|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36
hehe kan man gå på liserberg och se gröna kaniner kan man stå ut med en stor hund eller en vildsint lama  nej hundrases jag såg på tv var ingen sällskapshund alls, det måste ju finns en hel del man kan göra för att skydda sina djur om man vill, samma när det skydda sin ägendom överhuvudtaget, jag skulle gärna vilja har lite tusenlappar liggades i bilen ifall jag behövde dem, men det går ju inte
CITAT (Överbölingen @ 15-12-2009, 23:02)  Vad jag vill veta är hur människor i glesbygd som direkt eller indirekt har egna djur förhåller sig till den växande vargstammen. De län där vargen gör mest skada för rennäringen finns inte ens med i de områden där en kontrollerad decimering bör ske enligt naturvårdsverket. ...... Det finns max 2 eller 3 vargar inom hela renbetesområdet, och dessa kan då också vara av ryskt/finskt ursprung, som är undantagna för jakt. Du, och många andra, anser alltså att 2 eller 3 vargar på denna gigantiska yta är allt för många, och det är det samma som att förorda total utrotning.
Jan Lindgren
16-12-2009, 19:51
Hej! Nauti! Det är lätt att tala om för andra att de ska satsa mycket pengar på din hobby att titta på vargar. Majoriten av svenska folket har en mer realistisk syn på problemet. De inser att det är viktigare att ha en omväxlande natur än att ha vargar i husdjurstäta områden. Din aalternativ om vargskydd är inte realistiska. Att djurägare ska ha 5 -10 aggressiva hundar utan uppsikt i sina hagar faller på sin egen orimlighet. Vargsäkra stängsel ( om det finns ) är också helt orimligt i områden med många små hagar och jag förmodar att du aldrig studerat lamor närmare. Din djurkunskap förefaller vara enbart teoretisk men din avsikt är ju att få bort alla husdjur.
Akvakul! Vill du inte ha djur på Revingehed eller tycker du att det är dumt att Helsingborg vill öppna landskapet med hjälp av betande djur? Tror du att det är lämpligt att ha en flock stora hundar springande lösa på Revingehed?
MVH Jan Lindgren
Aqvakul
16-12-2009, 19:56
CITAT (Jan Lindgren @ 16-12-2009, 19:51)  Akvakul! Vill du inte ha djur på Revingehed eller tycker du att det är dumt att Helsingborg vill öppna landskapet med hjälp av betande djur? Tror du att det är lämpligt att ha en flock stora hundar springande lösa på Revingehed? När pratade jag om hundar? Om vi får stora vargflockar i Sydskåne så får vi väl våra barn hantera det. Det är knappast aktuellt inom vår livstid.
CITAT (Jan Lindgren @ 16-12-2009, 19:51)  Hej! Nauti! Det är lätt att tala om för andra att de ska satsa mycket pengar på din hobby att titta på vargar. Majoriten av svenska folket har en mer realistisk syn på problemet. De inser att det är viktigare att ha en omväxlande natur än att ha vargar i husdjurstäta områden. Din aalternativ om vargskydd är inte realistiska. Att djurägare ska ha 5 -10 aggressiva hundar utan uppsikt i sina hagar faller på sin egen orimlighet. Vargsäkra stängsel ( om det finns ) är också helt orimligt i områden med många små hagar och jag förmodar att du aldrig studerat lamor närmare. Din djurkunskap förefaller vara enbart teoretisk men din avsikt är ju att få bort alla husdjur. På vilket sätt blir naturen mer omväxlande om man utrotar en art? Borde inte artrikedom räknas till omväxling? Har inte vargen ett egenvärde och ett existensberättigande oavsett hur vi påverkas av dem? Vet vi hur ekosystemen och andra arter i det påverkas av att vargen försvinner när vi skall gå in och bestämma hur de skall se ut? Kan vi inte satsa på att leva tillsammans med djur och natur i stället för att motarbeta den och forma den det sätt som passar oss bäst? Vem har talat om att ha 5-10 aggressiva hundar? Hundar har ju under historien fungerat och gör det uppenbarligen fortfarande precis som lamor. Läste du inte artiklarna? Du får ju gärna förklara varför det inte fungerar om det nu inte gör det i stället för att bara dumförklara mig för att jag tror på alternativ. Vargsäkra stängsel finns givetvis och om det inte fungerar p.g.a. hagarnas storlek och placering m.m. så får man väl se till att lösa det problemet först då? Vad menar du att min avsikt är att få bort alla husdjur? Det har jag väl inte påstått att jag vill? Varför försöker du få mig att framstå som en total idiot för att jag inte har jobbat med djur och påstå att jag har åsikter som jag inte har?
Jan Lindgren
16-12-2009, 20:36
Hej! Akvakul! Vargen dyker upp i norra Skåne så det är inte mer än ca tio mil kvar till Revingehed. Får vargälskarna som de vill har ni varg i Dalby Hage inom några år.
Nauti! Det är mycket svårt att förklara saker för någon som saknar all kunskap i frågan och inte vill lära sig. I många områden så använder man många små hagar. Jag använder ofta sex till tio hagar samtidigt. En stor hund i varje? Jag har förmodligen studerat lamor betydligt mer än du. Visserligen har jag just nu bara tio stycken men jag har en mycket god uppfattning om vad de klarar. Det låter bra att sätta upp höga nätstängsel som måste kompleteras med el men det är orealistiskt. Det blir vansinnigt dyrt och då låter man skogen ta över betesmarken med allt det medför för djurlivet dessutom hindrar det framkomligheten i naturen. Det är lika dumt som att stänga in tamdjuren. Alla som kan lite om djur vet att det bästa är att ha dem ute året runt men att de kan gå in om de vill. På många ställen går det inte och då måste man tyvärr stalla in dem. MVH Jan Lindgren
Lamor? Hör inte dom hemma i sydamerika. Vad tillför dom den svenska faunan? Att ta in främmande arter är väl knappast naturvård.
vitavargen
16-12-2009, 22:38
CITAT (herkules @ 08-12-2009, 00:36)  Nu ska det dödas varg så gubbsen får ett skinn att spika upp på väggen  Det verkar som vi hamnat på ruta ett igen. Det hämtades "fakta" från 1700-talet. Det talades om vargens "brott" på olika ställen förutom i Sverige. Men den ursprunliga frågan består kvar: Varför ska vargen dödas?
herkules
16-12-2009, 22:45
CITAT (vitavargen @ 16-12-2009, 22:38)  /..../ Varför ska vargen dödas? jag vet inte
ingrid fuxwall
16-12-2009, 22:59
CITAT (herkules @ 15-12-2009, 22:22)  eftersom pengar verkar vara väldigt viktigt så skulle det vara intressant att få veta hur många tamdjur som egentligen blivit rivna av varg, alltså bevisligen varg och inga tokhundar som ränner runt på byn. sen skulle det vara intressant att få veta hur mycket ägaren får för varje rivet djur.
jag kan förstå känslan om ett kärt djur skulle bli dödat av varg, det jag inte kan förstå är varför man inte gör det som kan göras för att förhindra det. då menar jag inte att utrota vargen utan stängsla, skaffa hundar, ta in sina djur. de som faktiskt har gjort det i sverige klarar ju sina tamdjur, det är konstigt att det funkar för vissa men inte för andra. Tror inte vi ska stirra oss blinda på pengarna de får som fått sin tamboskap rivna - de har rakt av fått kostnaden och den får vi alla bidra till på skattsedeln och eftersom så många vill ha varg här i landet är det väll inte mer än rätt, kanske Ni även vill ersätta djurägarna för sveda och värk? Det finns en massa tokhundar - sådana som har ägare som inte ser till att hunden sköter sig men det är inte fallet här - varg har rivit fåren, det är bevisat i vårt område. Om Ni kommer hit så ska jag ta er på en runda så att Ni får se hur väl djurägarna stängslat och hur väl de tätt till alla hål för som jag förstår kryper vargen under staket, hoppar inte över. Vet att man kan skaffa hundar som beskyddar boskapen men det är som jag förtstått inte en lösning för fårägarna i området - har de hundar är det vallhundar och det är jag glad över, att de inte har hundar som vaktar och ..... Alla djur är inte sådana som tas in över vintern - ska det bli ett tvång? Vem ska bekosta de byggnanderna och det jobbet, är Ni villiga?
CITAT (Nauti @ 15-12-2009, 23:00)  Vilket är då den bästa lösningen, att flytta eller att utrota vargarna i området? För mig är det absolut den förstnämnda. För det första handlar det inte om att utrota alla vargarna i ett område... jakten ska bedrivas på ganska stora områden på några få djur. Men du tycker alltså att man ska bryta upp hela sitt liv om man är markägare som har ärvt gård och mark som funnits i fleragenerationer inom släkten... barnen måste byta skola... man ska flytta ifrån släkten och vännerna... för att bygga upp någonting nytt i en annan del av landet långt från allt det man håller av och älskar? Du bor i centrala stockholm och har dina två "vänner" på facebook va? Du måste ju förstå att livet på landet inte är som det i en större stad... är det inte mer än rätt att lyssna på dom som faktiskt upplever vargen som ett stort problem? Tror du det var nån i dalarna som brydde sig om almarna i kungsan när som var på tapeten? Nää... dom la sig inte i dom problemen som stockholmarna upplevde när man behövde fälla några träd... besluten bör nog fattas lokalt... Det är illa nog med att folk ska behöva fly ifrån krig... bara tanken på att behöva fly till annan ort på grund av rovdjur får mig må illa...
Även i Dalarna och Värmland, där det finns allra mest varg, är den övervägande majoriteten av befolkningen mycket positiva till varg. Det finns säkert några få okunniga personer, som precis sig som dig lider av fobier mot rovdjur. Men en minskning av rovdjuren kommer ju inte ha någon som helst effekt mot dessa fobier, det är då mycket effektivare att behandla dessa fobier, än att hela miljön skall anpassas efter några få personers fobier. https://arbetsplats.slu.se/sites/sfak/Nyhet...port_1_2009.pdf
CITAT (KURT @ 17-12-2009, 13:36)  Även i Dalarna och Värmland, där det finns allra mest varg, är den övervägande majoriteten av befolkningen mycket positiva till varg. Det finns säkert några få okunniga personer, som precis sig som dig lider av fobier mot rovdjur. Men en minskning av rovdjuren kommer ju inte ha någon som helst effekt mot dessa fobier, det är då mycket effektivare att behandla dessa fobier, än att hela miljön skall anpassas efter några få personers fobier. https://arbetsplats.slu.se/sites/sfak/Nyhet...port_1_2009.pdfOm det där nu var riktat mot mig så får du nog läsa det jag skrivit engång till... jag har inga fobier alls vad gäller djur... påstår du att jag har det? CITAT Naturvårdsverket har beslutat att 27 vargar får fällas i licensjakt under perioden 2 januari–15 februari. Det motsvarar enligt verket drygt tio procent av vargstammen.
Att licensjakt på varg införs är en följd av riksdagens beslut om ny rovdjursförvaltning som ska öka acceptansen för rovdjur.
– Nu genomför vi den nya rovdjursförvaltning som riksdagen beslutat om. Licensjakt på varg är första steget, delegerat beslutsfattande till länsstyrelser nästa. Vi kommer att följa utvecklingen och är beredda att ändra våra regler om vi ser ett behov av det, säger Maria Ågren, generaldirektör för Naturvårdsverket.
Inför beslutet har Naturvårdsverket tagit in synpunkter från vargforskarna och berörda länsstyrelser. Det har varit överläggningar om beslutet med Naturvårdsverkets råd för rovdjursfrågor, samt med jägarorganisationerna om villkoren för jakten.
Balansgång om antal vargar
Naturvårdsverkets uppdrag från riksdagen är att balansera stammen på max 210 individer samtidigt som 20 kullar ska födas årligen. Vid den senaste inventeringen i vintras fanns mellan 182 och 217 vargar i Sverige. I Sverige och Norge var det totalt mellan 213 och 252 djur. Sedan dess har nya kullar fötts.
– Det är en balansgång att bedöma hur stor licensjakten ska vara utan att hota stammens fortlevnad. Vi kan inte tillåta alltför stor licensjakt eftersom vi behöver ha utrymme för skyddsjakt på vargar som orsakar skador på tamdjur. Sedan 1 mars har fem vargar fällts vid skyddsjakt, säger Susanna Löfgren, chef för Viltförvaltningsenheten.
Naturvårdsverkets överväganden har resulterat i beslutet att totalt 27 vargar får fällas i licensjakten. Vargforskarna i Skandulv har bedömt att mellan 30 och 48 vargar bör fällas vid skydds- och licensjakt för att uppnå riksdagens målsättningar för vargstammen.
Jakttiden är 2 januari– 15 februari och jakten avlyses när tilldelningen i ett län eller del av län är fylld. Med den jakttiden bedömer Naturvårdsverket att årsungar klarar sig även om föräldradjuren fälls.
Tilldelningen län för län
Licensjakten tillåts i de fem län där det finns reproducerande stam av varg, dvs. där det har fötts kullar varje år de senaste tre åren. Fördelningen per län baseras på hur vargstammen är spridd i landet. Det innebär cirka en tredjedel av tilldelningen till Värmland och Dalarna med nio vargar var. En niondel – tre vargar per län – tilldelas Västra Götaland, Örebro och Gävleborgs län.
– Det är viktigt att värna de östliga vargar som under senare år kommit in i Sverige och Norge och även att värna deras avkomma. Därför tillåts ingen jakt i och kring Galvenreviret i Gävleborgs län. Vi uppmanar alla jägare att inte fälla sändarmärkta vargar, eftersom några av de östliga kan vara på vandring, säger Susanna Löfgren.
Naturvårdsverket har i stort följt länsstyrelsernas förslag till fördelning, utom för Västra Götalands län. Länsstyrelsen föreslog att i första hand skulle alla vargarna i ett av reviren, Kroppefjäll, tas bort.
– Det är minst sex vargar i Kroppefjällsreviret och Naturvårdsverket bedömer att den avskjutningen skulle bli alltför stor med hänsyn till vargstammens antal och utbredning, säger Susanna Löfgren.
Villkor för kontrollerad jakt
Regeringen har beslutat att alla som vill delta i licensjakten ska vara registrerade särskilt för detta i Jaktregistret. En jaktledare ska utses för jakten i förväg.
– Jaktledaren ska rapportera fälld varg till länsstyrelsen inom en timme. Jaktledaren måste hålla sig à jour med hur många vargar som fällts i länet eller området varje timme, säger Susanna Löfgren.
Skottplatsen ska besiktigas inom 24 timmar av länsstyrelsens besiktningsmän. Jakträttshavaren får behålla skinnet, men ska lämna över resten av kroppen till besiktningsmannen som skickar det vidare till Statens veterinärmedicinska anstalt. Där undersöks alla vargar som hittas döda eller fälls under jakt. Källa: http://jagareforbundet.se/svenskjakt/Start...-vinterns-jakt/
herkules
17-12-2009, 14:43
CITAT (dahla @ 17-12-2009, 13:21)  För det första handlar det inte om att utrota alla vargarna i ett område... jakten ska bedrivas på ganska stora områden på några få djur.
Men du tycker alltså att man ska bryta upp hela sitt liv om man är markägare som har ärvt gård och mark som funnits i fleragenerationer inom släkten... barnen måste byta skola... man ska flytta ifrån släkten och vännerna... för att bygga upp någonting nytt i en annan del av landet långt från allt det man håller av och älskar?
Du bor i centrala stockholm och har dina två "vänner" på facebook va? Du måste ju förstå att livet på landet inte är som det i en större stad... är det inte mer än rätt att lyssna på dom som faktiskt upplever vargen som ett stort problem?
Tror du det var nån i dalarna som brydde sig om almarna i kungsan när som var på tapeten? Nää... dom la sig inte i dom problemen som stockholmarna upplevde när man behövde fälla några träd... besluten bör nog fattas lokalt...
Det är illa nog med att folk ska behöva fly ifrån krig... bara tanken på att behöva fly till annan ort på grund av rovdjur får mig må illa... hörredudu - nog sjutton brydde sig dalaborna om almarna! de var till och med här och demonstrerade! sen kan vi ju vända på steken - nä, de som har ärvt en gård ser det som nåt jäkla självklart att kunna bo kvar, få eu-bidrag till lantbruket och skjuta vargen så boskapen kan gå som de vill. vi som är födda och uppvuxna i stockholm då? våra barn får slåss med folk utsocknes ifrån vad det gäller bostad i sthlms innerstad, det kanske ska bli så att ska du få lov att bo här så ska du vara stockholmare i rakt nedstigande led sedan x generationer tillbaka? hur tror du det är för oss när massa lantortsbor kommer hit och tar våra jobb och våra bostäder? och till råga på allt så ska vi ge landsbygden massa stöd medels skattepengar? för att landsortsborna ska kunna ha en affär? jaha du, det säger du! fast nu är ju inte vi storstadsbor sådana så att vi tänker så. och vad du än gör så jämför inte krig med varg - vi vet inte vad krig är. fast iofs det kanske är därför somligt hetsar upp sig så över varg...
CITAT (herkules @ 17-12-2009, 14:43)  och vad du än gör så jämför inte krig med varg - vi vet inte vad krig är. fast iofs det kanske är därför somligt hetsar upp sig så över varg... DU har INTE en endaste aning om vad JAG har för erfarenheter av krig gosse lilla så du ska inte ens yttra dig i den frågan! Att DU inte vet vad krig är får stå för dig. Naturvårdsverkets beslut i sin helhet: http://www.naturvardsverket.se/upload/04_a...t-varg-2010.pdfDet innebär att om man skjuter en varg så kan forskarnata in en varg från ryssland med flyg... och ändå kommer vi då att ha över 300 vargar när 2010 års kullar kommer ur lyorna... Det här "exprimentet" är endast till för att svenska folket ska foga sig efter besluten som är tagna av EU och det har ju nu även naturvårdsverket slutat med at hymla om... Det man riskerar nu är att jägarna inte bryr sig om att jaga vargarna för att länstyrelserna och naturvårdsverket själva ska få leva upp till riksdagens beslut... då kommer vargarna jagas med helikopter istället...
Piccante
17-12-2009, 15:51
Hur många har fått överge sina gårdar, lägga ned sitt arbete och flytta barnen ur skolan pga av att det finns varg i skogen? Kan någon visa siffror på det?
CITAT (dahla @ 17-12-2009, 13:21)  För det första handlar det inte om att utrota alla vargarna i ett område... jakten ska bedrivas på ganska stora områden på några få djur.
Men du tycker alltså att man ska bryta upp hela sitt liv om man är markägare som har ärvt gård och mark som funnits i fleragenerationer inom släkten... barnen måste byta skola... man ska flytta ifrån släkten och vännerna... för att bygga upp någonting nytt i en annan del av landet långt från allt det man håller av och älskar?
Du bor i centrala stockholm och har dina två "vänner" på facebook va? Du måste ju förstå att livet på landet inte är som det i en större stad... är det inte mer än rätt att lyssna på dom som faktiskt upplever vargen som ett stort problem?
Tror du det var nån i dalarna som brydde sig om almarna i kungsan när som var på tapeten? Nää... dom la sig inte i dom problemen som stockholmarna upplevde när man behövde fälla några träd... besluten bör nog fattas lokalt...
Det är illa nog med att folk ska behöva fly ifrån krig... bara tanken på att behöva fly till annan ort på grund av rovdjur får mig må illa... Jag tycker inte att det handlar om några få djur om man ser till storleken på den svenska vargstammen. Men hatar man vargarna är nog 99% av vargstammen en liten siffra. Jag tycker att man skall fundera över ett karriärsbyte eller att flytta dit det går att bedriva sin verksamhet om det inte går att bedriva den där man bor nu. Det är väl en ganska naturligt sätt att agera i en sådan situation och är knappast unik för det här fallet och långt från alltid så dramatisk som du beskriver den. Däremot tror jag absolut inte att det är omöjligt att bedriva en sådan verksamhet i ett område med vargar. Inte tycker jag att man skall fortsätta att bedriva sin verksamhet på andras bekostnad i alla fall. Dina fördomar om mig stämmer ganska dåligt och jag kommer som sagt från ett mindre samhälle i Värmland där jag bott hela mitt liv och spenderat en väldigt massa tid ute i den hemska farliga vargtäta Värmlandsskogen  Jag har som sagt tyvärr en hel direkta erfarenheter av jägare och varghatare. Jag vet hur löjligt primitiva och dåliga deras grundlösa argument är och att de bara baserar sig på en omotiverad rädsla för vargen. De har alla av någon anledning valt att bosätta sig mitt ute i skogen också, vilket övergår mitt förstånd varför man gör om man är rädd för djuren som lever i naturen. Jag vet ganska väl vilken typ av människor det är som upplever vargen som ett problem och jag har inte mycket gott att säga om dem, jag är själv uppväxt på precis samma ställe som dem och jag har inga som helst problem med att det finns vargar i naturen där jag bor. Jag skulle heller inte ha någonting emot att de var fler än de är, då kanske jag också kunde få chansen att se en varg någon gång  Det är ju som bekant ganska svårt och inte så vanligt att man gör, trots att de tydligen befinner sig överallt, förökar sig som kaniner, springer runt varenda husknut och attackerar människor och boskap titt som tätt. Jag tror att det var många i Dalarna som tyckte, tänkte och brydde sig i frågan om almarna, även om inte aktivt arbetade med frågan. Det här är inte riktigt samma sak och det går inte att jämföra med ett antal almar i en park. Det finns ingen som behöver fly från vargar, det låter bara löjligt när du försöker överdramatisera det på det viset. Om man inte kan bedriva en verksamhet på en viss plats så får man yrke eller flytta sin verksamhet, det är ganska simpelt. För mig är det inte en lösning att börja döda för att få det som man själv vill ha det och för att få igenom sina åsikter och värderingar, oavsett vad det gäller. 10 000 har anmält sig nu. Det verkar finnas många skjutgalna varghatande människor här i Sverige
CITAT (Markus_H @ 17-12-2009, 15:51)  Hur många har fått överge sina gårdar, lägga ned sitt arbete och flytta barnen ur skolan pga av att det finns varg i skogen? Kan någon visa siffror på det? Ingen hoppas jag... men det är ju vad Nauti vill att folket i de drabbade länen ska göra... CITAT (Nauti @ 17-12-2009, 16:03)  10 000 har anmält sig nu. Ja, dom lever med problemet... det dom ser som problem ser Du som ett nöje... så för att Du ska se varg i skogen ska andra få lida... empati är fint...
CITAT (dahla @ 17-12-2009, 16:05)  Ingen hoppas jag... men det är ju vad Nauti vill att folket i de drabbade länen ska göra... Ja, dom lever med problemet... det dom ser som problem ser Du som ett nöje... så för att Du ska se varg i skogen ska andra få lida... empati är fint... Sluta löjla dig, du vet mycket väl att jag inte ser det som en lösning. Men om det är så omöjligt att leva tillsammans med vargen som du påstår, så ser jag det som en mycket bättre lösning än att börja skjuta av vargarna, de har lika mycket rätt till naturen som du och jag. Jag säger dock hela tiden att jag tror på andra alternativ, men alternativ avfärdar du direkt, för du tycker det är mycket bättre att börja skjuta bort vargarna. Hur är det med empati utanför artgränserna då? Empati för vargarna och deras rätt att leva och röra sig i de miljöer de hör hemma i?
herkules
17-12-2009, 16:13
CITAT (dahla @ 17-12-2009, 15:12)  DU har INTE en endaste aning om vad JAG har för erfarenheter av krig gosse lilla så du ska inte ens yttra dig i den frågan! Att DU inte vet vad krig är får stå för dig. nä det har jag inte, förlåt. men en sak bara - jag är ingen gosse ... kalla mig inte lilla heller (lille om jag varit en gosse?), jag tycker inte vi behöver använda sådana där härskartekniker bara för att vi tycker olika. julen är här, den betyder något, lev och låt leva kanske? CITAT (dahla @ 17-12-2009, 16:05)  Ingen hoppas jag... men det är ju vad Nauti vill att folket i de drabbade länen ska göra... Ja, dom lever med problemet... det dom ser som problem ser Du som ett nöje... så för att Du ska se varg i skogen ska andra få lida... empati är fint... jag tror inte en sekund på att nauti vill att folk ska vara tvungna att gå från hus och hem, i sthlm finns det en herrejösses massa hemlösa som vi inte kan (vill?) ta hand om så det vore ju en stilla nåd att bedja om att de inte behöver bli fler. inte fan lever 10 000 pers i sverige med varg som problem, never happend..
CITAT (Nauti @ 17-12-2009, 16:08)  Hur är det med empati utanför artgränserna då? Empati för vargarna och deras rätt att leva och röra sig i de miljöer de hör hemma i? Om du menar de sibiriska skogarna där det knappast bor människor så är vi helt överens. Jag är för en flyttning av alla vargarna dit... och jag är för att ha en vargstam i Sverige men på ortsbefolkningens villkor... att ha 300 vargar på en knapp tiondel av Sveriges yta är inte hållbart.
vitavargen
17-12-2009, 16:31
CITAT (dahla @ 17-12-2009, 16:14)  Om du menar de sibiriska skogarna där det knappast bor människor så är vi helt överens. Jag är för en flyttning av alla vargarna dit... och jag är för att ha en vargstam i Sverige men på ortsbefolkningens villkor... att ha 300 vargar på en knapp tiondel av Sveriges yta är inte hållbart. Dina inlägg innehåller olika informationer. Först kom du med vargens "brott" sedan 1700-talet och även i Sibirien. Och därför utfärdade du dödstraff för vargen i Sverige. Nu plötsligt har du ändrat dig och vill ha vargen i Sibirien. Hur kommer det sig?
CITAT (dahla @ 17-12-2009, 16:14)  Om du menar de sibiriska skogarna där det knappast bor människor så är vi helt överens. Jag är för en flyttning av alla vargarna dit... och jag är för att ha en vargstam i Sverige men på ortsbefolkningens villkor... att ha 300 vargar på en knapp tiondel av Sveriges yta är inte hållbart. Fast det där om någonting tycker jag låter orealistiskt och det har vi då absolut inte tillräcklig kunskap för att varken genomföra eller att kunna förutspå konsekvenserna av. 300 vargar låter i mina öron inte särskilt mycket. Jag tror mer att det handlar om att man får ta 300 och multiplicera med antalet vilt som de äter upp för er jägare så att ni får mycket mindre att skjuta på. Som en parentes kan man lägga in de skador som de orsakar också, vilka jag tvivlar på är så omfattande som jägarna vill få det att framstå som.
smuleborg
17-12-2009, 19:02
CITAT (Nauti @ 17-12-2009, 16:03)  Jag har som sagt tyvärr en hel direkta erfarenheter av jägare och varghatare. Jag vet hur löjligt primitiva och dåliga deras grundlösa argument är och att de bara baserar sig på en omotiverad rädsla för vargen. De har alla av någon anledning valt att bosätta sig mitt ute i skogen också, vilket övergår mitt förstånd varför man gör om man är rädd för djuren som lever i naturen. Jag kan inte låta bli att blanda mig i ännu en gång. Allt är inte svart eller vitt, som min väninna brukar säga. Jag tror inte att det är rädsla för varg i betydelsen att människa är rädd att vistas i skog och mark. Anledningen till att jägaren vill jaga varg kan vara 1. Att hålla beståndet på en nivå som högre makter (inte Gud) har bestämt. 2. Att tamboskap angrips. Här måste vi, som jag ser det, hitta en lösning: tamdjur måste kunna hållas utomhus, vilket är detsamma som att bedriva etisk djurhållning och att värna om det öppna landskapet och den svenska faunan 3. Att annat vilt angrips. Jägaren vill ha rådjurssteken till eget bord. Punkt 3 har jag ingen förståelse för. Kan vi lösa punkt 2 är mycket vunnet. Vi måste lösa punkt 2. Och - såsom den okunniga jag är - tror jag att varg kan upprätta balans. Men vi måste lösa punkt 2. Uppvuxen i Småland, lantligt. Några år i Stockholms innerstad. Torp mitt i skogen sedan - ja vad är det - sju år tillbaka.
CITAT (smuleborg @ 17-12-2009, 19:02)  Jag kan inte låta bli att blanda mig i ännu en gång. Allt är inte svart eller vitt, som min väninna brukar säga. Jag tror inte att det är rädsla för varg i betydelsen att människa är rädd att vistas i skog och mark. Anledningen till att jägaren vill jaga varg kan vara
1. Att hålla beståndet på en nivå som högre makter (inte Gud) har bestämt. 2. Att tamboskap angrips. Här måste vi, som jag ser det, hitta en lösning: tamdjur måste kunna hållas utomhus, vilket är detsamma som att bedriva etisk djurhållning och att värna om det öppna landskapet och den svenska faunan 3. Att annat vilt angrips. Jägaren vill ha rådjurssteken till eget bord.
Punkt 3 har jag ingen förståelse för.
Kan vi lösa punkt 2 är mycket vunnet. Vi måste lösa punkt 2.
Och - såsom den okunniga jag är - tror jag att varg kan upprätta balans. Men vi måste lösa punkt 2.
Uppvuxen i Småland, lantligt. Några år i Stockholms innerstad. Torp mitt i skogen sedan - ja vad är det - sju år tillbaka. Man kanske kan dela upp jägarna i olika typer. Den där som var med i artikeln det länkades till tidigare har nog inte någon av dina punkter till mer än en ursäkt för att skjuta bort varg :/ Men annars tror jag dina punkter stämmer ganska bra. Jag ser också att fokus skall ligga på punkt två. Ettan är jag övertygad om att den sköter sig själv såsom naturen alltid gjort. Trean ser jag heller ingen anledning till att ta hänsyn till.
smuleborg
17-12-2009, 19:20
CITAT (Nauti @ 17-12-2009, 19:12)  Man kanske kan dela upp jägarna i olika typer. Den där som var med i artikeln det länkades till tidigare har nog inte någon av dina punkter till mer än en ursäkt för att skjuta bort varg :/
Men annars tror jag dina punkter stämmer ganska bra. Jag ser också att fokus skall ligga på punkt två. Ettan är jag övertygad om att den sköter sig själv såsom naturen alltid gjort. Trean ser jag heller ingen anledning till att ta hänsyn till. Du är snabb. Och vi är här överens  .
Ärligt talat, det är inte Vargen som är problemet, utan vi människor. Vi är suveräna på att skapa problem som vi sedan beskyller någon djurart för. Sälar förstör nät, vargar tar boskap, duvor skitnar ner och tuppen gal på fel tid. Vi kan aldrig skjuta bort problemen eller ändra djurs beteende. Med dagens teknik är jag säker på att t.ex vargattacker på tamboskap kan reduceras rejält utan att ett enda skott behöver avlossas. Men kulor är givetvis både billigare och enklare att använda. Man kan inte lära en död varg att inte återkomma till hägnet.
Orkidétjuven
18-12-2009, 05:47
När får vi börja skjuta jägare? Den stammen är alldeles för hög!
CITAT (Orkidétjuven @ 18-12-2009, 05:47)  När får vi börja skjuta jägare? Den stammen är alldeles för hög!  Jag har också föreslagit det, men det tycks aldrig vara någon som gillar idén
CITAT (dahla @ 17-12-2009, 17:14)  Om du menar de sibiriska skogarna där det knappast bor människor så är vi helt överens. Jag är för en flyttning av alla vargarna dit... och jag är för att ha en vargstam i Sverige men på ortsbefolkningens villkor... att ha 300 vargar på en knapp tiondel av Sveriges yta är inte hållbart. Det är hållbart i Estland, Lettland, Litauen, delar av Polen och Rumänien, som alla har mycket mera jordbruk än vad vi har i Sverige. I stort sett ställer endast vargen till med problem för jakten i Sverige. Och det beror ju bara på bekväma jägare som envisas med att jaga med lösspringande hund, något som anses vara mycket osportsligt i många andra länder.
Gunilla T
18-12-2009, 18:30
Svensk vargjakt anmäls till EU kommissionen av Naturskyddsföreningen http://www.atl.nu/Article.jsp?article=57263&a=Svensk vargjakt anmäls till EU-kommissionen
sparvuggla
18-12-2009, 19:19
Jag hoppas EU hjälper oss , och att vi slutar dalta med jägarna. Ingen annan grupp orsakar så mycket onödigt lidande och dödande. http://www.aftonbladet.se/debatt/article371623.ab
Gunilla T
18-12-2009, 19:25
Risken är stor att kvoten överskrids precis som vid lojakten där man skyllde på bristande kommunikation.
vitavargen
18-12-2009, 19:33
Duktigt av Naturskyddsföreninigan.
Men några höga förväntningar på EU har jag inte. Det är väl samma gubbar i slips som kan viska sig fram till samma beslut.
Piccante
18-12-2009, 19:53
CITAT (KURT @ 18-12-2009, 06:49)  Det är hållbart i Estland, Lettland, Litauen, delar av Polen och Rumänien, som alla har mycket mera jordbruk än vad vi har i Sverige. I stort sett ställer endast vargen till med problem för jakten i Sverige. Och det beror ju bara på bekväma jägare som envisas med att jaga med lösspringande hund, något som anses vara mycket osportsligt i många andra länder. Sverige har i förhållande til lde länderna en väldigt liten jordbrukssektor och det beror inte på varg eller rovdjur utan på svensk jordbrukspolitik och sedermera EUs jordbrukspolitik som slagit ut många småbruk.
herkules
18-12-2009, 20:38
CITAT (Markus_H @ 18-12-2009, 19:53)  Sverige har i förhållande til lde länderna en väldigt liten jordbrukssektor och det beror inte på varg eller rovdjur utan på svensk jordbrukspolitik och sedermera EUs jordbrukspolitik som slagit ut många småbruk. ja det har vi. det konstiga är att i de länder där det finns mkt större jordbrukssektor än vad vi har klarar de av att ha varg i skogarna.
ingrid fuxwall
18-12-2009, 22:25
Nu har de folkvalda fattat ett beslut och eftersom det är vi som fått fram dem till makten kan vi väll inte klaga- eller?
Fast jag medger att det är lite magstarkt att så många vill ut och jaga varg.
Att bara komma på tanken att vi ska bedriva jakt på jägare - skärp ER!
*Stintan*
18-12-2009, 23:31
Dödsstraffsmotståndare..... har en del velat framstå som tidigare....pyttsan
herkules
19-12-2009, 00:21
CITAT (*Stintan* @ 18-12-2009, 23:31)  Dödsstraffsmotståndare..... har en del velat framstå som tidigare....pyttsan  haha, jag undrade just när du skulle kliva in och drämma till nauti igen
*Stintan*
19-12-2009, 01:01
CITAT (herkules @ 19-12-2009, 00:21)  haha, jag undrade just när du skulle kliva in och drämma till nauti igen  Ja det är tydligen OK att en del får kläcka ur sig vad som helst men inte andra även om Nauti inte var först i den här tråden att vilja ha jakt på jägare. Det var dock inte det första jag yttrade i den här tråden.
zaaritha
19-12-2009, 01:42
Du milde--vilket bråk! Det är naturligtvis ledsamt för dem vars tamboskap dödas av vargar! Men--björn, järv o s v.? En sak är säker dock--vi människor behöver inte vara rädda för vargen--de ger sej inte på oss--om de inte är skadade o trängda! Jag har stått 10 m från en varg--vi var nog lika häpna, båda! Vargen vände sej o gick sakta i väg. Jag stod kvar o var glad att jag fått se detta djur på så nära håll!
En upplevelse!
CITAT (*Stintan* @ 18-12-2009, 23:31)  Dödsstraffsmotståndare..... har en del velat framstå som tidigare....pyttsan  Vem här har försökt framstå som döddsstraffsmotståndare tidigare och sagt emot sig själv här? Jag har då aldrig yttrat några åsikter om dödsstraff på det här forumet. Dessutom föstår du nog att det inte är ett 100% seriöst förslag, även om man ibland kan känna att det vore att göra mänskligheten en tjänst. CITAT (herkules @ 19-12-2009, 00:21)  haha, jag undrade just när du skulle kliva in och drämma till nauti igen  Det kan väl inte vara riktat till mig? Hon har ju ingen aning om min åsikt om dödssstraff.
herkules
19-12-2009, 08:30
CITAT (Nauti @ 19-12-2009, 08:07)  Det kan väl inte vara riktat till mig? Hon har ju ingen aning om min åsikt om dödssstraff. jag fattade det som att det var du som skulle ha en känga. men jag kan ha fattat fel... blev iaf full i skratt, du får liksom inte vara ifred i någon tråd, det är alltid någon som ska sopa till dig för det du skriver så sent som igår träffade jag en gammal dam ute som tyckte vi kunde skjuta regeringen, hon var förbannad på att det inte var plogat ute, så visst kan man säga saker utan att menar det det är i vilket fall som helst helt jäkla obegripligt att det finns pappskallar som sitter och bestämmer att denna lilla vargstam som finns i sverige ska likvideras och det är precis lika obegripligt att det finns pappskallar som är beredda att göra det. de argument de framför för att få gå ut i skogen och leka rambo är dessutom så skrattretande dåliga så man blir alldeles matt. intelligensnivån ligger inte i det övre skiktet om du frågar mig..
*Stintan*
19-12-2009, 09:03
CITAT (herkules @ 19-12-2009, 08:30)  det är i vilket fall som helst helt jäkla obegripligt att det finns pappskallar som sitter och bestämmer att denna lilla vargstam som finns i sverige ska likvideras och det är precis lika obegripligt att det finns pappskallar som är beredda att göra det. de argument de framför för att få gå ut i skogen och leka rambo är dessutom så skrattretande dåliga så man blir alldeles matt. intelligensnivån ligger inte i det övre skiktet om du frågar mig.. Inte ens du kan väl ha något emot att jag håller med dig om ovanstående.
Anki på Öland
19-12-2009, 10:01
CITAT (herkules @ 19-12-2009, 08:30)  ...................så sent som igår träffade jag en gammal dam ute som tyckte vi kunde skjuta regeringen, hon var förbannad på att det inte var plogat ute, så visst kan man säga saker utan att menar det  .......................... Så jägare och regering är alltså OK att vilja skjuta, men inte pedofiler..... då är man ett riktigt avskum om man vill det.... har jag förstått dig rätt?? Eller försvinner alla tidigare åsikter när man skriver i en ny tråd? Anki
herkules
19-12-2009, 10:54
CITAT (Anki på Öland @ 19-12-2009, 10:01)  Så jägare och regering är alltså OK att vilja skjuta, men inte pedofiler..... då är man ett riktigt avskum om man vill det.... har jag förstått dig rätt?? Eller försvinner alla tidigare åsikter när man skriver i en ny tråd? Anki nej, du har inte förstått mig rätt med tanke på att jag aldrig skrivit att jag tycker man ska skjuta vare sig det ena eller det andra. däremot så skrev jag att man kan säga saker ibland som man inte riktigt menar. CITAT (*Stintan* @ 19-12-2009, 09:03)  Inte ens du kan väl ha något emot att jag håller med dig om ovanstående.  inte då - nu är det jul och alla ska vara snälla. fast jag ska berätta något för er - det är väldigt sällan jag tittar på vem som skrivit vad i en tråd när jag svarar, jag bara svarar.. ibland håller man med och ibland inte, jag gillar det!
sparvuggla
19-12-2009, 12:01
För att skjuta måste man ha vapen. Vilka är det som har 5-6 jaktgevär hemma? Och varför så många? Dom njuter av att skjuta, inte bara skojar om det................ tyvärr lever dom"i otakt med tiden", precis som någon skribent skrev här tidigare Här är dock ett fall som slutade lyckligt, fågeln klarade sig från jägarens dödslust: http://www.dn.se/nyheter/sverige/jagare-sk...oasits-1.870180
CITAT (Anki på Öland @ 19-12-2009, 10:01)  Så jägare och regering är alltså OK att vilja skjuta, men inte pedofiler..... då är man ett riktigt avskum om man vill det.... har jag förstått dig rätt?? Eller försvinner alla tidigare åsikter när man skriver i en ny tråd? Anki Nej, men det finns ingen anledning till att skjuta varken pedofiler eller vargar. Jägarna däremot, de tycker jag vi kan bunta ihop och göra oss av med  Det är en ganska stor skillnad på de förstnämnda och jägare, jägarna har trots allt som hobby att skjuta ihjäl djur, helt och hållet för nöjes skull. Värt att påpeka igen att jag inte sagt någonting om dödsstraff och man kanske inte borde tolka allting som skrivs på dödligt allvar? Även om nu tråden till större del handlar om just det
sparvuggla
19-12-2009, 19:07
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttny...ticle6316067.abVarghatare, det är inga vanliga Svenssons....... En länk till om "jägare" som inte tycker om vargar http://www.tv4play.se/nyheter/lokala_nyhet...deoId=1.1404357http://www.nwt.se/sunne/article633503.eceCiterad av en blogg: De som bedriver illegal jakt på rovdjur trappar upp våld och hot mot myndighetspersoner och vittnen. Rena maffiametoder! Det är en skam för demokratin att riksdag och regering fallit till föga för en liten grupp människor som använder våld och dödshot för att få sin vilja fram.
vitavargen
19-12-2009, 23:07
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|