Full version: 1600 jägare har
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36
*Stintan*
Nej varför är det onödigt? De kan ju ta reda på om det var en helt frisk varg det oxå eller om den var defekt på något sätt. Der är väl inte bara dödsorsaken som kan undersökas.
dahla
CITAT (Markus_H @ 24-01-2010, 15:46) *
Om du håller en inavlad stam på 0 tillväxt hur ska du då kunna öka den genetiska mångfalden?

http://svt.se/2.33831/1.1848134/forskare_f...pageArt527895=0

Här står det lite om antalet som forskarna pratar om... svt får väl anses vara en tillförlitlig källa även om svt är partiska.
http://svt.se/2.22620/1.1848321/langt_fler...pageArt527895=0

CITAT (*Stintan* @ 24-01-2010, 16:03) *
Nej varför är det onödigt? De kan ju ta reda på om det var en helt frisk varg det oxå eller om den var defekt på något sätt. Der är väl inte bara dödsorsaken som kan undersökas.

Jag vill inte att mina skattepengar ska gå dit...
KURT
CITAT (dahla @ 24-01-2010, 17:06) *

Här står det lite om antalet som forskarna pratar om... svt får väl anses vara en tillförlitlig källa även om svt är partiska.
.

Men du svarar ju (som vanligt) inte på frågan. För att kunna kunna hålla stammen så låg, så måste den genetiska variationen öka mycket kraftigt, och förmodligen måste man då plantera in /flytta ett stort antal vargar. Och jag tror inte att det är många fler än Miljöminister Andreas Carlgren som tror på sådana sagor.
*Stintan*
CITAT (dahla @ 24-01-2010, 16:06) *

Så du tycker inte att det är betydelsefullt att ta reda på om vargarna verkligen är så sjuka p.g.a. inavel som vissa påstår? Är det inte just p.g.a dessa påståenden som det överhuvudtaget tilläts jakt eller iallafall skylldes på detta? Varför vill du att dina skattepengar ska gå till att inplantera nya vargar om det inte behövs?
Piccante
CITAT (dahla @ 24-01-2010, 16:06) *

Men Liberg förordar ju en större avskjutning för att kunna hålla regeringens politiskt satta mål om max 210 individer. Ska man öka den genetiska variationen så bör dessa 50 individer vara fertil ålder och helst ha förökat sig minst en gång så at tde har ökat bredden i genpoolen innan de skjuts av. hur ska regeringen lyckas med det då licensjakten var "först till kvarn- skjut så länge det finns kvar"?
dahla
CITAT (KURT @ 24-01-2010, 16:14) *
Men du svarar ju (som vanligt) inte på frågan. För att kunna kunna hålla stammen så låg, så måste den genetiska variationen öka mycket kraftigt, och förmodligen måste man då plantera in /flytta ett stort antal vargar. Och jag tror inte att det är många fler än Miljöminister Andreas Carlgren som tror på sådana sagor.

Är du dum på riktigt eller??? Vem är det annars som försker ge er svar då??? Det ä inte helt enkelt att svara på ett enkelt vis... vissa saker är självklara föör mig men jätteknepiga för nån annan att förstå... detsamma gäller även åt andra hållet så sluta nu hoppa påmig som person.

Regeringen har gett svenska jägareförbundet och jägarnas riksförbund i uppdrag att ordna sådet finns en plan för HUR vargar ska flyttas i Sverige... OM jägarförbunden inte gör det får dom inte ta del av pengarna som sveriges jägare har betalat i viltvårdsavgift och då överlever inte förbundenn...

Är det någonting som är oklart ang flytt av vargar då??????

Man lägger således jobbet på dom som inte ens vill ha varg... varför är det så tror du?
KURT
CITAT (dahla @ 24-01-2010, 16:42) *
Källa: http://jagareforbundet.se/sv/svenskjakt/St...-varg-upptackt/

Obduktion gör man på människor... djur dissekerar man... snacka om att man vill göra varen mänskligen genom att välja orden rätt... hur många andra djur skickas på undersökning efter en olycka tro... vem betalar för kalaset?
Ja, stammen ska ju inte växa...det ska ju bara finnas 210 vargar i Sverige... vari ligger problemet?

Du har onekligen fascinerande fantasier.

Disksektion betecknar bara sönderdelandet av en kropp i vetenskapligt studiesyfte, man kan mycket väl dissekera en människa. Om man däremot dissekerar med syftet att finna orsaken till ett dödsfall så är det en obduktion, oavsett vad det är för organism. Och SVA utför just obduktioner av Björn, varg, lo och järv, det här är ju grundläggande information som alla jägare känner till.

http://www.sva.se/navigera/tjanster_produk...logi/Obduktion/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dissektion
http://www.nrm.se/sv/meny/forskningochsaml...ensvilt.79.html
dahla
CITAT (*Stintan* @ 24-01-2010, 16:17) *
Så du tycker inte att det är betydelsefullt att ta reda på om vargarna verkligen är så sjuka p.g.a. inavel som vissa påstår? Är det inte just p.g.a dessa påståenden som det överhuvudtaget tilläts jakt eller iallafall skylldes på detta? Varför vill du att dina skattepengar ska gå till att inplantera nya vargar om det inte behövs?

Forskarna anser ju redan att inavel är ett konstaterat problem... den "svenska" vargstammen härstammar från tre vargar... är det då svårt att inse att inavel ÄR ett faktum? smile.gif

Ja, jag vill att vi flyttar in friska vargar NU med hjälp av MINA pengar om vi nu ska ha varg i Sverige... jag är alltså FÖR friska vargar...

Att stånga sig blodig för att behålla dom här genetiskt defekta och inavlade vargarna somhärstammar från tre individer är sjukligt enligt mig... det finns INGEN hunduppfödare som skulle fortsätta avla på djur i 30 år där alla hundarna har närmare släktskap än två syskon... det är perverst och patetiskt!!!
KURT
CITAT (dahla @ 24-01-2010, 17:27) *
Är du dum på riktigt eller??? Vem är det annars som försker ge er svar då??? Det ä inte helt enkelt att svara på ett enkelt vis... vissa saker är självklara föör mig men jätteknepiga för nån annan att förstå... detsamma gäller även åt andra hållet så sluta nu hoppa påmig som person.

Regeringen har gett svenska jägareförbundet och jägarnas riksförbund i uppdrag att ordna sådet finns en plan för HUR vargar ska flyttas i Sverige... OM jägarförbunden inte gör det får dom inte ta del av pengarna som sveriges jägare har betalat i viltvårdsavgift och då överlever inte förbundenn...

Är det någonting som är oklart ang flytt av vargar då??????

Man lägger således jobbet på dom som inte ens vill ha varg... varför är det så tror du?

Nej nu har du åter igen fel. Det är naturvårdsverket som utformar plan för eventuell flyttning/utplantering av varg, och vet man inte det så förstår jag ju att det är svårt för dig att förklara. Sedan må det finnas hur många planer för utplantering som helst, det är mycket osäkert om det verkligen kan genomföras i verkligheten. Man vet inte vart man skall få tag i vargar att plantera ut, och det kommer att bli protester och problem med att plantera ut.
dahla
CITAT (Markus_H @ 24-01-2010, 16:26) *
Men Liberg förordar ju en större avskjutning för att kunna hålla regeringens politiskt satta mål om max 210 individer. Ska man öka den genetiska variationen så bör dessa 50 individer vara fertil ålder och helst ha förökat sig minst en gång så at tde har ökat bredden i genpoolen innan de skjuts av. hur ska regeringen lyckas med det då licensjakten var "först till kvarn- skjut så länge det finns kvar"?

Jo, men det är ju det politiska målet jakten avser att uppfylla... man ska ju komma med en rapport om vargen med ett åtgärdsprogram...men till dess är det 210 vargar som gäller... önskvärt ärdock att få in friska individer från öst.
Piccante
CITAT (dahla @ 24-01-2010, 16:34) *
Forskarna anser ju redan att inavel är ett konstaterat problem... den "svenska" vargstammen härstammar från tre vargar... är det då svårt att inse att inavel ÄR ett faktum? smile.gif

Ja, jag vill att vi flyttar in friska vargar NU med hjälp av MINA pengar om vi nu ska ha varg i Sverige... jag är alltså FÖR friska vargar...

Att stånga sig blodig för att behålla dom här genetiskt defekta och inavlade vargarna somhärstammar från tre individer är sjukligt enligt mig... det finns INGEN hunduppfödare som skulle fortsätta avla på djur i 30 år där alla hundarna har närmare släktskap än två syskon... det är perverst och patetiskt!!!

De flesta hundraser härstammar ofta från mycket få individer de med. Dessutom är det vanligt med linjeavel i uppfödning av både husdjur och sällskapsdjur. Det är fortfarande fel att minska en stam som har en liten genetisk variation, då minskar man ju variationen ännu mindre. det behövs så många fertila djur som möjligt som kan para sig med de eventuella ännu helt hypotetiska vargar som kanske kan invandra elelr flyttas hit. så fort två obesläktade djur får avkomma så bryts inavel.
dahla
CITAT (KURT @ 24-01-2010, 16:35) *
Nej nu har du åter igen fel. Det är naturvårdsverket som utformar plan för eventuell flyttning/utplantering av varg, och vet man inte det så förstår jag ju att det är svårt för dig att förklara. Sedan må det finnas hur många planer för utplantering som helst, det är mycket osäkert om det verkligen kan genomföras i verkligheten. Man vet inte vart man skall få tag i vargar att plantera ut, och det kommer att bli protester och problem med att plantera ut.

Du tror det va? smile.gif

CITAT
På torsdagen tog regeringen det formella beslutet: Jägarnas Riksförbund (JRF) och Svenska Jägareförbundet ska förankra flyttning av vargar. Beslutet togs i samband med att regeringen beviljade årets tilldelning av jaktkortspengar från viltvårdsfonden till JRF.

Formellt handlar det om att jägarorganisationerna har ett uppdrag att bidra till att riksdagens mål för viltvård och viltförvaltning uppfylls.
– Nytt för i år är också att regeringen ger Jägarnas Riksförbund och Svenska Jägareförbundet uppdraget att lokalt förankra flytt och införsel av vargar, säger Helena Busk, handläggare vid jordbruksdepartementet.
Helena Busk pekar på att uppdraget är en viktig del i den nya rovdjurspolitik som riksdagen beslutat om.

Vargjakten – ett köttben till jägarna
– Man gav jägarkåren ett köttben när man gav tillstånd till licensjakt. Nu är det bevarandesidan som ska få sin del av politiken när vargar ska flyttas eller föras in i landet, säger Helena Busk.
Svenska Jägareförbundet har redan tidigare fått ett direktiv, att man ska förankra flyttning av varg lokalt. Jägareförbundets rovdjursansvarige, Gunnar Glöersen, meddelar att planen för hur jobbet ska gå till inte är klar ännu.
–Vi för lite diskussioner internt men ännu finns ingen klar plan. Vi kommer också att kontakta Jägarnas Riksförbund för att höra hur vi kan lägga upp en gemensam strategi, säger Gunnar Glöersen.

Ska diskuteras inom JRF
Enligt JRF:s förbundsordförande Solveig Larsson kommer uppdraget nu att diskuteras inom organisationen.
Per Wanström, JRF:s generalsekreterare, konstaterar att beslutet ännu inte skickats till förbundet.
– Vi vill först gå igenom hela texten. Därefter kan vi börja fundera på ett ställningstagande, förklarar han.
http://www.jaktojagare.se/se/article.php?i...p;context=60321

Naturvårdsverket kommer lägga ansvaret på skandulv och jägareförbunden att utföra det hela. Men på pappret ser det ut som om domgör jobbet... speciellt om det blir bra... blir det dåligt är det jägarnas fel

CITAT (Markus_H @ 24-01-2010, 16:42) *
[/b]
De flesta hundraser härstammar ofta från mycket få individer de med. Dessutom är det vanligt med linjeavel i uppfödning av både husdjur och sällskapsdjur. Det är fortfarande fel att minska en stam som har en liten genetisk variation, då minskar man ju variationen ännu mindre. det behövs så många fertila djur som möjligt som kan para sig med de eventuella ännu helt hypotetiska vargar som kanske kan invandra elelr flyttas hit. så fort två obesläktade djur får avkomma så bryts inavel.

Jag ser det inte så... jag tycker man kan avliva alla vargar i Sverige... flytta sen motsvarande mängd vargar från Ryssland till Sverige... DÅ har man en frisk vargstam.

Nu pågår istället ett kostsamt experiment för att några få anser att dessa inavlade djur till varje pris måste skyddastill sista individ... sjukt!

Lägg pengarna på att få hit nya och friska vargar istället.
Piccante
CITAT (dahla @ 24-01-2010, 16:48) *
Du tror det va? smile.gif

http://www.jaktojagare.se/se/article.php?i...p;context=60321

Naturvårdsverket kommer lägga ansvaret på skandulv och jägareförbunden att utföra det hela. Men på pappret ser det ut som om domgör jobbet... speciellt om det blir bra... blir det dåligt är det jägarnas fel
Jag ser det inte så... jag tycker man kan avliva alla vargar i Sverige... flytta sen motsvarande mängd vargar från Ryssland till Sverige... DÅ har man en frisk vargstam.

Nu pågår istället ett kostsamt experiment för att några få anser att dessa inavlade djur till varje pris måste skyddastill sista individ... sjukt!

Lägg pengarna på att få hit nya och friska vargar istället.

Det sjuka är väl att de har blivit inavlade eftersom du och dina skjutglada vänner inte kan hålla er i styr utan de vargar som invandrar skjuts och grävs ned. Sedan protesterar jägarna mot alla försök att rädda stammen.
dahla
CITAT (Markus_H @ 24-01-2010, 16:53) *
Det sjuka är väl att de har blivit inavlade eftersom du och dina skjutglada vänner inte kan hålla er i styr utan de vargar som invandrar skjuts och grävs ned. Sedan protesterar jägarna mot alla försök att rädda stammen.

Stopp nu...blanda inte ihop samer med jägare är du snäll... Det är nu VI jägare som måste ordna det här med acceptans för flytt av vargar... vi ska alltså få hela glesbygden på vargälskarnas sida... som atttvingas skjuta sig själv i foten medans samerna bara hånskrattar...

Freyas
CITAT (herkules @ 23-01-2010, 18:02) *
GÖTEBORG!!!
Manifestation för vargen i Göteborg lördag 6/2 kl 12.00 på Gustav Adolfs Torg!

Stort stort tack för informationen, Herkules.
För övrigt, håller fullständigt med dig vad du sagt i tidigare inlägg;
man skjuter inte ett alfapar med valpar!
dahla
Två besiktningsmän från Värmland åkte till Kanada för att se hur man jagar varg där.

http://svtplay.se/v/1803888/hur_ska_vargen_jagas

Dom metoderna spreds inte till dom svenska jägarna...
Freyas
CITAT (dahla @ 24-01-2010, 17:10) *
Stopp nu...blanda inte ihop samer med jägare är du snäll... Det är nu VI jägare som måste ordna det här med acceptans för flytt av vargar... vi ska alltså få hela glesbygden på vargälskarnas sida... som atttvingas skjuta sig själv i foten medans samerna bara hånskrattar...

Här ser ni: Det är politik alltihop!
Förresten Dahla .. 2007 efterlyste du här på odla.nu trädgårdsintresserad arbetskraft till din förfallna trädgård... fick du tag på någon eller någon ideell förening som gjorde jobbet gratis åt dig?
dahla
CITAT (Freyas @ 24-01-2010, 17:57) *
Förresten Dahla .. 2007 efterlyste du här på odla.nu trädgårdsintresserad arbetskraft till din förfallna trädgård... fick du tag på någon eller någon ideell förening som gjorde jobbet gratis åt dig?

Nej,men jag fick kontakt med en hortonom (heter det väl) som kom och fastställde att det fanns en helt unik äppelsort här som inte finns nån annan stans smile.gif

Tanken var väl inte att få gratis arbetskraft... mer som ett jaktlag ungefär... där personer utan egen trädgård får vara med om att sköta en stor trädgård med bärbuskar, fruktträd, grönsaksland samt trädgårdar med växter representerade från 1600, 1700, 1800 och 1900-tal i fyra olika områden med hur det kan ha sett ut då på dom olika århundradena. Medlemmarna tar sen del av det trädgården producerar samtidigt som trädgården ser fin ut.... lite win/win för alla... speciellt för dom som inte kan ha en egen trädgård.

Projektet är inte nerlagt än... men det hör inte hemma i den här tråden smile.gif Jag minns inte ens vart den ursprungliga tråden om det finns... har du en länk dit så kanske jag kan uppdatera den lite.
dahla
CITAT (dahla @ 24-01-2010, 17:49) *
Två besiktningsmän från Värmland åkte till Kanada för att se hur man jagar varg där.

http://svtplay.se/v/1803888/hur_ska_vargen_jagas

Dom metoderna spreds inte till dom svenska jägarna...

Och här är ett inslag innan dom åkte...

http://svtplay.se/v/1791142/svenskar_lar_s...rgjakt_i_kanada

Konstigt att debatten inte blommade upp redan då...
dahla
På tal om hundar som skydd mot vargar...

http://svt.se/2.33557/1.1725628/skulle_sky...ageArt527895=16

dahla
Här är Olof Libergs uttalande om att det inte finns plats för fler vargar i befintliga varglän.

CITAT
Från skogarna i Hälsingland startade en ungvarg sin vandring mot Värmland. Väl inne i våra skogar fann den att det överallt redan fanns vargfamiljer. Den kände sig inte välkommen någonstans. Så den vandrade österut och finns nu norr om Stockholm. Och det finns ytterligare exempel.
- En har farit runt hela sommaren och letat efter en lucka och inte hittat någon mellan befintliga revir, säger Olof Lidberg
viltforskare på Grimsö.

-Problemet i vår vargstam är att den är kraftigt inavlad och behöver genetiskt tillskott, säger Olof Lidberg
viltforskare på Grimsö.

Därför kan en inplantering av varg bli nödvändig, bland annat mot bakgrund av EU:s krav.
-Då blir man väl tvungen att flytta vargar, säger Olof Lidberg.

http://svt.se/2.33874/1.1672437/finns_inte...ageArt527895=19
*Stintan*
Jaha så nu tar våra riksdagsledamöter jaktkort i riksdagens källare på arbetstid under ledning av jägareförbundet.
Snacka om lobbyism.
KURT
Det har inte varit aktuellt att plantera in varg i etablerade revir. I stället menar man att man skall släppa dem där det finns andra vargar som inte etablerat par ännu, eller släppa ut dem strax öster om områden där det finns vargrevir, det finns alltså många ställen där man kan släppa vargar, men man vet ju aldrig hur det kommer att fungera, och hur lång tid det kommer att ta innan man etablerar nya gener. Det är ett projekt som kommer att ta flera år. Vargar (precis som alla andra djur) söker medvetet efter att bilda par med individer som inte är släkt.

http://www.naturvardsverket.se/upload/04_a...dulv-091222.pdf

dahla
Det här med flytt av friska vargar till dom inavlade är inte ett förslag som kommer från forskarna... forskarna tar dock åt sig äran nu...

CITAT
Flyttning av vargar kan bli nödvändigt för att nå målet med en liten, men frisk vargstam, skriver blanda andra Samernas Riksförbund, LRF och jägareförbunden i en gemensam skrivelse till Miljödepartementet.

De sex förbund som står bakom skrivelsen föreslår att vargar ska flyttas till den svneska vargstammen som ett sätt att säkra den genetiska variationen så att stammen kan hållas så liten som möjligt.

Det ligger i förbundens gemensamma intresse att vargstammen inte tillåts öka ytterligare skriver Svenska jägarförbundet, Jägarnas Riksförbund, Lantbrukarnas Riksförbund, Samernas riksförbund, Svenska kennelklubben och Sverige jordägarförbund i den gemensamma skrivelsen.

- Om vi skulle få det antal vargar i landet som forskarna vill se så får det konsekvenser för rennäringen, säger Samernas Riksförbunds ordförande Per-Gustav Idivuoma till Nordnytt. Då expanderar stammen både söderut och norrut.

- Det är bättre att flytta vargen för om den själv ska vandra in och ner genom landet så får vi problem i rennäringen hela vägen ner. Det är ju inte heller säkert att den vandrar söderut utan den kan ju stanna i renskötselområdet, säger Idivuoma.

http://svt.se/2.56952/1.1506118/samernas_r...ageArt527895=32
gnon49
CITAT (*Stintan* @ 24-01-2010, 19:43) *
Jaha så nu tar våra riksdagsledamöter jaktkort i riksdagens källare på arbetstid under ledning av jägareförbundet.
Snacka om lobbyism.

Svågerpolitik är väl närmare sanningen. Att utöva sin hobby o andra sysselsättningar verkar vara viktigare än förvalta förtroendet dom fick av väljarna. Troligen får dom sin jägarexamen även om dom skjuter i taket.
dahla
Ledarmöterna är anställda 24 timmar om dygnet... får dom inte göra nånting annat än jobba politiskt även om dom för stunden inte har något angeläget att jobba med?

Nån jäkla fritid kan väl även dom få på dygnets 24 timmar.
gnon49
CITAT (dahla @ 24-01-2010, 20:20) *
Ledarmöterna är anställda 24 timmar om dygnet... får dom inte göra nånting annat än jobba politiskt även om dom för stunden inte har något angeläget att jobba med?

Nån jäkla fritid kan väl även dom få på dygnets 24 timmar.

I den bästa av världar borde det vara så.
Men i verkligheten är det tyvärr inte så. Extraknäck är vanligt bland politiker. För många är nog inkomsterna från extraknäcket större än riksdagslönen. Vete katten hur dom bär sig åt. Dygnet har ju trots allt bara 24 timmar.
dahla
Åter till ämnet...

http://svtplay.se/v/1449965/utokad_vargjakt_bra_eller_daligt
Freyas
CITAT (Gunilla T @ 08-12-2009, 15:35) *
Det är inte så noga...det blir inga konsekvenser. När skyddsjakten på lodjur inleddes så sköts fler djur de första timmarna än som var tillåtet - anledningen förklarades med bristande kommunikation så ingen ställdes till ansvar.

Gunilla T ... mycket ledsamt att konstatera att du hade helt rätt! Därtill sköt man inte sällan av bakbenen på vargarna! Kan det berott på snabbkursen i jägarexamen som Jägareförbundet höll i källaren under riksdagshuset?
Även naturvårdsverket - vårt högsta instans för att värna om viltlivet - går numera i alliansregeringens koppel och gör allt annat än värnar om Sveriges minimala vargstam ...
Det som har hänt ... och fortfarande pågår ... är så sjukt att jag mår illa!
Och jag undrar om detta likskördande ha varit värt de röster man skaffat sig från viss glesbyggdsbefolkning, varghatare och jägare - detta släkte som har dödandet som hobby? Motsvarade nöjet förväntningarna?
Dessa människor förfäras över våldet i samhället men ser inte våldet inom sig själva!
herkules
CITAT (Freyas @ 25-01-2010, 07:02) *
Därtill sköt man inte sällan av bakbenen på vargarna!

viltvård kallas det
herkules
CITAT (dahla @ 24-01-2010, 19:08) *
På tal om hundar som skydd mot vargar...
http://svt.se/2.33557/1.1725628/skulle_sky...ageArt527895=16

det säger sig självt att man inte går i närheten av en vargskrämmarhund med en annan hund. inte ens okänt folk ska in i den fårhagen. hunden är satt att vakta, då vaktar den med sitt liv, det är det som är grejen.
dahla
CITAT (Freyas @ 25-01-2010, 07:02) *
Därtill sköt man inte sällan av bakbenen på vargarna!

Fram med bevis för att första skottet OFTA satt i bakbenen nu eller erkänn att du ljuger!
dahla
CITAT (herkules @ 25-01-2010, 08:39) *
det säger sig självt att man inte går i närheten av en vargskrämmarhund med en annan hund. inte ens okänt folk ska in i den fårhagen. hunden är satt att vakta, då vaktar den med sitt liv, det är det som är grejen.

Men det här är alltså djur som ska skydda tamdjur som går fritt på exempelvis fädbobete... det handlar inte om några hagar utan om helt frigående djur precis som samernas renar...

Det här är vad ni vargförespråkare vill med era mördarhundar... folk ska inte kunna rära sig i vår natur på grund av stora hundar som vaktar tamdjur på grund av stora rovdjur...
herkules
CITAT (dahla @ 25-01-2010, 08:51) *
Men det här är alltså djur som ska skydda tamdjur som går fritt på exempelvis fädbobete... det handlar inte om några hagar utan om helt frigående djur precis som samernas renar...
Det här är vad ni vargförespråkare vill med era mördarhundar... folk ska inte kunna rära sig i vår natur på grund av stora hundar som vaktar tamdjur på grund av stora rovdjur...

hellre rovdjur än människor. det finns precis hur mycket mark som helst att gå på, folk behöver inte gå där det finns boskap och eventuella hundar som vaktar.
dahla
CITAT (herkules @ 25-01-2010, 08:58) *
hellre rovdjur än människor. det finns precis hur mycket mark som helst att gå på, folk behöver inte gå där det finns boskap och eventuella hundar som vaktar.

Men kom igen nu... du har säkert varit ute i naturen själv nån gång... om inte annat är du välkommen hit så ska jag guida lite... I naturen är det inte alls omöjligt att komma djuren riktigt nära utan att varesig du eller djuren märker det förens ni bara är några meter från varandra.

Men vi kanske ska ta bort allemansrätten så människan inte får röra sig fritt i naturen så vargarna får hela naturen för sig själva...
herkules
CITAT (dahla @ 25-01-2010, 09:03) *
Men kom igen nu... du har säkert varit ute i naturen själv nån gång... om inte annat är du välkommen hit så ska jag guida lite... I naturen är det inte alls omöjligt att komma djuren riktigt nära utan att varesig du eller djuren märker det förens ni bara är några meter från varandra.
Men vi kanske ska ta bort allemansrätten så människan inte får röra sig fritt i naturen så vargarna får hela naturen för sig själva...

ja det är ju den där allemansrätten som ställer till allt så bort med den.
eller så kan man ju förbjuda jakt på rovdjur, lätt som en plätt.
dahla
Så om man vill se naturen ska man göra det på TV eller i en stadspark... då får vi tacka "naturälskaren" herkules för hennes människhat som får oss alla att stanna inomhus istället för att vistas i den vilda naturen.
*Stintan*
CITAT (herkules @ 25-01-2010, 08:39) *

Fast å andra sidan kanske det inte är såå lämpligt med dessa vargskrämmarhundar i områden där det bor mycket folk. Nu vet jag inte hur det var just där men rent allmänt vill åtminstone inte jag gå omkring och vara rädd för attacker från såna hundar på promenaderna. De passar att vakta boskapen på de stora vidderna inte där det vistas människor och andra hundar.

CITAT (herkules @ 25-01-2010, 08:58) *

Ibland är du rätt orealistisk.
herkules
CITAT (dahla @ 25-01-2010, 09:28) *
Så om man vill se naturen ska man göra det på TV eller i en stadspark... då får vi tacka "naturälskaren" herkules för hennes människhat som får oss alla att stanna inomhus istället för att vistas i den vilda naturen.

jaja, skyll allt på mig - f-n vet om det är inte är jag som springer runt som en dåre i skogen och skadeskjuter vargar också.

CITAT (*Stintan* @ 25-01-2010, 09:43) *
Fast å andra sidan kanske det inte är såå lämpligt med dessa vargskrämmarhundar i områden där det bor mycket folk. Nu vet jag inte hur det var just där men rent allmänt vill åtminstone inte jag gå omkring och vara rädd för attacker från såna hundar på promenaderna. De passar att vakta boskapen på de stora vidderna inte där det vistas människor och andra hundar.
Ibland är du rätt orealistisk.

ja, det är jag nog, ni får leva med det.
risken att bli påhoppad och uppäten av en vargskrämmarhund på promenad är väl ungefär lika liten som att bli påhoppad och uppäten av en varg.
sunt förnuft - var det någon som sa det?
*Stintan*
CITAT (herkules @ 25-01-2010, 09:48) *
jaja, skyll allt på mig - f-n vet om det är inte är jag som springer runt som en dåre i skogen och skadeskjuter vargar också.

ja, det är jag nog, ni får leva med det.
risken att bli påhoppad och uppäten av en vargskrämmarhund på promenad är väl ungefär lika liten som att bli påhoppad och uppäten av en varg.
sunt förnuft - var det någon som sa det?

Dom kanske inte käkar människor men små hundar styckar dom lätt och i synnerhet om de skulle bli många. Tycker att vi har tillräckligt med mördarhundar som det är, jag har själv haft en hund som blev mycket allvarligt skadad av en. Hittills har jag aldrig varit rädd för att röra mig med hunden ute i naturen men skulle det bli många vargskrämmarhundar så kanske man får lära sin hund gå på låda och nöja sig med luften man kan hämta på balkongen för då kan man ju inte känna sig trygg nånstans ute.
Gossen Ruda
Nu börjar det hela flippa ur ordentligt, även om flippandet har hållit på länge. För min del tycker jag jaktmotståndarna börjar bli helt orealistiska. Det inget snack om att rovdjursjakt är tvunget men nivån kan diskuteras. Jag vet inte så mycket fakta så jag lägger mig inte i den debatten. Skulle man sluta med all jakt på både rovdjur och bytesdjur skulle efter en tid en balans mellan dessa uppnås, men det blir ingen naturlig balans utan som vanligt i naturen en terrorbalans. Fast innan vi når dit... Först ökar rovdjuren mer och mer för att till slut ha blivit så många att dom kraftigt reducerat bytesdjuren. Då börjar det bli otrevligt för dom som normalt inte är bytesdjur, tamdjur och människor, när utsvultna rovdjur drar omkring och söker efter vad dom kan döda. Då hade jag inte varit ute i skogen.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 25-01-2010, 10:18) *
Nu börjar det hela flippa ur ordentligt, även om flippandet har hållit på länge. För min del tycker jag jaktmotståndarna börjar bli helt orealistiska. Det inget snack om att rovdjursjakt är tvunget men nivån kan diskuteras. Jag vet inte så mycket fakta så jag lägger mig inte i den debatten. Skulle man sluta med all jakt på både rovdjur och bytesdjur skulle efter en tid en balans mellan dessa uppnås, men det blir ingen naturlig balans utan som vanligt i naturen en terrorbalans. Fast innan vi når dit... Först ökar rovdjuren mer och mer för att till slut ha blivit så många att dom kraftigt reducerat bytesdjuren. Då börjar det bli otrevligt för dom som normalt inte är bytesdjur, tamdjur och människor, när utsvultna rovdjur drar omkring och söker efter vad dom kan döda. Då hade jag inte varit ute i skogen.

Vadå flippar, det är väl högst relevant att eftersom jägarna skyller på att vargen tar tamdjuren och motståndarna tycker att man kan skydda djuren på olika sätt.

Det handlar om vargjakten och om hur den gick till så du flippar precis lika mycket isåfall.
Jonny

Garanterat det vettigaste innlägget så här långt........
herkules
CITAT (*Stintan* @ 25-01-2010, 10:00) *
Dom kanske inte käkar människor men små hundar styckar dom lätt och i synnerhet om de skulle bli många. Tycker att vi har tillräckligt med mördarhundar som det är, jag har själv haft en hund som blev mycket allvarligt skadad av en. Hittills har jag aldrig varit rädd för att röra mig med hunden ute i naturen men skulle det bli många vargskrämmarhundar så kanske man får lära sin hund gå på låda och nöja sig med luften man kan hämta på balkongen för då kan man ju inte känna sig trygg nånstans ute.

min ena hund blev söndersliten av en pitbull så jag vet hur det är. jag tror faktiskt inte att vargskrämmarhundar kommer bli ett vanligt förekommande inslag i våra betesmarker, vi har inte den kulturen. vår kultur är att ta bort/döda det som eventuellt kan vara farligt. sen må det handla om varg eller svininfluensa, typ samma smile.gif

CITAT (Jonny @ 25-01-2010, 10:33) *
Garanterat det vettigaste innlägget så här långt........

mannen från de värmländska skogarna klev in från vänster.
oja, allt gossen Ruda skriver är så klokt och kemiskt befriat från ... allt ...
dahla
Skulle man sluta med all jakt på både rovdjur och bytesdjur skulle efter en tid en balans mellan dessa uppnås

Nej, eftersom människan med sitt skogsbruk och användandet av motorsågar har ändrat förutsättningarna för allt vilt så skulle det omöjligt kunna bli en balans i naturen.

Backa lite i tiden... fram till 1700-talet eldade man i öppna spisar där det gick åt ofantliga mängder ved för att hålla värmen och Sverige var i stort sett helt utan skogar... tänk er att det knappt fanns några träd alls... djuren som tidigare levt i skogarna blev lättjagade och hunger går före lag så merparten av det ätbara viltet fälldes men år 1767 hände något revolutionerande... två svenskar, Carl Johan Cronstedt och Fabian Wrede, hade fått statens uppdrag att försöka hitta mer bränsleeffektiva lösningar och de uppfann en radikal förbättring av kakelugnens funktion: de skapade rökkanaler inuti som gjorde att värmen stannade kvar mycket längre i ugnen. I ett slag var kakelugnens värmebevarande effekt oändligt mycket större än alla öppna spisars!
Denna "nya" kakelugn skulle komma att bli startskottet för hela det moderna bostadsbyggandet. Nu behövde man till exempel inte längre vara rädd för stora glaspartier som kunde släppa ut värmen ur husen. Nu kunde ljuset äntligen komma in i husen. Nu behövdes inte alls lika mycket ved längre men det tog lång tid för skogarna att återigen etablera sig i Sverige.

Runt 1850 fanns knappt rådjuroch älg kvar i Sverige på grund av att skogarna som växte upp inte gav djuren någon föda... vargarna dog ut på grund av jakt och på grund av att det inte fanns några bytesdjur för den att äta... Balansen i naturen hade rubbats av människan...

Från 1950 då motorsågen blev vanlig har skogsbruket återigen ändrats... nu kunde man återigen fälla stora träd som var viktiga för skogsindustri och pappersindustrier i Sverige... efterkrigstiden innebar att det byggdes överallt... dom som nu växte upp efter kriget (40-talisterna) behövde någonstans att bo... det byggdes som aldrig förr och skogarna fälldes... nu hade man dock lärt sig... där man fäller skog måste man plantera ny skog... man planterade tall överallt eftersom tallen ger bra kvistfritt virke på kort tid... älgen älskar tall... fortfarande var älgen ganskaovanlig i Sverige på 1950-tal men åren runt 1970 - 1985 ökade älgen lavinartat och det sköts mot slutet av 80-talet över 180 000 älgar per år i Sverige... då ska man minnas att det 100 år tidigare troligtvis fanns färre än 1000 älgar i Sverige...

Så skogsbruket är det som styr viltstammarna i Sverige.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 25-01-2010, 10:30) *
Vadå flippar, det är väl högst relevant att eftersom jägarna skyller på att vargen tar tamdjuren och motståndarna tycker att man kan skydda djuren på olika sätt.

Det handlar om vargjakten och om hur den gick till så du flippar precis lika mycket isåfall.

Själva diskussionen är berättigad men argumenten har flippat ur.
Freyas
CITAT (dahla @ 25-01-2010, 09:03) *

Ja... liberalerna håller ju på avskaffa demokratin med motivationen att det är majoritetens diktatur och nu hotar du, dahla, att ta bort allemansrätten - om jag förstår dig rätt, för det där med att människan inte skulle kunnaröra sig fritt i naturen pga vargarna är bara rent nonsens - rent bullshit

CITAT (dahla @ 25-01-2010, 10:41) *
Så skogsbruket är det som styr viltstammarna i Sverige.

Och vem står bakom skogsbruket??? flirting.gif
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 25-01-2010, 10:52) *
Själva diskussionen är berättigad men argumenten har flippat ur.

din åsikt som du självklart får ha, men läs inte om inläggen stör dig.
dahla
CITAT (Freyas @ 25-01-2010, 11:02) *
Ja... liberalerna håller ju på avskaffa demokratin med motivationen att det är majoritetens diktatur och nu hotar du, dahla, att ta bort allemansrätten - om jag förstår dig rätt, för det där med att människan inte skulle kunnaröra sig fritt i naturen pga vargarna är bara rent nonsens - rent bullshit

Men läs nu vad jag skriver... JAG är INTE emot VARG i Sverige... läs en gång till!!!

Jag är INTE emot allemansrätte i Sverige!!!! Läs en gång till!!!

Förstå MIG rätt nu!

Jag vill INTE ha stora vargätande hundar i skogarna som skydd åt husdjur... jag vill reglera mängden rovdjur så det passar dom som sedan generationer tillbaka har levt i marker utan rovdjur. Tolka mig inte som DU vill bara för att du hatar jägare.

CITAT (Freyas @ 25-01-2010, 11:06) *
Och vem står bakom skogsbruket??? flirting.gif

Privata ägare kontrollerar drygt halva arealen, medan skogsindustrin och allmänna ägare som Sveaskog, Statens Fastighetsverk, stift inom Svenska kyrkan och kommuner äger den andra halvan.

Vad har det med saken att göra??? Tror du att det är 300 000 jägare som äger skogarna?
Freyas
CITAT (dahla @ 25-01-2010, 11:14) *
... jag vill reglera mängden rovdjur så det passar dom som sedan generationer tillbaka har levt i marker utan rovdjur. Tolka mig inte som DU vill bara för att du hatar jägare.
(...)
Privata ägare kontrollerar drygt halva arealen, medan skogsindustrin och allmänna ägare som Sveaskog, Statens Fastighetsverk, stift inom Svenska kyrkan och kommuner äger den andra halvan.

För det första: det finns inget som helst vetenskapligt stöd för behovet att reglera en utrotningshotad vargstam på 210 individer.

För det andra: Jag hatar inte jägare. Min moralsyn utesluter dödandet som hobby.

För det tredje: angående att du påstår att skogsbruket reglerar viltstammen och därmed naturens gång/balans ...
Du har fel. Det är människan bakom skogsbruket! (oavsett vem som äger vad /har makt till/ vad! flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon