|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36
Visst gör jägarna nytta och att jaga är säkert en intressant hobby med många positiva inslag. Men när man inriktar sig på våra rovdjur så bleknar glansen betydligt. Då gör man mer skada än nytta och jakten får ett inslag av ren avrättning, och visar att en del jägare har svårt med det här om balansen i naturen. Eftersom man inte kan lära gamla hundar sitta får vi hoppas att synsättet ändras hos nästa generation jägare.
sparvuggla
16-01-2010, 14:14
sqrulan
16-01-2010, 14:26
CITAT (Överbölingen @ 16-01-2010, 11:28)  Kan meddela att ytterligare en varg är skjuten utanför Bräcke. (7 mil från Överböle). Skyddsjakt. Den har härjat i renflock på vinterbete i skogslandet. Tyvärr fick man göra efersök men den kunde avföras dagen därpå och skickas till SVT.
Fört att strö ytterligare salt i den här trista debatten där de få som deltar tuggar om och om igen vill jag nämna ett TT-meddelande att Olof Liberg, forskningledare vid Grimsö viltforskningsstation, räknar med att minst 50 vargar kan behövas skjutas nästa år. Orsaken är att vargstammen växer med ca 19%/år. VA???? Kanske vi ska ha skyddsjakt på människor också? Förklara för mej varför inte varg, lo björn får leva sina liv, VAD har dom gjort för fel? Kan inte naturen sköta detta utan att vi lägger oss i.
sparvuggla
16-01-2010, 14:41
CITAT (Överbölingen @ 16-01-2010, 11:28)  Kan meddela att ytterligare en varg är skjuten utanför Bräcke. (7 mil från Överböle). Skyddsjakt. Den har härjat i renflock på vinterbete i skogslandet. Tyvärr fick man göra efersök men den kunde avföras dagen därpå och skickas till SVT.
Fört att strö ytterligare salt i den här trista debatten där de få som deltar tuggar om och om igen vill jag nämna ett TT-meddelande att Olof Liberg, forskningledare vid Grimsö viltforskningsstation, räknar med att minst 50 vargar kan behövas skjutas nästa år. Orsaken är att vargstammen växer med ca 19%/år. Det är inte bara en. http://www.nwt.se/article643738.eceFörsvara inte jägare FÖR mycket. Bra jägare måste se till att extremisterna mister sin licens.
herkules
16-01-2010, 17:10
manifestationer så här långt: 17/1 (i morgon) mynttorget, gamla stan, sthlm, kl:14.00 ses vi?4/2 örebro, har ej tid och plats ännu falun - datum, tid, plats ej klart CITAT (sparvuggla @ 16-01-2010, 14:41)  Försvara inte jägare FÖR mycket. Bra jägare måste se till att extremisterna mister sin licens. det är det nog ingen som gör, men även om det finns 12000 varghatare så finns det lyckligtvis fler ickevarghatare
herkules
16-01-2010, 17:54
jag läser just nu en bok av yngve ryd som heter ren och varg samer berättar. de gamla samerna verkade ha en mycket större förståelse för vargen än vad som visas idag, bland annat står det: vargen biter inte människor. man behöver inte vara rädd, vargen är inte som tigrar. folk som vallar har aldrig blivit anfallen av varg. de enda människor som blivit bitna är vargjägare med spjut, men de har förföljt vargen så långt så den orkar inte fly mer. då stannar den och försvarar sig, men en varg som har krafter kvar flyr för människan.
sparvuggla
16-01-2010, 18:29
Huggorm
17-01-2010, 06:20
4500 personer var tydligen aktivt jagande efter de få vargarna. En riktig folkfest med andra ord. http://www.dn.se/nyheter/sverige/vargarna-...r-sig-1.1028255
Solstorm
17-01-2010, 10:20
CITAT (Aqvakul @ 15-01-2010, 19:28)  Dessutom tycker jag att han är en tapper själ som tar debatten, i princip ensam gentemot ett antal besvikna vargvänner. Skriver under på det. Vargen har diskuterats tidigare men vargälskarna är så hatiska i sina inlägg mot de som inte vill ha varg inpå sina väggar att de flesta vargmotståndare tystnat i detta forum. Jag bor i ett vargrevir. Här finns en flock vargar och fler kommer att födas i år. Jag tycker att det är mycket otrevligt att gå ut när det är mörkt och veta att flocken finns där någonstans. 4500 jägare skjuter 27 vargar, det innebär att 4473 jägare blev utan. Jag fattar inte hysterin runt att man skjutit vargar. Varför reagerar ingen över att svenskar åker ner till Afganistan och skjuter civila människor?
herkules
17-01-2010, 11:36
CITAT (Solstorm @ 17-01-2010, 10:20)  Skriver under på det. Vargen har diskuterats tidigare men vargälskarna är så hatiska i sina inlägg mot de som inte vill ha varg inpå sina väggar att de flesta vargmotståndare tystnat i detta forum. Jag bor i ett vargrevir. Här finns en flock vargar och fler kommer att födas i år. Jag tycker att det är mycket otrevligt att gå ut när det är mörkt och veta att flocken finns där någonstans. 4500 jägare skjuter 27 vargar, det innebär att 4473 jägare blev utan. Jag fattar inte hysterin runt att man skjutit vargar. Varför reagerar ingen över att svenskar åker ner till Afganistan och skjuter civila människor? fast helt ärligt, är du rädd för att gå ut så får du faktiskt flytta till något ställe där du känner dig trygg. så är det för alla - pallade inte jag att bo i stockholm pga människor eller bilar så inte f-n kan jag kräva att att människor eller bilar ska bort, jag och alla stockholmare kan inte bestämma att det ska bara finnas 210 bilar för vi är rädda för dem! så länge det finns en enda varg kvar ute i skogen så kommer alltid några skrika att de är rädda. vargen ska inte klä skott för att jägarlobbyn skriker högt och för att människor på landsbygden ska få någon slags kvitto på att politikerna lyssnar på dem. majoriteten av sveriges befolkning VILL ha varg i skogarna, lev med det!
herkules
17-01-2010, 12:16
manifestation i örebro 4 februari kl: 17.00 stortorget
CITAT (herkules @ 17-01-2010, 11:36)  majoriteten av sveriges befolkning VILL ha varg i skogarna, lev med det! Det handlar ju inte ens om det nu... det handlar ju endast om att begränsa antalet till cirka 200 individer... så vargen kommer ju finnas kvar i skogarna. Dessutom så är majoriteten av svenska folket för jakt på varg... nu är det dock folk från bombvänstern som jobbar på några storstadstidningar som har tagit ställning mot folket på landsbygden som fått väldigt mycket utrymme på grund av nyhetstorkan. Låt alla parterna få lika mycket utrymme i media och se till så pressen granskas så vi slipper rena rama lögner i media. Det hänvisades till nån artikel i aftonbladet tidigare... artikeln stämmer ju och är rent teoretiskt inte alls till nackdel för jägarkåren men vinklingen av innehållet är ju rent av barnslig. Jägarna framstår som terrorister... det är ju inte enbart jägarna i varglänen som vill minska antalet vargar där... det är ju även ickejägare som fått nog av vargen men dom pratas det inte om. Vad hände med dom journalisterna som enbart tog fram ren fakta utan att blanda in sin religion eller sin politiska ståndpunkt i det hela?
Bilbo i Trollbäcken
17-01-2010, 14:29
Jakt är primitivt och smaklöst. En uppvisning i makt där människan som ju har vapen visar att man kan skjuta ihjäl ett djur. Ge vargen ett gevär också så får vi se på en rättvis jakt :-) Jag upprörs över jakten på vargarna som ju grundar sig på en osaklig folktro och räddsla för dessa djur.
CITAT (Bilbo i Trollbäcken @ 17-01-2010, 14:29)  Jakt är primitivt och smaklöst. En uppvisning i makt där människan som ju har vapen visar att man kan skjuta ihjäl ett djur. Ge vargen ett gevär också så får vi se på en rättvis jakt :-) Jag upprörs över jakten på vargarna som ju grundar sig på en osaklig folktro och räddsla för dessa djur. Ja, du kanske borde lära känna någon som lever med vargen på sin mark innan du grundar dina teorier... folktro har nog ingenting med verkligheten att göra för dom som blivit av med husdjur till vargen. Ätert inte du döda djur?
Bilbo i Trollbäcken
17-01-2010, 14:49
CITAT (dahla @ 17-01-2010, 14:45)  Ätert inte du döda djur? jorå men inte gärna varg- kött. Äter du varg?
Du tycker inte det är smaklöst att djuren du äter är uppfödda i en köttfabrik där djuren föds, äter och dör utan att få se klarblå himmel?
Jakt på matvilt och jakt på rovdjur ärtvå vitt skiljda saker. Jakten på varg har vi ju på grund av att delmålet på 210 vargar och 20 föryngringar är uppnått... nu ska man ju ta reda på hur många vargar Sverige klarar av och vill ha... forskarna anser att det krävs 1000 -1500 vargar om inte nya gener tillförs... om vi får in 20 nya vargar från öst räcket det med 200 vargar för att ha en stabil vargstam i Sverige. Vill vi ha många med dåliga gener eller få med bra gener?
Man kan ju inte bara ignorera den delen av befolkningen som bor på landsbygden och ser varg, järv, lo och björn som problem. Vi är ju alla en del av Sverige trots allt... i en demokrati måste alla viljor få höras.
sparvuggla
17-01-2010, 15:12
Jakten var förmodligen olaglig. Och i så fall den största tjuvjakten genom tiderna. Så småningom får vi höra mer från EU-kommisionen.
Bilbo i Trollbäcken
17-01-2010, 15:26
CITAT (dahla @ 17-01-2010, 15:09)  Du tycker inte det är smaklöst att djuren du äter är uppfödda i en köttfabrik där djuren föds, äter och dör utan att få se klarblå himmel?
Jakt på matvilt och jakt på rovdjur ärtvå vitt skiljda saker. Jakten på varg har vi ju på grund av att delmålet på 210 vargar och 20 föryngringar är uppnått... nu ska man ju ta reda på hur många vargar Sverige klarar av och vill ha... forskarna anser att det krävs 1000 -1500 vargar om inte nya gener tillförs... om vi får in 20 nya vargar från öst räcket det med 200 vargar för att ha en stabil vargstam i Sverige. Vill vi ha många med dåliga gener eller få med bra gener?
Man kan ju inte bara ignorera den delen av befolkningen som bor på landsbygden och ser varg, järv, lo och björn som problem. Vi är ju alla en del av Sverige trots allt... i en demokrati måste alla viljor få höras. Jag anser att det är skillnad på att jaga för födan från att jaga för "lusten" till att döda. Jag bor utanför Stockholm i en välskött och trevlig kommun men några mil från mig finns förorter där delar av befolkningen går runt med vapen och där skottlossning sker regelbundet. Här finns andra förorter där man kastar sten på brandkår som vill hjälpa medborgarna att släcka eld till exempel. Det är således förknippat med risker i största grad att bo i Stockholmsområdet. Dessa risker till trots så vill inte jag att man ska bygga murar runt problem förorterna så jag inte riskerar att bli skadad eller att man ska bura in hela dess befolkning. Att leva med en viss risk tillhör vardagen i en storstad precis som på landsbyggden. Man kan inte eliminera risk och jag kan absolut förstå att det är tråkigt om ens hund blir riven av en varg men att för den sakens skull samla 1600 jägare i vad omvärlden ser som en av de värsta masslakterna på ett rovdjur kan jag inte förstå. Det finns en räddsla bland folk på landsbyggden för vargen som är ogrundad och bygger på folktro och sägner.
herkules
17-01-2010, 15:28
CITAT (sparvuggla @ 17-01-2010, 15:12)  Jakten var förmodligen olaglig. Och i så fall den största tjuvjakten genom tiderna. Så småningom får vi höra mer från EU-kommisionen. jakten var helt regelvidrig och dessutom helt onödig. det finns inte ett enda hållbart argument för det som hänt! allt är bara politik och en flört med jägarkåren och skogsbönder.
CITAT (Bilbo i Trollbäcken @ 17-01-2010, 15:26)  men att för den sakens skull samla 1600 jägare i vad omvärlden ser som en av de värsta masslakterna på ett rovdjur kan jag inte förstå.
Det finns en räddsla bland folk på landsbyggden för vargen som är ogrundad och bygger på folktro och sägner. Hela den här debatten är så full av små sakfel så det blir barnsligt... det var tydligen omkring 4500 som var engagerade i den egentliga jakten... flertalet av dessa hade troligtvis inte ens varg på sina marker vid tillfället för jakten... vargen vandrar över ganska stora områden. Någon masslakt har aldrig förekommit... det var 28 djur som sköts vilket är försvinnande litet antal med tanke på hur många som rör sig i och omkring Norden. Lär dig skilja på jakt och slakt... Hur många tror du det är som verkligen är rädda för vargen? Du tror inte att det är jaktmotsåndarna som använder rädslan som vapen mest av alla? Självklart finns det dom som är rädda för vargar på samma vis som det finns dom som är rädda för spindlar, råttor, ormar, fladdermöss, getingar och en hel massa andra djur... men att det skulle ha med folktro och sägner att göra har jag som vuxen svårt att tro på... CITAT (herkules @ 17-01-2010, 15:28)  jakten var helt regelvidrig och dessutom helt onödig. det finns inte ett enda hållbart argument för det som hänt! allt är bara politik och en flört med jägarkåren och skogsbönder. Hur var det på demonstrationen idag? Var det mycket folk där? Hur var stämningen?
Överbölingen
17-01-2010, 16:05
Så skogsbonde jag är så upplever jag inte att regeringen flörtar med mig. Snarare tvärt om. När de sänker min pension.
De första sidorna i den här tråden verkade tillhöra en kul debatt. Sedan har den lämnat kvalitetsstadiet på många håll. Skall spara den här tråden och försöka göra lite statistik av den när allt har normaliserats. Men det är ett drygt jobb med så många inlägg och så få deltagare. Svårast blir att kategorisera alla omtagningar. Och hur gör jag med personliga påhopp? Skall de ha en särskild kategori? Jag tar gärna emot tips gällande statistik. Men det kan vi ta i en annan tråd. Den som har idéer kan väl stara en "långtrådsstatistiktråd"
I morgon skall jag spåra av terrängen i Överböle och se vad som har hänt i markerna. Grannen har en rysk stövare och en karelsk björnhund som han vill prova på lo. De är duktiga på älg, och karelaren är dessutom pigg på björn. Förmodligen provar jag lite hare med taxen om det är omkring 5 grader. Det har varit för kallt i snart en månad nu.
Nu är det snart tidig middag för hustruns kör skall ha konsert i kväll och sedan åker vi till dalen mellan bergen.
herkules
17-01-2010, 16:21
CITAT (dahla @ 17-01-2010, 15:41)  Hela den här debatten är så full av små sakfel så det blir barnsligt... det var tydligen omkring 4500 som var engagerade i den egentliga jakten... flertalet av dessa hade troligtvis inte ens varg på sina marker vid tillfället för jakten... vargen vandrar över ganska stora områden.
Någon masslakt har aldrig förekommit... det var 28 djur som sköts vilket är försvinnande litet antal med tanke på hur många som rör sig i och omkring Norden.
Lär dig skilja på jakt och slakt...
Hur många tror du det är som verkligen är rädda för vargen? Du tror inte att det är jaktmotsåndarna som använder rädslan som vapen mest av alla? Självklart finns det dom som är rädda för vargar på samma vis som det finns dom som är rädda för spindlar, råttor, ormar, fladdermöss, getingar och en hel massa andra djur... men att det skulle ha med folktro och sägner att göra har jag som vuxen svårt att tro på... Hur var det på demonstrationen idag? Var det mycket folk där? Hur var stämningen? jag gillar eg inte att quota hela stycken men sitter m iphonen och allt är så plottrigt. det var en ganska sorgsen stämning mellan varven, saklig. många politiker (så klart) och experter på rovdjur. men tyvärr dahla, vad det gäller vargen så har du inte en siffra rätt!
CITAT (herkules @ 17-01-2010, 16:21)  jag gillar eg inte att quota hela stycken men sitter m iphonen och allt är så plottrigt. det var en ganska sorgsen stämning mellan varven, saklig. många politiker (så klart) och experter på rovdjur. men tyvärr dahla, vad det gäller vargen så har du inte en siffra rätt! Nää.. det är väl lilli & sussie som har all riktig fakta i ämnet  Jag antar att det inte var någon från slu eller skandulv på plats... och det var väl ingen där från jägarkåren heller... jag väntar på att få se en saklig artikel i nån tidning om manifestationen...
sparvuggla
17-01-2010, 17:06
http://www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=2157101Det här gigantiska misstaget kommer aldrig att upprepas, får vi hoppas och tro.
Den dagen jag känner rädsla eller oro för att ta min skogspromenader på grund av rovdjur, då flyttar jag in till staden. Nu kommer det aldrig att hända tack o lov, eftersom jag njuter så av vår vackra natur att tanken på att något rovdjur skulle smyga på mig är rent löjligt. Har man en rädsla för rovdjur så är ju det sämsta sättet en bössa under armen. Det förstärker ju rädslan. Dom problem våra rovdjur åsamkar oss är så marginella att vi inte behöver ta till stora artilleriet så fort något händer. Orsakar en varg i Skåne problem, behöver man ju knappast gå man ur huse i Norrland och börja skjuta vilt omkring sig. Det blir bara ett löjets skimmer över det hela.
Åsa, mälardalen zon 2
17-01-2010, 17:25
En varg blev sedd i ett bostadsområde i centrala Täby i går så nu så blir det nog fart på Stockholmarna, sist det fanns varg i stockholmområdet blev den ju utjagad på en väg och ihjälkörd.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-01-2010, 17:25)  En varg blev sedd i ett bostadsområde i centrala Täby i går så nu så blir det nog fart på Stockholmarna, sist det fanns varg i stockholmområdet blev den ju utjagad på en väg och ihjälkörd. Ja, fy! I Stockholm får dom ju inte vara... tänk om dom dödar en rosa pudel  Söv den och kör hem den till Värmland där alla vill ha varg...
herkules
17-01-2010, 17:43
CITAT (dahla @ 17-01-2010, 16:31)  Nää.. det är väl lilli & sussie som har all riktig fakta i ämnet  Jag antar att det inte var någon från slu eller skandulv på plats... och det var väl ingen där från jägarkåren heller... jag väntar på att få se en saklig artikel i nån tidning om manifestationen... du är dryg! lili & sussi var där men de hade inte så mycket att komma med, även om jag tycker att de gör bra grejer när de tar hand om djur. där var folk från svenska rovdjursföreningen, jordbruksverket, miljöpartiet och folkpartiet, det var fler men jag kommer inte ihåg alla, svt var där så ev kommer det väl på nyheterna. du rapar din gamla skåpmat om saklighet och siffror och forskare hela tiden, det finns människor som kan lika mycket om detta som de som är köpta av jägarkåren och aldrig i hela helvete att någon någonsin kan komma med ett enda argument som håller för det som hänt, vargar dödar jakthundar (håll i dem) vargar äter får (skaffa stängsel, hund, lama) vargar är inavlade (alltså behövs det fler, inte färre) människor i rädda (gå i terapi eller flytta). etc.......... CITAT (dahla @ 17-01-2010, 17:29)  Ja, fy! I Stockholm får dom ju inte vara... tänk om dom dödar en rosa pudel  Söv den och kör hem den till Värmland där alla vill ha varg... mm, det finns folk i skogarna som vill ha varg. tyvärr törs de inte säga det högt för då står de helt plötsligt där med sönderskurna däck, ingen plogad väg och mjölken är slut i affären fastän att hyllan är full, vem kan eller vill leva så? vissa jägare och bönder styr småbyarna på landet med järnhand, trist men sant.
Christina i Taxinge~
17-01-2010, 17:45
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-01-2010, 17:25)  En varg blev sedd i ett bostadsområde i centrala Täby i går så nu så blir det nog fart på Stockholmarna, sist det fanns varg i stockholmområdet blev den ju utjagad på en väg och ihjälkörd. En av de gånger vi hade varg i området blev den också "utjagad" på vägen.......det var fullt med folk som gick man ur huse för att titta på vargen! Nåt så fascinerande att få se en varg här hos oss!!!! Telefonerna gick varma - "nu sprang den förbi här! kom å titta den cirklar runt vårt hönshus!! såg du den?! JA!!" osv osv OBS! den klarade sig från att bli ihjälkörd och sågs senare i Järna-området. Jag tror inte Täbyvargen jagades ut på vägen av varghatare, snarare av vargnyfikna......
CITAT (herkules @ 17-01-2010, 17:43)  du är dryg!
mm, det finns folk i skogarna som vill ha varg. tyvärr törs de inte säga det högt för då står de helt plötsligt där med sönderskurna däck, ingen plogad väg och mjölken är slut i affären fastän att hyllan är full, vem kan eller vill leva så? vissa jägare och bönder styr småbyarna på landet med järnhand, trist men sant. Ja, jag är dryg...  Sa dom allt det där om att jägarna och bönderna styr småbyarna med järnhand på tillställningen i storstadsdjungeln? Det är säkert riktigt sant i så fall  Fy va jag är dryg...
herkules
17-01-2010, 17:53
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 17-01-2010, 17:45)  Jag tror inte Täbyvargen jagades ut på vägen av varghatare, snarare av vargnyfikna...... Det tror inte jag heller... detär nog jättekul att se varg så nära huvudstaden... men om vargen fanns häromkring i samma antal som i dalarna och värmland tror inte jag att folk skulle uppskatta den på samma vis. Då skulle det vara slut med att ha tamkaninen i bur i trädgården i djursholm...
herkules
17-01-2010, 17:54
CITAT (dahla @ 17-01-2010, 17:50)  Ja, jag är dryg... Sa dom allt det där om att jägarna och bönderna styr småbyarna med järnhand på tillställningen i storstadsdjungeln? Det är säkert riktigt sant i så fall Fy va jag är dryg... nej det sa dom INTE! jag har släkt lite varstans i småbyar i sverige. manifestationen var en sansad tillställning - varför var du inte där?
Vad skulle jag göra där? Jag ser inte det här med jakten på knappa 30 vargar som ett problem värt att besöka gamla stan för...
Jag anser att det finns andra saker som är bra mycket viktigare i dagens Sverige och överlåter det där till dom som anser sig ha tid och ork att fortsätta avfolka landsbygden. Jag tycker att man ska ha lite bestämmanderätt där man har valt att bo...
Vargen är ju faktiskt inte utrotningshotad öht... nästa år bedrivs väl jakten på ett annat vis så kanske man kan undvika att skjuta alfaparet... vem vet vilka regler som finns då.
herkules
17-01-2010, 18:09
CITAT (dahla @ 17-01-2010, 18:05)  Vad skulle jag göra där? Jag ser inte det här med jakten på knappa 30 vargar som ett problem värt att besöka gamla stan för... Jag anser att det finns andra saker som är bra mycket viktigare i dagens Sverige och överlåter det där till dom som anser sig ha tid och ork att fortsätta avfolka landsbygden. Jag tycker att man ska ha lite bestämmanderätt där man har valt att bo... Vargen är ju faktiskt inte utrotningshotad öht... nästa år bedrivs väl jakten på ett annat vis så kanske man kan undvika att skjuta alfaparet... vem vet vilka regler som finns då. visst är den utrotningshotad. att skjuta 30-talet vargar i sverige var ännu ett steg på vägen. lyssna du till båda sidor så kanske du får lite perspektiv på saker och ting.
Christina i Taxinge~
17-01-2010, 18:11
CITAT (dahla @ 17-01-2010, 17:54)  Det tror inte jag heller... detär nog jättekul att se varg så nära huvudstaden... men om vargen fanns häromkring i samma antal som i dalarna och värmland tror inte jag att folk skulle uppskatta den på samma vis. Då skulle det vara slut med att ha tamkaninen i bur i trädgården i djursholm... Äsch, mitt lilla inlägg var bara ett slags svar till Åsa som skrev om Täbyvargen. Jag tror inte heller att det skulle vara så kul eller uppskattat att ha lika många vargar här som i Värmland & Dalarna. Framförallt skulle nog vargen lida!Det finns inte plats att etablera en vargstam här, än mindre flera flockar. Själv är jag från Dalarna och har all min släkt kvar i vargtäta områden. Vi plockar bär & svamp varje sommar i de skogarna - DÄR har jag aldrig sett en varg!
CITAT (herkules @ 17-01-2010, 18:09)  visst är den utroningshotad. att skjuta 30-talet vargar i sverige var ännu ett steg på vägen. lyssna du till båda sidor så kanske du får lite perspektiv på saker och ting. Med över 100 000 vargar i världen som hela tiden ökar har jag svårt att se saken från din sida... av någon anlening kan ju du inte se saken från mitt håll heller...
herkules
17-01-2010, 18:24
CITAT (dahla @ 17-01-2010, 18:13)  Med över 100 000 vargar i världen som hela tiden ökar har jag svårt att se saken från din sida... av någon anlening kan ju du inte se saken från mitt håll heller... jag försöker verkligen, jag har lyssnat/läst på liberg, carlgren, naturvårdsverket m fl och ingen kommer med ett enda hållbart argument. inte du heller.
Du anser att 27 vargar ska gå före långt många fler människor... jag anser att människan måste sättas i första rummet. Det finns nog ingen mening att försöka få dig att förstå mig i så fall. Debatten blir meningslös om man inte förstår andra människor.
herkules
17-01-2010, 18:38
CITAT (dahla @ 17-01-2010, 18:34)  Du anser att 27 vargar ska gå före långt många fler människor... jag anser att människan måste sättas i första rummet. Det finns nog ingen mening att försöka få dig att förstå mig i så fall. Debatten blir meningslös om man inte förstår andra människor. det finns inte en människa i sverige som lider av att det finns varg här.
Bilbo i Trollbäcken
17-01-2010, 18:40
Uppenbarligen stämmer min tes att det verkligen finns en räddsla bland folk på landsbyggden för vargen som är ogrundad och bygger på folktro och sägner. Kanske vi ska börja skjuta av vättar och troll också nu? Jag menar, vilket elände dom för med sig :-)
vitavargen
17-01-2010, 18:41
CITAT (dahla @ 17-01-2010, 16:31)  Nää.. det är väl lilli & sussie som har all riktig fakta i ämnet ... Jägarens grabbiga kultur kom till tal.
Gunilla T
17-01-2010, 18:44
CITAT (dahla @ 17-01-2010, 18:34)  Debatten blir meningslös om man inte förstår andra människor. Kanske - men hur man än försöker går det inte att förstå. Jag tycker du är oerhört kunnig och försökt hålla debatten på en sansad nivå men framförallt tror jag att du är en stor naturvän. Det är jag också men mer av det känslomässiga slaget.. Jag lider verkligen alla helvetes kval när jakten börjar här ute, jag nästan kräks när jag hör skotten smälla och i min fantasi ser jag djuren som stapplar fram på tre ben eller sönderskjutna lungor. ...så det jag inte kan förstå hur en natur- och djurvän någonsin kan lyfta geväret och sätta skottet i ett värnlöst djur?...jag kan inte förstå.
Programmet Medierna och även uppdrag granskning kommer granska den här helt vansinniga och partiska mediebevakningen av vargjakten. Det finns tydligen några få skribenter i dagspressen som enats om att svärta jägarkåren... Det här kan komma att bli en riktig mediaskandal och det är nog en och annan som får gå med svansen mellan benen när det visar sig att man förlitat sig på uppgifter som inte alls stämmer... den som lever får se.
Bilbo i Trollbäcken
17-01-2010, 18:45
CITAT (vitavargen @ 17-01-2010, 18:41)  Jägarens grabbiga kultur kom till tal. Sant, Jägarna som ju till 99% är män måste ju veta bäst och deras machokultur kan inte acceptera någon kritik eller annan synpunkt på denna fråga. Jag kan bara inte förstå en människa som får en kick av att slakta ett värnlöst djur....Igen, ge vargen ett gevär så människa och varg får mötas på samma villkor. Då får vi se dessa macho jägare skita på sig troligen :-) Då blir dom de som är jagade.
CITAT (Gunilla T @ 17-01-2010, 18:44)  Jag lider verkligen alla helvetes kval när jakten börjar här ute, jag nästan kräks när jag hör skotten smälla och i min fantasi ser jag djuren som stapplar fram på tre ben eller sönderskjutna lungor.
...så det jag inte kan förstå hur en natur- och djurvän någonsin kan lyfta geväret och sätta skottet i ett värnlöst djur?...jag kan inte förstå. Det händer nog inte så ofta att man skjuter av ett ben... min erfarenhet är att det är sällan det misslyckas så illa. En sönderskjuten lunga är precis vad man eftersträvar för att få en så snabb urblödningoch död som möjligt. Ett välriktat skott ska träffa i hjärta/lungor... alla andra skott är onödiga enligt mig men alla skjuter efter egen förmåga och eget omdömme. Om man anser sig kunna träffa halskotorna så lär man väl ta ett sånt skott då... Jag tycker det är gott med kött, fisk och fågel... jag köper bara ägg av frigående höns om jag måste... helst köper jag när producerat där jag vet att hönsen kan gå ut i en hönsgård. Nöt och griskött köper jag gärna direkt från nån bonde om det är möjligt... Fisk plockar jag upp själv från Mälaren... Jag ogillar skarpt tanken på alla dessa djur som från födseln är instängda i en köttfabrik... men dagens samhälle med allt fler i stadsmiljö gör att det är så det ska vara om man vill vara konkurenskraftig. Jag skjuter således hellre min mat själv... den maten som har gått under bar himmel från födseln tills jag avslutar dess liv på ett sätt som jag anser vara det bästa... CITAT (vitavargen @ 17-01-2010, 18:41)  Jägarens grabbiga kultur kom till tal. Du tillför inte debatten någonting alls med dina personliga påhopp.
CITAT (Bilbo i Trollbäcken @ 17-01-2010, 18:45)  Sant, Jägarna som ju till 99% är män måste ju veta bäst och deras machokultur kan inte acceptera någon kritik eller annan synpunkt på denna fråga. Jag kan bara inte förstå en människa som får en kick av att slakta ett värnlöst djur....Igen, ge vargen ett gevär så människa och varg får mötas på samma villkor. Då får vi se dessa macho jägare skita på sig troligen :-) Då blir dom de som är jagade. Var fjärde som tar jägarexamen är en kvinna! Bilden av jägarkåren som ett gäng äldre män, stämmer inte längre. Många kvinnor börjar med att ta jägarexamen för att den ger en intressant allmänbildning om natur och vilt. Utbildningen föder sedan ofta ett djupare intresse för själva jakten. Ibland går vägen till jakten via magen. Att tillaga mat av det man själv odlat, plockat eller jagat är djupt tillfredställande. Intresset för en ekologisk livsstil ligger helt i linje med att jaga och att nyttja viltkött i hushållet. Andelen kvinnliga jägare ökar även internationellt. I USA är ca 10 procent av jägarna kvinnor. I t ex Finland och Norge är andelen kvinnliga jägare ca sex-sju procent.
Gunilla T
17-01-2010, 19:06
CITAT (dahla @ 17-01-2010, 18:58)  Jag tycker det är gott med kött, fisk och fågel... jag köper bara ägg av frigående höns om jag måste... helst köper jag när producerat där jag vet att hönsen kan gå ut i en hönsgård. Nöt och griskött köper jag gärna direkt från nån bonde om det är möjligt... Fisk plockar jag upp själv från Mälaren...
Jag ogillar skarpt tanken på alla dessa djur som från födseln är instängda i en köttfabrik... men dagens samhälle med allt fler i stadsmiljö gör att det är så det ska vara om man vill vara konkurenskraftig. Jag skjuter således hellre min mat själv... den maten som har gått under bar himmel från födseln tills jag avslutar dess liv på ett sätt som jag anser vara det bästa... Visst, de flesta tänkande människor kan nog ställa upp på de värderingarna utom den sista...jag kan inte förstå.
Bilbo i Trollbäcken
17-01-2010, 19:10
CITAT (dahla @ 17-01-2010, 19:04)  Andelen kvinnliga jägare ökar även internationellt. I USA är ca 10 procent av jägarna kvinnor. I t ex Finland och Norge är andelen kvinnliga jägare ca sex-sju procent. I USA är jakt på vilda djur starkt kontroversiellt och anses väldigt primitivt till skillnad från i Sverige där man anses konstig om man inte tycker det är skojjigt att skjuta skallen av en varg eller se blodet spruta ur ett nyskjutet rådjur. Sverige är på 1500 talets utvecklingsstege när det gäller jakt. Primitivt så det förslår. Sedan igen, du pratar mycket om att du äter det du skjuter men du svarar inte på om du äter vargkött? Äter du vargkött?
CITAT (Gunilla T @ 17-01-2010, 19:06)  Visst, de flesta tänkande människor kan nog ställa upp på de värderingarna utom den sista...jag kan inte förstå. Jag ska inte tvinga dig att förstå mig  Du har min fulla respekt i alla fall! Vill man förstå mer om jakt och djur/natur och kanske förstå mitt tankesätt lite mer kan man gå en kurs hos studiefrämjandet... det kostar inte så speciellt mycket och man måste ju inte börja jaga bara för att man har lärt sig lite mer om jakten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|