promenad med hunden, som sprang lös, cirka 300 meter från sitt hem när angreppet inträffade. Familjen hörde hur hunden skällde, sedan blev allt tyst. Dagen efter hittades hunden död intill den plats där man hörde den skälla.
19 oktober. Ännu en stövare dödades av varg i Värmland. Den här gången var det en finnstövare som föll offer till vargar ur Jangenreviret. Stövaren jagade hare vid Anneforshöjden vid Stor-En när den plötsligt försvann. Dagen efter hittades delar av hunden.

12 oktober. En gråhund skällde ståndskall på älg sedan en halvtimme tillbaka när hunden plötsligt angreps och dödades av varg. Attacken inträffade 1,5 mil norr om Sala i Västmanlad.

11 oktober. En tysk jaktterrier attackerades av varg i Hålleröd, Västra Götaland. Hunden var bara 60 meter från ägaren när attacken inträffade. Hunden avlivades dagen efter attacken på grund av de skador den ådrog sig vid angreppet.
10 oktober. En beagle dödades av varg i Gåsbo mellan Ockelbo och Åmot i Gästrikland. Hunden drev rådjur och drevet hade gått in på grannmarken när ägaren bestämde sig för att fånga in sin hund. När han hittade sin beaglen stod en varg över den och vaktades sitt byte. Ägaren var bara cirka tre meter från vargen när den stack därifrån.

8 oktober. En schillertik angreps och dödades under pågående hardrev inom Skoga viltvårdsområde i Värmland. Förmodligen dödades hunden av minst två vargar från Jangenreviret. Endast små rester av hunden återstod när den hittades.

29 september. En finnstövartik på harjakt attackerades och dödades av minst tre vargar i Gräsmark, Värmland. Hundägaren såg efter angreppet hur två vargar kom upp på vägen. Strax därefter såg han hur ännu en varg släpade på hans döda stövartik.

28 september. En femårig hamiltonstövare angreps och dödades av varg under pågående hardrev i Forshyttan i Värmland. Hundägaren var intill drevet när han hörde hur drevskallet övergick i slagsmål. Efter en halvtimme hittade han sin hund död.

23 september. En jämthund dödades av varg i Ransjö Nybodarna, Härjedalen. Hunden, som var jaktchampion, skällde ståndskall på älg och hundägarna var på väg mot ståndskallet när hunden plötsligt tystnade. En stund senare återfanns jämthunden död.

4 september. En tvåårig gråhund vargdödades i Lilla Edet. Gråhunden hade varit borta en halvtimme och var på väg tillbaka när ägaren hörde ljudet av vargpinglan, som satt på hunden. Sedan blev det tyst.
Dagen efter återfanns de halvt uppätna kvarlevorna av hunden.

27 augusti. En gråhund dödades av varg i Bingsta utanför Svenstavik i Jämtland. När ägaren återfann hunden var den halvt uppäten och bredvid den döda hunden fanns en lega efter vargen.

22 augusti. En finnstövare fick så svåra skador efter en vargattack att man tvingades avliva den då förlamade hunden. Attacken inträffade under pågående hardrev i Skråmträsk i Västerbotten.
21 augusti. En hamiltonstövare dödades av varg 25 kilometer norr om Orsa i Dalarna. Hunden hade meriter från både jaktprov och utställning.
Vargdödade hundar jaktåret 2008-2009

Hundar som dödats av varg under jaktåret 2007-2008.
Februari

11 februari. En borderterrier dödades av varg i Klevmarken. Hunden dödades 100 meter från ladugården. Bakom angreppet står vargarna i Edsreviret som även angripit ett tiotal hundar på den norska sidan under hösten och vintern.
Januari

30 januari. En hamiltontik dödades av minst två vargar i byn Kallmora öster om Orsa. Tiken smet ut kvällen från sitt hem och återfanns knappt två dygn senare. Då var hon nästan helt uppäten.
26 januari. En gråhundstik dödades av två vargar från Jangenreviret vid Hinsjöarna i Värmland.
23 januari. Ytterligare en sällskapshund dödades av varg i Värmland. Den här gången inträffade attacken söder om Töcksfors. Hunden återfanns inte men hundägaren såg en varg på gårdsplanen i samband med hundens försvinnande.
21 januari. En sällskapshund dödades av varg inom Arvika kommun. Hunden återfanns inte.
December

22 december. En ung drever smet ut sent på kvällen i Hoverängarna, cirka en mil norr Uddevalla. Ägaren hörde efetr en stund hur hunden skrek i närheten av gården. Dagen efter återfanns resterna av den vargdödade hunden.
20 december. En Petit basset griffon attackerades av varg vid Håmule i Färgelanda. Hunden blev så svårt skadad att den senare var tvungen att avlivas. Det här var den femte hunden som fallit offer för varg i området.
November

29 november. En basset dödades av varg i samband med rådjursjakt i Mästocka mellan Halmstad och Laholm. Hunden attackerades under pågående drev och ägaren hittade den död senare samma dag.
29 november. En jämthund-coonhound dödades av varg i samband med älgjakt i Färgelanda. Det här var den fjärde hunden som dödats av varg i det här området under året.
29 november. En jämthundstik vargdödades i närheten av Nordmark i Filipstads kommun. Det här var den femte hunden som dödades av vargar från det så kallade Sandsjöreviret under året.
26 november. En finnstövartik dödades av två vargar i värmländska Sunnemo. Tiken drev för fullt när vargarna gick till attack. Endast rester återstod av hunden när den hittades.
2 november. En älghund vargdödades vid Kronoborg, norr om Kårböle i Hälsingland. En första spårning i området tyder på att det kan ha bildats en nytt vargrevir i området som är beläget norr om Ljusnan.
1 november. En ung schillerstövartik dödades av varg öster om Lysvik i Jangenreviret i Värmland. Stövaren hade inte haft något upptag när ägaren hörde oväsen några hundra meter bort. När han kom fram såg han vargen på cirka 75 meters avstånd. Stövartiken levde när han kom fram men dog strax därefter.
Oktober

25 oktober. En vit älghund vargdödades i samband med älgjakt i Bredsjö norr om Hällefors. Detta var tredje vargincidenten på mycket kort tid i området. Tidigare sköt en jägare mot varg i Hjulsjö. Helgen innan attacken sköts en varg ihjäl i Grängshyttan.
12 oktober. En blandrashund av raserna beagle och hamiltonstövare dödades av varg i Risarven, Hälsingland. Spår på platsen tyder på att hunden attackerades av två vargar.
8 oktober. En stövare vargdödades vid Sundsjön mellan Filipstad och Hagfors i Värmland. Stövaren hittades först på natten efter att den försvunnit.
7 oktober. En gråhund dödades av varg strax utanför Hogstorp, norr om Uddevalla. Endast hundens svans och halsband återfanns. Attacken inträffade bara ett par kilometer från den plats där en drever vargdödades 3 oktober.
7 oktober. Vargar ur Hasselforsreviret dödade ytterligare en hund. Den här gången dödades en sjuårig drevertik i samband med harjakt. Attacken inträffade söder om Degerfors och förmodligen attackerades hunden av flera vargar.
3 oktober. En drever vargdödades i samband med rådjursjakt vid Sågebackens skjutfält, fem kilometer norr om Uddevalla. Hunden var nästan helt uppäten när den återfanns samma dag.
September

23 september. En hamiltonstövare vargdödades i samband med harjakt öster om sjön Ölen i Degerfors kommun. Hundens huvud och ben återfanns dagen efter vargattacken.
6 september. En drevertik dödades av varg i närheten av Nordmark, norr om Filipstad. Attacken inträffade under pågående hardrev några hundra meter från tikens ägare.
6 september. En sjuårig finnstövartik dödades av varg vid Fulufjället i norra Dalarna. Tiken, som var dubbelcahampion, drev hare i tio minuter innan ägaren hörde ett ljud som påminde om en blandning mellan morrande och skall. Lätena hördes i cirka en minut innan det blev tyst. Efter tio minuter hittade ägaren sin stövartik som då var halvt uppäten.
September. En jämthund dödades sannolikt av varg i Åsele i Västerbotten. Det gick inte ens med DNA-analys att fastställa om det verkligen var varg som dödade hunden men länsstyrelsen i Västerbotten har beslutat att betala ut ersättning då hunden med stor säkerhet dödades av varg.
Augusti 2008

28 augusti. En stövare dödades av en eller flera vargar mellan Lindås och Vargavidderna i Örebro län. Hunden hade drivit hare i cirka en timme när drevet tystnade. Ägaren hittade senare pejlhalsbandet och flera delar av hunden och förstod genast vad som hänt.
25 augusti. En finnstövartik vargdödades i Hedekas, Bohuslän. Tiken dödades i samband med jaktträning. Hundägaren hörde hur tiken skrek och trodde första att hon rest en hare. Sedan blev tyst. Tiken var delvis uppäten när hon hittades samma dag.
20 augusti. En hamiltonstövaren smet ut från hundgården i Skåltjärn i Värmland. Ägaren hörde hur det blev ett drev, men så blev det tyst. 27 augusti hittades hamiltonstövarens framben med bogen, knappt åtta kilometer från hundgården. Länsstyrelsens besiktningsman bekräftade att hunden utsatts för ett vargangrepp.

Vargdödade hundar jaktåret 2007-2008

Hundar som dödats av varg under jaktåret 2007-2008.
Mars 2008

9 mars. En finsk spets dödades av varg strax utanför Falun. Den tvååriga spetsen smög iväg från tomten och hundägaren hörde plötsligt hur den skrek när den angreps av varg. Trots ilfärd till Falu djursjukhus gick hundens liv inte att rädda.
Februari

25 februari. En drever vargdödades i Glaskogen, Värmland. Drevern hade jagat i flera timmar när en varg angrep och dödade hunden.
4 februari. En stövare dödades av två vargar i Torrbergsbo, nordost om Edsbyn. Hunden och dess ägare var ute på harjakt när vargattacken inträffade.
December

22 december. En blandrashund attackerades och dödades av varg när hunden drev rådjur. Attacken inträffade i Gunnita, Värmland.
21 december. En wester terrier dödades av varg i Ekshärad, Värmland. Hundägarna släppte ut terriern när de skulle ut hämta ved på kvällen. Terriern kom inte tillbaka och efter en stund kunde ägarna konstatera att hunden dödats av varg på gårdstomtens gräsmatta, några meter från boningshuset.
15 december. En tax vargdödades i Åtorp, Örebro län. Detta var den tredje hunden som dödats av vargar från Hasselforsreviret sedan 16 oktober 2007.
November

29 november. En finnstövare vargdödades i Lillskog i Ljudals kommun. Hunden angreps och dödades på gårdstomten. Hundägaren hade då sedan några veckor tillbaka slutat jaga med stövaren på grund av rädsla för vargangrepp. Men den åtgärden räckte alltså inte och stövaren vargdödades i alla fall.
27 november. En Cairnterrier släpptes ut för en kvällsrunda i trakterna av Karlskoga och Gyttorp. Terriern kom aldrig tillbaka och en vecka senare hittades resterna av hunden. Länsstyrelsens besiktning visade att hunden sannolikt dödats av varg.
17 november. En schillerstövare dödades av varg strax söder om Vansbro i Dalarna. Stövaren angreps och dödades under pågående hardrev. Detta är den femte hunden som angripits i höst av vargar i Äppelboområdet.
10 november. En femårig jämthund dödas av varg strax väster om Hofors. Hunden skällde ståndskall på älg då den plötsligt attackerades och dödades.
Oktober

30 oktober. Hamiltonstövare dödas av vargar i det så kallade Skrälldalensreviret inom Ljusdals kommun.
27 oktober. En drever dödades av varg i Vallsta, knappt två mil norr om Bollnäs. Drevern hittades med hjälp av pejl och bara huvudet och en del av framdelen återstod av hunden när den återfanns.
25 oktober. En nioårig hamiltontik dödades av varg i trakterna av Torpets Fäbodar, strax norr om Edsbyn. Dagen efter attacken letade fyra jägare efter tiken och de kunde till slut finna små rester av hunden.
23 oktober. Minst två vargar dödade en stövare i Lekbacken, i den sydligaste delen av Stöde, Västernorrland, nära länsgränsen mot Hassela och Hälsingland. Stövaren var i det närmaste uppäten när hundägaren fann hunden.
21 oktober. En 1,5 år gammal jämthundshanne vargdödas i samband med älgjakt i Lillskog, väster om Edsbyn. Hunden hittades dagen efter, då var den i det närmaste uppäten.
20 oktober. En hamiltonstövare dödas av varg i samband med harjakt utanför Malung. Hunden var delvis uppäten när hundföraren hittade den.
16 oktober. Blandrashund gråhund/stövare dödas av varg i Åtorp, Degerfors kommun. Bakom angreppet stod vargar från det så kallade Hasselforsreviret.
15 oktober. En stövare dödas av varg i trakten av Röjdåfors i norra Värmland. Den elvaåriga stövaren hittades 200 meter in i Norge, då var bara huvudet intakt på hunden. Vargattacken skedde i det så kallade Gräsmarksreviret.
September 2007

20 september. Drevern Esso blev ihjälbiten av varg när han jagade hare i Skrälldalen, Ljusdals kommun, där ett vargpar etablerade revir förra hösten.
9 september. En schillerstövare vargdödads i Äppelbo, Dalarna. Hunden drev räv när den attackerades. Endast små rester återstod av hunden.
7 september. En eller flera vargar dödade en norrbottenspets i Äppelbo, Dalarna. Hunden var i det närmaste helt uppäten då den återfanns.
6 september. Jakthund dödas av varg i Rudskoga söder Kristinehamn. Bara halsbandet och magrester av hunden fanns kvar.
3 september. Stövare dödas av varg i Bogen, Värmland. Endast huvudet återstod av hunden när den hittades.
1 september. Stövare dödas vid rävjakt vid Bäckalund, norr om Sunne i Värmland.
1 september. Gråhund dödas vid älgjaktsträning i Bortan, Värmland.

Augusti 2007

26 augusti. En jämthund dödas av varg i Nybo, cirka två mil väster om Edsbyn, Gävleborg. Efter idogt sökande kunde hundägaren återfinna pejlhalsbandet. Dagen efter hittades små rester av jämthunden.
Augusti. En nioårig stövartik vargdödas i Östanbjörke, en mil nordost om Sunne, Värmland. Stövaren släpptes ut på gården för kvällsrastning, sedan var hon spårlöst försvunnen. Efter flera dagars sökande kunde rester av stövartiken hittas cirka 500 meter från huset.
Augusti. En finnspets dödas av varg vid Mosselbodarna nordväst om Dala-Floda i Dalarna. Den treåriga hunden dödades i samband med grävlingjakt.
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Vargdodade-hundar/

CITAT
Debatt: Vargen kan inte sättas före människan
Trots att jägaren Anders Olsson från Karlstad signalerade i 20 minuter på sin hund dök två vargar upp 30 meter ifrån honom. Hunden klarade livet, men sämre gick det för en gråhundstik som dödades av varg 300 meter från den plats där Anders befann sig.
Läs hans berättelse från en helt vanlig dag i den värmländska skogen.

Söndagen den 30 oktober jagade Horssjöns jaktklubb älg på sina jaktmarker. Jaktklubbens marker utgörs av del av Horssjöns skjutfält nordost om Molkom utanför Karlstad. När dagens andra såte avjagades tog min fyraåriga jämthundstik Hilda upp älg. Älg och hund gick i sydlig riktning och passerade passlinjen och fortsatte söderut utanför jaktlagets marker. Under lördagen hade färsk vargspillning observerats söder om jaktområdet.

Då jag bedömde att det fanns risk för vargkontakt bestämde jag mig för att gå till bilen och om möjligt genskjuta hunden och koppla den. Jag tog bilen och förflyttade mig söder om marken där jag fick pejlkontakt med tiken och såg då att hon svängt av i västlig riktning mot mig. Jag stod på ringvägen på en liten höjd och väntade på att hon skulle närma sig så att jag kunde koppla henne. Under tiden jag stod på plats hörde jag skall och gnäll väster om mig. Något konfunderad funderade jag på vem som var ute med hund i det området.

Hunden kom inte

När Hilda kom fram till vägen så blåste jag i hornet för att kalla in henne på 250 meters avstånd. Hon vände genast upp mot mig och var på väg till mig. Jag plockade ner pejl och horn och gick för att öppna bakluckan på bilen då jag upptäckte att hunden inte var på väg mot mig. Efter en snabb kontroll på pejlen såg jag att hon hade fortsatt i västlig riktning.

Jag började att ganska intensivt signalera med hornet för att locka till mig hunden. Hon förflyttade sig långsamt och var emellanåt stilla under flera minuter. Hon rörde sig i en halvcirkel runt mig och var inte längre bort än lite drygt 300 meter vid något tillfälle. På GPS-pejlen såg jag att hennes rörelsemönster inte var det normala. Jag var ganska irriterad för att hon inte kom på hornsignalen, vilket hon normalt gör, och jag signalerade varannan till var tredje minut och hade så gjort i cirka 20 minuter då hon började att närma sig från nordost.

Två vargar

Då hunden är på 100 meters avstånd hör jag att det är något i slänten nedanför mig och ser också att något rör sig på drygt 30 meters avstånd. I ögonvrån ser jag samtidigt något som rör sig till vänster om mig och jag tittar däråt. Då exponerar sig helt plötsligt en varg som relativt långsamt passerar vägen på 45 meters avstånd. Vargen var ljus i pälsen och jag bedömer det som ett ungdjur. Samtidigt ser jag också att det är ytterligare en varg 30 meter framför mig. Denne viker bakåt och drar sig undan. Jag fortsätter signaleringen och strax därefter kommer Hilda fram och jag kopplar henne.

En reflektion som jag har är att när vargarna exponerade sig hade jag svårt att inse att det var vargar som kom fram till mig då jag under 20 min stått och intensivt signalerat i hornet. Min slutsats av detta är att dessa vargar var mer nyfikna än skygga. Ett normalt vilt djur med naturlig skygghet borde ha dragit sig undan när ett intensivt hornblåsande startar.

Gråhund dödades

Nu har jag också fått information om att en gråhund dödades vid samma tidpunkt 300 meter från den plats där jag där jag observerade vargarna. Med all säkerhet var det också dödandet av gråhunden som jag hörde när jag stod på vägen och väntade. Även om jag direkt förstått vad det handlade om så tror jag ändå inte att jag hade kunnat göra något för att förhindra den tragiska händelsen att gråhunden blev dödad av vargarna.
Den uråldriga traditionen med löshundsjakt på älg närmar sig sannolikt mer och mer ett slut. Det är alltid risker med att släppa en älghund. Under jakt utsätts den för många faror, risk att bli påkörd, risk att bli sparkad av älg, risk att bli skjuten, risk att gå igenom svaga isar, med mera. Ett visst risktagande ingår i jakten men när risken blir för stor så försvinner all glädje med jakten.

Sällskapshundar vargdödas

När man tar del av Svensk Jakts lista www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Vargdodade-hundar/ över vargdödade hundar så kan man också konstatera att flera av de hundar som vargdödats är sällskapshundar och har blivit tagna av varg när de har rastats utanför bostaden. Detta kan tolkas som ett tecken på att man kan ifrågasätta om vargen har den naturliga skygghet som många vill hävda. Jag ifrågasätter också själv verkligen detta efter gårdagens händelse då vargarna kom fram till mig efter 20 minuters intensivt hornblåsande. Om man läser listan på vargdödade hundar så kan argumenten framföras att det inte verkar vara så stor risk för jakthundar då det inte är ett så stort antal som har dödats.

För stor risk

Detta har självfallet sin naturliga förklaring i att väldigt många hundägare anser att risken för att få sin hund vargdödad är allt för stor och de släpper således inte sina hundar. I de flesta områden med kända vargetableringar är det ytterst få hundägare som vågar att släppa sina hundar idag och den uråldriga traditionen att bedriva jakt med olika typer av hundar kommer snart att vara ett minne blott.

Nu är det på tiden att vargen sätts på sin rätta plats i vårt samhälle. Det kan inte vara rimligt att ett vilt djur, som i många länder betraktas som ett skadedjur, sätts före människans väl och ve. Vargen har alltid varit ett mytomspunnet djur och kommer säkerligen i framtiden också att ha den rollen men det måste också sättas i sitt rätta perspektiv. Visst ska vi ha några vargar i Sverige, men inte hur många som helst och framför allt ska vi inte för många vargar inom ett begränsat område.
Anders Olsson, Karlstad

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...fore-manniskan/
herkules
man får hålla rätt på sina hundar i skogen.
kerstinbern
CITAT (herkules @ 01-11-2011, 09:40) *
hur kan liberg o hans polare försvara kriminalitet? tjyvjägare hör inte hemma i vårat samhälle, de ska sitta i fängelse.

Olof Libergs forskning är ju betald av b l a Jägareförbunden, man biter inte den hand som föder.

CITAT (herkules @ 01-11-2011, 13:36) *
man får hålla rätt på sina hundar i skogen.

När du får 20 000 i ersättning av staten för en rovdjursdödad/skadad hund, och den dessutom automatiskt också är försäkrad mot rovdjursangrepp av Agria (alla som medlemmar i SJF), så behöver man ju inte fundera på vart man släpper hunden. I stället för att hunden spårar byte, så fungerar den som lockbetet vid vargjakt.
dahla
CITAT (kerstinbern @ 01-11-2011, 14:09) *
Olof Libergs forskning är ju betald av b l a Jägareförbunden, man biter inte den hand som föder.

Så du menar att en internationellt högt aktad forskare ljuger? Vad har du för belägg för ditt påstående?

För övrigt så är det inte jägareförbundet som betalar forskningen... Jägareförbundets medlemmar har sedan 1982 bidragit med medel till viltforskningen. Fram till 2001 var bidraget från varje medlem tio kronor men är idag tjugo kronor. Inför 2011 fick 13 forskningsprojekt medel från Forskningstjugan. Fonden kan även bidra till kunskapssammanställningar och möten för kunskapsutbyte såsom konferenser och workshops.
Jägareförbundets förbundsstyrelse beslutar vilka projekt som får anslag från "Tjugan", men det är forskningstjugans beredningskommitté som går igenom ansökningarna. Den lämnar därefter utlåtanden och rekommendationer till förbundsstyrelsen.

Beredningskommittén kallas Forsknings och -förvaltningsgruppen och består av tre förtroendevalda ledamöter, en förtroendevald ordförande, tre tjänstemän samt en förtroendevald supplent.
Inför 2011 fördelas 3,3 miljoner kronor på 13 olika forskningsprojekt men även några kunskapssammanställningar kommer finansieras under året.

Den enda forskare som sökt och har fått ta del av pengarna till forskning kring varg är Håkan Sand på Grimsö forskningsstation... han fick då 150 000:- för forskning ang populationsekologi, bevarande och skötsel av den skandinaviska vargpopulationen så Liberg har inte tagit en enda krona från varken jägareförbundet eller jägarna.

Om naturvårdsverket har gett pengar till Liberg för att forska kring varg kan jag inte säga eftersom jag inte har någon insikt i fördelningen från naturvårdsverket.
dahla
CITAT (kerstinbern @ 01-11-2011, 14:12) *
När du får 20 000 i ersättning av staten för en rovdjursdödad/skadad hund, och den dessutom automatiskt också är försäkrad mot rovdjursangrepp av Agria (alla som medlemmar i SJF), så behöver man ju inte fundera på vart man släpper hunden. I stället för att hunden spårar byte, så fungerar den som lockbetet vid vargjakt.

Är du helt jävla dum i huvet eller spelar du bara?

Vart finns infon om att man skulle få ut 20 000 i ersättning för en rovdjursdödad eller skadad hund???

Tror du på fullaste allvar att NÅGON skulle välja att sätta ut sin familjemedlem som vargföda enbart för att få ut någonting på en försäkring? Vissa av de här hundarna används till avel och har riktigt bra meritlistor på olika jaktprov och värderas mångdubbelt högre bland jägarna än vad NÅGOT försäkringsbolag är villig att ersätta ägarna med.

herkules
äh, de som håller sina hundar i rastgård större delen av året och sen binder de bak bilen så de får springa som fan i 14 dagar före jakten - de tackar nog inte nej till 20 loppor. för inte behandlar man väl en familjemedlem på det viset? eller det kanske man gör ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon