Full version: 1600 jägare har
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36
herkules
CITAT (vitavargen @ 02-01-2010, 15:57) *
/.../
Även WWF har vänt sig emot beslutet på att skjuta varg i Sverige. Vi får se vad det leder till.

det är redan försent!
Huggorm
22 vargar skjutna nu. De sista fem plockar dom lätt nu i skymningen när vargarna är som mest aktiva.

Är det någon som vet vart exakt västra götalands kvot på tre vargar har skjutits?
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 02-01-2010, 16:08) *
22 vargar skjutna nu. De sista fem plockar dom lätt nu i skymningen när vargarna är som mest aktiva.

så glad du låter... confused.gif
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 02-01-2010, 16:10) *
så glad du låter... confused.gif

Det var inga känslor i det inlägget, det bara ett torrt konstaterande.
vitavargen
CITAT (herkules @ 02-01-2010, 16:07) *
det är redan försent!

Det gör det inte!
För så länge det finns andra arter och vapen och de arkeologisk högt utvärderade varelsena(jägare) finns det risken att även andra djurarter hamnar på listan hos dessa.
sparvuggla

http://vargenstid.wordpress.com/

Kvoten redan överskridet av tjuvjägarna. Och många vargar skadeskjutna, precis som befarat!!!

Jakten är vår tids största miljöproblem, så är det!

Huggorm
CITAT (sparvuggla @ 02-01-2010, 16:19) *

Knappast
vitavargen
CITAT (sparvuggla @ 02-01-2010, 16:19) *
http://vargenstid.wordpress.com/
Kvoten redan överskridet av tjuvjägarna. Och många vargar skadeskjutna, precis som befarat!!!

Jo, men beslutet på jakt isåfall!
herkules
CITAT (Huggorm @ 02-01-2010, 16:10) *
Är det någon som vet vart exakt västra götalands kvot på tre vargar har skjutits?

plockade dom lätt, vad är det för fel på dig?
Piccante
Enligt bloggen som hade sammanställt rapporter så har 6 vargar skadeskjutits och eftersöks!!! Human jakt ranting.gif ranting.gif
gunvor
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Vi...vdjur/Vargjakt/

På SVAs hemsida kan man se att alldeles för många blivit skadskjutna!
herkules
detta är för vidrigt! vilken slakt! besinningslös slakt av ett djur som inte gjort någonting!
Gunilla T
-cry-.gif
vitavargen
Tidigare idag la jag in en länk. Den var felaktig.

Denna är den jag menat. Lägg märke till undersökningen på första sidan och de reaktioner som kommer från läsarna med sina inlägg.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6371473.ab
Nauti
Det värsta är att jag inte tror att alla skadeskjutningar var ett misstag sad.gif
Aqvakul
CITAT (Nauti @ 02-01-2010, 16:57) *
Det värsta är att jag inte tror att alla skadeskjutningar var ett misstag sad.gif

Spekulera inte över något som du inte har en aning om!
herkules
CITAT (Aqvakul @ 02-01-2010, 17:01) *
Spekulera inte över något som du inte har en aning om!

det ska man så klart inte göra, jag tror att det sitter så jävla många klantarslen där ute i skogen som faktiskt inte kan fällla ett djur på ett skott.
vitavargen

Nej, exakt!

De hatfulla figurerna har tjuvskutit tidigare.
Huggorm

Varför inte? Nu när jakten är laglig har väll jägarna all anledning att sköta den snyggt? Men vid tjuvskytte är det som jag tidigare skrivit många som avsiktligt gör bukskott för att vargen skall gå långt bort innan den dör
herkules
härliga bilder - döda vargar
http://www.dt.se/nyheter/

tindrande barnaögon - eller skrämda?
http://www.dt.se/nyheter/leksand/article550132.ece

unga tikar skjutna bland annat, årsgamla unghannar.
*Stintan*

Jag tror och hoppas att du har fel eftersom det är laglig jakt och etty stort ansvar ligger på jaktledaren. Vet man om alla dessa djur som nu eftersöks verkligen är skadeskjutna? Det låter ju onekligen misstänkt många och märkligt att jägare avlossar skott utan att verkligen vara säker på att kunna träffa rätt.

Jag hoppas att inte sista ordet är sagt angående vargjakten och att detta aldrig mer kommer att upprepas för det är för jävligt bedrövligt rent ut sagt att detta fått ske.

CITAT (herkules @ 02-01-2010, 17:24) *
härliga bilder - döda vargar
http://www.dt.se/nyheter/

tindrande barnaögon - eller skrämda?
http://www.dt.se/nyheter/leksand/article550132.ece

unga tikar skjutna bland annat, årsgamla unghannar.

Fy fan!
sparvuggla
Detta kommer att förbli en skamfläck i Sveriges historia i all framtid.
Tacka jägarna för det

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6372321.ab
Aqvakul
en sorglig historia... thumbdown.gif
Gunilla T
En skamfläck är vad det är USCH!...och det kan vi tacka jordbruksministern för som vill ha jägarnas röster vid valet...nu säger de på radion att det misstänks ha skjutit för många redan, precis som vid lodjursjakten ...just nu knallar det omkring skadskjutna djur i skogarna...
herkules
kristallnatt (dag)
en svart dag i sveriges historia.
Huggorm
CITAT (herkules @ 02-01-2010, 18:19) *
kristallnatt (dag)
en svart dag i sveriges historia.

Tycker du verkligen det är rimligt att jämföra skyddsjakt på djur med kristallnatten, då mängder med människor dödades?
herkules
CITAT (Huggorm @ 02-01-2010, 18:27) *
Tycker du verkligen det är rimligt att jämföra skyddsjakt på djur med kristallnatten, då mängder med människor dödades?

för vargarna är det just precis en sådan natt (dag) och ja för mig är det rimligt, jag värnar djur, alla djur och väldigt mycket utrotningshotade djur.
nu är jakten eu-anmäld, hoppas på dryga böter för skade/överskjutning.
helst fängelse.
Huggorm
CITAT (herkules @ 02-01-2010, 18:33) *
för vargarna är det just precis en sådan natt (dag) och ja för mig är det rimligt, jag värnar djur, alla djur och väldigt mycket utrotningshotade djur.
nu är jakten eu-anmäld, hoppas på dryga böter för skade/överskjutning.
helst fängelse.

Vargarna är inte utrotningshotade, tvärtom kryllar det av dom. Men man måste se det i ett globalt perspektiv.
vitavargen
Om vi tänker nån minut som civiliserade människor, så fattar vi de problem som uppstår med skjutandet av vargar. Dagens beslut har fört samhället många decennier bakåt. Plötsligt har stenålders tänkande tagit över samhället. 12000 skjutglada arkeologiskt högt utvärderade människor ger sig ut för att skjuta vargar. Vad var vargens brott?

Finns inte mat för oss alla? Har någon blivit angripen av vargen?

Hoppas att NGO:n ställer upp på ett försök att hindra våra samhällens uttömmanden på mänskliga värderingar. Det är det minsta vi kan förvänta oss. Annars vilken art står på listan till nästa gång är en rättvis fråga.
Huggorm
CITAT (vitavargen @ 02-01-2010, 19:33) *
Hoppas att NGO:n ställer upp på ett försök att hindra våra samhällens uttömmanden på mänskliga värderingar. Det är det minsta vi kan förvänta oss. Annars vilken art står på listan till nästa gång är en rättvis fråga.

Troligtvis björnen, den avancerar också söderut om än långsammare än vargen
Nauti
CITAT (Huggorm @ 02-01-2010, 18:27) *
Varför inte? Det är levande kännande individer som dör vilket namn man än sätter på det.

CITAT (Huggorm @ 02-01-2010, 18:36) *
Vargarna är inte utrotningshotade, tvärtom kryllar det av dom. Men man måste se det i ett globalt perspektiv.
Nu är det väl den svenska vargstammen vi vill bevara? Man kan ju inte utrota hela bestånd av olika arter och rättfärdiga det med att det finns andra individer på andra ställen på jorden. Det går inte att plocka bort och lägga till arter i ekosystem hur som helst utan att det får konsekvenser vet du. Men det kanske du menar att jägarna åtgärdar?
Huggorm
CITAT (Nauti @ 02-01-2010, 19:43) *
Nu är det väl den svenska vargstammen vi vill bevara? Man kan ju inte utrota hela bestånd av olika arter och rättfärdiga det med att det finns andra individer på andra ställen på jorden. Det går inte att plocka bort och lägga till arter i ekosystem hur som helst utan att det får konsekvenser vet du. Men det kanske du menar att jägarna åtgärdar?

Problemet är ju att vargarna varit mer eller mindre borta ur det svenska ekosystemet i hundratals år, och nu skall dom plötsligt komma hit igen

Den svenska vargstammen är kraftigt inavlad och därmed inte speciellt intressant att bevara. Det finns varg i dussintals europeiska länder, så vi är knappast unika
Nauti
CITAT (Huggorm @ 02-01-2010, 19:58) *
Problemet är ju att vargarna varit mer eller mindre borta ur det svenska ekosystemet i hundratals år, och nu skall dom plötsligt komma hit igen

Den svenska vargstammen är kraftigt inavlad och därmed inte speciellt intressant att bevara. Det finns varg i dussintals europeiska länder, så vi är knappast unika
Vad har det med någonting att göra? Då är det väl bra att vi fått in vargar igen och då borde vi väl vara glada över det och se till att bevara vargstammen i stället för att sträva efter att utrota den?

Om du medger att den är inavlad, på vilket sätt gynnas de då av att man skjuter bort hela föryngringen per år? Intressanta att bevara är de väl oavsett som jag ser det, de hör hemma i våran svenska natur och har lika mycket rätt till den som vi. Är vi inte unika på det sätt vi är de enda som är hysteriska och vill utrota vargarna?
Huggorm
CITAT (Nauti @ 02-01-2010, 20:02) *
Vad har det med någonting att göra? Då är det väl bra att vi fått in vargar igen och då borde vi väl vara glada över det och se till att bevara vargstammen i stället för att sträva efter att utrota den?

Om du medger att den är inavlad, på vilket sätt gynnas de då av att man skjuter bort hela föryngringen per år? Intressanta att bevara är de väl oavsett som jag ser det, de hör hemma i våran svenska natur och har lika mycket rätt till den som vi. Är vi inte unika på det sätt vi är de enda som är hysteriska och vill utrota vargarna?

Desto större andel av befolkningen som bor i städer och mindre på landsbygden, desto positivare är opinionen till varginplantering. Därför ligger vargarna bättre till nere på kontinenten, medan dom ligger än sämre till i tex. Norge. Folk vill gärna ha varg, fast inte i närheten av sig själv.

En intressant idé vore att alla som kan ordna en varg från tex. Ryssland med ny, fräsch DNA borde få licens för att skjuta en inavelsvarg
herkules
hur kommer det sig att en flock vargar på 300 individer inte är inavlad men den svenska med 250 individer är det?
jag är faktiskt inte riktigt säker på det där inavelsköret - det verkar som om det bara är ännu en ursäkt för att få spela allan i skogen.
Huggorm
Den enda av västra götalands tilldelade tre vargar som ännu skjutits var tydligen en av de på Kroppefjäll, sydöstra Dalsland. De tre vargar som hålls här runt mig är alltså fortfarande kvar, på gott och ont. Får se om dom överlever de närmsta dagarna
vitavargen
På tal mom inavel och jägare(lägg märke till blicket):
http://images.google.se/imgres?imgurl=http...sa%3DN%26um%3D1
herkules
CITAT (Huggorm @ 02-01-2010, 20:21) *
Den enda av västra götalands tilldelade tre vargar som ännu skjutits var tydligen en av de på Kroppefjäll, sydöstra Dalsland. De tre vargar som hålls här runt mig är alltså fortfarande kvar, på gott och ont. Får se om dom överlever de närmsta dagarna

jag måste bara få fråga dig - tror du att det här är nån jävla lek eller?
tycker du så illa om vargen så du tycker att den ska utrotas bara för att den varit utrotad tidigare?
har du blivit utsatt för något vargangrepp?
det verkar som om du på något sätt njuter av detta - rätta mig gärna om jag har fel.

@gunvor - tänkte på det, kennelklubben står bakom detta, vad kan vi göra åt det?
Huggorm
CITAT (herkules @ 02-01-2010, 20:27) *
jag måste bara få fråga dig - tror du att det här är nån jävla lek eller?
tycker du så illa om vargen så du tycker att den ska utrotas bara för att den varit utrotad tidigare?
har du blivit utsatt för något vargangrepp?
det verkar som om du på något sätt njuter av detta - rätta mig gärna om jag har fel.

Jag njuter knappast, men jag är lite förvånad över vilka känslor en sådan här sak kan röra upp. Jag har fortfarande inte riktigt bestämt var jag står i vargfrågan.

Men jag har faktiskt blivit utsatt för vargangrepp. I mitten av åttiotalet fick familjen ett antal får rivna av varg. Jag var ju bara barn då, men jag kommer fortfarande ihåg fårkadavrena som låg utspridda i hagen.
Piccante
CITAT (herkules @ 02-01-2010, 20:13) *
hur kommer det sig att en flock vargar på 300 individer inte är inavlad men den svenska med 250 individer är det?
jag är faktiskt inte riktigt säker på det där inavelsköret - det verkar som om det bara är ännu en ursäkt för att få spela allan i skogen.

Du får tänka på att i en vargflock är det endast alfahonan och alfahanen som parar sig dvs 2 individer per flock är fertila. 250 eller 300 vargar gör nog ingen större skillnad. Det är svårt att få en population under 500 individer att vara stabil och inte riskera allvarliga inavelseffekter.
herkules
CITAT (Markus_H @ 02-01-2010, 20:35) *
Du får tänka på att i en vargflock är det endast alfahonan och alfahanen som parar sig dvs 2 individer per flock är fertila. 250 eller 300 vargar gör nog ingen större skillnad. Det är svårt att få en population under 500 individer att vara stabil och inte riskera allvarliga inavelseffekter.

jag tänker på den sk druidflocken i yellowstone som var på tv på nyårsafton, det finns visst drygt 300 vargar där och löpande tikar parar sig inte med alfahannen eftersom han är pappa (eller annan släkting) till dem, de söker sig till andra hanar utanför flocken, de undviker alltså inavel, varför gör inte svenska vargar det?

CITAT (Huggorm @ 02-01-2010, 20:31) *
Jag njuter knappast, men jag är lite förvånad över vilka känslor en sådan här sak kan röra upp. Jag har fortfarande inte riktigt bestämt var jag står i vargfrågan.

Men jag har faktiskt blivit utsatt för vargangrepp. I mitten av åttiotalet fick familjen ett antal får rivna av varg. Jag var ju bara barn då, men jag kommer fortfarande ihåg fårkadavrena som låg utspridda i hagen.

ok.
men vad hade ni gjort för att skydda era djur då? alltså jag tänker att det går ju att skydda sig mot rovdjur.
dahla
CITAT (Huggorm @ 01-01-2010, 23:17) *
Det är få som gräver. Många ger vargen ett bukskott, för då springer den bortåt tio mil innan den dör. Helmantlad ammunition förståss så kulan går rakt igenom kroppen, så har dom lagt igen spåren efter sig

För det vet du eftersom din kompis pappas jobbarkompis syster sa det... visst!??
dahla
CITAT (sparvuggla @ 02-01-2010, 15:23) *
Dessutom jagar dessa ynkryggar från snöskoter! Vargen har inte en chans, det är mycket snö också.
Först plågar dom vargen som springer för sitt liv. Men snöskotern blir inte andfådd ju.
Jag väntar nu på dom första bilderna på ynkryggarna som poserar framför skjuten varg och tror sig vara nåt slags hjälte eller världsmästare............

LÖGN och förbannad dikt!!!

Endast lnstyrelsen och natutvårdsverket får jaga med motorfordon!!! Inga vanliga jägare om inte myndigtererna förordat det. Sluta ljuga nu!
dahla
CITAT (skogstroll @ 02-01-2010, 15:42) *
ok men det är ok att vi skjuter dem? för det mesta håller sig vargar borta från människor och är skygga

NEJ,helt fel...vargar borde dock vara rädd förmänniskor och med licensjakten hoppas man att vargarna ska sky människor och hålla sig till skogarna. Dom svenska inavlade vargarna är inte rädda för människor.
dahla
CITAT (gunvor @ 02-01-2010, 16:44) *
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Vi...vdjur/Vargjakt/

På SVAs hemsida kan man se att alldeles för många blivit skadskjutna!

Det står inte alls omnågra skadekjutna...under utredning kan innebära att djuren redan var skadade i trafikolycka eller att dom har skabb eller andra problem.
Huggorm
CITAT (dahla @ 02-01-2010, 21:14) *

Endast lnstyrelsen och natutvårdsverket får jaga med motorfordon!!! Inga vanliga jägare om inte myndigtererna förordat det. Sluta ljuga nu!

Precis. Det som gjorts är att man åkt omkring på skogsvägarna och spanat efter spår. Hittar man spår kör man runt området på de vägar som finns, och om spåren leder in på ett område men inte ut igen, så vet man att vargen är där inne någonstans. Då hoppar man av skotern eller ut ur pickupen och börjar jakten, till fots.

CITAT (dahla @ 02-01-2010, 21:09) *
För det vet du eftersom din kompis pappas jobbarkompis syster sa det... visst!??

Det är faktiskt väldigt nära sanningen biggrin.gif
dahla
CITAT (Nauti @ 02-01-2010, 19:43) *
Nu är det väl den svenska vargstammen vi vill bevara?

Det finns INGEN svensk vargstam...det är SAMMA sorts vargar som finns i över 60 000 exemplar bortanför finland... för 40 år sedan var det något ljushuve som fick för sig att släppa ut några vargar från en djurpark...
Piccante
CITAT (dahla @ 02-01-2010, 21:14) *

Enligt flera tidningsuppgifter idag har man dagen före jakten spårat varg med skoter i flera revir för att veta var de är när jakten börjar. Det strider mot jaktvårdslagen men har ändå hänt. Vargarna var redan inringade från början, kanske därför så många sköts på kort tid?
dahla
CITAT (herkules @ 02-01-2010, 20:13) *

Eftersom alla "svenska" vargar härstammar från ett enda vargpar somsläpptes ut för 40 år sedan... dom få vargarna som har försökt invandra från finland har skjutits av samerna när vargen passerat renskötselområdet... nu verkar det dock som att man har lyckats transportera 2 vargar med bil så nu har vi fått in nytt blodigen.
Huggorm
Om vi nu skall plantera in varg borde vi börja om från början och göra det riktigt. Skjut av de inavelsfall vi nu har, och kör hit några dussin friska från varierande platser i Ryssland med omnejd. På tio år bör vi ha en lika stark stam igen, men då är den frisk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon