Full version: 1600 jägare har
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36
sparvuggla
CITAT (Margith @ 25-12-2009, 16:48) *
Den här tråden berör mig väldigt illa.
Förra året löste 264 000 personer statligt jaktkort i Sverige, av dem var 14 500 kvinnor och 22 000 utlänningar.
Nu anser sig 8 000 personer vara beredda att jaga varg.

Gör det alla jägare till galningar som springer runt i skogen och skjuter på allt som rör sig???

Jag "roade" mig med att hämta lokaltidningen:

På första sidan står det "Sex års fängelse för knarklangare" och
åklagaren kräver livstid för den 37-årige man som sköt sitt ex med en slaktpistol

Några sidor in i tidningen är det några stackare som krockat med en älg. De fördes till lasarett och viltspårare kontaktades för att söka efter den skadade älgen.... vilka tror ni viltspårarna var??

Jag bläddrar vidare i tidningen:

Fyra års fängelse för barnvåldtäkt... på samma sida:
Häktad för kvinnofridskränkning

Sen orkade jag inte längre...

Då missade du den här tex:

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttny...ticle6316067.ab
herkules
eftersom det handlar om ett djur som hör hemma i de svenska skogarna så är det inte så konstigt att känslorna svallar, vargen är värmlands landskapsdjur (mitt hemlän), klart som korvspad att jag blir upprörd om någon vill döda det.
speciellt på fel och påhittade grunder.
det finns ingen som har boskap som kan säga att det inte funkar med stängsel och hundar om de inte har provat.
folk är lata.
respekt är inget man får eller visas utan att man förtjänar det så tala inte om hur folk ska bete sig, är tämligen övertygad om att de som skriver är vuxna nog att be om ursäkt om någon gräns överträds.
sen icke att förglömma - detta är ett forum, det är det skrivna ordet som gäller, skulle vi pratat om detta irl skulle det förmodligen låtit helt annorlunda.
jag kan ju personligen tycka att hetsiga och dynamiska diskussioner är de som ger mest istället för diskussioner där folk bara sitter och ritar in tummenuppsmajlisen stup i kvarten.
ta't lugnt, ta ett toy eller nåt..
Aqvakul
CITAT (herkules @ 25-12-2009, 17:48) *
jag kan ju personligen tycka att hetsiga och dynamiska diskussioner är de som ger mest istället för diskussioner där folk bara sitter och ritar in tummenuppsmajlisen stup i kvarten.

Kan man inte tänka sig ett mellanting?

Är det något fel på konstruktiva diskussioner?

Är det bättre att upprepa sina egna teser tio gånger än att försöka lyssna, ta till sig och nyansera?
herkules
CITAT (Aqvakul @ 25-12-2009, 18:15) *
Kan man inte tänka sig ett mellanting?
Är det något fel på konstruktiva diskussioner?
Är det bättre att upprepa sina egna teser tio gånger än att försöka lyssna, ta till sig och nyansera?

äh inget mesigt mellanmjölkstjafs! smile.gif
fast det gör man ju, tar till sig och nyanserar och tänker om, ingen är dummare än så.
jag för min del kommer inte tänka om, jag tänker ställa mig mellan jägaren och vargen, de får skjuta mig.
många tänker som jag, det kommer bli rena vilda västern i skogarna här framöver.
herkules
http://www.youtube.com/watch?v=5qEwoCu9aMc
herkules
denna seriestrip säger allt som behöver sägas i vargfrågan!

[attachment=45556:berglin_20070211.gif]
Jan Lindgren
Hej!
Jag har som tur är inte samma variant av empati över artgränserna som Nauti. Jag äter kött. Jag avlivar ett stort antal möss och råttor varje år. Jag äter gärna upp rådjuren som tar sig in i min trädgård. Jag gillar inte att se och veta hur rovdjur plågar ihjäl sina bytesdjur även om det är lika naturligt som att jag äter kött och avlivar djur som förorsakar skada. Jag vill definitivt inte utrota några djur inte ens råttor men jag vet också hur viktigt det är för vår natur att det finns en variation av olika naturtyper vilket en del här inte riktigt förstått.

Jag begriper inte riktigt varför några tycks hata jägare. Jag jagar inte själv men nästan alla mina bekanta gör det. När jag går omkring här i trakten så ser jag vad mycket nytta jägarna gör för att de vilda djuren ska trivas. Alla viltvatten som ordnats gör stor nytta för groddjur och insekter. Dammarna är oftast gjorda för att gräsänderna ska trivas så att det finns fler att skjuta men även andra fåglar gynnas. Viltåkrarna gör att rådjuren och älgarna blir kraftigare så att det blir mer kött men är också viktiga för andra icke jaktbara djur. Olika sorters buskar skyddas för att viltet ska trivas trots att det vore mer ekonomisk att röja och plantera gran.

Man kan inte hata en stor grupp av människor eller djur bara för att det finns enstaka otrevliga individer i den. Gör man det så visar man verkligen en stor brist på empati oberoende av artgränser.
MVH
Jan Lindgren
vitavargen
Sista inlägget från tråden om Grisar visar inte att Nauti är intresserade av att ställas inför rätta för sina fina känslor för djuren. Hoppas att jag har fel.

Själv hatar jag inte jägare, för jag vet att att det är ett primitivt mänskligt beteende som går långt tillbaka i tiden.

Däremot kan jag(som deklarerats i denna tråd) tycka att det beslut som tagits för att döda vargar är ett polititskt sådan och därför borde förkastas.
Aqvakul
CITAT (herkules @ 25-12-2009, 22:34) *
denna seriestrip säger allt som behöver sägas i vargfrågan!

[attachment=45556:berglin_20070211.gif]

tummenupp.gif giggle.gif rotfl.gif
herkules
FACEBOOKGRUPP FÖR VARGENS BEVARANDE

stoppa denna etniska rensning!
herkules
CITAT (vitavargen @ 26-12-2009, 11:13) *
Sista inlägget från tråden om Grisar visar inte att Nauti är intresserade av att ställas inför rätta för sina fina känslor för djuren. Hoppas att jag har fel.
Själv hatar jag inte jägare, för jag vet att att det är ett primitivt mänskligt beteende som går långt tillbaka i tiden.
Däremot kan jag(som deklarerats i denna tråd) tycka att det beslut som tagits för att döda vargar är ett polititskt sådan och därför borde förkastas.

den dagen vi har en stor och frisk vargstam som ger sig på människor kan vi börja prata om att skjuta av men tills dess så får faktiskt jägare hålla i sig.
jag hatar inte jägare men jag tycker de tänker konstigt och det skrämmer mig att så många är intresserade av att skjuta varg.
varför inte släppa lös ett gäng schäfrar eller siberian huskeys i skogen och skjuta prick, typ samma ju? en flock hundar skulle bete sig på precis samma sätt som en flock vargar om de var hungriga och hamnade i en fårhage.

man hurves..
vitavargen
CITAT (herkules @ 26-12-2009, 17:08) *
den dagen vi har en stor och frisk vargstam som ger sig på människor kan vi börja prata om att skjuta av men tills dess så får faktiskt jägare hålla i sig.
...

Jo, om det var småföräldrarföreningen som deklarerade sina rädslor över vargens vistelse i närheten av barnens skolväg på landsbyggden, skulle många sett annorlunda på saken jämfört med nu när skräcken sprids av någa jägare som bara vill och njuter av att döda vargar och en regering som säger ja för att fiska upp dessa jägares röster.
herkules
den varg som sköts nu sist i jämtland jagades med HELIKOPTER! vad är det med folk?
herkules
CITAT (vitavargen @ 26-12-2009, 11:13) *
/.../
/.../

tänker på det du skrivit, varför måste man ta hänsyn till ett primitivt mänskligt beteende år 2009 för?
vi måste inte jaga, mat finns i affären, älgar ska skjutas för de ställer till med så mycket olyckor i trafiken, varför det? låt vargarna käka älg istället. naturen sköter nog sig själv bra mycket bättre än vad vi människor kan göra. visst att det kan behövas några viltvårdare i sverige som åker runt och skjuter skabbrävar och skadade djur men jägare, nääää.
vitavargen
CITAT (herkules @ 26-12-2009, 22:29) *
tänker på det du skrivit, varför måste man ta hänsyn till ett primitivt mänskligt beteende år 2009 för?
vi måste inte jaga, mat finns i affären, älgar ska skjutas för de ställer till med så mycket olyckor i trafiken, varför det? låt vargarna käka älg istället. naturen sköter nog sig själv bra mycket bättre än vad vi människor kan göra. visst att det kan behövas några viltvårdare i sverige som åker runt och skjuter skabbrävar och skadade djur men jägare, nääää.

Det ligger mycket i det du säger. Att köpa från affären eller jaga är det samma med den skillnaden att den som äter köttet klarar av att döda åxå(vilket med våra djupt humaniserade samhällen verkar vara svårt för många särskild från städerna).

Jag är inte för jakt idag. Men jag hatar inte jägare heller. För de flesta i världen antingen äter kött eller vill äta kött( i de länder där fattigdomen är djupare än i Europa).

Det är en grupp av jägare som vill jaga vargar och många vänt sig emot. Om jag vore vegan kanske jag åxå haft andra tankar och känskor emot all sorts jakt.
herkules
CITAT (vitavargen @ 26-12-2009, 22:39) *
/.../
Om jag vore vegan kanske jag åxå haft andra tankar och känskor emot all sorts jakt.

jag är inte vegan, har varit i min ungdom, i 7 år faktiskt. kanske blir det igen, man måste ta ställning!
Bettis
Jag är har jägarexamen men skulle ALDRIG jaga varg, så alla jägare är inte intresserade av att jaga dom, jag tycker allt att dom ska finnas och jag har gått med i en del grupper som är FÖR vargen. Min gubbe är också jägare och vi har egna marker, dom hade tänkt gå ut i morgon och jaga rådjur men det hade kommit för mycket snö och då tycker han att det är synd om djuren som får pulsa i snön med en stackars hundkrake efter sig så det blir ingen jakt när det är för mycket snö, synd om djuren, dom måste ju ha en ärlig chans att komma undan, så tycker vi.
herkules
CITAT (Bettis @ 26-12-2009, 22:56) *
Jag är har jägarexamen men skulle ALDRIG jaga varg, så alla jägare är inte intresserade av att jaga dom, jag tycker allt att dom ska finnas och jag har gått med i en del grupper som är FÖR vargen. Min gubbe är också jägare och vi har egna marker, dom hade tänkt gå ut i morgon och jaga rådjur men det hade kommit för mycket snö och då tycker han att det är synd om djuren som får pulsa i snön med en stackars hundkrake efter sig så det blir ingen jakt när det är för mycket snö, synd om djuren, dom måste ju ha en ärlig chans att komma undan, så tycker vi.

jag vet bettis, jag vet att det finns massor av jägare som är som ni!! smiley_small_hug.gif
pratade med en senast idag när jag var ute med hundarna, jag frågade honom om han hade anmält sig till vargjakten och han svarade att vargen är inget djur som ska jagas....
Bettis
CITAT (herkules @ 26-12-2009, 23:03) *
jag vet bettis, jag vet att det finns massor av jägare som är som ni!! smiley_small_hug.gif
pratade med en senast idag när jag var ute med hundarna, jag frågade honom om han hade anmält sig till vargjakten och han svarade att vargen är inget djur som ska jagas....

tack ja vi är nog ganska många och jag tycker att vargen är så VACKER, vi har den ju här i V Götaland också men jag är faktiskt inte orolig ändå. visst försöker jag att ha hundarna under bättre uppsikt och jägarna kan använda kortdrivande hundar. Det senaste jag hörde var att vildsvinen har angripit ganska många hunda så varför inte ge sig på dom (jo då måste man jaga på ett helt annat sätt och det kan/vet inte alla hur man gör för även dom kan vara "farliga" om man inte vet vad man gör) klart vi ska ha varg.
herkules
det enda djur som väl egentligen rår på vildsvin (förutom människan med gevär) är väl vargen?
de som jagar vildsvin använder väl ganska ofta skyddsvästar på sina hundar eller?
KURT
CITAT (herkules @ 26-12-2009, 21:57) *
den varg som sköts nu sist i jämtland jagades med HELIKOPTER! vad är det med folk?

Det är nog det enda säkra sättet att veta vilken individ man skjuter!

CITAT (herkules @ 27-12-2009, 00:56) *
det enda djur som väl egentligen rår på vildsvin (förutom människan med gevär) är väl vargen?
de som jagar vildsvin använder väl ganska ofta skyddsvästar på sina hundar eller?

Det skadas numera väldigt många hundar av vildsvin, och det är nog tveksamt om skyddsväst hjälper mot vildsvin. I Polen har man undersökt vargarnas diet, och där utgjorde vildsvin ca 25% av vargarnas diet.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=3332239
herkules
CITAT (KURT @ 27-12-2009, 11:48) *
Det är nog det enda säkra sättet att veta vilken individ man skjuter!

jo fast jag kan tycka att det är helt fel sätt att jaga varg på (om man nu SKA jaga varg)
de får väl ränna varg - följa vargen i flera dygn, per fot eller på skidor, lite mer lika villkor då. fast det orkar nog inte så många idag, nu är det skoter, helikopter och gps som gäller, inte schysst..
gunvor
jag såg ett TV-progr nyligen med vildsvinsjagande dogo argentino - dom verkade trivas och dom hade skyddsvästar. Det går inte att jaga vildsvin med vilken jakthund som helst! För en del år sedan var det tyvärr en tax i närområdet som blev uppäten av vildsvin!

tror det är rasen
slovensky kopov som är en mycket bra vildsvinsjägare.
herkules
CITAT (gunvor @ 27-12-2009, 15:33) *
jag såg ett TV-progr nyligen med vildsvinsjagande dogo argentino - dom verkade trivas och dom hade skyddsvästar. Det går inte att jaga vildsvin med vilken jakthund som helst! För en del år sedan var det tyvärr en tax i närområdet som blev uppäten av vildsvin!

tror det är rasen
slovensky kopov som är en mycket bra vildsvinsjägare.

dogon är häftiga hundar, nästan lite skräckinjagande.
gunvor
CITAT (herkules @ 08-12-2009, 00:36) *
Nu ska det dödas varg så gubbsen får ett skinn att spika upp på väggen nuke.gif

Blir det många kan
dom ju spara till en päls.......
embees
CITAT (Jan Lindgren @ 08-12-2009, 16:18) *
Hej!
Jag skulle tro att det är en ganska stor majoritet av oss, som bor i skogen och har lite skogsmark och lite djur, som vill reducera vargpopulationen. Låt oss ha vargarna i storstäderna i stället alternativt i våra stora nationalparker.
MVH
Jan Lindgren

Nog finns det vä ändå metoder som man kan ta till för att kunna leva i harmoni med vargar.
Det finns varg i många andra länder där de vill ha kvar den. Genom att t ex låta lamadjur gå med fåren eller hundar som skyddar. Fåren går väl inte fritt här i Sverige och då bör man väl kunna använda elstängsel.

CITAT (Jan Lindgren @ 25-12-2009, 14:27) *
Hej!
De flesta människor i Sverige inser att vargar som dödar husdjur måste bort. Sedan finns det en liten grupp som inte vet så mycket om djur och natur. De inser inte vilka konsekvenser alltför många vargar på fel ställe medför.
MVH
Jan Lindgren

Med tanke på hur många som dör i trafiken varje år så inser nog alla att bilar i alla dess former måste bort!
Bettson
Hur många som anmäler sig som vargjägare.... ska man ta det som ett mått på blodtörst eller så.

Har inte haft tid att jaga i höst av andra orsaker men alla jägare jag känner registrerar sig varje höst som lodjursjägare av säkerhetsskäl så att säga. Tror nog inte jag känner någon som jagat lo.

Men..... om man får många inbjudningar från stora delar av Sverige till jakt och någon skulle skjuta ett lodjur så känns det osäkert att lita på att jaktledaren har anmält sig som lodjursjägare vilket han är skyldig till. Om denne inte har fullgjorts sina lagliga skydligheter så har helt plötsligt alla i jaktlaget begått en olaglighet.

Alltså tar man det säkra före det osäkra för att inte av misstag begår något lagbrott. Därav många anmälningar som lo och vargjägare. Det är liksom en rutin och bara ett fåtal som verkligen jagar dessa djur.

vitavargen

Som en påminnelse:

http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article542073.ece
smuleborg
CITAT (Jan Lindgren @ 25-12-2009, 14:27) *
Hej!
De flesta människor i Sverige inser att vargar som dödar husdjur måste bort. Sedan finns det en liten grupp som inte vet så mycket om djur och natur. De inser inte vilka konsekvenser alltför många vargar på fel ställe medför.
MVH
Jan Lindgren

Jag förstår inte vad du menar?

Husdjur, ta katt som exempel. Ska vi förbjuda bilar?

Jag är ingen expert på djur och natur, men jag känner att varg kan skapa balans och upprätthålla den.

Men, som jag har skrivit innan: Vi måste lösa problemet med att kunna hålla tamdjur utomhus. Att hålla gris, nöt, får o.s.v. inomhus är oetisk djurhållning. Vi måste lösa det här. Nu.
smuleborg
CITAT (Jan Lindgren @ 26-12-2009, 11:00) *
Man kan inte hata en stor grupp av människor eller djur bara för att det finns enstaka otrevliga individer i den. Gör man det så visar man verkligen en stor brist på empati oberoende av artgränser.
MVH
Jan Lindgren

Här håller jag med.

Jaktlaget i mina krokar är inte bara jägare, de är viltvårdare (och djurvänner av stora mått, genuina naturmänniskor med allt vad det innebär) också.

Och, som jag ser det går det inte att bortse ifrån: kött från ett "seriöst" jaktlag är hundragånger bättre (på alla sätt) än kött från vanlig butik. Och kanske också bättre än att köpa kött från (äkta) KRAV-bonde (jag skrev kanske; tamboskapen jobbat på; håller landskapet öppet och bidrar till mångfald i faunan).

Det var en gång - vissa saker minns man. Sent 60-tal, en klasskamrat berättar: Pappa skjuter alltid ett skott i luften först, så de får en chans. Det handlade om harjakt, vid boet eller vad det nu heter. Mats pappa ville väl inte ägna sig åt slakt (min tolkning, så klart).
sparvuggla
Jag noterar med glädje att det finns så många riktiga natur- och djurvänner här på odla.

http://www.jaktkritikerna.se/
vitavargen
Det primitiva beteendet(jakt) bör vi avskaffa!
dahla
CITAT (KURT @ 27-12-2009, 11:48) *
I Polen har man undersökt vargarnas diet, och där utgjorde vildsvin ca 25% av vargarnas diet.

Har du någon källhänvisning till den undersökningen?

herkules
CITAT (dahla @ 28-12-2009, 20:17) *
Har du någon källhänvisning till den undersökningen?

jag kan hänvisa till jägare som jag pratat med, de säger att enda djuret som rår på vildsvin är varg, jag tror vildsvinsstek gör sig bättre i en vargmage än på en tallrik.
flirting.gif
dahla
CITAT (herkules @ 28-12-2009, 20:22) *
jag kan hänvisa till jägare som jag pratat med

Bra, kan jag få telefonnr till dom då tack?
herkules
CITAT (dahla @ 28-12-2009, 20:36) *
Bra, kan jag få telefonnr till dom då tack?

nä det kan du inte, jag har inget telefonnummer till dem.
men jag kan be dem kika in här så kanske du kan prata direkt med källan/källorna wink.gif
ska prata med min svåger också, han jagar vildsvin, han är också av den åsikten att varg inte ska jagas, han skjuter för köttet säger han.
varg äter man ju inte.
gunvor
CITAT (dahla @ 08-12-2009, 23:03) *
Vargen är statens vilt och djuret lämnas helt till SVA (http://www.sva.se) så det skinnet hamnar nog i ett laboratorium.

läste ngn stans att skinent får jägaren behålla men kroppes skickas till SVA
gunvor
CITAT (gnon49 @ 16-12-2009, 22:32) *
Lamor? Hör inte dom hemma i sydamerika. Vad tillför dom den svenska faunan? Att ta in främmande arter är väl knappast naturvård.

visst är lamorna effektiva vargskrämmare?? Det finns en del uppfödare i sverige tror jag!
herkules
det är det här jag tycker är konstigt, det funkar för de som håller boskap i andra länder men inte i sverige?
http://www.polishwolf.org.pl/livestock-vs.-predators

CITAT (gunvor @ 29-12-2009, 20:10) *
visst är lamorna effektiva vargskrämmare?? Det finns en del uppfödare i sverige tror jag!

yep, de är effektiva och kända vargskrämmare.
gunvor
läste ngt i allt detta om Polen och roade mig med att ta reda på lite från mina polska vänner

from the officisal site of Society for Protecting Big Predators WOLF: in
2006 there were over 600 wolves

Hi
I will know the exact number of wolves tonight, from my friend who is involved in wolves protection (I already know it's higher than in Sweden), will send in a separate mail. They live mainly in eastern parts of the country, i.e. in the south near Ukrainian & Slovakian border (the biggest number) as well as in northern east. They fed mainly on deer and roe, and are very important natural selection factor. As the areas are, I guess, more densely populated than many areas in Sweden,, some problems are reported by farmers (killing sheep and cattle) from the south, but these are probably overestimated. However, no hunting is allowed. There are interesting reports (not only from Poland, but also from US and Canada) that dogs of large, flock-guarding breeds can help a lot in preventing wolf attacks to domestic animals. Here some tatra dogs were placed by a certain wolf-protecting organisation with farmers and attacks were minimalised. In US and Canada breeds like komondors, maremma, sarplaninac, anatolian and pirenean mountain dog ( I guess that the caucasian would be excellent) were found extremely effective in guarding flocks against predators
More will come

-----------
Polen har ju minst 4 gånger så många vargar som Sverige( 600 år 2006) - dom finns i vissa områden, precis som i Sverige- dom finns inte överallt. Men i Polen är dom skyddade, all jakt är förbjuden,tror det är dags att plocka fram vargskrämmarhundarna . Men då kommer det väl ramaskrin från dom som hävdar att det inkräktar på allemansrätten om dom inte vågar gå i fårhagarna längre.
herkules
men folk har väl inget i fårhagar att göra?
gunvor
CITAT (herkules @ 29-12-2009, 20:21) *
men folk har väl inget i fårhagar att göra?

jo, en del anser att det ingår i allemansrätten att få passera hagar med betande djur bara man stänger grindarna efter sig!
herkules
CITAT (gunvor @ 29-12-2009, 20:27) *
jo, en del anser att det ingår i allemansrätten att få passera hagar med betande djur bara man stänger grindarna efter sig!

jaha men då kan man ju inte skylla någonting på vargen, det kan ju vara vilken hund (med människa) som helst som ger sig på fåren. jag hade inte en aning om att man gick genom fårhagar, eller hagar öht, jag går runt dem jag....
ingrid fuxwall
Antar att Ni som är jägarhatare är sådana som ligger på lur för att slå ihjäl jägare whistling.gif och ni vargälskare, varför älskar Ni dessa djur? och vad får Ni ut av att kastar ur er en massa saker som de som lever med varg in på knutarna inte håller med om. Självfallet har alla rätt till åsikt men ibland blir vissas lite patetisk.

Har inte läst tråden speciellt noga men tror att här har nämts att någon mött ett djur på 25 meters avstånd och först trodde att det var en schäfer men sedan ändrade sig och menade att det måste ha varit varg - Säger bara som så att antingen var det en person som hade noll koll på hund eller så var personen mer eller mindre blind - välj själv.

Och så måste jag än en gång konstatera att det mest är folk som lever i vargfritt område som har mest åsikter om att bevara rovdjuren, fast det var ju ingen nyhet - ha det så bra och ett gott nytt år till Er alla.

Tror inte ett ögonblick att min hund ska bli ett byte för vargen men grannarna med tamdjur som går i hage är rädda för sina djur och här på odla tycker man att de ska bygga höga stängsle, ta in dem på natten samt att de ska skaffa bitska hundar som vaktar djuren.

En del lever i verkligheten och andra i en fantasivärld - välj sälv var du befinner dig
ingrid fuxwall
CITAT (gunvor @ 29-12-2009, 20:27) *

Allemansrätt - här på odla har jag förstått att det är att man måste ta hänsyn till vargen.

Vet att jag skrivit om att vi får gå genom fårhagarna - skulle själv aldrig komma på tanken men han som har fåren tycker att vi ska göra det och han har får som är hund och folkvana och som uppskattar besökare. Fast du menade kanske någon annan som skrev om samma sak???
Piccante
CITAT (ingrid fuxwall @ 29-12-2009, 22:01) *
Antar att Ni som är jägarhatare är sådana som ligger på lur för att slå ihjäl jägare whistling.gif och ni vargälskare, varför älskar Ni dessa djur? och vad får Ni ut av att kastar ur er en massa saker som de som lever med varg in på knutarna inte håller med om. Självfallet har alla rätt till åsikt men ibland blir vissas lite patetisk.

Har inte läst tråden speciellt noga men tror att här har nämts att någon mött ett djur på 25 meters avstånd och först trodde att det var en schäfer men sedan ändrade sig och menade att det måste ha varit varg - Säger bara som så att antingen var det en person som hade noll koll på hund eller så var personen mer eller mindre blind - välj själv.

Och så måste jag än en gång konstatera att det mest är folk som lever i vargfritt område som har mest åsikter om att bevara rovdjuren, fast det var ju ingen nyhet - ha det så bra och ett gott nytt år till Er alla.

Tror inte ett ögonblick att min hund ska bli ett byte för vargen men grannarna med tamdjur som går i hage är rädda för sina djur och här på odla tycker man att de ska bygga höga stängsle, ta in dem på natten samt att de ska skaffa bitska hundar som vaktar djuren.

En del lever i verkligheten och andra i en fantasivärld - välj sälv var du befinner dig

Tycker det är tråkigt att båda sidor generaliserar så. Jag bor på landet och här förekommer varg sporadiskt och jag känner många lantbrukare som inte är är vargmotståndare. Jag vet till och med lantbrukare som gått med i facebookgrupper med namninsamlingar mot vargjakt. rädslan för varg är delvis berättigad då de kan anfalla djur men i relation till mycket annat i samhället så är nog varg en betydligt mindre fara för tex jakthundar än trafik, skadeskjutning och olyckor.
dahla
CITAT (herkules @ 29-12-2009, 20:53) *
jaha men då kan man ju inte skylla någonting på vargen, det kan ju vara vilken hund (med människa) som helst som ger sig på fåren. jag hade inte en aning om att man gick genom fårhagar, eller hagar öht, jag går runt dem jag....

Du menar inhägnaderna på skansen nu eller?
vitavargen
Du lämnat motstridiga uppgifter i tråden. Och har inte förklarat varför?
herkules
CITAT (dahla @ 29-12-2009, 22:58) *
Du menar inhägnaderna på skansen nu eller?

nä det gör jag inte - jag går runt fårhagar mest varje dag jag.
om du har problem med att jag bor i stockholm men ändå har både kunskap och åsikter så är det ditt problem, inte mitt, så låt inte det färga dina inlägg i debatten tack.
Gunilla T
Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen menar att beslutet om vargjakt strider mot EU direktiven och anmäler ärendet till EU.

http://svt.se/2.33831/1.1818128/vargjakt_s...=rubrik_1818128
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon