|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36
CITAT (herkules @ 14-01-2010, 22:35)  ha, inte första gången hörru! Herkules har flera betydelser: * Hercules i romersk mytologi. * Stjärnbilden Herkules. * Dikt av Stiernhielm * Animerad film från Walt Disney * TV-serie * Transportflygplanet Hercules * Hoola Bandoola Band-låt * Torre de Hércules, en antik fyr i Galicien Jag tror inte att jag är ensam om att Herkules är ett namn som tillhör en kille...
herkules
14-01-2010, 22:46
CITAT (dahla @ 14-01-2010, 22:44)  Herkules har flera betydelser: * Hercules i romersk mytologi. * Stjärnbilden Herkules. * Dikt av Stiernhielm * Animerad film från Walt Disney * TV-serie * Transportflygplanet Hercules * Hoola Bandoola Band-låt * Torre de Hércules, en antik fyr i Galicien Jag tror inte att jag är ensam om att Herkules är ett namn som tillhör en kille... herkules var min hund som jag fick avliva när han var 7 år gammal pga kraftig hd, han var den där hunden som man kanske bara hittar en gång i livet. jag älskar de hundar jag har kvar, inget snack om det, men herkules stal mitt hjärta. så är det.
ängsvädd
14-01-2010, 22:52
CITAT (Meriona @ 14-01-2010, 21:23)  Jag hoppas på en ny regering.  Det gör jag också!
CITAT (herkules @ 14-01-2010, 22:39)  i sista programmet från yellowstone så sades det att forskare kommit fram till att vargen är ett av de absolut viktigaste djuren som finns för att hålla naturen i balans, där var vargen utdöd men planterades in igen under 1990-talet. ranchägarna är på väg att komma över sitt hat mot vargen och skjuter nu enbart i luften när de kommer nära boskapen. och jag som alltid tyckt att amerikaner verkar korkade, får nog tänka om lite där...  Dom har sina vargar i en nationalpark... smart!  Där finns inget jordbruk och man har inga hägn med tamdjur där... det går ju inte riktigt att jämföra med Dalarna och Värmland
herkules
14-01-2010, 23:07
CITAT (dahla @ 14-01-2010, 22:54)  Dom har sina vargar i en nationalpark... smart! Där finns inget jordbruk och man har inga hägn med tamdjur där... det går ju inte riktigt att jämföra med Dalarna och Värmland  jodå det går att jämföra med tanke på att många av djuren i yellowstone vandrar till andra marker sedan urminnes tider men nu har människan flyttat dit, det var olje och naturgasfält, rancher mm. vargen har som sagt var utrotats tidigare men är inplanterad igen. och håller balans i naturen. kolla programmet på svt play.
CITAT (herkules @ 14-01-2010, 23:07)  jodå det går att jämföra med tanke på att många av djuren i yellowstone vandrar till andra marker sedan urminnes tider men nu har människan flyttat dit, det var olje och naturgasfält, rancher mm. vargen har som sagt var utrotats tidigare men är inplanterad igen. och håller balans i naturen. kolla programmet på svt play. Olja och naturgas i Sverige låter ju bra  Jag har ändå svårt att jämföra yellowstone med vargbältet i Sverige... I Sverige har folk bott på landsbygden i gererationer och det bedrivs ett helt annat jordbruk, lantbruk samt en helt annan djurhållning. Men jag kan absolut tycka att vi skaha varg i Sareks nationalpark också...
herkules
14-01-2010, 23:47
CITAT (dahla @ 14-01-2010, 23:30)  Men jag kan absolut tycka att vi skaha varg i Sareks nationalpark också... då är vi överens om något i alla fall!
Anki på Öland
15-01-2010, 00:03
Yellowstone är ju inget jätteområde - 3 gånger så stort som Gotland bara så vargen vandrar ju lätt ut ur området! Anki
Orkidétjuven
15-01-2010, 06:50
CITAT (Orkidétjuven @ 15-01-2010, 06:50)  Nej, men det är väl ingen som trott det heller?`Det är ju ett rovdjur som är spritt över storadelar av världen... den finns ju i nästan helaeuropa och jagas friskt. I Estland, Lettland och Litauen är allmän jakt på varg tillåten: - Estland, året runt. Fri avskjutning. - Lettland 15 juli till 31 mars. Fri avskjutning - Litauen, 15 juli till 31 mars. Begränsat till 130 individer. I Ryssland gäller detsamma, året runt. "Avslöjandet", om Bernkonventionen: "Av de länder som tidigare har skrivit under konventionen har följande länder reserverat sig när det gäller varg: Bulgarien, Tjeckien, Finland, Lettland, Litauen, Polen, Slovenien, Slovakien, Spanien och Turkiet. Där tillämpassåledes inte Bernkonvetinonenvad gäller varg... (Men inte Sverige och Norge)." Våren 2004 beslöt den norska regeringen att vargar endast skall tillåtas etablera sig i ett särskilt förvaltningsområde. Utanför detta område skall vargpopulationen begränsas genom licensjakt. Målet är att den norska vargpopulationen inte skall överstiga tre föryngringar.
Gunilla T
15-01-2010, 11:11
Tack för svar igår dahla...om endast två vargar har lyckats invandra från grannländerna under tio år, hur skall vi då få till stånd nytt blod och nya gener till den svenska vargstammen?
CITAT (Gunilla T @ 15-01-2010, 11:11)  Tack för svar igår dahla...om endast två vargar har lyckats invandra från grannländerna under tio år, hur skall vi då få till stånd nytt blod och nya gener till den svenska vargstammen? Jadu... har du några bra förslag? Forskarna på skandulv är ju inne på att med hjälp av helikopter söva vargar som kommer in i norra Sverige för att sändarmärka, veterinärbesiktiga, avmaska för att sen köra dessa vargar med bil söderut i landet och släppa dessa i närheten av befintliga vargar i hopp om att få nya revirbildande par. Jag vet inte om jag tycker den metoden är så bra men det är väl den metoden som lär fungera bäst. Jag tror forskarna har fått dom flesta förslagen redan men finns det nån med nya metoder så skulle det vara spännande att se dessa.
Gunilla T
15-01-2010, 11:33
Bra förslag..? Neej, det räcker inte mina kunskaper till - jag bara undrade eftersom man säger att detta är så viktigt för vargarnas skull. I klartext - det vi pratar om är väl att skydda vargarna för illegal jakt?
Hur reagerar vargar när det kommer in främmande individer i deras revir?
herkules
15-01-2010, 11:33
CITAT (dahla @ 15-01-2010, 11:22)  Jadu... har du några bra förslag? Forskarna på skandulv är ju inne på att med hjälp av helikopter söva vargar som kommer in i norra Sverige för att sändarmärka, veterinärbesiktiga, avmaska för att sen köra dessa vargar med bil söderut i landet och släppa dessa i närheten av befintliga vargar i hopp om att få nya revirbildande par. Jag vet inte om jag tycker den metoden är så bra men det är väl den metoden som lär fungera bäst. Jag tror forskarna har fått dom flesta förslagen redan men finns det nån med nya metoder så skulle det vara spännande att se dessa. man kan ju belägga folk i norra sverige med bössförbud så skulle säkert de invandrande vargarna bli fler.
herkules
15-01-2010, 11:38
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vargh...are_4093805.svd Det är hög tid att ”den tysta jägarmajoriteten” höjer rösten så att icke-jagande stadsbor inte tror att alla jägare betraktar naturen som sitt privata slakthus. ­Jakten behövs, men den jaktanarki som nyligen bröt ut får inte fortsätta, skriver Per Gahrton.
Det verkar ju inte röra sig om någon "tjuvjakt" heller... dom djur som skjuts i norra Sverige skjuts med stöd av paragraf 28 för att skydda tamdjur (renar, får och hundar) Alla djuren har ju givetvis inte för avsikt att vandra söderut... vissa av dom vänder ju och går tillbaka samma väg dom kom. Vissa blir överkörda av tåg och tågen stannar inte och anmäler troligtvis inte alla händelser. Några blir påkörda i trafiken och några dör naturligt.
Min älskade farfar hade en inställning till våra rovdjur som jag trodde hade gått i graven men hans generation. Ingen kunde berätta historier om varg o lo så det kröp i ryggraden på mig. Även orm o grävling fick sin beskärda del. Men han är förlåten, han växte upp med den inställningen. Men att i dagens samhälle ha en liknande inställning har jag svårt att bli klok på. Lika bra är det förresten.
CITAT (dahla @ 15-01-2010, 11:55)  Nej, men det är väl ingen som trott det heller?`Det är ju ett rovdjur som är spritt över storadelar av världen... den finns ju i nästan helaeuropa och jagas friskt.
I Estland, Lettland och Litauen är allmän jakt på varg tillåten:
- Estland, året runt. Fri avskjutning. - Lettland 15 juli till 31 mars. Fri avskjutning - Litauen, 15 juli till 31 mars. Begränsat till 130 individer.
I Ryssland gäller detsamma, året runt.
"Avslöjandet", om Bernkonventionen:
"Av de länder som tidigare har skrivit under konventionen har följande länder reserverat sig när det gäller varg: Bulgarien, Tjeckien, Finland, Lettland, Litauen, Polen, Slovenien, Slovakien, Spanien och Turkiet. Där tillämpassåledes inte Bernkonvetinonenvad gäller varg... (Men inte Sverige och Norge)."
Våren 2004 beslöt den norska regeringen att vargar endast skall tillåtas etablera sig i ett särskilt förvaltningsområde. Utanför detta område skall vargpopulationen begränsas genom licensjakt.
Målet är att den norska vargpopulationen inte skall överstiga tre föryngringar. Nej naturligtvis är det ingen "fri avskjutning" av vargar i NÅGOT EU-land, det är tidsbegränsad licensjakt som gäller och endast ett begränsat antal individer. CITAT (Gunilla T @ 15-01-2010, 12:11)  Tack för svar igår dahla...om endast två vargar har lyckats invandra från grannländerna under tio år, hur skall vi då få till stånd nytt blod och nya gener till den svenska vargstammen? Nej det är fler som har vandrat in, men de har skjutits i Norge. Anders Bjärvall föreslår att man i stället för att släppa ut flera tusen jägare som slumpmässigt skadskjuter vargarna, låter forskarna avliva lämpliga individer i samband med normalt inventeringsarbete. Då kan man plocka bort specifika individer, och framförallt spara specifika individer: http://www.dn.se/opinion/debatt/forskare-s...varen-1.1027023
sparvuggla
15-01-2010, 13:22
CITAT (KURT @ 15-01-2010, 12:20)  Nej naturligtvis är det ingen "fri avskjutning" av vargar i NÅGOT EU-land, det är tidsbegränsad licensjakt som gäller och endast ett begränsat antal individer. Nej det är fler som har vandrat in, men de har skjutits i Norge. Anders Bjärvall föreslår att man i stället för att släppa ut flera tusen jägare som slumpmässigt skadskjuter vargarna, låter forskarna avliva lämpliga individer i samband med normalt inventeringsarbete. Då kan man plocka bort specifika individer, och framförallt spara specifika individer: http://www.dn.se/opinion/debatt/forskare-s...varen-1.1027023Ja, varför inte? Det är ju forskarnas djur så dom borde väl ta hand om dom också... Men man får inte glömma att Anders Bjärvall anordnar "vargsafari" och tjänar 150 000:- på fyra dagar så han har ju ett visst ekonomiskt intresse i det här också... det var dessutom inte igår den numera 72-åriga farbrorn jobbade hos naturvårdsverket. Men han är säkert uppdaterad och duktig i ämnet. Samtidigt skriver Bjärvall i sin bok "Vi har värnat vargen i så många år att den blivit otänkbar att jaga. Att övertyga allmänheten om att jakt är nödvändig kommer att vara en minst lika svår utmaning som att skydda den." När till och med vargpappa Bjärvall anser att det är nödvändigt att minska antalet borde man väl ändå förstå att det inte står riktigt rätt till...
herkules
15-01-2010, 14:44
CITAT (dahla @ 15-01-2010, 14:38)  När till och med vargpappa Bjärvall anser att det är nödvändigt att minska antalet borde man väl ändå förstå att det inte står riktigt rätt till... vad menar du med det? att det finns för många vargar i sverige?
CITAT (herkules @ 15-01-2010, 14:44)  vad menar du med det? att det finns för många vargar i sverige? Jag menar att det hela är lite olustigt... varför är det så många forskare som anser att antalet vargar bör begränsas? Varför anser till och med Anders Bjärvall att antalet vargar bör minskas? Jag tror att det får plats fler vargar i Sverige men inte på den lilla ytan där dom idag har bildat runt 25 revir... Ett revir ställer ju bland annat krav på lämplig lya, ostörd natur och god tillgång på föda så alla platser passar inte vargen. Varför tror du att sveriges genom tiderna största förespråkare av varg anser att antalet måste minskas?
herkules
15-01-2010, 15:03
CITAT (dahla @ 15-01-2010, 14:53)  Jag menar att det hela är lite olustigt... varför är det så många forskare som anser att antalet vargar bör begränsas? Varför anser till och med Anders Bjärvall att antalet vargar bör minskas? Jag tror att det får plats fler vargar i Sverige men inte på den lilla ytan där dom idag har bildat runt 25 revir... Ett revir ställer ju bland annat krav på lämplig lya, ostörd natur och god tillgång på föda så alla platser passar inte vargen. Varför tror du att sveriges genom tiderna största förespråkare av varg anser att antalet måste minskas? är det bjärvall som är sveriges genom tiderna största vargförespråkare? det är väl ändå så att det finns lika många forskare som anser att antalet vargar kan utökas rätt duktigt innan det måste sättas stopp? jag håller med dig om ytan, 40% av sverige är mer el mindre vargfritt och det är skandalöst, de borde ha hela sverige att vandra i.
CITAT (herkules @ 15-01-2010, 15:03)  är det bjärvall som är sveriges genom tiderna största vargförespråkare? det är väl ändå så att det finns lika många forskare som anser att antalet vargar kan utökas rätt duktigt innan det måste sättas stopp? jag håller med dig om ytan, 40% av sverige är mer el mindre vargfritt och det är skandalöst, de borde ha hela sverige att vandra i. Bjärvall har ju jobbat med vargfrågor på naturvårdsverket i 30 år ungefär... Han har försvarat vargen med näbbar och klor...lögner har inte varit några problem att ta till för honom vilket han ju själv har medgett. Dom forskarna som jobber inom skandulv och för naturvårdsverket verkar ju alla vara överns om att en minskning behövs nu. Hela Sverige passar dessvärre inte som vargland av olika anledningar... skåne är nog lite för platt och saknar nog bra lyor... men om man kan skapa konstlyor på djurparker borde man väl kunna ordna det i skåne... men jag tror inte vargen hittar till lyorna bara såär...
herkules
15-01-2010, 15:33
CITAT (dahla @ 15-01-2010, 15:20)  Bjärvall har ju jobbat med vargfrågor på naturvårdsverket i 30 år ungefär... Han har försvarat vargen med näbbar och klor...lögner har inte varit några problem att ta till för honom vilket han ju själv har medgett. Dom forskarna som jobber inom skandulv och för naturvårdsverket verkar ju alla vara överns om att en minskning behövs nu. Hela Sverige passar dessvärre inte som vargland av olika anledningar... skåne är nog lite för platt och saknar nog bra lyor... men om man kan skapa konstlyor på djurparker borde man väl kunna ordna det i skåne... men jag tror inte vargen hittar till lyorna bara såär... jag räknade faktiskt inte med skåne, tänkte mig mer norrut. det finns fler forskare än de som jobbar åt skandulv och naturvårdsverket och alla tycker inte lika. men så är det med det. läste något: wolves got balls, hunters don't. apropå ingenting.
CITAT (herkules @ 15-01-2010, 15:33)  jag räknade faktiskt inte med skåne, tänkte mig mer norrut. det finns fler forskare än de som jobbar åt skandulv och naturvårdsverket och alla tycker inte lika. men så är det med det. läste något: wolves got balls, hunters don't. apropå ingenting. När man pratar om att Sverige rymmer sig och så många vargar så pratar man om den totala arealen vilket ju blir fel om man inte tänker sig att ha varg i just hela Sverige. Vilka forskare menar du då och vilka vargar forskar dom på?
CITAT (dahla @ 15-01-2010, 15:38)  ..
När till och med vargpappa Bjärvall anser att det är nödvändigt att minska antalet borde man väl ändå förstå att det inte står riktigt rätt till... Varken Anders Bjärvall eller någon annan forskare har förespråkat att antalet vargar skall minskas. De agerar bara tjänstemän och effektuerar riksdagens sjuka beslut.
Piccante
15-01-2010, 16:19
CITAT (dahla @ 15-01-2010, 15:41)  När man pratar om att Sverige rymmer sig och så många vargar så pratar man om den totala arealen vilket ju blir fel om man inte tänker sig att ha varg i just hela Sverige.
Vilka forskare menar du då och vilka vargar forskar dom på? Men det gigantiska Estland kan hysa betydligt fler vargar än Sverige.
Att forskarna nu diskuterar hur många vargar som "behöver" skjutas, och hur de skall avlivas, beror bara på att de vill visa konsekvenserna av beslutet att vi skall ha 20 föryngringar, men max 210 individer. De som har beslutat det behöver uppenbarligen upplysas av konsekvenserna av sitt beslut, och det är just det som forskarna passar på att göra nu.
Myosotis
15-01-2010, 16:21
CITAT (Markus_H @ 15-01-2010, 16:19)  Men det gigantiska Estland kan hysa betydligt fler vargar än Sverige.
CITAT (KURT @ 15-01-2010, 16:14)  Varken Anders Bjärvall eller någon annan forskare har förespråkat att antalet vargar skall minskas. De agerar bara tjänstemän och effektuerar riksdagens sjuka beslut. Skitsnack! Läs Bjärvalls bok. CITAT (Markus_H @ 15-01-2010, 16:19)  Men det gigantiska Estland kan hysa betydligt fler vargar än Sverige. Njae... inte riktigt sant du... där vandrar vargarna in från ryssland ganska obehindrat... någon riktig koll på det egentliga antalet finns inte heller utan beräknas på det antal som skjuts och som rapporteras vara skjutna... Men man kan ju få det till att vara så som du vill ifall det passar bättrre
CITAT (dahla @ 15-01-2010, 17:40)  Skitsnack! Läs Bjärvalls bok. Njae... inte riktigt sant du... där vandrar vargarna in från ryssland ganska obehindrat... någon riktig koll på det egentliga antalet finns inte heller utan beräknas på det antal som skjuts och som rapporteras vara skjutna... Men man kan ju få det till att vara så som du vill ifall det passar bättrre  http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=64448Och de "svenska" vargarna är i själva verket delade med Norge.
CITAT (KURT @ 15-01-2010, 17:28)  Och de "svenska" vargarna är i själva verket delade med Norge. Norge är dock inte riktigt lika stort som ryssland och i Norge har man dessutom bestämt att man max ska ha 3 (tre) föryngringar...dvs 3 revir som föder nya vargar... övriga ska avlivas.
CITAT (dahla @ 14-01-2010, 20:14)  Läs på lite innan du ger dig in i debatten... Gör inte bort dig mer genom att ge dig på hur man svarar. Du har mkt att lära när det gäller konvers/retorik. Men ha en trevlig kväll
sparvuggla
15-01-2010, 19:24
Dahla är en typisk jägare. Han tycks veta allt och har aldrig fel. Det är alla andra naturälskande människor som snackar skit.
Aqvakul
15-01-2010, 19:28
CITAT (sparvuggla @ 15-01-2010, 19:24)  Dahla är en typisk jägare. Han tycks veta allt och har aldrig fel. Det är alla andra naturälskande människor som snackar skit. Om Dahla är en typisk jägare vet nog ingen av oss. Naturälskande är han dock utan tvekan, alltså inget vi andra har någon sklags monopol på. Dessutom tycker jag att han är en tapper själ som tar debatten, i princip ensam gentemot ett antal besvikna vargvänner.
CITAT (Aqvakul @ 15-01-2010, 19:28)  Dessutom tycker jag att han är en tapper själ som tar debatten, i princip ensam gentemot ett antal besvikna vargvänner. Öhh... jag vill som sagt ha varg i Sverige så jag känner inte att jag är emot någon här... Jag försöker bara förmedla MIN syn på det hela... jag vet och kan absolut inte allt men det här med varg har jag pysslat en del med under lång tid... även innan jag tog jägarexamen och känner att det i debatten finns rena osanningar... jag hoppas bara att folk börjar söka riktig fakta i ämnet och inte för vidare rena osanningar till andra. Granska det som skrivs i dagspressen lite extra... dom säljer på sina skandalnyheter... sexchocken, fågelinfluensan, svininfluensan och annat skit funkar inte längre så då fick vargjakten ta över... nu är det Haiti... tragisk händelse som tidningar och media tjänar pengar på  Granska faktan i media och tänk själva... känns det fel så finns troligtvis riktig fakta att finnas på annan ort. Jag brukar väl i och för sig hänvisa till artiklar i tidningar... men sällan till en jakttidning... jag föredrar fakta från naturvårdsverket... tro det eller ej
herkules
15-01-2010, 20:09
CITAT (Aqvakul @ 15-01-2010, 19:28)  Dessutom tycker jag att han är en tapper själ som tar debatten, i princip ensam gentemot ett antal besvikna vargvänner. snart kommer nog jompa hem från lokattsjakten i polen, då är inte dahla ensam längre
Som sagt både jag och gubben är utbildade jägare men vi skulle aldrig jaga varg, så typiskt jägare är inte att man vill jaga varg och som väl är är vi ett antal som tycker så, inte tycker vi att det är fräckt att ha tagit ihjäl en varg, vi står gärna över.
vitavargen
15-01-2010, 21:15
CITAT (sparvuggla @ 15-01-2010, 19:24)  Dahla är en typisk jägare. Han tycks veta allt och har aldrig fel. Det är alla andra naturälskande människor som snackar skit. Om vi alla andra vore lika "naturälskare" och drog vår strå till stacken på det sätt som Dahla gör, slulle inte bli så mycket kvar av naturen att skryta med.
CITAT (vitavargen @ 15-01-2010, 21:15)  Om vi alla andra vore lika "naturälskare" och drog vår strå till stacken på det sätt som Dahla gör, slulle inte bli så mycket kvar av naturen att skryta med. Så, nu tryter argumenten och då kommer dom personliga angreppen... inte så speciellt oväntat.
CITAT (sparvuggla @ 15-01-2010, 19:24)  Dahla är en typisk jägare. Han tycks veta allt och har aldrig fel. Det är alla andra naturälskande människor som snackar skit. haha! Så jag är den typiske jägaren  Jag trodde det var Bäckamarkus och Åsa-Nisse som var det... Nää...jag vet inte alls allt... du är säkerligen bra mycket bätter än mig på många saker... du kan säkert allt mycket bättre än mig och alla andra... och vet du vad... det rör mig inte i ryggen  Grattis!
vitavargen
15-01-2010, 22:09
CITAT (dahla @ 15-01-2010, 21:38)  Så, nu tryter argumenten och då kommer dom personliga angreppen... inte så speciellt oväntat. Om nån bli medlem här idag, ser personen direkt att du har stått och predikat för död åt vargen. Om alla vi andra gör samma sak(varje väljer ett djur och predikar död åt det) blir det nåt kvar av naturen?Har jag sagt nåt konstigt? (Tala inte om argument. I många inlägg har du slängt sk*t på medlemmarna i denna tråd. Vill du att jag tar upp dem en efter en?)
CITAT (vitavargen @ 15-01-2010, 22:09)  Om nån bli medlem här idag, ser personen direkt att du har stått och predikat för död åt vargen. Du tolkar mig fel på samma vis som du tolkar många andra i den här tråden fel... om du inte har någonting att tillföra i debatten så behöver du väl ändå inte ägna dig åt personangrepp här i tråden...
vitavargen
15-01-2010, 22:21
CITAT (dahla @ 15-01-2010, 22:17)  Du tolkar mig fel på samma vis som du tolkar många andra i den här tråden fel... om du inte har någonting att tillföra i debatten så behöver du väl ändå inte ägna dig åt personangrepp här i tråden... Den retoriken är bekant! Det är slut på de påhittade argumenten för att döda vargen. Idag har du förutom de flesta i denna tråd, även MUF:s ordförande mot ditt tankesätt. Sluta tänk på att döda. Tänk på att hjälpa andra att leva. det är jätte kul.
herkules
16-01-2010, 00:47
CITAT (Bettis @ 15-01-2010, 20:43)  Som sagt både jag och gubben är utbildade jägare men vi skulle aldrig jaga varg, så typiskt jägare är inte att man vill jaga varg och som väl är är vi ett antal som tycker så, inte tycker vi att det är fräckt att ha tagit ihjäl en varg, vi står gärna över. nej man är faktiskt ingen typisk jägare om man vill döda varg - det stora flertalet jägare i sverige avstod det nöjet. det är bra. jag tror att dahla gör en hel del gott i naturen, skulle han dessutom sluta skjuta djur så bleve det guldstjärna i kanten!  god natt!
CITAT (herkules @ 16-01-2010, 00:47)  skulle han dessutom sluta skjuta djur så bleve det guldstjärna i kanten!  god natt! Nyss hemkommen... jag sköt ett rådjur för 15 minuter sedan... det låg i diket med båda bakbenen avslagna. ingen guldstjärna för mig med andra ord... nästa gång får nog djuret ligga kvar och dö i sina smärtor... NOT!!! god natt!
herkules
16-01-2010, 09:10
CITAT (dahla @ 16-01-2010, 06:45)  Nyss hemkommen... jag sköt ett rådjur för 15 minuter sedan... det låg i diket med båda bakbenen avslagna. ingen guldstjärna för mig med andra ord... nästa gång får nog djuret ligga kvar och dö i sina smärtor... NOT!!! god natt! det där har vi redan diskuterat, det finns nog ingen som inte tycker att viltvård i den meningen att trafikskadade djur (andra skador också) skabbdjur mm ska finnas. så det var bra att du tog livet av rådjuret. för rådjurets skull.
Överbölingen
16-01-2010, 11:28
Kan meddela att ytterligare en varg är skjuten utanför Bräcke. (7 mil från Överböle). Skyddsjakt. Den har härjat i renflock på vinterbete i skogslandet. Tyvärr fick man göra efersök men den kunde avföras dagen därpå och skickas till SVT.
Fört att strö ytterligare salt i den här trista debatten där de få som deltar tuggar om och om igen vill jag nämna ett TT-meddelande att Olof Liberg, forskningledare vid Grimsö viltforskningsstation, räknar med att minst 50 vargar kan behövas skjutas nästa år. Orsaken är att vargstammen växer med ca 19%/år.
herkules
16-01-2010, 11:44
CITAT (Överbölingen @ 16-01-2010, 11:28)  Kan meddela att ytterligare en varg är skjuten utanför Bräcke. (7 mil från Överböle). Skyddsjakt. Den har härjat i renflock på vinterbete i skogslandet. Tyvärr fick man göra efersök men den kunde avföras dagen därpå och skickas till SVT. Fört att strö ytterligare salt i den här trista debatten där de få som deltar tuggar om och om igen vill jag nämna ett TT-meddelande att Olof Liberg, forskningledare vid Grimsö viltforskningsstation, räknar med att minst 50 vargar kan behövas skjutas nästa år. Orsaken är att vargstammen växer med ca 19%/år. läste om "skyddsjakten". vad olof liberg säger ska man ta med en nypa salt, annat folk menar att vi måste ha en vargstam på minst 1500 individer innan det kan bli tal om att skjuta av i den storleksordningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|