|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32
herkules
31-03-2011, 06:29
CITAT (*Stintan* @ 30-03-2011, 15:52)  Fy fan! Jag spyr på "karln" snart! japp, inte är han rolig inte. ej heller speciellt påläst. jag tror att han är köpt av jägarlobbyn.
Huggorm
09-04-2011, 08:04
Nu är utvärderingen av årets vargjakt klar. Fem av de nitton fällda vargarna hade inavelsskador som bettfel och missbildade ryggrader. Intressant är att 53 skott avlossades, och 29 träffade. Det är faktiskt katastrofalt dåligt. Trettio avlossade och 29 träffar hade varit mera rimligt. Två av de fällda vargarna hade dessutom läkta skottskador, förhoppningsvis från fjolårets jakt http://www.dn.se/nyheter/sverige/fem-varga...-missbildningar
herkules
09-04-2011, 08:10
CITAT (Huggorm @ 09-04-2011, 09:04)  Nu är utvärderingen av årets vargjakt klar. Fem av de nitton fällda vargarna hade inavelsskador som bettfel och missbildade ryggrader. Intressant är att 53 skott avlossades, och 29 träffade. Det är faktiskt katastrofalt dåligt. Trettio avlossade och 29 träffar hade varit mera rimligt. Två av de fällda vargarna hade dessutom läkta skottskador, förhoppningsvis från fjolårets jakt http://www.dn.se/nyheter/sverige/fem-varga...-missbildningardet är en skam att det endast blev 29 träffar på 53 skott, är jägare alltid på fyllan eller? sen att de fann läkta skottskador, oerhört grymt och borde vara straffbart!
Huggorm
09-04-2011, 08:21
CITAT (herkules @ 09-04-2011, 09:10)  det är en skam att det endast blev 29 träffar på 53 skott, är jägare alltid på fyllan eller? sen att de fann läkta skottskador, oerhört grymt och borde vara straffbart! Hur många skottskador tror du det blev av de 24 "missade" skotten i årets jakt? Men så är det när det bara är jakt på ett begränsat antal djur under en begränsad tid, då skjuter jägarna trots att de inte är helt säkra på att träffa
herkules
09-04-2011, 12:59
CITAT (Huggorm @ 09-04-2011, 09:21)  Hur många skottskador tror du det blev av de 24 "missade" skotten i årets jakt? Men så är det när det bara är jakt på ett begränsat antal djur under en begränsad tid, då skjuter jägarna trots att de inte är helt säkra på att träffa har inte en aning, jag hoppas att det inte blev några alls.
sparvuggla
09-04-2011, 16:02
Det är många som säger att dom som är jägare är psykiskt sjuka personer. Det känns mer och mer som att dom har rätt. Jakt&Jägare och Jaktjournalen är deras bibel.
Huggorm
09-04-2011, 18:41
CITAT (sparvuggla @ 09-04-2011, 17:02)  Det är många som säger att dom som är jägare är psykiskt sjuka personer. Det känns mer och mer som att dom har rätt. Jakt&Jägare och Jaktjournalen är deras bibel. Jag skulle vilja se någon källa på att det är fler jägare som är psykiskt sjuka än i befolkningen i stort. Det skulle faktiskt inte förvåna mig om det är tvärtom, det finns forskningsrapporter som visar att folk som vistas mycket i skog och mark mår bättre än andra.
Huggorm
17-04-2011, 09:33
CITAT (SVD) Vargar attackerade barnvagn i Norrtälje
17 april 2011 kl 09:57, uppdaterad: 17 april 2011 kl 10:17
En kvinna som var ute med barn och hund i Norrtälje attackerades av två vargar på söndagsmorgonen.
- Enligt de första uppgifterna vi har ska de ha kommit åt hunden och också gjort något utfall mot barnvagnen, säger Ulf Lindgren, vid Stockholmspolisens länskommunikationscentral till Sveriges Nyheter. Händelsen inträffade vid Rörmossen, Bergshamra vid 9.30-tiden på söndagsmorgonen. Polisen är på väg till platsen. Attacken inträffade cirka hundra meter från ett boningshus. Hunden saknas. http://www.svd.se/nyheter/stockholm/vargar...lje_6097247.svd
herkules
17-04-2011, 10:09
CITAT (Huggorm @ 17-04-2011, 10:33)  hon hade sin hund lös, då kan sånt här hända om det finns varg i närheten, det är det pris vi får betala för att ha varg i vår natur - alltid ha våra hundar kopplade, enkel åtgärd tycker jag.
Huggorm
17-04-2011, 10:15
CITAT (herkules @ 17-04-2011, 11:09)  hon hade sin hund lös, då kan sånt här hända om det finns varg i närheten, det är det pris vi får betala för att ha varg i vår natur - alltid ha våra hundar kopplade, enkel åtgärd tycker jag. Jag tror de flesta skiter i om ännu en hund blivit uppäten. Det hemska är att den var i direkt anslutning till människorna när anfallet skedde, och att även människorna och barnvagnen anfölls. Så här skriver SVD i en nyare artikel: – Men de gjorde också utfall mot kvinnan och barnvagnen, säger Ulf Lindgren på Stockholmspolisens länskommunikationscentral. Det var ju bara tur att det var hunden som blev uppäten och inte barnet. Men det är klart, folk får väll skylla sig själva om de lämnar tätbebyggt område
Ja inte3 var dom intresserade av människorna. Hunden rivalen var målet. Naturligt i naturen. Visst måste det ha varit en skrämmande upplevelse men det visar ju att vargen knappast lägger energi på oss människor. Utan tvivel var det hunden som triggade igång attacken. Att vara på fel plats vid fel tillfälle händer då o då. Denna gång var det varg. Allt slutade ju lyckligt vilket bevisar att det vill mycket till innan varg utgör en fara när vi är ute i naturen.
herkules
17-04-2011, 10:52
CITAT (Huggorm @ 17-04-2011, 11:15)  Jag tror de flesta skiter i om ännu en hund blivit uppäten. Det hemska är att den var i direkt anslutning till människorna när anfallet skedde, och att även människorna och barnvagnen anfölls. Så här skriver SVD i en nyare artikel:
– Men de gjorde också utfall mot kvinnan och barnvagnen, säger Ulf Lindgren på Stockholmspolisens länskommunikationscentral.
Det var ju bara tur att det var hunden som blev uppäten och inte barnet. Men det är klart, folk får väll skylla sig själva om de lämnar tätbebyggt område nej, jag tror inte att människor skiter i att en hund blir dödad av vargar, det är ett av de absolut största och viktigaste argumenten jägare har för att få döda vargar. vilken hund som helst kan göra utfall mot en barnvagn/shoppingvagn/cykel, mot det mesta som ser konstigt ut i deras värld, så att en varg gör det är inte ett dugg konstigt. i andra tidningar står det att vargen eventuellt gjorde utfall mot vagnen, vad som är sant får vi nog inte veta, vargparet ligger jävligt löst till i alla fall. men men, det är som det är, det var den lösa hunden som var den utlösande faktorn, hade inte den sprungit före och stört vargarna så hade mamman med vagnen förmodligen inte ens sett vargarna. trist för vargparet, jag förmodar att de blir skjutna strax. det springer varg i tätbebyggda områden också, var det inte förra veckan en varg irrade runt i ngn större stad i skåne?
Huggorm
17-04-2011, 10:58
CITAT (herkules @ 17-04-2011, 11:52)  det springer varg i tätbebyggda områden också, var det inte förra veckan en varg irrade runt i ngn större stad i skåne? Jo, det sista jag hörde var att den sprungit över gränsen till Halland, och hälsat på barnen på en förskola i Halmstad. Den verkar vara precis så där härligt skygg som vargar karakteristiskt är
herkules
17-04-2011, 11:04
CITAT (Huggorm @ 17-04-2011, 11:58)  Jo, det sista jag hörde var att den sprungit över gränsen till Halland, och hälsat på barnen på en förskola i Halmstad. Den verkar vara precis så där härligt skygg som vargar karakteristiskt är stackars varg, stressad och förvirrad
sparvuggla
17-04-2011, 12:52
CITAT (herkules @ 17-04-2011, 12:04)  stackars varg, stressad och förvirrad  OM det var varg så håller jag med dig. Men i radio sade dom att det var tydligen hundar. Minst 9 av 10 "vargobs" är som bekant stora hundar.
Det verkar i alla falll som vargförespråkarna besitter mer kunskap än vargmotståndarna när det gäller vargen. Vargexpertens uttalande i Expressen tyder på det.
Går man runt med en okopplad hund i ett vargrevir får man nog skylla sig själv. Dessutom gäller koppeltvång från 1 mars!
sparvuggla
17-04-2011, 18:53
Det var en varg som försvarade sitt revir. Hunden gick okopplad 80 meter från kvinnan.
Så det är inte mycket att prata om.
Huggorm
17-04-2011, 19:13
CITAT (sparvuggla @ 17-04-2011, 19:53)  Det var en varg som försvarade sitt revir. Hunden gick okopplad 80 meter från kvinnan.
Så det är inte mycket att prata om. Om den hade varit kopplad då, och vargen ändå fått lust att försvara reviret?
herkules
18-04-2011, 10:49
Gossen Ruda
18-04-2011, 11:42
Om en hund blir attackerad av varg så nära människor så finns det troligen inget säkerhetsavstånd alls, dvs även en kopplad hund kan nog bli angripen. Om det sen är ett litet barn som håller i kopplet blir det ännu tveksammare vad som som händer. För att säga som Hasse Alfredsson i sketchen om kroppkakor(?) när först hans häst blir skjuten och sen hör han en fasans röst ur skogen: Skall vi ta kalven med? Nåja, det finns så många barn så om något blir vargdödat gör det inte så mycket, det är priset vi får betala för att ha varg i Sverige.
sparvuggla
18-04-2011, 14:29
Jaktpressen redigeras efter stenhårda stalinistiska principer och ger sen mer än tio år tillbaka ett intryck av att vargjakt är den absolut viktigaste frågan för Sveriges jägare. År ut och år in, sida upp och sida ner. Upphetsningen är mycket stor och visar inga tecken på att klinga av. Argumenten är ibland hårresande, som att vargarna hotar landsbygdens skolbarn (i kommentarsfälten i DN hoppades en och annan varghatare att några barn skulle dö, helst snart, så att vi fick se på fan). Vargarna kan ibland hota hela den levande landsbygden, det finns helt enkelt ingen gräns för vad varghatarna kan hitta på. Detta var ett ordagrant citat av kanske Sveriges enda (det verkar så iaf.) förnuftiga jägare. http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnis...icle12896783.abDet är nog många som funderar, hur dumma saker kan jägarna komma med, det tycks inte finnas några gränser alls, även om man är rätt härdat och fått många goda skratt sista tiden.
Gossen Ruda
18-04-2011, 14:37
Jakthatarna är rätt bra på att kläcka ur sig dumma och idiotiska påstående också.
malcolm
18-04-2011, 17:06
Du är rätt fanatisk du också sparvuggla, hur mår du egentligen?
sparvuggla
18-04-2011, 17:58
Ja, speciellt det här han skriver om jaktpressen stämmer så bra, vi vet att Jaktjournalen och Jakt&Jägare är jägarnas enda bibel, när dessa redan psykiskt lite störda personer läser dylika hjärntvättande blaskor. Enligt dessa blev ju barnet i barnvagnen så gott som uppätet, många många jägare är ju totalt okunniga om biologi, men vissa försöker skrämmas så här, fast alla som kan något om naturen vet att varg algrig nånsin attackerat en människa i Sverige modern tid. Att den försvarar sitt revir mot hundar är helt normalt. Säkerligen kommer det stå i Jaktpressen om några år om ett litet barn som blev attackerat och uppäten av en varg 2011............ http://www.folkbladet.se/nyheter/norrkopin...ticleid=5611283Och som Gillou skriver: inga fakta biter på varghatare. Okunskap, fördomar och rädsla dominerar.
Gossen Ruda
18-04-2011, 18:34
CITAT (sparvuggla @ 18-04-2011, 18:58)  Ja, speciellt det här han skriver om jaktpressen stämmer så bra, vi vet att Jaktjournalen och Jakt&Jägare är jägarnas enda bibel, när dessa redan psykiskt lite störda personer läser dylika hjärntvättande blaskor. Enligt dessa blev ju barnet i barnvagnen så gott som uppätet, många många jägare är ju totalt okunniga om biologi, men vissa försöker skrämmas så här, fast alla som kan något om naturen vet att varg algrig nånsin attackerat en människa i Sverige modern tid. Att den försvarar sitt revir mot hundar är helt normalt. Säkerligen kommer det stå i Jaktpressen om några år om ett litet barn som blev attackerat och uppäten av en varg 2011............ http://www.folkbladet.se/nyheter/norrkopin...ticleid=5611283Och som Gillou skriver: inga fakta biter på varghatare. Okunskap, fördomar och rädsla dominerar. Beklämmande läsning, någon borde få psykvård.
*Stintan*
18-04-2011, 20:54
CITAT (Gossen Ruda @ 18-04-2011, 19:34)  Beklämmande läsning, någon borde få psykvård. Ja sanningen kan vara svår att ta till sig ibland och då tar man till såna ordalag som du.
Gossen Ruda
18-04-2011, 21:07
CITAT (*Stintan* @ 18-04-2011, 21:54)  Ja sanningen kan vara svår att ta till sig ibland och då tar man till såna ordalag som du. Tja, är det bättre med förtal?
herkules
18-04-2011, 21:25
CITAT (sparvuggla @ 18-04-2011, 15:29)  det här är bara så sant: "Jag känner inte till något annat område inom politiken där hot om organiserad brottslighet skulle fungera för en minoritet som vill driva ett särintresse"CITAT (Gossen Ruda @ 18-04-2011, 19:34)  Beklämmande läsning, någon borde få psykvård. vad är det med sanningen som är så beklämmande?
*Stintan*
18-04-2011, 21:31
CITAT (Gossen Ruda @ 18-04-2011, 22:07)  Tja, är det bättre med förtal?
Gossen Ruda
19-04-2011, 07:40
För den som inte fattar. Det är beklämmande att läsa hur sparvis hela tiden pratar om att jägare är psykiskt sjuka och psykfall mm. Bara för att man inte har samma åsikter har man inte rätt att vräka ur sig vad som helst, speciellt inte när man generaliserar över ett par hundra tusen människor. Man har inte heller rätt att skriva att jaktpressen kommer att hävda att barnet blev uppätet. Det är en grov lögn så länge det inte har hänt men för vargkramare och jakthatare finns det tydligen inga gränser för vad man kan vräka ur sig.
sparvuggla
19-04-2011, 14:01
Jag rekommenderar att läsa Jan Gillous inlägg återigen, stanna upp och fundera lite. "Inga fakta biter på en varghatare" tänk så sant så sant det är! Även det där om stalinistiska jaktpressen träffar till 100%, kunde inte sagt det bättre själv.
Och om alla jägare var ens hälften så kloka Gillou och Adam Skevstad tex. skulle jägare ses på helt andra ögon än idag.
Men framtiden ser ljusare ut, jägarna blir allt färre för varje dag som går!
Gossen Ruda
19-04-2011, 14:50
Jan G har jag tyckt illa om ända sen han dök upp på 70-talet så jag betackar mig för hans synpunkter. Han är fö ingen vargexpert utan bara en självgod opinionsbildare. Beträffande alla utfall mot jägare så fattar jag inte vart du vill komma, sparvis. Om du siktar in dig på att skapa opinion mot jägare så skjuter du grovt över målet med allt snack om psykfall. De flesta inser att du är något av ett pucko. Vill du å andra sidan skapa en dialog med jägarna så skjuter du dig i foten för ingen vill ens ta i dig med tång. Sikta rätt. Det här ändlösa raljerandet om varghat är lika löjligt. Bara för att man inte vill att vargen skall ta fåren, hunden, jaktbytet eller liknande så behöver man inte hata. Jag upptäckte svartmyror i köket i sommarstugan i helgen så jag satte ut en myrdosa där. Bara för att jag tar död på dessa myror hatar jag dem inte, jag vill bara inte ha myror i köket.
*Stintan*
19-04-2011, 15:12
Nåja Jan G är ju faktiskt jägare och har även jagat varg om än inte i Sverige. Artikeln var faktiskgt riktigt bra. Synd att du inte vill läsa den.
Gossen Ruda
19-04-2011, 15:21
CITAT (*Stintan* @ 19-04-2011, 16:12)  Nåja Jan G är ju faktiskt jägare och har även jagat varg om än inte i Sverige. Artikeln var faktiskgt riktigt bra. Synd att du inte vill läsa den. Var har jag skrivit att jag inte läst?
*Stintan*
19-04-2011, 15:33
Det lät så på det du skrev.
sparvuggla
19-04-2011, 18:12
Passar på och rekommenderaralla naturvänner en film nu i påsk. Ni som ännu inte sett den. På söndag 22:15, filmen heter Jägarna, går på TV4 och ger en mycket bra bild om dom som filmen handlar om.
Önskar samtidigt alla likasinnade här Glad Påsk ! Ta vara på våren och njut av våran fina natur
Gossen Ruda
20-04-2011, 07:12
CITAT (sparvuggla @ 19-04-2011, 19:12)  Passar på och rekommenderaralla naturvänner en film nu i påsk. Ni som ännu inte sett den. På söndag 22:15, filmen heter Jägarna, går på TV4 och ger en mycket bra bild om dom som filmen handlar om.
Önskar samtidigt alla likasinnade här Glad Påsk ! Ta vara på våren och njut av våran fina natur Om du på fullt allvar tror att filmen Jägarna är en dokumentär blir jag allvarligt rädd över din verklighetsuppfattning.
herkules
20-04-2011, 07:52
CITAT (Gossen Ruda @ 20-04-2011, 08:12)  Om du på fullt allvar tror att filmen Jägarna är en dokumentär blir jag allvarligt rädd över din verklighetsuppfattning. jägarna ligger nära sanningen om hur det är och går till på vissa ställen i avlånga sverige, det finns platser där människorna inte har kommit längre i sin utveckling än i den filmen. tyvärr. är övertygad om att sparvuggla är medveten om att det är en spelfilm, parallellerna med verkligheten finns där ändå.
Gossen Ruda
20-04-2011, 07:59
CITAT (herkules @ 20-04-2011, 08:52)  jägarna ligger nära sanningen om hur det är och går till på vissa ställen i avlånga sverige, det finns platser där människorna inte har kommit längre i sin utveckling än i den filmen. tyvärr. är övertygad om att sparvuggla är medveten om att det är en spelfilm, parallellerna med verkligheten finns där ändå. Visst finns det avarter överallt men skulle men göra en genomsnittsfilm över jägarnas vardag hade ingen sett en sån tråkig film. Det gäller att skruva till det och överdriva för att skapa intresse. Den stora risken är att lättpåverkade människor tror att det går till så här överallt. Jag har inte sett den, tänker inte se den heller, men har följt med lite i debatten runt filmen.
Orkidétjuven
20-04-2011, 08:47
Från varg till räv och liknande. råkade ramla in på denna sida när jag letade efter en bild på en nötskrika att måla av. "Sammantaget, en värdefull insats för viltvården och skogsfågeln!" ? http://www.ssf-medelpad.se/F%C3%B6reningen...66/Default.aspxalltså jag mår lite illa när jag ser att man gör ett tävlande av att döda och jaga. Det kallar jag inte för viltvård. Det är en sjuk sport istället- Och vad betyder egentligen viltvårdare?, Jo det kommer från engelskans Game Warden! Hur många friska djur skjuter man bort egentligen? Djur som har en viktig funktion i ekosystemet. Nu rubbar man ju balansen istället- Det här är inte den typ av viltvård jag anser att viltvård ska vara. Det enda jag håller med om är mink, mårdhund och andra invasiva arter.
Huggorm
20-04-2011, 09:12
CITAT (Orkidétjuven @ 20-04-2011, 09:47)  Det enda jag håller med om är mink, mårdhund och andra invasiva arter. Vargen sprider sig på ett sådant sätt över landet att den också kan betecknas som invasiv
Orkidétjuven
20-04-2011, 09:57
Ursäkta men det är lite löjligt att jämföra en art som hör hemma i svensk natur och en art som människan har fört dit. Du vet nog vad jag menar. Sluta så split i såret.
Vargen är inte en främmande art och utgör inte ett hot mot den biologiska mångfalden, tillskillnad från mink och mårdhund som kan få en ohämmad tillväxt och bilda massförekomster och uppfattas som en pest som kan skapa svåra och i vissa fall olösliga problem.
Mest invasiv är isåfall människan, men vad görs för att förhindra dess framfart, dess ohämmade tillväxt och massförekomst?
Lite intressant fakta, men här på nz gnäller jägarna att hjortarna och getterna dör när man släpper ut betesgift för att bli av med alla invasiva däggdjur. Ja de tänker bara på en sak, sin jakt! Istället för skogens och ekosystemets bästa. Det är samma sak som hemma, men istället för människor är det varg.
Huggorm
20-04-2011, 10:21
I södra Sverige har det inte funnits varg på ett par hundra år eller mer, så att den kommit dit nu är som att införa en helt ny främmande art. Ekosystemet har klarat sig ganska bra utan vargen, och nu blir det stora omställningar för att den skall kunna hitta sin nisch. Måste vi nödvändigtvis ha ett stort rovdjur kunde vi lika gärna införa pumor eller sibiriska tigrar.
sparvuggla
22-04-2011, 14:41
Goda nyheter: Kvinnan som lät sin jakthund springa lös i ett vargrevir har blivit polisanmäld av flera privatpersoner nu! Det är nog otaliga smådjur, småvilt, fåglar mm. som får sätta livet till när jakthundar springer vind för våg från sina ägare och härjar i naturen. http://www.unt.se/ledare/vargar-och-andra-djur-1319040.aspx
*Stintan*
22-04-2011, 14:49
Det har polisen redan lagt ner så att det skulle bli något av det kan vi glömma.
sparvuggla
22-04-2011, 18:03
CITAT (*Stintan* @ 22-04-2011, 15:49)  Det har polisen redan lagt ner så att det skulle bli något av det kan vi glömma. Ja, tyvärr. Motiveringen av polisen som har ärendet: Inga vittnen finns. Dom allra flesta jaktbrotten brukar sluta så här. Skogen, ett laglöst land, som BRÅ kom fram till i sin rapport om tjuvjakt och andra jaktbrott.
*Stintan*
22-04-2011, 19:55
Polisen sa att lagen om att ha hundar lösa är för vag och det var ju faktiskt det polisanmälan gällde, inte jaktbrott.
Orkidétjuven
23-04-2011, 00:23
Det är ju tokigt. LAgen finns för att inte hundar ska vara lösa ur en naturskydds syn. Vaddå vag? En hund var ju lös, ja annars hade ju inte vargen dragigt iväg med den. Räcker inte det? Måste det finnas ett vittne för att lagen ska kunna fungera? Blir så lack på sådant här, när man förösker få saker att fungera. Kan man polisanmäla polisen för att de inte arbeta som de ska? Hur ser denna lag ut? Ngn som vet? visa en kopia?
sparvuggla
23-04-2011, 05:53
Polisen kritiseras nu för att han inte lämnat ärendet till åklagaren , utan beslutade själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|