|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36
herkules
30-12-2009, 18:55
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6363388.abfrågan är om det hinns med, de kommer skjuta så det ryker ur öronen på dem, de FÅR skjuta 27 st, undrar hur många som kommer skjutas och gömmas? tvi fan!
Mga jägare borde nog fundera på om de inte skulle vara på en skjutbana istället. Kanske en kurs i biologi och ekologi också så att de får lära sig att allt inte handlar om dem och deras gränser.
ingrid fuxwall
30-12-2009, 20:41
CITAT (herkules @ 30-12-2009, 18:55)  http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6363388.abfrågan är om det hinns med, de kommer skjuta så det ryker ur öronen på dem, de FÅR skjuta 27 st, undrar hur många som kommer skjutas och gömmas? tvi fan! Ärligt talat så får vi aldrig veta hur många som skjuts i smyg och det är inget nytt fenomen - vargar är hatade djur och så har det alltid varit
CITAT (ingrid fuxwall @ 30-12-2009, 20:41)  Ärligt talat så får vi aldrig veta hur många som skjuts i smyg och det är inget nytt fenomen - vargar är hatade djur och så har det alltid varit Japp "skjut och gräv" har jag hör att dom säger, ryktet går och dom sticker ut på nätterna och sitter vakt där dom har sett vargen, usch ja.
Nej, varg är inga hatade djur. Man kan känna motvilja, skräck, rädsla eller respekt mot ett djur, men aldrig hata det. Gör man det bör man inte handskas med djur överhuvud taget och def. inte vara jägare. Motvilja mot varg är en mänsklig åkomma som knappast vargen kan beskyllas för. Bäsat botemedlet är att vistas mycket i naturen så går nog skräcken över.
herkules
30-12-2009, 22:43
CITAT (gnon49 @ 30-12-2009, 22:12)  Nej, varg är inga hatade djur. Man kan känna motvilja, skräck, rädsla eller respekt mot ett djur, men aldrig hata det. Gör man det bör man inte handskas med djur överhuvud taget och def. inte vara jägare. Motvilja mot varg är en mänsklig åkomma som knappast vargen kan beskyllas för. Bäsat botemedlet är att vistas mycket i naturen så går nog skräcken över. hur kan man öht som människa vara rädd för varg?
herkules
31-12-2009, 08:52
läs kommentarerna från en del jägare så kan vi diskutera intelligensnivån på dem sen. http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=408310
vitavargen
31-12-2009, 10:40
Det står en lista med Jägare som skrivit kommentarernai länken. Alla är gubbar.
*Stintan*
31-12-2009, 13:17
CITAT (vitavargen @ 31-12-2009, 10:40)  Det står en lista med Jägare som skrivit kommentarernai länken. Alla är gubbar. Förvånad???
sparvuggla
31-12-2009, 13:18
CITAT (herkules @ 31-12-2009, 08:52)  läs kommentarerna från en del jägare så kan vi diskutera intelligensnivån på dem sen. http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=408310Dert är som likadant varje gång: Jägarna kan och vet allt, dom är totalt felfria och alla jaktmotståndare är bara okunniga naturmuppar som inte vet eller kan något. Detta enligt jägarna själva. Jag tror inte det finns nån annan grupp människor som så totalt saknar ödmjukhet, och totala bristen att ta till sig kritik. Det positiva är att det inte bara är vargen som är hotad, utan även jägarkåren som minskar för varje år. Trots alla kampanjer dom kör med och all hundmat dom delar ut gratis. Och det känns bra .
CITAT (sparvuggla @ 31-12-2009, 13:18)  Dert är som likadant varje gång: Jägarna kan och vet allt, dom är totalt felfria och alla jaktmotståndare är bara okunniga naturmuppar som inte vet eller kan något. Detta enligt jägarna själva. Jag tror inte det finns nån annan grupp människor som så totalt saknar ödmjukhet, och totala bristen att ta till sig kritik. Det positiva är att det inte bara är vargen som är hotad, utan även jägarkåren som minskar för varje år. Trots alla kampanjer dom kör med och all hundmat dom delar ut gratis. Och det känns bra . Ja, jag skrev ett inlägg där jag nämnde det men det kommer förmodligen inte med
herkules
31-12-2009, 13:30
jag vill inte klumpa ihop jägare som grupp, det finns de som jagar och faktiskt är helt ok! läser man det som en del skriver så blir man ju mörkrädd, tänk att sådana knäppgökar har vapen hemma!!! för att inte tala om de som INTE jagar men ändå tycker vargen ska utrotas, de stod nog inte så långt fram i kön när gud delade ut förstånd. huvva och stackars vargar....
sparvuggla
31-12-2009, 14:04
CITAT (Nauti @ 31-12-2009, 13:22)  Ja, jag skrev ett inlägg där jag nämnde det men det kommer förmodligen inte med  Nej, just det. Dom tål inte kritik. Där är det censur och hjärntvätt av jägare som gäller.
Jan Lindgren
31-12-2009, 15:28
Hej Herkules! Jag har förstått att du har svårigheter att begripa vilka problem rovdjur kan ställa till med när de finns i vissa områden. Man behöver inte vara varghatare eller vilja utrota vargen bara för att man inser att den inte är lämplig i hela Sverige. Det finns många djur och växter som det är önskvärt att behålla. Vargen minskar möjligheten att skydda betad mark.
Jag vet att du tror att man kan ha hundar eller rovdjurssäkra stängsel men det är inte särskilt realistiskt när det kommer till verkligheten. Det vore bra om du gjorde något konkret för att skydda miljön. Gör gärna ett besök i verkligheten också. Tex finansiera och sätt upp några rovdjurssäkra stängsel. Om det varit fysiskt möjligt att sätta upp säkra stängsel i de små hagar jag har så beräknar jag materialkostnaden till minst 100 000 kr sedan tillkommer maskin och arbetskostnad med lika mycket.
Jag anser att vargar ska vi ha i våra nationalparker ev kan vi ha en flock på Djurgården i Stockholm, i Pildammsparken i Malmö och i Slottsskogen i Göteborg.
Det vore också trevligt om du engagerade dig i återinförande av andra i Sverige utdöda djur tex vildren ( bägge underarterna) och kärrsköldpadda. MVH Jan Lindgren
CITAT (Jan Lindgren @ 31-12-2009, 15:28)  Hej Herkules! Jag har förstått att du har svårigheter att begripa vilka problem rovdjur kan ställa till med när de finns i vissa områden. Man behöver inte vara varghatare eller vilja utrota vargen bara för att man inser att den inte är lämplig i hela Sverige. Det finns många djur och växter som det är önskvärt att behålla. Vargen minskar möjligheten att skydda betad mark.
Jag vet att du tror att man kan ha hundar eller rovdjurssäkra stängsel men det är inte särskilt realistiskt när det kommer till verkligheten. Det vore bra om du gjorde något konkret för att skydda miljön. Gör gärna ett besök i verkligheten också. Tex finansiera och sätt upp några rovdjurssäkra stängsel. Om det varit fysiskt möjligt att sätta upp säkra stängsel i de små hagar jag har så beräknar jag materialkostnaden till minst 100 000 kr sedan tillkommer maskin och arbetskostnad med lika mycket.
Jag anser att vargar ska vi ha i våra nationalparker ev kan vi ha en flock på Djurgården i Stockholm, i Pildammsparken i Malmö och i Slottsskogen i Göteborg.
Det vore också trevligt om du engagerade dig i återinförande av andra i Sverige utdöda djur tex vildren ( bägge underarterna) och kärrsköldpadda. MVH Jan Lindgren Hej Jan Lindgren! Jag har förstått att du har svårigheter att begripa att det finns andra alternativ till att förhindra de problem som vargarna kan vara upphov till utan att man behöver döda dem och utrota dem i områden som de naturligt vistas i. Områden som tillhör dem minst lika mycket som de tillhör oss. Vad menar du med att det finns många djur och växter som det är önskvärt att behålla, är inte alla djur och växter önskvärda att behålla? Skall vi välja och vraka i naturen över vilka djur och växter vi tycker skall få existera och i vilket antal? Naturen har alltid haft förmågan att sköta sig av sig självt och i de fall den inte gjort det har vi nästan alltid haft ett finger med i spelet. Att ha varg omöjliggör inte att ha betesmarker med boskap, det innebär bara att man som i alla andra branscher får räkna med en del svinn. Jag hoppas verkligen inte att vi börjar applicera jägarnas tänk i andra branscher och börjar utrota allting som utgör ett hot utan i stället anpassar sin verksamhet till att bemöta hotet på ett konstruktivt sätt. 210 vargar i Sverige, siffran är ju löjligt liten. Du kan inte komma och påstå att det är något stort problem som det är nu precis. Om det inte finns andra alternativ än stängsel eller djur som skyddar boskapen, så varför måste man nödvändigtvis ha boskap på det viset? Kan man inte ha boskapen där det lämpar sig bättre utan att man måste börja döda av djur som har rätten till de områdena precis som den som har boskap där. Om vargen tar boskap så är det inte vargens fel, det är ägarens fel som inte skyddat sin boskap bättre. Det har ju nämnts en del om EU-bidrag och liknande som verkar vara ganska generöst, så varför är det orealistiskt? Om det är orealistiskt, varför skulle det vara bättre att skjuta av vargar än att se till nya lösningar på problemen? Någonting som inte borde vara verklighet är att vi människor tar oss rätten till en djävla massa bara för att vi kan. Du anser alltså inte att vargarna har lika stor rätt till naturen som vi har utan skall förpassas till djurparker? Det är ett riktigt sjukt sätt att se på det hela. Vi kan inte bestämma hur naturen skall se ut, bäst vore väl om vi lade oss i så litet som möjligt för vi är långt ifrån tillräckligt intelligenta för att förstå konsekvenserna av vårat handlingar när vi går in och förändrar ekosystemen. Det låter jag dig och de andra jägarna vara ett tydligt exempel på. Att återinföra utdöda djurarter(känner inte till någonting om dem) känns inte precis lika välprioriterat som att förhindra att ännu en art dör ut på grund av våran idioti.
herkules
01-01-2010, 02:13
läs det som stod på den polska sidan som länkas till i denna tråd, de har minimerat vargangrepp på boskap med tämligen enkla metoder, UTAN att döda varg.
Jan Lindgren
01-01-2010, 10:39
Hej! Vem har talat om att ha varg i djurparker? Vem har talat om att utrota varg? Diskussionen gäller var vi ska ha vargen och hur många. Dessutom frågan om det är viktigt att ta hänsyn till levande organismer som gynnas av betad mark. MVH Jan Lindgren
En sak som slår mig. Betesdjur är ju otroligt viktiga för att hålla mark öppen och naturligt betad som marken har gjorts genom 100-tals år så de måste vi ju värna om.
Men var är problemen med vargen? Låses inte betesdjur in på natten? Om man låter betesdjur gå ute oskyddade så får man väl skylla sig själv? På dagtid får man ju tåla lite svinn om det skulle vara ngn som strök med.
Som sagt skydda betsdjuren bättre!
herkules
01-01-2010, 11:30
såg "grevinnan och betjänten"nyårsafton och det slog mig att vargjägarna kanske drömmer om ett skinn på golvet med huvudet på som tigern i filmen, hoppas dom snubblar o slår sig ordentligt!!
Piccante
01-01-2010, 16:21
CITAT (xlxl67 @ 01-01-2010, 11:26)  En sak som slår mig. Betesdjur är ju otroligt viktiga för att hålla mark öppen och naturligt betad som marken har gjorts genom 100-tals år så de måste vi ju värna om.
Men var är problemen med vargen? Låses inte betesdjur in på natten? Om man låter betesdjur gå ute oskyddade så får man väl skylla sig själv? På dagtid får man ju tåla lite svinn om det skulle vara ngn som strök med.
Som sagt skydda betsdjuren bättre! Vi har aldrig haft så lite betad mark som nu och vi har aldrig haft så lite varg so på 1900-talet så jag ser inget direkt samband där. Det vore ju en sak om vargarna ökade linjärt samtidigt som betesmarken och kreaturen minskade i samma takt.
Huggorm
01-01-2010, 23:17
CITAT (Bettis @ 30-12-2009, 20:44)  Japp "skjut och gräv" har jag hör att dom säger, ryktet går och dom sticker ut på nätterna och sitter vakt där dom har sett vargen, usch ja. Det är få som gräver. Många ger vargen ett bukskott, för då springer den bortåt tio mil innan den dör. Helmantlad ammunition förståss så kulan går rakt igenom kroppen, så har dom lagt igen spåren efter sig
Aqvakul
02-01-2010, 09:29
debatt just nu på TV4
herkules
02-01-2010, 11:09
CITAT (sparvuggla @ 31-12-2009, 14:04)  Nej, just det. Dom tål inte kritik. Där är det censur och hjärntvätt av jägare som gäller. Till slut kom det med. Men inte alls i samma form som jag skrev det. När jag läste inlägget tänkte jag "Sådär dåligt brukar jag inte skriva", när jag kollade hur jag hade skrivit originalet så var det inte alls samma  Så ja, censur stämmer, dessutom "fördummade" de mitt inlägg
vitavargen
02-01-2010, 11:51
CITAT (Nauti @ 02-01-2010, 11:39)  Till slut kom det med. Men inte alls i samma form som jag skrev det. När jag läste inlägget tänkte jag "Sådär dåligt brukar jag inte skriva", när jag kollade hur jag hade skrivit originalet så var det inte alls samma  Så ja, censur stämmer, dessutom "fördummade" de mitt inlägg  Ja, de tog det med för en "fördummande" som du säger, dessa arkeologiskt högt utvärderade stenålders människor.
sparvuggla
02-01-2010, 12:30
CITAT (Nauti @ 02-01-2010, 11:39)  Till slut kom det med. Men inte alls i samma form som jag skrev det. När jag läste inlägget tänkte jag "Sådär dåligt brukar jag inte skriva", när jag kollade hur jag hade skrivit originalet så var det inte alls samma  Så ja, censur stämmer, dessutom "fördummade" de mitt inlägg  Ja, dessa jägare............ Men vargjakten tror jag har EN bra sak med sig. Man ser hur opinionen och motståndet mot dessa blodtörstiga, löjliga, innerst inne rädda små gubbar växer.
vitavargen
02-01-2010, 12:36
Länkar tidningen för den innehåller läsarnas tycke om jakten. De flesta i Sverige är emot jakt till skilnad från uppgifter från de arkeologiskt högt utvärderade stenåldersmänniskornas egna sajters rösträkningar. http://www.aftonbladet.se/
http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=408451snart är det färdigjagat - snart har dom skjutit vad dpm får -10 stycken redan - mår illa!
skogstroll
02-01-2010, 14:25
ja faktiskt, sjukt är det. Om det måste skjutas av borde inte vem som helst få göra det -det verkar ju vara hysteri och tusentals jägare ute!! vem ska hålla koll på att de skjuter 27 styck? och varför? bara för att folk vill odla får och renar betyder väl inte att man har rätt att utplåna ett helt släkte eller i alla fall förminska deras chanser att få en bra stam, usch jag blir så förbannad.
Monarda
02-01-2010, 14:33
Det råder en skrämmande mentalitet hos en del jägare. Läste i lokaltidningen idag om en som skjutit en björn och nu skulle tatuera in en bild av offret på sitt bröst. Hoppas det kommer att göra j..ligt ont!
herkules
02-01-2010, 14:48
CITAT (gunvor @ 02-01-2010, 13:00)  http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=408451snart är det färdigjagat - snart har dom skjutit vad dpm får -10 stycken redan - mår illa! det är så vidrigt äckligt så jag finner inte ord! 12 vargar skjutna sist jag kollade, de kommer skjuta tills de stupar de där impotenta, halvalkoholiserade icketänkande människorna som är ute i skogarna just nu, tro inte att de nöjer sig med 27 st.
Huggorm
02-01-2010, 14:50
Men hur var det nu igen, bor ni som förespråkar varg själv på landsbygden? Har ni själva vargen precis utanför stugdörren? Eller bor ni mitt i betongen?
CITAT (Huggorm @ 02-01-2010, 14:50)  Men hur var det nu igen, bor ni som förespråkar varg själv på landsbygden? Har ni själva vargen precis utanför stugdörren? Eller bor ni mitt i betongen? Blandat. Det är en stor del som bor i glesbygden med varg inpå knuten som inte har någonting emot den. Om man bosätter sig i naturen måste man väl trots allt föredra djur och natur med allt vad det innebär framför betongen? De flesta som bor ute i naturen gillar det och har ingenting emot att det bor andra djur i skogarna eller känner något behov av att utrota dem.
herkules
02-01-2010, 15:13
CITAT (Huggorm @ 02-01-2010, 14:50)  Men hur var det nu igen, bor ni som förespråkar varg själv på landsbygden? Har ni själva vargen precis utanför stugdörren? Eller bor ni mitt i betongen? spelar det roll var man bor i vargfrågan? det finns inga ursäkter, det spelar ingen roll var man bor, om man är gul eller röd, ung eller gammal, denna slakt är så vidrig och må de som jagar, de som har bestämt detta, brinna i helvetet!
Huggorm
02-01-2010, 15:14
CITAT (herkules @ 02-01-2010, 15:13)  spelar det roll var man bor i vargfrågan? det finns inga ursäkter, det spelar ingen roll var man bor, om man är gul eller röd, ung eller gammal, denna slakt är så vidrig och må de som jagar, de som har bestämt detta, brinna i helvetet! Är vargjakten värre än älgjakten menar du?
sparvuggla
02-01-2010, 15:23
CITAT (gunvor @ 02-01-2010, 13:00)  http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=408451snart är det färdigjagat - snart har dom skjutit vad dpm får -10 stycken redan - mår illa! Dessutom jagar dessa ynkryggar från snöskoter! Vargen har inte en chans, det är mycket snö också. Först plågar dom vargen som springer för sitt liv. Men snöskotern blir inte andfådd ju. Jag väntar nu på dom första bilderna på ynkryggarna som poserar framför skjuten varg och tror sig vara nåt slags hjälte eller världsmästare............
CITAT (Huggorm @ 02-01-2010, 15:14)  Är vargjakten värre än älgjakten menar du? Ja, för då blir det ett överskott av älgar som orsakar stora problem i trafiken. Men det är ju ingen fara, för då kan ju jägarna åter igen som de hjältar de är, lösa problemet med sina gevär!  Så ökad avskjutning av vargar blir ju synonymt med ökad avskjutning av älgar. Vad skulle vi göra utan jägarna? Din fråga är så dum att den i övrigt inte förtjänar ett seriöst svar.
herkules
02-01-2010, 15:24
CITAT (Huggorm @ 02-01-2010, 15:14)  Är vargjakten värre än älgjakten menar du? jag gillar ingen jakt men ja, vargjakten är värre. det finns knappt 200 vargar i sverige, vi skulle kunna ha en vargstam på några tusen individer utan att det på något sätt skulle behöva störa en käft. men nejdå, varghatarna har lobbat, kanske mutat(?) för att få nöjet att skadeskjuta en varg. för tro inte att de träffar på första skottet, så duktiga jägare är de inte!! kanske skjuter de en varghona med halvvuxna valpar, toppen, då stryker de också med. allt för att fårbönder, samer och diverse knäppgökar har fått för sig att vargen är farlig! detta äcklar mig och miljontals andra människor i sverige.
Huggorm
02-01-2010, 15:27
CITAT (herkules @ 02-01-2010, 15:24)  jag gillar ingen jakt men ja, vargjakten är värre. det finns knappt 200 vargar i sverige, vi skulle kunna ha en vargstam på några tusen individer utan att det på något sätt skulle behöva störa en käft. men nejdå, varghatarna har lobbat, kanske mutat(?) för att få nöjet att skadeskjuta en varg. för tro inte att de träffar på första skottet, så duktiga jägare är de inte!! kanske skjuter de en varghona med halvvuxna valpar, toppen, då stryker de också med. allt för att fårbönder, samer och diverse knäppgökar har fått för sig att vargen är farlig! detta äcklar mig och miljontals andra människor i sverige. Skulle du vilja ha vargflockar liknande den i TV-programmet från Yellowstone i Sverige?
CITAT (Huggorm @ 02-01-2010, 15:27)  Skulle du vilja ha vargflockar liknande den i TV-programmet från Yellowstone i Sverige? Skulle det nödvändigtvis behöva innebära ett problem ens? Med tanke på hur stor andel av den svenska befolkningen som någonsin direkt eller indirekt haft kontakt med en vart på ett eller annat sätt.
Huggorm
02-01-2010, 15:33
Jag väntar bara på att den första människan blir angripen och kanske dödad av varg. För det kommer, det är jag helt övertygad om. Det förekommer i Ryssland, Kaukasus och Kanada, så förr eller senare kommer någon incident hända här med. Skabbvarg, skadad eller en hona som skall försvara sina valpar. Tänk er vilken fart det skulle sätta på diskussionerna i media, inte minst om det är ett barn som råkar illa ut
herkules
02-01-2010, 15:38
CITAT (Huggorm @ 02-01-2010, 15:27)  Skulle du vilja ha vargflockar liknande den i TV-programmet från Yellowstone i Sverige? jag vet inte hur många vargar det finns i yellowstone. yellowstone är väl inte så stort, 8 mil brett och ? långt? om vargarna även fick vistas i renbetesland (önskedröm haha)(40% av sveriges yta är renbetesland) så skulle vi kunna ha flera tusen vargar i sverige. CITAT (Huggorm @ 02-01-2010, 15:33)  Jag väntar bara på att den första människan blir angripen och kanske dödad av varg. För det kommer, det är jag helt övertygad om. Det förekommer i Ryssland, Kaukasus och Kanada, så förr eller senare kommer någon incident hända här med. Skabbvarg, skadad eller en hona som skall försvara sina valpar. Tänk er vilken fart det skulle sätta på diskussionerna i media, inte minst om det är ett barn som råkar illa ut jadu, har du inget annat att göra än att sitta och vänta på det så får du väl göra det då. CITAT (sparvuggla @ 02-01-2010, 15:23)  Dessutom jagar dessa ynkryggar från snöskoter! Vargen har inte en chans, det är mycket snö också. Först plågar dom vargen som springer för sitt liv. Men snöskotern blir inte andfådd ju. Jag väntar nu på dom första bilderna på ynkryggarna som poserar framför skjuten varg och tror sig vara nåt slags hjälte eller världsmästare............ i jämtland använde de helikopter.
Huggorm
02-01-2010, 15:39
CITAT (herkules @ 02-01-2010, 15:34)  jag vet inte hur många vargar det finns i yellowstone. yellowstone är väl inte så stort, 8 mil brett och ? långt? om vargarna även fick vistas i renbetesland (önskedröm haha)(40% av sveriges yta är renbetesland) så skulle vi kunna ha flera tusen vargar i sverige. jadu, har du inget annat att göra än att sitta och vänta på det så får du väl göra det då. 325 vargar finns det i yellowstone, enligt wikipedia. Introducerade, eftersom dom tidigare varit utrotade.
CITAT (Huggorm @ 02-01-2010, 15:33)  Jag väntar bara på att den första människan blir angripen och kanske dödad av varg. För det kommer, det är jag helt övertygad om. Det förekommer i Ryssland, Kaukasus och Kanada, så förr eller senare kommer någon incident hända här med. Skabbvarg, skadad eller en hona som skall försvara sina valpar. Tänk er vilken fart det skulle sätta på diskussionerna i media, inte minst om det är ett barn som råkar illa ut Ja, risken är ju stor med tanke på att det skedde 1821 senast av en tamvarg. Om det nu skedde så vore det väl inte särskilt konstigt och det vore med största sannolikhet inte bara vargens fel. Vill man utrota all varg för att en individ attackerar en människa? Vill man utrota en art för att den missgynnar människan? Om det är en skabbvarg, om den är skadad eller om det är en hona som skall försvara sina valpar så är det ju t.o.m. förståeligt och då var det bara otur att en människa råkade vara på fel plats vid fel tillfälle. Det kan väl ske oavsett vad det handlar om och det sker dagligen av andra orsaker. Visst vore det oturligt om ett barn dog av en varg, men det är inte vargen som arts fel att det skedde, på sin höjd en individs fel. Därför finns det ingen anledning att straffa vargen som art även om en människa blir attackerad.
skogstroll
02-01-2010, 15:42
CITAT (Huggorm @ 02-01-2010, 15:33)  Jag väntar bara på att den första människan blir angripen och kanske dödad av varg. För det kommer, det är jag helt övertygad om. Det förekommer i Ryssland, Kaukasus och Kanada, så förr eller senare kommer någon incident hända här med. Skabbvarg, skadad eller en hona som skall försvara sina valpar. Tänk er vilken fart det skulle sätta på diskussionerna i media, inte minst om det är ett barn som råkar illa ut ok men det är ok att vi skjuter dem? för det mesta håller sig vargar borta från människor och är skygga
Huggorm
02-01-2010, 15:44
CITAT (Nauti @ 02-01-2010, 15:41)  Ja, risken är ju stor med tanke på att det skedde 1821 senast av en tamvarg. Om det nu skedde så vore det väl inte särskilt konstigt och det vore med största sannolikhet inte bara vargens fel. Vill man utrota all varg för att en individ attackerar en människa? Vill man utrota en art för att den missgynnar människan?
Om det är en skabbvarg, om den är skadad eller om det är en hona som skall försvara sina valpar så är det ju t.o.m. förståeligt och då var det bara otur att en människa råkade vara på fel plats vid fel tillfälle. Det kan väl ske oavsett vad det handlar om och det sker dagligen av andra orsaker.
Visst vore det oturligt om ett barn dog av en varg, men det är inte vargen som arts fel. Kan hända, men tänk vad som skulle ske med opinionen om ett barn dödas? Några gråtartiklar i media, och svenska folket är redo att göra sig av med vargstammen igen. CITAT (skogstroll @ 02-01-2010, 15:42)  ok men det är ok att vi skjuter dem? för det mesta håller sig vargar borta från människor och är skygga Jag tycker det är okej att skjuta av en del av vargstammen. Men det hade ju varit att föredra att skjuta av utvalda individer som har felaktigt beteende eller lider särskilt svårt av inavelsskador. Och de vargar jag mött i naturen har inte varit speciellt skygga.
CITAT (herkules @ 02-01-2010, 15:38)  jadu, har du inget annat att göra än att sitta och vänta på det så får du väl göra det då. Ja, vänta lär han allt få göra. CITAT (Huggorm @ 02-01-2010, 15:44)  Kan hända, men tänk vad som skulle ske med opinionen om ett barn dödas? Några gråtartiklar i media, och svenska folket är redo att göra sig av med vargstammen igen. Så korkade tror jag inte att den svenska befolkningen är.
vitavargen
02-01-2010, 15:57
CITAT (skogstroll @ 02-01-2010, 14:25)  ja faktiskt, sjukt är det. Om det måste skjutas av borde inte vem som helst få göra det -det verkar ju vara hysteri och tusentals jägare ute!! vem ska hålla koll på att de skjuter 27 styck? och varför? bara för att folk vill odla får och renar betyder väl inte att man har rätt att utplåna ett helt släkte eller i alla fall förminska deras chanser att få en bra stam, usch jag blir så förbannad. Exakt! Det påminner om 1800-talets Amerika, fast där behövde jägarna pälsen för att sälja och leva på den. Här slängs även pälsen, för pälshaten är lika stor som hat mot beslutet på utrotning av en art av djuren. Även WWF har vänt sig emot beslutet på att skjuta varg i Sverige. Vi får se vad det leder till.
Huggorm
02-01-2010, 16:05
CITAT (vitavargen @ 02-01-2010, 15:57)  Exakt!
Det påminner om 1800-talets Amerika, fast där behövde jägarna pälsen för att sälja och leva på den. Här slängs även pälsen, för pälshaten är lika stor som hat mot beslutet på utrotning av en art av djuren.
Även WWF har vänt sig emot beslutet på att skjuta varg i Sverige. Vi får se vad det leder till. Pälsen skulle knappast slängas om jägarna fick lov att behålla den. En pälsmössa gjord på varg skulle nog vara eftertraktat av vilken jägare som helst
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|