|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36
*Stintan*
17-01-2010, 19:16
CITAT (Bilbo i Trollbäcken @ 17-01-2010, 19:10)  I USA är jakt på vilda djur starkt kontroversiellt och anses väldigt primitivt till skillnad från i Sverige där man anses konstig om man inte tycker det är skojjigt att skjuta skallen av en varg eller se blodet spruta ur ett nyskjutet rådjur.
Sverige är på 1500 talets utvecklingsstege när det gäller jakt. Primitivt så det förslår. Sedan igen, du pratar mycket om att du äter det du skjuter men du svarar inte på om du äter vargkött? Äter du vargkött? Varför frågar du det när ingen jägare får behålla köttet av varg.
CITAT (Bilbo i Trollbäcken @ 17-01-2010, 19:10)  I USA är jakt på vilda djur starkt kontroversiellt och anses väldigt primitivt till skillnad från i Sverige där man anses konstig om man inte tycker det är skojjigt att skjuta skallen av en varg eller se blodet spruta ur ett nyskjutet rådjur.
Sverige är på 1500 talets utvecklingsstege när det gäller jakt. Primitivt så det förslår. Sedan igen, du pratar mycket om att du äter det du skjuter men du svarar inte på om du äter vargkött? Äter du vargkött? I USA jagar riktigt många... där jagar man inte bara med krutvapen utan även med luftgevär, pilbåge, armborst samt med fällor av saxtyp som vi i Sverige slutade med för länge sen... Tror du att prärievargen är fredad i USA? Du vet mycket väl att jag inte äter vargkött så den frågan är ju enbart barnslig. Jakt på matvilt och jakt på rovdjur får man skilja på.
Gunilla T
17-01-2010, 19:22
CITAT (dahla @ 17-01-2010, 19:12)  Jag ska inte tvinga dig att förstå mig  Du har min fulla respekt i alla fall! Vill man förstå mer om jakt och djur/natur och kanske förstå mitt tankesätt lite mer kan man gå en kurs hos studiefrämjandet... det kostar inte så speciellt mycket och man måste ju inte börja jaga bara för att man har lärt sig lite mer om jakten  Tack för det! Jag försöker förstå naturen genom att främja det som lever och växer i trädgården. Sätta upp holkar så mina vänner stannar kvar och fixar bladlössen, värna om alla småkryp som skapar den jord mina växter behöver, en fjärilsrestaurang av blommor och så lite vatten för grodor, paddor och flygfän. Att lära sig använda naturens ekosystemtjänster är ett nöje!
CITAT (Gunilla T @ 17-01-2010, 19:22)  Att lära sig använda naturens ekosystemtjänster är ett nöje! Amen! Tänk om fler kunde förstå det... då skulle nog färre bo i lägenheter i storstäder...
Bilbo i Trollbäcken
17-01-2010, 19:31
CITAT (dahla @ 17-01-2010, 19:18)  I USA jagar riktigt många... där jagar man inte bara med krutvapen utan även med luftgevär, pilbåge, armborst samt med fällor av saxtyp som vi i Sverige slutade med för länge sen... Tror du att prärievargen är fredad i USA?
Du vet mycket väl att jag inte äter vargkött så den frågan är ju enbart barnslig. Jakt på matvilt och jakt på rovdjur får man skilja på. Jag har bott i USA så jag har lite bakgrund. Visst, Sarah Palin och hennes republikanska primatvänner i Alaska älskar att skjuta huvudet av en säl och några hillbillies i Tennesee kan inte leva utan att se en tvättbjörns mage penetreras av några sköna kulor och sedan se björnen dö sakta. Jakt är inte "ok" i det utbildade USA där man arbetar och har läst en eller två böcker (minst) Jakt i USA är sammstämmigt med att du inte har en grundskoleutbildning, att du röstar republikanskt (för dom älskar ju krig också) samt att du bor i Alaska eller i "the deep south" som ju har andra mysiga traditioner som jag inte riktigt vill eller orkar går in på ikväll. Så, använd inte USA som underlag för att vi i Sverige ska slakta vargarna.
CITAT (Bilbo i Trollbäcken @ 17-01-2010, 19:31)  Jag har bott i USA så jag har lite bakgrund. Visst, Sarah Palin och hennes republikanska primatvänner i Alaska älskar att skjuta huvudet av en säl och några hillbillies i Tennesee kan inte leva utan att se en tvättbjörns mage penetreras av några sköna kulor och sedan se björnen dö sakta.
Jakt är inte "ok" i det utbildade USA där man arbetar och har läst en eller två böcker (minst)
Jakt i USA är sammstämmigt med att du inte har en grundskoleutbildning, att du röstar republikanskt (för dom älskar ju krig också) samt att du bor i Alaska eller i "the deep south" som ju har andra mysiga traditioner som jag inte riktigt vill eller orkar går in på ikväll.
Så, använd inte USA som underlag för att vi i Sverige ska slakta vargarna. Så... lite siffror då kanske... CITAT How Many Hunters Are There, Really?
There are three times more hunters in the US than commonly published. Nearly 45 million people in the US have hunted and form part of its support. Så... 45 miljoner utan bildning i USA... hahahah!!! Nää... ska du bidra med nånting i debatten så får jag be om lite saklighet.
Bilbo i Trollbäcken
17-01-2010, 19:50
CITAT (dahla @ 17-01-2010, 19:48)  Så... lite siffror då kanske... Så... 45 miljoner utan bildning i USA...
hahahah!!! Nää... ska du bidra med nånting i debatten så får jag be om lite saklighet. ok, och din källa? Dessutom att 45 miljoner invånare av 300 + Miljoner invånare saknar mer än grundskoleutbildning är mer fakta än annat.
CITAT (Bilbo i Trollbäcken @ 17-01-2010, 19:50)  ok, och din källa?
Dessutom att 45 miljoner invånare av 300 + Miljoner invånare saknar mer än grundskoleutbildning är mer fakta än annat. Källa: http://www.conservationforce.org/role4.html
Bilbo i Trollbäcken
17-01-2010, 20:01
CITAT (dahla @ 17-01-2010, 19:52)  Ok så en organisation som kallar sig för "natur bevarare" men som är ägda och sponsrade av jägare för att sprida propaganda om jaktens fördelar är din källa. Come on! Bättre kan du! :-)
Hitta infon själv om den är viktig är dig... jag vet att jakt är väldigt stort och engagerar många i USA. CITAT The National Sporting Goods Association estimates there are 20.6 million active hunters in the United States. Räknar man även dom som bara "hobbyjagar" lite då och då blir nog antalet runt 45 miljoner... Källa: http://www.huntingaccidentinjury.com/hunti...idents-faq.html
*Stintan*
17-01-2010, 20:27
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/farre-ja...nner_644763.svdHär kanske man kommer lite närmare sanningen i antalet jägare i USA. Enligt artikeln är det f.n. omkring 12,5 miljoner.
Om man är nyfiken på vilken typ av frågor man kan få när man skriver det teoretiska provet för jägarexamen kan man själv göra ett litet test här: http://www.jagareforbundet.se/Utbildning/T...dina-kunskaper/Utmana dig själv lite nu och se vad du kan om jakt och djur
herkules
17-01-2010, 20:34
CITAT (Bilbo i Trollbäcken @ 17-01-2010, 18:40)  Uppenbarligen stämmer min tes att det verkligen finns en räddsla bland folk på landsbyggden för vargen som är ogrundad och bygger på folktro och sägner. Kanske vi ska börja skjuta av vättar och troll också nu? Jag menar, vilket elände dom för med sig :-) politik. delar av jägarkåren och glesbygdsborna ska klias under hakan, det är ju valår! de där skrönorna som sprids om vargen kan väl ingen människa tro på? inget håller av alla de argument som lagts fram, inte ett enda.
CITAT (*Stintan* @ 17-01-2010, 20:27)  http://www.svd.se/nyheter/utrikes/farre-ja...nner_644763.svdHär kanske man kommer lite närmare sanningen i antalet jägare i USA. Enligt artikeln är det f.n. omkring 12,5 miljoner. Som betalar licensavgiften årligen ja... Det är väl runt 270 000 i Sverige som betalar viltvårdsavgiften men det finns ju långt många fler jägare även om inte alla är aktiva varje år. Det är nog samma i USA. Jag försökte finna nån siffra på antalet som har klarat jägarexamen i Sverige men jag har inte lyckats ännu.
2003 gjorde naturvårdsverket en undersökning på uppdrag av regeringen... här är några rader ur den... CITAT Det resultat som här framkommer är anmärkningsvärt ur flera synpunkter. Förutom i storstadsområdena är det enligt under- sökningen en klar majoritet som vill minska, hellre än öka rovdjursstammen vilket som bekant är den nuvarande politikens innehåll. En majoritet inom alla områden utom rena gles- bygdsområden vill emellertid ha en oförändrad storlek på rovdjursstammen. Bland glesbygdsborna finns en majoritet för att minska stammen. Detta är helt konsistent med hur mycket man blivit påverkad. Om ens beteende påverkas vill man också minska rovdjursstammen.
Här framgår tydligt sambandet mellan påverkan och åsikt: nittio procent av dem som påverkas i sitt beteende vill minska stammen, något som klart indikerar att de positiva effekterna av att leva nära varg och björn (t.ex. den naturupplevelse som ligger i att någon gång se eller höra djuren) inte uppväger de negativa effekterna. De som vill behålla stammen oförändrad eller öka den är också de som inte alls påverkas av djuren och som därför troligen heller aldrig får någon direkt kontakt med dem. CITAT I föreliggande undersökning har vi studerat hur människors attityder till den växande stammen av varg och björn varierar med geografisk hemvist. Man är mer negativ till stammen och dess ökning ju närmare man bor trakter där varg och björn vistas; glesbygdsbor är mer negativa än de som bor i städer och dessa i sin tur mer negativa än de som bor i storstäder. Vi har också funnit att detta väsentligen hänger samman om man påverkas i sitt vardagsliv av rovdjuren och tvingas anpassa sig genom att t.ex. inte ströva i vissa områden så blir man mer negativ till stammens utbredning. Den schablonmässiga föreställningen, att ju längre man befinner sig från varg- och björnstammen, desto mer positiv är man till den, tycks gälla.
Vad som kanske är förvånande i denna undersökning är storleken på de anpassningar som framförallt glesbygdsbor tvingas till. I denna undersökning uppger cirka 60 procent av kvinnorna och 30 procent av männen som bor i glesbygdsområden att de påverkats i sitt beteende av den växande rovdjursstammen. Nu efterfrågades inte hur man påverkats, det kan vara allt från att man inte strövar i vissa områden till att man faktiskt går ut för att få uppleva en vargs ylande. Men då vi ställde följdfrågan om man ville att stammen skulle minska eller öka, och då vi ställde frågan om man var villiga att betala för denna ökning/minskning, blev det uppenbart att upplevelsen av närheten till rovdjuren i allt väsentligt var negativ. Av de som bodde i ren glesbygd vill 55 procent minska stammen medan endast 5 procent ville se en ökning. De som ville minska stammen var också alla villiga att betala för detta, medan endast en mindre del av de som ville öka stammen var villiga att betala något för att åstadkomma detta. Den genomsnittliga betalningsvilja för de som ville minska stammen var 300 kronor per person. För de som ville öka stammen var betalningsvilja endast 70 kronor per person.
Om dessa summor räknades upp med relevant antal invånare i de fyra län och tre storstäder som undersökningen omfattade, framkom att det fanns en total betalningsvilja för att minska stammen av varg/björn (så att den försvann från boendes närområden) med cirka 150 miljoner kronor. Denna siffra kan alltså tolkas som de boendes ”kostnad” för att ha rovdjur i närområdet. Betalningsviljan för att öka stammen var betydligt lägre, eller cirka 38 miljoner kronor. Källa: http://www.sweden.gov.se/content/1/c4/16/33/3b0eee6e.pdfSå det här med den negativa inställningen till rovdjur är ju inget nytt... man har ju under flera år försökt ändra attityden hos dom som lever med rovdjuren. Läs gärna rapporten
ingrid fuxwall
17-01-2010, 21:08
CITAT (Överbölingen @ 17-01-2010, 16:05)  Så skogsbonde jag är så upplever jag inte att regeringen flörtar med mig. Snarare tvärt om. När de sänker min pension.
De första sidorna i den här tråden verkade tillhöra en kul debatt. Sedan har den lämnat kvalitetsstadiet på många håll. Skall spara den här tråden och försöka göra lite statistik av den när allt har normaliserats. Men det är ett drygt jobb med så många inlägg och så få deltagare. Svårast blir att kategorisera alla omtagningar. Och hur gör jag med personliga påhopp? Skall de ha en särskild kategori? Jag tar gärna emot tips gällande statistik. Men det kan vi ta i en annan tråd. Den som har idéer kan väl stara en "långtrådsstatistiktråd"
I morgon skall jag spåra av terrängen i Överböle och se vad som har hänt i markerna. Grannen har en rysk stövare och en karelsk björnhund som han vill prova på lo. De är duktiga på älg, och karelaren är dessutom pigg på björn. Förmodligen provar jag lite hare med taxen om det är omkring 5 grader. Det har varit för kallt i snart en månad nu.
Nu är det snart tidig middag för hustruns kör skall ha konsert i kväll och sedan åker vi till dalen mellan bergen. Du har helt klart glimten i ögat och är en av de få som skriver ett inlägg utan citat eller länk i en helt sanslös tråd. Håller med dig om att det från början var en "kul" tråd men att den sedan utvecklats till att mest bestå av pajkastning/förtal. Att det är så få deltagare beror ju på att så fort någon skriver något negativt om vargen får de veta att "flytta om du är rädd!" Tror att få är rädda för friska vargar, men att många tycker att det är obehagligt om det stryker omkring några få individer som dras till människor och tamboskap Har läst de flesta av inläggen men aldrig någon länk så jag vet inte om Ni tagit upp de vargar som förutom de jägarna fick ta på licens - de, eller den, som det var skyddsjakt på eftersom den tog så mycket tamboskap. Såg bara en liten notis i en lokaltidning. I Stockholm, Örebro och andra större städer har man manifestation för att klaga på vargjakten - i områden där man har problem med vargar som tar tamboskap, där har man andra sortes möten
vitavargen
17-01-2010, 21:10
CITAT (dahla @ 17-01-2010, 18:58)  ... Du tillför inte debatten någonting alls med dina personliga påhopp. Jag undrar vems inlägg är mest personliga och påhopp? Du kan svaret på den enkla frågan,eller?
CITAT (vitavargen @ 17-01-2010, 21:10)  Jag undrar vems inlägg är mest personliga och påhopp? Det överlåter jag till andra att bedömma.
vitavargen
17-01-2010, 21:23
CITAT (dahla @ 17-01-2010, 21:21)  Det överlåter jag till andra att bedömma. Utveckla det där med din saga om "Lilli" och "Sussi" nu.
CITAT (vitavargen @ 17-01-2010, 21:23)  Utveckla det där med din saga om "Lilli" och "Sussi" nu. Dom flesta här förstod nog att jag skämtade om att dom skulle ha varit experterna som herkules skrev om eftersom jag la till en smiley efteråt... en sån här
vitavargen
17-01-2010, 21:37
CITAT (dahla @ 17-01-2010, 21:29)  Dom flesta här förstod nog att jag skämtade om att dom skulle ha varit experterna som herkules skrev om eftersom jag la till en smiley efteråt... en sån här  Men när du kallade herkules för lögnare fanns det inga smiley med. När du sa till nån annan "sk*t snack" hade du inga smiley med. etc. Vem av oss är det som beter sig personligt mot andra och håller på med påhopp? ( Jag är inte i tråden för att diskutera med dig, för du har gått över de röda gränserna i och med att du propagerar för döden. Om våra skiljelinjer handlade om behandling av arbetslösa, sjukskrivna och liknande skulle jag gärna skrivit här. Men det är värdelöst med dig, när det gäller vargen. kanske i en annan tråd när det gäller andra djur som du inte propagerar för deras död.)
CITAT (vitavargen @ 17-01-2010, 21:37)  Vem av oss är det som beter sig personligt mot andra och håller på med påhopp? Som sagt, jag låter andra bedömma den saken.
herkules
17-01-2010, 22:09
CITAT (dahla @ 17-01-2010, 21:01)  Så det här med den negativa inställningen till rovdjur är ju inget nytt... man har ju under flera år försökt ändra attityden hos dom som lever med rovdjuren. så vargen ska utrotas som någon slags terapi för folk som är rädda för rovdjur då? det finns folk som kommer gaffla tills vargen är helt utraderad. så var det med det och det är ett jäkla tramsande med folk bara.
CITAT (herkules @ 17-01-2010, 22:09)  så vargen ska utrotas som någon slags terapi för folk som är rädda för rovdjur då? det finns folk som kommer gaffla tills vargen är helt utraderad. så var det med det och det är ett jäkla tramsande med folk bara. Nej, vargen ska inte utrotas... vem påstår det? Vilka är det som påstår att så många är rädda för vargen? Det är väl ändå jaktmotståndarna som använder det argumentet för att förlöjliga människor som bor med vargen som granne. Politikerna kanske borde ha satsat pengar på att förbereda stadsbor på en kommande vargjakt istället.
herkules
17-01-2010, 22:48
CITAT (dahla @ 17-01-2010, 22:42)  Nej, vargen ska inte utrotas... vem påstår det? Vilka är det som påstår att så många är rädda för vargen? Det är väl ändå jaktmotståndarna som använder det argumentet för att förlöjliga människor som bor med vargen som granne. Politikerna kanske borde ha satsat pengar på att förbereda stadsbor på en kommande vargjakt istället. nej det är det inte, folk sitter på fullt allvar och säger att de törs inte gå ut i skogen, de kan inte ha hunden på gårdsplanen, de kan inte gå igenom fårhagen, de kan inte ens ha får(!), barnen törs inte gå till skolan, tunga argument när det finns 210 vargar i hela sverige, eller hur? förhoppningsvis så blir det slut på licensjakten.
Jo, men det är ju inte den breda massan som uttalar sig så... som jag skrev tidigare så finns ju rädsla för allt möjligt så som krig, våld, råttor, ormar och andra kryp... men man kan nog inte dra alla över samma kant... Sen finns ju inte vargen i hela Sverige  Den finns i 4 län... och om man nu bor granne med ett vargrevir så kan man ju ha ganska många runt husknuten rent teoretiskt.
vitavargen
17-01-2010, 23:00
CITAT (dahla @ 08-12-2009, 22:18)  Undrar varifrån vargsträcken kom.
herkules
17-01-2010, 23:02
CITAT (dahla @ 17-01-2010, 22:55)  Jo, men det är ju inte den breda massan som uttalar sig så... som jag skrev tidigare så finns ju rädsla för allt möjligt så som krig, våld, råttor, ormar och andra kryp... men man kan nog inte dra alla över samma kant... yep, jag är skiträdd för getingar men jag kräver inte att regeringen ska ta död på dem. de (getingarna alltså) dödar människor varje år.
vitavargen
17-01-2010, 23:05
Undrar varifrån vargskräcken kom. Citatet är från inlägg# 30 den 8 december 2009 i denna tråd: 300 år av vargangrepp på barn, historik och analys 2007-01-25 01:43 Analys av vargangrepp på barn. Som en del av SKANDULV projektet har Linnell och Bjerke gjort en grundlig undersökning av angrepp på människor under flera århundraden bakåt i tiden. Tusentals offer, både från rabiesvargar och icke smittade vargar hittades. Resultatet redovisades i Fruktan för Vargen, OM722. Eftersom vargen praktiskt taget utrotades i västvärlden under de senaste tvåhundra åren är det mesta av relativt gammalt datum och det är svårt att klarlägga orsakssammanhangen. Men tillsammans med Magnus Hagelstam från Finland har vi identifierat ett antal väldefinierade, väldokumenterade fall av angrepp på barn som sträcker sig 300 år bakåt i tiden. Den normalt vedertagna orsaken till födoangrepp av varg har varit brist på naturligt byte. Vi tror också att detta är en viktig faktor men granskningen av de funna, omfattande angreppen på barn har troligen en ännu starkare förklaring. I alla fallen vi granskat har vi funnit en brist på aktiv jakt på varg som kommit närmare mänskliga boningar. Vargen är en allätare som alltid söker nya födokällor. Samtliga fall vi funnit kan förklaras på detta sätt. Enda undantaget är Gysinge-vargen men det var en mycket unik episod. Den fråga vi ställde oss var: ”Varför angriper inte vargen barn oftare?” Inte: ”Varför angriper vargen människor?” Barn är ett naturligt byte eftersom det kan bäras iväg och förtäras i lugn och ro. Det här är vad vi fann 1718-20. Storkyro i Norra Österbotten. Minst nio döda, mest barn. Man har spekulerat i att ett slag i trakten fyra år tidigare hade gjort vargarna vana vid att äta människor. Men tidsförloppet till angreppen är för stort. Men det här var under Karl XII krig mot Ryssland. Den manliga befolkningen var utkallad till krigsmakten så jakt på närgångna vargar hade inte första prioritet. 1810-11. Område vid floderna Rehn och Maas. 14 angrepp på barn, vara 11 var dödliga. Höjdpunkten av Napoleon-krigen. 1721 till mitten av 1800-talet. Karelska näset. Område överlämnat till Ryssland där sedermera all jakt förbjöds. Cirka 40 barn dödades under den tiden. 1877-81. Sydöstra Finland. Den mest kända episoden är Åbo-vargarna. Under de åren dödades ett 30-tal barn och flera skadades av minst fyra olika varggrupper. Angreppen slutade när man helt enkelt utrotade vargarna i trakten genom inkallade jägare från när och fjärran. De ryska jägarna betraktades som hjältar. Varför hände det? 1868 överfördes den från Sverige ärvda fria jakten till markägarna och jakttider infördes. Samtidigt avskaffades kommunernas plikt att hålla varggropar och ordna vargskall och ersattes med en föga motiverande skottpeng.. All jakt på varg upphörde i praktiken. 1944-53. Kirov och Vladimir guvernementen i Ryssland. I det 120.800 km2 stora guverrnementet Kirov dödade och åt vargar barn 26 barn och unga i nio separata distrikt och tio i det 29.000 kms stora Vladimir guvernementet. Fallen dokumenterades och beskrevs ingående av ledamoten i Sovjetunionens vetenskapsakademi Michail Pavlov som var stationerad i Kirov. Han beskrev hur vargarna snart blev oskygga som kringstrykande hundar efter det jägarna gått till fronten och den normalt intensiva vargjakten upphörde. Liknande förekom i hela Sovjet och en statlig kommission tillsattes för att kartlägga vargproblemen. Den fann 80 dödfall men dess arbete kom av sig. 1989-96. Uttar Pradesh i Indien. Ett stort antal barn attackerades. 92 fall specialgranskas i rapporten. Utöver dessa fall finns ytterligare 895 dödsfall redovisade mellan 1878-1996 för Uttar Pradesh. Den indiska vargen som nästan blivit utrotat under tidigare kampanjer i samband med angrepp på människor kom nu på listan över mest skyddsvärda djur. All jakt upphörde även i närheten av människornas byar. Attackerna i Finland och Indien är totalt felredovisade även i nyare litteratur om vargen. Påståenden som att en gammal vargtik härjade i Åbo under tre års tid och både vad gäller Indien och Finland spekulationer om mödrar som sätter ut sina barn för att få ersättning. Ovanstående visar klart att någon fredlig samvaro mellan varg och samhällen med barn knappast är att rekommendera. Calle Seleborg, Likenäs, Sverige Magnus Hagelstam, Sjundeå, Finland Bakgrund och referenser. I Finland och Sverige har kyrkböcker förts över församlingarnas medlemmar. Födda, döda och giftermål liksom in- och utflyttning har noggrant noterats. För allt publicerat material sedan lång tid tillbaka i Sverige och Finland arkiveras en kopia och finns tillgängligt för forskning. Gäller även för dagstidningar. Informationen i Finland har sammanställts av två historiker vad gäller varg. Dr. Jouko Teperi, finsk historiker 1977 utgavs av The Historical Society of Finland (Suomen Historiallinen Seura) en 175-sidig bok som #101 i serien (Historiallisia Tutkimuksia) med titeln ”Vargen som hot till landsortsbefolkningen i Finland under 1800-talet” (SUDET Suomen rintamaiden ihmisten uhkana 1800-luvulla), ISSN 0073-2559, ISBN 951-9254-10-2. Mr. Antti Lappalainen, Finsk historiker Antti Lappalainen sammanställde information om offer för vargangrepp från tingsprotokoll och kyrkböcker från 1660 liksom från tidningsklipp från ca 1830 och framåt. Resultatet redovisades i boken ”I vargens spår” (Suden Jäljet) 2005, ISBN 952-5118-879-9. Han fann 193 döda, vara 110 barn, på grund av predations angrepp. 69 av dess hände under åren 1831-81, var åttonde månad under 50 år. Dessutom blev 83 vuxna dödade, de flesta från rabiessmittade vargar. Mr Lappalainen undersökte bara angrepp på människor, Dr Teperi tog ett vidare perspektiv. Mr Lappalainen fann dubbelt så många mänskliga offer som Dr. Teperi. Mr. Michail Pavlov, medlem av Soviet Academy of Sciences. 1982 publicerades boken Volk (Vargen) och en andra utökad upplaga kom ut 1990, ISBN 5-10-001221-8. Utdrag på svenska finns på www.locomail.com/vargen -> wolf.pdf Tyskland 1810-11 finns beskrivet i en artikel i Wild und Hund nr 21, 2004. Baseras på ”Volksakten” från den berörda tiden. Wildlife Institute of India, Mr. Kishan Singh Rajporuhit Rapport från Uttar Pradesh beställd av Indiska regeringen. Publicerades i the AMBIO series in March 1999. (Royal Swedish Academy of Sciences). Kortfattad svensk översättning finns på http://www.folkaktion.com/content/view/2793/34/Mark McNay, A Case History of wolf-Human Encounters in Alaska and Canada, Alaska Department of Fish and Game, Wildlife Technical Bulletin #13, 2002. Många, (men inte alla), av fallen finns också beskrivna i NINA OM722 av Linnell och Bjerke. Calle Seleborg, Folkaktionen ny Rovdjurspolitik calle@legolas.se Källa: http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/126837
Snart smäller det igjen...Nu står Lojakten för dörren....Turligt nog hinner jag med kattjakten i år :-)
herkules
20-01-2010, 11:23
Kvällöppet - debatt om vargjakten i TV4 på onsdagskvällen 20 januari, under ledning av Lennart Ekdal. 22.40 tror jag
sparvuggla
20-01-2010, 15:23
CITAT (sparvuggla @ 20-01-2010, 16:23)  Perspektivet är att man i över 20 år har väntat och gjort allt för att lodjuren skall sprida sig från mellan Sverige till södra Sverige (i norra Sverige tillåter man ytterst få lodjur pga rennäringen). Och när så lodjuren väl lyckas sprida sig till södra Sverige och reproducera sig där (2 föryngringar i Halland förra året) , så skall de genast skjutas.
sparvuggla
20-01-2010, 18:52
herkules
20-01-2010, 20:09
OCH SVT Debatt imorgon kl 21.30
CITAT (dahla @ 17-01-2010, 14:45)  Ja, du kanske borde lära känna någon som lever med vargen på sin mark innan du grundar dina teorier... folktro har nog ingenting med verkligheten att göra för dom som blivit av med husdjur till vargen. Kan du inte lägga ner det där argumentet? Det är många som bor med vargen som vill ha den kvar och som inte är ett dugg rädda för att gå ut. Om man baserar sannolikheten att bli attackerad av en varg eller att över huvud taget komma i kontakt med en på statistik där sådant skett så är sannolikheten försvinnande liten. Varför gå och vara rädd för någonting som inte kommer att hända? Det är nog hjärnspöken som grundar sig till stor del på gammal folktro, för inte finns det någon anledning att vara rädd för varg inte, oavsett var i Sverige man bor. Att ens husdjur kan drabbas är väl självklart och inte sjutton är man så dum i huvudet att man tror att ens husdjur är osårbart och kommer att leva i all oändlighet. Visst sjutton tar man en risk om man släpper ut sina husdjur hur som helst om det finns varg i närheten men bara för det kan man inte beskylla vargen för att husdjuret har dött. Det är sådant som sker i naturen och vill man förhindra det får man göra det genom att hålla koll på sina husdjur.
CITAT (dahla @ 17-01-2010, 18:34)  Du anser att 27 vargar ska gå före långt många fler människor... jag anser att människan måste sättas i första rummet. Det finns nog ingen mening att försöka få dig att förstå mig i så fall. Debatten blir meningslös om man inte förstår andra människor. Varför skulle människan sättas i första rummet? Vargen som art är existensberättigad oavsett hur den påverkar oss som art och även varje individ. Vi kan inte sätta oss ovanför naturen och börja bestämma vad som skall finnas och vad som inte skall finnas eller hur många som skall finnas av det ena och hur många som skall finnas av det andra. Jag ser inte vari det här sjukliga kontrollbehovet ligger. Vi borde i de flesta fall anpassa oss efter våran omgivning inte tvärtom, vi är en del av naturen och vi borde acceptera att den ser ut som den gör, inte försöka styra den hit och styra den dit. Man behöver inte förstå andra människor i det här fallet egentligen. De som borde förstå någonting är vargjägarna. De borde förstå att vargen är ett djur som hör hemma i naturen och de borde lära sig att acceptera det. Jägarna kan inte bara sätta sig över allting och styra populationer hit och dit för att gynna sina egna intressen, naturen är inte så simpel och det kan slå snett på många vis.
CITAT (Nauti @ 20-01-2010, 20:33)  Varför skulle människan sättas i första rummet? För att dom flesta av oss människor är humana och ser till andra människor i första hand... kanske...
*Stintan*
20-01-2010, 21:30
CITAT (Nauti @ 20-01-2010, 20:27)  Kan du inte lägga ner det där argumentet? Det är många som bor med vargen som vill ha den kvar och som inte är ett dugg rädda för att gå ut. Om man baserar sannolikheten att bli attackerad av en varg eller att över huvud taget komma i kontakt med en på statistik där sådant skett så är sannolikheten försvinnande liten. Varför gå och vara rädd för någonting som inte kommer att hända? Det är nog hjärnspöken som grundar sig till stor del på gammal folktro, för inte finns det någon anledning att vara rädd för varg inte, oavsett var i Sverige man bor.
Att ens husdjur kan drabbas är väl självklart och inte sjutton är man så dum i huvudet att man tror att ens husdjur är osårbart och kommer att leva i all oändlighet. Visst sjutton tar man en risk om man släpper ut sina husdjur hur som helst om det finns varg i närheten men bara för det kan man inte beskylla vargen för att husdjuret har dött. Det är sådant som sker i naturen och vill man förhindra det får man göra det genom att hålla koll på sina husdjur. Kan du förklara för mig hur det kan vara så många som lever med vargen inpå knuten och som inte är ett dugg rädda. Det finns ju bara drygt 200 vargar och de flesta går ju ingår i en flock och går inte ensamma. Tror knappast de orädda har vargen precis inpå knuten. Sen kan du snacka om sannolikheter hit o dit hur mycket du vill. Tror knappast dina argument biter på rädda människor som kanske blivit av med ett husdjur eller bor granne med någon som drabbats. Tyvärr sitter nog räddslan djupare än du tror och jag tycker att du har en nonchalant syn på detta. Istället borde man försöka lösa problemet så att dessa människor lär sig leva i harmoni med naturen och det som ryms däri. Det har i de fall jag läst om varit fråga om hundar som befunnit sig inne på tomter och det vore väl lite märkligt om man inte skulle kunna få ha sin inhägnade tomt som en fredad zon. Det har ju inte varit fråga om att släppa ut sina djur hur som helst. Släpper man lös sin hund i en vargskog så ok då får man skylla sig själv men så har ju inte varit fallet.
vitavargen
20-01-2010, 22:02
CITAT (dahla @ 20-01-2010, 20:42)  För att dom flesta av oss människor är humana och ser till andra människor i första hand... kanske... En human människosyn kan inte acceptera det dåd, som utfördes mot vargarna i Sverige. Bönder som får skador på sina "tillhörigheter" får ersättning. De har inte med dådet att göra. Det är bara jägare som utfört dådet. Sluta med den humana masken. Ingenting har skadat människor i Sverige som varjakten vars effekter kommer att vara samtalsämne många generationer efter oss också. Glöm ordet human i detta sammanhang.
*Stintan*
20-01-2010, 22:54
Nu är det TV!!!
herkules
20-01-2010, 22:56
CITAT (*Stintan* @ 20-01-2010, 21:30)  Kan du förklara för mig hur det kan vara så många som lever med vargen inpå knuten och som inte är ett dugg rädda. Det finns ju bara drygt 200 vargar och de flesta går ju ingår i en flock och går inte ensamma. Tror knappast de orädda har vargen precis inpå knuten. Sen kan du snacka om sannolikheter hit o dit hur mycket du vill. Tror knappast dina argument biter på rädda människor som kanske blivit av med ett husdjur eller bor granne med någon som drabbats. Tyvärr sitter nog räddslan djupare än du tror och jag tycker att du har en nonchalant syn på detta. Istället borde man försöka lösa problemet så att dessa människor lär sig leva i harmoni med naturen och det som ryms däri. Det har i de fall jag läst om varit fråga om hundar som befunnit sig inne på tomter och det vore väl lite märkligt om man inte skulle kunna få ha sin inhägnade tomt som en fredad zon. Det har ju inte varit fråga om att släppa ut sina djur hur som helst. Släpper man lös sin hund i en vargskog så ok då får man skylla sig själv men så har ju inte varit fallet. fast visst är det väl så att du får skjuta varg nu om den hotar exvis husdjur? jag vet inte riktigt om jag tror på att hund tagits av varg på en gårdsplan. det kan vara sant men det kan också vara osant. vargar som går fram till hus är inte som de ska ...
vitavargen
20-01-2010, 23:49
Det var en ganska bra debatt i 4:an ikväll.
Centern tror fortfarande på sin teori om "inavel", som har mycket mera religiös laddning än biologisk. De
skjutna vargarna som undersöktes hittills, visade inte på några sjukdomar.
Civilisationen siktades på i och med vargjakten, men nu gäller det att begränsa vargjaktens negativa effekter på andra samhällsområden.
*Stintan*
20-01-2010, 23:49
CITAT (herkules @ 20-01-2010, 22:56)  fast visst är det väl så att du får skjuta varg nu om den hotar exvis husdjur? jag vet inte riktigt om jag tror på att hund tagits av varg på en gårdsplan. det kan vara sant men det kan också vara osant. vargar som går fram till hus är inte som de ska ... Skyddsjakt är ju tillåten men det förutsätter ju att det är en jägare som skjuter. Ja man vet ju inte det kanske var en defekt varg.
Huggorm
21-01-2010, 22:19
Någon mer som såg debatten på SVT som slutade nyss? Relativt bra debatt, även vargmotståndarna fick komma till tals. Jag vill nog till och med påstå att vargmotståndarna vann den diskussionen, men det berodde nog en del på att vissa av vargförespråkarna som var halvidioter. Intressant också när den äldre mannen påpekade att folk dödats av varg i Ryssland de sista året och det började ropas "nej" från alla håll. Detta påstående var ju helt sant, jag har själv postat tidningsartiklar om det tidigare i denna tråd.
herkules
21-01-2010, 22:22
CITAT (Huggorm @ 21-01-2010, 22:19)  Någon mer som såg debatten på SVT som slutade nyss? Relativt bra debatt, även vargmotståndarna fick komma till tals. Jag vill nog till och med påstå att vargmotståndarna vann den diskussionen, men det berodde nog en del på att vissa av vargförespråkarna som var halvidioter. Intressant också när den äldre mannen påpekade att folk dödats av varg i Ryssland de sista året och det började ropas "nej" från alla håll. Detta påstående var ju helt sant, jag har själv postat tidningsartiklar om det tidigare i denna tråd. jag såg men tycker inte att det som är viktigt vad det gäller vargens vara eller icke vara kommit fram i de två debatter som sänts på tv.
Huggorm
21-01-2010, 22:27
CITAT (herkules @ 21-01-2010, 22:22)  jag såg men tycker inte att det som är viktigt vad det gäller vargens vara eller icke vara kommit fram i de två debatter som sänts på tv. Vad är det viktiga som inte kom fram då? En expert berättade också att problemen med inavel inte alltid syns vid obduktion, utan brukar sätta sig på fortplantningsförmågan så kullarna blev mindre. Detta vänder ju lite på hela frågan, då kanske dessa vargar passar motståndarna bättre än förespråkarna?
Jag tycker helt klart att Olof Liberg är lugn och sansad i debatten... man må tycka vad man vill om honom men han är inte på jägarnas sida och han är inte heller på jaktmotståndarnas sida... han är på vargens sida. Han sa ju att han anser att den valda vargpolitiken är den bästa för vargen i Sverige nu.
Damen bredvid honom blev bra lång i ansiktet när han förklarade att alla dödsfall av vargar oavsett orsak är medtagna i beräkningarna av dessa 13% så det vill nog till att man är påläst och införstådd i ämnet om man ska debattera när han är med.
Huggorm
21-01-2010, 22:35
Dåligt påläst var däremot den unga, skäggiga göteborgaren som uttalade sig alldeles på slutet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|