|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36
vitavargen
12-12-2009, 23:25
CITAT (Jan Lindgren @ 10-12-2009, 23:51)  ... Det vore bättre att de visade sitt stora engagemang för rovdjuren genom att satsa ordentliga summor på att köpa egen mark där rovdjuren får leva fritt. ... Den snabba slutsatsen som detta ger är att de som saknar "ordentliga summor", får hålla tyst.
herkules
12-12-2009, 23:44
CITAT (vitavargen @ 12-12-2009, 23:25)  Den snabba slutsatsen som detta ger är att de som saknar "ordentliga summor", får hålla tyst. en folkomröstning gällande vargjakt skulle kanske vara på sin plats så alla medborgare i hela sverige fick säga sitt?
vitavargen
13-12-2009, 00:07
CITAT (herkules @ 12-12-2009, 23:44)  en folkomröstning gällande vargjakt skulle kanske vara på sin plats så alla medborgare i hela sverige fick säga sitt? Ja, Exakt! Det finns inga frågor gällande liv som man fattar beslut om på lokalnivå.
Huggorm
13-12-2009, 00:41
CITAT (herkules @ 12-12-2009, 23:44)  en folkomröstning gällande vargjakt skulle kanske vara på sin plats så alla medborgare i hela sverige fick säga sitt? En folkomröstning i varje län vore mera intressant
Fast jag tror att oron för innaverl ligger till gund för Vargjakten,vi har en väldigt trång avelsbas i Vargstamen nu.Alla vet väl att inavel är till ondo på alla sätt,ska vi ha en Vargsta´m ska den vara frisk, med många avelshanar från olika gruppersom inte är släkt.
herkules
13-12-2009, 08:27
CITAT (Motti @ 13-12-2009, 01:59)  Fast jag tror att oron för innaverl ligger till gund för Vargjakten,vi har en väldigt trång avelsbas i Vargstamen nu.Alla vet väl att inavel är till ondo på alla sätt,ska vi ha en Vargsta´m ska den vara frisk, med många avelshanar från olika gruppersom inte är släkt. jomenvisst är det så att inavel inget är att önska men jag tror att det endast är ett svepskäl i det här fallet, hur i hela friden ska en bunt jägare se vilken varg som är inavlad, ska de bara skjuta de med tre öron eller? eller de kanske ska ta dnaprov på alla vargar först och märka dem och sen skjuta? nä, här handlar det om inbilllade massmord på får och andra tamdjur, en oresonlig skräck för ett av de skyggaste djur som finns. de sitter väl framför brasan (eller på forum) och eldar upp varandra med den ena blodisande historien efter den andra och sen ska det pangas. så mycket det bara går. kanske växer musklerna på dem, vad vet jag? jag kan tycka att vill de ha muskler får de väl gå på gym...
Huggorm
13-12-2009, 09:43
CITAT (herkules @ 13-12-2009, 08:27)  nä, här handlar det om inbilllade massmord på får och andra tamdjur, en oresonlig skräck för ett av de skyggaste djur som finns. Vad babblar du om, skulle det vara inbillning när folk kommer ut och se hela sin fårbesättning ligga utspridda som blodiga ulltussar? Att vargen dödar mer än den kan äta förnekar inte ens forskarna, och min egen familj blev av med ett antal får redan på åttiotalet när det inte skulle finnas några vargar häromkring. Det var inte ett får som var dräpt och uppätet, utan 4-5 stycken som var dräpta och lagda på hög utifall vargen skulle passera förbi igen någon gång. Den vargen lämnade ett blodigt spår efter sig hela vägen från norrland eller var dom nu ansågs finnas på den tiden.
Anki på Öland
13-12-2009, 09:54
CITAT (Motti @ 13-12-2009, 01:59)  Fast jag tror att oron för innaverl ligger till gund för Vargjakten,vi har en väldigt trång avelsbas i Vargstamen nu.Alla vet väl att inavel är till ondo på alla sätt,ska vi ha en Vargsta´m ska den vara frisk, med många avelshanar från olika gruppersom inte är släkt. Men då hjälper det ju inte att skjuta av för då blir avelsbasen ännu mindre och fortfarande lika mycket släkt, vore det för den skull så skulle man ju plantera ut lite helt obesläktade exemplar istället. Anki
Huggorm
13-12-2009, 10:01
Utrota hela den inavlade vargstammen i stället, och vänta sedan i tjugo år. Då torde resten av landsbygden vara folktom och då kan ni plantera friska vargar som kan bli grunden för en ny vargstam. Jäkta inte fram det här, vänta till tiden är mogen i stället.
Redan idag är det väldigt många stadsbor som är rädda för skogen och inte går dit frivilligt. Hur blir det när den nu börjar bli full med varg också, kommer ännu mindre del av vår urbaniserade befolkning våga sig ut? Kommer det kanske bli fredade zoner med stängsel runt, garanterat fria från allt farligt, som stockholmarna kommer få besöka i framtiden?
herkules
13-12-2009, 11:00
CITAT (Huggorm @ 13-12-2009, 09:43)  Vad babblar du om, skulle det vara inbillning när folk kommer ut och se hela sin fårbesättning ligga utspridda som blodiga ulltussar? Att vargen dödar mer än den kan äta förnekar inte ens forskarna, och min egen familj blev av med ett antal får redan på åttiotalet när det inte skulle finnas några vargar häromkring. Det var inte ett får som var dräpt och uppätet, utan 4-5 stycken som var dräpta och lagda på hög utifall vargen skulle passera förbi igen någon gång. Den vargen lämnade ett blodigt spår efter sig hela vägen från norrland eller var dom nu ansågs finnas på den tiden. de beter sig väl som människor på finlandsbåtens smörgåsbord, tar allt de kan och lämnar hälften? om man har den minsta aning om hur varg fungerar så vet man att det blir jakt och det som rör sig ska dö. sen är det ju så också att om de bara fick vara ifred så skulle de slagna fåren bli uppätna inom sinom tid. men så är det ju inte, folk springer dit och tar bort allt och så får nya djur sätta livet till när vargarna blir hungriga igen. så jag babblar..
sparvuggla
13-12-2009, 12:47
Är det inte levande friska djur som gör naturen till just naturen? http://www.aftonbladet.se/debatt/article230767.abEtt fåtal vapenfanatiker ska väl inte få förstöra allt det fina? http://www.aftonbladet.se/debatt/article4599285.ab
vitavargen
13-12-2009, 15:22
CITAT (Anki på Öland @ 13-12-2009, 09:54)  Men då hjälper det ju inte att skjuta av för då blir avelsbasen ännu mindre och fortfarande lika mycket släkt, vore det för den skull så skulle man ju plantera ut lite helt obesläktade exemplar istället. Anki Ja, du har hellt rätt! Plus att det är bonden som är delansvarig för att vargen kan ta många får. Får och andra djur i naturen är inte lika hjälplösa och utsatta för vargen som de är i fångenskap.
De skandinaviska vargarna är inte viktiga för artens överlevnad globalt. Att de skyddas i Sverige beror på att Sverige har skrivit på internationella avtal (Bernkonventionen och EU´s habitadirektiv)
Våra nuvarande vargar har sitt ursprung i den finsk/ryska stammen och detta är samma typ av vargar som vi haft historiskt, då den skandinaviska vargstammen hängde ihop med den finska o ryska vargstammen. Vi har aldrig haft någon unik skandinavisk ”sort” av varg.
De enda reservat som är stora noga att hysa mer än någon enstaka varg är de stora parkerna i i det så kallade Lapponia, det vill säga Sarek, Padjelanta och St Sjöfallet. Men här har vi rennäringen, som motsätter sig en stark vargetablering i detta område. Renägarna har mer makt än vad alla Sveriges bönder och jägarehar tillsammans...
Det finns inga kända vilda varghybrider idag i Skandinavien. (inga varulvar heller)
Eftersom inventeringsmetoderna (snöspårning, radiotelemetri och DNA-analyser) är mycket bra, går det att göra tillförlitliga uppskattningar av antalet individer. Det är omöjligt att ha 100 procentig koll på enskilda vargindivider, men antalet familjegrupper har forskarna och länsstyrelserna bra koll på. Forskarna lär nog tala om vilka vargar som får avlivas och vilka som ska få leva.
Antalet vargangrepp har ökat något varje år men inte markant, utan bara i takt med att antalet vargar har ökat. Vargstammen ökar med ca 10% per år. Vargarna ser absolut hundarna främst som en konkurrent och inte som ett byte att äta.
Stationära vargar som inte är sändarförsedda som inte längre finns kvar i sitt reviret (konstateras genom spårning på snö) bedöms som sannolikt eller möjligt illegalt dödade... oavsett om det finns bevis eller inte... därför får folk för sig att det är illegal jakt som ligger bakom fast det lika gärna kan bero på naturlig död eller liknande. Vargar dödar andra vargar av samma anledning som dom dödar hundar... konkurens om maten.
En vargflock fäller den mängden djur som lyckas fälla för stunden. Fritt levande djur så som rådjur och älg är inte flocklevande så oftast fälls endast ett djur åt gången... när vargen kommer in i en fårhage kommer den försöka döda alla djur... helt naturligt... och det är ju naturligt att döda den födan som kräver minst energi.
Vildsvin har inga naturliga fiender i Sverige förutom människan. Vargen kan möjligtvis lyckas ta en och annan kulting men dom hyster stor respekt för vuxna vildsvin precis som vi jägare gör.
Vargarnas spridning söderut går väldigt långsamt tack vare E18 som går från stockholm till oslo... det är viltstängsel nästan hela vägen... en och annan kommer givetvis igenom eller blir flyttad men viltviadukter och broar för djuren skulle givetvis underlätta för djuren.
CITAT Varg bet man i Norra Österbotten
Ett stort djur, som man misstänker att var en varg, bet en man i armen i Pyhäjärvi i Norra Österbotten på onsdagskvällen.
Mannens skador var så pass omfattande att han måste söka vård på hälsocentralen.
Skogsmaskinsföraren höll på att reparera sin arbetsmaskin då ett stort djur plötslig angrep honom. Enligt polisen var det av allt att döma en varg.
Vargen hängde vid mannens arm, men han lyckades frigöra armen ur vargens grepp.
Vargen lommade iväg från platsen och har inte iakttagits sedan dess. FNB 10.12.2009 15:31:00 Källa: http://www.ot.fi/story.aspx?linkID=95638&storyID=53134
vitavargen
13-12-2009, 17:20
Jägarna har samlat på bevis som handlar om vargens brott sedan 1700-talet för att kunna tillfredsställa sitt behov av dödande. Här kan vi läsa alla lösa rykten om var en varg dödat en människa. Men det roliga är att ingen kan vittna om att en varg har angrippit nån eller ens anhöriga. all fakta pekar några hundra år tillbaka.
herkules
13-12-2009, 18:45
CITAT (dahla @ 13-12-2009, 15:52)  De skandinaviska vargarna är inte viktiga för artens överlevnad globalt. Att de skyddas i Sverige beror på att Sverige har skrivit på internationella avtal (Bernkonventionen och EU´s habitadirektiv)
Våra nuvarande vargar har sitt ursprung i den finsk/ryska stammen och detta är samma typ av vargar som vi haft historiskt, då den skandinaviska vargstammen hängde ihop med den finska o ryska vargstammen. Vi har aldrig haft någon unik skandinavisk "sort" av varg.
De enda reservat som är stora noga att hysa mer än någon enstaka varg är de stora parkerna i i det så kallade Lapponia, det vill säga Sarek, Padjelanta och St Sjöfallet. Men här har vi rennäringen, som motsätter sig en stark vargetablering i detta område. Renägarna har mer makt än vad alla Sveriges bönder och jägarehar tillsammans...
Det finns inga kända vilda varghybrider idag i Skandinavien. (inga varulvar heller)
Eftersom inventeringsmetoderna (snöspårning, radiotelemetri och DNA-analyser) är mycket bra, går det att göra tillförlitliga uppskattningar av antalet individer. Det är omöjligt att ha 100 procentig koll på enskilda vargindivider, men antalet familjegrupper har forskarna och länsstyrelserna bra koll på. Forskarna lär nog tala om vilka vargar som får avlivas och vilka som ska få leva.
Antalet vargangrepp har ökat något varje år men inte markant, utan bara i takt med att antalet vargar har ökat. Vargstammen ökar med ca 10% per år. Vargarna ser absolut hundarna främst som en konkurrent och inte som ett byte att äta.
Stationära vargar som inte är sändarförsedda som inte längre finns kvar i sitt reviret (konstateras genom spårning på snö) bedöms som sannolikt eller möjligt illegalt dödade... oavsett om det finns bevis eller inte... därför får folk för sig att det är illegal jakt som ligger bakom fast det lika gärna kan bero på naturlig död eller liknande. Vargar dödar andra vargar av samma anledning som dom dödar hundar... konkurens om maten.
En vargflock fäller den mängden djur som lyckas fälla för stunden. Fritt levande djur så som rådjur och älg är inte flocklevande så oftast fälls endast ett djur åt gången... när vargen kommer in i en fårhage kommer den försöka döda alla djur... helt naturligt... och det är ju naturligt att döda den födan som kräver minst energi.
Vildsvin har inga naturliga fiender i Sverige förutom människan. Vargen kan möjligtvis lyckas ta en och annan kulting men dom hyster stor respekt för vuxna vildsvin precis som vi jägare gör.
Vargarnas spridning söderut går väldigt långsamt tack vare E18 som går från stockholm till oslo... det är viltstängsel nästan hela vägen... en och annan kommer givetvis igenom eller blir flyttad men viltviadukter och broar för djuren skulle givetvis underlätta för djuren. men jäklar i havet, jag håller med dig en hel del av det du skriver! är det inte så att 40 % av sveriges yta är renbetesland? jag har för mig att jag läst det någonstans. och där är inte vargen fredad i alla fall .. så då finns det lite drygt hälften av sverige kvar för vargen och där finns bönder, vägar, samhällen och städer. alla ska vi samsas, hur ska det gå till?
CITAT (herkules @ 13-12-2009, 18:45)  så då finns det lite drygt hälften av sverige kvar för vargen och där finns bönder, vägar, samhällen och städer. alla ska vi samsas, hur ska det gå till? Vi tar emot fler flyktingar... eller... vi tar hit alla från mellanöstern så kan vi skicka vargarna till mellanöstern...
ingrid fuxwall
13-12-2009, 19:42
Jag förstår att de som har mark/hagar, att de blir upprörda om deras tamboskap blir rivna av varg och här i vårt område har ju vargen tagit tamboskap under sommarhalvåret, då de flesta har sina djur ute.
Mina grannar har bra stängsel men vargen tar sig in och river djuren, fler än den kan äta - är det konstigt att djurägarna blir varghatare?
Skulle inte dessa markägare ha hagar med betande djur, som vi andra får gå i - även om det finns betande djur, bara vi ser till att stänga efter oss. Vad händer då med dessa marker, någon som vet?
Som sagt jag har både sett nya spår efter varg och träffat på varg men kan inte påstå att det var någon övernaturlig upplevelse. Bor man på landet stöter man på vilda djur och ärligt talat blir jag mer berörd om jag stöter på en älgfamilj eller om jag upptäcker att en musfamilj byggt bo i skafferiet.
Men jag tycker inte att det är sunt att djuren rör sig så nära människor, fast jag har egentligen inget emot det då jag inte har boskap, har bara förståelse för att det kan upplevas som ett hot mot min "näring".
Ibland går man in på lokalnyheterna och berättar att man ska akta sig för vildsvin som rör sig på vägen, så detta vargbyte finns alltså här men ändå tar vargen fåren i hagen - vi har alltså bekväma vargar som tycker att det är lättast att ta byte som finns i en hage där de inte kan smita, kanske smart men ...
herkules
13-12-2009, 20:04
CITAT (dahla @ 13-12-2009, 18:55)  Vi tar emot fler flyktingar... eller... vi tar hit alla från mellanöstern så kan vi skicka vargarna till mellanöstern...  jag kan väl tycka att människor (även invandrare alltså) och djur skulle kunna bo och samsas i HELA sverige, oj vad plats vi skulle få! (dessutom skulle det inte vara några problem för oss storstadsbor att få lägenheter i vår egen stad)
smuleborg
13-12-2009, 20:16
CITAT (Huggorm @ 13-12-2009, 10:01)  Redan idag är det väldigt många stadsbor som är rädda för skogen och inte går dit frivilligt. Hur blir det när den nu börjar bli full med varg också, kommer ännu mindre del av vår urbaniserade befolkning våga sig ut? Kommer det kanske bli fredade zoner med stängsel runt, garanterat fria från allt farligt, som stockholmarna kommer få besöka i framtiden? När jag var innestadsbo hindrade min fästingnoja mig från att någorlunda obehindrat vistas i skog och mark. Hur utrotar vi fästingen, denna lilla kvalster som krymper livskvalitet och kan döda? Och för att inte tala om spindlar, hur fixar vi till naturen så de med spindelfobi vågar sig ut...? Jo, jag kom så småningom över den, fästingnojan. Jag var så illa tvungen. Jag hoppas ni läser mellan raderna.
herkules
13-12-2009, 20:39
CITAT (Huggorm @ 13-12-2009, 10:01)  Utrota hela den inavlade vargstammen i stället, och vänta sedan i tjugo år. Då torde resten av landsbygden vara folktom och då kan ni plantera friska vargar som kan bli grunden för en ny vargstam. Jäkta inte fram det här, vänta till tiden är mogen i stället. Redan idag är det väldigt många stadsbor som är rädda för skogen och inte går dit frivilligt. Hur blir det när den nu börjar bli full med varg också, kommer ännu mindre del av vår urbaniserade befolkning våga sig ut? Kommer det kanske bli fredade zoner med stängsel runt, garanterat fria från allt farligt, som stockholmarna kommer få besöka i framtiden? nu har du fått saker och ting om baktassen, var kommer det ifrån att storstadsbor är rädda för skogen? i skogen finns inget farligt förutom jägare. CITAT (vitavargen @ 13-12-2009, 17:20)  Jägarna har samlat på bevis som handlar om vargens brott sedan 1700-talet för att kunna tillfredsställa sitt behov av dödande. Här kan vi läsa alla lösa rykten om var en varg dödat en människa. Men det roliga är att ingen kan vittna om att en varg har angrippit nån eller ens anhöriga. all fakta pekar några hundra år tillbaka. mmm, hur länge kan man leva på gamla meriter egentligen?
CITAT (herkules @ 13-12-2009, 20:39)  nu har du fått saker och ting om baktassen, var kommer det ifrån att storstadsbor är rädda för skogen? i skogen finns inget farligt förutom jägare. Jag vet då vad jag är mest rädd för när jag rör mig i skogen i jakttider. Nog är jag mer rädd för inavlade jägare med skjutvapen än jag är för djur och annat som kan tänkas röra sig i skogarna(bortsett från skadeskjutna djur som en direkt effekt av de inavlade jägarna då, det kan ju vara läskigt).
smuleborg
13-12-2009, 21:36
CITAT (herkules @ 13-12-2009, 20:39)  nu har du fått saker och ting om baktassen, var kommer det ifrån att storstadsbor är rädda för skogen? i skogen finns inget farligt förutom jägare. Min fästingfobi var jag, när jag blev lantis, så illa tvunget att få bukt med, (men respekten finns kvar). Jaktlaget kan skilja på mig och en älg eller ett rådjur, jag är fullständigt trygg i det. Kanske har vi ett sällsynt unikt jaktlag på orten? Det kan vara så. Min sambo såg en sjuk älg i våras och ringde direkt en av jägarna. X satte på sig stövlarna och var på plats inom en kvart. Den döda älgen kördes till Uppsala vet. Det konstaterades att ingen smittsam sjukdom orsakade älgens död.
CITAT (Nauti @ 13-12-2009, 20:45)  Jag vet då vad jag är mest rädd för när jag rör mig i skogen i jakttider. Nog är jag mer rädd för inavlade jägare med skjutvapen än jag är för djur och annat som kan tänkas röra sig i skogarna(bortsett från skadeskjutna djur som en direkt effekt av de inavlade jägarna då, det kan ju vara läskigt). Men flicka lilla... hur gammal är du? 15?
vitavargen
13-12-2009, 22:02
CITAT (Nauti @ 13-12-2009, 20:45)  .... de inavlade jägarna då, det kan ju vara läskigt). Det här är en sådan: http://www.topnews.in/files/Josef-Fritzl101.jpg ... Han höll på både med jakt och inavel
CITAT (dahla @ 13-12-2009, 21:45)  Men flicka lilla... hur gammal är du? 15? Ojoj, vilken nivå vi hamnat på
vitavargen
13-12-2009, 22:11
"Argumenten" tog säkert slut.
Det finns ingen anledning till att argumentera eller diskutera med någon som kommer med så naiva inlägg. Men vill man påstå att fritzl eller inavlade människor tillör tråden någonting så platsar jag garanterat inte i tråden.
smuleborg
13-12-2009, 22:25
Vitavargen/Nauti: tråden är körd i botten.
vitavargen
13-12-2009, 22:58
CITAT (smuleborg @ 13-12-2009, 21:36)  .... Jaktlaget kan skilja på mig och en älg eller ett rådjur, ... Vilken tur du har!
smuleborg
13-12-2009, 23:35
CITAT (vitavargen @ 13-12-2009, 22:58)  Vilken tur du har! Det är inte tur. Det är fakta. Ingen människa har tagits för älg eller rådjur i Roslagen. Och vi människor är aktiva i skog och mark året om, speciellt under svampsäsongen som börjar i i början på juni och slutar i november-december. Jag känner mig fullständigt trygg i skogen. Är jag rädd, så är det för fästingar (har det under kontroll, men jag har respekt). Jag är inte rädd för vildsvin, grävling, varg eller människa (inklusive jägare).
herkules
13-12-2009, 23:42
CITAT (smuleborg @ 13-12-2009, 21:36)  Min fästingfobi var jag, när jag blev lantis, så illa tvunget att få bukt med, (men respekten finns kvar). Jaktlaget kan skilja på mig och en älg eller ett rådjur, jag är fullständigt trygg i det. Kanske har vi ett sällsynt unikt jaktlag på orten? Det kan vara så.
Min sambo såg en sjuk älg i våras och ringde direkt en av jägarna. X satte på sig stövlarna och var på plats inom en kvart. Den döda älgen kördes till Uppsala vet. Det konstaterades att ingen smittsam sjukdom orsakade älgens död. det finns bra jägare också, alla är inte skräp. de som utövar viltvård exvis, de som skjuter trafikskadade djur, skabbrävar mm. vargjakt är inte viltvård. att fylla frysen är heller inte viltvård. glömde: jag var också rädd för fästingar förr men har vant mig iom hundarna. vistas man som jag gör mycket i sthlms skärgård så är de små krypen tyvärr bara att räkna med.
Överbölingen
14-12-2009, 01:18
Jag minns inte om jag har yttrat mig tidigare i tråden och ids inte kolla läget. Tråden har varit intressant att följa. Innehåller alla kategorier av förhållningssätt till rovdjuret varg. Jag fick tidigt lära mig att man skall ha respekt för det som har värde för andra (människor). Däremot kan jag svårligen förstå människor som bara har tyckanden och ingen självupplevelse. Övertygelse är en sak. Det är OK. visstskall vi ha varg. En frisk vargstam. Utan inavel. Freda ∂hannar och ∂honor. Med dagens kunskap borde man likaväl kunna ge en dos färgämne via samma piltyp som används vid sövning när man monterar pejlutrustnig på djuren så att det syns vilket djur som dyker upp. Rött =tik, blått = varg. Själv skulle jag inte en sekund tveka att skjuta på en varg om det var ett lovligt djur. Den enda tvekan kan vara att vi haren del extremt stora jämthundar i vårt eget och angränsande jaktlag. Men de har färgade halsband. Om nu någon tror att alla som jagar älg, rådjur eller vad vi nu jagar kommer i skottläge varje gång vå går till skogs så är det en total missuppfattning. Jag har idag 27 jaktdagar i älgskogen. Jag har sett 12 älgar. Ingen har varit skjutbar av olika anledningar. Lagen jag har jagat med har fällt totalt 14 älgar. Vi har tack och lov inte haft någon varg på våra marker men väl björn. Lodjuren brukar dyka upp sporadiskt vid den här tiden på året. Förra nyårsaftonsmorgonen så hittade taxen ett lodjursrivet rådjur på vägen ut i skogen. Det är naturens gång. Att ätas eller inte ätas! To bee or not to bee... Volymen uppätet kött av det stackars smaldjuret var ca 1/2 kilo. Men kattfan blev ju mätt. Nu hoppar jag av den här debatten. Den har visat och förklarat tillräckligt med ståndpunkter
I debatten kring vargens vara eller icke vara kommer allt som oftast argumentet upp om att man i andra länder lyckas leva sida vid sida med vargarna. Sant är ju att vargarna finns i andra länder men det finns väldigt få likheter med de nordiska länderna.
Alaska, Kanada och norra USA kan ju närmast jämföras med Norden vad gäller klimat och till viss del fauna. Det är exakt samma varg som lever där, dvs Canis lupus. I östra Kanada och USA finns prärievarg (eller coyote, som den kallas där). Prärievargen har en annan genuppsättning och är betydligt mindre och heter på latin Canis latrans.
Här i norden har även vi den stora Canis lupus.
Ser man däremot globalt förekommer vissa skillnader mellan olika vargpopulationer, även om de tillhör samma art (Canis lupus). Ett exempel är Spanien, där vargarna är betydligt mindre än våra, men ändå samma art. Normalstorleken för en spansk vargtik ligger runt 25 kilo, medan motsvarande nordeuropeisk vargtik kan väga cirka 60 kilo.
Faktum är att de nordeuropeiska vargarna i stort sett är lika stora som Alaskas vargar. Att exempelvis de spanska vargarna är mindre märks också på deras bytesval; mycket höns, kaniner, smågetter och lamm – samt as och kadaver som den lokala boskapsskötseln för med sig.
Det kan också förklara det mer avspända tonläget i den spanska vargdebatten. Bönderna gillar naturligtvis inte vargar eftersom de tar boskap. Men förhållandet kan liknas med svenskarnas förhållande till räven. Man accepterar att de finns, men man vill inte ha dem inpå sig. Där har aldrig vargen försvunnit... här i Sverige fanns det inga vargar för 30 år sedan.
Nu är det över 8000 jägare som anmält sig till vargjakt. Det är ju uppenbart att jägarnas intresse för vargjakt är mycket stort. Eftersom intresset är så stort, så finns det ju ingen anledning att skänka bort dessa jaktlicenser. Staten bör naturligtvis auktionera ut dem till högstbjudande, och naturligtvis även låta jägare från övriga Europa vara med och bjuda. De kan säkert säljas för ~50 000 kr/st. Jämför med den kontrollerade trofèjakten i Afrika.
CITAT (dahla @ 14-12-2009, 12:09)  I debatten kring vargens vara eller icke vara kommer allt som oftast argumentet upp om att man i andra länder lyckas leva sida vid sida med vargarna. Sant är ju att vargarna finns i andra länder men det finns väldigt få likheter med de nordiska länderna.
Alaska, Kanada och norra USA kan ju närmast jämföras med Norden vad gäller klimat och till viss del fauna. Det är exakt samma varg som lever där, dvs Canis lupus. I östra Kanada och USA finns prärievarg (eller coyote, som den kallas där). Prärievargen har en annan genuppsättning och är betydligt mindre och heter på latin Canis latrans.
Här i norden har även vi den stora Canis lupus.
Ser man däremot globalt förekommer vissa skillnader mellan olika vargpopulationer, även om de tillhör samma art (Canis lupus). Ett exempel är Spanien, där vargarna är betydligt mindre än våra, men ändå samma art. Normalstorleken för en spansk vargtik ligger runt 25 kilo, medan motsvarande nordeuropeisk vargtik kan väga cirka 60 kilo.
Faktum är att de nordeuropeiska vargarna i stort sett är lika stora som Alaskas vargar. Att exempelvis de spanska vargarna är mindre märks också på deras bytesval; mycket höns, kaniner, smågetter och lamm – samt as och kadaver som den lokala boskapsskötseln för med sig.
Det kan också förklara det mer avspända tonläget i den spanska vargdebatten. Bönderna gillar naturligtvis inte vargar eftersom de tar boskap. Men förhållandet kan liknas med svenskarnas förhållande till räven. Man accepterar att de finns, men man vill inte ha dem inpå sig. Där har aldrig vargen försvunnit... här i Sverige fanns det inga vargar för 30 år sedan. Svenska vargtikar väger inte 60 kg i genomsnitt, snarare under 40 kg!!! Och spanska vargtikar väger inte 25 kg, utan över 30 kg! Enda orsaken att inte spanska vargar jagas lika mycket beror på att de inte har någon spårsnö där, hade de haft det så hade det inte funnits någon varg kvar där heller. http://www.signatus.org/docs/situation.pdfhttp://www.folkaktionen.com/files/VB__Info...duktioner_1.txt
CITAT (KURT @ 14-12-2009, 19:09)  Svenska vargtikar väger inte 60 kg i genomsnitt, snarare under 40 kg!!! Och spanska vargtikar väger inte 25 kg, utan över 30 kg! Enda orsaken att inte spanska vargar jagas lika mycket beror på att de inte har någon spårsnö där, hade de haft det så hade det inte funnits någon varg kvar där heller. http://www.signatus.org/docs/situation.pdfhttp://www.folkaktionen.com/files/VB__Info...duktioner_1.txtDu inser att dom där djuren är vägda under vintern va? Många djur tappar omkring 20% av kroppsvikten under vinterhalvåret...
herkules
14-12-2009, 20:01
CITAT (KURT @ 14-12-2009, 18:56)  Nu är det över 8000 jägare som anmält sig till vargjakt. Det är ju uppenbart att jägarnas intresse för vargjakt är mycket stort. Eftersom intresset är så stort, så finns det ju ingen anledning att skänka bort dessa jaktlicenser. Staten bör naturligtvis auktionera ut dem till högstbjudande, och naturligtvis även låta jägare från övriga Europa vara med och bjuda. De kan säkert säljas för ~50 000 kr/st. Jämför med den kontrollerade trofèjakten i Afrika. tvi fan, så många vill döda ett av de finaste djur som finns..
Huggorm
14-12-2009, 20:56
CITAT (KURT @ 14-12-2009, 18:56)  Nu är det över 8000 jägare som anmält sig till vargjakt. Det är ju uppenbart att jägarnas intresse för vargjakt är mycket stort. Eftersom intresset är så stort, så finns det ju ingen anledning att skänka bort dessa jaktlicenser. Staten bör naturligtvis auktionera ut dem till högstbjudande, och naturligtvis även låta jägare från övriga Europa vara med och bjuda. De kan säkert säljas för ~50 000 kr/st. Jämför med den kontrollerade trofèjakten i Afrika. Man kan köpa rätten att skjuta sig en isbjörn i canada för ungefär dom pengarna annars. Jag såg på TV hur man i ett eskimåsamhälle där lottade ut jakträtten bland invånarna. Några vann rätten att skjuta en isbjörn, och några vann rätten att sälja sin isbjörnsjakt. Det kanske vore något för vargjakten i Sverige? I samma program visade dom för övrigt en jägare som skjutit tretusen vargar, han levde på att sälja skinn. De kryllade av vargar där i alla fall.
CITAT (herkules @ 14-12-2009, 20:01)  tvi fan, så många vill döda ett av de finaste djur som finns.. Alla sorters djur är lika fina enligt mig...
Förstår inte intresset från jägarna att döda en Varg. Det är väl ungefär som att skjuta en schäfer. Och lika ofarligt. Jaja, att var jägare i vår upplysta tid är inte lätt. Man verkar vara i otakt med tiden.
CITAT (gnon49 @ 14-12-2009, 22:00)  Förstår inte intresset från jägarna att döda en Varg. Det är väl ungefär som att skjuta en schäfer. Och lika ofarligt. Jaja, att var jägare i vår upplysta tid är inte lätt. Man verkar vara i otakt med tiden. CITAT Det blir den första allmänna licensjakten på varg i landet på 45 år.
Nivån på 20-40 djur är vad forskarna rekommenderar. Men de säger samtidigt att det är omöjligt att få till en perfekt avskjutning.
Jakten, som kommer att ske i form av licensjakt, är ett resultat av de beslut som regering och riksdag fattade i oktober i år, och som innebär att vargstammen i landet inte får överstiga 210 djur. Den nuvarande stammen ligger ungefär på den nivån.
- Att vi får ett tak är unikt. Det innebär att vi ska reglera stammen, vilket är oerhört svårt. Det har vi inte lyckats med med någon djurart i Sverige tidigare, säger Olof Liberg, koordinator för det skandinaviska vargforskningsprojektet Skandulv.
Liberg redogjorde för problemen vid ett särskilt vargjaktsseminarium i Jägareförbundets regi på Öster Malma i Sörmland.
Jakten beräknas starta i början av januari. Alla vargar är berörda förutom nya, genetiskt värdefulla invandrare österifrån och deras avkomma. Dessa förblir fredade.
Naturvårdsverket ska ta beslut om kvoten i mitten av december, och kommer sannolikt att hålla sig inom den rekommenderade nivån på 20-40 djur, fördelade på varglänen Västra Götaland, Värmland, Dalarna, Örebro och Gävleborg.
Regeringens förhoppning är att vargjakten, som är minst sagt kontroversiell, ska minska konflikten mellan naturvården och lokalbefolkningen.
- Det gäller nu att visa att det här fungerar. Det är en trovärdighetsfråga för jägarna. Detta innebär inte att det är fritt panga ute i buskarna, säger Robert Andrén, departementsråd på Jordbruksdepartementet. Källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/20-40-va...ter_3876251.svdDet är alltså forskarna och regeringen som fattat beslut om jakten på varg...
vitavargen
14-12-2009, 22:25
Ordet forskare misshandlas rejält. De hämtar "fakta" från 1700-talet och bevis från vargens farliga angrepp på människor i Spanien för att rättfärdiga dödandet i Sverige. Ordet forskare är väl lite stort för dem.
herkules
14-12-2009, 22:32
CITAT (dahla @ 14-12-2009, 21:06)  Alla sorters djur är lika fina enligt mig... jag har några djur som jag tycker är extra vackra/fina, bland annat då vargen.
herkules
14-12-2009, 22:41
CITAT (dahla @ 14-12-2009, 22:20)  Källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/20-40-va...ter_3876251.svdDet är alltså forskarna och regeringen som fattat beslut om jakten på varg... det har lobbats som fan för att vargen ska utrotas igen så inte är det bara "forskare" som bestämt.
ingrid fuxwall
14-12-2009, 22:47
Glömmer aldrig första gången vi såg spår efter lodjur - vilken upplevelse! Då var sambon och jag i skogen och vi blev båda tagna av upplevelsen, att komma naturen så nära.
Att se vargspår på hundpromenaden är inte samma upplevelse - känns snarare beklämmande att ett rovdjur börjat ta samma runda som jag och hunden gör på morgonen.
De spåren var bara ca. tio meter från ett bebott hus och bara en meter från en fårhage men som sagt det stör inte mig att vargen tar grannarnas boskap, fast eftersom grannen får ersättning får vi alla betala för det vargen river så kostnaden är vår allas.
Frågan är ju om det är helt friska djur vi pratar om - varför måste de stryka runt hus och djurhagar?
vitavargen
14-12-2009, 22:49
Så det är rädslan som motiverar vargjakten?
ingrid fuxwall
14-12-2009, 22:52
CITAT (vitavargen @ 14-12-2009, 22:49)  Så det är rädslan som motiverar vargjakten? Berätta gärna vilken rädsla du avser
vitavargen
14-12-2009, 22:53
Det du berättar handlar bara om din rädsla för vargen och inte vad vargen gjort.
ingrid fuxwall
14-12-2009, 23:19
CITAT (vitavargen @ 14-12-2009, 22:53)  Det du berättar handlar bara om din rädsla för vargen och inte vad vargen gjort. Förstår inte vad du menar men du förklarar säkert
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|