Full version: 1600 jägare har
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36
vitavargen
CITAT (Gunilla T @ 12-01-2010, 09:11) *
Lögnen härstammar med all sannolikhet från lobbyisterna - "för vargens bästa" - dumt att ta till ett argument och en lögn som så enkelt låter sig överbevisas.

Jo, men det var ju regeringen som tillät vargjakten.

CITAT (herkules @ 12-01-2010, 09:06) *
det är lite tyst nu i vargjägarkretsar.
...

I dessa dagar känner sig vargjägare som Emma som är bara fyra år och är jätte sur för att hon har kissat i sin säng.
smuleborg
---Klipp ---
Över 15 600 namnunderskrifter på SRFs upprop mot vargjakten!

Vid 16.30-tiden den 12 januari har mer än 15 600 personer skrivit på Svenska Rovdjursföreningens upprop mot vargjakten!

Bland de mer välkända undertecknarna märks fotografen Mattias Klum, professor Staffan Ulfstrand, författaren och naturfotografen Staffan Widstrand, journalisten Elisabet Höglund och Niklas Wykman, MUFs ordförande som riktar hård kritik mot den moderatledda regeringens rovdjurspolitik.

Gör din röst hörd, skriv på listan via länken nedan. Den kommer att skickas till Miljöminister Andreas Carlgren och till politikerna i Miljö- och Jordbruksutskottet.

Tack vare det stora antalet underskrifter kan uppropslistorna bli långsamma att ladda. Därav att det nu förekommer 3 upprop "Nej till licensjakt på varg!".
Du väljer själv vilken lista du skriver under, alla kommer att slå ihop till en lista innan uppropet skickas. OBS! Skriv bara på en lista.

De två första listorna finns på adresserna:
http://upprop.nu/ODGQ
http://upprop.nu/FQBS
http://upprop.nu/ACFO

---Slut Klipp ---

Och så internationell protestlista mot den svenska vargjakten. Jag har skickat länken till min väninna i Bryssel, hon lär sprida den vidare.

Tillägg: Hon är redan på G.
herkules
det här läste jag idag, kanske någon skrivit om det tidigare och jag missat, iaf helt nytt för mig att regeringen gjorde undantag i jaktlagen och tillät spårning av varg med motorfordon.
det var alltså tillåtet!!
tvi fan.
sen läste jag också att folk med tamboskap får hela stängselkostnaden betald plus arbetskostnaden (hela eller delvis?), vad väntar folk på, att alla vargar ska skjutas ihjäl? eller vill de ha de där 3000 kr per rivet djur någon gång då och då som ett extra tillskott i kassan?
jag bara undrar..och blir förundrad, ju mer som kommer fram om den här slakten gör mig f-n mörkrädd.
sparvuggla
Det som förundrar mig är att om det nu finns seriösa jägare, att inte dom ryter till och tar avstånd från packet som var ute i helgen och slaktade naturen.
*Stintan*
Och de ansvariga verkar ha gått under jorden. Jag tror att det är väldigt viktigt att vi inte låter de ansvariga tro att de kan tiga ihjäl det hela.
Orkidétjuven
Och Miljöminister Andreas Carlgren är på semester utomlands så han går tydligen inte nå. Enligt DN.
Flyr som en hund med svansen mellan benen. Undrar hur länge han tänker vara borta? Tills det börjar bli tyst om skandalen?
herkules
CITAT (*Stintan* @ 13-01-2010, 00:07) *
Och de ansvariga verkar ha gått under jorden. Jag tror att det är väldigt viktigt att vi inte låter de ansvariga tro att de kan tiga ihjäl det hela.

japp, det är det viktigaste!!
vargarna är döda så det kan vi inte göra något åt men vi kan förhoppningsvis stoppa nästa slakt.
herkules
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/friska-v...tna_4078911.svd
om obducerade vargar
http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=5508&avd1=0
forskare inte förvånade att vargarna mådde bra

sparvuggla
CITAT (Orkidétjuven @ 13-01-2010, 01:57) *
Och Miljöminister Andreas Carlgren är på semester utomlands så han går tydligen inte nå. Enligt DN.
Flyr som en hund med svansen mellan benen. Undrar hur länge han tänker vara borta? Tills det börjar bli tyst om skandalen?

Han har visat sin totala okunnighet och inkompetens för jobbet!!!
Att han inte skäms, jag såg han på TV när han så självsäkert och gav intryck att kunna sin sak snackade för slakten!!

Stor i orden men liten på jorden.
skogstroll
vilken fjolla... borde väl vara bättre att behålla de vargar som finns, nu blir det väl ännu mera inavel????
sparvuggla
CITAT (skogstroll @ 13-01-2010, 11:57) *
vilken fjolla... borde väl vara bättre att behålla de vargar som finns, nu blir det väl ännu mera inavel????

"Det är problem med inavel vi håller på att åtgärda nu"
Så föll orden från miljöministern Carlgrens mun.
Jag antar att han säger det som jägareförbundet vill han ska säga, liksom deras s.k. vargexpert Lidberg.

http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1.699510
skogstroll
hur kan det bli mindre inavel med färre vargar? confused.gif
Piccante
CITAT (skogstroll @ 13-01-2010, 12:45) *
hur kan det bli mindre inavel med färre vargar? confused.gif

Nä det är en gåta för alla ? Det är någon speciell miljöminister och jägarlogik enbart som kan förklara detta mysterium.
Gunilla T
CITAT (Markus_H @ 13-01-2010, 13:43) *
Nä det är en gåta för alla ? Det är någon speciell miljöminister och jägarlogik enbart som kan förklara detta mysterium.

yes.gif

En målsättning enl. ministern var att skjuta bort sjuka och defekta vargar, en annan var att landsbygd/stad skulle närma sig varandra i vargfrågan...

Ingen av målsättningarna verka uppfyllas, totalt fiasko...en så sorglig historia.
sparvuggla
CITAT (Gunilla T @ 13-01-2010, 13:55) *
yes.gif

En målsättning enl. ministern var att skjuta bort sjuka och defekta vargar, en annan var att landsbygd/stad skulle närma sig varandra i vargfrågan...

Ingen av målsättningarna verka uppfyllas, totalt fiasko...en så sorglig historia.

Det har blivit precis tvärtom. Jägarkåren har förlorat ALL respekt dom säger sig vilja ha.

Och kom ihåg, dom allra flesta även i glesbygd vill ha ren och fin natur. Inklusive rovdjuren.
herkules
de i jägarkåren som gav sig ut för att slakta varg har inte min respekt heller.

http://www.sr.se/cgi-bin/uppland/nyheter/a...Artikel=3368371
KURT
CITAT (herkules @ 13-01-2010, 15:20) *

Så här såg instruktionerna till jägarna ut:

http://www.naturvardsverket.se/upload/04_a...t-varg-2010.pdf

Men precis som man i delar av Asien säljer testiklar av utrotningshotade djur för olika typer av "naturläkemedel", så lär väl även dessa ha använts för det.
*Stintan*
CITAT (herkules @ 13-01-2010, 14:20) *

Av "misstag", jo pyttsan, dom jägarna visste säkert vad de gjorde när de skar bort testiklarna. Det stora misstaget var ju att släppa lös jägarna i skogen.
herkules
en länk till

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6421619.ab

det vore bra om de kunnat tala klarspråk från början tycker jag
dahla
Det vetenskapliga studiet av de genetiska mekanismerna tog sin början först med Gregor Mendel vid mitten av 1800-talet. Mendel kände inte heller till de grundläggande molekylära genetiska mekanismerna. Men genom systematiska kontrollerade experiment och noggrann statistik kunde han klarlägga generella principer för hur nedärvningen går till, till exempel att det som ärvs är ett antal enskilda särdrag, arvsanlag, som ärvs oberoende av varandra, det som senare kom att kallas gener.

På vilket sätt är ni så insatta i genetik så att en artikel i aftonbladet blir till sanning?

Det har skrivits om inavlade människor från landet i den här tråden... människor med taskiga gener kan se ut som vem som hellst... men hjärnan kanske funkar lite sämre. Detsamma gäller även för djur.

Nu har man bestämt att vi ska ha 200 vargar och 20 föryngringar i Sverige. För att då inte få för många vargar lär man ta bort några och det har man gjort.

Allt har skett lagligt.

Nästa år kommer vi ha ännu fler vargar och fler kommer behöva tas bort om målet med 200 vargar och 20 föryngringar kvarstår.

1. Hur ska den jakten då gå till och vem ska bekosta jakten?

Låt säga att Sverige skulle klara av en vargstam på 500 djur... då skulle vi ha cirka 50 föryngringar per år... dvs cirka 250 nyfödda vargar varje år.

2. Hur skulle en sådan jakt gå till och vem ska stå för dom kostnaderna?

3. Vem står för kostnaderna idag?
gnon49
Eftersom att jaga är en hobby, så ksall givetvis jägarna betala för hela jakten. skall varg jagas i framtiden skall det kosta. Säg 10.000 för en varg. Då kanske känslorna svalnar hos en del jägare. Och vargen kan bli något exlusivt som är värt att satsas på. Nu skjuts den av en enda anledning, för att det är häftigt att skjuta den. Ingenting annat, vad än jägarförbundet säger. Pinsamt men sant. Men först måste givetvis vargstammen
växa till sig och tåla en liten avskjutning, men dit är det lång väg.
vitavargen
CITAT (dahla @ 13-01-2010, 21:23) *
...
På vilket sätt är ni så insatta i genetik så att en artikel i aftonbladet blir till sanning?
...

Genetiska uttalanden använder du från 1800-talet för att rättfärdiga vargslakten. Den sortens retorik är bekant i Europa.

Det som är kärnan till denna konflikt om vargen handlar inte om genetiska frågor. Det är en klar och tydlig motsättning som handlar om att försvara liv. Allt som sagts som skäl hittils för vargslakten har motbevevisats snabbt av verkligheten. För varje dag som går blir motståndet mot vargjakten starkare beroende på att fördomarna minskar och kunskaperna om vargen(som ett djur) ökar.

Tackvare tillgången till de nya elektroniska möjligheterna( Internet, mobil etc) har ökningen av kunskaper och kännedom om djurens liv, spridits väldigt snabbare än förväntat.
Piccante
Det vetenskapliga studiet av de genetiska mekanismerna tog sin början först med Gregor Mendel vid mitten av 1800-talet. Mendel kände inte heller till de grundläggande molekylära genetiska mekanismerna. Men genom systematiska kontrollerade experiment och noggrann statistik kunde han klarlägga generella principer för hur nedärvningen går till, till exempel att det som ärvs är ett antal enskilda särdrag, arvsanlag, som ärvs oberoende av varandra, det som senare kom att kallas gener.

Vilken artikel är det du syftar på? Tycker professorn i genetik Ellegård? förklarar det hela mycket bra. Mendel gjorde korsningsförsök med ärtor och tomater, vi vet mycket mer om genetik idag.
herkules
Det har skrivits om inavlade människor från landet i den här tråden... människor med taskiga gener kan se ut som vem som hellst... men hjärnan kanske funkar lite sämre. Detsamma gäller även för djur.
Nu har man bestämt att vi ska ha 200 vargar och 20 föryngringar i Sverige. För att då inte få för många vargar lär man ta bort några och det har man gjort.
Allt har skett lagligt.
Nästa år kommer vi ha ännu fler vargar och fler kommer behöva tas bort om målet med 200 vargar och 20 föryngringar kvarstår.
1. Hur ska den jakten då gå till och vem ska bekosta jakten?
Låt säga att Sverige skulle klara av en vargstam på 500 djur... då skulle vi ha cirka 50 föryngringar per år... dvs cirka 250 nyfödda vargar varje år.
2. Hur skulle en sådan jakt gå till och vem ska stå för dom kostnaderna?

jag skulle tro att de som är emot vargjakt kan precis lika mycket (om inte mer) om genetik som de som är för.
det är jag som har skrivit att de som vill jaga varg delar dna med resten av byn, det är iaf så jag uppfattat de 12000 jägare (och deras argument) som ställt sig i kö för att döda vargen.
förhoppningsvis blir det ingen mer licensjakt på varg.
varför det? för att vi ska ha fler vargar, inte färre.
poliser borde sättas in så inte de vargar som vandrar in norrifrån tjyvskjuts.
sverige skulle klara (och behöva) en vargstam på minst 2000 individer utan att det skulle störa en människa.
blir man störd får man flytta.
skattepengar är det som bekostat jägarnas lilla roliga, det är slut med det nu, de pengarna behövs till hemlösa, sjukvård, skolor och annat, inte läggas på en bunt fullständiga dårar som ska ut i skogen och ha vilda västern.

detta som hänt är ett fullständigt fiasko för hela jägarkåren och delar av regeringen, större delen av sveriges befolkning fördömer det som hänt, det är bara att tugga i sig.
herkules
regeringen får mejl om vargjakten:
http://svt.se/2.22620/1.1844963/arga_mejl_...gen_om_vargjakt
"Inte trevligt att ta del av uppgifter om avskjutna framben, buk/ljumskskott, skott i bakben och dylikt", skriver en jägare.

16000 underskrifter än så länge - uppropslistorna
facebookgruppen har 24965 medlemmar

forskning och framsteg skriver:
http://www.fof.se/node/41946
Det enda som från naturvårdshåll kan motivera vargjakt är rent socialpsykologiska argument.

ge dem terapi istället för att offra vargar!
dahla
Ni har alltså inga reella handlingar att komma med. Det verkar mera som om ni bara vill klaga och vara emot nånting... vad det är spelar mindre roll.

Jägarna betalar runt 80 miljoner i den viltvårdsavgift vi har idag. Jakten bedrivs inte med skattemedel utan betalas av jägarna själva.

Att kräva av dom som bor på landsbygd att dom ska flytta från problemet är ju att göra folk till flyktingar i sitt egna land. Om man nu anser att 250 - 300 vargar är för mycket så blir ju ett förslag om 2000 vargar helt galet.

Kom med några hållbara förslag nu istället. Lägg ner lite tid på förslagen och bygg upp det hela på fakta som inte kommer från en blogg eller från aftonbladet. Jag tror ni kan om ni bara vill.

Vad ska göras?
Varför ska det göras?
Hur ska det göras?
När ska det göras?
herkules
CITAT (dahla @ 14-01-2010, 06:10) *
Ni har alltså inga reella handlingar att komma med. Det verkar mera som om ni bara vill klaga och vara emot nånting... vad det är spelar mindre roll.
Jägarna betalar runt 80 miljoner i den viltvårdsavgift vi har idag. Jakten bedrivs inte med skattemedel utan betalas av jägarna själva.
Att kräva av dom som bor på landsbygd att dom ska flytta från problemet är ju att göra folk till flyktingar i sitt egna land. Om man nu anser att 250 - 300 vargar är för mycket så blir ju ett förslag om 2000 vargar helt galet.
Kom med några hållbara förslag nu istället. Lägg ner lite tid på förslagen och bygg upp det hela på fakta som inte kommer från en blogg eller från aftonbladet. Jag tror ni kan om ni bara vill.
Vad ska göras?
Varför ska det göras?
Hur ska det göras?
När ska det göras?

den här vargjakten har/kommer kosta många sköna skattemiljoner.
att vara flykting i sitt eget land är inget nytt, finns det ingen bostad/inget jobb så får man flytta, detsamma torde väl gälla de som inte kan bo i närheten av skogen, jag fattar inte riktigt, om man är rädd för varg så bor man väl inte där den är?
skulle jag vara rädd för att bo i en storstad så flyttade jag.
alla anser inte att 250-300 vargar är för mycket, inte de som forskat i saken.
inget annat än att invandrande vargar ska skyddas, ska göras.
eller jo, vi får rösta bort carlgren och erlandsson, försöka påverka de politiker som tar över att inte fortsätta detta dårskap.

det finns mycket fakta i den här tråden, från forskare, naturvetare m fl.
jag finner ingen anledning att det ska läggas ned någon tankemöda på något som fungerar alldeles utmärkt utan människan, så vi behöver inte "komma igen" och hitta på något bara för att jägare ska få göra mössor av vargskinn.
sqrulan
Läste i tidningen idag att Lycksele djurpark troligen ska avliva dom nyfödda björnungarna igen! crying.gif ranting.gif Är det så lätt att bara döda, har inte djur något värde alls och jag frågar mej om dom verkligen är djurvänner? angry.gif
*Stintan*
Måste det finnas djurparker i varenda jäkla bonnhåla?
KURT
Ta bort vapenlicensen för 75% av de som har vapenlicens idag (det finns så otroligt många som inte borde ha tillgång till vapen). Inför regelbundna skjutprov, läkarundersökningar och kontroll att den som har vapenlicens verkligen har behov för det.

Sluta jaga med lösspringande hund, just nu råder jaktförbud med lösspringande hund i flera län pga av snösituationen, men även annars är det en jaktform som borde skrotas.

Gör om licensjakten på varg till skyddsjakt, där man inte skjuter slumpmässigt.

Höj viltvårdsavgiften från 300 kr till ~3000 kr/år
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 14-01-2010, 10:25) *
Måste det finnas djurparker i varenda jäkla bonnhåla?

Det finns bara en riktig djurpark i Skåne. Den är helt inriktad på den nordiska faunan. Många skolor och förskolor gör studiebesök där. Den ligger vid Höör mitt i landskapet. Skåne har fler invånare än hela Norrland.
dahla
CITAT (KURT @ 14-01-2010, 10:56) *
Ta bort vapenlicensen för 75% av de som har vapenlicens idag (det finns så otroligt många som inte borde ha tillgång till vapen). Inför regelbundna skjutprov, läkarundersökningar och kontroll att den som har vapenlicens verkligen har behov för det.

Sluta jaga med lösspringande hund, just nu råder jaktförbud med lösspringande hund i flera län pga av snösituationen, men även annars är det en jaktform som borde skrotas.

Gör om licensjakten på varg till skyddsjakt, där man inte skjuter slumpmässigt.

Höj viltvårdsavgiften från 300 kr till ~3000 kr/år

Det var väl vargjakten vi pratade om här.

Det här med återkommande skjutprov har man pratat om länge. Likaså återkommande prov för körkort. Att administrera det hela skulle kosta enorma summor. Merparten av jaktlagen har idag krav på guldmärke på älgbanan för att man ska få delta i älgjakten. Detsamma gäller björnjakten. Under sensommaren och tidig höst är det nästan omöjligt att få plats på skjutbanorna. Skjutbanorna sköts idiellt av jägare idag. Vi behöver fler funktionärer som det är redan nu.

Att behovspröva en jaktlicens är ju som att behovspröva ett körkort... det skulle nog många ha åsikter om.

Det finns dock en och annan som borde besöka skjutbanan betydligt oftare... och det gäller ju även bilförare som borde ställa av bilen.

Jag tror dock mer på att höja etiken och moralen i jägarleden. Jakten är och har under lång tid varit viktig för många på landsbygden. Jag önskar att fler ungdommar i skolåldern fick chansen att komma ut i skogen och lära sig mer om dom etiska aspekterna vad gäller jakt och natur. Barn är bra på att påpeka för vuxna när dom gör fel.

Vilka ska betala den viltvårdsavgiften om den skulle hamna på 3000 kronor per år då tror du? Dom som engagerar sig i viltvården eller dom som har råd? Ska jakten bli en statussymbol där endast dom rika på östermalm får jaga? Hur mycket gör merparten av svenska folket för vård av vilt? Är det inte så att det oftast är folket som bor på landet som också ställer upp på viltet? Vilka av er här som är emot jakt kan med gott samvete säga att ni har gjort någonting ute i naturen för att underlätta för djuren?
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 14-01-2010, 11:35) *
det finns bara en riktig djurpark i Skåne. den är helt inriktade på nordiska djur. I Skåne bor det lika många

Och??? Ett märkligt svar på min fråga tycker jag.

http://www.svenska-djurparksforeningen.nu/...a_medlemmar.htm

Utöver de i länken finns en del mindre som har djur i fångenskap för allmänheten att beskåda.

Behöves det verkligen så många djurparker i Sverige? Jag tycker att hälften vore mer än tillräckligt.
*Stintan*
CITAT (dahla @ 14-01-2010, 11:54) *
Det var väl vargjakten vi pratade om här.

Det här med återkommande skjutprov har man pratat om länge. Likaså återkommande prov för körkort. Att administrera det hela skulle kosta enorma summor. Merparten av jaktlagen har idag krav på guldmärke på älgbanan för att man ska få delta i älgjakten. Detsamma gäller björnjakten. Under sensommaren och tidig höst är det nästan omöjligt att få plats på skjutbanorna. Skjutbanorna sköts idiellt av jägare idag. Vi behöver fler funktionärer som det är redan nu.

Att behovspröva en jaktlicens är ju som att behovspröva ett körkort... det skulle nog många ha åsikter om.

Det finns dock en och annan som borde besöka skjutbanan betydligt oftare... och det gäller ju även bilförare som borde ställa av bilen.

Jag tror dock mer på att höja etiken och moralen i jägarleden. Jakten är och har under lång tid varit viktig för många på landsbygden. Jag önskar att fler ungdommar i skolåldern fick chansen att komma ut i skogen och lära sig mer om dom etiska aspekterna vad gäller jakt och natur. Barn är bra på att påpeka för vuxna när dom gör fel.

Vilka ska betala den viltvårdsavgiften om den skulle hamna på 3000 kronor per år då tror du? Dom som engagerar sig i viltvården eller dom som har råd? Ska jakten bli en statussymbol där endast dom rika på östermalm får jaga? Hur mycket gör merparten av svenska folket för vård av vilt? Är det inte så att det oftast är folket som bor på landet som också ställer upp på viltet? Vilka av er här som är emot jakt kan med gott samvete säga att ni har gjort någonting ute i naturen för att underlätta för djuren?

Löjligt att göra jämförelser mellan jägare och bilförare. Ingen bilförare kör väl ihjäl något som ett kul fritidsintresse.

Men du har rätt i att etiken och moralen i jägarleden måste höjas! Ingen jakt ska få gå till på det sätt som vargslakten gjorde!
ängsvädd
CITAT (*Stintan* @ 11-01-2010, 20:42) *
Om inte du slutar med dina påhopp så kommer du att anmälas till admin. Är det något du inte förstår så fråga istället för att gissa och skriva oförskämdheter till andra medlemar vilket är det enda du gjort sedan du blev medlem på Odla (förutom att lägga in en massa länkar)

Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus - tänk på det!
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 14-01-2010, 12:01) *
Och??? Ett märkligt svar på min fråga tycker jag.

svaret blev avhugget, därför att det blev något tekniskt fel... se hela svaret ovan...

Nej, naturligtvis behövs det inte djurparker i varje byhåla. Men oftast placeras djurparker där marken är billig, dvs utanför storstäderna. Det är rimligt att det finns en djurpark för Skånes 1,3 miljoner invånare och den är centralt placerad i landskapet.
Gunilla T
Vilka av er här som är emot jakt kan med gott samvete säga att ni har gjort någonting ute i naturen för att underlätta för djuren?

Räcker upp handen....
*Stintan*
CITAT (ängsvädd @ 14-01-2010, 12:12) *
Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus - tänk på det!

Du talar som vanligt av egen erfarenhet förstår jag. Varför lägger du dig i det du inte har med att göra?
skogstroll
Vilka av er här som är emot jakt kan med gott samvete säga att ni har gjort någonting ute i naturen för att underlätta för djuren?

jag... och utan puffra

PS och jag är inte emot jakt alls bara taskigt planerat pang-pang i onödan... Om man nu behövde rensa ut lite varg så borde inte vilken stureplansjägare som helst kunna gå ut med grabbarna och panga hejvilt...
*Stintan*

Räcker också upp handen..
Christina i Taxinge~

Jag är inte emot jakt varken av älg, rådjur, hare eller varg. Men när det gäller vargen ska jakten tamej17 inte gå till på det sätt den har gått till nu!
Jag tycker att jag försöker underlätta för djuren häromkring genom att t ex mata fåglar & rådjur & sätta ut saltsten.

dahla
CITAT (Gunilla T @ 14-01-2010, 12:20) *
Räcker upp handen....

Skulle du betala 3000:- per år för att få fortsätta vårda djuren?

CITAT (skogstroll @ 14-01-2010, 12:35) *
jag... och utan puffra

PS och jag är inte emot jakt alls bara taskigt planerat pang-pang i onödan... Om man nu behövde rensa ut lite varg så borde inte vilken stureplansjägare som helst kunna gå ut med grabbarna och panga hejvilt...

ja, skulle du betala 3000:-per år för att få fortsätta hjälpa djuren?
dahla
Alltså, vargjakten har ju skötts riktigt bra...ska man klaga på hur vargjakten sköts så ska man ju kolla i våra grannländer i öst... där kör man först ifatt dom med snöskoter... sen kör man över dom med samma snöskoter... sen släpar man tillbaka djuren (levande) till någon tysk "jägare" som uppmanas att fälla bytet... varför klagar ni inte över den jakten??? Den "jakten" finns dokumenterad på film men man hör inga experter uttala sig om det som sker där... mad.gif
sparvuggla
Det ger mig mycket dåliga vibbar om jägarkåren att JÄGARE här försvarar vargslakten.
Gunilla T
CITAT (dahla @ 14-01-2010, 14:51) *
Skulle du betala 3000:- per år för att få fortsätta vårda djuren?

Visst...saker som är viktiga räknar jag inte i pengar...köper förresten fågelmat för betydligt mera än den summan varje vinter.
ängsvädd
...... Vilka av er här som är emot jakt kan med gott samvete säga att ni har gjort någonting ute i naturen för att underlätta för djuren?

Jag kan det.
skogstroll
CITAT (dahla @ 14-01-2010, 14:51) *
ja, skulle du betala 3000:-per år för att få fortsätta hjälpa djuren?

hur menar du med det?
dahla
CITAT (sparvuggla @ 14-01-2010, 15:06) *
Det ger mig mycket dåliga vibbar om jägarkåren att JÄGARE här försvarar vargslakten.

Slaktar gör man i ett slakteri... nu handlade det om jakt.

CITAT (skogstroll @ 14-01-2010, 15:23) *
hur menar du med det?

kurt föreslog en viltvårdsavgift på 3000 kronor per år...

CITAT (Gunilla T @ 14-01-2010, 15:13) *
Visst...saker som är viktiga räknar jag inte i pengar...köper förresten fågelmat för betydligt mera än den summan varje vinter.

Beundransvärt! tummenupp.gif
herkules
CITAT (dahla @ 14-01-2010, 15:00) *
Alltså, vargjakten har ju skötts riktigt bra...ska man klaga på hur vargjakten sköts så ska man ju kolla i våra grannländer i öst... där kör man först ifatt dom med snöskoter... sen kör man över dom med samma snöskoter... sen släpar man tillbaka djuren (levande) till någon tysk "jägare" som uppmanas att fälla bytet... varför klagar ni inte över den jakten??? Den "jakten" finns dokumenterad på film men man hör inga experter uttala sig om det som sker där... mad.gif

två fel gör aldrig ett rätt och hur du kan försvara den här slakten av varg förvånar mig faktiskt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon