Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32
Jonny
CITAT (Anders zon 1 @ 21-01-2011, 22:33) *
Jag tänker mig att det initialt kommer att vara stora svängningar i populationer, tillväxt, betestryck etc. när den mycket stora påverkan människan under lång tid haft plötsligt upphör. Ekosystemen har ju under lång tid varit anpassade till vår nårvaro. Efter den här inledande obalansen så kommer dock så sakteliga ekosystemen att börja uppnå ett nytt jämviktsstadium anpassat efter den nya situationen och svängningarna blir efter hand mindre och mindre. Alltså mer balanserat än direkt efter det att vi försvann.

Naturen flukterar voldsamt och någon jämnvikt existerar inte någon längre tid...Rovdjur växer i populasjon bytesdjuren minskar...lite bytesdjur-minskning av rovdjuren...det är det närmaste en balans man kan komma..ju länger upp näringskjedan man kommer ju mera utdraget blir svängningarna...detta är varken positivt eller negativt...det är bara så naturen fungerar....iblandt ser människan kortsiktigt i sitt syn...nu snackar inte jag om allmän miljöförstörelse eller en öveexploartering av denna jord.....men synes på naturen...ta exempelvis Galapagos...(Nu börjar vi vandra långt ifrån den svenska vargstammen)..en ögrupp som reste sig upp ur havet för x antall år sedan...som nu har en unik sammansättning av djurarter..om nu det skulle komma ett jordskalv...(som är lika naturligt som en vulkan)...och utplånar Galapagosöarna så bara en liten stenknös var kvar..då skulle vi se det som en fruktansvärd katastrof och vi skulle lagt ned enorma summor på att försöka få dom få djuren som var kvar på stenknatten att överleva...om 10.000 år dyker det upp en ny ö...nya arter kommer till...100.000 år senare är dom lika "unika" som det var på första stället...DET är naturligt.....hur man ska sätta detta i perspektiv till dagens förvaltning av Vargstammen har jag ingen aning om....bortsett från att naturen i en eller annan skepnad alltid kommer att överleva människan ............
Gossen Ruda
CITAT (Anders zon 1 @ 21-01-2011, 21:51) *
Nej älgstammen skulle knappast växa särskilt mycket, annat än möjligen alldeles initialt. Den är onaturligt stor i nuläget på grund av en likaledes onaturligt stor födotillgång i våra kalhuggna skogar med mycket ungskog och sly. I områden med mer ursprunglig karaktär än Sverige, t ex delar av Kanada är älgen betydligt sällsyntare. Men bränderna skulle absolut få en mycket större betydelse än idag och starkt bidra till att hålla torrare skogar öppna, i alla fall i barrskogsregionen. Förr eller senare skulle det uppstå någon form av balans mellan skogstillväxt, bete, bränder, rovdjur och deras bytesdjur och vi skulle antagligen hamna i ungefär samma tillstånd som rått i mellanistiderna under de senaste 2 miljoner åren. Förutom den viktiga skillnaden att megafaunan av mammutar, ullhåriga noshörningar, uroxar, visenter etc. inte kommer tillbaka (om nu inte några förvildade kossor, hästar och får kan axla den rollen ...). Och det kan ha nog så stor betydelse för hur landskapet utvecklas. I alla fall i lövskogsregionen som man nog kan gissa skulle bli mindre öppen än under tidigare interglacialer, vilket kanske skulle missgynna diverse öppenmarksarter.

Nu börjar vi diskutera väsentligheter. smile.gif Älgstammens storlek är avhängig hur vegetationen ser ut och det vet vi inte så mycket om vad som kommer att hända. Jämförelsen med Canada köper jag inte, det är mycket kallare där. Genomsnittstempen för januari i exemplelvis Montreal ligger 10 grader lägre än Stockholm. Granens naturliga sydgräns går nånstans i Sydsverige. De flesta granskogar vi ser och som nu avverkas är resultatet av massiva skogsplanteringsprojekt under 1800 och 1900-talet. Innan dess var Sydsverige täckt av stora hedmarker och lövskogar. Sen var kanske många av dessa säkert i sin tur människoskapade. Min slutsats är dock att det hade varit mer öppen lövskogsmark om naturen fick sköta sig själv och glöm inte all nuvarande bördig jordbruksmark som kan föda många älgar. En älgstam på 1 miljon eller ännu högre är ingen omöjlighet. Studierna från Isle Royale pekar på en vargstam på kanske en tjugondel av älgstammen även om jag inte hittade exakta siffror, dvs 50000 vargar i Sverige i mitt exempel. Sen tror jag dock att man kan inte föra över resultaten därifrån direkt hit. Där är fö den lilla stammen på några tiotal djur mycket kraftigt inavlad med tydliga skador.

Pratet om den påstådda balansen i naturen håller jag med Jonny om, det är inget statiskt förhållande utan fluktationer förekommer. Däremot kan ingen art ta över totalt bland exempelvis växtätare eller rovdjur för det är ett samspel mellan dessa och hur mycket marken kan föda.

Nu kan jag dock inte skriva mer för jag skall ut till stugan.
Anders zon 1
Vem har pratat om statiska förhållanden? Där har ni missförstått mig. Det är självklart att det sker rätt stora fluktuationen i naturen helt utan människans inblandning, men helt kaotiskt på kort sikt är det definitivt inte. ALLA system har jämviktslägen, så också ekosystemen. Råder fullständigt kaos är det inget system längre (det ligger liksom i definitionen av system...). De normala variationerna som råder vid ett visst jämviktsläge är dock en helt annan sak än de svängningar som uppstår när ett ekosystem håller på att ställa in sig i ett nytt jämviktsläge efter en stor omställning. Vissa arter gynnas kraftigt av människans närvaro medan andra missgynnas och försvinner vi plötsligt så ändras konkurrensförhållandena drastiskt vilket kommer att sätta hela systemet i gungning tills ett nytt relativt jämviktsläge uppstått.

Stora katastrofer av olika slag som stuvar om allt är en del av livet på jorden men som tur är sker det väldigt sällan i förhållande till de flesta arters generationstid och påverkar inte stabiliteten i ekosystemen "till vardags".
Anders zon 1
CITAT (samot1 @ 21-01-2011, 22:53) *
förtydligande det är inte naturen som bestämmer hur många älgar vi ska ha det är skogsbruket.

Nja, skogsbruket bestämmer väl inte hur många älgar vi ska ha, snarare har det betydelse för hur många vi kan ha. Men jag förstår fortfarande inte vad du syftar på. Utgångspunkten i älgdiskussionen var att människan plötsligt försvinner. Inga människor = inget skogsbruk
herkules
Trots en vädjan från Naturvårdsverket att inte skjuta vargar försedda med sändare har fem sändarvargar skjutits under jakten.
De fem märkta vargarna är Fulufjällshanen, Kroppefjällshanen, Bortantiken, Uttersbergshanen och den vuxna tiken som sköts i samma område söder om Ludvika.
Utöver dessa finns sju andra vuxna vargar bland de dödade.

LÄNK
ingrid fuxwall
Orkar inte läsa hela tråden - den var för lång så det är kanske dumt av mig att skriva men långt ifrån allt i mitt liv är genomtänkt så jag kastar mig in i denna debatt.

För det första är jag för vargjakten

Men inte så som den nu bedrivs och det är jag nog inte ensam om - varför låta skjutglada "gubbar" härja fritt och fälla friska djur när det finns sjuka vargar som är ett gissel för folk och fä. Var det inte meningen att man skulle ta bort de "sjuka" individerna och sedan fylla upp med friska invandrare.

Tycker att det är en stor förmån att jag lätt kan ta mig ut skogen och träffa på rovdjur - har träffat både varg och lodjur samt en massa rävar och lite annat - en upplevelse!

Men det är inte lika roligt att vargen stryker runt krönet och river en massa får för grannen, han rycker på axlarna - någon myndigehet betalar bra för varje rivet får och jag antar att de betalar även för kalvar och föl om de skulle stryka med. Alltså jag är för jakten av dessa djur, de som tar sig in mitt bland bilar, folk och inte förstått att en varg ska vara skygg.

Erkänner att det var läskigt när vi - vi och vi det var hunden som hittade vargspillningen mitt bland alla brevlådor och soptunnor - vi bor ju så nära de fria vidderna där det kryllar av rådjur, harar och älgar - fast fåren i hagen är ju enklare att fälla.

Ber alla jägare om ursäkt men förra vintern hade jag ganska många samtal med jakträttsinehavaren i området, han som även skröt med att han varit med i gänget som fällde en varg - han var bara för mycket så därför skriver jag "skjutglad gubbe".

Men mitt i allt mitt rovdjurshat så hade jag förmånen att samtala om detta med vargjakten med en bekant som arbetar i perus djungel och då fick jag en helt annan insikt - vem är det som är det värsta rovdjuret? Vargen eller jag???

Någon som har åsikt om detta?
Överbölingen
Ingrid F!
No more commets.
Piccante
Ingrid, vi är många gånger värre än vargen den saken är då säker.
sparvuggla
CITAT (ingrid fuxwall @ 22-01-2011, 19:44) *
Ber alla jägare om ursäkt men förra vintern hade jag ganska många samtal med jakträttsinehavaren i området, han som även skröt med att han varit med i gänget som fällde en varg - han var bara för mycket så därför skriver jag "skjutglad gubbe".

Men mitt i allt mitt rovdjurshat så hade jag förmånen att samtala om detta med vargjakten med en bekant som arbetar i perus djungel och då fick jag en helt annan insikt - vem är det som är det värsta rovdjuret? Vargen eller jag???

Någon som har åsikt om detta?

Vi brukar säga att VI är värst. Men vilka är "VI"?
Men jag tycker att dom flesta människor är bra och älskar naturen med allt vad det innebär.
Tyvärr förstör jägarna allting.
herkules
En av de främsta skandinaviska vargforskarna reagerar starkt emot att Sverige i veckan skjutit en av de genetiskt mest värdefulla vargarna. "Det går inte längre att förklara svensk vargförvaltning", säger Petter Wabakken, som i ett brev krävt en förklaring av Naturvårdsverket. Han efterlyser också bättre norsk-svensk samordning.
I början av veckan sköts en varghanne ihjäl från helikopter söder om sjön Horten i Härjedalen. Det var en genetiskt värdefull varg, eftersom den härstammade från de finsk-ryska vargar som för några år sedan vandrade in i Sverige.....
LÄNK T ARTIKELN

sköts från helikopter - fint som snus det ....
idioter!

gnon49
Skjuter man varg från helikopter så är det naturligtvis inte jakt det handlar om. Då bör man fråntas sina vapen och begär utträde ur jägarkåren.
cassava
CITAT (gnon49 @ 23-01-2011, 14:29) *
Skjuter man varg från helikopter så är det naturligtvis inte jakt det handlar om. Då bör man fråntas sina vapen och begär utträde ur jägarkåren.

Det är ju precis denna typ av "jakt" som efterlystes av vissa tidigare i tråden.... Anställda, professionella jägare. Utskickade av Länstyrelsen. För att skjuta specifika vargar. Till skillnad från de skjutglada amatörerna!
Jonny
CITAT (cassava @ 24-01-2011, 08:15) *
Det är ju precis denna typ av "jakt" som efterlystes av vissa tidigare i tråden.... Anställda, professionella jägare. Utskickade av Länstyrelsen. För att skjuta specifika vargar. Till skillnad från de skjutglada amatörerna!

Något jag har påpekat många gånger.......
Gossen Ruda
Och var skall Länstyrelsen hitta dessa professionella jägare? Säkerligen inte bland de egna leden för klantigare och okunnigare personer än tjänstemännen där är det svårt att hitta. Man får väl vända sig till alla skjutglada amatörer till jägare och fråga om någon känner för att bli professionell. Skillnaden mellan okunnig amatör och kunnigt proffs är ofta bara ett påskrivet papper. biggrin.gif
malcolm
CITAT (gnon49 @ 23-01-2011, 14:29) *

Så vitt jag vet är det dessutom förbjudet att jaga från fordon.
herkules
det var en genetiskt värdefull varghanne som sköts från helikopter - alltså måste det suttit en idiot och hållit i bössan.
Jonny
Ni är allt bra tröga...Det här är en skyddsjakt fråna naturvårdsverkets sida...Har inget med jakt eller jägare överhuvudtaget att göra..i så fall är ju alla märkta Vargar skjutna av Jägare...fast då med en bedövningspil....Sen kan man VERKELIGEN!!!! ifrågasätta varför det blev beslutat att denna Varg skulle motivera en skyddsjakt...den frågan får bollas över till Naturvårdsverket.....inte svenska jägarförbundet
herkules
CITAT (Jonny @ 24-01-2011, 15:32) *
Ni är allt bra tröga...Det här är en skyddsjakt fråna naturvårdsverkets sida...Har inget med jakt eller jägare överhuvudtaget att göra..i så fall är ju alla märkta Vargar skjutna av Jägare...fast då med en bedövningspil....Sen kan man VERKELIGEN!!!! ifrågasätta varför det blev beslutat att denna Varg skulle motivera en skyddsjakt...den frågan får bollas över till Naturvårdsverket.....inte svenska jägarförbundet

självklart har man inte skyddsjakt på en genetisk viktig varg, spelar ingen roll om det är jägarförbundet eller naturvårdverket som initierat jakten, lika illa vilket som.
Anders zon 1
CITAT (Gossen Ruda @ 24-01-2011, 14:26) *
Och var skall Länstyrelsen hitta dessa professionella jägare? Säkerligen inte bland de egna leden för klantigare och okunnigare personer än tjänstemännen där är det svårt att hitta. Man får väl vända sig till alla skjutglada amatörer till jägare och fråga om någon känner för att bli professionell. Skillnaden mellan okunnig amatör och kunnigt proffs är ofta bara ett påskrivet papper. biggrin.gif

Hmmm.... väldigt vad du är kategorisk. Vad har du för erfarenhet av tjänstemän på länsstyrelsen egentligen? blink.gif Vilka ska man byta ut dom emot istället då för att det ska bli bättre? Eller ska naturvårdsavdelningarna bort helt och hållet och det arbetet överlåtas på ett gäng ekonomer eller jurister istället (.....säkert mycket mer kompetenta...)?

Man kan givetvis utbilda folk om det behövs. Men den springande punkten är väl inte eventuell brist på jaktkompetens utan snarare att vargjakten (om man nu alls ska jaga varg i nuläget) borde utföras som yrkesjakt och inte som fritidssysselsättning.
xlxl67
CITAT (Anders zon 1 @ 24-01-2011, 17:16) *
Hmmm.... väldigt vad du är kategorisk. Vad har du för erfarenhet av tjänstemän på länsstyrelsen egentligen? blink.gif Vilka ska man byta ut dom emot istället då för att det ska bli bättre? Eller ska naturvårdsavdelningarna bort helt och hållet och det arbetet överlåtas på ett gäng ekonomer eller jurister istället (.....säkert mycket mer kompetenta...)?

Man kan givetvis utbilda folk om det behövs. Men den springande punkten är väl inte eventuell brist på jaktkompetens utan snarare att vargjakten (om man nu alls ska jaga varg i nuläget) borde utföras som yrkesjakt och inte som fritidssysselsättning.

Jag har pratat med mängder av folk på Länstyrelsen om naturvård, Natura2000, reservatsskötsel och flora/fauna inom dessa områden och de har varit mycket kunniga, hjälpsamma och engagerade men det kanske inte är dessa tjänstemän som avses av Ruda?!
Gossen Ruda
CITAT (Anders zon 1 @ 24-01-2011, 17:16) *

Det finns en och annan ö med kunskap men överlag tycker jag att kunskaperna om naturen ute på fältet är skral. Förmodligen finns det mer kunskap om lagar och bestämmelser, olika PM och rapporter och liknande. Så är fallet i V Götaland om det inte förändrats på sista tiden. Jag skulle kunna berätta om ett flertal häpnadsväckande saker men det avstår jag ifrån. Vad som framför allt har slagit mig är det ganska begränsade kompetensområdet många har. Vad jag menade med det tidigare inlägget var att jag tror inte att någon, eller ytterst få, på någon Länstyrelse skulle vara kapabel att selektivt kunna skjuta bort vissa utpekade vargar.
Jonny
CITAT (Gossen Ruda @ 24-01-2011, 20:42) *
Det finns en och annan ö med kunskap men överlag tycker jag att kunskaperna om naturen ute på fältet är skral. Förmodligen finns det mer kunskap om lagar och bestämmelser, olika PM och rapporter och liknande. Så är fallet i V Götaland om det inte förändrats på sista tiden. Jag skulle kunna berätta om ett flertal häpnadsväckande saker men det avstår jag ifrån. Vad som framför allt har slagit mig är det ganska begränsade kompetensområdet många har. Vad jag menade med det tidigare inlägget var att jag tror inte att någon, eller ytterst få, på någon Länstyrelse skulle vara kapabel att selektivt kunna skjuta bort vissa utpekade vargar.

Amen...
gnon49
Tjänstemän må vara torra men förhoppningsvis har dom kunskapen o det dom beslutar. Och att dom inte har ett egenintresse i det dom beslutar. Avskjutning kan ju inte jägarkåren besluta om, lika lite som fiskeflottan kan bestämma om fiskekvoter. Då blir det rena vilda västern.Kunskapen finns ju inom dessa yrken och kan inhämtas. Men besluten måste fattas objektivt och inte efter egen vinnings skull. Det är väl oftast länstyrelsens sak har jag för mig.
Aqvakul
Vad jag menade med det tidigare inlägget var att jag tror inte att någon, eller ytterst få, på någon Länstyrelse skulle vara kapabel att selektivt kunna skjuta bort vissa utpekade vargar.

Det finns faktiskt mycket kompetens samlad inom länsstyrelserna, inte minst i i viltvårdsnämnden och bland jakttillsynsmännen. Om ytterligare kompetens krävs för en professionell skyddsjakt så kan denna lätt införskaffas. Troligen skulle det bli lite dyrare och en del jägare skulle bli besvikna, men det är en annan historia.
Anders zon 1

Nog finns det en och annan jägare bland länsstyrelsetjänstemännen. Inte minst bland de som jobbar med naturvård. Hur duktiga jägare dom är har jag däremot ingen aning om. Men man kan väl anta att de är lika duktiga som de flesta jägare. Däremot har de med största sannolikhet bredare kunskap om naturvårdsfrågor än majoriteten av jägarna.

Jag känner rätt många som jobbar med naturvård på länsstyrelser (bland annat i V. Götaland) och skulle nog vilja påstå att de flesta är väldigt kompetenta (givetvis kan inte alla lika mycket om allt, men det finns det ju knappast någon som kan - naturen är ju tämligen komplex). Att sedan omständigheterna och förutsättningarna inte alltid är de bästa att utföra ett bra jobb är ju en annan sak. Länsstyrelserna är ju tämligen kraftigt toppstyrda organisationer där en massa intressen måste samsas, och de som hanterar ärenden är ofta underbemannade och hinner inte lägga ner så mycket tid som dom skulle behöva på varje ärende. Då kan det ju givetvis lätt bli fel (verkar tyvärr vara ett mycket vanligt fenomen hos myndigheter). Med tanke på förutsättningarna borde man nog snarast förundras över hur ofta det ändå fungerar bra.
Gossen Ruda
CITAT (gnon49 @ 24-01-2011, 20:52) *
Tjänstemän må vara torra men förhoppningsvis har dom kunskapen o det dom beslutar. Och att dom inte har ett egenintresse i det dom beslutar. Avskjutning kan ju inte jägarkåren besluta om, lika lite som fiskeflottan kan bestämma om fiskekvoter. Då blir det rena vilda västern.Kunskapen finns ju inom dessa yrken och kan inhämtas. Men besluten måste fattas objektivt och inte efter egen vinnings skull. Det är väl oftast länstyrelsens sak har jag för mig.

Förhoppningsvis är det så men knappast alltid. Ett exempel är den Länstyrelse som inhandlade en undersökning om alla skyddsvärda sandtag beträffande stekelfaunan mm, men när undersökningen var klar visade det sig att under tiden hade en annan avdelning på samma Länstyrelse godkänt slututtag av allt grus i ett par av de finaste lokalerna. Vad den ena handen gör... Fast ibland blir det rätt men sällan helt rätt. Framför allt vill jag peka på att beslutsfattande tjänstemän ofta inte har ingående kunskap om det de beslutar om, få kan eller har tid att exempelvis inventera fauna och flora själva så de måste fatta beslut på andras uppgifter.
Bengalow
Varför inte sätta Gossen Ruda som expert? Han kan och vet ju allt som har med naturen att göra - från steklar till vargjakt! Maken till inbilsk egocestriker har jag aldrig stött på. Finns det skottpengar på rudor?
Överbölingen
Men broder Ruda, tjänstemännen har oftast mer kunskap än tyckarna (politikerna). Men du påpekar ett grundläggande felet i vår apparat. Information, information och rapportering. Fram för längre kafferaster och jobbsnack vid dessa. Informellt utbyte påskyndar och besparar mycket arbete.
Jonny
CITAT (Bengalow @ 24-01-2011, 22:21) *
Varför inte sätta Gossen Ruda som expert? Han kan och vet ju allt som har med naturen att göra - från steklar till vargjakt! Maken till inbilsk egocestriker har jag aldrig stött på. Finns det skottpengar på rudor?

När kom du själv med något "matnyttigt")
Anders zon 1
CITAT (Gossen Ruda @ 24-01-2011, 21:52) *
Förhoppningsvis är det så men knappast alltid. Ett exempel är den Länstyrelse som inhandlade en undersökning om alla skyddsvärda sandtag beträffande stekelfaunan mm, men när undersökningen var klar visade det sig att under tiden hade en annan avdelning på samma Länstyrelse godkänt slututtag av allt grus i ett par av de finaste lokalerna. Vad den ena handen gör... Fast ibland blir det rätt men sällan helt rätt. Framför allt vill jag peka på att beslutsfattande tjänstemän ofta inte har ingående kunskap om det de beslutar om, få kan eller har tid att exempelvis inventera fauna och flora själva så de måste fatta beslut på andras uppgifter.

Där håller jag med dig! Den typen av obegripliga fel händer alltför ofta på länsstyrelserna. Den ena handen vet inte vad den andra gör. Fullständigt acceptabelt skulle jag vilja säga! Men det är nog oftast inte tjänstemännens fel utan beror på dåliga organisationer där olika avdelningar inte kommunicerar med varandra. Och så har man ofta lite tid och dåligt med resurser att hantera naturvårdsärenden. Naturvården är ju oftast inte särskilt högt prioriterad på högre nivå i länsstyrelsernas organisationer (många av dem som håller i trådarna tycker ju att t ex exploatering är betydligt viktigare).
sparvuggla
CITAT (Bengalow @ 24-01-2011, 22:21) *

Det är kännetecknande för en jägare.
Gossen Ruda
CITAT (sparvuggla @ 25-01-2011, 15:28) *
Det är kännetecknande för en jägare.

Även för en stekeljägare? laugh.gif Pucko.
sparvuggla
CITAT (Gossen Ruda @ 25-01-2011, 16:00) *
Även för en stekeljägare? laugh.gif Pucko.

Gossen , Vem var det som sa sig ha skrivit sitt sista inlägg i den här tråden för några dagar sen??
Sedan dess har denne gubbe skrivit hundraelva inlägg igen!!

Lita aldrig på en jägare, det gör inte jag.
Gossen Ruda
CITAT (sparvuggla @ 25-01-2011, 17:35) *
Gossen , Vem var det som sa sig ha skrivit sitt sista inlägg i den här tråden för några dagar sen??
Sedan dess har denne gubbe skrivit hundraelva inlägg igen!!

Lita aldrig på en jägare, det gör inte jag.

Jag blev inlurad pga att man började svamla om älgar, men jag skall försöka ta mig ur nu. Det känns som att försöka diskutera med en telefonsvarare. Jag menar annars, lita aldrig på en jaktmotståndare. Inte nog med att de rent allmänt är okunniga om ämnet, nu har jag även upptäckt dåliga mattekunskaper. Jag får det till 13 inlägg, detta är det fjortonde, sen jag lämnade tråden förra gången.
Jonny
CITAT (Gossen Ruda @ 25-01-2011, 18:29) *
Jag blev inlurad pga att man började svamla om älgar, men jag skall försöka ta mig ur nu. Det känns som att försöka diskutera med en telefonsvarare. Jag menar annars, lita aldrig på en jaktmotståndare. Inte nog med att de rent allmänt är okunniga om ämnet, nu har jag även upptäckt dåliga mattekunskaper. Jag får det till 13 inlägg, detta är det fjortonde, sen jag lämnade tråden förra gången.

Hur blev det Gossen med din fråga om enkla baskunnskaper i ämnet?....Troligtsvis fick du dom svaren du hadde förväntat dig....DET kan man lita på....
sparvuggla
CITAT (Gossen Ruda @ 25-01-2011, 18:29) *

Bli inte arg nu men ang. matematikkunskaper. Förra årets vargjakt skulle jägare slakta 28 vargar, hur många det blev? Ja du....det var 29.....
Och det skriver jag inte lite skämtsamt som hundraelva ang. dina inlägg. Många rödlistade värdefulla liv till spillo. Då har jag lite svårare att skoja till det, en stor naturälskare som jag är.
Men du har ju ingen förståelse för vargens rätt till liv.

Ni jägare MÅSTE INTE tycka om vargen, men det vore bra med lite förståelse om den biologiska mångfalden, och naturens balans. Inte jaktvapnens.
Lokan
unsure.gif Är Ruda vargjägare??
*Stintan*
Det enda vapen Ruda är innehavare av är nog en flaska Roundup. giggle.gif
Gossen Ruda
Det var det där med baskunskaper. no.gif Jag äger bara en insektshåv som jaktredskap, inte ens ett fiskespö.
sparvuggla
Processen inledd, tyvärr kan det komma att ta upp till ett år.

http://blogg.expressen.se/opinionsbloggen/...p?messid=644402

http://ec.europa.eu/sverige/europaposten/n...20110117_sv.htm
herkules
CITAT (sparvuggla @ 27-01-2011, 18:12) *

fast det är bra ändå, även om det tar tid, världen ska få veta hur sveriges nuvarande regering hanterar utrotningshotade djur.
jag är glad för alla människor som agerat för vargen wub.gif

2011-01-27
EU anmäler svenska vargjakten
EU-kommissionen beslutade i dag att anmäla den svenska vargjakten som ett brott mot EU:s miljölagstiftning.

LÄNK
Jonny
Ett helt år kvar till nästa års jakt.......
Gossen Ruda
CITAT (Jonny @ 27-01-2011, 20:44) *
Ett helt år kvar till nästa års jakt.......

Du får ge dig till tåls men det kommer nog fler tillfällen med tanke på att den "utrotningshotade" vargen förökar sig sig som gräshoppor. biggrin.gif
gnon49
Ja att vargen väcker känslor kan man ju se. Det positiva i det hela är ju att det är så få som vill ha vargjakt.
Tror att regeringen välkomnar EU:s beslut. Då kan förbjuda jakten med äran i behåll. En del jägare kanske darrar på underläppen inför ett sånt beslut, men majoriteten av jägarna bryr sig inte ett skvatt. Bättre byte finns i vår skogar än en vettskrämd varg.
Jonny
CITAT (Gossen Ruda @ 27-01-2011, 21:24) *
Du får ge dig till tåls men det kommer nog fler tillfällen med tanke på att den "utrotningshotade" vargen förökar sig sig som gräshoppor. biggrin.gif

Nej du har missat poenget Gossen...ifjol kom nådestöten för Vargen då det blev jakt...i år är det betydligt större stam...då blir det mindre på licens...Då dör dom iaf ut direkt...troligens är den sista sönderavlade Vargen självdöd innan midsommar....Elementärt Watson......Om nån månad börjar årets sesong på dom stora tofsörade katterna...Där blev också Sverige annmälda till EU när den jakten började....Kanske den också är utrotad nu FÖRE jakten till och med blink.gif
hattstugan
Tofsörade katter är det gott om iaf i Uppland!

Tror dock inte populationerna i närheten kommer att kunna göra någon större skada på det lilla viltet häromkring då revirena nu är avskurena av en ny motrtväg!
herkules
CITAT (gnon49 @ 27-01-2011, 21:37) *
Ja att vargen väcker känslor kan man ju se. Det positiva i det hela är ju att det är så få som vill ha vargjakt.
Tror att regeringen välkomnar EU:s beslut. Då kan förbjuda jakten med äran i behåll. En del jägare kanske darrar på underläppen inför ett sånt beslut, men majoriteten av jägarna bryr sig inte ett skvatt. Bättre byte finns i vår skogar än en vettskrämd varg.

min fetning - tror jag med och det är bra, finland la ner sin jakt efter anmälan för att slippa domstol, hoppas det blir samma i sverige.
Gossen Ruda
Var det någon som noterade vad som sas i Rapport igår? Att man HADE hittat troliga inavelsskador på de skjutna vargarna. Testiklar i bukhålan och bettfel.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2011, 08:46) *
Var det någon som noterade vad som sas i Rapport igår? Att man HADE hittat troliga inavelsskador på de skjutna vargarna. Testiklar i bukhålan och bettfel.

ja, en kryptorchid och en med bettfel hittades efter förra slakten. inget ovanligt bland hundar (ÄVEN om det avlats utåt i en herrejösses massa år) så varför ska det vara det med vargar? men visst kan det också bero på inavel, därför behövs det fler vargar, inte färre.
enkel matematik.
för vissa av oss iaf.
Gossen Ruda
Det behövs nytt blod, att behålla en massa djur med samma defekta genuppsättning är meningslöst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon