|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36
CITAT (vitavargen @ 03-01-2010, 19:14)  #649.
Jag tycker att du ska börja med att be Gunilla-T om ursäkt för ditt tidigare inlägg som du skrev till henne med den jägarkulturen som bara ni kan.
Svar på dina inlägg är vilkorat till att du visar en civiliserade ton i tråden. jag kan hitta hur många sakfel som helst i dina argumenter...du svarar inte på min fråga ändå när fakta kommer fram om hur det står till med den svenska Vargstammen. CITAT (Gunilla T @ 03-01-2010, 15:06)  Nu är det ju du som resonerar dumt...det är jägarna själva som dödar och skadar sina hundar men gärna skyller på vargen. Menar du att man ska ta det här seriöst????
vitavargen
03-01-2010, 19:21
#561.
Vet inte vad seriös betyder. Men jag vet att du ska be Gunilla-T om ursäkt för att jag ska kunna ta dig på allvar.
CITAT (vitavargen @ 03-01-2010, 19:21)  #561.
Vet inte vad seriös betyder. Men jag vet att du ska be Gunilla-T om ursäkt för att jag ska kunna ta dig på allvar. Ursäkta Gunilla för att du inte är frisk...så.....nu har du kommit ifrån att svara på min enkla fråga.....
Den svenska rovdjursförvaltningen styrs av ”Sammanhållen Rovdjurspolitik” (prop. 2000/01:57, bet. 2000/2001: MJU9, rskr 2000/2001:174), som antogs av Sveriges Riksdag i mars år 2001. Det övergripande målet är att björn, järv, kungsörn, lodjur och varg ska finnas i livskraftiga stammar i landet.
Det står jag bakom och försvarar.
I beslutet fastställs nationella miniminivåer för björn, lodjur och kungsörn, etappmål för järv och varg samt lämpliga utbredningar för arterna. Målen för rovdjursstammarna anges i antal föryngringar (antal honor med ungar) och hur många individer detta motsvarar.
Det här med "lämpliga utbredningar" kan jag dock inte försvara... jag anser att om det ska vara nationella miniminivåer så ska djuren finnas i HELA nationen. (med undantag av städer och samhällen)
Miniminivåer har fastställts för de arter som finns i så stort antal att deras långsiktiga överlevnad är säkrad. Etappmål har fastställts för arter som inte finns i så stort antal att deras långsiktiga överlevnad är säkrad. En miniminivå är det minsta antalet individer som ska finnas av en art i Sverige och ska inte ses som ett angivet slutmål. Etappmål är ett delmål för artens tillväxt mot en nivå där artens fortsatta existens i Sverige kan anses långsiktigt säkrad. När etappmålet uppnåtts bör en förnyad bedömning göras om mål för arten.
Nu har vi alltså uppnått 200 vargar och 20 föryngringar som ett etappmål...nu har vi jakt påvargen för att hålla etappmålet tills utredningen är färdig... vargen ökar ändå med 25 - 30% just nu.
Björn:
Miniminivå*: 100 föryngringar per år (motsvarar cirka 1 000 björnar). Målet för björnstammens utbredning är att den fyller ut områdena mellan nuvarande reproduktionsområden och att spridningen tillåts fortsätta söderut.
Antal i Sverige: 2 350–2 900 individer (2006) enligt Svenska rovdjursföreningen.
Vi hade samma ramaskri från bombvänstern och deras veganer och jaktmotståndare när det gällde jakten på björn då fanns färre än 1000 björnar i Sverige... trots jakt så ökar björnarna i antal... nu för tiden hör man inte så mycket om björn som rör sig där människor bor... jakten har fått björnarna att sky människor.
CITAT (Jonny @ 03-01-2010, 19:17)  Menar du att man ska ta det här seriöst???? Skulle inte förvåna mig det minsta. Sedan skulle man väl kunna påstå att det är jägarnas fel ändå, som inte håller koll på sina hundar om det nu sker en incident med en varg? Dessutom är väl jakthundar tränade till att provocera?
vitavargen
03-01-2010, 19:34
vet att det är svårt att begrippa som jägare, när andra säger skjut inte.
Då hämtas alla världens matematik och politik till hjälp för att rättfärdiga sitt behov av skjutande, för det är det som ger kicken.
CITAT (dahla @ 03-01-2010, 19:23)  i hade samma ramaskri från bombvänstern och deras veganer och jaktmotståndare när det gällde jakten på björn då fanns färre än 1000 björnar i Sverige... trots jakt så ökar björnarna i antal... nu för tiden hör man inte så mycket om björn som rör sig där människor bor... jakten har fått björnarna att sky människor. Du får inte inn det i skallen På Gröna Khmer...tro mig...inte ett endaste sakligt svar bara en massa lösa påståenden hela tiden som grundar sig ovetenskap....kan väl till deras försvar säga att det finns lika goda kålsupare på bägge sidor...altså oförstående jägare som har en nolltolerans som är tillika lika förkastlig.....fakta borde diskuteras...inte emotionella ytringar som igjen provar att förankras i..."Så är det för min morbror jagar och han vet...."......Mina svar gjenom tråden speglar hur debatten har varit..osakliga innlägg besvaras lika osakligt...att då igjen begära att jag ska be om ursäkt för att andra kan kasta ur sig vilka påståenden som helst ser jag inte som meningsfullt........... CITAT (vitavargen @ 03-01-2010, 19:34)  vet att det är svårt att begrippa som jägare, när andra säger skjut inte.
Då hämtas alla världen matematik och politik till hjälp för att rättfärdiga sitt behov av skjutande, för det är det som ger kicken. Tycker du det är en undergång att vargstammen har ökat från ifjol till i år?
Piccante
03-01-2010, 19:39
CITAT (dahla @ 03-01-2010, 19:23)  Den svenska rovdjursförvaltningen styrs av ”Sammanhållen Rovdjurspolitik” (prop. 2000/01:57, bet. 2000/2001: MJU9, rskr 2000/2001:174), som antogs av Sveriges Riksdag i mars år 2001. Det övergripande målet är att björn, järv, kungsörn, lodjur och varg ska finnas i livskraftiga stammar i landet.
Det står jag bakom och försvarar.
I beslutet fastställs nationella miniminivåer för björn, lodjur och kungsörn, etappmål för järv och varg samt lämpliga utbredningar för arterna. Målen för rovdjursstammarna anges i antal föryngringar (antal honor med ungar) och hur många individer detta motsvarar.
Det här med "lämpliga utbredningar" kan jag dock inte försvara... jag anser att om det ska vara nationella miniminivåer så ska djuren finnas i HELA nationen. (med undantag av städer och samhällen)
Miniminivåer har fastställts för de arter som finns i så stort antal att deras långsiktiga överlevnad är säkrad. Etappmål har fastställts för arter som inte finns i så stort antal att deras långsiktiga överlevnad är säkrad. En miniminivå är det minsta antalet individer som ska finnas av en art i Sverige och ska inte ses som ett angivet slutmål. Etappmål är ett delmål för artens tillväxt mot en nivå där artens fortsatta existens i Sverige kan anses långsiktigt säkrad. När etappmålet uppnåtts bör en förnyad bedömning göras om mål för arten.
Nu har vi alltså uppnått 200 vargar och 20 föryngringar som ett etappmål...nu har vi jakt påvargen för att hålla etappmålet tills utredningen är färdig... vargen ökar ändå med 25 - 30% just nu.
Björn:
Miniminivå*: 100 föryngringar per år (motsvarar cirka 1 000 björnar). Målet för björnstammens utbredning är att den fyller ut områdena mellan nuvarande reproduktionsområden och att spridningen tillåts fortsätta söderut.
Antal i Sverige: 2 350–2 900 individer (2006) enligt Svenska rovdjursföreningen.
Vi hade samma ramaskri från bombvänstern och deras veganer och jaktmotståndare när det gällde jakten på björn då fanns färre än 1000 björnar i Sverige... trots jakt så ökar björnarna i antal... nu för tiden hör man inte så mycket om björn som rör sig där människor bor... jakten har fått björnarna att sky människor. Nu anser jag inte att det bara är bombvänster etc som protesterar mot vargslakten. Det finns både lantbrukare och jägare som inte håller med talibanjägarna i denna fråga. Men det är inte lätt alltid för boende på landsbygden att hävda andra åsikter då det sociala trycket är stort och högljudda jägare kan vara tongivande medlemmar i bygdegårdsföreningen, vägföreningen, skytteklubben, församlingsrådet, LRF-kretsen etc.
CITAT (Nauti @ 03-01-2010, 19:32)  Skulle inte förvåna mig det minsta. Sedan skulle man väl kunna påstå att det är jägarnas fel ändå, som inte håller koll på sina hundar om det nu sker en incident med en varg? Dessutom är väl jakthundar tränade till att provocera? Tränad på att provocera?...dom flesta jakthunder har kvar dom generna som vargen en gång gav dom...att jaga....är det att provocera?...att man får räkna med att hundar ryker med är absolut säkert.Släpper man en löshund i marker där det finns varg så löper man en risk...många vill inte ta den risken och avstår från att släppa...lika lite som jag är villig att släppa en hund vid en trafikerad väg....Rätten att skydda sin hund finns så jag får vara enig med dig....det är smällar man får ta..... CITAT (Markus_H @ 03-01-2010, 19:39)  Nu anser jag inte att det bara är bombvänster etc som protesterar mot vargslakten. Det finns både lantbrukare och jägare som inte håller med talibanjägarna i denna fråga. Men det är inte lätt alltid för boende på landsbygden att hävda andra åsikter då det sociala trycket är stort och högljudda jägare kan vara tongivande medlemmar i bygdegårdsföreningen, vägföreningen, skytteklubben, församlingsrådet, LRF-kretsen etc. Det är jag helt enig i ....men frågan kvarstår...varför en så himmla upprördhet för Vargen?...är den extra mycket värd??....med projektet Skandulv så borde dom allra flesta tycka att den har ett bra skydd och ett bra bevarandestatus.....
ingrid fuxwall
03-01-2010, 19:45
Detta är helt klart ett ämne som rör upp känslor - vilken engergi Ni bestitter, vilka odlingar Ni måste ha med all den energin.
Själv var jag engagerad så länge vargen som tog en massa tamboskap i närheten var vid liv men i och med att han blev prickad - han som hade en mer eller mindre krossad käke och som enbart livnärde sig och sin familj på tamboskap.
Hörde något - att de som är mest vargälskare är sådana som bor i betongen och som aldrig lämnar den - stämmer det? För nog är det så att det finns människor som bor i storstaden och som aldrig lämnar den och att det är just de som mest försvarar mångfalden och att vi alla andra ska tycka samma sak.
Sak samma - man har anmällt till Eu men vad spelar det för roll när vargarna redan är döda?
CITAT (Jonny @ 03-01-2010, 19:35)  kan väl till deras försvar säga att det finns lika goda kålsupare på bägge sidor...altså oförstående jägare som har en nolltolerans som är tillika lika förkastlig.....fakta borde diskuteras. Absolut! Jag drar inte alla över samma kant... önskar dock att viljan att söka kunskap i ämnet vore högre än att hänvisa till aftonbladet's debattpanel... Jag kan absolut inte allt och kommer aldrig bli fullärd och jag kommer alltid ha respekt för dom som har forskarjobb hos naturvårdsverket... jag skulle gärna jobba där med dom här frågorna för att få än mer kunskap i ämnet.
herkules
03-01-2010, 19:54
[attachment=45892:hjaltemo...a_vargar.gif]
CITAT (ingrid fuxwall @ 03-01-2010, 19:45)  Sak samma - man har anmällt till Eu men vad spelar det för roll när vargarna redan är döda? Ja,man gjore samma sak i Finland för något år sedan men enligt EU så var det helt rätt med vargjakt... den svenska vargjakten bygger på exakt samma principer så en anmälan borde vara meningslös. Politikerna kanske litar mer på vargforskarna än på de som lämnade in protesterna... CITAT (herkules @ 03-01-2010, 19:54)  [attachment=45892:hjaltemo...a_vargar.gif] Du vinner ju inga debattpoäng med fånerier i den formen.
CITAT (dahla @ 03-01-2010, 19:50)  Absolut!
Jag drar inte alla över samma kant... önskar dock att viljan att söka kunskap i ämnet vore högre än att hänvisa till aftonbladet's debattpanel...
Jag kan absolut inte allt och kommer aldrig bli fullärd och jag kommer alltid ha respekt för dom som har forskarjobb hos naturvårdsverket... jag skulle gärna jobba där med dom här frågorna för att få än mer kunskap i ämnet. Just precis.....Jag har i snart 15 år spårat Lo och Varg..all tid är ideell...hur mycket tid jag har lagt ned har jag ingen aning om...det lustiga är att här så framstår man som en lustmördare och en som raserar hela det civilicerade samhället och när jag är på möten och/eller träffar jägare med nolltolerans så framstår jag som vargkramare  .......om man bara kunde acceptera båda sidor...och se att ett bevarande av vargstammen kan fungera på trots av alla olikheter faktisk kan fungera....
herkules
03-01-2010, 19:57
CITAT (dahla @ 03-01-2010, 19:56)  /../ Du vinner ju inga debattpoäng med fånerier i den formen. säger du det så..
CITAT (herkules @ 03-01-2010, 19:54)  [attachment=45892:hjaltemo...a_vargar.gif] Helt förkastlig bild,,,,,,,,,,,,,,,ser du inte själv???????....Borde vara förbjudet......Pälsen är ju helt sönderskjuten...fy skäms på en sådan fin trofé
vitavargen
03-01-2010, 20:03
CITAT (herkules @ 03-01-2010, 19:54)  [attachment=45892:hjaltemo...a_vargar.gif] Den var bra men den ociviliserade antika mentaliteten som jakt medför syns inte klart och tydligt
herkules
03-01-2010, 20:03
CITAT (dahla @ 03-01-2010, 19:56)  Ja,man gjore samma sak i Finland för något år sedan men enligt EU så var det helt rätt med vargjakt... den svenska vargjakten bygger på exakt samma principer så en anmälan borde vara meningslös. Politikerna kanske litar mer på vargforskarna än på de som lämnade in protesterna... därför är vargjakten anmäld: För att jakt ska tillåtas krävs en så kallad ”gynnsam bevarande status”, alltså att vargstammen är livskraftig. Det vet regeringen inte om den är. Det säger sig självt att 210 individer inte räcker.
CITAT (herkules @ 03-01-2010, 20:03)  därför är vargjakten anmäld: För att jakt ska tillåtas krävs en så kallad ”gynnsam bevarande status”, alltså att vargstammen är livskraftig. Det vet regeringen inte om den är. Det säger sig självt att 210 individer inte räcker. Det säger sig själv....så du menar att du har mera kunnskap om det räcker eller inte än forskarna på Skandulv????Kan ni inte bara erkänna att ni tapte slaget om jakt eller inte och snabba er att ta jägarexamen så får ni vara med på det roliga?
sparvuggla
03-01-2010, 20:05
CITAT (herkules @ 03-01-2010, 19:54)  [attachment=45892:hjaltemo...a_vargar.gif] fin bild!! och träffar mitt i prick!
herkules
03-01-2010, 20:10
CITAT (dahla @ 03-01-2010, 19:03)  Absolut inte!
Om du inte har fattat det så VILL jag att vi ska ha varg i HELA Sverige... dock inte enbart i fyra län...
Men för att få en snabbare spridning till hela Sverige så måste vargen få jagas på de orter där den ställer till problem för ortsbefolkningen. men då blir de ju inte fler utan färre, hur ska de då kunna sprida sig? och undvika inavel. CITAT (Nauti @ 03-01-2010, 19:32)  Skulle inte förvåna mig det minsta. Sedan skulle man väl kunna påstå att det är jägarnas fel ändå, som inte håller koll på sina hundar om det nu sker en incident med en varg? Dessutom är väl jakthundar tränade till att provocera? jaja, det där är bara jäkla trams, de får väl ränna efter hunden i lina, jagar med löshund gör man inte i vargland.
CITAT (Jonny @ 03-01-2010, 19:57)  Just precis.....Jag har i snart 15 år spårat Lo och Varg..all tid är ideell...hur mycket tid jag har lagt ned har jag ingen aning om...det lustiga är att här så framstår man som en lustmördare och en som raserar hela det civilicerade samhället och när jag är på möten och/eller träffar jägare med nolltolerans så framstår jag som vargkramare  .......om man bara kunde acceptera båda sidor...och se att ett bevarande av vargstammen kan fungera på trots av alla olikheter faktisk kan fungera.... Jadu... förra året ringde markägaren där jag jagar... en personbil hade kört på ett rådjur och båda bakbenen var av men djuret levde. Markägaren var bortrest över dagen så han bad mig ta hand om det påkörda djuret. Jag var i närheten och var på olycksplatsen 5 minuter senare... när jag kommer fram står där en gammal folkvagnsbuss med en stor dekal i bakrutan "KÖTT ÄR MORD" vilket fick mig att småle lite... jag pratar med en hysterisk ägare och hans flickvän som storbölar... jag blir också lessen när djur får lida så jag plockar fram en fällkniv som jag oftast har med mig och ber dom se bort ifall dom tycker det är obehagligt. Jag sticker djuret i hjärtat och några sekunder senare tystnar djuret som tidigare skrek av ren och skär skräck och smärta. När jag är färdig frågar människan hur jag har mage att döda djuret!?!?!?! Dom tyckte på allvar att någon myndighet skulle rycka ut för att sätta tillbaka benen på rådjuret och se till så det återigen kunde leva fritt... Efter 20 minuter började dom två förstå att jägare faktiskt behövs och dom till och tackade för hjälpen... men till en början var dom på vippen att bli våldsamma... det kunde lika gärna ha stått "KUNSKAP ÄR MACKT" (med ck) på dekalen
ingrid fuxwall
03-01-2010, 20:12
CITAT (sparvuggla @ 03-01-2010, 20:05)  fin bild!! och träffar mitt i prick! Tänk vad olika vi tycker, fast Ni andra har säkert andra tankar om vargjakten än mig, när jag ser herkules bild mår jag illa och tänker på de ildåd som hände i tyskland under andra väldskriget fast Ni tycker tydligen att vargjakten är jämförbart. Håller med om att man kanske på vissa ställen var lite väl jaktgalna men att sätta en liknelse mellan vargjakten och Hitlers utrotning är lite väl långsökt, fast jag la kanske in något jag inte borde gjort i bilden
herkules
03-01-2010, 20:13
CITAT (Jonny @ 03-01-2010, 20:05)  Det säger sig själv....så du menar att du har mera kunnskap om det räcker eller inte än forskarna på Skandulv????Kan ni inte bara erkänna att ni tapte slaget om jakt eller inte och snabba er att ta jägarexamen så får ni vara med på det roliga? 1) nej, jag har ingen kunskap, detta är grunden till eu-anmälan 2) att döda är förkastligt, inte roligt
CITAT (herkules @ 03-01-2010, 20:10)  men då blir de ju inte fler utan färre, hur ska de då kunna sprida sig? och undvika inavel. Men snälla du... inser du inte att vi trots en avskjutning på 10% har en ökning av mer än 25%? Ofin fråga kanske men helt ärlig, går du i grundskolan eller är du vuxen?
herkules
03-01-2010, 20:16
CITAT (dahla @ 03-01-2010, 20:10)  Jadu... förra året ringde markägaren där jag jagar... en personbil hade kört på ett rådjur och båda bakbenen var av men djuret levde. Markägaren var bortrest över dagen så han bad mig ta hand om det påkörda djuret. Jag var i närheten och var på olycksplatsen 5 minuter senare... när jag kommer fram står där en gammal folkvagnsbuss med en stor dekal i bakrutan "KÖTT ÄR MORD" vilket fick mig att småle lite... jag pratar med en hysterisk ägare och hans flickvän som storbölar... jag blir också lessen när djur får lida så jag plockar fram en fällkniv som jag oftast har med mig och ber dom se bort ifall dom tycker det är obehagligt. Jag sticker djuret i hjärtat och några sekunder senare tystnar djuret som tidigare skrek av ren och skär skräck och smärta. När jag är färdig frågar människan hur jag har mage att döda djuret!?!?!?! Dom tyckte på allvar att någon myndighet skulle rycka ut för att sätta tillbaka benen på rådjuret och se till så det återigen kunde leva fritt... Efter 20 minuter började dom två förstå att jägare faktiskt behövs och dom till och tackade för hjälpen... men till en början var dom på vippen att bli våldsamma... det kunde lika gärna ha stått "KUNSKAP ÄR MACKT" (med ck) på dekalen  jag tror inte att det finns någon i den här tråden, spelar ingen roll vems "sida" man står på, som har något emot viltvård. det är tvunget att avliva trafikskadade djur. samma med skabbrävar. CITAT (dahla @ 03-01-2010, 20:14)  Men snälla du... inser du inte att vi trots en avskjutning på 10% har en ökning av mer än 25%? Ofin fråga kanske men helt ärlig, går du i grundskolan eller är du vuxen? skola? det finns drygt 200 vargar, ni vill skjuta många fler och så ska de ut i landet, hur i helvete ska de kunna bli fler?
CITAT (herkules @ 03-01-2010, 20:13)  1) nej, jag har ingen kunskap, detta är grunden till eu-anmälan 2) att döda är förkastligt, inte roligt Är du totalvegan så du inte äter kött av något slag Herkules?
herkules
03-01-2010, 20:23
CITAT (dahla @ 03-01-2010, 20:18)  Är du totalvegan så du inte äter kött av något slag Herkules? nej jag är inte vegan, jag blundar när jag äter jag vill förtydliga mig lite, att döda för nöjes skull är förkastligt.
CITAT (dahla @ 03-01-2010, 20:10)  När jag är färdig frågar människan hur jag har mage att döda djuret!?!?!?! Dom tyckte på allvar att någon myndighet skulle rycka ut för att sätta tillbaka benen på rådjuret och se till så det återigen kunde leva fritt... Det var väl inte så underligt att tänka så egentligen. Hade samma sak skett en människa hade ju absolut inte den naturliga reaktionen varit att döda den. Det kanske inte är realistiskt men det vore väl ett bättre alternativ än att avliva djuret?
CITAT (herkules @ 03-01-2010, 20:23)  nej jag är inte vegan, jag blundar när jag äter
jag vill förtydliga mig lite, att döda för nöjes skull är förkastligt. Du måste inte äta kött! Enkelt förklarad låter du andra vara bödelen för att kunna smörja kråsen med döda djur.......ungefär så låter det när en jaktmotståndare ska krydda sina meningar,,,,
CITAT (herkules @ 03-01-2010, 20:16)  jag tror inte att det finns någon i den här tråden, spelar ingen roll vems "sida" man står på, som har något emot viltvård. det är tvunget att avliva trafikskadade djur. samma med skabbrävar. skola?
det finns drygt 200 vargar, ni vill skjuta många fler och så ska de ut i landet, hur i helvete ska de kunna bli fler? Nu vårdar vi språket lite. "Ni" vill skjuta många fler... alltså... EN gång till då... den förra regeringen beslutade om 200 vargar och 20 föryngringar som ett etappmål... när etappmålet är uppnått ska det till en utredning som berättar hur det går med vargen sett ur väldigt många synvinklar... utredningen vill man nu skynda på och hasta förbi från vargkramarhåll... forskarna vill att man verkligen går grundlgt tillväga. Tills utredningenär klar ska antalet 200 vargar och 20 föryngringar fortsätta finnas... inte fler och inte färre. Man ser gärna att det kommer in nytt blod från ryssland till sverige. Om en varg kommer in kan man då skjuta en... som ett exempel. Med 20 föryngringar och låt säga 5 valpar per kull får vi inte mindre än 100 nya vargar med dålig genetik på ett år... bra eller dåligt? Nu skjuter vi bort 27 vargar som anses vara 10% av det totala antalet... det totala antalet INNAN föryngring av nya vaplar somföds i vår är alltså 270 vargar... minus 27 blir då alltså 243 vargar... senräknar man med att några dör naturligt och några körs på av tåg och bilar... 13 till går bort där.då har vi 230 vargar kvar... och i vår föds det alltså mer än 100 nya vargar... det innebär att vi då har 330 vargar nästa år... HUR får du det till en minskning??? Begränsa den dåliga genbanken nu... då har nya invandrade vargar STÖRRE chans att spida nya gener... på sikt,låt säga 20 - 30 år kanske vi kan ha 400 genetiskt friska vargar i vårt rike... man måste INTE skynda på allt så mycket hela tiden.
CITAT (dahla @ 03-01-2010, 20:10)  Jadu... förra året ringde markägaren där jag jagar... en personbil hade kört på ett rådjur och båda bakbenen var av men djuret levde. Markägaren var bortrest över dagen så han bad mig ta hand om det påkörda djuret. Jag var i närheten och var på olycksplatsen 5 minuter senare... när jag kommer fram står där en gammal folkvagnsbuss med en stor dekal i bakrutan "KÖTT ÄR MORD" vilket fick mig att småle lite... jag pratar med en hysterisk ägare och hans flickvän som storbölar... jag blir också lessen när djur får lida så jag plockar fram en fällkniv som jag oftast har med mig och ber dom se bort ifall dom tycker det är obehagligt. Jag sticker djuret i hjärtat och några sekunder senare tystnar djuret som tidigare skrek av ren och skär skräck och smärta. När jag är färdig frågar människan hur jag har mage att döda djuret!?!?!?! Dom tyckte på allvar att någon myndighet skulle rycka ut för att sätta tillbaka benen på rådjuret och se till så det återigen kunde leva fritt... Efter 20 minuter började dom två förstå att jägare faktiskt behövs och dom till och tackade för hjälpen... men till en början var dom på vippen att bli våldsamma... det kunde lika gärna ha stått "KUNSKAP ÄR MACKT" (med ck) på dekalen  Men faktisk....Vegan har iaf tagit en ställning där inget djur får dödas för sin egna skuld...i det ligger det för mig nånting som bör respekteras ...om inte fatta så iaf att respekteras...alla andra som äter kött men är emot dödande ser jag enbart som en rätt dårlig dubbelmoral.
vitavargen
03-01-2010, 20:39
CITAT (dahla @ 03-01-2010, 20:32)  ...
alltså... EN gång till då... den förra regeringen beslutade om 200 vargar och 20 föryngringar som ett etappmål... när etappmålet är uppnått ska det till en utredning som berättar hur det går med vargen sett ur väldigt många synvinklar... ... Sedan september 2006 regeras Sverige av en Allians som består av ........ Många beslut och avtal har denna regering rivit ner, några sådana avtal är arbetslöshetsförsäkringen som är ett avtal som redan var betald av den arbetslöse under hennes arbetsår. Dessa avtal har ogiltigförklarades ensidigt av regeringen. Om det fanns nåt beslut om djuren kunde denna regering förkasta på samma sätt som de avtalen..
CITAT (Jonny @ 03-01-2010, 20:36)  Men faktisk....Vegan har iaf tagit en ställning där inget djur får dödas för sin egna skuld...i det ligger det för mig nånting som bör respekteras ...om inte fatta så iaf att respekteras...alla andra som äter kött men är emot dödande ser jag enbart som en rätt dårlig dubbelmoral. Jo,men att förespråka att man bara ska se på medans djuret lider faller mig inte i smaken... och när chocken hade släppt så hade dom till och med ändrat åsikt om jägare. Det var ju knappast MITT fel att djuret saknade bakben... kanske kunde jag ha jagat flitigare och skjutit just det djuret innan det klev ut i vägen... kanske...
CITAT (vitavargen @ 03-01-2010, 20:39)  Sedan september 2006 regeras Sverige av en Allians som består av ........
Många beslut och avtal har denna regering rivit ner, några sådana avtal är arbetslöshetsförsäkringen som är ett avtal som redan var betald av den arbetslöse under hennes arbetsår. Dessa avtal har ogiltigförklarades ensidigt av regeringen.
Om det fanns nåt beslut om djuren kunde denna regering förkasta på samma sätt som de avtalen.. Snälla nån ......Dagens regering FÖLJER beslutet från 2001....dom har inte rivit upp det .....etappmålet ÄR uppnådd....Vad har vargjakten med arbetslöshetspolitiken att göra?
CITAT (vitavargen @ 03-01-2010, 20:39)  Sedan september 2006 regeras Sverige av en Allians som består av ........
Många beslut och avtal har denna regering rivit ner, några sådana avtal är arbetslöshetsförsäkringen som är ett avtal som redan var betald av den arbetslöse under hennes arbetsår. Dessa avtal har ogiltigförklarades ensidigt av regeringen.
Om det fanns nåt beslut om djuren kunde denna regering förkasta på samma sätt som de avtalen.. Ja, men nu lyssnar alla partierna på forskare som vet vad dom gör istället för att lyssna till folk med foliehatt på huvet...
vitavargen
03-01-2010, 20:44
CITAT (dahla @ 03-01-2010, 20:42)  Ja, men nu lyssnar alla partierna på forskare som vet vad dom gör istället för att lyssna till folk med foliehatt på huvet... Så skyll inte på tidigare regering och forskare och granne och etc. Säg som det är. Säg jag vill döda,för jag mår bra av det!
CITAT (dahla @ 03-01-2010, 20:41)  Jo,men att förespråka att man bara ska se på medans djuret lider faller mig inte i smaken... och när chocken hade släppt så hade dom till och med ändrat åsikt om jägare. Det var ju knappast MITT fel att djuret saknade bakben... kanske kunde jag ha jagat flitigare och skjutit just det djuret innan det klev ut i vägen... kanske... Men dom e ju Djuuuuuuurvänner fattar du väl...dom kan stå och hyla till någon annan (Du) tar beslutet...om det var så illa varför slängde dom inte djuret i bilen och for till vetrinären????...I början (1992) när debatten för mig började så gillade jag att tro att detta var en saklig debatt som inte hadde något med Stad/Landsbygd att göra..men hellre till hur det skulle skötas...icke det icke...det utkrystaliserar sig mer och mer till att bli en kamp mellan stad/landsbygd.......och hur några personer här hela tiden vill ha det till att dom som är för en bra acceptabel stam av rovvilt utpekas som nazister och enbart vill utrota den sista rest av djuren som finns....jo...dom ska man be om ursäkt till.... CITAT (vitavargen @ 03-01-2010, 20:44)  Så skyll inte på tidigare regering och forskare och granne och etc.
Säg som det är. Säg jag vill döda,för jag mår bra av det! Jag vill döda för jag mår inte bra av det ...jag mår RIKTIGT bra av det ........
Anki på Öland
03-01-2010, 20:50
CITAT (Aqvakul @ 03-01-2010, 13:13)  Det är väldigt lätt att generalisera när det gäller grupper som man ogillar. Tror inte alls att du själv uppskattar motsvarande förenklade och förklenade beskrivning av t.ex. veganer... Tack, undrade just om det bara var jag som inte tyckte det var OK att använda vilka invektiv som helst om sina medmänniskor även om man tycker man har rätt i sakfrågan. Säger som det sagts så ofta i andra trådar med olika åsikter - det säger mer om den som skriver det än den det är riktat mot. Håller f.ö. helt med i sakfrågan när det gäller vargarna.... Anki
CITAT (vitavargen @ 03-01-2010, 20:44)  Så skyll inte på tidigare regering och forskare och granne och etc.
Säg som det är. Säg jag vill döda,för jag mår bra av det! Jag mår bra av att veta att dom djuren jag skjuter och äter har fått gå under blå himmel fram till den dagen då jag avlossade skott mot just det djuret. Dom djuren som hålls i rena köttfabriker tycker jag synd om. Jag mår inte dåligt av att döda det jag ämnar äta. Det sker dagligen i vår natur... den enes död, den andres bröd...
Nu hinner jag desvärre inte fortsätta denna trevliga dialog...Jag måste packa...åker till Polen 1 vecka för att jaga....om inte före så kan vi återkomma efter...då har jag säkert nån trevlig jaktbild att delge  Hoppas ni har det bra alla och snart är det Lojakten som drar igång...kanske vi ska ha en ny tråd för den?...simma lugnt och glada hälsningar //Jonny
CITAT (Jonny @ 03-01-2010, 20:56)  Nu hinner jag desvärre inte fortsätta denna trevliga dialog...Jag måste packa...åker till Polen 1 vecka för att jaga....om inte före så kan vi återkomma efter...då har jag säkert nån trevlig jaktbild att delge  Hoppas ni har det bra alla och snart är det Lojakten som drar igång...kanske vi ska ha en ny tråd för den?...simma lugnt och glada hälsningar //Jonny Skitjakt på dig!
herkules
03-01-2010, 20:57
CITAT (Jonny @ 03-01-2010, 20:30)  Du måste inte äta kött! Enkelt förklarad låter du andra vara bödelen för att kunna smörja kråsen med döda djur.......ungefär så låter det när en jaktmotståndare ska krydda sina meningar,,,, jag äter inte kött men jag är inte vegan
CITAT (dahla @ 03-01-2010, 20:57)  Skitjakt på dig!  Tack det samma  ...kom ihåg att kött-kött inte är bra för dig va nu det är
herkules
03-01-2010, 21:00
CITAT (Jonny @ 03-01-2010, 20:59)  Tack det samma  ...kom ihåg att kött-kött inte är bra för dig va nu det är  jag hickade
vitavargen
03-01-2010, 21:02
CITAT (dahla @ 03-01-2010, 20:51)  ... Jag mår inte dåligt av att döda det jag ämnar äta. Det sker dagligen i vår natur... den enes död, den andres bröd... Äter du vargen också, för tråden handlar om just vargar.
CITAT (herkules @ 03-01-2010, 20:57)  jag äter inte kött-kött men jag är inte vegan Men du äter djur och mår bra av det även om det är någon annan som dödade djuret? Du kanske har en skinsoffa, skinhandskar, skinstövlar... dom växer inte heller på träd  Jag har hört att det finns dom som slänger skinnet från grillad kyckling... tokigt! Det jag inte kan äta upp går till komposten... alternativt som föda till grävlingarna på marken. Hur gör du med överblivet kött du inte lyckas äta upp?
vitavargen
03-01-2010, 21:06
CITAT (dahla @ 03-01-2010, 20:42)  Ja, men nu lyssnar alla partierna på forskare som vet vad dom gör istället för att lyssna till folk med foliehatt på huvet... Här är de skador som du tagit dig som jägare. Du skulle aldrig skrivit så smutsigt om du haft en annan kultur än jägarens.
CITAT (vitavargen @ 03-01-2010, 21:02)  Äter du vargen också, för tråden handlar om just vargar. Nej, köttet tillfaller staten... kött från rena köttätare påstås dessutom smaka mindre bra... men jag hade garanterat gjort nånting fint av pälsen ifall jag hade skjutit en varg. Det är en fin päls som absolut passar bättre som mössa än som golv eller väggprydnad. CITAT (vitavargen @ 03-01-2010, 21:06)  Här är de skador som du tagit dig som jägare. Du skulle aldrig skrivit så smutsigt om du haft en annan kultur än jägarens. Menar du att jag är skadad eller mindre vetande bara för att jag är uppvuxen nära naturen och jakten? Menar Du att Du är bättre än mig eller vart vill du komma?
vitavargen
03-01-2010, 21:14
CITAT (dahla @ 03-01-2010, 21:08)  ...... men jag hade garanterat gjort nånting fint av pälsen ifall jag hade skjutit en varg. ... Så du har inte skjutit en varg? CITAT (dahla @ 03-01-2010, 21:10)  ... Menar du att jag är skadad eller mindre vetande bara för att jag är uppvuxen nära naturen och jakten? Menar Du att Du är bättre än mig eller vart vill du komma? Jag har skrivit massa till dig, men inte nervärderat dig som person i mina inlägg. Glöm inte detta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|