|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36
vitavargen
03-01-2010, 10:57
CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 10:53)  Att jägare även tjuvjagar förnekar jag inte. Men när det gäller allvarligare brott riktade mot sina medmänniskor tror jag inte dom är överrepresenterade. Du säger "tror". Det var därför efterlyste jag en undersökning.
herkules
03-01-2010, 11:21
CITAT (vitavargen @ 03-01-2010, 10:06)  Även MUF har kritiserat sitt eget parti för gårdagens ociviliserade dåd på vargar. ja fast de säger sig blivit lurade av jägarkårens lobbyister
sparvuggla
03-01-2010, 11:24
CITAT (herkules @ 03-01-2010, 11:21)  ja fast de säger sig blivit lurade av jägarkårens lobbyister Länk till detta: http://svt.se/2.22620/1.1833068/regeringen..._av_jagarlobbynAlla vet att jägarlobbyn är högljudd.
herkules
03-01-2010, 11:25
sparvuggla
03-01-2010, 11:27
CITAT (vitavargen @ 03-01-2010, 10:28)  Det är mycket nödvändigt med tanke på de beskrivningar av känslor som jägare säger sig ha och få när de skjuter, att seriösa forskare sätter sig ner och tar reda på sambandet mellan tillhandahavande av vapen och begångna brott(inte bara mot djur utan även mot andra människor). Jag läste intervju på en jägare som skjutit varg igår. Han var såååå glad att han fick döda gratis!! Han behövde inte betala för att döda!! Vem sa nåt om primitiva mikrohjärnor..........
Aqvakul
03-01-2010, 11:31
CITAT (sparvuggla @ 03-01-2010, 11:27)  Jag läste intervju på en jägare som skjutit varg igår. Han var såååå glad att han fick döda gratis!! Han behövde inte betala för att döda!!
Vem sa nåt om primitiva mikrohjärnor.......... Observera att vargjägarna bara är en liten, troligen extrem, minoritet av alla jägare ..
sparvuggla
03-01-2010, 11:35
CITAT (Aqvakul @ 03-01-2010, 11:31)  Observera att vargjägarna bara är en liten, troligen extrem, minoritet av alla jägare .. Ja, jag vet. Men i deras organisation är det extremisterna som syns och hörs. Dom som har mer nyanserade åsikter fryses ut.
vitavargen
03-01-2010, 11:38
CITAT (sparvuggla @ 03-01-2010, 11:27)  Jag läste intervju på en jägare som skjutit varg igår. Han var såååå glad att han fick döda gratis!! Han behövde inte betala för att döda!!
Vem sa nåt om primitiva mikrohjärnor.......... Jo, när man säger att något än Gustavianskt, pekar man bara ett par hundra år tillbaka i tiden. Jakt och jägare går tillbaka till den tiden då människan klätrade ner från träd. Primitiv är bara förnamnet på detta levnadssätt och hobby.
herkules
03-01-2010, 11:57
CITAT (Aqvakul @ 03-01-2010, 11:31)  Observera att vargjägarna bara är en liten, troligen extrem, minoritet av alla jägare .. japp, heder åt alla riktiga jägare som igår satt hemma och skämdes över sina "kollegor" i jägarkåren!
CITAT (herkules @ 03-01-2010, 11:57)  japp, heder åt alla riktiga jägare som igår satt hemma och skämdes över sina "kollegor" i jägarkåren! Igår var det riktigt kallt i skogen....Desvärre fick vi ingen Varg fast grannlaget fick 1...alltid är det något :-)
CITAT (herkules @ 03-01-2010, 00:36)  icke sa nicke, ett jagat djur skjuts så det dör på sekunden Hur menar du nu??????...Det du förespråkar är altså rena huvudskott......får innerligt hoppas att inte det är utvecklingen....
sparvuggla
03-01-2010, 12:37
Läs alla kommentarer här: http://www.politikerbloggen.se/2010/01/03/...#comment-630896Skönt att se vad svenskarna tycker. (förutom jägar-extremister)
ängsvädd
03-01-2010, 12:42
Den här tråden har jag missat. Var finns namnlistan att skriva på om man är emot vargjakt?
sparvuggla
03-01-2010, 12:46
CITAT (ängsvädd @ 03-01-2010, 12:42)  Den här tråden har jag missat. Var finns namnlistan att skriva på om man är emot vargjakt? Här http://upprop.nu/ODGQMen nöj dig inte med att bara skriva under. Engagera dig på alla möjliga sätt, och säg vad du tycker. :-) Sidan tar lång tid att ladda. Många underskrifter.
CITAT (sparvuggla @ 03-01-2010, 12:37)  Läs alla kommentarer här: http://www.politikerbloggen.se/2010/01/03/...#comment-630896Skönt att se vad svenskarna tycker. (förutom jägar-extremister) Inte så svårt att fatt när majoriteten av Sveriges befolkning bor där ingen varg finns och endast kommer i kontakt med dom gjenom TV rutan..........Man får bara hoppas att dom dubblar tilldelningen nästa år :-)
*Stintan*
03-01-2010, 12:59
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 03-01-2010, 10:14)  Kära du, det var jättebra att få veta att någon skrivit på! Och i ett tidigt skede dessutom! Men jag tycker fortfarande att det skulle vara bra att många också skickade personliga mail till de som man tror kan göra nåt åt denna vidriga slakt. Inte bara "anonyma" listor......
Det som jag upplevde som lite sorgligt med denna tråd var nämligen att jag ser engagemanget, men ingenstans ser jag att någon försökt få fram sin åsikt till dem som styr och kan påverka! Har du några mailadresser?
CITAT (Jonny @ 03-01-2010, 12:47)  Inte så svårt att fatt när majoriteten av Sveriges befolkning bor där ingen varg finns och endast kommer i kontakt med dom gjenom TV rutan..........Man får bara hoppas att dom dubblar tilldelningen nästa år :-) Så det är inte majoriteten som bestämmer i en demokrati oavsett var i landet de väljer att bosätta sig? Hur vet du vilka erfarenheter folk har av vargar? Jag skulle gissa på att majoriteten av de som bor på glesbygden aldrig haft någon som helst direkt eller indirekt kontakt med vargar. Förmodligen har de exakt samma erfarenheter av dem som de flesta stadsbor. Jag känner folk som bor i ett av Sveriges vargtätaste områden, de har t.o.m. letat efter varg men ändå aldrig lyckats se någon. Det är ju knappast något stort problem, inte ens i närheten av det problem som beskrivs av jägarna själva. Vi får hoppas att de tar sitt förnuft till fånga, landar och ser till att någon slakt av den här skalan aldrig får ske av vargar igen.
Piccante
03-01-2010, 13:03
CITAT (Jonny @ 03-01-2010, 12:47)  Inte så svårt att fatt när majoriteten av Sveriges befolkning bor där ingen varg finns och endast kommer i kontakt med dom gjenom TV rutan..........Man får bara hoppas att dom dubblar tilldelningen nästa år :-) Med högre tilldelning nästa år så r det ren utrotning men det vore åtminstone ärligt istället för att gömma sig bakom snacket om att jakten krävs för acceptansen av rovdjur.
CITAT (herkules @ 03-01-2010, 11:57)  japp, heder åt alla riktiga jägare som igår satt hemma och skämdes över sina "kollegor" i jägarkåren! Ja, det får man hoppas. Man får även hoppas att de inte håller tyst med sina åsikter inför sina kollegor, även om de i princip är tvungna  Vargjägarna lär ju vara någon kärngrupp av inavelseliten inom jägarna. Folk utan förmåga att tänka rationellt som drivs av primitiva instinkter precis som vargen. En grupp människor utan någon som helst empati, sympati eller skam i kroppen. En grupp människor som precis som vargen är en minskande skara som är hatad av många och har en väldigt begränsad genpool. Det vore trevlit ifall de vore kapabla till att känna empati och se ett värde hos individer även utanför artgränserna i stället för att prioritera den där adrenalinkicken de får av att ta ett liv.
herkules
03-01-2010, 13:12
CITAT (Jonny @ 03-01-2010, 12:11)  Igår var det riktigt kallt i skogen....Desvärre fick vi ingen Varg fast grannlaget fick 1...alltid är det något :-) tjena jompa, kul att du kikade förbi... inte. CITAT (Jonny @ 03-01-2010, 12:25)  Hur menar du nu??????...Det du förespråkar är altså rena huvudskott......får innerligt hoppas att inte det är utvecklingen.... jag menar att en jägare som inte fäller bytet på första skotten ska gå hem och dra något gammalt över sig.
Aqvakul
03-01-2010, 13:13
CITAT (Nauti @ 03-01-2010, 13:06)  Ja, det får man hoppas. Man får även hoppas att de inte håller tyst med sina åsikter inför sina kollegor, även om de i princip är tvungna  Vargjägarna lär ju vara någon kärngrupp av inavelseliten inom jägarna. Folk utan förmåga att tänka rationellt som drivs av primitiva instinkter precis som vargen. En grupp människor utan någon som helst empati, sympati eller skam i kroppen. En grupp människor som precis som vargen är en minskande skara som är hatad av många och har en väldigt begränsad genpool. Det vore trevlit ifall de vore kapabla till att känna empati och se ett värde hos individer även utanför artgränserna i stället för att prioritera den där adrenalinkicken de får av att ta ett liv. Det är väldigt lätt att generalisera när det gäller grupper som man ogillar. Tror inte alls att du själv uppskattar motsvarande förenklade och förklenade beskrivning av t.ex. veganer...
Jag bor i vargland och har gjort det sedan 1994...16 år...jag VET vad jag pratar om.Desvärre bor vi med demokrati kan man säga iblandt...fast jag tycker vi ska besluta ned på regionsnivå...inte fick vi rösta om trängselskatten i Stockholm????..Inte för att vi bryr oss så mycket heller...Men nu är det snack om en FÖRVALTNING av rovdjuren....varför ska det vara så svårt att acceptera jakt på Varg??Vi har Björnjakt...OCH en av världens snabbast växande Björnstammer...det går att tillgodose dom flesta interessen...Forskarna har kommit fram till att 27st kan skjutas utan att det berör stammen...och man läser ord som "slakt" "utrotning" etc etc....om ingen varg ska skjutas alls ...någonsin....hur tror du det blir då?..Jag är absolut ingen varghatare...har varit utbildad Rovdjursspårare sedan 1995..all frivillig tid som är lagt ned av mig för att 1. lära mig mer om djuren i fråga.2.Inte komma med osanningar om hur många inndivider det är men på ett sakligt sätt få fram information så man kan sköta stammarna på ett bärekraftigt acceptabel sätt....och jag var fullständigt klar över vilket skrik det kom till att bli på alla "Djurvänner"...vi snackar miljömedvetande...och där ligger det helt klart till så att det bästa vore om alla var Veganer...nu är det inte så...och då tycker jag mitt närproducerade kött är att föredra framför en stressodlat Gris...kan man erkäna det så har även ickejägaren kommit en bit på vägen......
Huggorm
03-01-2010, 13:19
CITAT (Aqvakul @ 03-01-2010, 11:31)  Observera att vargjägarna bara är en liten, troligen extrem, minoritet av alla jägare .. Visst, 12000 stycken. Samt fler som inte anmält sig av olika orsaker.
herkules
03-01-2010, 13:19
CITAT (Aqvakul @ 03-01-2010, 13:13)  Det är väldigt lätt att generalisera när det gäller grupper som man ogillar. Tror inte alls att du själv uppskattar motsvarande förenklade och förklenade beskrivning av t.ex. veganer... fast veganer är inte dumma i skallen, det är vargjägare människor som sitter i en gillestuga med panelvägg, drickandes norrlands guld, rödrutig skjorta öppen i halsen där 3 stackars hårstrån sticker upp (varav 2 i klunga) skrävlandes och skrytandes om när hundfan minsann fick springa flera mil efter den sista skadeskjutna älgen...
CITAT (herkules @ 03-01-2010, 13:12)  tjena jompa, kul att du kikade förbi... inte. jag menar att en jägare som inte fäller bytet på första skotten ska gå hem och dra något gammalt över sig. Det var inte det du skrev...du skrev Död på sekunden....Föresten sköt jag ett Rådjur i morse...Det sprang ca 40 meter med ett lungskott...En Vildsvinsgalt jag sköt i skåne sprang 300m med samma skott......Hur långt en varg springer vet jag ej...Jag har kvar att skjuta något......att jag satte 2 kulor till i Galten det hör inte precis hit...jag ville som alla jägare få stop så fort som möjligt....så 3 lungskott i ett djur bevitnar mera om ansvarstagande än något annat.......
CITAT (Aqvakul @ 03-01-2010, 13:13)  Det är väldigt lätt att generalisera när det gäller grupper som man ogillar. Tror inte alls att du själv uppskattar motsvarande förenklade och förklenade beskrivning av t.ex. veganer... Nej, det gillar ingen förmodligen. Förhoppningsvis ogillar jägarna det, annars vore det ingen poäng med det  Man får väl hoppas att folk beter sig bättre än jag gör när det gäller jägare  Dessutom finns det ju anledningar till att ogilla jägare, varför skulle man ogilla någon för att den väljer att konsumera etiskt?
CITAT (herkules @ 03-01-2010, 13:19)  fast veganer är inte dumma i skallen, det är vargjägare människor som sitter i en gillestuga med panelvägg, drickandes norrlands guld, rödrutig skjorta öppen i halsen där 3 stackars hårstrån sticker upp (varav 2 i klunga) skrävlandes och skrytandes om när hundfan minsann fick springa flera mil efter den sista skadeskjutna älgen... Eller en vargkramare som sitter med sin nystrukna Fjällrävenskjorta framför Tv.'n och innhalerar naturen på bästa sätt...möjligtvis dristar sig ut i Vitabergsparkens vilda natur för att studera dom vilda duvornar kamp i tillvaron....
herkules
03-01-2010, 13:27
CITAT (Jonny @ 03-01-2010, 13:21)  Det var inte det du skrev...du skrev Död på sekunden....Föresten sköt jag ett Rådjur i morse...Det sprang ca 40 meter med ett lungskott...En Vildsvinsgalt jag sköt i skåne sprang 300m med samma skott......Hur långt en varg springer vet jag ej...Jag har kvar att skjuta något......att jag satte 2 kulor till i Galten det hör inte precis hit...jag ville som alla jägare få stop så fort som möjligt....så 3 lungskott i ett djur bevitnar mera om ansvarstagande än något annat....... ja på sekunden kanske var fel skrivet men man skjuter och så faller djuret dött ned, några sekunder då? det måste vara häftigt att sätta 2 kulor i något!! CITAT (Jonny @ 03-01-2010, 13:24)  Eller en vargkramare som sitter med sin nystrukna Fjällrävenskjorta framför Tv.'n och innhalerar naturen på bästa sätt...möjligtvis dristar sig ut i Vitabergsparkens vilda natur för att studera dom vilda duvornar kamp i tillvaron.... förlåt, detta var ungefär lika knasigt som det jag skrev.
CITAT (herkules @ 03-01-2010, 13:27)  ja på sekunden kanske var fel skrivet men man skjuter och så faller djuret dött ned, några sekunder då? det måste vara häftigt att sätta 2 kulor i något!!  Vist är det häftigt.....det gör att jag känner mig som en riktig MAN när jag får plågat livet av något oskyldigt djur....gärna något vi hetsade i lång tid före så vi efteråt kan skryta av det när vi sitter i bastun och halsar hemkört.........Var det inte ungefär så du ville ha svaret?????
Huggorm
03-01-2010, 13:30
CITAT (herkules @ 03-01-2010, 13:27)  ja på sekunden kanske var fel skrivet men man skjuter och så faller djuret dött ned, några sekunder då? det måste vara häftigt att sätta 2 kulor i något!! Vart vill du att man skall sätta kulan? Lungor eller hjärta är det enda rimliga, och då får man räkna med att vargen tar några språng innan den dör. Skall den falla död ner måste man sätta kulan rakt i huvudet, och träffytan där är för liten för att man skall kunna göra det på ett säkert sätt
herkules
03-01-2010, 13:34
CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 13:30)  Vart vill du att man skall sätta kulan? Lungor eller hjärta är det enda rimliga, och då får man räkna med att vargen tar några språng innan den dör. Skall den falla död ner måste man sätta kulan rakt i huvudet, och träffytan där är för liten för att man skall kunna göra det på ett säkert sätt jag är ingen jägare, inte vet jag vart man skjuter ett djur så det dör direkt, i hjärtat? jag har skjutit, pistolskytte för 100 år sedan, varför kan ni inte skjuta på pappersvargar för?
CITAT (Jonny @ 03-01-2010, 13:16)  Jag bor i vargland och har gjort det sedan 1994...16 år...jag VET vad jag pratar om.Desvärre bor vi med demokrati kan man säga iblandt...fast jag tycker vi ska besluta ned på regionsnivå...inte fick vi rösta om trängselskatten i Stockholm????..Inte för att vi bryr oss så mycket heller...Men nu är det snack om en FÖRVALTNING av rovdjuren....varför ska det vara så svårt att acceptera jakt på Varg??Vi har Björnjakt...OCH en av världens snabbast växande Björnstammer...det går att tillgodose dom flesta interessen...Forskarna har kommit fram till att 27st kan skjutas utan att det berör stammen...och man läser ord som "slakt" "utrotning" etc etc....om ingen varg ska skjutas alls ...någonsin....hur tror du det blir då? Jag har bott i ett vargtätt område i Värmland, först mitt ute i skogen där vi hade vargar inpå knuten någon gång, sedan i ett mindre samhälle. Jag bodde där från 89-09, så jag kan nog påstå att jag ägnat en del tid i det som du kallar "Vargland". Jag vet precis hur ovanligt det är att se varg eller att på något sätt drabbas av dem. Jag vet väldigt få som gjort det men ändå var det en del av dem som visade ett omotiverat rädsla och starkt hat mot vargar. Folk som blir eld och lågor om ämnet kommer upp. Jag vet inte riktigt hur jag skall tolka att du använder ordet dessvärre om att vi har en demokrati i Sverige. Trängselskatt rör ju bara Stockholm och handlar inte om levande kännande individers liv och rätt att existera, det anser jag att vi alla borde ha någonting att säga till om ifall någon nu skall ha det. Egentligen borde vi inte ha någonting alls att säga till om eftersom vargen borde ha rätten att existera oavsett hur den påverkar oss människor. Vad gäller andra rovdjur så är ni väl på där också. Det är klart att allting som lever på de djur ni för nöjes skull vill döda skall bort så att ni jägare kan leka Gud i naturen och "reglera" ekosystemen. Såvitt jag har sett så råder det knappast något konsensus bland forskare om att man utan problem kan skjuta bort 27 individer i av en hotad, inavlad vargstam. Dessutom är det ju ingen som har någon koll på vilka individer som skjuts, de med friska gener som är väldigt viktiga, ledarvargar o.s.v. Det är ju ingen som har någon som helst koll på detta, utan det är bara att skjuta den första bästa varg man ser. Om ingen varg någonsin skall skjutas och hur det blir då? Ja hur tror du naturen skött sig innan människan tog sådan plats och det fanns skjutgalna jägare i naturen? Allting går i cykler, det är allting man kan förhindra genom avskjutning, det är enligt mig att hindra naturens gång. Förmodligen vore det en mycket friskare och större vargstam utan er jägare och jag hoppas verkligen att ingenting liknande sker igen. Slakt är ett väldigt bra ord för att beskriva eran hobby.
herkules
03-01-2010, 13:35
CITAT (Jonny @ 03-01-2010, 13:30)  Vist är det häftigt.....det gör att jag känner mig som en riktig MAN när jag får plågat livet av något oskyldigt djur....gärna något vi hetsade i lång tid före så vi efteråt kan skryta av det när vi sitter i bastun och halsar hemkört.........Var det inte ungefär så du ville ha svaret????? nu fick jag kvitto på det jag trott mig veta hela tiden!
CITAT (Jonny @ 03-01-2010, 13:30)  Vist är det häftigt.....det gör att jag känner mig som en riktig MAN när jag får plågat livet av något oskyldigt djur....gärna något vi hetsade i lång tid före så vi efteråt kan skryta av det när vi sitter i bastun och halsar hemkört.........Var det inte ungefär så du ville ha svaret????? Glöm inte när ni på bild står i en halvcirkel och poserar, bröstar upp er och känner er duktiga bakom ett djur ni tagit livet av.
CITAT (herkules @ 03-01-2010, 13:35)  nu fick jag kvitto på det jag trott mig veta hela tiden! Det krävs en gnutta intelligens för att fatta ironi.......
Huggorm
03-01-2010, 13:40
CITAT (Nauti @ 03-01-2010, 13:34)  Jag vet inte riktigt hur jag skall tolka att du använder ordet dessvärre om att vi har en demokrati i Sverige. Trängselskatt rör ju bara Stockholm och handlar inte om levande kännande individers liv och rätt att existera, det anser jag att vi alla borde ha någonting att säga till om ifall någon nu skall ha det. Egentligen borde vi inte ha någonting alls att säga till om eftersom vargen borde ha rätten att existera oavsett hur den påverkar oss människor. Man skulle kunna starta en folkomröstning om råttornas fridlysning inom stockholms stadsgränser. Alla i Sverige fick lov att rösta, och det var enbart inom stockholm som råttor skulle fridlysas. Hur tror du en sådan omröstning skulle utfalla? CITAT (Nauti @ 03-01-2010, 13:34)  Såvitt jag har sett så råder det knappast något konsensus bland forskare om att man utan problem kan skjuta bort 27 individer i av en hotad, inavlad vargstam. Dessutom är det ju ingen som har någon koll på vilka individer som skjuts, de med friska gener som är väldigt viktiga, ledarvargar o.s.v. Det är ju ingen som har någon som helst koll på detta, utan det är bara att skjuta den första bästa varg man ser. Det finns bara två friska, nyligen invandrade finska vargar i landet, och dom finns i län som inte tilldelats någon avskjutningskvot, just för att man inte skall riskera att ta bort dom.
CITAT (Nauti @ 03-01-2010, 13:34)  Jag har bott i ett vargtätt område i Värmland, först mitt ute i skogen där vi hade vargar inpå knuten någon gång, sedan i ett mindre samhälle. Jag bodde där från 89-09, så jag kan nog påstå att jag ägnat en del tid i det som du kallar "Vargland". Jag vet precis hur ovanligt det är att se varg eller att på något sätt drabbas av dem. Jag vet väldigt få som gjort det men ändå var det en del av dem som visade ett omotiverat rädsla och starkt hat mot vargar. Folk som blir eld och lågor om ämnet kommer upp.
Jag vet inte riktigt hur jag skall tolka att du använder ordet dessvärre om att vi har en demokrati i Sverige. Trängselskatt rör ju bara Stockholm och handlar inte om levande kännande individers liv och rätt att existera, det anser jag att vi alla borde ha någonting att säga till om ifall någon nu skall ha det. Egentligen borde vi inte ha någonting alls att säga till om eftersom vargen borde ha rätten att existera oavsett hur den påverkar oss människor.
Vad gäller andra rovdjur så är ni väl på där också. Det är klart att allting som lever på de djur ni för nöjes skull vill döda skall bort så att ni jägare kan leka Gud i naturen och "reglera" ekosystemen.
Såvitt jag har sett så råder det knappast något konsensus bland forskare om att man utan problem kan skjuta bort 27 individer i av en hotad, inavlad vargstam. Dessutom är det ju ingen som har någon koll på vilka individer som skjuts, de med friska gener som är väldigt viktiga, ledarvargar o.s.v. Det är ju ingen som har någon som helst koll på detta, utan det är bara att skjuta den första bästa varg man ser.
Om ingen varg någonsin skall skjutas och hur det blir då? Ja hur tror du naturen skött sig innan människan tog sådan plats och det fanns skjutgalna jägare i naturen? Allting går i cykler, det är allting man kan förhindra genom avskjutning, det är enligt mig att hindra naturens gång. Förmodligen vore det en mycket friskare och större vargstam utan er jägare och jag hoppas verkligen att ingenting liknande sker igen. Slakt är ett väldigt bra ord för att beskriva eran hobby. Poenget är väl att du är emot ALL form för jakt och inte enbart Vargjakten...det respekteras enbart om du är vegan och har ett ställningstagande där du absolut under inga omständigheter ser att ett djur blir dödad för ditt egna behovs skuld.....Den personliga åsiktet köper jag och tycker du absolut ska följa din övertygelse...för jag följer min...,,,
CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 13:40)  Man skulle kunna starta en folkomröstning om råttornas fridlysning inom stockholms stadsgränser. Alla i Sverige fick lov att rösta, och det var enbart inom stockholm som råttor skulle fridlysas. Hur tror du en sådan omröstning skulle utfalla? Det finns bara två friska, nyligen invandrade finska vargar i landet, och dom finns i län som inte tilldelats någon avskjutningskvot, just för att man inte skall riskera att ta bort dom. Det kan ju ändå finnas individer som är mindre inavlade än andra med relativt nya friska gener och det får ju väldigt negativa konsekvenser om man skjuter bort dessa i stället för de individer som är inavlade. Men det är väldigt bra att man tänkt på detta och valt att inte riskera de två individerna du nämner. Vad gäller ledarvargar har det som jag förstått det en väldigt stor inverkan på flocken och dess förmåga att fungera över en tid. Det uppstår problem inom flocken med hierarki och dess förmåga att fungera effektivt, maktspel och liknande uppstår när det fokus borde ligga på att skaffa föda.
herkules
03-01-2010, 13:49
CITAT (Jonny @ 03-01-2010, 13:39)  Det krävs en gnutta intelligens för att fatta ironi....... jo CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 13:40)  Man skulle kunna starta en folkomröstning om råttornas fridlysning inom stockholms stadsgränser. Alla i Sverige fick lov att rösta, och det var enbart inom stockholm som råttor skulle fridlysas. Hur tror du en sådan omröstning skulle utfalla? /.../ du är lite avundsjuk på stockholm och stockholmare va?
Christina i Taxinge~
03-01-2010, 13:50
CITAT (*Stintan* @ 03-01-2010, 12:59)  Har du några mailadresser? Om man verkligen vill försöka påverka åt nåt håll och inte bara brösta av inlägg mot varandra, så vimlar hela internet av kontaktmöjligheter och emailadresser. T ex LänsstyrelsernaJordbruksministern m fl*Stintan*, du kanske också kan skriva mail till dessa?
Huggorm
03-01-2010, 13:52
CITAT (herkules @ 03-01-2010, 13:49)  du är lite avundsjuk på stockholm och stockholmare va? Enbart på den makt dom har över oss som befolkar resten av landet. Det verkar ju som dom vill göra det till en djurpark för sin egen rekreation
CITAT (Jonny @ 03-01-2010, 13:44)  Poenget är väl att du är emot ALL form för jakt och inte enbart Vargjakten...det respekteras enbart om du är vegan och har ett ställningstagande där du absolut under inga omständigheter ser att ett djur blir dödad för ditt egna behovs skuld.....Den personliga åsiktet köper jag och tycker du absolut ska följa din övertygelse...för jag följer min...,,, Vad har det med någonting att göra? Nu diskuterar vi väl vargjakt? Jag ser det lika sjukligt att döda för nöjes skull oavsett vad det gäller, att jaga för föda ser jag inget problem med men det är det som tur är ingen som i dagens samhälle behöver göra i Sverige. Jag ser ingen anledning till att låta bli att diskutera bara för att man har en personlig övertygelse. Det finns alltid saker man gemensamt kan komma fram till och om någon på ett vettigt och informativt sätt kan förklara för mig varför vargjakten är nödvändig så lyssnar jag. Nu har ingenting sådant hänt och jag tror att det är väldigt osannolikt att någon kommer att få mig att inse att vargjakten faktiskt är nödvändig men omöjligt ser jag det inte som. Precis som med veganism, där kan jag ändra mig och anpassa mina åsikter hela tiden efter jag argumenterar. Läs vegantråden som jag startade för ett år sedan och jämför med mina åsikter nu, det är en del skillnader och jag ser absolut ingen anledning till att man inte kan diskutera med någon annan som har en annan övertygelse än en själv. Det ser jag nästan som en förutsättning för en intressant och givande diskussion, att folk har olika ställningstaganden, åsikter och värderingar.
CITAT (Nauti @ 03-01-2010, 13:53)  Vad har det med någonting att göra? Nu diskuterar vi väl vargjakt?
Jag ser det lika sjukligt att döda för nöjes skull oavsett vad det gäller, att döda för föda ser jag inget problem med men det är det som tur är ingen som i dagens samhälle behöver göra i Sverige. Jag ser ingen anledning till att låta bli att diskutera bara för att man har en personlig övertygelse. Det finns alltid saker man gemensamt kan komma fram till och om någon på ett vettigt och informativt sätt kan förklara för mig varför vargjakten är nödvändig så lyssnar jag. Nu har ingenting sådant hänt och jag tror att det är väldigt osannolikt att någon kommer att få mig att inse att vargjakten faktiskt är nödvändig men omöjligt ser jag det inte som. Precis som med veganism, där kan jag ändra mig och anpassa mina åsikter hela tiden efter jag argumenterar. Läs vegantråden som jag startade för ett år sedan och jämför med mina åsikter nu, det är en del skillnader och jag ser absolut ingen anledning till att man inte kan diskutera med någon annan som har en annan övertygelse än en själv. Det ser jag nästan som en förutsättning för en intressant diskussion, att folk har olika ställningstaganden, åsikter och värderingar. Snälla nån....jag har jagat i snart 40 år.....och allt har enbart varit för nöjes skuld...jag kan köpa min mat på Ica om jag vill...jag måste inte gå ut och skjuta ett knippe Orrar för att överleva...altså är nöjet över att vistas i naturen det som gör att jag jagar...idag ska människan inte vara en del av naturen ...vi ska stå brevid och observera...Se på älgjakten här hemma i bygden ... nästan 4 ton med prima människoföda varje år..närproducerat utan någon form för konstigheter....att tro att naturen ska sköta sig själv är utopi...det tåget gick för några hundra år sedan....ta tillvara det som naturen erbjuder...om det är Älgkött en Vargpäls eller en korg med svamp...lär er att nytja naturen...inte observera den...Jag är absolut för ett mångfall i naturen...har igjen att skåda Björn annars har jag tittat på alla dom stora rovdjuren vi har i Sverige inkluderat Järv....Fantastiska upplevelser måste jag säga...alla dom mil jag har spårat Varg så måste man bli imponerat över detta djuret...precis som jag blir när jag spårar en Mård...tåler en viltstam så ska den jagas...oavsett vad för djurart det är...att några djurarter plötsligt ska vara mer värda än andra rimmar illa i mina öron...Vargstammen hadde en tillväxt på 23 kullar i sommras...enkel matematis så säger det minst 60 nya vargar i år....minst...att ta ut 27 vargar säger att stammen kommer FORTSÄTTA! växa inte försvinna...ta reda på fakta.....
Huggorm
03-01-2010, 14:13
Hittade intressant statistik över gångna tiders vargjakt: Statistik över skjutna vargar på 1800-talet * 1827-1831 2.436 * 1832-1836 2.988 * 1856-1860 868 * 1861-1865 556 * 1866-1870 236 * 1871-1875 229 * 1876-1880 183 * 1881-1885 171 * 1886-1890 143 * 1891-1895 356 * 1896-1900 429 * 1901-1905 146 * 1908 19 Det finns också mycket annat intressant att läsa på denna hemsida: http://www.vargreviret.com/forra_sekel.htm
Huggorm
03-01-2010, 14:21
Kan vi inte importera vargar från Spanien i stället, förresten? Dessa är mycket mindre än våra nuvarande, och borde kunna bli en bra kompromiss.
Gunilla T
03-01-2010, 14:37
Och lite mer intressant statistik - jägare farligare för jakthundar än rovdjuren; http://www.dn.se/nyheter/jagare-farligare-...vargen-1.668216
CITAT (Gunilla T @ 03-01-2010, 14:37)  Och lite mer intressant statistik - jägare farligare för jakthundar än rovdjuren; http://www.dn.se/nyheter/jagare-farligare-...vargen-1.668216Det dör flera människor i trafiken kontra dom som mördas....suma sumarum är inte Mördare något problem?...att sätta saker upp mot varandra kan bli lite väl dumt.......
Piccante
03-01-2010, 14:40
CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 13:52)  Enbart på den makt dom har över oss som befolkar resten av landet. Det verkar ju som dom vill göra det till en djurpark för sin egen rekreation Det är ju tur då att många av oss som bor ute i "djurparken" även vill ha en rik biologisk mångfald runt om oss.
Gunilla T
03-01-2010, 14:41
Nix pix...inte så länge jägare hävdar att en anledning att skjuta varg är att skydda sina hundar....
CITAT (Gunilla T @ 03-01-2010, 14:41)  Nix pix...inte så länge jägare hävdar att en anledning att skjuta varg är att skydda sina hundar.... Jaha....smart tänkt :-| .......Det kvarstår ju att man bör inte skydda sin hund....för statistiken tillsäger att risken för att den dödas av trafiken är betydligt större...Bruk inga flytväster i båt för trafiken dödar flera så statistiken säger att du kommer att krocka på vägen hem före du drunkar i båten.......Hittar du nått sakligt resonemang i detta???? CITAT (Markus_H @ 03-01-2010, 14:40)  Det är ju tur då att många av oss som bor ute i "djurparken" även vill ha en rik biologisk mångfald runt om oss. Är det snack någon urlakning av mångfalden för att man tar bort 27 st Vargar??????
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|