Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32
herkules
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2011, 09:03) *
Med risk för att svära i kyrkan och att reta upp ett antal renskötande samer och värnare av ursprungsbefolkningars rättighet: Är det rimligt att norra Norrland ska vara vargfritt, glesbefolkat som det är och en naturlig invandringszon för nya vargar med nya gener. Olägenheterna för en alltmer industrialiserad form av rennäring med motorcyklar och lastbilstransporter bör vägas mot boskapsskötseln längre söderut som omfattar fler människor och representerar större värden.

klart man ska svära i kyrkan, annars blir inget sagt.
bra skrivet och håller med om varenda ord!

CITAT (Jonny @ 04-02-2011, 12:56) *
Du är lika enögd som dom flesta här....läs vad som skrivs här om jägare....Hur i He**** ska man bemöte dom påståenden sakligt??? biggrin.gif "hadde du sagt dom orden till mig så hadde jag slängd kaffet i nyllet på dig"...känner du igjen formuleringen???...så lägg inte bördan på saklighet på den ena sidan av diskusjonen....

det är skillnad på viltvårdare och jägare.

CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2011, 10:19) *
Med risk för att vara tjatig: Vargen är INTE utrotningshotad, varken i Sverige eller i världen. Det har råkat hamna på den svenska rödlistan men alla organismer på rödlistan är inte utrotningshotade. Att påstå det är ren okunnighet. Rödlistan kan mer ses som en observationslista baserad på vissa kriterier där man graderar risken för en framtida utrotning, man måste sen värdera resultatet mot verkligheten.

vargen är utrotningshotad i sverige, jägare vill att vi inte ska ha några vargar i sverige, de skjuter, gräver och tiger.
usch för sådana!
jägarna alltså.
och han carlkvistaren.
erlandsson med för den delen, jävla fjant!
Jonny
CITAT (herkules @ 04-02-2011, 13:44) *
det är skillnad på viltvårdare och jägare.

Vart ligger skillnaden??...tror du har fått det liiiiitet om bakfoten....viltvårdare...vårdar viltet...ser till att predatortrycket inte lägger för stort tryck på viltstammarna...det är en av kriteriena för att vara "Viltvårdare" en annan är stödutfodring, biotopförbättring etc.etc...förklara GÄRNA skillnaden...Här ett litet klipp från en vanlig annons.....
"Viltvårdare

Är du en ung, marklös jägare? Har Du ett brinnande jaktintresse med stor känsla för djur och natur? Vi söker till vår verksamhet ett antal viltvårdare. Ett grundvillkor är att du har jägarexamen samt att Du har en säker och korrekt vapenhantering.

Du får ingen lön men du får tillgång till 2000 hektar jaktmarker för rovdjursjakt. Din uppgift blir att på Din fritid arbeta med all form av viltvård. Du skall minimera stammarna av räv, grävling, mink och kråka samt i förekommande fall av lo och varg om tillstånd meddelas. Du skall även arbeta med att fälla asp, sätta ut saltstenar, toppa tall och gran med mer."

Citat slut....hela ligger här http://www.hogliden.se/Jakt/Viltvaard/Viltvaardare.htm

så menar att en Jägare INTE är viltvårdare? eller än en viltvårdare inte jägare??...eller är det heller så att du har hittat ett ord...sedan tyckt det var fint...utan en aning om vad det betyder...och lägger enbart egna värderingar i ordet........
...smart giggle.gif
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 04-02-2011, 13:44) *
vargen är utrotningshotad i sverige, jägare vill att vi inte ska ha några vargar i sverige, de skjuter, gräver och tiger.
usch för sådana!
jägarna alltså.
och han carlkvistaren.
erlandsson med för den delen, jävla fjant!

Nu talar du emot dig själv. Enligt dig finner jägarna ju ett stort nöje i att skjuta på dessa oskyldiga djur, då vore det dumt att utrota dem för då finns det inga kvar att slakta. biggrin.gif

Beträffande storleken på populationen. Om det finns 20, 200 eller 2000 vargar är egentligen oväsentligt. Om man räknar med yttre hot som jakt så går det att skjuta bort vilken populationsstorlek som helst om man bara vill. Nu är antalet ganska stabilt eller ökande så det hotet är betydligt överdrivet och dessutom måste alla jägare över hela landet vara överrens. Angående inre hot som inavel så kvittar det nog vilket antalet är eftersom de är genetiskt likadana, kommer det någon förändring de inte klarar stryker alla med iaf. Nu betvivlar jag detta, trots den kraftiga inaveln ser man få skador som tyder på genetiska problem. Inavel behöver inte betyda genetiska skador om stammen är frisk för övrigt. Det finns djur som är betydligt fler men ändå har genetiska skador. Skulle det dyka upp såna problem finns det gott om tid att få in nytt blod.
sparvuggla
CITAT (Olle A @ 04-02-2011, 12:54) *
Helt riktigt.
Det får du däremot gärna utveckla närmare. Menar du att vargarna inte skulle påverka älgstammen ens om de blev flera tusen? Att olika djurstammar alltid påverkar varandra är grundläggande ekologi som även vi som gillar vargen måste känna till.

Olle

Olle, jag kan berätta för lite hur det är i områden där det finns mycket vargar, tex. i Ryssland, Kanada. Man har forskat i decennier i detta.

Faktum är att älgarna anpassar sig till vargen. Här i Sverige har vi ju så otroligt få vargar, så älgarna har tappat sitt naturliga sätt att leva.Man har kunnat bevisa att i områden med många vargar föder älgarna alltid 2-4 kalvar, detta för att kompensera på ett naturligt sätt förlusten genom rovdjur.
Här i Sverige föder dom bara 1-2 kalvar. Så paradoxalt nog kan älgarna bli fler med många vargar!!

Dom svenska älgarna är livrädda för varg och flyr, vilket oftast slutar med att vargen tar älgen. Men normalt är att älgen slåss, och också ofta klarar sig. Så går det till när naturens balans råder.

Här i Sverige har jägarna saboterat naturens balans och därmed djurens sätt att leva och existera.

Och vargen äter aldrig upp alla älgar som jägarna påstår ovetandes eller bara för att försöka skrämmas och av egoistiska skäl hur det verkligen ligger till.

Naturens balans går i cykler, när bytesdjuren blir fler blir också rovdjuren fler och tvärtom.

Sen är det ganska skrämmande att en jägare här hejar på tjuvjakt och skrattar och tycker det är bra att dom inte fälls. Och vågar visa sitt jägartryne officiellt.

Jag tycker att brott med vapen inblandade är bland det grövsta man kan begå.

CITAT (Bengalow @ 04-02-2011, 10:17) *
Jonny! Om man tittar på Jägareförbundets hemsida, så slås man av deras ambition, att hos allmänheten öka förståelsen för jakt och vilt, att arbeta som ambassadör för sitt intresse, helt enkelt.

Citat från hemsidan: "-Arbeta för att öka allmänhetens förståelse för viltet och jakten".

Den klassificering du gör av människor, som inte delar ditt brinnande intresse för din hobby, är förödande för hela jägarkåren. Du arbetar faktiskt emot de mål som Jägareförbundet satt upp.

Jag delar inte din inställning till jakt/vargjakt, men är till nästan 100% med på SJF's ambitioner i fråga om viltvård. Gör du?

Håller helt med dig. Denna jägar-jonny är verkligen ingen bra reklam för jägarkåren om man såger det snällt
Jonny
CITAT (sparvuggla @ 04-02-2011, 15:10) *
Dom svenska älgarna är livrädda för varg och flyr, vilket oftast slutar med att vargen tar älgen. Men normalt är att älgen slåss, och också ofta klarar sig. Så går det till när naturens balans råder.

Sen är det ganska skrämmande att en jägare här hejar på tjuvjakt och skrattar och tycker det är bra att dom inte fälls. Och vågar visa sitt jägartryne officiellt.

Du kommer enbart med lögner...konstant.....Bara för att du nämner en lögn många gånger så blir den inte sann vet du...mupp rotfl.gif...Har du inga minkar att släppa ut idag?????
Piccante
CITAT (Överbölingen @ 03-02-2011, 23:06) *
Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de två.
Var det inte den gamle Hyland som en gång gav ute en ABC-bok? På bokstaven E så skanderades följande "Emanisipationsdebatten är något som läggs åt sidan på natten.

Jag måste ärligt erkänna att jag skrattar mer åt diskussionen än åt dess innehåll. Ta nya tag! Snart är det vår. Om ett par månader så börjar snön att tina i de djupa skogarna, som Fantomen säger.

I båda sidors grundtanke finns det sunt resonemang. Men sedan är det tvärstopp på den ena sidan. Någon total- eller helhetssyn finns inte annat än på jaktsidan men efter att ha följt även förra årets vargtråd så var det ju inget annat att vänta.
En mer mogen syn på tingen hade jag nog förväntat mig.

In the old west of the USA sá man en gång i tiden att en död indian är en bra indian. Det sá jägarna om katter för inte så länge sedan i jaktkretsar. Nu ser man lite annorlunda på saken men kvarstår att katter som påträffas flera kilometer in i skogen har inte där att göra. Detta oaktat att jag godtog grannens katt som en dag kom hemsläpandes på en ekorre. Sagda katt brukade ligga och spinna utanför hundgården och hund och katt slickade ömt på varandra. Ömsesidigt godkännande?
Respektera att erfarenheter och upplevelser, djurhållning mm ger olika människor olika syn på tingens ordning. Kan inte och kommer aldrig att förstå den respektlösheten för andra människors ställningstagande.
Jag har en åsikt. Du har en annan. Inte fan är du dum i huvudet för att du inte tycker som jag.

Förr i världen var den politiska debatten rolig. Humor och välmenande skämt. Idag är den så jäkla tråkig. Tänk er att Statsministern eller Maria W skulle använt citerade tillmälen ur den här tråden. Polsk riksdag skulle vara ett understatsment och kunnat jämföras med en dagisdebatt.

Jag har inget emot debatten men väl dess nivå.

Nu skall jag vara snäll.
Sov gott alla! Jag respekterar att man vill ha varg i Vanadíslunden i Stockholm och ett alfpar i Botan i Göteborg. Men här skall det inte finnas några.

Ni jägare ä för tröttsamma med er intoleranta inställning. thumbdown.gif
Gossen Ruda
Jag kommenterar med rött.

CITAT (sparvuggla @ 04-02-2011, 15:14) *
Olle, jag kan berätta för lite hur det är i områden där det finns mycket vargar, tex. i Ryssland, Kanada. Man har forskat i decennier i detta. Den nordamerikanska moosen är en eller flera undararter av älgen och är större. Resultaten är knappast överförbara

Faktum är att älgarna anpassar sig till vargen. Här i Sverige har vi ju så otroligt få vargar, så älgarna har tappat sitt naturliga sätt att leva.Man har kunnat bevisa att i områden med många vargar föder älgarna alltid 2-4 kalvar, detta för att kompensera på ett naturligt sätt förlusten genom rovdjur.
Här i Sverige föder dom bara 1-2 kalvar. Så paradoxalt nog kan älgarna bli fler med många vargar!! Källor? Älgarna borde väl annars kompensera sig pga jakten

Dom svenska älgarna är livrädda för varg och flyr, vilket oftast slutar med att vargen tar älgen. Men normalt är att älgen slåss, och också ofta klarar sig. Så går det till när naturens balans råder. Älgen flyr normalt ALLTID för vargen

Här i Sverige har jägarna saboterat naturens balans och därmed djurens sätt att leva och existera. Låter lite flummigt

Och vargen äter aldrig upp alla älgar som jägarna påstår ovetandes eller bara för att försöka skrämmas och av egoistiska skäl hur det verkligen ligger till. Jag kan inte påminna mig om att någon har påstått detta

Naturens balans går i cykler, när bytesdjuren blir fler blir också rovdjuren fler och tvärtom. Då råder det väl ingen balans?

Sen är det ganska skrämmande att en jägare här hejar på tjuvjakt och skrattar och tycker det är bra att dom inte fälls. Och vågar visa sitt jägartryne officiellt. Jonny har aldrig hejat på tjuvjakt, bara påstått att ingen kommer att fällas.

Jag tycker att brott med vapen inblandade är bland det grövsta man kan begå. Kanske, kanske inte.

Jonny
CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2011, 15:54) *
Jag kommenterar med rött.

Du glömmde "ALLTID 2-4 kalvar"
Gossen Ruda
CITAT (Jonny @ 04-02-2011, 15:56) *
Du glömmde "ALLTID 2-4 kalvar"

Nja, jag frågade om källor. Det kan ju vara så att det förekommer någonstans men normalt är trillingar eller fler mycket sällsynt. Utan källhänvisningar är sparvugglan som vanligt vilse i lögnskogen.
sparvuggla
Gossen, jag svarar dig BARA på en punkt. Den som är det mest grundläggande och jag tog för givet att även du kan det. Men men, du kunde ju inte heller att vargen är rödlistad och utrotningshotad i Sverige så.......

Naturens balans är cykliskt, det är just det som är naturligt.

Många bytesdjur, då går det bra för predatorerna, dom får fler ungar och vuxna klarar sig bättre.
Samtidigt börjar bytesdjuren minska.

Färre bytesdjur, då går det sämre för predatorerna, dom får färre ungar och fler vuxna dör då födan inte räcker till. Och då börjar bytesdjuren öka.

Cyklars längd är olika för olika arter.

Det kanske är lättast för dig att förstå om du tänker på fåglarna och våren.

Sök på nätet, och fundera lite själv.För det känns tyvärr som att försöka förklara för en träbock när det gäller dig och jägar-Jonny.....
Jonny
CITAT (sparvuggla @ 04-02-2011, 16:07) *
Gossen, jag svarar dig BARA på en punkt. Den som är det mest grundläggande och jag tog för givet att även du kan det. Men men, du kunde ju inte heller att vargen är rödlistad och utrotningshotad i Sverige så.......

Många bytesdjur, då går det bra för predatorerna, dom får fler ungar och vuxna klarar sig bättre.

Färre bytesdjur, då går det sämre för predatorerna, dom får färre ungar och fler vuxna dör då födan inte räcker till. Och då börjar bytesdjuren öka.

Sök på nätet, och fundera lite själv.För det känns tyvärr som att försöka förklara för en träbock när det gäller dig och jägar-Jonny.....

Ja jävlars.....inte ett endaste svar...inte är man förvånad heller....beviser igjen baskunnskaperna...dom är tillika med nol....Han provar desperat i sin snabbhet koka ihop lite gjenom några snabba sök på nätet.....Källinfo saknas ..grunnläggande baskunnskaper saknar....det mesta saknas....Det är faktisk verkeligen svårt att ta snubben på allvar...jag vet inte hans ålder heller...men ligger det intervallen 12-14 år så finns nog möjligens svaret där smile.gif

CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2011, 16:01) *
Nja, jag frågade om källor. Det kan ju vara så att det förekommer någonstans men normalt är trillingar eller fler mycket sällsynt. Utan källhänvisningar är sparvugglan som vanligt vilse i lögnskogen.

Blev du klokare nu med denna inngående djupannalys till svar???? rolleyes.gif
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2011, 14:48) *
Nu talar du emot dig själv. Enligt dig finner jägarna ju ett stort nöje i att skjuta på dessa oskyldiga djur, då vore det dumt att utrota dem för då finns det inga kvar att slakta. biggrin.gif
/.../

man kan läsa på olika sätt, är tämligen övertygad att till och med du förstår vad jag menar. om inte så ska jag förklara för dig, när jag har pedagogtofflorna på ...
Gossen Ruda
CITAT (sparvuggla @ 04-02-2011, 16:07) *

Ok pucko. Du har fel som vanligt. VAR har jag påstått att vargen inte är rödlistad? Jag har bara skrivit att den pga rödlistningen inte nödvändigtvis är utrotningshotad. Läs på lite bättre.
Om förhållandet mellan bytesdjur och predatorer är cyklisk är det pga att det inte är i balans. Om förhållandet är i balans ligger bestånden ganska jämt hela tiden, börjar de fluktuera är förhållandet ur balans. Vad f-n har fåglarna och våren med saken att göra? Äter våren fåglar?

CITAT (herkules @ 04-02-2011, 16:24) *
man kan läsa på olika sätt, är tämligen övertygad att till och med du förstår vad jag menar. om inte så ska jag förklara för dig, när jag har pedagogtofflorna på ...

Snälla, ta på dem. Jag begriper fortfarande inte vad du menar.
Jonny
CITAT (herkules @ 04-02-2011, 16:24) *

När du har dom tofflarna på så vill jag GÄRNA som jag frågade efter få en förklaring på skillnaden jägare/viltvårdare.......
herkules
CITAT (Jonny @ 04-02-2011, 14:43) *
Vart ligger skillnaden/.../

skillnad är milsvid, en viltvårdare skulle aldrig jaga varg för nöjes skull eller för den delen för att fylla frysen med ätbart kött och h*n skulle heller aldrig sitta på ett forum och skriva som du gör.

CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2011, 16:26) *
/.../

nepp, det får bli senare, nu ska jag ut!
Jonny
CITAT (herkules @ 04-02-2011, 16:28) *
skillnad är milsvid, en viltvårdare skulle aldrig jaga varg för nöjes skull eller för den delen för att fylla frysen med ätbart kött och h*n skulle heller aldrig sitta på ett forum och skriva som du gör.
nepp, det får bli senare, nu ska jag ut!

Vilket bra svar...duuuktig du är...så det är deeeeet som är viltvårdare.....man lär sig tydlingen nått nytt varje dag..så den allmänna begreppet viltvårdare måste vara nått annat då....Har du flera personliga ord ??? rotfl.gif....gå ut och bränn upp nån köttbil nu och glöm inte tofflorna.....
Gossen Ruda
Jaha, är det sluttjafsat för den här gången? Då gör jag som Pierre Isacsson, fast jag har ingen ångmaskin utan skall fortsätta med att tillverka spännbräden till årets fångster. Väl mött.
cassava
CITAT (Jonny @ 04-02-2011, 09:46) *
Du har faktisk en poäng där...men varför inte i södra Sverige?..börja sätta ut dom rundt Gbg, Malmö, Stockholm...dom är inte farliga på nått vis och äter enbart svaga och skadade djur...så varför börja med norrland??...För nått år sedan blev en Björn observerad nära Karlstad...då var länstyrelsen ute i strövområdet med en "Varning för Björn" skylt...tänka sig hur Norrläningarna skrattade åt folk här i söder...eller Varg i Stockholm...då går det ut varningsmedelanden...fast det är 08'or så dom kan man förlåta det mesta....Nej ge Skåne, södra Småland och Kalmar en 15-20 Vargflockar...låt dom få vara där nede några år och sen kan man lyssna på hur det låter...

Alldeles utanför Gbg hade de ju 10 vargar..... Fast nu är det bara 2 kvar...... Somliga är säkert glada. Andra är det inte.
Jonny
CITAT (cassava @ 04-02-2011, 16:46) *
Alldeles utanför Gbg hade de ju 10 vargar..... Fast nu är det bara 2 kvar...... Somliga är säkert glada. Andra är det inte.

Ojdå----Det var jue inte bra----vilket revir syftar du på????
sparvuggla
CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2011, 16:26) *
Vad f-n har fåglarna och våren med saken att göra? Äter våren fåglar?

*SUCK*
Nej, du är ett hopplöst fall.

Alla andra begriper hur dom insektsätande fåglarnas häckning är beroende av tillgången på insekter. Du begriper inte varför vissa år blir många flygga ungar, andra bara få eller inga. Och att många fåglar hoppar över häckningen vissa år av en för dig outgrundlig anledning.
Det är en gåta för dig. Sov på saken. Det kanske tänds en lampa för dig inatt.
Men du, det var då en jäkla tur att du inte valde nicket "Einstein* yes.gif
God natt!

Men hoppas du och jägar-jonny inte hoppar av här. Ni med eran inlägg är verkligen en tillgång för oss NATURMUPPAR här
gnon49
CITAT (Olle A @ 04-02-2011, 12:54) *
Helt riktigt.
Det får du däremot gärna utveckla närmare. Menar du att vargarna inte skulle påverka älgstammen ens om de blev flera tusen? Att olika djurstammar alltid påverkar varandra är grundläggande ekologi som även vi som gillar vargen måste känna till.

Olle

Det jag menade var att rovdjur nästan aldrig kan rubba balansen negativt. Rovdjur o bytesdjur ökar o minskar beroende på olika omständigheter. Visst skulle vargen öka i början eftersom det finns gott om t.ex älg. Men efter några år planar det ut och vargen minskar i antal. Balansen är uppnådd. Och visst har vi råd att bjuda gråben på några hundra älgar om året. yes.gif
Jonny
CITAT (sparvuggla @ 04-02-2011, 17:37) *
*SUCK*

Alla andra begriper hur dom insektsätande fåglarnas häckning är beroende av tillgången på insekter. Du begriper inte varför vissa år blir många flygga ungar, andra bara få eller inga. Och att många fåglar hoppar över häckningen vissa år av en för dig outgrundlig anledning.
God natt!

Men hoppas du och jägar-jonny inte hoppar av här. Ni med eran inlägg är verkligen en tillgång för oss NATURMUPPAR här

Kom ihåg att borsta tänderna före du lägger dig.... smile.gif
xlxl67
Det var väldigt vad den här diskussionen blev otrevlig plötsligt och detta inlägg satte nivån direkt i morse biggrin.gif

CITAT (Jonny @ 04-02-2011, 09:36) *
Just precis...en mani...totalt blockade i alla sanser,,det ger ju förklaringen på en del av deras svar,,,dom är så innsyltade på denna ena art och i sin synbara okunnighet borde jag hata denna art lika mycket som dom tycker om den........Jag hatar Varg....det är därför jag jagar den....och Rådjur såklart ...Älgen hatar jag...Orren också,,,,,,,,Tjäder?..usch usch" som jägare bör jag pr.definition hata absolut allt jag vill skjuta...Jag är sällan nykter..provar lägga alla skott lågt så jag kan stoltsera med en skadsjutning till....för inte att förglömma den euforiska njutelse jag får när jag gör vapenvård...allt det här är jag...för att man vill ha en förvaltning av en djurart...en art i mängden...sen fattar jag inte varför alla här är så arga på tjuvjakten?...har ni inga minkar kvar att släppa ut eller köttbilar att elda upp?..någon pälsaffär ni kan krossa fönstren på månne?...låg sysselsättning är inte bra för hälsan rotfl.gif

Frågan är vem som skall ta åt sig? Krossa fönster? Total okunnighet om arten? Med en sådan början blir det ju omöjligt att föra en vettig diskussion.

Sen att kalla folk för muppar och andra nedvärderande ord är ju inte heller så konstruktivt. Det är ändå ganska mga i tråden hittills som är helt emot till de som är skeptiska och har haft frågor men alla blir en bunt av "okunniga muppar" från storstan?!

Men jag kan inte bli personligt irriterad. Jag skulle aldrig ta så illa upp så att jag börjar igonera medlemmar här och slutar svara på konstruktiva frågor bara för att man sakligt ifrågasätter sak och fakta eller säger emot wink.gif
Jonny
CITAT (xlxl67 @ 04-02-2011, 18:10) *
Sen att kalla folk för muppar och andra nedvärderande ord är ju inte heller så konstruktivt. Det är ändå ganska mga i tråden hittills som är helt emot till de som är skeptiska och har haft frågor men alla blir en bunt av "okunniga muppar" från storstan?!

Mannen med jaktgevär lovar att tjuvjakten får fortsätta och är enormt glad för det.
Väldigt avslöjande uttalande igen av en jägare. '

skillnad är milsvid, en viltvårdare skulle aldrig jaga varg för nöjes skull eller för den delen för att fylla frysen med ätbart kött

skit ska skit ha.'

det är skillnad på viltvårdare och jägare

Nazisterna kallade sina UTROTNINGSLÄGER för ARBETSLÄGER. Katt och Hund uppfödare kallar INAVEL för LINJEAVEL. Jägarna har valt att kalla NÖJESJAKT för SKYDDSJAKT allt för att dess sanna ej rumsrena handlingar ska låta bra.

dom ältar bara samma lögner för egen egoismens skull, det enda man vill är att skjuta bort naturen!
--------------------------------------------------------------------------------------------

ett liiiitet axplock bara....och du hänger upp dig över att man benämner en Mupp för en Mupp....Läs det du vill läsa... citer det du vill citera ...men din ensidiga vinkling blir lite väl löjlig......även om du provar göra dig seriös....
Olle A
CITAT (gnon49 @ 04-02-2011, 18:01) *
Det jag menade var att rovdjur nästan aldrig kan rubba balansen negativt. Rovdjur o bytesdjur ökar o minskar beroende på olika omständigheter. Visst skulle vargen öka i början eftersom det finns gott om t.ex älg. Men efter några år planar det ut och vargen minskar i antal. Balansen är uppnådd. Och visst har vi råd att bjuda gråben på några hundra älgar om året. yes.gif

Rovdjur och bytesdjur ökar och minskar mycket riktigt beroende på omständigheter som hårda vintrar, sjukdomar och inte minst de olika djurstammarnas påverkan på varandra. Någon perfekt balans blir det däremot aldrig, utan stammarna kommer alltid att öka och minska på grund av sådana omständigheter. Det är därfören liten stam alltid är sårbar, så jag håller helt med om att vi måste acceptera att vargarna tar en del älgar.

Olle
Gossen Ruda
CITAT (sparvuggla @ 04-02-2011, 17:37) *
*SUCK*

God natt!

Va go du är. rotfl.gif Jag vet mer om naturen och samspelet i den än vad du nånsin kommer att kunna lära dig så du behöver inte spela Allan. Du drar först upp den påstådda balansen i naturen beträffande rovdjur och bytesdjur och är nu inne på insekter och fåglar. Håll dig till vargarna även om du är lika okunnig där.
gnon49
CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2011, 18:47) *
Va go du är. rotfl.gif Jag vet mer om naturen och samspelet i den än vad du nånsin kommer att kunna lära dig så du behöver inte spela Allan. Du drar först upp den påstådda balansen i naturen beträffande rovdjur och bytesdjur och är nu inne på insekter och fåglar. Håll dig till vargarna även om du är lika okunnig där.

Hehe,när det gäller insekter o fåglar så ger jag mig inte in i debatten med dig. Den skulle jag ändå förlora. naughty.gif
Gossen Ruda
CITAT (gnon49 @ 04-02-2011, 21:51) *
Hehe,när det gäller insekter o fåglar så ger jag mig inte in i debatten med dig. Den skulle jag ändå förlora. naughty.gif

En klok människa inser sina begränsningar. sleep.gif yes.gif
Olle A
CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2011, 21:57) *
En klok människa inser sina begränsningar. sleep.gif yes.gif

Precis!

CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2011, 18:47) *
Jag vet mer om naturen och samspelet i den än vad du nånsin kommer att kunna lära dig så du behöver inte spela Allan.

giggle.gif
zaaritha
Nej---jag går ej på jägarnas ursäkter för att mörda vargar!
De biter sej själva i svansen!
Jägare, usch! Hycklare!
cassava
CITAT (Jonny @ 04-02-2011, 17:10) *
Ojdå----Det var jue inte bra----vilket revir syftar du på????

Jag tror reviret kallas Bredfjällsreviret. De höll i alla fall hus i Svartedalsreservatet ca 4 mil norr om Gbg.
Jonny
CITAT (cassava @ 04-02-2011, 23:22) *
Jag tror reviret kallas Bredfjällsreviret. De höll i alla fall hus i Svartedalsreservatet ca 4 mil norr om Gbg.

Ok det är en grupp där det i dagsläget troligens finns 6st i flocken. och det verkar som dom har flyttat sig lite längre norrut.....
herkules
CITAT (Jonny @ 04-02-2011, 16:32) *
Vilket bra svar...duuuktig du är...så det är deeeeet som är viltvårdare.....man lär sig tydlingen nått nytt varje dag..så den allmänna begreppet viltvårdare måste vara nått annat då....Har du flera personliga ord ??? rotfl.gif ....gå ut och bränn upp nån köttbil nu och glöm inte tofflorna.....

jag ska faktiskt avliva en hund.
idiot.
Olle A
CITAT (Jonny @ 04-02-2011, 23:54) *
Ok det är en grupp där det i dagsläget troligens finns 6st i flocken. och det verkar som dom har flyttat sig lite längre norrut.....

Varifrån kommer den uppgiften? Jag som bor i närheten och jobbar på ett naturkonsultföretag har hört att de är 2-3 nu.

Olle
Jonny
CITAT (herkules @ 05-02-2011, 08:31) *
jag ska faktiskt avliva en hund.
idiot.

Blir lite konfundersam nu....När du brukar ord som "idiot"...i din tolkning av ord så kan det möjligens betyda nått särdeles positivt? smile.gif .....hälsningar en viltvårdare
Jonny
CITAT (Olle A @ 05-02-2011, 09:01) *
Varifrån kommer den uppgiften? Jag som bor i närheten och jobbar på ett naturkonsultföretag har hört att de är 2-3 nu.

Olle

Under vargjaktsdagarna sågs sex individer som förmodligen är från Bredfjällsflocken i Svartedalen ännu längre söderut. svartedalen är ett naturområde som ligger i sydöstra delen av Stenungsunds kommun och nordöstra delen av Kungälvs kommun.

hela bloggen: http://www.zaramis.nu/blog/2010/01/05/varg...vastra-sverige/

Hurvida dom 6 går ihop nu idag eller är spridda över många mils område ska vara osagt...Imorgon ser det garanterat annorlunda ut. 5-7 är registrerade där nede..när var dom 10?...och hur länge? Bredfjällsreviret blev ettablerat 07-08 om jag minns rätt ...08 kom första kullen..09 kom kull 2..vinteren 09-10 blev det registrerat 5-7 inndivider i det reviret inkluderat ledarparet...altså 3-5 valpar....Möjligens var det under en kort period att fjolårsvalparna hold sig ihop med resten av flocken men bör säkerligen ha vandrat ut under året...Något kull i detta revir under '10 är ikke bekreftat...

CITAT (Olle A @ 04-02-2011, 18:24) *
Rovdjur och bytesdjur ökar och minskar mycket riktigt beroende på omständigheter som hårda vintrar, sjukdomar och inte minst de olika djurstammarnas påverkan på varandra. Någon perfekt balans blir det däremot aldrig, utan stammarna kommer alltid att öka och minska på grund av sådana omständigheter. Det är därfören liten stam alltid är sårbar, så jag håller helt med om att vi måste acceptera att vargarna tar en del älgar.

Olle

Är så absolut enig!
herkules
läs och lär!

I vargtäta Minnesota i USA tillåts ingen licensjakt, men de hårdaste motsättningarna mellan människa och rovdjur är historia. ”Folk har utvecklat en tolerans”, säger vargexperten Dan Stark.

Den amerikanska delstaten Minnesota är ungefär hälften så stor som Sverige och har drygt hälften så många invånare. Delstatens vargstam är hänvisad till ett skyddat område som ungefär motsvarar det svenska vargområdet.

Men det finns en viktig skillnad: Minnesota har 3.000 vargar och Sverige 200.

Trots det stora antalet djur är gråvargen i Minnesota är fortfarande uppsatt på en rödlista över hotade arter. Så länge den är det får den inte jagas, annat än i skyddssyfte.

När vargen väl stryks från rödlistan, vilket tidigast tros ske i slutet av det här året, kommer vargstammen att övervakas i minst fem år innan licensjakt kan tillåtas. Under den tiden vill myndigheterna försäkra sig om att vargarna förökar sig som de ska.

Minnesotas vargar finns i den norra delen av delstaten, där befolkningstätheten i allmänhet är mycket låg (över hälften av delstatens invånare bor i storstadsområdet Minneapolis-St Paul i söder).

Det finns dock några städer även i norr, och det finns en landsbygdsbefolkning. Men förekomsten av flera tusen vargar i markerna verkar inte väcka särskilt starka känslor.

– Nej, jag skulle inte säga att det är kontroversiellt. Men det finns vissa konflikter. Ungefär hundra gårdar dokumenterar vargangrepp på sina tamdjur varje år, berättar vargexperten Dan Stark, som är ansvarig för administrationen av Minnesotas vargpolicy, för DN.se.

Som svar på vargangreppen skyddsjagas årligen runt 150 vargar av tjänstemän från delstatens naturresursdepartement.

Ibland kan det räcka med en dödad hund eller en riven kalv för att ge tillstånd till skyddsjakt, men ibland räcker inte det. Det beror på hur utsatt den drabbade gården varit tidigare och hur nära vargen befinner sig andra människor och andra tamdjur.

– Däremot, säger Dan Stark, är det kontroversiellt att man inte tagit bort vargen från listan över hotade arter. Det finns dubbelt så många vargar nu som man sagt behövs för att säkra stammens fortbestånd. Att den är kvar på listan har med juridik att göra, inte biologi.

Får ni arbeta med folks attityder gentemot vargen?

– Folk har efter hand utvecklat en tolerans för att det finns vargar i landskapet. Bönder och andra landsbygdsbor accepterar att rovdjuren finns där så länge de vet att de får ersättning för skadade och dödade tam- och husdjur, berättar Dan Stark.

– Och vi har ju flexibiliteten med skyddsjakt.

– En del jägare tycker i och för sig att vargarna dödar för mycket hjort. Men det finns inga bevis för att vargarna har någon särskild påverkan på hjortbeståndet.

Det är inte så länge sedan Minnesota var en gles vargstat. När antalet var på sin lägsta nivå, på 1950-talet, fanns det några hundra, alltså ungefär lika många som i Sverige i dag. På den tiden var det fortfarande skottpengar på varg, och jakt från luften var tillåten.

– Så snart jakten förbjöds började populationen växa, säger Dan Stark.

Är du förvånad över att folk vant sig så väl?

– Jag kan inte säga att det varit lätt. Vi hade motsättningar när vargen först blev listad som hotad. Det har gått i några cykler. Frågan lyfts när det är någon ny policyförändring på gång kring vargen.

Känner du till fall där vargar gett sig på människor?

– Inget som orsakat några skador. Inget som registrerats de senaste hundra åren. Inte i Minnesota.

– Det har rapporterats aggressiva vargar, men det har oftast handlat om närkontakt med hundar.

Dagens Nyheter idag

CITAT (Jonny @ 05-02-2011, 09:07) *
Blir lite konfundersam nu....När du brukar ord som "idiot"...i din tolkning av ord så kan det möjligens betyda nått särdeles positivt? smile.gif .....hälsningar en viltvårdare

du är plump människa du.
Jonny
CITAT (herkules @ 05-02-2011, 10:03) *
[du är plump människa du.

....fast jag är fortfarande en viltvårdare...en som vårdar viltet.....Fyller frysen med...om en ska bruka dina ord "ätbart kött"...sicken tur att jag inte fyller det med något oätbart kött.....för då hadde jag ju varit en? ....idiot? rotfl.gif
sparvuggla
Är jägar-Jonny verkligen så korkad eller är han bara här för att provocera oss som älskar djur och natur??

Mitt tips: båda delarna. Han är ju jägare.

Ang. vad tråden egentligen hadlar om, vill jag upprepa en länk, jag tycker det är så bra skrivet och stämmer perfekt:

http://www.politikerbloggen.se/2010/01/03/25204/
Jonny
Nu är jag på väg ut för att spåra 2 vargar som holder på med revirbildning här i skogarna....rätt intressant då dom ej är registrerade som ett Vargpar...troligens är nån av dom utbrytare från Norska Linnekläpp reviret....Detta är mitt sätt att skaffa info på.....förövrigt kan man inte ens se sparvugglan som något annat än en Mupp....med sina ständiga påhopp, sin osaklighet, sin totala okunnskap...inte villig svara på enkla frågor som ställs...att sätta fast en sådan person är inte möjligt i en debatt ty han svara aldrig på det som frågas men slänger ut lite mera okunnskap....Faktisk är han den som har givit ordet "Mupp" ett nickname a0a.gif ...om nu hans lögner kommer att gjenomskådas i dom trångsyntas rike ska inte jag bedömma men risken för att det händer är mycket liten ....Nu ska jag spåra Varg.....igjen......
Olle A
CITAT (Jonny @ 05-02-2011, 09:40) *
Under vargjaktsdagarna sågs sex individer som förmodligen är från Bredfjällsflocken i Svartedalen ännu längre söderut. svartedalen är ett naturområde som ligger i sydöstra delen av Stenungsunds kommun och nordöstra delen av Kungälvs kommun.

hela bloggen: http://www.zaramis.nu/blog/2010/01/05/varg...vastra-sverige/

Hurvida dom 6 går ihop nu idag eller är spridda över många mils område ska vara osagt...Imorgon ser det garanterat annorlunda ut. 5-7 är registrerade där nede..när var dom 10?...och hur länge? Bredfjällsreviret blev ettablerat 07-08 om jag minns rätt ...08 kom första kullen..09 kom kull 2..vinteren 09-10 blev det registrerat 5-7 inndivider i det reviret inkluderat ledarparet...altså 3-5 valpar....Möjligens var det under en kort period att fjolårsvalparna hold sig ihop med resten av flocken men bör säkerligen ha vandrat ut under året...Något kull i detta revir under '10 är ikke bekreftat...

Det är bara det att bloggen du länkar till är daterad 5 jan 2010. wink.gif Knappast något bevis för att alla finns kvar ett år senare. Däremot stämmer det att ingen kull har konstaterats under 2010. När jag var ute och spårade för två år sedan bestod flocken av sju vargar om jag minns rätt, och det fanns förvånansvärt mycket älg i området av spåren att döma. De senaste två vintrarna har jag inte haft samma möjlighet att spåra, men folk tycks eniga om att två eller möjligen tre vargar finns kvar nu. Hoppas att de överlever nästa vecka och att jakten inte blir förlängd.

Olle
Piccante
Intressant debatt men "balans i naturen" är ett begrepp jag vänder mig emot. Inom modern ekologisk forskning anser man inte att det finns någon balans då naturen är dynamisk och det vi upplever av naturen är ett utsnitt, en ögonblicksbild av förlopp som ofta är cykliska. Den balans vi tycker oss se är sällan beständig över tid.

Generellt är rovdjur alltid bottom up- kontrollerade dvs de kontrolleras av mängden bytesdjur som finns. Topp-predatorer kan aldrig bli fler än vad bytesdjurens antal tillåter.
Jonny
CITAT (Olle A @ 05-02-2011, 15:39) *
Det är bara det att bloggen du länkar till är daterad 5 jan 2010. wink.gif Knappast något bevis för att alla finns kvar ett år senare. Däremot stämmer det att ingen kull har konstaterats under 2010. När jag var ute och spårade för två år sedan bestod flocken av sju vargar om jag minns rätt, och det fanns förvånansvärt mycket älg i området av spåren att döma. De senaste två vintrarna har jag inte haft samma möjlighet att spåra, men folk tycks eniga om att två eller möjligen tre vargar finns kvar nu. Hoppas att de överlever nästa vecka och att jakten inte blir förlängd.

Olle

Jag refererade till påstående att "Dom var 10 nu är dom 2" ...att dom ska vara kvar är mera troligt än ikke troligt...Fast dom har en benägenhet att lösa upp sig efter 2-3 kullar... sprida sig och bilda nya par andra ställen....eller så flyttas kärnområdet en del mil hit eller dit...att det skulle vara mycket älg i området är helt korekt...det syns tydligt med Varg i området..några mindre fickor blir överfylda med älg...och andra större områden blir mer eller mindre Älgtomma....helt naturligt då Älgen ogärna stannar kvar innom kärnområdet...Jag hadde nu under hösten rätt långa diskusjoner med Länstyrlsens besktningmän och Vargforskare när vi träffades och vi är alla eniga om att Sändare på Varg inte ger så otroligt mycket längre....vi vet mer om den djurarten nu dom flesta andra arter beträffande bestandspopulasjon dynamiken och spridningsevne...vad vi däremot inte vet så mycket om är påverkan av exempelvis Älgstammen...så det är fullt möjligt att det blir sändare på Älgar innom Vargreviren i framtiden.....För att gå tillbaka på det med fickor med Älg så är det en av orsakerna till att vissa Älgjägare och vissa jaktkretsar ser en så dramatisk nedgång i Älgstammen...ser man i ett litet större område så är inte uttaket av Älg specielt dramatiskt...märkbart är det men aldrig på ett sådant vis att det skulle äventyra varken Varg eller Älgjakten...Detta fungerar så länge det finns fickor mellan Vargreviren...när allt är "fullt" ser situationen helt annorlunda ut...
Jonny
Jag ska lägga vid en länk...är ni något intresserade i den svenska Vargstammen och hur den mår bör ni läsa detta....Efter 2 års jakt nu och spaltkilometer från alla "bättre vetande" så borde man ju konstatera att så godt som all Varg är borta....om dom inte blev "slaktade" så har dom tjuvjagats precis allihopa....och det skjuts ett alfa djur här ett alfadjur där och alla är sååååå överens om att nu är allt raserat....Läs det noga ......och det är ingen representant för småbönder eller Jägarnas riksförbund som skriver....Men en av dom mera kunniga innom området...........och läs innverkan jakten har...sett det i propotioner till hur div. "miljövärns" organisasjoner utmålar att stammen är på ruinens brant och att 1 eller några få "felskjutna" djur kan få stammen att haverera.......kan någon verkeligen säga att Vargen är utrotningahotad?....Ser hur det leks med siffror blandt annat så som..."Så här många dagar kvar tills Tigeren är utrotad"...då har dom räknat en viss stam ett år....räknat hur många som finns kvar nu...och glatt räknat ut hur många år till det går före alla är borta....vi gör det samma med Vargen..."Om 50år finns det 350.000 Varg i Sverige"...Jag vet ...det är ett löjligt resonemang....men att säga att en art som det är så extrem koll på som Vargen skulle vara akut hotat är inte ens en halvsanning det är en lögn!!.......

Om regeringen skulle få för sig att höja taket på Varg i Sverige till låt oss säga 330 (procentuellt en betydlig ökning från 210) så överstigs den summan med råge nästa år iaf....så då blir det jakt igjen......

http://www.nwt.se/varmland/article846117.ece
sparvuggla
Vi som vill behålla vår fina natur får inte glömma och tystna, årets jakt MÅSTE bli det sista:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8524442.ab
Bengalow
Jonny, jag bara undrar, har du danskt eller norskt påbrå? Förresten, dina senaste inlägg var ju både sansade och tänkvärda. Varför skrev du inte så från början? Då hade det inte blivit så tokigt mot slutet!
Jonny
CITAT (Bengalow @ 07-02-2011, 18:45) *
Jonny, jag bara undrar, har du danskt eller norskt påbrå? Förresten, dina senaste inlägg var ju både sansade och tänkvärda. Varför skrev du inte så från början? Då hade det inte blivit så tokigt mot slutet!

Norrman...och svaret på din andra fråga är enkel....Jag svarar ungefär så som jag själv blir bemötad....Olle A som skriver här verkar vara både vettig och trevlig då får han något sånär vettiga svar tillbaka...han har säkerligen inte samma syn som undertecknade när det gäller varken jakt eller Vargförvaltning men jag har inga problem med att respektera hans åsikter.Det märks också att hans baskunnskaper i ämnet vida överstiger vissa andra debatörer här på forumet så varför ska man inte ge sånna personer respekt?
Olle A
Tack för de orden Jonny! smile.gif

Olle
Bengalow
Kan så vara, men en debatt om vargarnas vara eller icke vara är en känslodebatt. Den är nog lika infekterad som folks syn på hajar, eller förvisso valar, i dessas vatten, och känslor tar överhand.
När vi nu kanske kommit ner på en nivå, där vi kan diskutera utan invektiv, så frågar jag igen om eftersök... Jag fick ett svar som jag inte blev klok på.
Exempel: Jag kör på ett rådjur eller älg... Då måste jag ringa polisen och anmäla det, eller hur? Polisen beslutar om eftersök, om djuret inte har dödats men sprungit iväg. Polisen kan då antingen sända egen personal på eftersök eller ringa dig t.ex. Och då kan du neka eller gå på uppdraget - det är det frivilliga som du påpekade. För mig startar eftersök med telefonsamtalet till polisen, och polisens handläggning av olyckan, medan det för dig var själva sökningen efter det skadade djuret. Eller...?
Är vi på samma nivå nu?
Jonny
CITAT (Bengalow @ 07-02-2011, 22:30) *
Kan så vara, men en debatt om vargarnas vara eller icke vara är en känslodebatt. Den är nog lika infekterad som folks syn på hajar, eller förvisso valar, i dessas vatten, och känslor tar överhand.
När vi nu kanske kommit ner på en nivå, där vi kan diskutera utan invektiv, så frågar jag igen om eftersök... Jag fick ett svar som jag inte blev klok på.
Exempel: Jag kör på ett rådjur eller älg... Då måste jag ringa polisen och anmäla det, eller hur? Polisen beslutar om eftersök, om djuret inte har dödats men sprungit iväg. Polisen kan då antingen sända egen personal på eftersök eller ringa dig t.ex. Och då kan du neka eller gå på uppdraget - det är det frivilliga som du påpekade. För mig startar eftersök med telefonsamtalet till polisen, och polisens handläggning av olyckan, medan det för dig var själva sökningen efter det skadade djuret. Eller...?
Är vi på samma nivå nu?

Nja...vi kan ta det med eftersök...Det är straffbart av dig om du INTE annmälar en krock med ett exempelvis rådjur....Jag har ännu efter 20 år som jag har hollit på med eftersök sett eller hört om att Polisen har gjort eftersök...dom har iblandt avlivat djuret i nån dikeskant men längre sträcker det sig inte.....Polisen har sitt kontaktnät och då blir jag underrättad....jag kan gå ut på eftersöket eller lämna det vidare...(Man kan vara sjuk/bortrest etc.)...Det jag ville ha sagt är att jag har ställt upp på detta...i alla år frivilligt...Jag är Jägare och markägare men har ingen skyldighet att söka upp något påkjört Rådjur,Älg eller vad det måtte vara...Det känns inte specielt trevligt att i början på Juli klockan 04:00 åka iväg, spåra upp en Älgko med avbrutna ben som har hasat sig iväg från platsen för sedan om det inte var nog även avliva 2 små röda Älgkalvar...."Belöningen" om man kan se någon sådan är att man har kortat ned djurets lidande...Allt detta görs varje dag av FRVILLIGA jägare...Utan dom så hadde samhället haft stora problem....Kan lägga till lite av problematiken....Tillgången till bra eftersökshundar...och då menar jag BRA hundar börjar bli ett problem...specielt som jag nämde hundar att släppa när Älgen går iväg...Jag vet att det muttras i jägarkretsar i Dalarna om att dom snart lägger ned verksamheten...dom vill inte släppa hunden där det är för mycket Varg...fullt förståligt..och en bra löshund får man enbart gjenom mycket jakt och träning...kan man inte jaga med löshund så undrar jag hur det ska lösas???.Det är många här som säger jägarna får skylda sig själva om dom är så dumma att dom släpper sin hund.Det finns nått område här där jag INTE släpper min hund...där får djuren gå skadade för min del....om någon tycker det är illa får dom gärna släppa sin egna hund där...Problemen med för mycket Varg existerar....även om några verkar tro att några problem ej finns...Ska man lyssna till en del debatörer så är det enda en jägare vill är att utrota pricis allt levandes liv....gärna på kortest möjligaste tid och med mest möjligt lidande för djuret.........När den tid kommer så får jag väl byta bort mina vapen och sätta en Makramé låda i skåpet istället ......Jag kan ärlig talat inte fatta varför denna begränsade Vargjakt kan skapa så mycket ståhej....Det är en förvaltning på lik linje med alla andra stora rovdjur vi har i Sverige....Ser man Regeringens uppsatta mål på hur mycket rovdjur vi ska ha.....så fattar man rätt snart att det BÖR vara ett större problem att ha 1.500 Vargar än 1.500 Björnar....annars hadde talen väl varit lika?....Vargen ÖKAR i Sverige idag så varför gnäller dom????....och dom som tycker att allt kan sköta sig själv har totalt tappat fotfäste i verkligheten....ungefär på lik linje med en nollvisjon..Detta var ett alldeles för långt svar på din enkla fråga men det står kvar att allt bygger på en Frivillighet från jägarkårens sida..........Kan lägga till en sak....det handlar ikke om Vargens vara eller ikke vara...det är en FÖRVALTNING....jag har ägnat många år med att spåra Varg...länge före det ens var en tanke på att den skulle jagas....så jag om någon vill ha den kvar....men det måste kunna lösas med en gylden medelväg där dom flesta interessegrupper..om det så är Jägare,Bönder,Samer eller bara allmänt naturintresserade får sin röst hörd ......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon