|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36
CITAT (Jan Lindgren @ 10-12-2009, 14:48)  Hej! De enklaste sättet att lösa vargfrågan är att de som vill ha varg får ha det på sin mark och vi som inte vill får avliva vargarna som finns på vår mark. För övrigt ska alla djur vara fredade i nationalparker och där ska absolut inga tamdjur tillåtas. MVH Jan Lindgren Fast vad gör man då om majoriteten värnar om en svensk vargstam och några viktiga individer med fräscha gener vandrar över någon varghatares mark? Eller om en hel flock rör sig över en varghatares mark? Skall han få skjuta av allihop? Jag tycker det låter som en dålig lösning faktiskt  Sedan kan ju tjuvjägarna precis som nu bara skjuta vargen och påstå att den befann sig på ens mark och det skulle säkert innebära fler problem eftersom det i många fall är ett sådant starkt hat som ligger bakom som en drivkraft.
CITAT (Huggorm @ 10-12-2009, 14:28)  Det är ställt utom rimliga tvivel. Kvinnan i Georgien dödades ju i tredje attacken, och i de andra attackerna överlevde offren och kunde vittna. När mannen i Ryssland dödades var det fyra andra som försökte rädda honom, dom såg ju att det var varg. Dessutom är det bara dödliga fall som är med i listan, de attacker där folk överlevt är inte med. Jag räknar med att de fallen är betydligt fler än de med dödlig utgång.
För övrigt läste jag att vår euroasiska varg är rätt fredlig jämför med den nordamerikanska som är mera aggressiv och oftare anfaller människor. Inget lämpligt ställe att föra över friska gener till vår inavlade svenska vargstam från med andra ord.
Nej, tre människor på ett år är naturligtvis inte många i ett världsligt perspektiv. Men det kan ändå vara ett intressant faktum i debatten att folk faktiskt blir dödade. Jag har en eller två vargar i skogarna alldeles runt min stuga, men dom skall troligtvis tas bort nu under jakten. Jag vet inte riktigt vad jag anser i vargfrågan. Det är bra med någon som decimerar rådjursstammen, men samtidigt vore det tråkigt om man någon gång fick för sig att skaffa tex. får eller getter. Grannen har sin hund lös och den brukar ränna omkring och jaga rådjur, jag bara väntar på att den skall få för sig att jaga vargen... Jag tror det är mycket svårt att avgöra om det är en varg eller en varghybrid som anfaller... Är man rädd, ser man det man vill se...
herkules
10-12-2009, 15:05
och jag tycker att klarar man inte av att veta att det finns varg i skogen så får man ge f-n i att gå i skogen. finns det varg där man bor och man inte klarar det så får man flytta till en storstad. för en sak är säker- det går vare sig varg eller isbjörn på Stockholms gator!
skogstroll
10-12-2009, 15:08
det har iofs gått varg på Västerbron i Stockholm... och hemma hos mig med genom skogen... ni får skicka hit dem  här finns både grävling och räv som äter upp höns och annat men jag tycker inte illa om dem för det, sån är naturen
herkules
10-12-2009, 17:22
CITAT (skogstroll @ 10-12-2009, 15:08)  det har iofs gått varg på Västerbron i Stockholm... och hemma hos mig med genom skogen... ni får skicka hit dem  här finns både grävling och räv som äter upp höns och annat men jag tycker inte illa om dem för det, sån är naturen på bron ja
CITAT (herkules @ 10-12-2009, 15:05)  och jag tycker att klarar man inte av att veta att det finns varg i skogen så får man ge f-n i att gå i skogen. finns det varg där man bor och man inte klarar det så får man flytta till en storstad. för en sak är säker- det går vare sig varg eller isbjörn på Stockholms gator! Nej, men där går mycket annat. Som att gå ur askan i elden.
Överbölingen
10-12-2009, 18:07
Samerna är en del av den svenska befolkningen och inga cirkusvarelser. De lider stor skada ekonomiskt av rovviltets framfart. Och varför "både" i ditt senaste inlägg. Menar du något slags carboneffekt med det, i ditt snudd på rasistiska inlägg. Djur är djur och människor är människor.  Inlägget var kl 09.11 idag.Sedan har jag skruvat IKEA möbler och målat men jag började att skriva så det kom lite sent. Men å andra sidan hinner man ju tänka efter vad man skriver och inte snubbla bara för att tycka.
vitavargen
10-12-2009, 19:28
CITAT (Överbölingen @ 10-12-2009, 18:07)  ... Och varför "både" i ditt senaste inlägg. Menar du något slags carboneffekt med det, i ditt snudd på rasistiska inlägg. ... Kan du förklara vilket inlägg är det som är rasistiskt enligt dig?
CITAT (Överbölingen @ 10-12-2009, 18:07)  Djur är djur och människor är människor.  Människor är uppenbarligen djur. Det kan väl inte vara så svårt att förstå? CITAT (gnon49 @ 10-12-2009, 17:44)  Nej, men där går mycket annat. Som att gå ur askan i elden. Ja, tomtar, troll, vildvittror, grådvärgar och massor av andra hemskheter att oroa sig för!
*Stintan*
10-12-2009, 19:37
CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 19:33)  Ja, tomtar, troll, vildvittror, grådvärgar och massor av andra hemskheter att oroa sig för! Jasså går dom runt på Stockholms gator nu för tiden
CITAT (*Stintan* @ 10-12-2009, 19:37)  Jasså går dom runt på Stockholms gator nu för tiden  Jag missuppfattade det där ganska rejält  Det får man hoppas på att det inte gör  Tomtar gör ingenting och det kommer du nog att hitta ganska lätt
smuleborg
10-12-2009, 20:27
Det finns de som säger - De som vill ha vargen fredad är storstadsbor! Jag tar dock inte ställning i denna komplexa och oerhört svåra fråga, jag kan för lite.
Jag har läst delar av tråden. Även om uppfattningar och viljor är delade så är det nog så att vi odlaiter:
Vill att jakt ska bedrivas på ett seriöst och etiskt sätt. Och att den så bedrivs i de allra flesta fall, men att det finns enstaka "rötägg" (det finns det överallt). Denna jakt, den seriösa och etiska är tillika naturvård. Och många jägare är också viltvårdare.
Vill att tamdjur (får, häst, svin, mu o.s.v.) ska kunna hållas utomhus, för att det är en god djurhållning och för att landskapet inte ska växa igen. Många djur- och insektsarter skulle stryka med om landskapet växer igen. Och örtbestånd skulle försvinna.
Vill ha ett vargbestånd, men har olika uppfattning om kvantitet/kvot eller om den ska vara fredad, detta för vargens fortlevnad (det vore barbari att utrota...) och för att vargen kan upprätta balans (ja, rakt på sak: hålla nere vildsvins-, rådjursbestånd o.s.v. o.s.v. som i sin tur o.s.v. o.s.v.)
Hur får vi då dessa intressen att gå ihop? I vargtäta områden tar vargen tamdjur, och jag kan tänka mig hur det skulle kännas, att gång efter gång...
En kollega till mig, han är inte bara kollega, är månskensbonde och bedriver jordbruk i Värmland. Mycket varg. Jag hoppas jag minns rätt nu, för det är några år sedan han berättade: att Länstyrelsen gick in och finansierade (eller om det var delfinansierade) elstängsel. Jag kan inte villkoren och så, men ändå. Ett steg att förena flera intressen?
Fler konstruktiva lösningar?
Jag ser ju heldre att vargen kommer hit än att vildsvinen gör det. Bägge står och trampar i gränszonerna! Våra tre Lokatter, tror jag inte kan hålla vildsvinen i schack nämligen.
Överbölingen
10-12-2009, 20:55
Vitavargen! Det var ett inlägg av Nauti jag syftade på skriver kl 09.11 idag. Sedan tog jag paus och läste inte vad som spelades upp däremellan.
herkules
10-12-2009, 21:10
CITAT (smuleborg @ 10-12-2009, 20:27)  /..../ En kollega till mig, han är inte bara kollega, är månskensbonde och bedriver jordbruk i Värmland. Mycket varg. Jag hoppas jag minns rätt nu, för det är några år sedan han berättade: att Länstyrelsen gick in och finansierade (eller om det var delfinansierade) elstängsel. Jag kan inte villkoren och så, men ändå. Ett steg att förena flera intressen? Fler konstruktiva lösningar? stängsel och hundar, ta in djuren till natten, det finns massor av konstruktiva lösningar om man bara vill ta dem till sig. CITAT (MariaS @ 10-12-2009, 20:31)  Jag ser ju heldre att vargen kommer hit än att vildsvinen gör det. Bägge står och trampar i gränszonerna! Våra tre Lokatter, tror jag inte kan hålla vildsvinen i schack nämligen. det är bra, varg kan äta vildsvin. fast då blir det mindre kvar till jägarna förståss  CITAT (Överbölingen @ 10-12-2009, 18:07)  Samerna är en del av den svenska befolkningen och inga cirkusvarelser. De lider stor skada ekonomiskt av rovviltets framfart. vet du att jag tror dig inte, jag tror inte de lider mer ekonomisk skada än någon annan som råkar ut för ett inkomstbortfall. CITAT (gnon49 @ 10-12-2009, 17:44)  Nej, men där går mycket annat. Som att gå ur askan i elden. hur menar du nu?
vitavargen
10-12-2009, 21:18
CITAT (Överbölingen @ 10-12-2009, 20:55)  Vitavargen! Det var ett inlägg av Nauti jag syftade på skriver kl 09.11 idag. Sedan tog jag paus och läste inte vad som spelades upp däremellan. Jag läste inlägget, men hittade inget rasistiskt där.
CITAT (herkules @ 10-12-2009, 21:10)  det är bra, varg kan äta vildsvin. fast då blir det mindre kvar till jägarna förståss  Tyvärr verkar ju inte jägarna hinna med vildsvinens framfart bara. Så länge inte vildsvinen inte har någon naturlig fiende, så förökar de ju sig ohämmat och de är dessutom smarta nog att veta när de ska utnyttja människan på säkert sätt...
herkules
10-12-2009, 21:53
CITAT (MariaS @ 10-12-2009, 21:36)  Tyvärr verkar ju inte jägarna hinna med vildsvinens framfart bara. Så länge inte vildsvinen inte har någon naturlig fiende, så förökar de ju sig ohämmat och de är dessutom smarta nog att veta när de ska utnyttja människan på säkert sätt... detta låter som ett fall för vargen. alltså behövs det mer varg i sverige, inte mindre!
Överbölingen
10-12-2009, 22:07
Toleransnivån är olika såväl som smärt- och ekonomitröskeln. Så länge vi har samer i familjen så står jag för min syn på vettig nivå av vargstammen. Dessutom bör södra Sverige ta hand om varg per kapita och inte till areal. 40 000/varg låter lagom med 210 vargar i landet. Blir det fler så torde befolkningen också minska sakta med viss automatik. Men ... Nu är det ju så att vargen är flockdjur. När de väl etablerat sig så växer flocken. Med mycket får, kor, renar och vilt så blir reproduktionstalet högt. Ju mer mat desto fortare ökar populationen.
Jag är ingen rovdjursmotståndare men jag har en realistisk syn på rovdjursfrågan baserad på insikt. Utan känslosvall.
Alla de fem stora: Björn, varg, lo, djärv och människa får plats. Men vi skall ta ömsesidigt ansvar. Ju fler människor ju fler rovdjur. Öga för öga.
Bor man inte med nalle bakom knuten skall man inte vara så styv i korken. bor man i storstad skall man inte yttra sig i sammanhanget. Som akvaqul riktigt påpekade så blev det ett grundlagsfel där. Det var trovärdigheten som jag egentligen menade. Naturromantik hör hemma bland skogsfolk, fiskare, ornitoliger, botanister, zoologer och jägare.
Håller med min vän i STF som klargjorde att det finns folk som ser en Vildmarksmässa som den allra största porren. De kan allt om de allra bästa grejorna men har aldrig varit längre än till Roslagsbanans ändstation.
Jag blir ledsen över den här sortens diskussioner på forumet. Det tillför inget. Bryter bara ner. Men nu har vi ju tjäle och kan inte ägna oss åt det som är vårt stora intresse. Därav uppstår skuggboxningen.
CITAT (herkules @ 10-12-2009, 21:53)  detta låter som ett fall för vargen. alltså behövs det mer varg i sverige, inte mindre! Konstigt resonemang en del jägare har. obs, inte alla Först dödar vi varg, björn, lo och järven. Sedan blir det för mycket rådjur, älg, vildsvin och räv. Då måste vi skjuta av det också, för att "hålla stammen nere" Håll stammen med naturliga rovdjur uppe, så slipper dom skjuta så mycket och så ofta... Andra länder med varg, klarar att hålla landskapet uppe och djuren betandes, då bör vi klara det i norden också....
CITAT (Överbölingen @ 10-12-2009, 22:07)  Toleransnivån är olika såväl som smärt- och ekonomitröskeln. Så länge vi har samer i familjen så står jag för min syn på vettig nivå av vargstammen. Dessutom bör södra Sverige ta hand om varg per kapita och inte till areal. 40 000/varg låter lagom med 210 vargar i landet. Blir det fler så torde befolkningen också minska sakta med viss automatik. Men ... Nu är det ju så att vargen är flockdjur. När de väl etablerat sig så växer flocken. Med mycket får, kor, renar och vilt så blir reproduktionstalet högt. Ju mer mat desto fortare ökar populationen.
Jag är ingen rovdjursmotståndare men jag har en realistisk syn på rovdjursfrågan baserad på insikt. Utan känslosvall.
Alla de fem stora: Björn, varg, lo, djärv och människa får plats. Men vi skall ta ömsesidigt ansvar. Ju fler människor ju fler rovdjur. Öga för öga.
Bor man inte med nalle bakom knuten skall man inte vara så styv i korken. bor man i storstad skall man inte yttra sig i sammanhanget.
Naturromantik hör hemma bland skogsfolk, fiskare, ornitoliger, botnister,zoologer och jägare.
Håller med min vän i STF som klargjorde att det finns folk som ser en Vildmarksmässa som den allra största porren. De kan allt om de allra bästa grejorna men har aldrig varit längre än till Roslagsbanans ändstation.
Jag blir ledsen över den här sortens diskussioner på forumet. Det tillför inget. Bryter bara ner. Men nu har vi ju tjäle och kan inte ägna oss åt det som är vårt stora intresse. Därav uppstår skuggboxningen. Men visst vore det en dröm, om man kunde flytta om vargarna från norrland till småland och blekinge, där vildsvinen ställer till med störst skada! Det vore egentligen klart bättre, än att skjuta vargen! Då har ju vargen föda och behöver inte gå på tamboskap och människan lär inte ha problem med att vargen existerar. Oftast i dessa sammanhang, kanske man skulle försöka finna en harmoni istället.
Aqvakul
10-12-2009, 22:32
CITAT (Överbölingen @ 10-12-2009, 22:07)  bor man i storstad skall man inte yttra sig i sammanhanget. Håller inte med! I en demokrati har alla rätt att yttra sig. Lyssnarna får sen bedöma trovärdigheten.
herkules
10-12-2009, 22:56
CITAT (Överbölingen @ 10-12-2009, 22:07)  Bor man inte med nalle bakom knuten skall man inte vara så styv i korken. bor man i storstad skall man inte yttra sig i sammanhanget. eftersom man inte vet om människor som diskuterar i en tråd har bott i skogen/ska bo i skogen/är professor vad det gäller skogsboende så ska man nog inte uttala sig så som du gör här ovan. LÄSVÄRT kanske?
Jan Lindgren
10-12-2009, 23:51
Hej! Det är tråkigt att en del människor absolut vill utnyttja andras mark. Det vore bättre att de visade sitt stora engagemang för rovdjuren genom att satsa ordentliga summor på att köpa egen mark där rovdjuren får leva fritt. Det är lätt att sitta och hävda att vi ska ha massor med rovdjur när andra ska bekosta och leva med det. Ni som vill ha massor med rovdjur, gör en ordentlig insats själva och begär inte att andra ska göra allt. MVH Jan Lindgren
CITAT (Jan Lindgren @ 10-12-2009, 23:51)  Hej! Det är tråkigt att en del människor absolut vill utnyttja andras mark. Det vore bättre att de visade sitt stora engagemang för rovdjuren genom att satsa ordentliga summor på att köpa egen mark där rovdjuren får leva fritt. Det är lätt att sitta och hävda att vi ska ha massor med rovdjur när andra ska bekosta och leva med det. Ni som vill ha massor med rovdjur, gör en ordentlig insats själva och begär inte att andra ska göra allt. MVH Jan Lindgren Ja jag tar då mer än gärna emot dom här! All tamboskap runtomkring här är stallad, så sen är det bara rådjur och vildsvinen kvar!
Huggorm
11-12-2009, 07:52
Men klarar verkligen en varg av att ta vildsvin?
CITAT (Huggorm @ 11-12-2009, 07:52)  Men klarar verkligen en varg av att ta vildsvin? VArg är ett av vildsvinens naturliga fiender, så de borde de nog.
Överbölingen
11-12-2009, 09:29
Ber helt klart om ursäkt för grundlagsfelet. Det var skrivandets plötsliga impuls. Som Aqvakul m fl riktigt påpekar så blev det ett grundlagsfel där. Det är trovärdigheten som jag egentligen menar.
vitavargen
11-12-2009, 15:50
CITAT (Överbölingen @ 11-12-2009, 09:29)  Ber helt klart om ursäkt för grundlagsfelet. ... Tror inte att det behövs med ursäkt. Det räcker att du tar tillbaka det du anser vara felaktigt.
CITAT (Jan Lindgren @ 10-12-2009, 23:51)  Hej! Det är tråkigt att en del människor absolut vill utnyttja andras mark. Det vore bättre att de visade sitt stora engagemang för rovdjuren genom att satsa ordentliga summor på att köpa egen mark där rovdjuren får leva fritt. Det är lätt att sitta och hävda att vi ska ha massor med rovdjur när andra ska bekosta och leva med det. Ni som vill ha massor med rovdjur, gör en ordentlig insats själva och begär inte att andra ska göra allt. MVH Jan Lindgren Nu har vi varg inpå knutarna här, men jag anser fortfarande att dom ska vara kvar. Att en varg befinner sig på ens marker betyder inte per automatik att både folk och fä blir uppätna. En del vargar strövar efter nya revir... Det får man ta, tycker jag...
Gunilla T
11-12-2009, 16:17
CITAT (Jan Lindgren @ 10-12-2009, 23:51)  Hej! Det är tråkigt att en del människor absolut vill utnyttja andras mark. Det vore bättre att de visade sitt stora engagemang för rovdjuren genom att satsa ordentliga summor på att köpa egen mark där rovdjuren får leva fritt. Det är lätt att sitta och hävda att vi ska ha massor med rovdjur när andra ska bekosta och leva med det. Ni som vill ha massor med rovdjur, gör en ordentlig insats själva och begär inte att andra ska göra allt. MVH Jan Lindgren Förstår inte riktigt vad du menar nu Jan? Vem uttnyttjar andras mark? Rovdjur rör sig över stora områden och hur skall man kunna hindra det?
Jan Lindgren
11-12-2009, 16:52
Hej Gunilla! Jag tycker att du gör helt rätt. Du gillar inte jakt. Du har skaffat mark och tillåter alltså inte jakt där. Det är något jag respekterar även om jag inte delar din åsikt. Alltför många människor har synpunkter på vad andra ska ha marken till. Vill man göra en insats för att stoppa jakt eller behålla alltför många rovdjur så kan köpa mark. Om det nu finns så många människor som vill ha en massa rovdjur så kan det inte vara svårt att få ca en miljon människor att donera en tusenlapp i månaden till en stiftelse som köper mark där man kan skydda rovdjur. Det är inte mer än vad många lägger ut på semester. Tyvärr så tror jag inte att det är många stadsbor som vill avstå något själva. Det är betydligt lättare att kräva att någon annan ska ha besväret och stå för kostnaderna. Rovdjur orsakar mig och andra djurägare mycket besvär och kostnader. En bit härifrån dödade en varg nyligen 17 får. Nu tycks vargen vandrat vidare eller förolyckats. Jag och många andra vill ha en levande landsbygd där man kan ha husdjur så att markerna hålls lite öppna. En landsbygd där vi själva får bestämma över vår mark. En landsbygd där bönderna kan ha sina djur ute utan att riskera att de ligger sargade eller bortdrivna när man ser till dem. Låt oss istället utvidga nationalparkerna och ha en god rovdjursstam där. Ställen där alla kan glädjas åt rovdjuren! MVH Jan Lindgren
Huggorm
11-12-2009, 17:08
CITAT (Jan Lindgren @ 11-12-2009, 16:52)  En bit härifrån dödade en varg nyligen 17 får. Nu tycks vargen vandrat vidare eller förolyckats. Förmodligen skjuten och nergrävd någonstans. För övrigt håller jag med Jan i stort sett i allt. Inte minst argumentet att hålla det sista lilla av landsbygden öppen. Blir det för mycket svinn i fårhagarna blir bönderna snart tvungna att låta plånboken avgöra och då blir det granplantering i stället. Jag har länge undvikit att ta ställning i vargfrågan, men denna simpla sak får mig att börja närma mig ett ställningstagande. Vargen kan hållas i sibirien i stället, där finns det gott om plats för den.
Gunilla T
11-12-2009, 17:11
Ahaaa.... då förstår jag hur du menar. Fast jag håller inte riktigt med dig, tycker nog att människor har rätt till en uppfattning även om de inte är markägare, vår vackra natur med allt som växer och lever där tillhör ju alla. Nu har jag inte så mycket mark, ca 50 ha och det skyddar inte så många djur men jag ser det ändå som en fristad för kringströvande djur. Jägarna har synpunkter på att vi inte arrenderar ut marken för jakt  men det kommer inte att ske så länger vi bor här. Hittills har det väl bara varit en och annan kringströvande varg men vi har lodjur (i min trädgård !) och vi har vildsvin. I år verkar det som om 08 jägarna skjutit de flesta rådjuren och de få älgar som finns. De har byggt ett torn precis vid vår markgräns där rådjuren har sina stigar...bredvid tornet är monterat en stor antenn som jag inte begriper vad den har för syfte? Kan man inte jaga längre utan avancerad teknisk utrustning då kan man lika gärna sätta sig i en djurpark och prickskjuta på djuren...tycker jag.
Huggorm
11-12-2009, 17:14
CITAT (Gunilla T @ 11-12-2009, 17:11)  De har byggt ett torn precis vid vår markgräns där rådjuren har sina stigar...bredvid tornet är monterat en stor antenn som jag inte begriper vad den har för syfte?
Kan man inte jaga längre utan avancerad teknisk utrustning då kan man lika gärna sätta sig i en djurpark och prickskjuta på djuren...tycker jag. För att få längre räckvidd på jaktradion kanske?
Jan Lindgren
11-12-2009, 18:38
Hej Gunilla! Det är bra att du står emot trycket från jägarna. För mig är det viktigt att var och en får bestämma om markanvändningen på sin egen mark. Vi har egentligen bara en lite större tomt så vår mark är ganska ointressant men jag vill hålla bort rådjur, räv och kaniner från tomten och då är jägarna bra att ha. Jag slapp också besök av lodjuret som härjade på grannarnas mark. Ökar rovdjurstrycket så får jag börja odla wolfsbane i trädgården. Ett ekologiskt sätt att bli av med rovdjur? MVH Jan Lindgren
Gunilla T
11-12-2009, 19:16
CITAT (Jan Lindgren @ 11-12-2009, 18:38)  Hej Gunilla! Det är bra att du står emot trycket från jägarna. För mig är det viktigt att var och en får bestämma om markanvändningen på sin egen mark. MVH Jan Lindgren Kors i taket Jan men jag håller faktiskt med dig
Huggorm
11-12-2009, 19:45
CITAT (Jan Lindgren @ 11-12-2009, 18:38)  Hej Gunilla! Det är bra att du står emot trycket från jägarna. För mig är det viktigt att var och en får bestämma om markanvändningen på sin egen mark. MVH Jan Lindgren Fast det får man ju inte. Inte om man bor nära stranden och inte om man vill bygga något som inte faller byggnadsnämnden i smaken. Och har man skogsbruk så måste man följa riktlinjerna, det går inte att avverka som man vill på sin egen mark. Man får heller inte använda marken som upplag för skräp, inte ens skräp som är helt ofarligt för miljön.
ingrid fuxwall
11-12-2009, 20:41
Detta med jakt på varg är väldigt infekterat och om man uttalar sig positivt om detta riskerar man helt klart att bli "stenkastad" menar mobbad av väldigt många här.
Och helt klart finns här ett fruktansvärt jägarhat, antar att merparten av dem som är så negativa mot jägare, att Ni är vegetarianer - de djur som jägarna fäller får ju ett betydligt bättre slut än vad de grisar och nötkreatur som vi andra stoppar i oss.
Själv bor jag i ett av de vargtäta områdena och har stött på varg men det var flera år sedan. Spår såg Xera och jag flera gånger förra vintern. Xera har givetvis sett spåren hela tiden men hennes matte har bara sett dem tidiga vintermornar när det varit nysnö.
Minns att det var en varg som sprang omkring här för lite drygt fem år sedan, eller var det närmare tio år sedan bland några hus och skrämde slag på de boende. Då byggde man en vargfälla och la ett älg huvud som bete, tro inte att vargen gick på den lätta.
Ok vill jag inte riskera träffa varg så ska jag flytta till storstaden - men ska då landsbygden dö ut? Eller ... Ska vargen få skämma iväg människan?
Har inget emot vargar men personligen tycker jag att de kan nöja sig med att finnas i de djupa skogar som finns här, och inte springa på ängarna mitt bland husen. Förstår inte varför de ska äta grannarnas får och andra tamdjur, skogen är ju full av deras normala föda.
vitavargen
11-12-2009, 20:57
CITAT (ingrid fuxwall @ 11-12-2009, 20:41)  ... Xera har givetvis sett spåren hela tiden men hennes matte har bara sett dem tidiga vintermornar när det varit nysnö. ... Spår av varg i nysnö, är det inte det bästa man kan se?
Flyttade själv ut på landet för att njuta av trädgård o natur. jag har haft tur och fått besök av det mesta naturen har att erbjud här omkring i form av rovdjur. Tyvärr har gråben inte dykt upp än, men reviret är i närheten så man kan ju alltid hoppas. Tänk vilken upplevelse att få se en varg utanför stugknuten. Säkert lika häftig som när lodjuren har varit på besök. Man kippar efter andan och känner sig utvald att få se dessa vackra skygga rovdjur. Och nytta har dom gjort. Skadedjuret nr 1 i trädgården, rådjuret, tycks ha minskat i antal. Och det är jag innerligt tacksam över. Sedan kan man alltid diskutera vilket djur som orsakar mest ekonomisk skada för den som drabbas. Misstänker att älg o rådjur tar tätplatsen. Men det är bara en gissning.
herkules
11-12-2009, 21:54
det är bara att hoppas på att det inte blir någon snö i vinter. då slipper vi kanske vargmassakern.
Huggorm
11-12-2009, 22:33
CITAT (gnon49 @ 11-12-2009, 21:39)  Sedan kan man alltid diskutera vilket djur som orsakar mest ekonomisk skada för den som drabbas. Misstänker att älg o rådjur tar tätplatsen. Men det är bara en gissning. Tror jag med, skogsbolagen är inte nöjda med vad som sker i ungskogen
zaaritha
12-12-2009, 01:21
Har ej läst igenom allt! Men--jag förstår ej varför de djur som fanns här i Sverige före oss människor, ska jagas o dödas! Hur kunde människor förr leva med vargar i sin närhet? Har sett varg här i Hjo-trakten--men; inte blivit av m katter eller hund! Tack-o-lov! Och vi människor behöver ju inte vara rädda--varg anfaller oss endast om den är skadad! Så---varför ska det vara så´nt väsen om dessa djur? Jag vet att de tar får, t.ex, o det är hemskt för fårens uppfödare! Men--varför kan vi inte tolerera varandra?
sparvuggla
12-12-2009, 16:19
Jägare vill skjuta på så mycket annat än varg, här är ett annat exempel: http://www.sofnet.org/apps/nyheter/las_mer.asp?NewsID=4467
zaaritha
12-12-2009, 19:39
Detta är hemskt! Svårt att hysa nå´n respekt för jägare! De påstår att de endast vill uppehålla balansen i naturen........... Tror inte på det!
ingrid fuxwall
12-12-2009, 20:19
CITAT (vitavargen @ 11-12-2009, 20:57)  Spår av varg i nysnö, är det inte det bästa man kan se? Det beror väll på var man ser dessa spår  CITAT (MariaS @ 11-12-2009, 00:00)  Ja jag tar då mer än gärna emot dom här! All tamboskap runtomkring här är stallad, så sen är det bara rådjur och vildsvinen kvar! Tänk vad olika det är, här går det både hästar, kor och får ute året om
Huggorm
12-12-2009, 21:22
CITAT (vitavargen @ 11-12-2009, 20:57)  Spår av varg i nysnö, är det inte det bästa man kan se? Finns ett antal andra djur jag hellre skulle se spår efter, men varg är väll lite mer spännande än hare antar jag
herkules
12-12-2009, 22:59
CITAT (Jan Lindgren @ 10-12-2009, 23:51)  Hej! Det är tråkigt att en del människor absolut vill utnyttja andras mark. Det vore bättre att de visade sitt stora engagemang för rovdjuren genom att satsa ordentliga summor på att köpa egen mark där rovdjuren får leva fritt. Det är lätt att sitta och hävda att vi ska ha massor med rovdjur när andra ska bekosta och leva med det. Ni som vill ha massor med rovdjur, gör en ordentlig insats själva och begär inte att andra ska göra allt. MVH Jan Lindgren men vad du tjatar om andras mark hela tiden .. jag blir inte förbannad för att det går folk/vargar på gatorna i stan, när jag bodde i gamla stan var det ett fasligt rännande, vi stockholmare fick/får knappt plats. om storstadsborna bidrar med skattepengar så folk kan bo på landsbygden så kan väl storstadsborna få vara med och bestämma om det ska få finnas varg där eller inte?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|