|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36
Gunilla T
26-01-2010, 10:40
CITAT (Orkidétjuven @ 26-01-2010, 10:31)  De flesta människor i världen är inte en del av naturen längre... Vi slutade vara en del av naturen när vi slutade respektera den!
Jag vet att naturen klarar sig själv. Life always finds a way! Så sant....naturen klarar sig utan människan men människan överlever inte utan naturens tjänster.
Orkidétjuven
26-01-2010, 10:50
CITAT (Jonny @ 26-01-2010, 11:25)  Naturromantiker utan begrepp om hur det fungerar ...skulle alla rovdjur leva av enbart sjuka och svaga djur så skulle arten dö ut rätt snabbt....Titta rundt om i världen...vad är det som hotar det vilda idag?....inte busan är det jakt... Det där stämmer inte för fem öre. Jakt och tjuvjakt är det största hotet! Kanske inte i Sverige, men i övriga världen som är fattigt! Flesta av världens stora primater, våra närmsta släktingar är på brinken till total utrotning och där beror det på jakt! Tjuvjakt. Man äter både gorilla och chimpans i afrika samt flera andra arter. Och många andra säljs vidare till asien. Även där är jakt på primater stort. jag har sett hur man skär upp små apors huvuden medan de fortfarnde lever fastsurrade i ett bord med ett hål i mitten där skalpen sticker upp och där man äter hjärnan medan apan dör... Tjuvjakt och wildlife trafficking är det idag som hotar flest djurarter. Mellan åren 2000 och 2007 såldes over 13 miljoner levande djur i wildlife trafficking bara i asien och över 30 miljoner djurdelar. Och allt kommer ifrån jakt och tjuvjakt Jag läste just en rapport om jägarna handlar med alla typer av djur. En av dem jagade tom Pandor, en annan hade fortfarande ödlor som varit utdöda sen 1979. En tiger ligger på ca 50 000 dollar. Wildlife trafficking ligger på tredjeplats som mest inkomstbringande pengar efter vapenhandel och droger i världen. CITAT (Gunilla T @ 26-01-2010, 11:40)  Så sant....naturen klarar sig utan människan men människan överlever inte utan naturens tjänster. Naturen ger gratis lunch, men bara om vi kan kontrollera våran aptit!
Gossen Ruda
26-01-2010, 10:59
Isle Royale var det ja, tack för länken. Mina minnesbilder tycks stämma av en artikel jag läste för många år sen. Jo, rovdjur klarar inte av att utrota sina bytesdjur om det inte är så att det finns flera arter som jagas. Skulle det exempelvis finnas både rådjur och älgar i ett vargområde så skulle säkert rådjuren kunna utrotas om dom var lättast att jaga. Det är den totala mängden av predatorer resp bytesdjur som fäller avgörandet. Fö satte jag igång en storm av kommentarer men jag kan inte besvara dom alla. Jag skall dock recitera ett avsnitt av en amerikansk politisk satirserie i djurform med namnet Pogo. Man pratade om miljöförstöringen och en deltagare menade att orsaken till miljöförstören var människan. Alltså måste människan utrotas så skulle världen åter bli skön att skåda. Då invände en annan: Men vem skulle då kunna skåda den sköna världen? Jo, replikerades, det är såna problem som måste lösas.
Orkidétjuven
26-01-2010, 11:08
CITAT (Jonny @ 26-01-2010, 11:37)  Problemet är att människor som du har flyttat ut dig på sidolinjen och observerar naturen utan att ta del av den....Vart får du din mat ifrån?..Vad lever du av?...varje sak du stoppar i dig...har ett eller annat sted blivit producerat...och därigjenom har landskap tagit i bruk och trängt bort den naturliga biotopen.menar du att ni hadde så trånga kår att ni under din uppväxt måtte leva av viltkött och inte hadde råd att köpa maten? Ursäkta??? Jag observerar naturen utan att ta del i den.? Har du ens ngn anning om vad jag gör? Jag sliter GRATIS 4 ggr i veckan från klockan 7 till 5 i naturen och vårdar den ömt som min egen mor. JAg försöker rätt till skador som människor innan har gjort. Vi tar över gammal jordbruksmark som vi återplanterar med inhemska arter av växter och djur. Vi rensar på introducerade rovdjur som possum, mink, råttor, vildsvin för att ge det naturliga djur och växtlivet en ny chans. Det mesta i växtväg som jag äter försöker jag odla själv, det kött jag äter, en gång i veckan välje rjag från djur som lever ett dugligt liv innan de slaktas. Jag respeketerar dem för att de ger mig mat. JAg väljer mat som inte har alltför stor påfrestning på naturen. Du gafflar ihopp dig med helt fel person.!
CITAT (Orkidétjuven @ 26-01-2010, 11:08)  Ursäkta???
Jag observerar naturen utan att ta del i den.? Har du ens ngn anning om vad jag gör? Jag sliter GRATIS 4 ggr i veckan från klockan 7 till 5 i naturen och vårdar den ömt som min egen mor. JAg försöker rätt till skador som människor innan har gjort. Vi tar över gammal jordbruksmark som vi återplanterar med inhemska arter av växter och djur. Vi rensar på introducerade rovdjur som possum, mink, råttor, vildsvin för att ge det naturliga djur och växtlivet en ny chans. Det mesta i växtväg som jag äter försöker jag odla själv, det kött jag äter, en gång i veckan välje rjag från djur som lever ett dugligt liv innan de slaktas. Jag respeketerar dem för att de ger mig mat. JAg väljer mat som inte har alltför stor påfrestning på naturen.
Du gafflar ihopp dig med helt fel person.! Får svara som andra svarar när dom får uppgifter dom ej kan kontrollera..........Det har jag svårt för att tro...eller...va bra då....då lever vi ungefär lika då....Här lever jag oxå mest av det naturen ger...närproducerat...
CITAT (KURT @ 26-01-2010, 10:26)  Och Isle Royale projektet visade bara att rovdjuren inte utrotar sina bytesdjur. Det är människan som skapat de extrema mängderna med älg och rådjur, med dessa mängder vilt skulle det utan problem finnas utrymme för 10 000 vargar. Då kan vi utan problem tillåta 1000 vargar, det blir ändå lägre population än många andra EU-länder. Finns det andra rovdjur på ön som björn, järv, lo, puma eller något annat större eller är det endast varg där?
CITAT (dahla @ 26-01-2010, 11:15)  Finns det andra rovdjur på ön som björn, järv, lo, puma eller något annat större eller är det endast varg där? Du har visst ingen skam i kroppen?
CITAT (Freyas @ 26-01-2010, 11:18)  Du har visst ingen skam i kroppen? Va???  Det var en ärligt menad fråga... vad är det för skamligt med frågan?
CITAT (dahla @ 26-01-2010, 11:21)  Va???  Det var en ärligt menad fråga... vad är det för skamligt med frågan?
Aqvakul
26-01-2010, 11:30
CITAT (Freyas @ 26-01-2010, 11:18)  Du har visst ingen skam i kroppen? märklig kommentar!
CITAT (Aqvakul @ 26-01-2010, 11:30)  märklig kommentar! Ja! Att försöka jämföra en annan plats på jorden där det inte finns människor med varglänen i Sverige där det både finns människor och en mängd andra rovdjur blir för mig lite tokigt... därför undrade jag om det finns andra rovdjur.. för jag vet verkligen inte. Oavsett vilket... tillbaka till Sverige och verkligheten http://www.svd.se/nyheter/inrikes/inflyttn...and_4150299.svd
Myosotis
26-01-2010, 11:39
CITAT (dahla @ 24-01-2010, 17:10)  ...samerna bara hånskrattar...  Inte okej att dra alla samer över en kam på det här viset!  Är inte det typ hets mot folkgrupp?
CITAT (Myosotis @ 26-01-2010, 11:39)   Inte okej att dra alla samer över en kam på det här viset!  Är inte det typ hets mot folkgrupp? Nej absolut inte....men jag får nästan alltid samma svar när jag är norröver i landet och jagar...och möter norrländska jägare...När dom hör en kommer från Värmland så vill dom veta hur det är med vargen här...när jag ställer motfrågan så skakar dom på huvve...alla med samma svar..." Vi har lappar här"...Jag drar inte alla över en kam ...jag citerar bara vad som sägs......sen får folk tolka det hur dom vill....Fast Jägare kan dras inn i en homogen grupp men inte andra...då är det hets......
Myosotis
26-01-2010, 11:49
CITAT (Jonny @ 26-01-2010, 10:37)  Problemet är att människor som du har flyttat ut dig på sidolinjen och observerar naturen utan att ta del av den....Vart får du din mat ifrån?..Vad lever du av?...varje sak du stoppar i dig...har ett eller annat sted blivit producerat...och därigjenom har landskap tagit i bruk och trängt bort den naturliga biotopen.menar du att ni hadde så trånga kår att ni under din uppväxt måtte leva av viltkött och inte hadde råd att köpa maten?  Det var nog den dummaste kommentaren i hela tråden hittils. Grattis.
CITAT (Myosotis @ 26-01-2010, 11:49)   Det var nog den dummaste kommentaren i hela tråden hittils. Grattis. Förklaring tack.........
CITAT (Myosotis @ 26-01-2010, 11:49)   Det var nog den dummaste kommentaren i hela tråden hittils. Grattis. Men så är det.. välkommen till verkligheten!
herkules
26-01-2010, 11:53
CITAT (dahla @ 26-01-2010, 11:34)  /.../ Oavsett vilket... tillbaka till Sverige och verkligheten http://www.svd.se/nyheter/inrikes/inflyttn...and_4150299.svd Men börjar det tummas på jakten, blir det också tvärstopp bland hans medlemmar för att ge plats åt nya vargar.säger Ulric Isacson på LRF i Dalarna så .. jagas ska det, till varje pris. förklarar för mig hur de här eminenta jägarna och skogsbönderna ser skillnad på en "gammal" svensk varg och en invandrad.
Någon här var arg för att politikerna tog jägarexamen på arbetstid... nu försvarar dom sig lite. CITAT Riksdagens jakt- och fiskeklubb får skarp kritik av Svenska Naturskyddsföreningen. Ordförande Mikael Karlsson menar att jägarlobbyn har fått otillbörligt fäste i landets högsta beslutande organ. Nu slår ordföranden jakt- och fiskeklubben, moderaten Bengt-Anders Johansson, tillbaka: – Klubbens syfte är att öka kunskapen i bland annat jaktfrågor. Okunniga politiker är det farligaste som finns. Risken är att all makt hamnar i tjänstemännens händer, säger Bengt-Anders Johansson.
Det var SVT:s Agenda som under söndagen sände ett reportage där den kritiska udden var riktad mot Riksdagens jakt- och fiskeklubb. Naturskyddsföreningens ordförande, Mikael Karlsson, är kritisk till att jägarlobbyn lyckats tränga så långt in i maktens korridorer och menar att den genomförda vargjakten kom till tack vare jägarnas informella kontakter med våra ledande politiker.
Bilder från luftgevärsbana I reportaget lyfts fram att Svenska Jägareförbundets representanter själva säger att vargjakten kom till tack vare förbundets arbete. Agenda hänvisar också till en egen undersökning, som ska visa att just jägarkåren har den flitigaste och mest framgångsrika lobbykåren. En stor del av inslaget är filmat i den lokal, under plenisalen, där Riksdagens jakt- och fiskeklubb har en luftgevärsbana för övningsskytte. Sveriges tyngsta TV-nyheter, Akutellt och Rapport, hakade på i rapporteringen. Aftonbladet skriver också, under rubriken ”Här övar de på att döda” och med en bild från luftgevärsbanan.
SNF-ordförande ser samband Naturskyddsföreningens ordförande intervjuas av tidningen och han tycker sig klart se att jakt- och fFiskeklubbens verksamhet påverkat riksdagen i beslutet om vargjakten. – Ja, det är klart att det har ett samband. Det skulle vara kul att se hur många av de som legat och skjutit på pappkartor på arbetstid som inte har röstat för beslutet om licensjakt. Det är helt klart den skjutglada attityden som vägt över i beslutet, säger Mikael Karlsson till Aftonbladet. • Vad är det då för verksamhet som bedrivs i Riksdagens jakt- och fiskeklubb? – Vi har ett 80-tal medlemmar, politiker och tjänstemän, och ordnar exempelvis hearingar och möten i olika frågor. I veckan som kommer är Maria Norrfalk inbjuden för att berätta om sin utredning kring älgförvaltningen. Vi har haft en kväll om rovdjur och längre fram ska ett möte handla om mårdhunden, svarar Bengt-Anders Johansson.
Tvärpolitisk klubb Till dessa möten bjuder man in opponenter och olika intresseorganisationer, även bland annat Svenska Naturskyddsföreningen. – Det är en tvärpolitisk klubb bland kanske ett 30-tal andra klubbar och sammanslutningar i riksdagen. Här finns exempelvis Palestinagruppen, kristna gruppen, golfklubben och en grupp som sysslar enbart med frågor om fordonsindustrin, säger Bengt-Anders Johansson. Den lilla luftgevärsbana som finns i källaren startades ursprungligen av driftvärnet, som är en utlöpare från hemvärnet. I dag är det jakt- och fiskeklubben som förfogar över skjutbanan.
Licensfria luftgevär – Jag läste i någon tidning att vi skjuter skarpt i riksdagen. Då ska man veta att det är licensfria luftgevär vi tränar med, säger Bengt-Anders Johansson. Dessutom har klubben en årlig älgjakt, en och en halv dag, vid Jägareförbundets anläggning i Värmland. Deltagarna vid jakten betalar själva för sin jakt. Man träffas också en gång per år för skjutträning på Jägarnas Riksförbunds skjutbana i Södertälje. – Det arrangeras även jägarexamenskurser. Då är det Jägareförbundet som håller i kursen och de som deltar betalar självkostnadspris för utbildningen, säger Bengt-Anders Johansson.
”När jobbar vi inte?” I de rapporterande medierna nämns att riksdagsmännen och tjänstemännen tränar skytte på betald arbetstid. – Det är är direkt felaktigt. Vi riksdagsmän har ingen som helst reglerad arbetstid utan har jour i princip 24 timmar om dygnet. Det betyder arbete både sena kvällar och helger. Man får fråga sig när vi inte har arbetstid. När det gäller tjänstemännen som skjuter eller tar jägarexamen, så är upplägget att det kan flexa och använda luncherna för träffarna, säger Bengt-Anders Johansson. Han beskriver jakt- och fiskelubbens verksamhet som en kunskapskälla för riksdagen.
”Farlig situation” – Det viktigaste syftet med verksamheten är att inhämta kunskap. Därför bjuder vi in representanter för alla möjliga intressen till våra möten. Vi skulle hamna i en väldigt farlig situation om politikerna bara beslutade som tjänstemännen föreslog, säger Bengt-Anders Johansson. Hans analys av det upptrissade tonläget kring vargjakten är att media gör allt för att piska upp stämningen. – Titta på debatterna som sänds i TV. Man söker de största möjliga konfliktytorna och låter debattörer från ytterlighetsgrupperingar dominera helt. Det är människor som inte vill ha någon varg alls och sådana som vill ha tusentals. – Ingentans kommer det fram att vi jobbat med förberedelserna för en balaserad vargförvaltning i flera år, säger Bengt-Anders Johansson. Han efterlyser en mer nyanserad mediarapportering och pekar på att den inledda förvaltningen av den svenska vargförvaltningen innehåller flera steg.
Flera viktiga steg – Jakten kom till för att tillmötesgå lokalbefolkningen som lever med rovdjurstrycket. Nu är nästa steg att föra in nytt blod i vargstammen. Jaktmotståndarna säger att Sverige har Europas glesaste vargstam. Men man måste tänka på att vargarna bara finns i en begränsad del av landet, där det dessutom finns starka stammar av exempelvis björn och lo, säger Bengt-Anders Johansson. http://www.jaktojagare.se/se/article.php?i...p;context=60321
CITAT (herkules @ 26-01-2010, 11:53)  Men börjar det tummas på jakten, blir det också tvärstopp bland hans medlemmar för att ge plats åt nya vargar. säger Ulric Isacson på LRF i Dalarna
så .. jagas ska det, till varje pris. förklarar för mig hur de här eminenta jägarna och skogsbönderna ser skillnad på en "gammal" svensk varg och en invandrad. På kulhålen
Myosotis
26-01-2010, 11:59
CITAT (Jonny @ 26-01-2010, 11:52)  Förklaring tack......... Som Orkidétjuven redan svarat själv, du hoppar på helt fel person.
CITAT Jodå. Vargjakten avslöjade en hel del. Jägarna gjorde – medierna till trots – ett nära nog perfekt jobb och lyckades med något som många trodde var mycket svårt. Däremot visade bevarandesidan sådant prov på omdömeslöshet att det närmast kan betraktas som ett demokratiskt sabotage.
En kort tillbakablick: Efter ett drygt decennium med växande vargstam och stegrande protester mot vargproblemen – samt en mycket klar bild av de två främsta hoten mot vargstammen; nämligen inavel och tjuvskytte, beslutar riksdagen, med uttalat stöd från socialdemokraterna, att kompromissa: Vargstammen ska frysas till 210 individer och åtgärder ska sättas in för att minska inaveln. Därefter fattar Naturvårdsverket ett restriktivt beslut om vargjakt, med goda marginaler för kommande skyddsjakter, överskjutningar och osäkerhet kring tillväxten.
Nära perfekt vargjakt Avslutningsvis genomförs en så gott som perfekt vargjakt. Då – och först då – iscensätter bevarandeorganisationerna en aldrig tidigare skådad mediakampanj mot jägarna som sväljs med hull och hår av krönikörer och chefredaktörer. För det är just jägarna debatten handlat om – inte vargarna. De bärande argumenten var följande: • Att jägarna var 12 000. 4 000 är en mer realistisk bedömning, men det saknar relevans. I själva verket var det förvånande att så många ställde upp i kylan på en så omständig och händelselös jakt. Å andra sidan rör dig sig bara om en tredjedel av älgjägarna på samma, mycket stora, områden. • En överskjutning. Ett närmast otroligt bra resultat. Ingen förvaltningsjakt i världen kan uppvisa bättre precision. • Ett tiotal dåliga skott. Inte oväntat. Träffytan är stor som handflata, rörlig i djup lössnö och dold bakom en yvig päls. Skytten ska efter timmar i 25 graders kyla leverera ett perfekt skott med kort varsel. Kort sagt: Detta är förbaskat svårt, även om jägarna både kan – och vill – bli bättre. Alla eftersök (ett par) klarades upp. ”Proffs” – som vissa krönikörer ropat efter (utan en susning om vad de menar) – skulle knappast ha skött jakten bättre. Eller menar man helikopter och hagelskytte på låg höjd? Eller att nacka vargungar i lyorna, som Rovdjursföreningen föreslagit? • Fel djur sköts. Nej, forskare och myndigheter förordade allmän jakt. Jakttiden lades så att det inte spelar någon större roll om föräldradjur skjuts. En preliminär rapport från Skandulv visar att de skjutna djuren motsvarar stammens sammansättning. Ett helt väntat resultat. • Att de skjutna vargarna var friska. Ingen har någonsin påstått att våra vargar är sjuka. Däremot vet alla vem som antydde det, nämligen miljöministern, vilket var klantigt. Men bevarandeorganisationerna ”trodde” tydligen det och inkompetensförklarade snabbt jägarkåren.
Krigsrubriker Så vad blev resultatet av denna absurda kritik av jägarna? Jo, rubriker som ”Krig”, ”Kaos”, ”Hets” och ”Vargslakt”. Myter och okunskap om varg i all ära – men redaktörer och krönikörer missade sannerligen inte tillfället att spy ur sig sina egna myter och okunskaper om jägare: ”...genom att skicka ut tusentals jägare utan kunskap om varg som skjuter hej vilt på allt de ser...”. ”...skjutglada troféjägare...”. ”Jag är mer rädd för jägarna än djuren. Kan de med geväret på axeln skilja en svampplockare från en genetiskt svag hona?” ”...det var bara för jägarna att lyfta bössan. Det handlade om avrättning.” ”...hejdlöst skjutande av hjärtans lust.” ”Jägarna dreglar nästan av blodtörst och bara vrålar efter att få skjuta fler.”
En dimma av motsättningar Som final JO-anmäler Nordiska Rovdjursnätverket samtliga inblandade svenska myndigheter, eftersom ”det finns så många vittnesmål och berättelser inom media och på webben om oegentligheter i samband med den här vargjakten...”. Kvar efter mediastormen ligger nu en dimma av motsättningar och okunskap. Hundratusentals svenskar anser sig oförtjänt tillplattade, vilket i värsta fall leder till anarki – med andra ord ett ökat tjuvskytte. Syftet med vargjakten var det motsatta.
Vargens största fiender Egendomligt nog blev alltså vargens största fiende under vargjakten bevarandeorganisationerna och medierna. Man kan tyvärr bara hoppas att även de får stå till svars för sin fullständigt besinningslösa eldgivning. För oss som ändå tror på en kompromiss; att Sverige kan ha en liten kontrollerad vargstam, finns det inget annat val än att sträva vidare – om inte för vargpolitiken och förvaltningens skull, så åtminstone för vargens skull. http://www.jaktojagare.se/se/article.php?i...p;context=60321
CITAT (Myosotis @ 26-01-2010, 11:59)  Som Orkidétjuven redan svarat själv, du hoppar på helt fel person. tack för ditt uttömmande svar
Gossen Ruda
26-01-2010, 12:11
CITAT (dahla @ 26-01-2010, 11:15)  Finns det andra rovdjur på ön som björn, järv, lo, puma eller något annat större eller är det endast varg där? Bara varg vad jag kommer ihåg, åtminstone i den klassen som kan ta älg. Märklig kommentar från Freyas förresten, totalt urspårad.
herkules
26-01-2010, 12:16
CITAT (dahla @ 26-01-2010, 12:00)  jamen självklart - klantar man till det så in i helskotta som dessa dårar gjorde så vill det till att man har jakt och jägare i ryggen. speciellt de som sköt benen av vargarna.
CITAT (herkules @ 26-01-2010, 12:16)  jamen självklart - klantar man till det så in i helskotta som dessa dårar gjorde så vill det till att man har jakt och jägare i ryggen. speciellt de som sköt benen av vargarna. Vart står det här om avskjutna ben? Jag har inte sett någon rapport om det från SVA men jag har inte läst alla... Snälla, jag vill faktiskt läsa om den så frågan är 100% ärlig och inte ett försök till att vara dryg...
herkules
26-01-2010, 12:38
CITAT (dahla @ 26-01-2010, 12:28)  Vart står det här om avskjutna ben? Jag har inte sett någon rapport om det från SVA men jag har inte läst alla... Snälla, jag vill faktiskt läsa om den så frågan är 100% ärlig och inte ett försök till att vara dryg... du är alltid dryg. jag har inte heller läst några obduktionsrapporter och det värsta är att jag litar inte på en käft i den här soppan där alla varghatare verkar hålla varandra om ryggen och känna rätt människor som kan påverka människor som egentligen inte ska kunna påverkas. inget förvånar mig längre, bara gubbsen får skjuta varg så. det jag läst om avskjutna ben tänker jag inte lägga ut här då jag inte 100 % vet om det är sant. men du kan söka på nätet, det finns några grupper, bland annat på facebook, som har en hel information, som iaf verkar trovärdig.
CITAT (herkules @ 26-01-2010, 12:38)  du är alltid dryg.
jag har inte heller läst några obduktionsrapporter och det värsta är att jag litar inte på en käft i den här soppan där alla varghatare verkar hålla varandra om ryggen och känna rätt människor som kan påverka människor som egentligen inte ska kunna påverkas. inget förvånar mig längre, bara gubbsen får skjuta varg så. det jag läst om avskjutna ben tänker jag inte lägga ut här då jag inte 100 % vet om det är sant. men du kan söka på nätet, det finns några grupper, bland annat på facebook, som har en hel information, som iaf verkar trovärdig. ....kom alltid ihåg att det skrivna språket är väldigt endimensjonellt.......så då är det kanske rätt onödigt att påpeka att någon är dryg?...när man inte känner personen eller har en annan uppfattning i sakfrågor så är man altså i din värld dryg...........va dryg du är
CITAT (herkules @ 26-01-2010, 12:38)  du är alltid dryg.
jag har inte heller läst några obduktionsrapporter och det värsta är att jag litar inte på en käft i den här soppan där alla varghatare verkar hålla varandra om ryggen och känna rätt människor som kan påverka människor som egentligen inte ska kunna påverkas. inget förvånar mig längre, bara gubbsen får skjuta varg så. det jag läst om avskjutna ben tänker jag inte lägga ut här då jag inte 100 % vet om det är sant. men du kan söka på nätet, det finns några grupper, bland annat på facebook, som har en hel information, som iaf verkar trovärdig. Ja, du kan ju kalla mig för varghatare... Det finns dom som säger att jag är vargälskare... jag skiter i vilket... jag är väl bara dryg ändå. Jag försöker inte gömma några fakta... jag försöker vara lite saklig och lägger väl fram saker från båda sidor när jag känner att det finns saklig informationi ämnet. Men det är helt okej för mig att du tycker att jag är dryg... kram!
CITAT (herkules @ 26-01-2010, 12:38)  det jag läst om avskjutna ben tänker jag inte lägga ut här då jag inte 100 % vet om det är sant. men du kan söka på nätet, det finns några grupper, bland annat på facebook, som har en hel information, som iaf verkar trovärdig. Du bomaderar i tidligare innlägg att så är fallet....till 100% fast du vill inte säga från vart du har infon.....före du är 100% säker......lovely
herkules
26-01-2010, 12:50
CITAT (Jonny @ 26-01-2010, 12:44)  ....kom alltid ihåg att det skrivna språket är väldigt endimensjonellt.......så då är det kanske rätt onödigt att påpeka att någon är dryg?...när man inte känner personen eller har en annan uppfattning i sakfrågor så är man altså i din värld dryg...........va dryg du är  jaja jonny...
CITAT (Jonny @ 26-01-2010, 12:47)  Du bomaderar i tidligare innlägg att så är fallet....till 100% fast du vill inte säga från vart du har infon.....före du är 100% säker......lovely  Men de värsta bommarna stod jägarna för ... särskilt när de sköt bakbenen av vargen! se länken nedan eller läs mitt citat nedan http://www.expressen.se/Nyheter/1.1833300/...-jatteskickligaRubrik: Flera vargar skadeskjutna (…) I Värmland skadesköts en varg i Gåsborn, öster om Filipstad, vid 15-tiden i lördags. Trots att man såg den flera gånger under eftersöket i går lyckades inte jägarna skjuta den. - Man har kunnat konstatera att den är skadad. Den blir allt mer slö, går långsamt och haltar, säger Lars Furuholm. Vargens ena bakben ska ha skadats och man har sett att den har blött mycket. - Det är inget den kan leva med. Det är inte bra att den plågas, säger Furuholm. Vargen spårades och avlivades under måndagen. … Han tycker inte att det finns något försvar för att det har kunnat ske. Även i Leksand skadesköts en varg i lördags. Inte heller den lyckades man under gårdagen avliva.- Den verkar inte vara jättesvårt skadad, men det är blod i spår och där den har legat. Det ska inte vara så. Det är olyckligt, säger Stig-Åke Svenson, rovdjursansvarig på Länsstyrelsen i Dalarna. Han tycker att jakten i framtiden kan lösas på ett bättre sätt. Totalt hade man utöver den skadeskjutna vargen sju skjutningar som inte träffade. - Det tycker jag är ganska mycket. Det har varit en onödig hets i vargjakten. Jag vill att man ska få bort tävlandet jaktlagen emellan….
CITAT (Freyas @ 26-01-2010, 13:23)  Men de värsta bommarna stod jägarna för ... särskilt när de sköt bakbenen av vargen! se länken nedan eller läs mitt citat nedan Det står ingenstans att vargen blivit skjuten i bakbenet... endast att den har en skada där... Jag har läst en rapport om en varg med ett skadat bakben men den skadan trodde man kom från en tidigare trafikolycka... det kan vara den vargen du hänvisar till... Man kan inte bara sätta ihop nyheter med vad man själv tror...
Och man kan tillägga många flera utdrag/citat ....
Gunnar Glöersen, jaktvårdskonsulent på jägareförbundet, är besviken över att det har blivit många "bomningar".
ur Sveriges radio P4 18:32 | lördag 2 januari 2010 ... Förutom de 21 skjutna vargarna har cirka tio vargar till beskjutits av jägare under dagen, men i dessa fall finns det inget som tyder på att jägarnas skott träffat djuren. ...
CITAT (dahla @ 26-01-2010, 14:39)  Det står ingenstans att vargen blivit skjuten i bakbenet... endast att den har en skada där... Jag har läst en rapport om en varg med ett skadat bakben men den skadan trodde man kom från en tidigare trafikolycka... det kan vara den vargen du hänvisar till...
Man kan inte bara sätta ihop nyheter med vad man själv tror... Men nu har du ju just själv satt ihop - igen. Om du har läst en rapport så skall du naturligtvis länka till den. http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Vi...undersokningar/
CITAT (KURT @ 26-01-2010, 13:44)  Men nu har du ju just själv satt ihop - igen. Om du har läst en rapport så skall du naturligtvis länka till den. http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Vi...undersokningar/Det var faktiskt inte den rapporten jag läste... den jag läste var en papperskopia som troligtvis är grund till det du nu länkade till. Men du har givetvis rätt. Där står dessutom om den utläkta benskadan.
CITAT (dahla @ 26-01-2010, 13:39)  Det står ingenstans att vargen blivit skjuten i bakbenet... endast att den har en skada där... Jag har läst en rapport om en varg med ett skadat bakben men den skadan trodde man kom från en tidigare trafikolycka... det kan vara den vargen du hänvisar till...
Man kan inte bara sätta ihop nyheter med vad man själv tror... Hör du, dahla, jag orkar inte längre läsa dina åsikter. Min tid är dyrare än så. Och om det är en sak jag lärt mig under mitt liv är det att det är lönlöst att "slåss" med "nordanvinden". Liksom nordanvinden alltid då och då blåser, så möter man alltid då och då på människor som älskar att döda, eller som saknar respekt för livet och det levande, eller som inte har en gnutta ödmjukhet i kroppen och/eller som sprider bortförklaringar eller progagerar för sitt! Så jag säger hejdå till alla de på den här tråden som verkligen värnar om vargen och adjöss till resten!
CITAT (Freyas @ 26-01-2010, 13:58)  Hör du, dahla, jag orkar inte längre läsa dina åsikter. Min tid är dyrare än så.
Och om det är en sak jag lärt mig under mitt liv är det att det är lönlöst att "slåss" med "nordanvinden". Liksom nordanvinden alltid då och då blåser, så möter man alltid då och då på människor som älskar att döda, eller som saknar respekt för livet och det levande, eller som inte har en gnutta ödmjukhet i kroppen och/eller som sprider bortförklaringar eller progagerar för sitt!
Så jag säger hejdå till alla de på den här tråden som verkligen värnar om vargen och adjöss till resten! Hejdå!
CITAT (dahla @ 26-01-2010, 14:54)  Det var faktiskt inte den rapporten jag läste... den jag läste var en papperskopia som troligtvis är grund till det du nu länkade till. Men du har givetvis rätt. Där står dessutom om den utläkta benskadan. Vet du inte att man blir svart om munnen om man ljuger. Den skadskjuts inte och den haltade inte heller.
CITAT (KURT @ 26-01-2010, 14:08)  Vet du inte att man blir svart om munnen om man ljuger. Den skadskjuts inte och den haltade inte heller. Precis!
CITAT (Freyas @ 26-01-2010, 13:58)  Hör du, dahla, jag orkar inte längre läsa dina åsikter. Min tid är dyrare än så.
Och om det är en sak jag lärt mig under mitt liv är det att det är lönlöst att "slåss" med "nordanvinden". Liksom nordanvinden alltid då och då blåser, så möter man alltid då och då på människor som älskar att döda, eller som saknar respekt för livet och det levande, eller som inte har en gnutta ödmjukhet i kroppen och/eller som sprider bortförklaringar eller progagerar för sitt!
Så jag säger hejdå till alla de på den här tråden som verkligen värnar om vargen och adjöss till resten! .....so what........
herkules
26-01-2010, 15:33
sparvuggla
26-01-2010, 16:43
Så jag säger hejdå till alla de på den här tråden som verkligen värnar om vargen och adjöss till resten! Jag läser inte heller hansmiljoner likadana inlägg. Men lämna inte debatten......... Vi ska inte vara tysta, vi måste sprida sanningen. CITAT (herkules @ 26-01-2010, 12:16)  jamen självklart - klantar man till det så in i helskotta som dessa dårar gjorde så vill det till att man har jakt och jägare i ryggen. speciellt de som sköt benen av vargarna. Hahahhahahhaa Vilken jävla rappakalja. Men det passar bra Jakt&Jägare. Kanske några jägare blir hjärntvättade igen......... Den tidningen är som En ding ding värld om du kommer ihåg den? CITAT (KURT @ 26-01-2010, 14:08)  Vet du inte att man blir svart om munnen om man ljuger. Den skadskjuts inte och den haltade inte heller.
herkules
27-01-2010, 08:06
Svenska Rovdjursföreningen skulle ju anordna en manifestation för vargen i Göteborg 6/2. Tyvärr är det nu så att manifestationen i Göteborg ställs in. Detta beror inte på att vi struntar i vargen utan på att Svenska Rovdjursföreningen efter diskussioner med andra vargintresserade föreningar har kommit fram... till det är mycket bättre om ALLA ÅKER UPP OCH ÄR MED PÅ MANIFESTATIONEN I ÖREBRO 4/2 ISTÄLLET
CITAT (herkules @ 27-01-2010, 08:06)  Svenska Rovdjursföreningen skulle ju anordna en manifestation för vargen i Göteborg 6/2. Tyvärr är det nu så att manifestationen i Göteborg ställs in. Detta beror inte på att vi struntar i vargen utan på att Svenska Rovdjursföreningen efter diskussioner med andra vargintresserade föreningar har kommit fram... till det är mycket bättre om ALLA ÅKER UPP OCH ÄR MED PÅ MANIFESTATIONEN I ÖREBRO 4/2 ISTÄLLET
Orkidétjuven
27-01-2010, 10:28
Örebro är ju mer centralt och nås lättare av fler folk runt om Sverige än om det hålls i gbg. Bra initiativ. Vad Jonny har så kul åt förstår jag inte, men å andra hållet... Ask me if I care.
CITAT (Orkidétjuven @ 27-01-2010, 10:28)  Örebro är ju mer centralt och nås lättare av fler folk runt om Sverige än om det hålls i gbg. Bra initiativ. Vad Jonny har så kul åt förstår jag inte, men å andra hållet... Ask me if I care.  Med tanke på att du tar upp Jonny's inlägg så bryr du dig ju faktiskt... Örebro är ju absolut bättre än Göteborg som saknar varg... men vore det inte ännu bättre att manifestera Borlänge eller i någon annan stad mitt i vargdeltat?
*Stintan*
27-01-2010, 10:42
Just nu tycker jag alla skottgubbar borde ge sig ut och jobba lite i snösvängen
CITAT (*Stintan* @ 27-01-2010, 10:42)  Just nu tycker jag alla skottgubbar borde ge sig ut och jobba lite i snösvängen  Snacka om insnöad humor
herkules
27-01-2010, 10:49
CITAT (dahla @ 27-01-2010, 10:34)  Med tanke på att du tar upp Jonny's inlägg så bryr du dig ju faktiskt... Örebro är ju absolut bättre än Göteborg som saknar varg... men vore det inte ännu bättre att manifestera Borlänge eller i någon annan stad mitt i vargdeltat? falun blir det. om jag kan roa trigger happyjompa så gör jag det så gärna.
CITAT (herkules @ 27-01-2010, 10:49)  falun blir det. om jag kan roa trigger happyjompa så gör jag det så gärna. Har dom beslutsångest?  Om man förvirrar folket sådär lärdet ju inte komma nån tillslut...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|