Full version: 1600 jägare har
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36
sparvuggla
CITAT (Jonny @ 25-01-2010, 10:33) *
Garanterat det vettigaste innlägget så här långt........

En jägare som berömmer en annan jägare har talat. Som dom brukar.
Den som skjuter mest vet bäst?? thumbdown.gif
Jonny
CITAT (herkules @ 25-01-2010, 10:41) *
min ena hund blev söndersliten av en pitbull så jag vet hur det är. jag tror faktiskt inte att vargskrämmarhundar kommer bli ett vanligt förekommande inslag i våra betesmarker, vi har inte den kulturen. vår kultur är att ta bort/döda det som eventuellt kan vara farligt. sen må det handla om varg eller svininfluensa, typ samma smile.gif
mannen från de värmländska skogarna klev in från vänster.
oja, allt gossen Ruda skriver är så klokt och kemiskt befriat från ... allt ...

För upplysning så vandrar jag på höger sida......

CITAT (sparvuggla @ 25-01-2010, 11:27) *
En jägare som berömmer en annan jägare har talat. Som dom brukar.
Den som skjuter mest vet bäst?? thumbdown.gif

angel_not.gif
*Stintan*
CITAT (Freyas @ 25-01-2010, 11:22) *
För det första: det finns inget som helst vetenskapligt stöd för behovet att reglera en utrotningshotad vargstam på 210 individer.

För det andra: Jag hatar inte jägare. Min moralsyn utesluter dödandet som hobby.

För det tredje: angående att du påstår att skogsbruket reglerar viltstammen och därmed naturens gång/balans ...
Du har fel. Det är människan bakom skogsbruket! (oavsett vem som äger vad /har makt till/ vad! flirting.gif

bravo.gif
dahla
CITAT (Freyas @ 25-01-2010, 11:22) *
För det första: det finns inget som helst vetenskapligt stöd för behovet att reglera en utrotningshotad vargstam på 210 individer.

För det andra: Jag hatar inte jägare. Min moralsyn utesluter dödandet som hobby.

För det tredje: angående att du påstår att skogsbruket reglerar viltstammen och därmed naturens gång/balans ...
Du har fel. Det är människan bakom skogsbruket! (oavsett vem som äger vad /har makt till/ vad! flirting.gif

1. man behöver inte vara raketforskare eller vetenskapsman för att förstå att folket i varglänen ser ett behov av en minskad rovdjursstam. Det har inte mycket med vetenskap att göra om man är mänsklig.

2. Din moral får du givetvis ha för dig själv. Jag lägger mig inte i vad du gör så länge du håller dig till det som är lagligt. Att jaga är inte olagligt.

3. ordbajserie... jag har aldrig förnekat att det just ÄR människan som som står bakom skogsbruket... men jag tycker ju inte att vi ska döda alla människor bara för att skapa en "naturlig" balans i naturen... Människan står överst på predationsstegen och kan man inte ändra på... äta eller ätas gäller! Starkast överlever...
Freyas
CITAT (dahla @ 25-01-2010, 11:30) *
Människan står överst på predationsstegen och kan man inte ändra på... äta eller ätas gäller! Starkast överlever...

Nej du. Så är det inte trots att alliansregeringen vill så gott som utplåna gamla och sjuka genom att dra in deras ersättningar. Liberalerna för ju den politiken, dvs att världen är en enda stor spelplan där den starkaste med störst hjärna överlever... Det gäller att ha den största bössan och vassaste ammunitionen!

Tyvärr stämmer det inte.
Forskningen av idag visar att det är empatin som är den bästa överlevnadsstrategin och att empati som överlevnadstrategi tillämpas av de flesta flockbildande djurarter - t.ex just vargar, små gnagare, elefanter, etc. ´- och hör och häpna - även av människan!

Den som agerar av rent egoistiska intressen är till syvende och sist sorgligt ensam
Gossen Ruda
Som en upplysning kan jag meddela att jag jagar inga större djur än insekter. Sen är jag lite tveksam till att kalla vargen för utrotningshotad med tanke på att stammen ökar hela tiden. Trots tjuvjakt. Jag är dessutom för att det skall finnas rovdjur i skogarna men jag är tveksam om hur många.
dahla
CITAT (Freyas @ 25-01-2010, 11:49) *
Nej du. Så är det inte trots att alliansregeringen vill så gott som utplåna gamla och sjuka genom att dra in deras ersättningar. Liberalerna för ju den politiken, dvs att världen är en enda stor spelplan där den starkaste med störst hjärna överlever... Det gäller att ha den största bössan och vassaste ammunitionen!

Tyvärr stämmer det inte.
Forskningen av idag visar att det är empatin som är den bästa överlevnadsstrategin och att empati som överlevnadstrategi tillämpas av de flesta flockbildande djurarter - t.ex just vargar, små gnagare, elefanter, etc. ´- och hör och häpna - även av människan!

Den som agerar av rent egoistiska intressen är till syvende och sist sorgligt ensam

Precis, och det är väl bristen på empati för andra människor som gör att ni hellre vill ha vargar än människor på landsbygden... människohataren freyas har talat...
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 25-01-2010, 13:02) *
Som en upplysning kan jag meddela att jag jagar inga större djur än insekter. Sen är jag lite tveksam till att kalla vargen för utrotningshotad med tanke på att stammen ökar hela tiden. Trots tjuvjakt. Jag är dessutom för att det skall finnas rovdjur i skogarna men jag är tveksam om hur många.

"utrotningshotad" är väl inte någon definition, men vargen är rödlistad som "Akut hotad CR (Critically Endangered)"

http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/cani_lup.PDF
dahla
CITAT (KURT @ 25-01-2010, 12:09) *
"utrotningshotad" är väl inte någon definition, men vargen är rödlistad som "Akut hotad CR (Critically Endangered)"

http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/cani_lup.PDF

Det står ingenting om rödlistning i det dokumentet du hänvisar till...

Men... jaghar lite fakta i ärendet...

CITAT
Rödlistningsbedömningen baseras bl.a. på:
Vintern 2003/2004 fanns 11 vargflockar samt ytterligare 11 vargpar i Skandinavien (Sverige och Norge), varav sex vargflockar och sju vargpar var i Sverige, tre flockar och två par på gränsen mellan Sverige och Norge och två flockar och två par i Norge. Antalet könsmogna individer understiger 50 individer (CR-Akut hotad enligt kriterie D), om man definierar könsmogna individer som vuxna vargar i flockar och par (11 flockar och 11 par blir 44 könsmogna individer). Under 1990-talet ökade vargpopulationen i Skandinavien med drygt 25 % per år, men har sedan 2002 stannat upp runt 100 individer. Det allra senaste året har dock skett en viss ökning igen. Det är troligt att vargpopulationen fortsätter att öka, men intensifierad illegal jakt och/eller inavelsdepression skulle kunna vända trenden.

KÄLLA: http://www.artdata.slu.se/rodlista/Artsida.cfm

Så... den rödlistning folk yrar om är alltså baserad på 6 - 7 år gamla uppgifter... Dessutom gäller det ENDAST i Sverige... det finns fortfarande över 100 000 vargar i världen vilket är LITE mer än 50 individer...
herkules
CITAT (dahla @ 25-01-2010, 12:15) *

Så... den rödlistning folk yrar om är alltså baserad på 6 - 7 år gamla uppgifter... Dessutom gäller det ENDAST i Sverige... det finns fortfarande över 100 000 vargar i världen vilket är LITE mer än 50 individer...

yrar ... visst är vi väl i Sverige?

CITAT (Jonny @ 25-01-2010, 11:30) *
För upplysning så vandrar jag på höger sida......
angel_not.gif

oki, höger då ...
du skulle prova att vandra lite on the wild side någon gång...
dahla
CITAT (herkules @ 25-01-2010, 12:37) *
yrar ... visst är vi väl i Sverige?

Stockholm, Sverige, Norden, Europa, Världen... globalt sett... men ja... vi är i Sverige smile.gif

Men vargen som art finns inte bra i lilla Sverige... precis som människan är vargen utspridd över stora delar av världen och är på inget vis enhotad art... eller hur?
Gossen Ruda
Om vi nu skall prata om rödlistning så är jag ibland tveksam till nyttan med dessa. När listorna sammanställs så sker det en dragkamp mellan olika intressen, en del vill rödlista nästan allt medans andra bara vill ta med några få. Resultatet blir någon slags medelväg. Sen görs listorna vart 5:e år och blir snabbt inaktuella. Tyvärr så fokuseras det sen mycket på just dom arter som finns på rödlistorna och andra glöms bort. Rödlistorna skall bara ta upp arter som minskar eller riskerar att minska, inte bara för att dom är få. Eftersom vargen inte minskar utan tvärtom ökar är det tveksamt om den platsar där, möjligen som sårbar (VU).
KURT
CITAT (dahla @ 25-01-2010, 13:15) *

Nej du har inte, och kommer inte någonsin ha någon fakta alls.

Arter som klassificeras i endera av kategorierna Kunskapsbrist (DD), Försvunnen (RE), Akut hotad (CR), Starkt hotad (EN), Sårbar (VU) och Missgynnad (NT) benämns rödlistade. Så även om arten varg skulle flyttas ned 1, 2 eller 3 steg i klassificeringen, så skulle den ändå vara rödlistad.

Och varje land har skyldighet att skydda de arter som finns i landet, vi kan inte utrota arter med argumentet att andra länder får ta hand om dem.

http://www.artdata.slu.se/rodlistan.asp
KURT
Eftersom det finns gott om varg i delar av världen, så kan ju de som har behov av att jaga varg åka dit och jaga, där inte arten är hotat. Uppenbarligen erbjuds ju möjligheten. Och har de ännu större behov av att jag varg, så kan de ju t o m flytta dit?
gnon49
CITAT (Gossen Ruda @ 25-01-2010, 10:18) *
Nu börjar det hela flippa ur ordentligt, även om flippandet har hållit på länge. För min del tycker jag jaktmotståndarna börjar bli helt orealistiska. Det inget snack om att rovdjursjakt är tvunget men nivån kan diskuteras. Jag vet inte så mycket fakta så jag lägger mig inte i den debatten. Skulle man sluta med all jakt på både rovdjur och bytesdjur skulle efter en tid en balans mellan dessa uppnås, men det blir ingen naturlig balans utan som vanligt i naturen en terrorbalans. Fast innan vi når dit... Först ökar rovdjuren mer och mer för att till slut ha blivit så många att dom kraftigt reducerat bytesdjuren. Då börjar det bli otrevligt för dom som normalt inte är bytesdjur, tamdjur och människor, när utsvultna rovdjur drar omkring och söker efter vad dom kan döda. Då hade jag inte varit ute i skogen.

skulle det scenariot uppstå får vi väl skjuta av vargen. Men vargen ökar inte under dåliga år, så scenariot är bara en hypotes. Ett problem skall lösas när det uppstår, inte innan det uppstår.
dahla
CITAT (KURT @ 25-01-2010, 13:12) *
Nej du har inte, och kommer inte någonsin ha någon fakta alls.

jaja... om du nu kollar vart min info kommer ifrån så inser du precis som alla andra att jag har rätt igen...

http://www.artdata.slu.se/rodlista/Artsida.cfm

Ödmjukaste hälsningar från mig.
*Stintan*
så upplysande var den länken
[attachment=46579:s_s_gdenut.jpg]
dahla
CITAT (*Stintan* @ 25-01-2010, 15:23) *
så upplysande var den länken

Den blev väl överbelastad nu smile.gif

Den funkade ju när jag kopierade materialet därifrån i alla fall... nån kanske vill dölja infon... eller ta bort vagen från rödlistningen..
herkules
CITAT (dahla @ 25-01-2010, 12:48) *
Stockholm, Sverige, Norden, Europa, Världen... globalt sett... men ja... vi är i Sverige smile.gif
Men vargen som art finns inte bra i lilla Sverige... precis som människan är vargen utspridd över stora delar av världen och är på inget vis enhotad art... eller hur?

men om vi nu ska vara så jävla globala så är det väl bara för de som vill döda gråben att åka till det landet där de finns i tusental och skjuta av hjärtans lust?
hur svårt kan det vara?

såg nu att någon skrivit något liknande tidigare.
nåja, det tål att upprepas.
dahla
CITAT (herkules @ 25-01-2010, 16:37) *
men om vi nu ska vara så jävla globala så är det väl bara för de som vill döda gråben att åka till det landet där de finns i tusental och skjuta av hjärtans lust?
hur svårt kan det vara?

Varför gå över ån efter vatten? wink.gif

Det handlar ju inte enbart om jakten för jaktens skull... om forskarna vill använda gift, snaror eller vad fan som helst får dom väl göra det om det är bästa metoden...

Vi kommer bara längre och längre ifrån kärnfrågan... är det för att motiven och ursäkterna börjar ta slut?
herkules
CITAT (dahla @ 25-01-2010, 16:43) *
Varför gå över ån efter vatten? wink.gif
Det handlar ju inte enbart om jakten för jaktens skull... om forskarna vill använda gift, snaror eller vad fan som helst får dom väl göra det om det är bästa metoden...
Vi kommer bara längre och längre ifrån kärnfrågan... är det för att motiven och ursäkterna börjar ta slut?

det är så med trådar, de böljar fram och tillbaka, helt ok om du frågar mig.
motiv och ursäkter för vad?
det finns inga hållbara motiv för att döda varg och det finns inga ursäkter heller.
herkules
http://www.vargreviret.com/index.htm
Freyas
CITAT (dahla @ 25-01-2010, 12:09) *
Precis, och det är väl bristen på empati för andra människor som gör att ni hellre vill ha vargar än människor på landsbygden... människohataren freyas har talat...

Du använder orden så grandöst, dahla... det finns plats BÅDE för människor och vargar på landsbyggden i detta avlånga land. Och visst känner jag empati för människor som är rädda för vargen men det gäller att angripa RÄDSLAN och INTE ATT UTPLÅNA vargen!

... man kan heller inte skjuta alla hundar för att det finns hundrädda människor ... eller döda alla krokodiler för att det finns människor som är rädda för krokodiler ... eller skicka alla invandrare ut ur landet för att man är rädd för främlingar ... osv.

Och dahla, du stämplar mig som människohatare ... det faktum att jag är medveten om att människan är den art på vårt jordklot som i högre utsträckning än någon annan art ljuger, bedrar, lurar, manipulerar, utnyttjar, för bakom ljuset, dödar och utplånar sina egna artfränder gör inte mig till människohatare. Det gör mig till människokännare. Jag vet att jag själv är en människa - på gott och ont ... och jag är en människa som är för livet vars innersta väsen är mångfald.

Livet är riskfyllt. Så länge man lever finns det saker att vara rädd för, dahla. Någon här på odla har en bra slogan som säger ungefär: man kan inte vara modig om man inte är rädd! Och just så är det.

Så låt oss bekämpa rädslan istället för att bekämpa vargen!
Hjälp de stackars rädda människorna på landsbyggden att bli lite modigare! och sluta att spä på den gamla vargskocken!
Trots allt är sagor är bara sagor!

Jonny
....Det finnes ju inga problem med varg överhuvudtaget...mer än att folk är rädda för dom....mycket bra...du har verkeligen tagit till dig fakta och kunnskap i frågan...bra jobbat giggle.gif
Freyas
CITAT (Jonny @ 26-01-2010, 08:47) *
....Det finnes ju inga problem med varg överhuvudtaget...mer än att folk är rädda för dom....mycket bra...du har verkeligen tagit till dig fakta och kunnskap i frågan...bra jobbat giggle.gif

Tack Jonny! Alldeles riktigt!
Du vet väl också om att för några år sedan attackerade björnen människor vid ett par tillfällen men bjornen kom undan utan jaktlag i hälarna! Medan vargen, den hatade, den lömska, den med stora tänder som tuggar i sig rödluvan och hela tjocka släkten är man riktigt rädd för skall attackera människor så bäst att attackera först - eller hur! thumbdown.gif och det fastän vargen skyr människor som pesten! Jag tror helt enkelt att vargen vet att vi smakar för illa!
Orkidétjuven
Ngt jag kom och tänka på nu var det som hände med vandringsduvorna och carolinaparakiterna i usa i början av 1900-talet.
De blev var många miljoner av dem och där började man skjuta av dem. En efter en. man sköt 300 000 fåglar!!! om dagen. När det sen visade sig vara så få fåglar kvar och arterna fridlystes så hade de slutat föröka sig. Båda arterna levde ju i stora flockar och när det bara fanns ngra individer kvar så var det inte naturligt längre tillstånd.
Nu är de utdöda.

[attachment=46596:capapapi3807.jpg]

Man lockade till sig fåglarna genom att fånga en och sätta den i en snara där man stack ut ögonen och tillät fågeln flaxa fritt en bit upp i luften med snaran fast i marken.

Låt vargarna och alla andra djur vara ifred. Blir det förmånga av en art så tar naturen hand om det själv. Det har fungerat så i över i över 500 miljoner år. Så vilka är vi att tror att naturen inte klarar ta hand om sig själv?

Let us a little permit Nature to take her own way; she better understands her own affairs than we. ~Michel de Montaigne,
Freyas

Bravo, Orkidétjuven! Ditt inlägg kallar jag för kunskap. bravo.gif
Jonny
CITAT (Freyas @ 26-01-2010, 08:56) *
Tack Jonny! Alldeles riktigt!
Du vet väl också om att för några år sedan attackerade björnen människor vid ett par tillfällen men bjornen kom undan utan jaktlag i hälarna! Medan vargen, den hatade, den lömska, den med stora tänder som tuggar i sig rödluvan och hela tjocka släkten är man riktigt rädd för skall attackera människor så bäst att attackera först - eller hur! thumbdown.gif och det fastän vargen skyr människor som pesten! Jag tror helt enkelt att vargen vet att vi smakar för illa!

Det krävs en gnutta intelligens för att fatta ironi..........Ska jag fördjupa svaret...något jag igjentligen tror är totalt meningslöst fast gör det ändå......Jag har alltid bombastiskt menat att vargen INTE är farlig...en del Nollvisjonärer drar fram några gammla pergament pre. hedenhös och menar sig bevisa hur farlig den är...eller ännu mera aktuellt...bevisen för att det i en landsby i India har försvunnit barn pga. vargen ...va bra...och så aktuellt whistling.gif ....så nu tätnar problemen lite....jag är inte rädd för varg...OCH vill ha en kontroll på stammen....då måste ta bruk av andra argument...jo...jag vill inte ha konkurans om villebrådet.....FEL....Det finns och blir över för alla! I vissa delar av Dalarna och Värmland så har såklart bytesdjuren gått ned...det säger sig själv...men det argumentet faller lätt om man ser Sverige som en hel yta.....Problemet varg/jägare kan enklare förklaras med att den käkar hundar.....några kommer då på att trafiken dödar flera hundar så det finns inga problem...eller att man helt enkelt får sluta jaga med löshund...Det har många gjort i vargreviren......Nu jagar inte jag med drivande hund men har fågelhund så igjentligen borde jag inte gnälla..men jag hadde aldrig släpt min hund nära en stärkt trafikerad väg...Får man ett kärnområde av Varg innom sitt jaktområde så är det som att få en fyrafälts motorväg där...Tamboskap är något annat...det har jag inga bortsett från frugan i huset fast hon ses mest som ett sällskapsdjur giggle.gif .....Det knepiga är att jag inte ens hatar Vargen....ett fantastiskt djur på så många sätt....jag är av en bestämd uppfattning att människan INTE har rätten att kategoriskt bestämma vilka arter som får vara här eller inte...Jag undrar iblandt över dessa naturromantiker...tror dom verkeligen på fullt allvar att naturen ska sköta sig själv?......Jag bor mitt i skogen.....jag lever mycket av skogen..jag står inte brevid och observerar naturen jag är en DEL av den......om det är ett Rådjur...en Orre eller en korg svamp så gillar jag tanken på det närproducerade...fast...jag MÅSTE inte jaga....jag kan köpa stressgrisen från Tyskland istället på ICA...därför är jag defacto en nöjesjägare...En förvaltningsplan över Vargen...där vi alla på något sätt kan lösa detta hadde ju varit bra...Båda för Vargen och för människan ...Att denna Vargjakt har fått sådanna propotioner som den har visar mera på okunnskap än på kunnskap....om man aldrig har varit en endaste jaktdag i skogen...hur kan man då veta hur det går till???....allt som allt så är det roligt att notera att jag från vargkramarnas sida kallas om en ska dra det hårt..."En nazist med liten penis och som äventyrar civilisationen"...eller...från nollvisjonärerna...."En jävla vargkramare"...så båda sidor är nog rätt så goda kålsupare...Ser man viltstammarna som dom är idag...Älg,Rådjur,Hjort,Vildsvin,Björn,Lo och Varg för att ta några.....Kan man då med handen på hjärtat säga att Jägarna inte kan sköta stammarna?...Noterbart är alla som skriver att Vildsvinen är ett problem och är farliga....Det låter ju bara för dumt för att vara sant....
dahla
Att jämföra fåglar som bara parar sig i gigiantiska flockar med vargar är som att jämföra äpplen och bananer...
Jonny
CITAT (dahla @ 26-01-2010, 09:51) *
Att jämföra fåglar som bara parar sig i gigiantiska flockar med vargar är som att jämföra äpplen och bananer...

Jo fast det är ju ännu innom djurriket så därför är det tillåtet och tydligt bevisar stor kunnskap rotfl.gif ...Jag undrar på om alla komunister tar på sig ansvaret för vad Stalin en gång gjorde....Det borde dom ju absolut göra......
dahla
CITAT (Jonny @ 26-01-2010, 09:56) *
Jag undrar på om alla komunister tar på sig ansvaret för vad Stalin en gång gjorde....Det borde dom ju absolut göra......

Jo, socialismen hakade ju även Hitler på... alla som inte ärarbetsföra har inget värde och ska således avrättas... samma sak gäller ju för sossarna nu... alla som inte jobbar vill dom sätta som sjukskrivna... om det var okej med dödstraff så skulle nog "arbetarpartiet" se till att det var den vägen som gällde.
*Stintan*
En stilla undran, har jägare anpassningssvårigheter?
Aqvakul
CITAT (dahla @ 26-01-2010, 10:01) *
Jo, socialismen hakade ju även Hitler på... alla som inte ärarbetsföra har inget värde och ska således avrättas... samma sak gäller ju för sossarna nu... alla som inte jobbar vill dom sätta som sjukskrivna... om det var okej med dödstraff så skulle nog "arbetarpartiet" se till att det var den vägen som gällde.

Hur fick du ihop det med Hitler och socialdemokraterna och ickearbetsföra egentligen?

Tänker du lika rörigt som du skriver så är det nog ganska illa...
Orkidétjuven
CITAT (Jonny @ 26-01-2010, 10:49) *
Jag undrar iblandt över dessa naturromantiker...tror dom verkeligen på fullt allvar att naturen ska sköta sig själv?....

Kan du förklara då för mig hur naturen tagit hand om dig självt under 500 miljoner år utan mänsklig inblandning?
*Stintan*
CITAT (dahla @ 26-01-2010, 10:01) *

Nu får du väl ändå ge dig! Jag trodde att du ville vara seriös men du kommer med det ena lågvattenmärket efter det andra. Jämför man sossarna med Hitler har man gått över gränsen.
Freyas
CITAT (Orkidétjuven @ 26-01-2010, 10:07) *
Kan du förklara då för mig hur naturen tagit hand om dig självt under 500 miljoner år utan mänsklig inblandning?

Bravo igen! Orkidétjuven bravo.gif
men det är knappt så att jag kan höra dig...
det dunkar så i de stora skogarna där
jägarna slår sig för bröstet!
Gossen Ruda
En liten sann historia i sammanhanget. Det finns en stor ö i någon av dom stora sjöarna i Nordamerika, kommer inte ihåg vilken. På ön fanns det älgar men inga rovdjur. Älgarna förökade sig så till den grad att det då och då utbröt massvält pga födobrist så beståndet sjönk för att sen återhämta sig. Sen blev dom för många igen och så upprepade det sig. Så lyckades ett vargpar ta sig över till ön. Dom åt älgar och förökade sig tills älgantalet sjönk och många vargar svalt ihjäl. Till slut uppnåddes dock en terrorbalans med en stabil hög älgstam och hög vargstam och växtligheten frodades.

Så går det till i naturen. Skulle man kunna överföra detta till Sverige? Knappast. Ön var obebodd av människor, det fanns varken tamdjur eller bilar. För att hålla ner antalet bilolyckor med älgar inblandade t.ex. så måste antalet älgar hållas nere med hjälp av jakt och då måste även rovdjursantalet hållas nere för annars kommer dom att ge sig på tamdjuren. Enkel matematik. Nivån på jakten kan dock diskuteras.
Jonny
CITAT (Orkidétjuven @ 26-01-2010, 10:07) *

Roligt att du tar fram just denna textrad och inte nått av det andra jag skriver....En enkel motfråga.....Är människan en DEL av naturen eller inte?
Freyas
CITAT (Gossen Ruda @ 26-01-2010, 10:14) *
För att hålla ner antalet bilolyckor med älgar inblandade t.ex. så måste antalet älgar hållas nere med hjälp av jakt och då måste även rovdjursantalet hållas nere för annars kommer dom att ge sig på tamdjuren. Enkel matematik. Nivån på jakten kan dock diskuteras.

Jag måste säga att tyvärr saknas den logiska följden i ditt resonemang.
Du säger att antalet älgar måste hållas nere med hjälp av jakt
och
du säger att rovdjursnatalet måste hållas nere med hjälp av jakt...

Logiken däremot säger att
rovdjuren skulle kunna ta hand om svaga och sjuka älgar ... något som är väldigt mycket svårare för
människan att bedöma.

Sorry flirting.gif
Jonny
CITAT (Freyas @ 26-01-2010, 10:19) *
Jag måste säga att tyvärr saknas den logiska följden i ditt resonemang.
Du säger att antalet älgar måste hållas nere med hjälp av jakt
och
du säger att rovdjursnatalet måste hållas nere med hjälp av jakt...

Logiken däremot säger att
rovdjuren skulle kunna ta hand om svaga och sjuka älgar ... något som är väldigt mycket svårare för
människan att bedöma.

Sorry flirting.gif

Naturromantiker utan begrepp om hur det fungerar ...skulle alla rovdjur leva av enbart sjuka och svaga djur så skulle arten dö ut rätt snabbt....Titta rundt om i världen...vad är det som hotar det vilda idag?....inte busan är det jakt...men förstörelsen av det habitat dom ska kunna leva i...se där är människan boven....dra det lite längre...På djurgården var det i början av förra seklet jakt på varg...jag ser hur stockholmarna har förstört alla möjligheter för att vargen kan ha en rimmlig chans att klara sig där....bortsett från på skansen....slutsatsen är att vi på landsbygden borde göra det samma?
KURT
Men den matematiken så måste ju naturligtvis också alla andra rovdjur jagas. Vi måste införa jakt på våra rovfåglar också.

Och Isle Royale projektet visade bara att rovdjuren inte utrotar sina bytesdjur. Det är människan som skapat de extrema mängderna med älg och rådjur, med dessa mängder vilt skulle det utan problem finnas utrymme för 10 000 vargar. Då kan vi utan problem tillåta 1000 vargar, det blir ändå lägre population än många andra EU-länder.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 26-01-2010, 10:14) *
För att hålla ner antalet bilolyckor med älgar inblandade t.ex. så måste antalet älgar hållas nere med hjälp av jakt och då måste även rovdjursantalet hållas nere för annars kommer dom att ge sig på tamdjuren. Enkel matematik. Nivån på jakten kan dock diskuteras.

Så det är bilisterna som är orsak till att vargarna "måste" jagas? Den enkla matematiken är väl snarare fler vargar - färre älgar. Satt du och sov på mattelektionerna?
KURT
CITAT (Jonny @ 26-01-2010, 11:25) *
Naturromantiker utan begrepp om hur det fungerar ...skulle alla rovdjur leva av enbart sjuka och svaga djur så skulle arten dö ut rätt snabbt....Titta rundt om i världen...vad är det som hotar det vilda idag?....inte busan är det jakt...men förstörelsen av det habitat dom ska kunna leva i...se där är människan boven....dra det lite längre...På djurgården var det i början av förra seklet jakt på varg...jag ser hur stockholmarna har förstört alla möjligheter för att vargen kan ha en rimmlig chans att klara sig där....bortsett från på skansen....slutsatsen är att vi på landsbygden borde göra det samma?

Det är just jakt som är det främsta hotet för alla de större rovdjuren i världen. Utan jakt skulle de flesta fortfarande kunna finna områden att leva i. Och i Sverige har vi ingen som helst brist på lämpliga områden för rovdjur.
Jonny
CITAT (KURT @ 26-01-2010, 10:26) *
Men den matematiken så måste ju naturligtvis också alla andra rovdjur jagas. Vi måste införa jakt på våra rovfåglar också.

Och Isle Royale projektet visade bara att rovdjuren inte utrotar sina bytesdjur. Det är människan som skapat de extrema mängderna med älg och rådjur, med dessa mängder vilt skulle det utan problem finnas utrymme för 10 000 vargar. Då kan vi utan problem tillåta 1000 vargar, det blir ändå lägre population än många andra EU-länder.

Ok...bra...fast då måste du oxå tillåta en jakt på ungefär 250 varg i året för att holda stammen på den nivån...eller????

CITAT (KURT @ 26-01-2010, 10:29) *
Det är just jakt som är det främsta hotet för alla de större rovdjuren i världen. Utan jakt skulle de flesta fortfarande kunna finna områden att leva i. Och i Sverige har vi ingen som helst brist på lämpliga områden för rovdjur.

Stop och belägg....vilka rovdjur siktar du till nu?
Freyas
CITAT (KURT @ 26-01-2010, 10:26) *

bravo.gif
Orkidétjuven
CITAT (Jonny @ 26-01-2010, 11:17) *
Roligt att du tar fram just denna textrad och inte nått av det andra jag skriver....En enkel motfråga.....Är människan en DEL av naturen eller inte?

Vad är det som är så roligt med det?
Jag läste allt du skrev, men det var texten med naturromantiker jag hakade upp mig på. Jag är uppvuxen och uppfödd på viltkött, men ingen jäkla nöjesjakt är det.
Man tar det man behöver för att överleva, inte mer.

De flesta människor i världen är inte en del av naturen längre...
Vi slutade vara en del av naturen när vi slutade respektera den!

Jag vet att naturen klarar sig själv. Life always finds a way!
Jonny
CITAT (Orkidétjuven @ 26-01-2010, 10:31) *
Vad är det som är så roligt med det?
Jag läste allt du skrev, men det var texten med naturromantiker jag hakade upp mig på. Jag är uppvuxen och uppfödd på viltkött, men ingen jäkla nöjesjakt är det.
Man tar det man behöver för att överleva, inte mer.

De flesta människor i världen är inte en del av naturen längre...

Jag vet att naturen klarar sig själv. Life always finds a way!

Problemet är att människor som du har flyttat ut dig på sidolinjen och observerar naturen utan att ta del av den....Vart får du din mat ifrån?..Vad lever du av?...varje sak du stoppar i dig...har ett eller annat sted blivit producerat...och därigjenom har landskap tagit i bruk och trängt bort den naturliga biotopen.menar du att ni hadde så trånga kår att ni under din uppväxt måtte leva av viltkött och inte hadde råd att köpa maten?
Freyas
CITAT (Orkidétjuven @ 26-01-2010, 10:31) *

Tack att du säger detta! Det tror jag nästan är kärnan i problemet!
Den moderna människan skall äga allt - bestämma över allt - och ta för sig av allt -
borta är ödmjukheten och respekten
ingen tid till förundran och inlevelse ....

dahla
CITAT (KURT @ 26-01-2010, 10:29) *
Och i Sverige har vi ingen som helst brist på lämpliga områden för rovdjur.

Varför är det då så många som har en uppfattning som helt går emot det du skriver? Är det för att du har ensamrätt om att ha rätt? Bor du på landet i något av varglänen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon