|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32
smuleborg
01-11-2011, 21:13
Just det.
Och en "familjemedlem" håller man under uppsikt.
Hur är det med kopplingsreglerna?
De sista 2 inläggen sammanfattar allt på ett bra sätt. Det verkar så fruktansvärt besvärligt och märkvärdigt så fort man har hund och egen mark. Allt är på egna premisser och om inte hunden har några kvadratkilometer att fritt springa omkring på så är det fara och färde. Trots att marken kanske är privat så kan det finnas andra vilda djur på den.
Gossen Ruda
01-11-2011, 21:57
CITAT (smuleborg @ 01-11-2011, 21:13)  Just det.
Och en "familjemedlem" håller man under uppsikt.
Hur är det med kopplingsreglerna? Koppeltvånget gäller 1 mars till 20 augusti, dvs när djuren har ungar. Att jaga med kopplad hund är nog ingen höjdare. Hunden snokar upp exempelvis rådjur på ett sätt som vi människor inte fattar. Undrar om man inte skulle förhindra vargdödade hundar med ett skyddande halsband med exempelvis stålplattor. Vargen biter alltid i halsen.
Bra tänkt där - en mycket bra idé att testa! Kan väl inte finnas några hinder för det.
herkules
01-11-2011, 23:54
boskapsvaktande hundar hade förr i tiden halsband med långa vassar piggar utåt. dogo argentinon har kevlarvästar när de jagar vildsvin. det här tramset med löshundsjakt är ett svenskt påhitt, långlina och bra kondition så löser det sig och ingen hund blir tagen av vargen. fast då får de ju inga 20 000 förstås ....
sen ska man ALLTID ha koll på sin hund, vare sig man går i skogen eller på en trottoar i stan, det säger sig självt! man har själv ansvar för sin hund.
kerstinbern
02-11-2011, 06:04
"Finansiering SKANDULV er en del av det større tverrfaglige forskningsprosjektet ”Comparing, contrasting and integrating large carnivore predation and hunter harvest into sustainable ecosystem management” (ROSAIII) støttet av Norges forskningsråd og Direktoratet for naturforvaltning. På svensk side finansieres Skandulv av Naturvårdsverket, WWF-Sverige, Svenska Jägareförbundet, Formas, Kolmårdens Insamlingsstiftelse, Stora Enso, Carl Tryggers Stiftelse, samt Olle og Signhild Enkvist Stiftelser." http://skandulv.nina.no/OmSKANDULV/Finansiering.aspx
Mycket tyckande och lite fakta...
Gossen Ruda
02-11-2011, 08:24
CITAT (herkules @ 01-11-2011, 23:54)  boskapsvaktande hundar hade förr i tiden halsband med långa vassar piggar utåt. dogo argentinon har kevlarvästar när de jagar vildsvin. det här tramset med löshundsjakt är ett svenskt påhitt, långlina och bra kondition så löser det sig och ingen hund blir tagen av vargen. fast då får de ju inga 20 000 förstås ....
sen ska man ALLTID ha koll på sin hund, vare sig man går i skogen eller på en trottoar i stan, det säger sig självt! man har själv ansvar för sin hund. Att påstå att jägare släpper lös hundar bara för att hoppas på att få 20000 är kvalificerat skitsnack på gränsen till förtal. Ibland har du vettiga åsikter, ibland borde du sitta på händerna.
Jag vill ha en källhänvisning som är tillförlitlig gällande ersättningen på 20 000:-
*Stintan*
02-11-2011, 10:35
CITAT (dahla @ 02-11-2011, 09:51)  Jag vill ha en källhänvisning som är tillförlitlig gällande ersättningen på 20 000:- 20 §
Ersättning för hund som skadats av varg, björn, järv, lo eller kungsörn får lämnas med maximalt 5.000 kronor för självrisk i försäkring, eller om hunden är oförsäkrad, för veterinärvård eller andra styrkta kostnader som skadan föranlett. Därutöver får ersättning lämnas med högst 5.000 kronor. Ersättning för hund som dödats eller avlider eller avlivas efter att ha skadats av varg, björn, järv, lo eller kungsörn får lämnas med högst 20.000 kronor.
http://www.naturvardsverket.se/Documents/f...nfs_2008_16.pdfDärutöver tillkommer ersättning från försäkring!
Tack!
Det där är ju strålande... jag har dock aldrig hört talas om någon som fått ut några pengar för rovdjursdödade djur i den storleksordningen.
Och hur det än är så är det ju knappast någon tröst när man förlorar en kär familjemedlem.
CITAT Inga stängselbidrag till Kalmars fårägare 2 november, 2011 Fårägare i Kalmar län kräver att även de ska få statliga bidrag till att sätta upp rovdjursstängsel. Flera vargar har vandrat genom länet och får har då dödats. Men några pengar blir det inte. För att få bidrag till stängsel krävs att det finns en fast vargstam i länet, något som saknas i dag i Kalmar län, säger länsstyrelsen till Sveriges Radio Kalmar. http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...ragare-1.18556/
herkules
02-11-2011, 12:53
CITAT (Gossen Ruda @ 02-11-2011, 08:24)  Att påstå att jägare släpper lös hundar bara för att hoppas på att få 20000 är kvalificerat skitsnack på gränsen till förtal. Ibland har du vettiga åsikter, ibland borde du sitta på händerna.  ja, så kan det vara, ibland är man bra, ibland inte.
CITAT Värmland och Dalarna säger nej till vargutsättning 2 november, 2011 Viltförvaltningsdelegationerna i Värmland och Dalarna säger nej till utsättning av vuxna vargar i länen. Delegationerna anser att det inte finns några platser i länen där vargar kan släppas ut. Därmed går länsstyrelserna mot regeringens uppdrag där två områden på län skulle utses för vargutsättning. Även i Gävleborg är viltförvaltningsdelegationen mycket tveksam till utsättning av varg. Två områden har pekats ut i länet, men viltförvaltningsdelegationen accepterar ingen vargflytt förrän ett antal kriterier är uppfyllda. Bland annat krävs att maxtaket för antalet vargar ska gälla och att jaktlagen ses över för att stärka statens ansvar vid skyddsjakter. http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...ttning-1.18557/
herkules
02-11-2011, 12:57
CITAT (dahla @ 02-11-2011, 10:51)  Tack!
Det där är ju strålande... jag har dock aldrig hört talas om någon som fått ut några pengar för rovdjursdödade djur i den storleksordningen.
Och hur det än är så är det ju knappast någon tröst när man förlorar en kär familjemedlem. jag säger inte att det gäller alla men de som håller sina hundar i rastgård året om, utan någon som helst stimulans och sen ska de ut efter bilen i 14 dagar för att få kondis nog att jaga älg, är det så man behandlar kära familjemedlemmar? sluta tjata om kära familjemedlemmar då du inte verkar veta vad pratar om. och ja, jag vet vad jag pratar om så jag undanber mig dina standard- är-du-dum-i-hela-huvudet.
CITAT (herkules @ 02-11-2011, 12:57)  jag säger inte att det gäller alla men de som håller sina hundar i rastgård året om, utan någon som helst stimulans och sen ska de ut efter bilen i 14 dagar för att få kondis nog att jaga älg, är det så man behandlar kära familjemedlemmar? sluta tjata om kära familjemedlemmar då du inte verkar veta vad pratar om. och ja, jag vet vad jag pratar om så jag undanber mig dina standard-är-du-dum-i-hela-huvudet. Då tycker jag att du ska anmäla dom här personerna som du verkar känna till som har sina hundar i hundgård året om. Jag betvivlar starkt att du känner till någon som behandlar sina hundar på ett sådant vis. Jag har jagat ganska länge och har en stor skara jägare i bekantskapskretsen. Jag har aldrig hört talas om att någon nu för tiden låter sina hundar gå i hundgård året runt... jag vet dock att det talas om att det var väldigt vanligt för ett 20-tal år sedan.
sparvuggla
02-11-2011, 15:48
CITAT (*Stintan* @ 02-11-2011, 10:35)  20 §
Ersättning för hund som skadats av varg, björn, järv, lo eller kungsörn får lämnas med maximalt 5.000 kronor för självrisk i försäkring, eller om hunden är oförsäkrad, för veterinärvård eller andra styrkta kostnader som skadan föranlett. Därutöver får ersättning lämnas med högst 5.000 kronor. Ersättning för hund som dödats eller avlider eller avlivas efter att ha skadats av varg, björn, järv, lo eller kungsörn får lämnas med högst 20.000 kronor.
http://www.naturvardsverket.se/Documents/f...nfs_2008_16.pdfDärutöver tillkommer ersättning från försäkring! Så är det. Praxis brukar vara att dom får 10 000:- 2 flugor i en smäll tycker jägare själva CITAT (dahla @ 02-11-2011, 10:57)  Jägareförbundet är större än GUD tydligen CITAT (xlxl67 @ 01-11-2011, 22:38)  Bra tänkt där - en mycket bra idé att testa! Kan väl inte finnas några hinder för det. I Ryssland har man använt pingla i decennier. Det har haft näst intill 100% effekt. Men somn det är sagt så många gånger "fakta spelar ingen roll för en varghatare"
Gossen Ruda
02-11-2011, 16:11
CITAT (sparvuggla @ 02-11-2011, 15:48)  2 flugor i en smäll tycker jägare själva Källa?
I Ryssland har man använt pingla i decennier. Det har haft näst intill 100% effekt. På jakthundar? Blir nog inte så bra jaktresultat men det är kanske din mening?
Men somn det är sagt så många gånger "fakta spelar ingen roll för en varghatare" Inte för en jakthatare heller Så var det frågan om "stalinistiska tidningar"
herkules
02-11-2011, 16:56
CITAT (dahla @ 02-11-2011, 14:36)  Då tycker jag att du ska anmäla dom här personerna som du verkar känna till som har sina hundar i hundgård året om. Jag betvivlar starkt att du känner till någon som behandlar sina hundar på ett sådant vis.
Jag har jagat ganska länge och har en stor skara jägare i bekantskapskretsen. Jag har aldrig hört talas om att någon nu för tiden låter sina hundar gå i hundgård året runt... jag vet dock att det talas om att det var väldigt vanligt för ett 20-tal år sedan. dom finns. jag behöver ingen som talar om för mig vad jag ska göra.
kerstinbern
02-11-2011, 18:39
CITAT (dahla @ 02-11-2011, 13:56)  Du missar många nyheter när du hela tiden låter SJF censurera nyheterna åt dig. "Sex länsstyrelser är öppna för att plantera in varg. Det visar sig nu när Naturvårdsverket ställer samman svaren från länsstyrelserna. Uppsala län, Stockholms län och Västmanlands län har pekat ut ett område var. Örebro län, Gävleborgs län och Västra Götalands län har föreslagit vardera två områden lämpliga för att plantera in varg i." http://www.vf.se/nyheter/allman/varmland-s...anterade-vargar
kerstinbern
02-11-2011, 18:52
CITAT (dahla @ 02-11-2011, 11:51)  Tack!
Och hur det än är så är det ju knappast någon tröst när man förlorar en kär familjemedlem. Du menar att SJF aldrig har skrivit något om det? "- En hund dog av ett vargangrepp i Falu kommun i slutet av september. Hundägaren får ersättning på 20 000 kronor." http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=9824&avd1=0"Länsstyrelsen har beslutat betala ut 20 000 i ersättning till ägaren till en hund som dödades av varg i Kedjeåsen i somras." http://karlskoga-kuriren.se/nyheter/1.1361...-far-ersattning"De hade varit ute på harjakt i Homna-reviret trots att en hund tidigare hade blivit jagad av en varg. Datum för händelserna var 10 september, 19 september och 1 oktober. Jägarna skickade alltså in sina hundar en efter en i reviret trots att de visste konsekvenserna. Länsstyrelsen betalade ut 20 000,- + 20 000,- + 15 000,- som ersättning för hundarna. Två av jägarna hade försäkringar och fick även ersättning därifrån. Detta är helt lagligt enligt en gammal lag som bara gäller för jägare!!" http://vargenylar.wordpress.com/2011/02/21...-av-3-artiklar/"Om hunden är mellan noll och två år får ägaren 15 000 kronor. Är den mellan två och tio år ligger ersättningen på 20 000. Högsta beloppet som en hundägare kan få är 30 000. I de fallen handlar det om en hund som blivit omskött av veterinär och sedan avlidit." http://gd.se/nyheter/ockelbo/1.2534105-13-...odats-pa-tre-ar
smuleborg
02-11-2011, 20:45
CITAT (dahla @ 02-11-2011, 10:51)  Tack!
Och hur det än är så är det ju knappast någon tröst när man förlorar en kär familjemedlem. Om hunden är en kär familjemedlem, håller man den under uppsikt. Man chansar inte. Man är hellre utan en extra rådjursstek eller vad det nu kan vara.
Gossen Ruda
02-11-2011, 21:27
Beträffande vargutsättningen så har den stora förutsättningar att misslyckas. Dels så har Länstyrelserna bara gått efter vissa kriterier som gles befolkning, lite tamdjur och inga större vägar. Man har dock inte förhört sig med den fåtaliga befolkningen innan man bestämt sig. Illa. Sen undrar jag lite hur man skall få vargarna att stanna? Fotboja? Det är bara ibland vargarna stannar där de släpps ut, de brukar omgående röra på sig.
herkules
03-11-2011, 09:06
DÖDSHOTADAnn Dahlerus, generaldirektör för Svenska Rovdjursföreningen som är emot licensjakt på varg, berättar att det är relativt vanligt att medlemmarna utsätts för hot.– Särskilt i vargbygder kan det vara socialt svårt att gå ut offentligt med positiva åsikter om varg. I Dalarna försökte vi få medlemmar att ställa upp för varg i intervju med SVT, men ingen av de 15 vi ringde vågade. En man sa att han var för rädd om sitt företag, säger hon.Brottsförebyggande rådet, BRÅ, kom 2007 med en rapport som handlar om illegal jakt, men som också tar upp hot och trakasserier. Bland annat redovisas att det även inom jaktlag kan vara tabu att yttra sig mot vargjakt.
Gossen Ruda
03-11-2011, 09:45
CITAT (herkules @ 03-11-2011, 09:06)  DÖDSHOTADAnn Dahlerus, generaldirektör för Svenska Rovdjursföreningen som är emot licensjakt på varg, berättar att det är relativt vanligt att medlemmarna utsätts för hot.– Särskilt i vargbygder kan det vara socialt svårt att gå ut offentligt med positiva åsikter om varg. I Dalarna försökte vi få medlemmar att ställa upp för varg i intervju med SVT, men ingen av de 15 vi ringde vågade. En man sa att han var för rädd om sitt företag, säger hon.Brottsförebyggande rådet, BRÅ, kom 2007 med en rapport som handlar om illegal jakt, men som också tar upp hot och trakasserier. Bland annat redovisas att det även inom jaktlag kan vara tabu att yttra sig mot vargjakt. Samtidigt angrips och hotas jägare och jaktförespråkare. Frågan är känslig och i vissa läger väldigt polariserad.
herkules
03-11-2011, 11:33
CITAT (Gossen Ruda @ 03-11-2011, 09:45)  Samtidigt angrips och hotas jägare och jaktförespråkare. Frågan är känslig och i vissa läger väldigt polariserad. gör dom? det var nämligen därför jag skrev inlägget, jag har inte läst i några tidningar att de som vill ha varg dödshotat eller misshandlat några jägare/varghatare.
CITAT (herkules @ 03-11-2011, 11:33)  gör dom? det var nämligen därför jag skrev inlägget, jag har inte läst i några tidningar att de som vill ha varg dödshotat eller misshandlat några jägare/varghatare. Kom hem till mig så ska du få se luntan jag har med egna polisanmälningar. Just nu har jag nio polisanmälningar där utredning pågår på grund av hot mot mig som person från vargkramare. På den här punkten skulle jag kunna ge dig namn på nära hundra personer som gjort anmälan efter att ha blivit hotade via sms, telefon eller på annat vis.
herkules
03-11-2011, 12:05
CITAT (dahla @ 03-11-2011, 12:01)  Kom hem till mig så ska du få se luntan jag har med egna polisanmälningar. Just nu har jag nio polisanmälningar där utredning pågår på grund av hot mot mig som person från vargkramare. På den här punkten skulle jag kunna ge dig namn på nära hundra personer som gjort anmälan efter att ha blivit hotade via sms, telefon eller på annat vis. ok, inga domar man kan beställa?
Gossen Ruda
03-11-2011, 12:29
CITAT (herkules @ 03-11-2011, 12:05)  ok, inga domar man kan beställa? Det kommer nog snart en dom mot en djurrättsaktivist för ett flertal fall av hot, skadegörelse och mordbrand. De är inga oskyldiga lamm. Svårigheten är att ta reda på vem som hotat, hoten är inte undertecknade.
herkules
03-11-2011, 12:42
CITAT (Gossen Ruda @ 03-11-2011, 12:29)  Det kommer nog snart en dom mot en djurrättsaktivist för ett flertal fall av hot, skadegörelse och mordbrand. De är inga oskyldiga lamm. Svårigheten är att ta reda på vem som hotat, hoten är inte undertecknade. en djurrättsaktivist som dödshotat och misshandlat en jägare/varghatare? det ska bli intressant att läsa den domen.
Gossen Ruda
03-11-2011, 12:57
CITAT (herkules @ 03-11-2011, 12:42)  en djurrättsaktivist som dödshotat och misshandlat en jägare/varghatare? det ska bli intressant att läsa den domen. Inte riktigt, hotat några pälshandlare och mordbrand på McDonalds mm.
herkules
03-11-2011, 15:18
CITAT (Gossen Ruda @ 03-11-2011, 12:57)  Inte riktigt, hotat några pälshandlare och mordbrand på McDonalds mm. oki, så det har inget med varg att göra då? trist ändå
Gossen Ruda
03-11-2011, 16:17
Han är lite utanför vargfrågan min i samma härad. Här är det sista jag hittade om honom, det kom en annan artikel för en kort tid sen. http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.727095-...urrattsaktivist
sparvuggla
03-11-2011, 17:57
http://jinge.se/natur/kriminella-jagargang...naturvanner.htmhttp://www.svd.se/nyheter/inrikes/bra-vill...ttar_466283.svdFör övrigt rekommenderas alla seriösa att läsa BRÅ:s rapport om kriminella jägare, som BRÅ jobbade med i flera år innan publicisering. http://www.bra.se/dynamaster/file_archive/...l_jakt_webb.pdfOch jag har inte ens hunnit skriva detta, innan man nås av nästa nyhet. Fast så mycket nytt finns väl inte i det egentligen, inte för dom som inte låter sig luras av jägare iaf: http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.765357-...ga-i-norrbottenhttp://www.svd.se/nyheter/inrikes/tjuvjakt...ten_6605614.svd
CITAT (herkules @ 03-11-2011, 12:05)  ok, inga domar man kan beställa? Inte från mitt håll. Fallen granskas och samkörs med andra liknande hot.
sparvuggla
05-11-2011, 13:08
CITAT (malcolm @ 12-10-2011, 16:14)  Var stod det att jägarna var alkoholpåverkade men kanske du var det när du läste artikeln.... Ibland måste man läsa mellan raderna, men alla kan inte den konsten. Ibland däremot står det helt klart och tydligt så att även du kan förstå: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13885413.ab
Jan Lindgren
05-11-2011, 14:33
Hej! New York Times har en intressant artikel om vargar. Kolla under science. 66 vargar som utplanterades 1995-96 blev 1513 stycken år 2007. Naturligtvis medförde det skador för jordbrukarna i trakten trots att det fanns stora mängder vilt. MVH Jan Lindgren
kerstinbern
05-11-2011, 15:36
CITAT (Jan Lindgren @ 05-11-2011, 15:33)  Hej! New York Times har en intressant artikel om vargar. Kolla under science. 66 vargar som utplanterades 1995-96 blev 1513 stycken år 2007. Naturligtvis medförde det skador för jordbrukarna i trakten trots att det fanns stora mängder vilt. MVH Jan Lindgren http://www.nytimes.com/2011/11/05/science/...amp;ref=science"The conflict dates back generations, but tensions soared in 1995 and 1996, when the government reintroduced 66 gray wolves in Idaho and in Yellowstone National Park in Wyoming. The goal was to restore balance to the regional ecosystem: after the wolves died out, elk and coyote populations had increased alarmingly. Elk herds were destroying large tracts of vegetation, and coyotes had reduced second-tier predators like badgers." Frigående djur utan staket och utan tillsyn, ja då kan det säkert bli problem.
Jan Lindgren
05-11-2011, 15:45
CITAT (kerstinbern @ 05-11-2011, 15:36)  http://www.nytimes.com/2011/11/05/science/...amp;ref=science"The conflict dates back generations, but tensions soared in 1995 and 1996, when the government reintroduced 66 gray wolves in Idaho and in Yellowstone National Park in Wyoming. The goal was to restore balance to the regional ecosystem: after the wolves died out, elk and coyote populations had increased alarmingly. Elk herds were destroying large tracts of vegetation, and coyotes had reduced second-tier predators like badgers." Frigående djur utan staket och utan tillsyn, ja då kan det säkert bli problem. Hej! Citatet visar att utan jakt så måste man ha stora rovdjur. Jagade vi inte älg, hjort och rådjur i Sverige så skulle miljön förstöras men eftersom vi nu jagar här så behövs inte vargarna av miljöskäl. MVH Jan Lindgren
herkules
05-11-2011, 16:31
det låter lite korkat att säga att vargar inte behövs, vem är Gud att bestämma det? alltså även om det "bara" är av miljöskäl. ovanligt dumt :/
Gossen Ruda
05-11-2011, 17:05
Det finns olika toppredatorer, vargen är en och människan en annan. Även toppredatorerna konkurrerar inbördes och den starkaste vinner. Naturens lag.
CITAT Finnstövartik vargdödad under hardrev 7 november, 2011 En finnstövartik har på söndagen dödats av varg vid Forshyttan, Filipstad. Attacken inträffade mitt under pågående hardrev på Svartåberget, cirka 500 meter från ägaren. Hunden har besiktats av länsstyrelsens rovdjursansvarige och konstaterats vargdödad. Det finns enligt jägare i Brattfors jaktvårdsförening stor anledning att tro att dessa vargar också ligger bakom dödandet av en gråhundstik vid Östanås, Älvsbacka, förra helgen då Brattforsrevirets vargar rör sig frekvent mellan Horssjöns skjutfält och Brattfors med omnejd. Brattfors jaktvårdsförening befarar att vargar kommer att fortsätta döda jakthundar och ansöker därför om skyddsjakt. Dessutom vill man att länsstyrelsen handlägger ansökan skyndsamt. http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...ardrev-1.18578/
CITAT Gråhund dödad och delvis uppäten av varg7 november, 2011 En gråhundstik dödades på lördagen av varg väster om Grannäs i Hälsingland. Hundägaren Pär Wälås och hans jaktkamrat sökte i flera timmar i kolmörkret innan han fann sin familjemedlem dödad och halvt uppäten. – När vi hittade henne kom tårarna, säger han. Pär Wälås går som hundförare i Grannäs jaktlag på Alfta södra viltvårdsområde i Hälsingland. Den här ödesdigra lördagen släppte han sin 3,5 år unga gråhundstik Rävas Ryls Lin. – Hon hade blivit sparkad av älg och hade därför varit väldigt försiktig när hon kom i närheten av älg. Men jag har hela tiden känt att hon skulle komma igång fullt ut, berättar han. Och just den här dagen tog hon steget. – Först kom hon med en 15-taggare till mig som jag inte kunde skjuta eftersom bara kalvar var lovliga. Men jag ringde hem och berättade att jag fått en fin födelsedagspresent, för Lin fungerade perfekt, berättar Pär som den dagen fyllde 27 år. Nytt upptag Han fick fatt på Lin och släppte henne på nytt. Och genast kom ett nytt upptag. Och den här gången hängde hon verkligen i. – Det gick ur området och jag försökte kalla in henne, men hon lyssnade inte. Jag beslöt att låta henne skälla och släppte en ny hund i nästa såte. När även den var avjagad visade det sig att Lin fortfarande stod och skällde älg. Stora ytor och ett dåligt utbyggt vägnät försvårade sökandet, men när mörkret började lägga sig hade Pär och hans jaktkamrat Mattias full koll på var Lin stod och skällde. Åkte närmare – Vi hörde henne, men tog bilen och åkte runt området för att komma närmare. Det tog oss en halvtimme. När vi steg ur bilen hörde vi inte henne länge men jag såg på pejlen att hon bara var en kilometer bort. Då fick jag kalla kårar. Mörkret la sig kompakt när de tillsammans gick mot den plats där hunden var. De hade bara en liten ficklampa med dåligt batteri och sökandet tog lång tid. – Det var så otroligt obehagligt. Vi visste att Lin fanns där någonstans och att hon var död. Men vi visste inte vilken syn vi skulle mötas av, berättar Pär. Strax efter klockan 19 hittade han äntligen sin tik. Hon var död och delvis uppäten. – Då kom tårarna, det var fruktansvärt. Jag hatar inte vargen, men jag är så otroligt ledsen och arg på politikerna som beslutat att vi ska behöva ha det så här, säger Pär Wälås. Sjösvedenreviret Han bar resterna av sin hund en kilometer till bilen och dagen efter besiktigades hon av länsstyrelsen. Det råder ingen tvekan om att det var varg som dödade Lin. Attacken inträffade inom Sjösvedenreviret. Det här var det första hunden som dödats av vargarna, men de har tidigare under hösten skadat en stövare samt dödat nio får. Lin skulle enligt planerna haft en valpkull under den kommande vintern. Redan nu var tolv valpar tingade. Stora delar av tiken var uppätet. Foto: Olle Olsson http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...v-varg-1.18579/
herkules
07-11-2011, 11:26
CITAT (Gossen Ruda @ 05-11-2011, 17:05)  Det finns olika toppredatorer, vargen är en och människan en annan. Även toppredatorerna konkurrerar inbördes och den starkaste vinner. Naturens lag. utan vapen står sig människan ganska slätt.
CITAT Varg dödade borderterrier i Årjäng 7 november, 2011 En borderterrier dödades på söndagen av varg i värmländska Årjäng. Det var en norsk gästjägare som släppt sin terrier under rådjursjakt när han såg på sin GPS hur hunden blev stilla. – Terriern hittades cirka 400 meter från hundägaren. Vi vet inte hur långt ifrån honom attacken inträffade, säger Lasse Larsson, besiktningsman för länsstyrelsen. Området där hunden dödades ligger i gränsområdet mellan Glaskogsreviret och Djurskogreviret. – Förmodligen är det vargar från Djurskogreviret, men vi vet inte exakt hur revirgränserna går så det kan även var frågan om andra vargar, säger Lasse Larsson. Bara nu den senaste helgen har minst tre hundar dödats av varg i Värmland och Gävleborg. http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...Arjang-1.18583/
smuleborg
07-11-2011, 19:25
Jag kan inte låta bli, det har länkats till Jinge. Jag klistrar in ett inlägg, vill du läsa Jinges artikel får du klicka på länken. Inlägg Kerstin on 23 oktober, 2009 at 14:21 I Finspång kräver landstings- och kommunpolitikern Carl-Gustaf Mörner (M) ersättning för de VILDA djur som en varg dödat på hans mark! Man frågar sig ju bara om Carl-Gustaf Mörner (M) i sin tur då är beredd att ersätta övriga samhället för alla skador som HANS hjortar orsakar. Som jakträttsinnehavare borde borde han ersätta alla viltolyckor i området, betala för allt förebyggande skydd mot vilt t ex viltstängsel längs våra vägar, ersätta villaägare som får sina trädgårdar förstörda, och ersätta bönder och skogsägare för att HANS hjortar skadar gröda och växande skog. Slut på inlägg
CITAT Stövare vargdödad utanför Filipstad
Leif Andersson 2011-11-07
En stövare blev under söndagen dödad av varg i samband med harjakt vid Forshyttan utanför Filipstad. Lars Furuholm, rovdjursansvarig i vid länsstyrelsen i Värmland, har besiktigat hunden och konstaterat att den dödats av varg. – Hunden drev hare då jägaren såg haren när drevet passerade bakom honom. Men så tystnade drevet. När man med hjälp av GPS:en till slut hittade hunden var mycket av den redan uppäten, säger Lars Furuholm. – Så här mycket vargangrepp mot hundar har vi inte haft på många år, tillägger han. http://www.jaktojagare.se/notiser/stovare-...anfor-filipstad
*Stintan*
07-11-2011, 22:13
Varför lägger du in fler länkar om samma sak Dahla?
Det känns som om du kidnappat tråden dessutom.
kerstinbern
08-11-2011, 04:19
CITAT (*Stintan* @ 07-11-2011, 23:13)  Varför lägger du in fler länkar om samma sak Dahla?
Det känns som om du kidnappat tråden dessutom. Jägareförbundet vill bara försäkra sig om att hela mänskligheten nås av deras åsikter, på det här sättet så slipper de också betala för reklamplats.
herkules
08-11-2011, 12:08
BLIR KARTLAGDAmänniskor som är emot licensjakt på varg blir kartlagda av jägare i sluten facebookgrupp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|