Full version: 1600 jägare har
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36
Gunilla T
CITAT (dahla @ 14-01-2010, 15:27) *
Beundransvärt! tummenupp.gif

Vet inte om du är hånfull nu eller inte confused.gif

Allt handlar heller inte om pengar...jag har sanerat gammal taggtråd, ibland med tredubbel tråd, på en yta över 50 ha. Rivit upp ur marken och diken och plockat ur alla märlor ur störarna som jag eldat upp. Så många djur som skadat sig på taggtråden under årens lopp, de som jagade här förut brydde sig inte...

Taggtråden kördes till tippen. Här fanns förut en vildsvinsfarm och hela området var ingärdat med högt stängsel och okunniga människor har spikat fast stängslet i träd ranting.gif

När vi köpte marken togs vildsvinsstänglet bort men man klippte bara loss det från träden så där stack ut vassa delar som lämnades kvar...älgar och råddjur skar sig säkert på alla dessa vassa piggar som stack ut. Hittar ff enstaka träd med rester av nätet men det mesta har vi lyckats få bort.
dahla
CITAT (Gunilla T @ 14-01-2010, 15:40) *
Vet inte om du är hånfull nu eller inte confused.gif

Allt handlar heller inte om pengar...jag har sanerat gammal taggtråd, ibland med tredubbel tråd, på en yta över 50 ha. Rivit upp ur marken och diken och plockat ur alla märlor ur störarna som jag eldat upp. Så många djur som skadat sig på taggtråden under årens lopp, de som jagade här förut brydde sig inte...

Taggtråden kördes till tippen. Här fanns förut en vildsvinsfarm och hela området var ingärdat med högt stängsel och okunniga människor har spikat fast stängslet i träd ranting.gif

När vi köpte marken togs vildsvinsstänglet bort men man klippte bara loss det från träden så där stack ut vassa delar som lämnades kvar...älgar och råddjur skar sig säkert på alla dessa vassa piggar som stack ut. Hittar ff enstaka träd med rester av nätet men det mesta har vi lyckats få bort.

Nej, jag är absolut inte hånfull.. jag menar det verkligen!

Det där med taggtråd är inte jägarnas sak om man ska vara petig... det är markägarens ansvar. Hittar man taggtråd i naturen som inte används ska man säga till markägaren. Om han inte gör någonting åt skräpet går det bra att lämna in en anmälan till polisen... det kan man göra anonymt smile.gif Fast som jägare på marken ligger mangaranterat bättre till hos ägaren ifall man själv tar tag i skräpet. Förra året körde vi dryga 900 kilo skrot från marken... tvättmaskinen vi hittade i skogen var aningen felplacerad smile.gif

CITAT (herkules @ 14-01-2010, 15:38) *
två fel gör aldrig ett rätt och hur du kan försvara den här slakten av varg förvånar mig faktiskt!

Jakt heter det... slakt är någonting helt annat.

Den svenska jakten på varg sköttes förhållandevis bra. Det är ju tyligen bara en liten skara aktivister som sprider osanning om jakten men det börjar ju uppdagas nu.
Gunilla T
Markägare och jägare var samma person....
Gunilla T
CITAT (dahla @ 14-01-2010, 16:03) *
Den svenska jakten på varg sköttes förhållandevis bra. Det är ju tyligen bara en liten skara aktivister som sprider osanning om jakten men det börjar ju uppdagas nu.

Hmmm...vår miljöminister är knappast aktivist...

Förstår inte hur du kan försvara vargslakten...trodde att du var seriös.

För många skadskjutna djur...alfapar som skjutits med kvarlämnade ungar...

Förresten, kan du berätta för mig hur det kommer sig att man får skjuta djur som har valpar/ungar - naiv som jag är trodde jag det var förbjudet i Sverige.
dahla
CITAT (Gunilla T @ 14-01-2010, 16:06) *
Markägare och jägare var samma person....

Tråkigt! Tur att marken nu fått en bättre ägare i alla fall!
dahla
CITAT (Gunilla T @ 14-01-2010, 16:11) *
Hmmm...vår miljöminister är knappast aktivist...

Förstår inte hur du kan försvara vargslakten...trodde att du var seriös.

För många skadskjutna djur...alfapar som skjutits med kvarlämnade ungar...

Förresten, kan du berätta för mig hur det kommer sig att man får skjuta djur som har valpar/ungar - naiv som jag är trodde jag det var förbjudet i Sverige.

Skilj på jakt och slakt om du vill vara seriös.

Skadeskjutningar sker... även den bäste råkar ut för det förr eller senare... den som påstår att han aldrig har gjort ett misstag ljuger! Det är givetvis jättetråkigt att det är på det viset. När så sker försöker man givetvis rätta till det hela snarast möjligt och det har man ju faktiskt gjort.

För att veta vilka djur som har ungar måste man ju se alla djuren på en gång. Vid jakt efter exempelvis rådjur kommer oftast bockarna ensamma... getter med killingar brukar oftast ha killingarna i sin direkta närhet underjaktsäsongen och där ser man oftast vilken som är get... hon är då fredad... det händer ju givetvis att geten skjuts bort av misstag... man ser ju om hon har mjölk i sina ljuver... har hon mjölk får manspåra upp kllingarna och avliva dom vilket brukar vara ganska enkelt.

När vargarna blir jagade springer dom inte i en och samma klunga... dom sprids åt flera håll. Årsgamla valpar kan vara lika stora som ett vuxet djur. Jag tror inte man har sett skillnad på vuxna djur eller ungar i dom fallen. Vid den här jakten fanns det inga förhållningsregler om vad som fick skjutas eller inte. Nästa år kanske det finns lite annorlunda regler för vad man får fälla och inte. Vi får hoppas på att reglerna ändras så alla blir nöjda.
gnon49
Man kan inte med bästa vilja kalla detta vargjakt. Hur mycket jagade jägarna? Inte ett smack. Kvoten uppfylldes innan jägarna ens märkte av kylan. kunde lika gärna jagat iklädd kostym o lågskor. Jakt i vanlig bemärkelse ställer krav på jägare för att lyckas. Vargarna hade inte en chans när drevet satte igång. Det är ingen jakt, utan slakt. Ynkligt.
herkules
CITAT (dahla @ 14-01-2010, 16:31) *
Skilj på jakt och slakt om du vill vara seriös.
Skadeskjutningar sker... även den bäste råkar ut för det förr eller senare... den som påstår att han aldrig har gjort ett misstag ljuger! Det är givetvis jättetråkigt att det är på det viset. När så sker försöker man givetvis rätta till det hela snarast möjligt och det har man ju faktiskt gjort.
För att veta vilka djur som har ungar måste man ju se alla djuren på en gång. Vid jakt efter exempelvis rådjur kommer oftast bockarna ensamma... getter med killingar brukar oftast ha killingarna i sin direkta närhet underjaktsäsongen och där ser man oftast vilken som är get... hon är då fredad... det händer ju givetvis att geten skjuts bort av misstag... man ser ju om hon har mjölk i sina ljuver... har hon mjölk får manspåra upp kllingarna och avliva dom vilket brukar vara ganska enkelt.
När vargarna blir jagade springer dom inte i en och samma klunga... dom sprids åt flera håll. Årsgamla valpar kan vara lika stora som ett vuxet djur. Jag tror inte man har sett skillnad på vuxna djur eller ungar i dom fallen. Vid den här jakten fanns det inga förhållningsregler om vad som fick skjutas eller inte. Nästa år kanske det finns lite annorlunda regler för vad man får fälla och inte. Vi får hoppas på att reglerna ändras så alla blir nöjda.

hur kan du sitta och ljuga? alfaparet som dödades hade kartlagts innan, det var ingen skadeskjutning, det var precis så som de som dödade paret ville ha det, de visste dessutom att det fanns 8 månader gamla valpar, precis lagom ålder så att de inte ska klara sig själva.
det blir inget nästa år om majoriteten av svenska folket får bestämma.
sparvuggla
CITAT (dahla @ 14-01-2010, 14:51) *
Skulle du betala 3000:- per år för att få fortsätta vårda djuren?
ja, skulle du betala 3000:-per år för att få fortsätta hjälpa djuren?

Jägarnas viltvård, vad är det i verkligheten?
Jo, skjuta så många rävar som möjligt. Skjuta nötskrikor, kråkor.

Plantera ut fasaner och rapphönor bara för att få njuta av att få skjuta dom i blodiga slamsor.
Det får gärna kosta en slant, att döda är så roligt så.....

Och nu senast, slakta vargarna, som är konkurrent till älgen.
skogstroll
varför ska man egentligen jaga varg?
Gunilla T
Det ska man inte....
dahla
CITAT (gnon49 @ 14-01-2010, 16:40) *
Man kan inte med bästa vilja kalla detta vargjakt. Hur mycket jagade jägarna? Inte ett smack. Kvoten uppfylldes innan jägarna ens märkte av kylan. kunde lika gärna jagat iklädd kostym o lågskor. Jakt i vanlig bemärkelse ställer krav på jägare för att lyckas. Vargarna hade inte en chans när drevet satte igång. Det är ingen jakt, utan slakt. Ynkligt.

Du vet att djuren i skogen springer på så kallade viltväxlar... det du tror är en stig i skogen som en människa har gjort är helt enkelt en motorväg för skogens djur... dom här stigarna används året om och det blir därförenkelt att ställa ut passkyttar vid dom här stigarna. Djuren kommer då på en plats där jägaren känner till skjutavstånden. Det var god spårsnö vilket underlättade när man skulle söka upp djuren.

Man får inte jaga under flera dagar... man stör inte enbart det djuret som jagas då... djuren behöver lugn och ro i skogarna så en snabb jakt var önskvärd och det finns ingenting konstigt med det.

Det var ju bara 27 djur som skulle skjutas... hur många rådjur tror du det är som skjuts dagligen?

CITAT (herkules @ 14-01-2010, 16:49) *
hur kan du sitta och ljuga? alfaparet som dödades hade kartlagts innan, det var ingen skadeskjutning, det var precis så som de som dödade paret ville ha det, de visste dessutom att det fanns 8 månader gamla valpar, precis lagom ålder så att de inte ska klara sig själva.
det blir inget nästa år om majoriteten av svenska folket får bestämma.

Vill du vara snäll och ta fram bevis för dina påståenden då tack.

CITAT (sparvuggla @ 14-01-2010, 16:51) *
Jägarnas viltvård, vad är det i verkligheten?
Jo, skjuta så många rävar som möjligt. Skjuta nötskrikor, kråkor.

Plantera ut fasaner och rapphönor bara för att få njuta av att få skjuta dom i blodiga slamsor.
Det får gärna kosta en slant, att döda är så roligt så.....

Och nu senast, slakta vargarna, som är konkurrent till älgen.

Nu skenar din fantasi iväg lite va? Håll dig till lite fakta nu istället.
herkules
CITAT (dahla @ 14-01-2010, 17:06) *
Det var ju bara 27 djur som skulle skjutas... hur många rådjur tror du det är som skjuts dagligen?
Vill du vara snäll och ta fram bevis för dina påståenden då tack.

bara? du vet att vargen är utrotningshotad va?
bara 27 vargar, det blev 28, sen vet vi inte hur många som dödades och gömdes, valparna som kommer dö, undrar hur många vargar det blir innan den här massakern är färdigutredd.
lokatterna måste skjutas av så det blir rådjur kvar till jägarna, sen kan det skjutas rådjur av hjärtans lust.
bevisen kan du plocka fram själv, hör med det jaktlaget, om det finns någon som törs tala högt om det som hände.
alfaparet spårades dagar innan de dödades. med skoter.
gulligt... sick.gif vilken jakt...

CITAT (*Stintan* @ 14-01-2010, 10:25) *
Måste det finnas djurparker i varenda jäkla bonnhåla?

CITAT (KURT @ 14-01-2010, 10:56) *
Ta bort vapenlicensen för 75% av de som har vapenlicens idag (det finns så otroligt många som inte borde ha tillgång till vapen). Inför regelbundna skjutprov, läkarundersökningar och kontroll att den som har vapenlicens verkligen har behov för det.
Sluta jaga med lösspringande hund, just nu råder jaktförbud med lösspringande hund i flera län pga av snösituationen, men även annars är det en jaktform som borde skrotas.
Gör om licensjakten på varg till skyddsjakt, där man inte skjuter slumpmässigt.
Höj viltvårdsavgiften från 300 kr till ~3000 kr/år

tummenupp.gif
dahla
CITAT (herkules @ 14-01-2010, 17:44) *
bara? du vet att vargen är utrotningshotad va?
bara 27 vargar, det blev 28, sen vet vi inte hur många som dödades och gömdes, valparna som kommer dö, undrar hur många vargar det blir innan den här massakern är färdigutredd.
lokatterna måste skjutas av så det blir rådjur kvar till jägarna, sen kan det skjutas rådjur av hjärtans lust.
bevisen kan du plocka fram själv, hör med det jaktlaget, om det finns någon som törs tala högt om det som hände.
alfaparet spårades dagar innan de dödades. med skoter.
gulligt... sick.gif vilken jakt...

Sluta ljuga nu! Det finns mellan 100 000 och 200 000 vargar på jorden... Vargen är INTE utrotningshotad!!! Exakt samma varg som vi har här i Sverige finns i Ryssland och man räknar med att det finns över 45 000 vargar där...

Så sluta ljuga om att vargen skulle vara utroningshotad!!!
ängsvädd
CITAT (skogstroll @ 14-01-2010, 16:56) *
varför ska man egentligen jaga varg?

Himla bra fråga - att jaga en utrotningshotad art borde vara kriminellt. Vargarna borde tillåtas öka markant i vårt land!
dahla
CITAT (ängsvädd @ 14-01-2010, 18:02) *
Himla bra fråga - att jaga en utrotningshotad art borde vara kriminellt. Vargarna borde tillåtas öka markant i vårt land!

Men snälla nån... är ingen av er läskunniga???

Vem har sagt till er att vargen är utrotningshotad???

En gång till... det är SAMMA typ av varg vi har här i Sverige som man har över 45 000 av i Ryssland... 60 000 av SAMMA varg finns i Kanada... HUR får ni det till att vargen är utrotningshotad???

Hur?
herkules
CITAT (dahla @ 14-01-2010, 17:50) *
Sluta ljuga nu! Det finns mellan 100 000 och 200 000 vargar på jorden... Vargen är INTE utrotningshotad!!! Exakt samma varg som vi har här i Sverige finns i Ryssland och man räknar med att det finns över 45 000 vargar där...
Så sluta ljuga om att vargen skulle vara utroningshotad!!!

den är visst utrotningshotad!
här!
ännu mer nu tack vare att regeringen daltar med vargfobiker!

orkar inte tjafsa med dig nu, har sjukt ont i skallen och ska gå ut i skogen med mina hundar istället.
xlxl67
CITAT (dahla @ 14-01-2010, 18:35) *
Men snälla nån... är ingen av er läskunniga???

Vem har sagt till er att vargen är utrotningshotad???

En gång till... det är SAMMA typ av varg vi har här i Sverige som man har över 45 000 av i Ryssland... 60 000 av SAMMA varg finns i Kanada... HUR får ni det till att vargen är utrotningshotad???

Hur?

Trevlig ton du håller? 200 vargar i Sverige är det inte hotkategori på det?

Tycker du det bara är att låta dem dö ut o i värsta fall ta in nya menar du?

dahla
CITAT (herkules @ 14-01-2010, 18:44) *
den är visst utrotningshotad!
här!
ännu mer nu tack vare att regeringen daltar med vargfobiker!

orkar inte tjafsa med dig nu, har sjukt ont i skallen och ska gå ut i skogen med mina hundar istället.

Nej, du har så fel. Man vet ju ganska exakt hur många vargar vi har i Sverige. Vargarna ökar ju varje år i antal... för 30 år sedan kunde vargarna räknas på ena handens fingrar... VAD får dig att tro att en då är utrotningshotad NU om den nu utsätts för all den förföljelse som vissa påstår???

Nä, skjut ner antalet vargar redan nu... se sen till så vargstammen ökar i antal med friskt blod från Ryssland... ökningen av individer behöver verkligen inte ske på kort tid... låt säga att vi ökar antalet vargar till totalt 600 inom 30 år och se då till så vargen även får fotfäste i dom småländska skogarna samt i Östergötland och Södermanland.

Sen kan man ju ställa sig frågan hur samerna lyckades få sina renar att överleva för 500 år sedan... hur lyckas samerna i Ryssland? Det är det ingen som funderar över alls...
vitavargen
CITAT (dahla @ 14-01-2010, 11:54) *
.... Vilka av er här som är emot jakt kan med gott samvete säga att ni har gjort någonting ute i naturen för att underlätta för djuren?

Om den frågan hade ställts av en med en annan livstil än den du har(jägare och vargjägare) som stod för försvar av livet, skulle jag säkert svarat den. Vad ger dig rätten att fråga om saker som är helt främmande för dig?

Har du nånsin gått bredvid ett djur, utan att ställa dig frågan vilket är det bästa sättet för att ta livet av det?
dahla
CITAT (xlxl67 @ 14-01-2010, 18:50) *
Trevlig ton du håller? 200 vargar i Sverige är det inte hotkategori på det?

Tycker du det bara är att låta dem dö ut o i värsta fall ta in nya menar du?

Nej, läser man det jag har skrivit genom hela tråden så borde man väl ändå förstå vad jag menar...

Vargen dör ju inte bara ut... men nu har man tydligen skjutit en varg med rävskabb... jag fasar för den dagen då vi återigen får en ny epidemi med tiotusentals skabbangripna rävar... DÅ skulle säkert många vargar stryka med... speciellt ifall dom saknar gener för att vara nog motståndskraftiga...
xlxl67
CITAT (dahla @ 14-01-2010, 18:59) *
Nej, läser man det jag har skrivit genom hela tråden så borde man väl ändå förstå vad jag menar...

Vargen dör ju inte bara ut... men nu har man tydligen skjutit en varg med rävskabb... jag fasar för den dagen då vi återigen får en ny epidemi med tiotusentals skabbangripna rävar... DÅ skulle säkert många vargar stryka med... speciellt ifall dom saknar gener för att vara nog motståndskraftiga...

Fast du måste förstå att mga reagerar på att när stammen kommer upp i 200 djur...Utspritt över HELA Sverige ja då skall man sanktionera och "Skjuta av". (Jag använder dit talande uttryck...)

Plötsligt är det viktigt med att främja inavel etc...

Vargarna sköter nog det själva med motståndskraft om det får finnas o utöka sig naturligt.
vitavargen
CITAT (Aqvakul @ 14-01-2010, 11:38) *
Det finns bara en riktig djurpark i Skåne. Den är helt inriktad på den nordiska faunan. Många skolor och förskolor gör studiebesök där. Den ligger vid Höör mitt i landskapet. Skåne har fler invånare än hela Norrland.

Vet att det är redan OT här, för detta skulle stått i Skånesdjurparktråden. Men jag säger ett par ord.

Tycker du inte att det är för hög pris djuren betalar med sina liv,när de föds upp för att masakeras vid nån tidpunkt?

Håller med att djuren är fina och vackra och jag håller med att det kan hjälpa till att höja kunnandet hos skolelever. Men priset för dagens civiliserade samhälle är väldigt högt.

(Detta att du visar principer och inte byter åsikt i djurparks frågan uppskattar jag. Det ger oss möjligheten att värdesätta varandras ord i trådarna, även om jag önskat att du hade en annan uppfattning i frågan.)
Gunilla T
Hur många vargar från Ryssland har de senaste tio åren lyckats ta sig levande genom norra Sverige?
xlxl67
CITAT (vitavargen @ 14-01-2010, 18:54) *
Om den frågan hade ställts av en med en annan livstil än den du har(jägare och vargjägare) som stod för försvar av livet, skulle jag säkert svarat den. Vad ger dig rätten att fråga om saker som är helt främmande för dig?

...

Bra skrivet!
gnon49
CITAT (dahla @ 14-01-2010, 18:59) *

skall vargen klä skott för rävskabben också? Då är det väl rävarna som skall skjutas av? Eller låta naturen ha sin gång, vilket faktiskt är bästa sättet att stärka en djurart. alla djur drabbas av smittsamma sjukdomar då och då. Att utse varg som syndabock är att inte kunna se sambanden i naturen. Men troligast är det bara undanflykter för att få jaga varg.
dahla
CITAT (xlxl67 @ 14-01-2010, 19:15) *
Fast du måste förstå att mga reagerar på att när stammen kommer upp i 200 djur...Utspritt över HELA Sverige ja då skall man sanktionera och "Skjuta av". (Jag använder dit talande uttryck...)

Plötsligt är det viktigt med att främja inavel etc...

Vargarna sköter nog det själva med motståndskraft om det får finnas o utöka sig naturligt.

Ska du tolka mig så gör det rätt i så fall...

Jag vill begränsa antalet vargar till max 200 individer och 20 föryngringar just nu... (Förra regeringens beslut)

Nu ska forskarna komma fram till vad som bör göras med vargen för att förvalta den som viltresurs... man får inte glömma att vargen varit utdöd i Sverige för 40 år sedan...

Forskarna vill inte stressa fram några beslut. Jag tycker det är riktigt bra att man nu faktiskt går grundligt tillväga och låter det ta den tid det tar.

under den här tiden ska vargarna hållas på den nivå man tidigare har bestämt nämligen 200 indvider och 20 föryngringar.

De senaste 5 åren har vargstammens tillväxt varit 19 procent. Om den höga tillväxten fortsätter även i år måste omkring 60 vargar skjutas nästa år enlit forskare på Skandulv.

Jag vill INTE främja inavel... jag vill MOTVERKA inavel hos vargen i Sverige... så under dom här åren tills forskarna är färdiga tycker jag att man ska försöka få in NYTT blod från vargar i Ryssland till den så kallade skandinaviska vargstammen...

Jag vet inte hur många gånger jag har skrivit det nu... det här är ju även vad forskarna vill...

CITAT (Gunilla T @ 14-01-2010, 19:20) *
Hur många vargar från Ryssland har de senaste tio åren lyckats ta sig levande genom norra Sverige?

Två som jag känner till och har läst om. I ett av fallen har ju en av dom vargarna bildat revir och haft en lyckad föryngring... i det reviret fick man ju inte jaga vilket ju är bra. Det har även vandrat in varg till Norge.

CITAT (gnon49 @ 14-01-2010, 19:24) *
skall vargen klä skott för rävskabben också? Då är det väl rävarna som skall skjutas av? Eller låta naturen ha sin gång, vilket faktiskt är bästa sättet att stärka en djurart. alla djur drabbas av smittsamma sjukdomar då och då. Att utse varg som syndabock är att inte kunna se sambanden i naturen. Men troligast är det bara undanflykter för att få jaga varg.

Skärp dig kvinna!

Jag skyller väl inte rävskabben på vargen... Jag VILL verkligen INTE ha någon ny epidemi av rävskabb... har du sett hur ett drabbat djur lider någon gång så skulle du förstå mig. Hemska tanke.
xlxl67
dahla:
Jasså du vill börja begränsa innan du ens vet slutresultatet?

Att forskarna jobbar febrilt kan bero på att de måste komma på ngt som får jägarna att inte skjuta ut den helt.

Har du lite länkar till vad "forskarna vill" generellt?

Får ta och kolla upp det hela själv när mer tid ges.

DS "Skärp dig kvinna!" - Fundera en gång till över ditt språkbruk.
dahla
CITAT (xlxl67 @ 14-01-2010, 19:51) *
dahla:
Jasså du vill börja begränsa innan du ens vet slutresultatet?

Att forskarna jobbar febrilt kan bero på att de måste komma på ngt som får jägarna att inte skjuta ut den helt.

Har du lite länkar till vad "forskarna vill" generellt?

Får ta och kolla upp det hela själv när mer tid ges.

DS "Skärp dig kvinna!" - Fundera en gång till över ditt språkbruk.

Läs på lite innan du ger dig in i debatten...
herkules
http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-...llt/?news=13285

Representanter för Naturskyddsföreningen, Världsnaturfonden WWF och Svenska Rovdjursföreningen träffar idag en grupp höga tjänstemän på EU-kommissionen för att informera om hur Sverige i samband med jakten på varg brutit mot de gemensamma reglerna kring hur hotade djurarter ska skyddas inom unionen.
smuleborg
CITAT (dahla @ 13-01-2010, 21:23) *
Nu har man bestämt att vi ska ha 200 vargar och 20 föryngringar i Sverige. För att då inte få för många vargar lär man ta bort några och det har man gjort.

Allt har skett lagligt.

Enligt lag, ja visst. Så har vi alla ett etiskt förhållningssätt. Utan villiga pianister hade inte detta kunnat genomföras.

CITAT (dahla @ 13-01-2010, 21:23) *
Nästa år kommer vi ha ännu fler vargar och fler kommer behöva tas bort om målet med 200 vargar och 20 föryngringar kvarstår.

Det blir en lagändring. Och en annan viljeyttring.
dahla
CITAT
Den 2 december lämnade SKANDULV över en preliminär rapport till Naturvårdsverket, där vi bl.a försökt beräkna hur stort uttag man behöver göra ur det svenska vargbeståndet för att balanser stammen på högst 210 djur, räknat vid vinterns slut före nästa års föryngring. På grund av att tillväxttakten i stammen varierat mycket kraftigt (mellan -20 och + 42%) de senaste 10 åren är det omöjligt att ge en enda siffra på lämpligt uttag. Baserat på den genomsnittliga tillväxten de senaste 10 åren (13 %) blir detta uttag 22-24 vargar, baserat på genomsnittstillväxen de senaste 5 åren (19 %) blir det runt 35 vargar. Om man tar hänsyn till att en del av de skjutna vargarna sannolikt skulle ha dött av andra orsaker under vintern om de inte blivit skjutna så får man lägga till ytterligare 3-4 vargar på dessa siffror. Förutom denna jakt finns det utrymme för en skyddsjakt på 5-10 djur (som inför våra beräkningar legat med i bakgrundsdödligheten). Rapporten diskuterar olika jaktstrategier, konsekvensen för valpar om föräldrarna skjuts, lämplig period för jakten och vilka genetiskt värdefulla djur som bör skyddas. Rapporten kan i sin helhet läsas på Naturvårdsverket hemsida.

Källa: http://skandulv.nina.no/Nyhetsarkivoginfob...US/Default.aspx

Så om vi skulle gå på de senaste årens siffror skulle det skjutas närmare 40 vargar... eller 50 om man räknar med skyddsjakten.

Nästa år säger ju forskarna att det kommer att behöva skjutas 60 eller fler.
dahla
CITAT
Licensjakten är en följd av riksdagens beslut om en ny rovdjursförvaltning. Naturvårdsverkets uppdrag är att utforma förvaltningen så att stammen balanseras på max 210 individer.

Den beslutade tilldelningen var 27 vargar. Tilldelningen sattes utifrån en helhetsbedömning för att nå riksdagens etappmål och så att skyddsjakt ska kunna genomföras där vargar skapar problem
Utvärdering under våren

Under våren ska Naturvårdsverket utvärdera jakten tillsammans med länsstyrelserna, jägarorganisationerna och andra berörda aktörer.

Eftersom det är första gången som licensjakt på varg bedrivs, behövs en noggrann genomgång för att villkoren ska kunna ändras till nästa år om det finns behov av det.

– Vi förstod att jakten skulle kunna gå fort vid gynnsamma snöförhållanden. Därför satte vi också en snävare tidsmarginal, än vad som varit för lodjursjakten, när det gäller hur snabbt man måste rapportera fälld varg och hur ofta man måste hålla sig á jour med vad som återstår av tilldelningen. Vi får utvärdera om det behövs ytterligare villkor för att kontrollen ska vara tillräcklig, säger Maria Ågren, generaldirektör för Naturvårdsverket.
Tillfällig begränsning

I riksdagens beslut ingår tillfällig begränsning av vargstammens tillväxttakt och åtgärder för att stärka vargstammens genetiska status samt ett ökat delegerat beslutsfattande till länsstyrelsen.

Källa: http://www.naturvardsverket.se/sv/Nedre-me...t-i-Vargjakten/

Så här ser det ut...
herkules
CITAT (dahla @ 14-01-2010, 20:44) *

fast det är ju bara trams .... stärka genetisk status och hejohå, det sköter vargarna bäst själva om folk ger f-n i att skjuta ihjäl dem!
dahla
CITAT (herkules @ 14-01-2010, 20:51) *
fast det är ju bara trams .... stärka genetisk status och hejohå, det sköter vargarna bäst själva om folk ger f-n i att skjuta ihjäl dem!

Ja, nu är det bäst att dom där puckade forskarna lyssnar på digsomär expert på ämnet! Skicka ett argt mail till dom och förklara hur det är...
vitavargen
Ingen behöver vara expert för att tycka om djur. Ingen får skjuta djur med diverse förkalringar,så som sjukdomar och liknande.

Det verkar som idéer från medeltiden väckts till liv parallellt med vargjakten. Det är det civiliserade samhället som siktas på.

Det är inte bara djuren som lider av detta. Vi som människor sänker oss till de nivåer som grottmänniskan hade, ociviliserade.
herkules
CITAT (dahla @ 14-01-2010, 21:00) *
Ja, nu är det bäst att dom där puckade forskarna lyssnar på digsomär expert på ämnet! Skicka ett argt mail till dom och förklara hur det är...

ja det är väl själva den att man måste tala om för folk hur det är! fast arga mejl är inte rätta sättet.
Meriona
Jag hoppas på en ny regering. whistling.gif
herkules
CITAT (vitavargen @ 14-01-2010, 21:12) *
Det är inte bara djuren som lider av detta. Vi som människor sänker oss till de nivåer som grottmänniskan hade, ociviliserade.

håller med.
dahla
CITAT

Fler vargar ska skjutas

Nästa år kan minst 50 vargar behöva skjutas om riksdagens tak på 210 djur ska hållas. Data visar att stammen har vuxit snabbt de senaste fem åren. Dessutom finns det tecken på att den illegala jakten har minskat.

Naturvårdsverket hade en knepig balansakt att utföra i beslutet om att 27 vargar skulle fällas under årets historiska licensjakt. Dels får antalet vargar vara max 210 stycken, enligt riksdagens beslut. Dels får antalet föryngringar, det vill säga par som får valpar, inte vara färre än 20 stycken, enligt samma beslut.

Det innebär att vargstammen får variera mellan 200 och 210 djur.

I det vetenskapliga underlag från Skandinaviska vargforskningsprojektet Skandulv angavs olika beräkningar på att mellan 23 och 41 vargar skulle behöva skjutas för att de politiska målen ska kunna nås. Naturvårdsverket valde att lägga sig i nedre änden.

En avgörande faktor för hur många vargar som kan komma att skjutas nästa år är förstås hur snabbt vargstammen växer. De senaste tio åren har stammen både ökat och minskat, men i snitt har det varit en ökning med 13 procent. De senaste fem åren har takten däremot ökat till 19 procent, enligt Skandulvs rapport.

–Jag tror att det är den snabbare tillväxten som gäller, även om det inte går att visa med statistiskt signifikanta siffror. Men vi har stöd för det med indirekta bevis och vi har indikationer på att den illegala jakten har minskat, säger Olof Liberg, forskningsledare vid Grimsö viltforskningsstation som hör till Sveriges Lantbruksuniversitet.

Om han har rätt så är inte årets kvot på 27 vargar tillräcklig för att stoppa tillväxten av vargstammen på 210 individer. Då borde mellan 34 och 41 ha skjutits redan i år, enligt Olof Liberg.

–Jag tror att vi kommer att ha fler vargar i år efter jakten än vad det fanns förra året före jakten, säger han.

Om dessutom den omfattande illegala jakten minskar – mellan 20 och 30 vargar uppskattas dödas årligen av tjuvjägare – får Naturvårdsverket nya, svåra avvägningar att göra.

Med enkel matematik beräknar Olof Liberg att jaktkvoten då kan behöva ligga på minst 50 vargar om inte maxantalet ska överskridas: Dels ”borde” tio ytterligare ha skjutits i år, dels har vargstammen ökat till cirka 250 stycken om den högre tillväxttakten stämmer.

Susanna Löfgren, chef för Naturvårdsverkets viltförvaltningsenhet, vill invänta de pågående varginventeringarna innan hon uttalar sig om resultatet av årets jakt.

Men om vargstammen växer kraftigt så är det Naturvårdsverkets uppdrag att se till att Riksdagens mål följs, klargör hon.

–Vi kommer att anpassa jakten efter de resultat vi får. Ligger antalet långt över målet så måste vi höja kvoten.

Källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fler-var...tas_4092385.svd
gnon49

Skärp dig kvinna!

Jag skyller väl inte rävskabben på vargen... Jag VILL verkligen INTE ha någon ny epidemi av rävskabb... har du sett hur ett drabbat djur lider någon gång så skulle du förstå mig. Hemska tanke.
[/quote]

Givetvis önska ingen att rävarna får skabb. Men det finns knappast något exempel på att där männiksan försökt påverka, har det slutat väl. Inplantering eller avskjutning av en djurart brukar bli fiasko med oanade konsekvenser. Vi har inte kunskapen om konsekvenserna i det långa loppet, varken regering, myndigheter eller jägare. Beslutet om vargjakt är helt o hållet politiskt. Att decimera en liten vargstam på 200 djur är givetvis inte naturvård, eller vad man nu använder för ord.

Förresten, jag har Olof som mellannamn.
dahla
CITAT (gnon49 @ 14-01-2010, 21:59) *
Förresten, jag har Olof som mellannamn.

Sorry mannen! smile.gif

Blandade nog ihop namnen här i all hast...
dahla
CITAT (gnon49 @ 14-01-2010, 21:59) *
Inplantering eller avskjutning av en djurart brukar bli fiasko med oanade konsekvenser. Vi har inte kunskapen om konsekvenserna i det långa loppet, varken regering, myndigheter eller jägare. Beslutet om vargjakt är helt o hållet politiskt. Att decimera en liten vargstam på 200 djur är givetvis inte naturvård, eller vad man nu använder för ord.

Jo, om man nu håller stammen på 200 djur tills man har en hållbar plan för hur man ska gå vidare... Vi ska ju inte glömma att vargen utrotadeds på grund av den avsky den nordiska befolkningen har haft motvargen. Om man nu håller stammen på 200 djur tills vi har kunskapen om konsekvenserna och under den tiden för in nytt blod i stammen så kommer genbanken vara riktigt bra den dagen då man tillåter stammen att växa.

Som forskarna säger så kommer ju antalet vargar vara större efter jakten än den var innan jakten... ge det ett par månader så ffinns det nya vargar i lyorna...
gnon49
CITAT (dahla @ 14-01-2010, 22:02) *
Sorry mannen! smile.gif

sådant händer. Sign. kan ibland tolkas fel.
sqrulan
Är det vi som ska bestämma och leka GUD, vem ger oss den rättigheten? Naturen sköter sig själv bäst det visar alla erfarenheter, människan förstör bara. Vi är inte bäst, vi är sämst.
Kanske är det så att det är vi som borde decimeras! g.gif

Bra skrivet! Inte ens grottmänniskan skulle ha gjort såhär tummenupp.gif
Myosotis
CITAT (Meriona @ 14-01-2010, 21:23) *
Jag hoppas på en ny regering. whistling.gif

yes.gif Ju snarare desto bättre.
herkules
CITAT (dahla @ 14-01-2010, 22:02) *
Sorry mannen! smile.gif

ha, inte första gången hörru!
sqrulan
CITAT (Myosotis @ 14-01-2010, 22:33) *
yes.gif Ju snarare desto bättre.

Jaaaa, snart!!! bravo.gif
dahla
CITAT (sqrulan @ 14-01-2010, 22:29) *
Naturen sköter sig själv bäst det visar alla erfarenheter

Självklart är det så... men det skulle innebära att vi då måste sluta bruka jorden... vi måste sluta fälla och plantera nya träd... vi måste sluta producera ägg, mjölk, kött, grönsaker, frukt... med mera... människan måste bort i så fall...

Ekorrehjulet snurrar redan nu... ska vi bara sätta en pinne i hjulet och hoppas på att allt löser sig när människan svälter ihjäl?

Man måste se helheten... VI är en DEL av naturen... Om vi ska vara så här många i städerna så måste jordbruken producera mycket mat på landet...
herkules
i sista programmet från yellowstone så sades det att forskare kommit fram till att vargen är ett av de absolut viktigaste djuren som finns för att hålla naturen i balans, där var vargen utdöd men planterades in igen under 1990-talet. ranchägarna är på väg att komma över sitt hat mot vargen och skjuter nu enbart i luften när de kommer nära boskapen.
och jag som alltid tyckt att amerikaner verkar korkade, får nog tänka om lite där... wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon