Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32
Gossen Ruda
Eftersom vargen inte jagas, på rätt sätt, kommer den snart att ha tappat all respekt för människan och då hjälper det kanske inte ens med koppel.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 12-04-2012, 18:40) *
Eftersom vargen inte jagas, på rätt sätt, kommer den snart att ha tappat all respekt för människan och då hjälper det kanske inte ens med koppel.

Det borde vara skottpengar på dem, om man skjuter med luftgevär. Då lär de sig att människor svider.
*Stintan*
CITAT (herkules @ 12-04-2012, 18:24) *
de flesta kommuner har KOPPELTVÅNG, vilket är bra då INGEN har den plin på hunden SÅ SOM OM DEN VORE KOPPLAD.

Det kanske är sant men det var också därför jag skrev att man har skyldighet att hålla reda på vad som gäller. Jag skulle gärna se att det var koppeltvång året om överallt utom på särkilt angivna platser just av den anledningen du säger.

Det jag ville påpeka var att det ofta felaktigt påstås att det är koppeltvång i skog och mark vilket det faktiskt inte är, tyvärr kan jag tycka men nu är det så. Det innebär iallafall att även jakthundar omfattas av lagen när de inte används vid jakt.
sparvuggla
CITAT (*Stintan* @ 12-04-2012, 18:14) *
Jag vill bara klargöra att det finns inget koppeltvång annat än möjligen i kommunernas lokala ordningsstadgar och då gäller det oftast preciserade områden i tätorter. Det är varje hundägares skyldighet att hålla reda på vad som gäller i kommunen man vistas. Uppgifter finns på kommunernas hemsidor.

Det du talar om är: Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas
under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i
marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall
hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva
eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

/hämtat från Jordbruksverkets hemsida/

Sen kan man tycka att en ansvarsfull hundägare har sin hund kopplad ute i naturen och kanske i synnerhet i vargområden men som sagt koppeltvång är det inte.

Ja du har rätt, men tolkar man texten är det i praktiken just "koppeltvång" det är fråga om. smile.gif

*Stintan*
CITAT (sparvuggla @ 12-04-2012, 19:32) *
Ja du har rätt, men tolkar man texten är det i praktiken just "koppeltvång" det är fråga om. smile.gif

Därom tvistar di lärde men det hade självklart varit bättre med klartext dvs koppeltvång.
herkules
CITAT (*Stintan* @ 12-04-2012, 19:05) *
Det kanske är sant men det var också därför jag skrev att man har skyldighet att hålla reda på vad som gäller. Jag skulle gärna se att det var koppeltvång året om överallt utom på särkilt angivna platser just av den anledningen du säger.

Det jag ville påpeka var att det ofta felaktigt påstås att det är koppeltvång i skog och mark vilket det faktiskt inte är, tyvärr kan jag tycka men nu är det så. Det innebär iallafall att även jakthundar omfattas av lagen när de inte används vid jakt.

jo, jag fattar vad du ville ha sagt. jag tycker också att koppeltvång året runt och överallt är det ultimata. inga hundar skulle bli uppätna av vargar då smile.gif

CITAT (dahla @ 12-04-2012, 12:47) *
Absolut! smile.gif

jo, hoppar den här tråden nu. det finns en herrejössesgammal vargtråd där jag var med, den får räcka för mig.
dahla
CITAT (sparvuggla @ 12-04-2012, 17:11) *
Annars läste jag precis den här nyheten:
http://svt.se/2.22620/1.2770534/vargar_dod...amp;lpos=rubrik

Precis som det ska vara, naturen sköter sig bäst själv. Jägarna rubbar balansen.
Och vilken jägare skulle välja att skjuta den magra och sjuka älgen, i deras hjärna är dom ju stora hjältar, ju fler taggar desto större hjältedåd.

Bla bla...

Jakten pågår under den tiden på året då älgarna har som mest fett i kroppen eftersom de under sensommar och höst äter och lägger på sig fett inför vintern.

Benen som man har hittat efter vargdödade älgar är funna när snön har försvunnit och älgarna är i den sämsta tänkbara konditionen på året vilket förklarar ett och annat på lite annorlunda vis.
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 12-04-2012, 21:22) *
jo, jag fattar vad du ville ha sagt. jag tycker också att koppeltvång året runt och överallt är det ultimata. inga hundar skulle bli uppätna av vargar då smile.gif

Fan tro´t, har du inte hört talas om hunden som stod bunden på gårdsplanen och blev vargmat?
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 12-04-2012, 22:19) *
Fan tro´t, har du inte hört talas om hunden som stod bunden på gårdsplanen och blev vargmat?

påhitt.
från jordbruksverkets sida:
Utomhus får hundar inte vara bundna ständigt. Detta gäller även om du använder löplina. Det är inte tillåtet att låta hunden vara bunden mer än två timmar och du måste se till så att den inte skadas.
juste, jag skulle ju inte skriva mer i den här tråden smile.gif
*Stintan*
CITAT (herkules @ 12-04-2012, 22:22) *
påhitt.
Utomhus får hundar inte vara bundna ständigt. Detta gäller även om du använder löplina. Det är inte tillåtet att låta hunden vara bunden mer än två timmar och du måste se till så att den inte skadas.

Ja det står där men oj va många som struntar i det.
Anders zon 1
CITAT
Annars läste jag precis den här nyheten:
http://svt.se/2.22620/1.2770534/vargar_dod...amp;lpos=rubrik
CITAT (dahla @ 12-04-2012, 22:10) *

Bla bla...

Jakten pågår under den tiden på året då älgarna har som mest fett i kroppen eftersom de under sensommar och höst äter och lägger på sig fett inför vintern.

Benen som man har hittat efter vargdödade älgar är funna när snön har försvunnit och älgarna är i den sämsta tänkbara konditionen på året vilket förklarar ett och annat på lite annorlunda vis.

Vilken studie är detta? Känner du till det dahla (det verkar ju så med tanke på dina synpunkter)? Jag hittar inga som helst referenser i artikeln. Går ju inte att bedöma det som står där utan att veta mer om vem som gjort studien eller hur, var och i vilket sammanhang den gjorts (litar inte särskilt mycket på medias källgranskning....). Men att vargar och andra rovdjur i första hand väljer ut offer som är lätta att ta, d v s svaga och skadade djur, är ju inget nytt utan tillhör grundläggande ekologi. Finns massor av exempel på det. Det är väl också tämligen självklart? Lika självklart som att jägarna inte alls har samma urvalskriterier - och att detta givetvis får effekter på viltstammarna.
dahla
CITAT (Anders zon 1 @ 13-04-2012, 00:29) *
Vilken studie är detta? Känner du till det dahla

Jag har inte sett studien i papper men vet att jag vid ett möte om varg pratade om dom här sakerna med någon vid skandulv för något år sedan. Jag vet att vi pratade om att benen från vargdödade älgar samlats in under senvintern 2010/2011 medans benen från skjutna älgar samlats in från oktober till december under en betydligt mildare period. Problemet med sneda siffror hade man då inte tänkt på och ville inte ta hänsyn till men medlen för forskningen var väl redan utbetalda och någon ändring i matterialet var väl inte aktuellt.

Man får inte glömma att forskare och vetenskapsmän en gång i tiden var övertygade om att jorden var platt. De flesta är dock benägna att kunna ändra uppfattning med tiden. Jag ska kolla runt lite och se om jag kan luska ut vem det var jag pratade med.
dahla
Kollade lite och i den engelska översättningen för NRC Reserch Press kan man läsa det vi pratade om...

CITAT
Model selection analyses indicated that MMF levels were lower for wolf-killed moose compared with harvested moose, but an unbalanced sample design between years for the two causes of death (wolves and harvest) may have confounded a clear interpretation of the results

Källa: http://www.nrcresearchpress.com/doi/abs/10.1139/z2012-007

Det är märkligt att man inte belyser problemet på ren svenska men så här är det ofta dessvärre.
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 12-04-2012, 22:22) *
påhitt.

HUR skall man hindra en beslutsam varg från att angripa hunden under dessa 2 timmar? Ligga på vakt med bössan? rolleyes.gif
dahla
CITAT (*Stintan* @ 12-04-2012, 23:14) *
Ja det står där men oj va många som struntar i det.

Många anser dessvärre att det är helt okej att låta sina hundar springa efter exempelvis ett rådjur hundratalet meter så här års eftersom djuren ännu inte fått några ungar... det man kanske inte tänker på som ickejägare är att djuren är i ganska dålig kondition efter en vinter och att de dessutom bär på foster som kan kastas vid lite för mycket stress eller belastning.

Det många säger till sitt försvar är ofast i stil med "min lilla hund vill bara leka och kan inte göra någon skada" men de vilda djuren ser ingen skillnad på om det är en rosa dvärgpudel eller en jagande tax och reagerar på samma vis oavsett hundras.

Dom här sakerna tas upp år efter år i tidningen Svensk Jakt som alla medlemmar i Jägareförbundet får hem i brevlådan... önskvärt vore ju om man kunde belysa problemet i svensk TV så den breda massan inser helheten.
kerstinbern
CITAT (dahla @ 13-04-2012, 05:31) *
Kollade lite och i den engelska översättningen för NRC Reserch Press kan man läsa det vi pratade om...
Källa: http://www.nrcresearchpress.com/doi/abs/10.1139/z2012-007

Det är märkligt att man inte belyser problemet på ren svenska men så här är det ofta dessvärre.

Nej du har som sagt inte brytt dig om att läsa artikeln . Benmärgsproverna från vargdödade och från skjutna älgar, går alldeles utmärkt att jämföra:

"We used parameter estimates from the LMM model on the change in MMF levels with time during winter for both type moose and calculated the MMF levels for all moose at 1 April, assuming that this date represented the date with the lowest MMF levels reached during winter (Cederlund et al. 1989, 1991). We then tested for differences in the proportion of harvested and wolf-killed moose starving at 1 April with the Pearson c2test. Finally, we examined the relationship in two estimates of body condition (body mass and MMF) between mothers and their offspring using simple linear regression, whereas the relation between a mother’s age and body condition of their calves was tested with Spearman’s rank correlation. Parameter estimates of variables tested were considered significant at a = 0.05 and we refer to a levels between 0.05 and 0.10 as showing a tendency to be significant. Analyses were done using SPSS version 19.0 for Windows (SPSS Inc., Chicago, Illinois, USA)."

CITAT

"We searched for wolf-killed prey by visiting locations where GPS- and VHF-collared wolves had stopped for extended periods following Sand et al. (2005). Information recorded at kill sites included body parts, tracks, blood, and wolf scats, and were used to determine the species, age, and sex of prey, time of death, proportion of the carcass consumed, and whether the carcass actually resulted from a wolf kill."
Gossen Ruda
CITAT (sparvuggla @ 12-04-2012, 17:11) *
Och vilken jägare skulle välja att skjuta den magra och sjuka älgen, i deras hjärna är dom ju stora hjältar, ju fler taggar desto större hjältedåd.

Mera skitsnack och förtal. Vad har du för bevis förutom dina egna vridna fantasier? Det är noga reglerat vilka djur av olika kön mm man får fälla. Får man fälla en ko blir det till att vänta länge innan det kommer en 12-taggare.
dahla
CITAT (kerstinbern @ 13-04-2012, 08:59) *
Nej du har som sagt inte brytt dig om att läsa artikeln . Benmärgsproverna från vargdödade och från skjutna älgar, går alldeles utmärkt att jämföra:

Sluta fåna dig nu... läs igen!

CITAT
Model selection analyses indicated that MMF levels were lower for wolf-killed moose compared with harvested moose, but an unbalanced sample design between years for the two causes of death (wolves and harvest) may have confounded a clear interpretation of the results

Den studien som man nu har fått ner på papper har några år på nacken och man har insett felaktigheterna men visar resultaten i alla fall... man har ju trots allt fått pengar för forskningen.

kerstinbern
CITAT (Gossen Ruda @ 13-04-2012, 08:15) *
Mera skitsnack och förtal. Vad har du för bevis förutom dina egna vridna fantasier? Det är noga reglerat vilka djur av olika kön mm man får fälla. Får man fälla en ko blir det till att vänta länge innan det kommer en 12-taggare.

En helt ny studie visar varför skandinaviska vargar tar proportionellt fler älgar än andra populationer av vargar. Det beror på att älgstammen här är sönderskjuten, det finns proportionellt mycket fler kalvar och dessutom innebär löshundsjakt ett starkt selektionstryck mot de starkaste älgarna som stannar och försvarar sig mot hunden.

Sand, H, JA Vucetich, B Zimmermann, P Wabakken, C Wikenros, H C. Pedersen, R O Peterson, O Liberg 2012. Assessing the influence of prey-predator ratio, prey age structure and packs size on wolf kill rates. Oikos.

http://dx.doi.org/10.1111/j.1600-0706.2012.20082.x
dahla
CITAT (kerstinbern @ 13-04-2012, 12:47) *
En helt ny studie visar varför skandinaviska vargar tar proportionellt fler älgar än andra populationer av vargar. Det beror på att älgstammen här är sönderskjuten, det finns proportionellt mycket fler kalvar och dessutom innebär löshundsjakt ett starkt selektionstryck mot de starkaste älgarna som stannar och försvarar sig mot hunden.

Så står det i studien men pratar man med Håkan eller någon av de andra i gruppen så inser även dom att vi har betydligt fler kalvar på grund av det skogsbruk vi har här jämfört med nationalparken man jämför med... våra skogar kan helt enkelt föda fler djur per ytarea på grund av kalhyggen vilka vi har haft i 40 år nu. Utöver kalhyggen så har vi som bekant även ett jordbruk som formligen producerar mat till de vilda djuren även om lantbrukaren ogillar det hela.

Dessutom är våra skandinaviska älgar inte vana vid att bli jagade av varg året om... det finns någonting som heter gener och om det inte finns något hot från vargar under hundratalet år tappas vissa instinkter. Dessutom ser älgen inte skillnad på en jakthund och en varg vilket innebär att svenska älgar inte försvarar sig och sin avkomma på samma vis som i ett område där jakt inte förekommer och som dessutom har haft varg under en lämngre tid.

När vi får läsa forskarnas studier så påtalar vi givetvis saker som de inte har tagit hänsyn till... (ingen kan tänka på allt) vi får medhåll i det tysta men någon rättning av studierna kommer sällan eftersom forskarna då redan har fått betalt.

CITAT (kerstinbern @ 13-04-2012, 12:47) *
de starkaste älgarna som stannar och försvarar sig mot hunden.

En älg som är ställd av en älghund går näst intill i dvala... älgen inser att hunden inte är farlig eftersom den endast står och skäller utan att anfalla... älgen blir således avtrubbad och börjar istället äta och jägaren kan under hundens skall smyga sig fram för att avlossa ett säkert skott mot en stillastående och helt avslappnad älg.

Har någon hört en varg skälla?
Flemming
CITAT (dahla @ 13-04-2012, 06:42) *
Många anser dessvärre att det är helt okej att låta sina hundar springa efter exempelvis ett rådjur hundratalet meter så här års eftersom djuren ännu inte fått några ungar... det man kanske inte tänker på som ickejägare är att djuren är i ganska dålig kondition efter en vinter och att de dessutom bär på foster som kan kastas vid lite för mycket stress eller belastning.

Det många säger till sitt försvar är ofast i stil med "min lilla hund vill bara leka och kan inte göra någon skada" men de vilda djuren ser ingen skillnad på om det är en rosa dvärgpudel eller en jagande tax och reagerar på samma vis oavsett hundras.

Dom här sakerna tas upp år efter år i tidningen Svensk Jakt som alla medlemmar i Jägareförbundet får hem i brevlådan... önskvärt vore ju om man kunde belysa problemet i svensk TV så den breda massan inser helheten.

Ibland har vi faktiskt samma åsikter och här håller jag med dig till 100 %
Här i kvarteret finns ett ankpar och dom "måste" tydligen skrämmas av folk som vill se dom flyga...
Säger man till människorna ,då har dom ingen som helst förståelse,för det är ju "bara" ett par ankor...
Kontrar man med att jag kan skrämma deras katt,då börjar dom helt plötsligt att förstå.

Vilda djur = Fredlösa
Tama djur = Rör du,så dör du...
Anders zon 1
CITAT (dahla @ 13-04-2012, 06:13) *
Man får inte glömma att forskare och vetenskapsmän en gång i tiden var övertygade om att jorden var platt. De flesta är dock benägna att kunna ändra uppfattning med tiden. Jag ska kolla runt lite och se om jag kan luska ut vem det var jag pratade med.

Jag tror inte att vi ska jämföra detta med att man förr i tiden trodde att jorden var platt (var för övrigt inte vetenskapsmännen som trodde det utan kyrkan - redan de gamla grekerna var på det klara med att jorden är rund). Att rovdjur främst dödar svaga, lättfångade djur är inget som ifrågasätts inom någon seriös forskning i alla fall. Och knappast att populationer av djur påverkas av selektionstrycket heller. Att vargar och mänskliga jägare har olika jaktmetoder och sätt att välja ut sitt offer torde väl vara tämligen självklart?

CITAT
CITAT (kerstinbern @ 13-04-2012, 08:59)

CITAT (dahla @ 13-04-2012, 11:27) Sluta fåna dig nu... läs igen!

Dessvärre kunde jag inte ladda ner hela artikeln från länken men vad jag kan se så framgår det klart och tydligt att man korrigerat värdena till 1 april med hjälp av en matematisk modell. Under förutsättning att modellen är korrekt så kan man alltså jämföra prover från olika årstider - dock med något försämrad statistisk säkerhet. Så vari ligger det fåniga?
kerstinbern
CITAT (Anders zon 1 @ 14-04-2012, 22:07) *
Dessvärre kunde jag inte ladda ner hela artikeln från länken men vad jag kan se så framgår det klart och tydligt att man korrigerat värdena till 1 april med hjälp av en matematisk modell. Under förutsättning att modellen är korrekt så kan man alltså jämföra prover från olika årstider - dock med något försämrad statistisk säkerhet. ...

Ja benmärgsprover har man använt i över 20 års tid för att studera konditionen på olika djur, och naturligtvis måste man korrigera värdena så att man kan jämföra djur under olika årstider. Det är en mycket etablerad metod.

Cederlund, G.N., Bergström, R.L., and Danell, K. 1989. Seasonal
variation in mandible marrow fat. J. Wildl. Manage. 53(3): 587–
592. doi:10.2307/3809180.

Cederlund, G.N., Sand, H.K., and Pehrson, A. 1991. Body mass
dynamics of moose calves in relation to winter severity. J. Wildl.
Manage. 55(4): 675–681. doi:10.2307/3809517.
Berit
http://www.dt.se/nyheter/orsa/1.4616265
herkules
LÖSSPRINGANDE HUNDAR DÖDAR
dahla
CITAT (herkules @ 21-04-2012, 13:14) *

Och om man påtalar det för ägaren så blir man idiotförklarad... hunden behöver aldrig komma i kontakt med djuret för att det ska dö... utmärgling efter vintern och stress kan räcka och då spelar det ingen roll om det är en jakthund eller en liten rosa pudel som springer lös... djuren i skogen ser ingen skillnad.
Chamomille
Jösses.
Överbölingen
Sparvuggla!

Jag förmodar att du inte blottat din totala okunskap om klövvilt. Vårt klövvilt, älg, hjort och rå fäller sina horn om vintern. De nya hornen växer sedan ut till brunsten i slutet av september —början på oktober för älg. Rådjuren fäller hornen redan i november. Det är fö bara renarnas hondjur/vajor som bär horn.
Beträffande antalet hornutskott så är det inte jägaren som premieras utan älghornet. Statusen på stora horn är större i Europa ochandra länder än i Sverige. Förutom norra Nordamerika och Sibirien så har Svenska älgar stora horn. Det beror i Sverige på gynsamt skogsbruk som har nämnts tidigare i tråden. Gäst- och troféjägare blir glada för en åtta taggare. Vi som tar hand om resten av det ekologiska köttet föredrar det i stället för kött från en seg gammal älgtjur. Därmed inte sagt att en 20-taggare behöver vara lastgammal. Själv har jag hornen efter en udda 22-taggare som bara var drygt tre år. Tanddaterat.

herkules
CITAT (dahla @ 25-04-2012, 07:59)
1543094[/url]']
Och om man påtalar det för ägaren så blir man idiotförklarad... hunden behöver aldrig komma i kontakt med djuret för att det ska dö... utmärgling efter vintern och stress kan räcka och då spelar det ingen roll om det är en jakthund eller en liten rosa pudel som springer lös... djuren i skogen ser ingen skillnad.

jägare som ska föreställa sig vara så naturvänliga och kunniga borde ha mer innanför pannbenet än att släppa lös hundar i skogen. något borde de väl ha lärt sig iom tagen jägarexamen. kan man tycka.

CITAT (Chamomille @ 25-04-2012, 09:15)
1543114[/url]']
Jösses.

det var väl bra att du fick det sagt.smartskaft.
dahla
CITAT (herkules @ 26-04-2012, 17:02) *
jägare som ska föreställa sig vara så naturvänliga och kunniga borde ha mer innanför pannbenet än att släppa lös hundar i skogen. något borde de väl ha lärt sig iom tagen jägarexamen. kan man tycka.
det var väl bra att du fick det sagt.smartskaft.

Jag har då aldrig träffat på en jägare med lös hund under tiden då det råder löshundsförbud och det är en ganska allmän åsikt bland hundägande jägare att kreti och pleti borde läsa på om lagar och regler gällandes deras hundar som "aldrig skulle jaga ett vilt djur"

Skulle någon av mina vänner släppa sin hund lös nu så har dom jagat med mig för sista gången.
*Stintan*
CITAT (dahla @ 27-04-2012, 15:08) *
Jag har då aldrig träffat på en jägare med lös hund under tiden då det råder löshundsförbud och det är en ganska allmän åsikt bland hundägande jägare att kreti och pleti borde läsa på om lagar och regler gällandes deras hundar som "aldrig skulle jaga ett vilt djur"

Skulle någon av mina vänner släppa sin hund lös nu så har dom jagat med mig för sista gången.

Tränar ni inte era hundar på sommarhalvåret ni jägare?
zaaritha
Du är väldigt säker på dej själv!

Mitt svar gällde Jonny!
dahla
CITAT (*Stintan* @ 27-04-2012, 15:42) *
Tränar ni inte era hundar på sommarhalvåret ni jägare?

Jodå, så här års blir det kurser i lydnad och spårträning i långlina för min hund. När det blir lite varmare i vattnet simmar jag med hunden och under sensommaren börjar vi cykla. Jag tränar även i vildsvinshägn men eftersom det kostar dryga 900:- för 30 minuter så blir det bara en gång varannan månad men de flesta hundar är långt mycket bättre än sina förare på att jaga vilt så kondition och lydnad är många gånger viktigare.
herkules
får man inte slakta varg med statens tillstånd kan man alltid göra det ÄNDÅ
sparvuggla
Varför vill jägare veta var vargarna finns? Finns väl ingen anledning.
Den här dåren från Jakt % Jägare fick tji i af.

http://vlt.se/nyheter/1.1639423-vargs-lage-doljs-for-jagare
dahla
CITAT (herkules @ 01-05-2012, 11:47) *
får man inte slakta varg med statens tillstånd kan man alltid göra det ÄNDÅ

Att vargar äter hundar är ju allmänt känt... men ingen verkar inse att vargar kan dö av naturliga orsaker och att de dessutom kan ätas upp av artfränder ifall födotillgången tryter...

CITAT (sparvuggla @ 01-05-2012, 16:11) *
Varför vill jägare veta var vargarna finns? Finns väl ingen anledning.
Den här dåren från Jakt % Jägare fick tji i af.

http://vlt.se/nyheter/1.1639423-vargs-lage-doljs-for-jagare

Nu spelar det ju ingen roll eftersom tjänstemännen på naturvårdsverket ändå såg till så vargarna försvann... hannen dog ju strax efter flytten och tiken klarade sig i tre veckor innan hon togs ur daga i renbetesland... att man väljer att mörka hur, när eller vad hon dött av är väl inte så konstigt eftersom hon då sövts tre ggr innan... en fjärde sövning blev väl för mycket för stackarn
herkules
slakten pågår för fullt sad.gif
http://mobil.aftonbladet.se/senastenytt/tt...28B8.mobil-www4
dahla
CITAT (herkules @ 06-05-2012, 15:10) *

Absolut! För vargar kan inte dö av drunkning eller av naturlig orsak... rolleyes.gif
dahla
Slakten fortsätter!

http://www.jaktojagare.se/notiser/varg-dodad-pa-riksvag

Det var säkert en lustmördande jägare som körde bilen...
dahla
Nu har mördarna varit framme igen!!! Det är säkert en jägare som jobbar svart som lastbilschaufför som har mördat vargen...

http://www.jaktojagare.se/notiser/varg-tra...om-rialareviret
herkules
SLAKTA VARG är vad vi vill göra men vi säger att vi letar bäverspår sick.gif
dahla
CITAT (herkules @ 08-05-2012, 12:38) *

Man lär nog ingå i begåvningsreserven ifall man får för sig att jaga varg i ett känt revir där länstyrelsens personal har stenkoll på vargarna... smile.gif

herkules
det finns gott om puckon där ute.
sparvuggla
http://www.dt.se/brottsplats/1.4685415-fyr...llegal-vargjakt

http://www.rovdjur.se/viewNavMenu.do?menuID=9&oid=3694

Vi får se om dom här erkänner och vågar stå för vad dom gjort.
Det brukar fega jägare inte göra, själva tror domn sig ju vara hjältar efter att lyckats döda oskyldiga försvarslösa djur, men att stå för vad dom gjort, nej!
Fegare människor än jägare finns inte, som dom här tex. trots DNA nekade dom in i det sista:

http://www.rovdjur.se/viewNavMenu.do?menuID=9&oid=3694

Sedemera dömdes dom och nu sitter dom inne, där dom hör hemma.

Stort tack till polisen som numera satsar stort för att ta dom värsta tjuvjägare. Det behövs och öär en mycket bra satsning som uppskattas av många, men själklart inte av tjuvjägare.
Ska bli intressant att se hur det här utvecklas, står dom vad dom gjort eller blir det som jag tror, vi får se........
kerstinbern
CITAT (herkules @ 08-05-2012, 11:38) *

Jägare kan ju inte så mycket om biologi, det var säkert därför de hade med sig kött som åtel till bävern!
sparvuggla
Senaste nytt om fallet:

http://www.dt.se/brottsplats/1.4690046-var...-begars-haktade
sparvuggla
Dahla, du som är så flitig här, vad tycker du om att en grupp jägare på 4 personer och alla tror att bäver käkar fryst kött?????
Jägare skryter ju själva att dom idkar viltvård. Men kunskaperna om naturen, är det vi andra som är vilseledda eller hur är det? Jägare vet ju bäst.

http://www.dt.se/brottsplats/1.4690046-vargjagare-haktade
Gossen Ruda
CITAT (sparvuggla @ 12-05-2012, 17:44) *
Dahla, du som är så flitig här, vad tycker du om att en grupp jägare på 4 personer och alla tror att bäver käkar fryst kött?????
Jägare skryter ju själva att dom idkar viltvård. Men kunskaperna om naturen, är det vi andra som är vilseledda eller hur är det? Jägare vet ju bäst.

http://www.dt.se/brottsplats/1.4690046-vargjagare-haktade

sleeping.gif Ämnet börjar bli tjatigt, fast har man så lite att glädja sig över är det kanske inte så konstigt. d010.gif
Monarda
Håller med Ruda! Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de två, så lägg ner det här resonemanget där ingen kan vinna. Där jag har mina rötter dödades dom sista vargarna i trakten med stryknin, var väl i slutet av 1800-talet. Men den som ställde till mest förtret på fäbodarna på den tiden, det var björnen.
herkules
CITAT (Monarda @ 12-05-2012, 23:01) *
Håller med Ruda! Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de två, så lägg ner det här resonemanget där ingen kan vinna. Där jag har mina rötter dödades dom sista vargarna i trakten med stryknin, var väl i slutet av 1800-talet. Men den som ställde till mest förtret på fäbodarna på den tiden, det var björnen.

folk får väl skriva om och vad de vill i trådarna? läs inte om det inte passar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon