|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36
Margith
09-12-2009, 14:47
CITAT (Nauti @ 09-12-2009, 06:50)  --- Jag ser gärna att man sätter ett mål på max 210 jägare i Sverige. I fallet med jägarna så är de många fler men det är nog en hel del inavel där också ute i de små halvt isolerade byarna. Jag tror att man gör samhället, djuren och naturen en tjänst genom att skjuta av litet jägare. --- Nu har jag klippt i det inlägg som jag citerar, det var så långt, men det jag citerar är ett enskilt stycke, som jag inte förändrat på något sätt. Här går bara gränsen! Vi är många Odlaiter som är jägare, eller är gifta med jägare, eller har släkt och vänner som är jägare. Jag är dessutom övertygad om att många Odlaiter bor i små halvt isolerade byar. Jag gillar Odla, mycket därför att vi kan diskutera allt möjligt och det är högt i tak, men det får faktiskt finnas gränser på förolämpningarna Personligen tycker jag att ovanstående borde resultera i en avstängning.
Om man "nu finner det underhållande att skada" djur så har det inte speciellt mycket med jakt att göra... troligtvis har det i så fall mer med inavel att göra men sån't trodde jag bara var en skröna. Är din pappa även din bror kan det blir lite tokigt i genbanken...
Som jägare strävar man alltid efter att fälla djuret med ett dödande skott. Efter skottet behandlas viltet med den respekt det förtjänar. Jag föredrar absolut kött från vilda djur som levt under bar himel framför kött av djur som stått i en fabrik hela livet. Med 270 000 jägare säger det sig självt att alla skotten inte tar där det var tänkt men det finns ingen som vill skjuta ett dåligt skott med illvilja och det måste väl även du förstå?
Jag vet inte hur mycket vilt det levde i skogarna innan senaste istiden innan människan flyttade till norden... men från den tiden då inlandsisen försvann så har både människor och djur flyttat längre och längre norrut. Hur det har sett ut med djur i markerna fram till medeltid vet jag inte heller... men den svenska älgen och dom svenska rådjuren var nästan utrotade i hela Sverige runt 1900... idag skjuts cirka 100 000 älgar per år och då finns det fortfarande kvar en älgstam på mellan 3 - 400 000 djur... 1940 sköts endast 10 000 älgar i Sverige...
Från medeltiden och fram till 1700-talet var jakträttigheterna för rådjur, älg och kronhjort förbehållna kungamakten och adeln. Denna lagstiftning upphävdes dock av Gustav III år 1789 till förmån för fri jakt på för de som hade egen skattemark.
Den ökade jakten fick ödesdigra konsekvenser och hjortstammarna var nästan utrotade kring mitten av 1800-talet. Rådjuret fanns till sist bara kvar i en känd stam om ett par hundra djur på Övedsklosters gods i Skåne. Jaktfredning där och på andra gods under 1840-talet gjorde att stammen återhämtade sig.
Nu vårdar vi viltet och har bra koll på antalet avskjutna djur.
Mig veterligen finns ingen tillförlitlig statistik på skadeskjutningar.
Det som skadar vilda djur mest är felaktig utfodring, lösa hundar och katter, biltrafik och fram för allt tågtrafiken... skador orsakade av jakt handlar om promilletal.
CITAT (Gunilla T @ 09-12-2009, 14:32)  dahla, du verkar väl insatt i jakt och pratar dig varm för djur- och naturvård. Havsörnen var nästan utrotad i vårt land pga miljögifter som drabbat den hårt eftersom den ligger sist i näringskedjan. Massor av människor har här verkligen gjort en enorm insats för att denna ståtliga fågel skall fortsätta att flyga över de svenska kusterna. Och man lyckades och vi har nu tillräckligt många häckande par för att den skall överleva som art i vårt land. Nu hittar man igen döda havsörnar och som man konstaterat dött av jägarnas ammunition som innehåller bly. Så min fråga till dig; varför fortsätter man att använda ammunition som innehåller bly? ....bly är mycket giftigt, inte bara för havsörnar och bly bör inte finnas i naturen. Här en bild av en havsörn, två dagar innan den dog av blyförgiftning. http://www.nrm.se/sv/meny/forskningochsaml...rnar.10651.htmlJa, Naturhistoriska riksmuseet larmar om att 14% av havsörnarna dör av ammunitionsbly... men Björn Helander som är forskare vid riksmuseet och huvudförfattare till utredningen medger att tåg är ett större problem. I utredningen har man alltså hittat blyrester i magen hos sex örnar mellan 1981 och 2004... under den tiden fanns knappt några alternativ till blyammunition. Under tiden för undersökningen mellan 1981 och 2004 fanns det i Sverige ungefär 100 havsörnar... jägarna som lämnar kvar "räntan" från de skjutna djuren har nu bidragit till att det numera finns dryga 400 häckande havsörnspar. 41% av örnarna har dött i kollisioner med bilar... 22% av örnarna hade bly i kroppen som kommer från andra källor än jaktamunition... Hur många örnar som dödas av tåg är inte riktigt klart ännu men merparten dödas av tåg. Bly är en tung och mjuk metall som har balistiska fördelar jämfört med exempelvis stål som är ganska lätt och väldigt hårt. Koppar är skapligt mjukt men väldigt lätt. För att kulorna ska nå tillrckligt djupt i djuren behövs en massa med hög vikt. Det finns idag inga bra allternativ till bly. Om man ser sigom i samhället så är det exempelvis betydligt mycket mer bly i bilar, bussar och lastbilar än man tror... bilbatteri... blyvikter på fälgarna... jägarnas blyammunition är försvinnande liten i det stora hela men används ofta av jaktmotståndare som någonting jättefarligt. I naturen kapslas bly in av blyoxid i kontakt med luft och då släpper det inte ifrån sig några farliga ämnen. Om vi går över till koppar så är det troligtvis farligare än vad bly är... tro mig... jägarkåren skulle absolut byta till bättre alternativ om det finns. Jag har ett häckande par havsörn på min jaktmark... fasligt ståtliga djur och dom ger mig alltid rysningar av välbehag när jag ser dom. Jag hoppas verkligen att fler får se dom. Tyvärr finns inte den omnämnda publikationen på museets sida... troligen på grund av missvisande faktafel. Här är dock en glädjande rapport: http://www.nrm.se/download/18.494d73201246...009-havsorn.pdf
CITAT (Margith @ 09-12-2009, 14:47)  Nu har jag klippt i det inlägg som jag citerar, det var så långt, men det jag citerar är ett enskilt stycke, som jag inte förändrat på något sätt. Här går bara gränsen! Vi är många Odlaiter som är jägare, eller är gifta med jägare, eller har släkt och vänner som är jägare. Jag är dessutom övertygad om att många Odlaiter bor i små halvt isolerade byar. Jag gillar Odla, mycket därför att vi kan diskutera allt möjligt och det är högt i tak, men det får faktiskt finnas gränser på förolämpningarna Personligen tycker jag att ovanstående borde resultera i en avstängning. Jag hoppas du anmäler, endast då kan nånting ske.
Gunilla T
09-12-2009, 15:40
Jag tror dig - trafiken dödar massor av djur men vi kommer även i framtiden att ha trafik, däremot påstås i artikeln att det inte är nödvändigt att använda ammunition som innehåller bly, örnarna dör i onödan.
Du får väl i alla fall hålla med om att antalet döda örnar av blyförgiftning troligen är större eftersom man knappast hittar alla.
Använder du bly när du jagar?
CITAT (dahla @ 09-12-2009, 12:22)  Nauti,
Nää... många har inte ens tid till att hänga ut en talgboll till våra småfåglar.
Så din erfarenhet av jägare är att dom har ett sjukligt och sadistiskt nöje och att dom skjuter djur enbart för nöjes skull? Du måste känna ganska många jägare för att kunna ställa en diagnos på den svenska jägarkåren... hur många dagar per år är du ute i skogen med dina jagande vänner?
Under den längsta delen av den tid vi människor funnits på jorden har vi varit jägare. Att jaga är ett naturligt sätt att leva.
Även om själva jagandet är kärnan är det inte det enda som ger jägaren upplevelser och stimulans. Viltvård, hundträning, skytteträning är andra viktiga inslag i jakten. Till jakten hör också tillvaratagandet av bytet, antingen det handlar om att laga till en älgstek eller bereda ett rävskinn. Viss jakt är också nödvändig för att begränsa de skador viltet kan ställa till med, exempelvis trafikskador, skador på skog och gröda. Jägare emellan behöver man inte förklara eller försvara jakten. Idag finns det dock många människor som lever långt från jakten och naturen.
Jakt är ett sätt att uthålligt skörda ett överskott som naturen ger. En betydelsefull del av jaktskickligheten är att nyttja den resursen klokt och inte ta ut mer än naturen producerar.
En viktig del av den jaktliga upplevelsen är att jaga med etik. De regler nöjesjägarna jagar efter är betydligt hårdare än de villkor som råder i naturen.
I den jaktliga känslan ingår också tillfredsställelsen att själv kunna hämta sin mat från naturens skafferi och laga till den. Viltet har levat ett naturligt liv fjärran från djurfabriker, antibiotika och andra konstgjorda sätt att hantera djur.
Att jaga tillsammans är ett naturligt sätt att umgås. I jaktlaget blir man bedömd efter hur god jägare och kamrat man är, inte efter social position gods och guld.
Jakt är också naturupplevelse. Många jaktdagar är det enda "bytet" minnen av upplevelserna i skog, på fjället eller i skärgården.
Okunskap går att bota... engagera er lite i viltvård och kom i kontakt med någon jägare på orten där ni bor... alla kan inte göra mycket för viltet... men alla kan vi göra någonting. Inget fel i ditt resonemang alls. Men var passar Vargen in i detta? Rovdjuren är de fakto dom som orsakar minst skada när det gäller skog o mark, grödor, trafik mm. Och inte äter vi köttet av varg heller. Att jaga rovdjur är aldrig viltvård, även om man ibland måste skjuta ett rovdjur av andra orsaker. Ingen vill ju ha en orädd björn i sin trädgård. Det finns helt enkelt inga argument föra att jaga Varg. Fler rovdjur i naturen kan istället få lite bättre balans mellan rovdjur och byte.
Gunilla, ja... jag använder blyammunition då jag jagar till merparten av den jakt jag bedriver. Saken är den att man under tiden för undersökningen inte hade några alternativ till bly i ammunitionen. Idag får vi inte använda blyammunition vid jakt på våtmark eller i sjöar och där använder jag ammunition med vismut men den är 5 ggr så dyr i inköp och jag upplever den som sämre. Idag är jägarna dessutom informerade och upplysta om att man inte ska lämna slaktrester som kan innehålla bly som föda till rovdjur på grundav riskerna med bly. Ett problem med hagel av vismut är att det är hårt som stål... det kommer bli ett och annat tandläkarbesök efter en måltid av sjöfågel om man nu inte skaffar metalldetektor till köket
CITAT (gnon49 @ 09-12-2009, 15:48)  Inget fel i ditt resonemang alls. Men var passar Vargen in i detta? Rovdjuren är de fakto dom som orsakar minst skada när det gäller skog o mark, grödor, trafik mm. Och inte äter vi köttet av varg heller. Att jaga rovdjur är aldrig viltvård, även om man ibland måste skjuta ett rovdjur av andra orsaker. Ingen vill ju ha en orädd björn i sin trädgård. Det finns helt enkelt inga argument föra att jaga Varg. Fler rovdjur i naturen kan istället få lite bättre balans mellan rovdjur och byte. Det finns många olika sätt att se på det hela... jag tycker absolut vi ska ha varg i hela Sverige... men inte enabart på vargens villkor. Här är en artikel som kanske belyser det verkliga problemet. Jag citerar allt. CITAT Vinterns vargjakt handlar inte om förvaltning. Inte heller har jakten någon större betydelse för vargstammens status eller de problem som jägare och djurägare dras med. Jakten är pedagogik. Den ska vänja svenska folket med att man faktiskt kan jaga varg utan några större katastrofer – vilket knappast någon sakkunnig, varken forskare, rovdjurstjänstemän eller insatta politiker, väntar sig.
De enda som hävdar det är några edsvurna vargförespråkare, som med stor dramatik predikar om ekosystemens kollaps och naturens utarmning om en enda varg tas av daga. De lever möjligen med tron att jordens framtid står och faller med hur många vargar det finns i Skandinavien, vilket emellertid förefaller en aning vilset om man nu verkligen är intresserad av miljöhoten.
Tillväxten är dramatisk Ser man på vargfrågan med en aning perspektiv är det egentligen bara tillväxten som är dramatisk. I 20 år har svenskarna, speciellt den minoritet som faktiskt drabbas av vargarnas framfart, mer eller mindre motvilligt tvingats vänja sig vid varg. Från noll till flera hundra på 20 år – grovt uttryckt.
Vargattacker är vardagsmat Nu har vi vargar i städerna, de körs ihjäl på E 4, fotograferas från köksfönster, det dödas några hundar i veckan och vargattacker med 15-20 dödade får i stöten har blivit vardagsmat. Därför är det också hög tid att vargjakten blir vardagsmat. Den stora massan av svenska folket berörs inte av varg. Än mindre tillmäter de frågan om det ska finnas 100 eller 1 000 vargar någon större betydelse. På samma sätt förhåller sig de flesta till jakten.
De minst intresserade avgör Ändå är det just de minst intresserade som på sikt avgör de här frågorna. De är nämligen i majoritet. Det är de som svarar på Sifos enkäter och röstar på politikerna. Det är alltså deras bild av de här frågorna som är viktig för till exempel jägarnas framtid. Så när det ageras och debatteras är det just de ointresserade som är det egentliga målet, inte debattmotståndaren. Det är en rimlig gissning att större delen av svenska folket tror att vargen är utrotningshotad. Den bild som målas upp här (från noll till flera hundra) är i stort sett okänd, liksom det faktum att vi talar om kanske det vanligaste stora rovdjuret i världen.
Regeringen har stuckit ut hakan Därför behöver man inte vara ett snille för att inse att regeringen verkligen stuckit fram hakan genom att öppna för jakt. Och syftet med jakten är varken att minska vargstammen eller att lösa problemen för de drabbade (för problemen kvarstår med en oförändrad vargstam, så klart). Möjligen kan jakten ge jägare, landsbygd och djurägare lite andrum. Framför allt handlar det om att avdramatisera frågan.
Domedagsprofetior utan grund Allmänheten behöver få klart för sig att domedagsprofetiorna saknar grund och att hotbilden mot vargstammen är kraftigt överdriven. Det gäller inte minst DNA-frågan, som i skrivande stund ser ut att ha löst sig alldeles självmant. Hux flux, och utan att vi riktigt förstått hur det gick till, har vi två ryska vargfäder i full valpproduktion. De har redan levererat fyra kullar, vilket betyder att en ansenlig mängd DNA-stinna ungvargar just nu är ute och minglar bland våra inavelsdeprimerade vargkrakar – som ju beskrivits stå på katastrofens rand trots sin fenomenala tillväxt.
Allt fler vargar slinker över gränsen Men inte heller detta bör ha kommit oväntat. Med växande vargstam i norra Finland är det trots allt rätt givet att allt fler vargar slinker över gränsen – detta och det faktum att vargar i dag står under hård bevakning (och eventuellt snart får skjuts söderut). Noll till flera hundra... Trots skyddsjakt, tjuvjakt, skabb och uselt DNA – inte illa. Naturligtvis är inte vargstammen hotad. Förhållandevis få, ja. Men hotad? Nej. Slutsatsen är att vargstammen är en förvaltningsfråga, inget annat.
Måste bli en kompromiss Vi ska helt enkelt bestämma oss för hur många vargar vi vill ha. Och det måste bli en kompromiss. För lika utopiskt som att vargarna ska återta sin ekologiska roll i naturen, lika utopiskt (och inskränkt) är det att påstå att vi ska utrota vargarna från Skandinavien. Ändå är det precis dessa två ytterligheter som dominerar debatten. Situationen påminner i hög grad om björndebatten för ett tiotal år sedan: Samma uppskruvade tonläge.
Inga poäng att hämta för jaktmotståndare I dag är björnjakten vardagsmat. Debatten kring björnjakten är inte värre än den som förs om älgstammen eller vildsvinen. Det finns inte så många poäng att hämta där längre för jaktmotståndare och naturromantiker. Björnar skjuts, äts upp och blir troféer. Och björnstammen växer ändå. Det är precis vad som kommer att hända med vargstammen. Det vore inte förvånande om tilldelningen hamnar runt 25 vargar. Med tanke på debattklimatet kommer man naturligtvis att ha både hängslen och livrem vid bedömningen av tillväxt och tilldelning.
Troligen fler än 210 vargar efter jakten Det är helt enkelt inte realistiskt att vänta sig något annat. Och det är inte särskilt sannolikt att vi efter jakten har 210 vargar, utan troligen fler. Men det är å andra sidan inte det viktiga. Själva jakten är det viktiga. Källa: http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=405665
Det skadskjuts många fler djur än vad trafiken skadar, så naturligtvis orsakar jägarna mera skada än den ev nytta de gör. Förövrigt är det ju jakträttsinnehavaren som får inkomsterna från viltet, följaktligen borde också jakträttsinnehavaren stå för ersättningen för alla skador som viltet orsakar t ex i trafiken.
CITAT (Margith @ 09-12-2009, 14:47)  Nu har jag klippt i det inlägg som jag citerar, det var så långt, men det jag citerar är ett enskilt stycke, som jag inte förändrat på något sätt. Här går bara gränsen! Vi är många Odlaiter som är jägare, eller är gifta med jägare, eller har släkt och vänner som är jägare. Jag är dessutom övertygad om att många Odlaiter bor i små halvt isolerade byar. Jag gillar Odla, mycket därför att vi kan diskutera allt möjligt och det är högt i tak, men det får faktiskt finnas gränser på förolämpningarna Personligen tycker jag att ovanstående borde resultera i en avstängning. Håller med... det är väl verkligen personangrepp och generalisering om något...
Jan Lindgren
09-12-2009, 16:11
Hej! Enligt lag så är bilister alltid skyldiga. Kör du på en förrymd häst så är du skyldig. MVH Jan Lindgren
CITAT (KURT @ 09-12-2009, 16:03)  Det skadskjuts många fler djur än vad trafiken skadar, så naturligtvis orsakar jägarna mera skada än den ev nytta de gör. Förövrigt är det ju jakträttsinnehavaren som får inkomsterna från viltet, följaktligen borde också jakträttsinnehavaren stå för ersättningen för alla skador som viltet orsakar t ex i trafiken. Kan du ta fram bevis för att det skadeskjuts många fler djur än vadtrafiken orsakar är du snäll? EN länk till ett trovärdigt dokument som styrker påstående räcker. Vad är en skadeskjutning? Är det när djuret går 20 meter efter att det blivit påskjutet eller är det när det går 200 meter efter skottet? En älg i god kondition kan utan problem springa ett par hundra meter även efter en mycket bra träff i lungområdet. Att jakträttsinnehavaren skulle stå för kostnader orsakade av bilister på statens vilt tänker jag inte ens bemöda mig med att svara på...
CITAT (Gunilla T @ 09-12-2009, 15:40)  Jag tror dig - trafiken dödar massor av djur men vi kommer även i framtiden att ha trafik, däremot påstås i artikeln att det inte är nödvändigt att använda ammunition som innehåller bly, örnarna dör i onödan.
Du får väl i alla fall hålla med om att antalet döda örnar av blyförgiftning troligen är större eftersom man knappast hittar alla.
Använder du bly när du jagar? Är inte kvicksilver i fisk, en stor bov, när det gäller havsörnens utrotning? Har för mej, att dom blir infertila av det...
sparvuggla
09-12-2009, 17:27
Lite om jakt, som inte kommer från jägarna själva; http://jaktsverige.com/
CITAT (dahla @ 09-12-2009, 15:55)  Det finns många olika sätt att se på det hela... jag tycker absolut vi ska ha varg i hela Sverige... men inte enabart på vargens villkor. Här är en artikel som kanske belyser det verkliga problemet. Jag citerar allt. Källa: http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=405665jag förstår din inställning och jag hoppas du förstår min. Nämligen att vi ibland ger Vargen rent mänskliga egenskaper om hur den tänker och handlar. Vargen är social, det har den gemensamt med människan. I övrigt så är den ett rovdjur som vill äta, fortplanta sig och överleva. Det är alltså själva attityden som en del har till Vargen och dess beteende, som känns fel i vårt upplysta samhälle. Vågar man t.ex inte ta en promenad i skogen på grund av varg får man nog söka felet hos sig själv. Samtidigt skall man givetvis få skjuta en varg som har inriktat sig på t.ex får. En balanserad debatt alltså.
CITAT (Margith @ 09-12-2009, 14:47)  Nu har jag klippt i det inlägg som jag citerar, det var så långt, men det jag citerar är ett enskilt stycke, som jag inte förändrat på något sätt. Här går bara gränsen! Vi är många Odlaiter som är jägare, eller är gifta med jägare, eller har släkt och vänner som är jägare. Jag är dessutom övertygad om att många Odlaiter bor i små halvt isolerade byar. Jag gillar Odla, mycket därför att vi kan diskutera allt möjligt och det är högt i tak, men det får faktiskt finnas gränser på förolämpningarna Personligen tycker jag att ovanstående borde resultera i en avstängning. Okej. Du får gärna anmäla mig, jag tycker som jag tycker och jag har de erfarenheter jag har
CITAT (dahla @ 09-12-2009, 14:58)  Som jägare strävar man alltid efter att fälla djuret med ett dödande skott. Efter skottet behandlas viltet med den respekt det förtjänar. Jag föredrar absolut kött från vilda djur som levt under bar himel framför kött av djur som stått i en fabrik hela livet. Med 270 000 jägare säger det sig självt att alla skotten inte tar där det var tänkt men det finns ingen som vill skjuta ett dåligt skott med illvilja och det måste väl även du förstå?
Jag vet inte hur mycket vilt det levde i skogarna innan senaste istiden innan människan flyttade till norden... men från den tiden då inlandsisen försvann så har både människor och djur flyttat längre och längre norrut. Hur det har sett ut med djur i markerna fram till medeltid vet jag inte heller... men den svenska älgen och dom svenska rådjuren var nästan utrotade i hela Sverige runt 1900... idag skjuts cirka 100 000 älgar per år och då finns det fortfarande kvar en älgstam på mellan 3 - 400 000 djur... 1940 sköts endast 10 000 älgar i Sverige...
Från medeltiden och fram till 1700-talet var jakträttigheterna för rådjur, älg och kronhjort förbehållna kungamakten och adeln. Denna lagstiftning upphävdes dock av Gustav III år 1789 till förmån för fri jakt på för de som hade egen skattemark.
Den ökade jakten fick ödesdigra konsekvenser och hjortstammarna var nästan utrotade kring mitten av 1800-talet. Rådjuret fanns till sist bara kvar i en känd stam om ett par hundra djur på Övedsklosters gods i Skåne. Jaktfredning där och på andra gods under 1840-talet gjorde att stammen återhämtade sig.
Nu vårdar vi viltet och har bra koll på antalet avskjutna djur.
Mig veterligen finns ingen tillförlitlig statistik på skadeskjutningar.
Det som skadar vilda djur mest är felaktig utfodring, lösa hundar och katter, biltrafik och fram för allt tågtrafiken... skador orsakade av jakt handlar om promilletal. Visst är det vad man strävar efter. Men hur ofta sker inte skadeskjutningar? Hur många gånger har inte du och dina jägarvänner varit med om det? Jag vet att det inte är syftet, men det sker alltför ofta för att jag skall tycka att det är okej. Det orsakar på tok för mycket lidande enligt mig. Jag har hört historier om folk som skjutit älgar och missat så att de fått spåra älgen över en väldigt lång tid och sträcka, jag kan bara tänka mig vilket lidande det orsakat. Jag hörde även hur de hittade en älg som lidit länge och slutligen dött av en skadeskjutning. Jag har även hört om älgar de skadeskjutit och aldrig hittat på igen. Du sitter på så pass mycket statistik och kunskap så att jag tror att du känner till det här problemet bättre än jag, även om det inte finns någon statistik angående just det här att hitta. Men det är jag ganska säker på att jag kommit över förut. Att äta kött från vilda djur som levt och dött i sin naturliga miljö är givetvis bättre om det gått rätt till. Att det är bättre innebär ju absolut inte att det är bra. Det är fortfarande lika onödigt. CITAT (gnon49 @ 09-12-2009, 15:48)  Inget fel i ditt resonemang alls. Men var passar Vargen in i detta? Rovdjuren är de fakto dom som orsakar minst skada när det gäller skog o mark, grödor, trafik mm. Och inte äter vi köttet av varg heller. Att jaga rovdjur är aldrig viltvård, även om man ibland måste skjuta ett rovdjur av andra orsaker. Ingen vill ju ha en orädd björn i sin trädgård. Det finns helt enkelt inga argument föra att jaga Varg. Fler rovdjur i naturen kan istället få lite bättre balans mellan rovdjur och byte. Jo, det låter ju helt klart bättre att låta naturen reglera sig självt vilket det alltid gjort såvitt jag vet. Finns det många älgar och andra bytesdjur så gynnas rovdjuren. Sedan kommer rovdjurspopulationen att minska när det finns färre bytesdjur och då kommer bytesdjurens population att öka igen o.s.v. Såg ett bra program om just det här för något år sedan men jag kan inte komma på vad det heter. Jag tror att det är det enda de åstadkommer genom sin viltvår, att se till att dessa naturliga cykler inte sker och samtidigt får de skjuta litet, vilket de så klart tycker är roligt. CITAT (pejori @ 09-12-2009, 16:09)  Håller med... det är väl verkligen personangrepp och generalisering om något...  Personangrepp kan det ju knappast klassas som eftersom jag inte riktade mig till någon specifik person. Däremot kanske det kan klassas som hets mot någonting, jägare förslagsvis  Förhoppningsvis är det en grav generalisering men den stämmer överens mycket väl med mina erfarenheter och att någon tog åt sig bådar väl ganska illa? Om man ser det för vad det är så tar man förmodligen inte illa upp. CITAT (dahla @ 09-12-2009, 16:13)  Vad är en skadeskjutning? Är det när djuret går 20 meter efter att det blivit påskjutet eller är det när det går 200 meter efter skottet? En älg i god kondition kan utan problem springa ett par hundra meter även efter en mycket bra träff i lungområdet. Det hade jag ingen aning om. Det gör det mycket värre än jag redan trodde att det var  Jag trodde att det var en relativt snabb och smärtfri död om allting gick rätt till.
CITAT (dahla @ 09-12-2009, 17:13)  Kan du ta fram bevis för att det skadeskjuts många fler djur än vadtrafiken orsakar är du snäll? EN länk till ett trovärdigt dokument som styrker påstående räcker.
Vad är en skadeskjutning? Är det när djuret går 20 meter efter att det blivit påskjutet eller är det när det går 200 meter efter skottet? En älg i god kondition kan utan problem springa ett par hundra meter även efter en mycket bra träff i lungområdet.
Att jakträttsinnehavaren skulle stå för kostnader orsakade av bilister på statens vilt tänker jag inte ens bemöda mig med att svara på... Älg och rådjur klassas visserligen som statens vilt under halva året, men naturligtvis borde jakträttsinnehavaren, som tar inkomsterna för viltet också betala de kostnader de medför för resten av samhället. Låt jakträttsinnehavaren betala viltstängsel, skador på skörd och betskador på skog, så skulle viltstammarna förvaltas mycket effektivare. Jägareförbundets egen enkätundersökning visade att 15% av älgarna skadeskjuts, men då slutade jägareförbundet snabbt att undersöka skadeskjutningarna. Bland gäss, rävar och andra djur som jagas med hagel är dubbelt så vanligt med skadeskjutningar. http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamn...ticle6201293.abhttp://www.atl.nu/Article.jsp?article=56158
*Stintan*
09-12-2009, 19:08
CITAT (Nauti @ 09-12-2009, 18:06)  Okej. Du får gärna anmäla mig, jag tycker som jag tycker och jag har de erfarenheter jag har Måste du vara oförskämd för det?
CITAT (*Stintan* @ 09-12-2009, 19:08)  Måste du vara oförskämd för det? Har du inte märkt det?  Nej då, men jag riktade mig väl inte mot någon specifik person här på forumet, jag trodde inte ens att någon skulle ta illa upp eftersom det var en så grov generalisering. Att någon gör det tycker jag bådar illa som sagt.
CITAT (sparvuggla @ 09-12-2009, 17:27)  Lite om jakt, som inte kommer från jägarna själva; http://jaktsverige.com/Är du seriös eller? Säg att du sitter med en hatt av staniol nu också...
CITAT (KURT @ 09-12-2009, 18:44)  Hans Ryttman och Christina Lindberg är rabiata jaktmotståndare och är välkända för att sprida sin osanning... att dom får en spalt i en ding ding värld eller aftonbladet är ju knappast någonting som gör dom mer trovärdiga  Angående det här medpolisen och älgarna... du förstår inte innebörden av den artikeln va? Om en jägare skjuter en älg som är trafikskadad ingår den inte under den normala jaktkvoten... det är alltså INTE älgar som dött i trafikolyckor utan älgar som skadats i trafikolyckor men som sedan dödas i jakten.
Meriona
09-12-2009, 21:08
Jag hade tänkt berätta om vad länsstyrelsen troligen beslutar om här, som var en artikel om i tidningen, men det känns meningslöst, för här är det bara tjafs.
CITAT (Meriona @ 09-12-2009, 21:08)  Jag hade tänkt berätta om vad länsstyrelsen troligen beslutar om här, som var en artikel om i tidningen, men det känns meningslöst, för här är det bara tjafs. "Jägarna är dumma!" "Nej, det är de inte, de är bäst i världen!" "De är dumma!" "Nej, det är de inte, de är bäst i världen!" "De är dumma!" "Nej, det är d..." o.s.v 1600 av 270000 är inte så många, men 1600 på 40 är rätt sjukt. Risken är väl att de börjar ränna efter varandra med bössorna i vädret istället, i brist på sysselsättning.
Meriona
09-12-2009, 21:17
CITAT (Grå @ 09-12-2009, 21:12)  . Risken är väl att de börjar ränna efter varandra med bössorna i vädret istället, i brist på sysselsättning. Ingen hade varit gladare än jag då...  Nä det är inte sant heller för jag känner bra jägare också.
CITAT (Meriona @ 09-12-2009, 21:17)  Ingen hade varit gladare än jag då...  Nä det är inte sant heller för jag känner bra jägare också.  Visst, jag är dotter till en och sambo med en annan vars far är en tredje, men det är ju inte heller de tre som med tungan i mungipan har anmält intresse att sätta efter Gråben.
Meriona
09-12-2009, 21:27
Sant. Min granne som är jägare har sett varg just utanför vår bostadsområde, men han kände inte för att skjuta den ändå. Säger han iallafall, och jag tror honom, han verkar rekorderlig.
CITAT (Meriona @ 09-12-2009, 21:27)  Sant. Min granne som är jägare har sett varg just utanför vår bostadsområde, men han kände inte för att skjuta den ändå. Säger han iallafall, och jag tror honom, han verkar rekorderlig. Man kan ju undra om det är någon av dom bra och duktiga jägarna, som anmält ett intresse, eller bara folk med egenintresse och jaktlicens som är vill vara med...  .
Ni förstår att den svåraste och mest tidkrävande är den efter rovdjur va? När statens folk ska jaga varg så använder dom helikopter...
Dom som ger sig ut för att jaga varg är inga gröngölingar.
CITAT (dahla @ 09-12-2009, 22:30)  Ni förstår att den svåraste och mest tidkrävande är den efter rovdjur va? När statens folk ska jaga varg så använder dom helikopter...
Dom som ger sig ut för att jaga varg är inga gröngölingar. Det var inte färdmedlen jag frågade efter, det var vilken typ av jägare som anmält ett intresse...
CITAT (pejori @ 09-12-2009, 22:35)  Det var inte färdmedlen jag frågade efter, det var vilken typ av jägare som anmält ett intresse... Jadu... jag har anmält mig men jag kommer inte delta i någon jakt då vi inte får jaga dom vargarna vi har i Stockholm. Det är nog många jakthatare som vill ha tag på personuppgifterna till dom här personerna som anmäler sig...
CITAT (dahla @ 09-12-2009, 22:42)  Jadu... jag har anmält mig men jag kommer inte delta i någon jakt då vi inte får jaga dom vargarna vi har i Stockholm.
Det är nog många jakthatare som vill ha tag på personuppgifterna till dom här personerna som anmäler sig... Tror jag säkert att det är. Nu är jag ingen jakthatare, så du behöver inte vara orolig..  . Jakt är ok, men inte på så svaga stammar som varg och lo.... Jag är mer orolig över, om det är "riktiga" jägare eller "manchettjägarna" som ska springa runt och skjuta varg...
CITAT (pejori @ 09-12-2009, 22:53)  Jakt är ok, men inte på så svaga stammar som varg och lo.... Vad får dig att tro att den svenska vargstammen som vuxit från noll djur till över 250 djur på 20 år skulle vara svag? Trots trafikolykor, skyddsjakt, tjuvjakt och naturliga dödsorsaker ökar vargen i Sverige fasligt fort... vargen är INTE utrotningshotad varesig i Sverige eller i övriga världen... intel okatten heller... men det är någonting som jakthatarna påstår...
CITAT (dahla @ 09-12-2009, 23:27)  Vad får dig att tro att den svenska vargstammen som vuxit från noll djur till över 250 djur på 20 år skulle vara svag? Trots trafikolykor, skyddsjakt, tjuvjakt och naturliga dödsorsaker ökar vargen i Sverige fasligt fort... vargen är INTE utrotningshotad varesig i Sverige eller i övriga världen... intel okatten heller... men det är någonting som jakthatarna påstår... Det är inget jag tror, det är en personlig åsikt... Vänd sedan på myntet, då jaktivrarna är dom som påstår att lo och varg klarar att jagas och att stammen är stark...
herkules
09-12-2009, 23:52
CITAT (dahla @ 09-12-2009, 23:27)  Vad får dig att tro att den svenska vargstammen som vuxit från noll djur till över 250 djur på 20 år skulle vara svag? Trots trafikolykor, skyddsjakt, tjuvjakt och naturliga dödsorsaker ökar vargen i Sverige fasligt fort... vargen är INTE utrotningshotad varesig i Sverige eller i övriga världen... intel okatten heller... men det är någonting som jakthatarna påstår... jisses, 250 djur på 20 år, här går det undan! hatar inte jakt men tycker flertalet jägare verkar ha en skruv eller två lösa. VAD är det som är så farligt med att det finns varg i sverige? hittills har jag inte fått något vettigt svar på den frågan av de som tycker det är helt ok att skjuta varg.
CITAT (herkules @ 09-12-2009, 23:52)  jisses, 250 djur på 20 år, här går det undan!
hatar inte jakt men tycker flertalet jägare verkar ha en skruv eller två lösa.
VAD är det som är så farligt med att det finns varg i sverige? hittills har jag inte fått något vettigt svar på den frågan av de som tycker det är helt ok att skjuta varg. Det är ingen fara med att det finns varg i Sverige... man kan dock tycka att det finns lite för mycket varg i dom två länen där nästan alla vargarna befinner sig... Du tycker givetvis inte att det är nogot problem för dig drabbar det inte. Rovdjur som inte har någon naturlig fiende i människan skyr heller inte människan... om man jagar en viss del av vargarna årligen kommer de överlevande vargarna och deras avkomma förstå att människan är farlig och dom där förska hålla sig borta från gårdar och tomter samt större städer. Varför tillåter inte samerna varg i deras län tror du?
CITAT (dahla @ 10-12-2009, 00:04)  Det är ingen fara med att det finns varg i Sverige... man kan dock tycka att det finns lite för mycket varg i dom två länen där nästan alla vargarna befinner sig... Du tycker givetvis inte att det är nogot problem för dig drabbar det inte.
Rovdjur som inte har någon naturlig fiende i människan skyr heller inte människan... om man jagar en viss del av vargarna årligen kommer de överlevande vargarna och deras avkomma förstå att människan är farlig och dom där förska hålla sig borta från gårdar och tomter samt större städer.
Varför tillåter inte samerna varg i deras län tror du?
Av girighet... För det är ju knappast samerna vargen fäller som rov...
herkules
10-12-2009, 00:15
CITAT (dahla @ 10-12-2009, 00:04)  Det är ingen fara med att det finns varg i Sverige... man kan dock tycka att det finns lite för mycket varg i dom två länen där nästan alla vargarna befinner sig... Du tycker givetvis inte att det är nogot problem för dig drabbar det inte.
Rovdjur som inte har någon naturlig fiende i människan skyr heller inte människan... om man jagar en viss del av vargarna årligen kommer de överlevande vargarna och deras avkomma förstå att människan är farlig och dom där förska hålla sig borta från gårdar och tomter samt större städer.
Varför tillåter inte samerna varg i deras län tror du? vem är det som säger att inte varg kan drabba mig? jag går också i skogen med mina hundar, det är ju en av anledningarna varför jägare vill skjuta varg, de tar ju alla jakthundar. sen att jägarna själva skjuter sina hundar av misstag vid jakt pratas det inte så högt om.. jag kan hålla med dig i nästa stycke du skriver OM vi hade en stor och livskraftig vargstam på flera tusen djur, det har vi inte, och kommer det 1 ny individ om året så lär det ta tid. samer plockar så in i h-vete med bidrag på sina "vargtagna" renar så dem tror jag inte ett skvatt på.
CITAT (herkules @ 10-12-2009, 00:15)  jag kan hålla med dig i nästa stycke du skriver OM vi hade en stor och livskraftig vargstam på flera tusen djur, det har vi inte, och kommer det 1 ny individ om året så lär det ta tid. Vad är det som säger att det får plats flera tusen vargar i Sverige då? Det är ju faktiskt forskarna på naturvårdsverket som beslutat om att Sverige klarar av att hålla 210 vargar... Det är ju INTE jägarna som bestämt stoleken på vargstammen...
CITAT (dahla @ 10-12-2009, 00:44)  Vad är det som säger att det får plats flera tusen vargar i Sverige då? Det är ju faktiskt forskarna på naturvårdsverket som beslutat om att Sverige klarar av att hålla 210 vargar...
Det är ju INTE jägarna som bestämt stoleken på vargstammen... Nu låter du som försäkringskassan när de försöker svära sig fria från vad de håller på med. 1600 jägare har inte bestämt, men de har varit jäkla snabba med att anmäla intresse och jag kan sätta en liten häst på att var och en av dem drömmer om att få vara den som fäller vargen så hur många vargar hade gått åt om jägarna hade fått bestämma själva? Tänk att naturvårdsverket verkligen måste hålla efter er på det där viset... vuxna, tänkande människor... som småbarn i en godisbutik.. Egentligen finns det inte plats för någon varg alls i det här landet eftersom vi som har boskap inte vill släppa till några djur - vi förlorar ju pengar för jösse namn - (OBS ironi, har förstått att du inte fattar sådant) - och jägarförbundet har mutat in jakt- och äganderätten på viltbytet. Om vargarna skulle kunna tänka sig att bo i radhus och odla morötter så skulle de kanske kunna få leva.
herkules
10-12-2009, 08:58
CITAT (dahla @ 10-12-2009, 00:44)  Vad är det som säger att det får plats flera tusen vargar i Sverige då? Det är ju faktiskt forskarna på naturvårdsverket som beslutat om att Sverige klarar av att hålla 210 vargar... Det är ju INTE jägarna som bestämt stoleken på vargstammen... inte har forskare på naturvårdsverket bestämt alldeles själva att nu ska vargen skjutas av, det finns en otrolig lust hos jägarna att skjuta varg och då lobbas det så klart för det. det är ett jäkla gnäll i jägarkåren om att det finns för lite älg att skjuta nu när vi har 210 vargar i sverige. mitt förslag är att skjut inte älg då. jag fick ett mail i morse där det stod att om vi begränsar allemansrätten så kan vargen få leva i fred i skogen, det låter som en alldeles utmärkt idé, inte måste vi människor springa runt i hela skogarna. sverige är ett stort land och eftersom vi inte är så många människor vore det en smal sak att låta vargen ströva fritt. varg skrämmer män (och några kvinnor) och för att dessa ska få hår på bröstet ska vargen skjutas.
Varför tillåter inte samerna varg i deras län tror du? Då måste jag fråga hur stor andel av den svenska befolkningen det faktiskt drabbar? Eller hur stor del av befolkningen i de vargtäta områden du tänker på? Det är inget problem för mig, det har det aldrig varit och jag har bott i ett av landskapen du nämner både mitt ute i skogen där vi hade vargar inpå knuten en gång och i en mindre stad. När jag bodde i skogen där vi hade vargar precis kring huset så fick varken jag eller våra hundar gå ut, det kan väl tyckas vara en hälsosam rädsla och jag ser inget större problem med det. Någon dagar senare hade ingen sett till dem och då var det inga problem längre. Min far har haft vargar kring huset som släppt stora älgköttbitar på gården  Inte heller han upplever dem som något problem. Jag tycker inte att det är ett problem, inte heller de andra som har kommit i kontakt med vargar. Själv har jag aldrig sett en utan endast spår efter dem. Hur många svenskar har ens gjort det och hur liten är andelen som sett eller haft problem med vargar på något vis? Det handlar om en fobi som grundar sig väldigt långt tillbaka när det faktiskt fanns en anledning till att vara rädd för rovdjur. Så primitiva borde vi inte vara i dagens läge. Om din teori stämmer, vilket den delvis gör. Varför gör ni då inte på det viset de sköter vargarna i andra områden här i världen? Som jag sade med kött som man behandlat med ett medel som ger illamående hos vargarna eller varför inte skjuta bort de individer som går in och tar boskap? Varför skall ni skjuta bort helt slumpmässiga individer? Sedan kan jag ju ställa mig samma fråga som de andra har gjort: Eftersom det talas mycket om inavel av vargarna och att det finns nya friska gener som kommit in från Ryssland(?) i form av några individer, hur skall ni då veta att det inte är just de vargarna som skjuts? Finns det inte många av varghatarna som skulle se det som en vinst i sig att skjuta ihjäl dessa individer eftersom de vill se en mycket starkare reducering av vargantalet än vad som är bestämt eller rentutav utrota vargarna? Samerna går med ekonomisk förlust p.g.a. vargarna och deras beteende är både egoistisk och det kan du väl knappast anse vara försvarbart? Vargen är en del av våran natur och om vi dukar upp ett smörgåsbord för dem så kan vi väl knappast klandra dem för att de tar för sig. Jag vill inte att vargar skall behöva dö för att vi missgynnas på något vis av dem precis som jag inte vill att vi skall utrota rådjuren för att de går in i våra trädgårdar som också är ett dukat bord för dem. Hela vargfrågan och varghatet grundar i en nu för tiden helt omotiverad rädsla för ett djur som faktiskt ställer till väldigt liten skada på ett sätt som man helt enkelt får räkna med. CITAT (dahla @ 10-12-2009, 00:44)  Vad är det som säger att det får plats flera tusen vargar i Sverige då? Det är ju faktiskt forskarna på naturvårdsverket som beslutat om att Sverige klarar av att hålla 210 vargar...
Det är ju INTE jägarna som bestämt stoleken på vargstammen... De har inte haft ett enda finger med i spelet heller påstår du? Det finns områden som är flera gånger vargtätare än Sverige utan några nämnvärda problem.
Jan Lindgren
10-12-2009, 09:45
Hej Herkules! Det är synd att du inte begriper problemet med att ha vargar i husdjurstäta områden. För mig är det ett stort problem. Jag försöker hålla en del mindre ytor öppna både för min och andras trivsel. Fåglar och insekter gynnas av öppna marker. Alla våra djur är mycket hundvana. De går gärna fram och nosar eller hälsar på alla hundar som passerar. Det ser ingen skillnad på en varg eller hund. Alltså ett lätt byte för vargen. Höga inhägnader med el fungerar oftast som skydd mot vargen men hindrar också allmänheten. Större delen av året använder vi åtta hagar samtidigt till våra djur. Vi försöker också att i så stor utsträckning som möjligt ha djuren ute året om så att de kan välja om de vill gå in. En motivering till att låta rovdjuren äta upp husdjuren är att man får ersättning från staten. Det är inte helt sant. En bekant fick ingen ersättning när örnar tagit en del lamm eftersom det var en liten besättning som räknades som hobby. I vårt fall så skulle en liten ersättning inte hjälpa. Jag vet att det är helt ologiskt men vi är mycket fästa vid våra hästar och lamor. Har man varit med vid deras födsel och haft dem i många år så blir det så. Naturligtvis förlorar vi en hel del djur till rovdjur i alla fall. Rävar och duvhökar har tagit alla våra blekingeankor och en massa pärlhöns. Blir rovdjursproblemet alltför stort så gör vi oss av med djuren och planterar igen en del av de öppna markerna. Det kanske inte gör trakten trevligare men vi sover bättre. Sverige ska naturligtvis ha en vargstam. Vi har stora nationalparker låt vargen finnas där. Räcker inte ytan till för en bra stam så öka arealen på nationalparkerna. MVH Jan Lindgren
Gunilla T
10-12-2009, 10:38
Det är inte minskad fertilitet pga inavel som är det största hotet mot vargpopulationen utan den illegala jakten, skrivar Håkan Sand ansvarig för Skandulv projektet. Illegal jakt är orsak till hälften av dödligheten bland varg, naturlig död, trafikskador samt legal jakt står för den andra hälften. Det är omöjligt att diskutera vargpopulationen utan att inkludera tjuvjakten.. Läs mera här; http://skandulv.nina.no/skandulv%20new/Pub...Skog_9_2007.pdf
herkules
10-12-2009, 11:14
CITAT (Jan Lindgren @ 10-12-2009, 09:45)  Hej Herkules! Det är synd att du inte begriper problemet med att ha vargar i husdjurstäta områden. För mig är det ett stort problem. Jag försöker hålla en del mindre ytor öppna både för min och andras trivsel. Fåglar och insekter gynnas av öppna marker. Alla våra djur är mycket hundvana. De går gärna fram och nosar eller hälsar på alla hundar som passerar. Det ser ingen skillnad på en varg eller hund. Alltså ett lätt byte för vargen. Höga inhägnader med el fungerar oftast som skydd mot vargen men hindrar också allmänheten. Större delen av året använder vi åtta hagar samtidigt till våra djur. Vi försöker också att i så stor utsträckning som möjligt ha djuren ute året om så att de kan välja om de vill gå in. En motivering till att låta rovdjuren äta upp husdjuren är att man får ersättning från staten. Det är inte helt sant. En bekant fick ingen ersättning när örnar tagit en del lamm eftersom det var en liten besättning som räknades som hobby. I vårt fall så skulle en liten ersättning inte hjälpa. Jag vet att det är helt ologiskt men vi är mycket fästa vid våra hästar och lamor. Har man varit med vid deras födsel och haft dem i många år så blir det så. Naturligtvis förlorar vi en hel del djur till rovdjur i alla fall. Rävar och duvhökar har tagit alla våra blekingeankor och en massa pärlhöns. Blir rovdjursproblemet alltför stort så gör vi oss av med djuren och planterar igen en del av de öppna markerna. Det kanske inte gör trakten trevligare men vi sover bättre. Sverige ska naturligtvis ha en vargstam. Vi har stora nationalparker låt vargen finnas där. Räcker inte ytan till för en bra stam så öka arealen på nationalparkerna. MVH Jan Lindgren synd är något helt annat men visst är det sant att jag inte förstår problemet, det gör inte de människor som bor i länder där det finns varg och ändå håller sig med både boskap och husdjur heller. att räven tar höns, det hör man ju talas om ganska ofta, det finns, förmodar jag fler än 210 rävar i sverige? mina hundar har jagat höns vid ett tillfälle, nu var det inget djur som fick sätta livet till men både jag och hönsägaren fick oss en tankeställare. men självklart är man fäst vid sina husdjur, jag är otroligt fäst vid mina hundar och skulle något hända dem skulle jag så klart bli riktigt ledsen. därför ser jag till att skydda dem så mycket jag kan utan att för den skull skjuta de djur som eventuellt hotar dem. om ni väljer att låta marken växa igen, personligen kan jag tycka att blir det vargmark så är det bra, människor har inte överallt att göra! vi ska ha en LIVSKRAFTIG vargstam innan vi börjar skjuta av dem, det har vi inte idag.
Huggorm
10-12-2009, 11:53
Tre fall av att vargar dödat människor har inträffat i Ryssland och Georgien - hittills i år! Ett fall var en tioårig rysk pojke, notisen har dock tagits bort så det kan inte längre bekräftas om man inte kan ryska och går igenom ryska medier. Ett annat fall var en Georgisk kvinna, det var tredje överfallet i trakten på kort tid. I ett av de andra överfallen fick en kvinna allvarliga bitskador i halsen men överlevde. Källa: http://www2.canada.com/windsorstar/news/st...6c-e784024add70Tredje fallet var i Ryssland, en man blev ihjälbiten medan fyra andra som försökte rädda honom blev allvarligt skadade. Källa (på tyska): http://www2.canada.com/windsorstar/news/st...6c-e784024add70Andra attacker finns samlade på wikipedia, naturligtvis med källhänvisning: http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_attacks_on_humans
CITAT (Huggorm @ 10-12-2009, 11:53)  Tre fall av att vargar dödat människor har inträffat i Ryssland och Georgien - hittills i år! Ett fall var en tioårig rysk pojke, notisen har dock tagits bort så det kan inte längre bekräftas om man inte kan ryska och går igenom ryska medier. Ett annat fall var en Georgisk kvinna, det var tredje överfallet i trakten på kort tid. I ett av de andra överfallen fick en kvinna allvarliga bitskador i halsen men överlevde. Källa: http://www2.canada.com/windsorstar/news/st...6c-e784024add70Tredje fallet var i Ryssland, en man blev ihjälbiten medan fyra andra som försökte rädda honom blev allvarligt skadade. Källa (på tyska): http://www2.canada.com/windsorstar/news/st...6c-e784024add70Andra attacker finns samlade på wikipedia, naturligtvis med källhänvisning: http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_attacks_on_humansJa, tre fall, det var ju fasligt mycket  Ställ det i förhållande till alla andra saker som vi dagligen utsätter oss för och så ser man hur löjlig den siffran faktiskt är. Även om det faktiskt var mer än jag trodde, men det hade ju i och för sig ingenting med Sverige att göra.
CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 13:39)  Ja, tre fall, det var ju fasligt mycket  Ställ det i förhållande till alla andra saker som vi dagligen utsätter oss för och så ser man hur löjlig den siffran faktiskt är. Även om det faktiskt var mer än jag trodde, men det hade ju i och för sig ingenting med Sverige att göra. Det är dessutom inte bevisat att det är varg som gjort det, bara att det finns varg i området..
Huggorm
10-12-2009, 14:28
CITAT (pejori @ 10-12-2009, 13:59)  Det är dessutom inte bevisat att det är varg som gjort det, bara att det finns varg i området..  Det är ställt utom rimliga tvivel. Kvinnan i Georgien dödades ju i tredje attacken, och i de andra attackerna överlevde offren och kunde vittna. När mannen i Ryssland dödades var det fyra andra som försökte rädda honom, dom såg ju att det var varg. Dessutom är det bara dödliga fall som är med i listan, de attacker där folk överlevt är inte med. Jag räknar med att de fallen är betydligt fler än de med dödlig utgång. För övrigt läste jag att vår euroasiska varg är rätt fredlig jämför med den nordamerikanska som är mera aggressiv och oftare anfaller människor. Inget lämpligt ställe att föra över friska gener till vår inavlade svenska vargstam från med andra ord. Nej, tre människor på ett år är naturligtvis inte många i ett världsligt perspektiv. Men det kan ändå vara ett intressant faktum i debatten att folk faktiskt blir dödade. Jag har en eller två vargar i skogarna alldeles runt min stuga, men dom skall troligtvis tas bort nu under jakten. Jag vet inte riktigt vad jag anser i vargfrågan. Det är bra med någon som decimerar rådjursstammen, men samtidigt vore det tråkigt om man någon gång fick för sig att skaffa tex. får eller getter. Grannen har sin hund lös och den brukar ränna omkring och jaga rådjur, jag bara väntar på att den skall få för sig att jaga vargen...
Jan Lindgren
10-12-2009, 14:48
Hej! De enklaste sättet att lösa vargfrågan är att de som vill ha varg får ha det på sin mark och vi som inte vill får avliva vargarna som finns på vår mark. För övrigt ska alla djur vara fredade i nationalparker och där ska absolut inga tamdjur tillåtas. MVH Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|